Oluen paneminen itse

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Voisiko tästä saada reseptiä jakoon? Tässä on toki jo muutama resepti jonossa mutta kun tein kuivan omenasiiderin citra humalalla joka oli kylä omaan suuhun todella sopiva niin veikkaan että Citra lager varmaan olisi aika toimiva kanssa:hmm:
Tottahan toki!

Tehokkuus 75%
Eräkoko 21 litraa

OG 1.050
FG ~1.009

100% Viking Pilsner (itellä menee 4.5kg kegilliseen)

Pussimäskäys 67°C 60min

Vesiprofiili Ca 80, Cl 75, SO4 80 (jos liian puhdas vesi niin ei Citra maistu, kokeilin...)

11.25g Citra 2019 13.6 AA @ 60min (19.3 IBU brewersfriendin mukaan)
30g Citra @ 10min (10 IBU)
31g Citra @ flame off/whirlpol (10 IBU)

Hiiva W34/70

Optimisti menee näin: 4 päivää aktiivista käymistä 16-18C, vapaa nousu huonelämpöön 22-24C, kegitys 7. päivänä. Kegi jääkaappiin & kaasulle, seur. päivänä gelatiini. Viikon päästä jääkaapissa valmis juotavaksi.

Mutta joskus hiiva lagaa tai hidastelee niin käytännössä: aktiivinen käyminen 16-18C, kun loppuu pulputus niin vapaa nousu 22-24C:hen ja 3-4pv päästä FG-mittausta ja kun FG stabiili niin kegiin/pulloon.

Pullossa 2 viikkoa huoneenlämmössä, viikko koskematta jääkaapissa ja varovainen kaato lasiin :D

Lähde: r/Homebrewing - Easiest beer the best beer!
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Tämäpä mielenkiintoista, jos oikeasti cold crashissa syy. Uskoisin, että ihan perus ämpärissä on sen verran hiilidioksidipeittoa oluen pinnalla, ettei pieni määrä ilmaa sisään imaistuna tee kovin pahaa.
Juu ei kyllä mulla useamman päivän cold crash toimi. Muuttu aina ruskeaksi olut. Heitin siis suoraan huoneenlämmöstä kylmään jääkaappiin :D Et kaippa se kutistuu sen verta että imee sitten muovin ja vesilukon läpi ilmaa

Yhen tommosen oluen muuten pelastin heittämällä 20g/l humalaa siihen ruskeaan hapettuneeseen vierteeseen kuivahumaloitumaa ja siitä tuli taas vaalea ja lopulta oikein hyvä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Pääsi koko satsi viemäriiin, kun tarkoitus oli tehdä NEIPA eikä jotain muuta sotkua.
Kaksi kegillistä ja pienen määrän pulloja olen viemäriin kaatanut. Tämä kaduttaa aina, kun en nyt varsinaisesti ole mielestäni maistellut hapettunutta olutta. Eniten veikkaan, että kuuma käyminen on tuonut sivumakuja, mutta olen minä niitäkin juonut.

Ja toinen kegi oli kesäinen Helles, jossa oli pieni pistävä sivumaku, mutta minun lämpötilat saattoi käydä yli 25 astetta sisällä käymisen aikana, mutta se oli kesällä tehty, niin nyt se on jo niin vanhaa, että ei sitä kehtaa poiskaan enää antaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Jossain faceryhmässä joku pullottelija sanoi, että kun on lisätty jälkikäymissokerit, niin NEIPA:t ja IPA:t ja miksei muutkin kannattaa pullottaa ihan piripintaan, ettei happea jää pulloon ollenkaan.
Oli tehnyt side by side vertailuja eri pullotystyylien kanssa ja tuo oli toimivin selkeästi. Muut oli hapettuneita, mutta tolla tyylillä NEIPA:ssakin oli pysynyt väri alkuperäisenä yli kuukausi pullotuksesta.
Tämä on sinänsä ongelmallista, että jälkikäymissokeri luo sitä painetta siihen tyhjään tilaan ja tämä hiilihapottaa sen juoman. Jos on vähemmän tyhjää tilaa tulee enemmän painetta ja tuossa voi käydä huonosti, jos sitä tulee liikaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Kusahti itselläni tuo Pilsner Urguel klooni. Käytin humalapussina tuollaista isohkoa "humala" pussia jossa todennäköisesti liian pienet silmät. Niin pienet ettei humalista päässyt oikeastaan mitään öljyjä keitokseen vaan ilmeisesti veti heti keiton alussa itsensä tukkoon. Äsken maistelin niin aivan liian vähän katkeroa ollakseen Urguel. Perkele.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Kusahti itselläni tuo Pilsner Urguel klooni. Käytin humalapussina tuollaista isohkoa "humala" pussia jossa todennäköisesti liian pienet silmät. Niin pienet ettei humalista päässyt oikeastaan mitään öljyjä keitokseen vaan ilmeisesti veti heti keiton alussa itsensä tukkoon. Äsken maistelin niin aivan liian vähän katkeroa ollakseen Urguel. Perkele.
Harmi kuulla. Tässä hommassa on niin monta muuttujaa ja detaljia, mistä aina pitäisi pitää huolta.

Itse heitin eilen czech premium pale lageriin kommandona uimaan 200g humalapellettejä. Pumput ja hanat tukossa, mutta saanto oli varmasti hyvä. Suo siellä vetelä täällä... nyt pitäisi purkaa pumppu auki ja löytää tukos.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Tämä on sinänsä ongelmallista, että jälkikäymissokeri luo sitä painetta siihen tyhjään tilaan ja tämä hiilihapottaa sen juoman. Jos on vähemmän tyhjää tilaa tulee enemmän painetta ja tuossa voi käydä huonosti, jos sitä tulee liikaa.
Juu, en kans oo kokeillu lasipullon kanssa että mitenkä kävis, mutta muovipullon puristaminen ainakin toimii loistavasti, varmaan lähemmäs 100 pulloa noin tehnyt eikä ongelmaa :) Se pullo pongahtaa paineesta takasin muotoonsa ja yläosaan jää se perus tila täynnä hiilidioksidia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Juu, en kans oo kokeillu lasipullon kanssa että mitenkä kävis, mutta muovipullon puristaminen ainakin toimii loistavasti, varmaan lähemmäs 100 pulloa noin tehnyt eikä ongelmaa :) Se pullo pongahtaa paineesta takasin muotoonsa ja yläosaan jää se perus tila täynnä hiilidioksidia.
Juu, niitä Panimonurkan PET-pulloja itsekin puristelen aina. Se on helppoa ja yksinkertainen tapa vähentää happea pullossa. Suosittelen :)

Lasipulloja ei vaan voi puristella, niin sen puolesta ei kannata. En taas halua pelotella, mutta lasipulloja pidin ensin 10L ämpärissä/tai pahvilaatikossa, jonka olin teipannut kiinni, kun olin tuossa alkuvuonna vähän epävarma, menikö oikea määrä sokeria. Nyt ostelen niitä carbonation dropseja, niin maksamalla vähän saa mielenrauhaa.. Ei ole edes kalliita, pari euroa/erä.

Lisäksi jos niihin PET-pulloihin tulee liikaa paineita, sen kyllä huomaa. Minulla meni Raspberry Sourit (uutteesta) keskeltä tasaiseksi, siis paisui niin paljon, että se pullo oli lieriö. Sitten vaan päästeli paineita raottamalla korkkia ja kaikki taas hyvin.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, siltä postaajalta kyseltiin miten turvallista se on ja monet kyllä vastasivat, että lasipulloihin ovat karbonoineet ilman tyhjää tilaa. Kaipa se on siitä kiinni, että osaa laskea sokerimäärän oikein.

Itse en niin perillä ole, koska vastapainepullotan zillasta tai kegistä.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Mitenkäs 5L pikku kegit toimii? onko niistä mihinkään vai kannattaako kiertää kaukaa? Tarvitsee ilmeisesti ainakin co2 patruunoja ja niille sopivan hanan jolla oluen saa fiksusti ulos kegistä? Näyttäisi olevan 4 kappaletta kympillä tarjouksessa Melkossa ja pitäisi varmaan tänään siellä käydä pyörähtämässä pulloja ostamassa kun eivät kaupat suostuneet myymään tyhjiä panttipulloja ulos
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Laitatko linkin? Kuulostaa aika edullisilta, vähän epäilen onko ne sellasia mitä voisi uusiokäyttää?

Kaikki kegit on käteviä. Minimissään tarvitset kegin (ja 5 litran kegeihin erillisen spearin eli kannen, missä on liitännät ja varoventtiili + silikoninen dib tube nesteelle), Sodastream pullon, Co2 adapterin pulloon ja regun välille, kiinalaisen sodastream regun, palan kaasuletkua ja valkoisen ball lock liittimen.
Sen lisäksi tuo flow control ball lock valve on kova sana kegeihin, koska saat siellä kegin päässä säädettyä virtausta, niin vaahtoamista ei ihan niin herkästi tapahdu. Siihen voit sitten kiinnittää vaikka Nukatap hanan (vaatii muitakin osia hanan lisäksi) tai picnic tabin tai Pluto gunin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mitenkäs 5L pikku kegit toimii? onko niistä mihinkään vai kannattaako kiertää kaukaa? Tarvitsee ilmeisesti ainakin co2 patruunoja ja niille sopivan hanan jolla oluen saa fiksusti ulos kegistä? Näyttäisi olevan 4 kappaletta kympillä tarjouksessa Melkossa ja pitäisi varmaan tänään siellä käydä pyörähtämässä pulloja ostamassa kun eivät kaupat suostuneet myymään tyhjiä panttipulloja ulos
Pikku kegi tässä tapauksessa ehkä vähän harhaanjohtava nimitys, kun tarkoitat sellaista party tynnyriä. Joo tarvitsee oman hanansa ja CO2 patruunoita. Ei kokemusta kyseisistä; joillakin varmasti parempia kokemuksia, toisilla huonompia. Nuo pöntöt on edullisia, mutta hanasysteemit aika arvokkaita. Onhan tuollainen varmasti jossain bileissä ihan hauska, mut itse ennemmin pullottaisin tai sitten siirtyisin ihan suoraan kunnon kegeihin.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Minikegi on siitä kiva, että siihen saa nopeasti siirrettyä sen bissen mitä ei fermenteristä mahdu enää 19 litran kegiin. Minikegi menee helposti jääkaappiin, eli se on kätevä ottaa messiin juhliin tai vaikka mökille.
Siihen jos ottaa sellaisen neopreenitakin, niin pysyy viileänä ulkona aika pitkään.

Ei toki ole välttämätön. Aika nopeasti sitä vastapainepullottaakin bisseä mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Minikegi on siitä kiva, että siihen saa nopeasti siirrettyä sen bissen mitä ei fermenteristä mahdu enää 19 litran kegiin. Minikegi menee helposti jääkaappiin, eli se on kätevä ottaa messiin juhliin tai vaikka mökille.
Näin juuri itse teen. 18-19l päätyy kegiin ja loput 4.5l menee partykegiin. Kaksi tuollaista menee helposti sellaiseen yleismalliseen kylmälaukkuun joten saa helposti oluet matkaan illanistujaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Laitatko linkin? Kuulostaa aika edullisilta, vähän epäilen onko ne sellasia mitä voisi uusiokäyttää?

Kaikki kegit on käteviä. Minimissään tarvitset kegin (ja 5 litran kegeihin erillisen spearin eli kannen, missä on liitännät ja varoventtiili + silikoninen dib tube nesteelle), Sodastream pullon, Co2 adapterin pulloon ja regun välille, kiinalaisen sodastream regun, palan kaasuletkua ja valkoisen ball lock liittimen.
Sen lisäksi tuo flow control ball lock valve on kova sana kegeihin, koska saat siellä kegin päässä säädettyä virtausta, niin vaahtoamista ei ihan niin herkästi tapahdu. Siihen voit sitten kiinnittää vaikka Nukatap hanan (vaatii muitakin osia hanan lisäksi) tai picnic tabin tai Pluto gunin.
Oluttynnyri 5 l Karjala ilman korkkia - Viinitalo Melkko/kotiviini.fi määrä alennuksessa 4 kappaletta 10e ja tosiaan partykeg taitaa olla se oikeampi termi tästä. Printti tossa toki on miinusta, itse ainakin mielummin ottaisin ilman mitään kun karjala tekstillä. Ja juuri tuota mökille ottamisen kätevyyttä mietin itse että siihen saattaisi olla ihan toimiva paketti.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Oluttynnyri 5 l Karjala ilman korkkia - Viinitalo Melkko/kotiviini.fi määrä alennuksessa 4 kappaletta 10e ja tosiaan partykeg taitaa olla se oikeampi termi tästä. Printti tossa toki on miinusta, itse ainakin mielummin ottaisin ilman mitään kun karjala tekstillä. Ja juuri tuota mökille ottamisen kätevyyttä mietin itse että siihen saattaisi olla ihan toimiva paketti.
Joo, en usko että noita voi käyttää. Tai ehkä joku on jonkun keinon noille keksinyt.

Tässä on tuote mistä puhuin: KegLand Mini-Keg 5 litraa – Mallaspuoti

Noita kansia yms tarpeita saa AliExpressistä mutta itse kegi kannattaa varmaan ostaa Suomesta. Kiinakegit on kyseenalaista tavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Olen ostanut noita 5L partykegejä samanlaisesta tarjouksesta ja itse asiassa taisin viikko sitten nähdä niitä samassa tarjouksessa tuolla Triplan kaupassa.
En minä niitä enää osta.. Se on käytännössä ostettava satasen hana tai sitten ei juoda osissa ja pitää 5L (=15 olutta/10 tuoppia) kuluttaa kerralla. Lisäksi ovat kovin ohutta materiaalia.

--

Tietenkin nuo on taas loistavia, jos on ylimääräistä olutta , niin tuommoinen 2,50€ pönttö voi helposti antaa pois. Ja mahtuuhan se jääkaappiinkin. Miettisin tuollaisen 5L kegin enemmänkin tämmöiseksi tavaksi jakaa sosiaalisesti olutta jossain piknikillä, ilman että on pelkoa kegin menettämisestä tai varastamisesta. Kun arvo on pieni. Pitäisi vaan olla 1-4 kaveria ja/tai iso kulutus.

--

Täytyy katsoa muuten sitä neopreenieristettä, pari kegiä on vielä jäljellä ja jos se on luokkaa vitosen, niin voisi kelvata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Joo ei noista party kegeistä ja KegLandin valmistuttamista 2/4/5/10 litran kegeistä kannata puhua samana päivänä.

Toiset on ohutta peltiä johon tulee herkästi lommo ja operoiminen on vaivalloista kumitulppineen joita pitää kalastella pois kegin sisältä. Toinen kunnon rst:tä ja liittimet erikseen hankittavassa spearissa suoraan ball lockit.

Houkutus oli ostaa tuollainen pienempi keglandin valmistuttama, mutta löysin edullisesti 9,5l cornyjä pari joten otin sellaiset sen sijaan.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Itse sorruin ostamaan minikegin Kiinasta. Pakko sanoa, että ainakin ulospäin todella laadukkaan oloinen. Hitsaussaumat siistit jne. En sitten kegin sisällä olevista saumoista tiedä, kun ei sinne näe.
Tuossa suora linkki, jos kiinnostaa. Tuo myyjä on vielä siitä hyvä, että alekupongilla tuon hinnan saa painumaan alle 21€ (EDITTIÄ: SIIS ALLE 22€), jolloin ei tule lisää maksettavaa, vaikka tulliin jäisi. Itsellä jäi tulliin ja kiltisti vapautui lyhyellä sähköpostiviestillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Itse sorruin ostamaan minikegin Kiinasta. Pakko sanoa, että ainakin ulospäin todella laadukkaan oloinen. Hitsaussaumat siistit jne. En sitten kegin sisällä olevista saumoista tiedä, kun ei sinne näe.
Tuossa suora linkki, jos kiinnostaa. Tuo myyjä on vielä siitä hyvä, että alekupongilla tuon hinnan saa painumaan alle 21€, jolloin ei tule lisää maksettavaa, vaikka tulliin jäisi. Itsellä jäi tulliin ja kiltisti vapautui lyhyellä sähköpostiviestillä.
Itse mietin, että ostelen pari tuollaista ball lockkia tuolta:

..ja poraan reiän kanteen. En ole vielä saanut tehdyksi, mutta lähellä ollaan :)

Tilasin noita muutaman jostain aleista ja 5L pöntöt (minulla on kaksi) tuntuu laadukkailta, mutta 8L pönttö, jota ei ollut kaikilla, on vähän heikko esitys. En tiedä, mikä siinä on, mutta en pidä. Sitten on vielä 3.6L, jota en ole edes saanut käytetyksi.. Ja noita ball lock-kansia olisi kaksi.. Taisin tilata myös 2L pöntön, mutta se jäi tulematta.

Ideana se, että saisin varastoitua myös niihin kegeihin, joihin ei ole kantta (kahdella ball lockilla). Siihen viritykseen vaan paineenvapautusventtiili välillä kiinni, ettei pääse syntymään turhia paineita..
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Itse sorruin ostamaan minikegin Kiinasta. Pakko sanoa, että ainakin ulospäin todella laadukkaan oloinen. Hitsaussaumat siistit jne. En sitten kegin sisällä olevista saumoista tiedä, kun ei sinne näe.
Tuossa suora linkki, jos kiinnostaa. Tuo myyjä on vielä siitä hyvä, että alekupongilla tuon hinnan saa painumaan alle 21€, jolloin ei tule lisää maksettavaa, vaikka tulliin jäisi. Itsellä jäi tulliin ja kiltisti vapautui lyhyellä sähköpostiviestillä.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä sisäsaumat. Huokuttava hinta ja tekisi itsekin mieli ostaa vielä toinen 5 litrainen.

Käyköhän tuohon tämä kansi? US $18.9 |Mini Keg Ball Lock Tapping Head (with Silicone Dip Tube)|Beer Brewing| - AliExpress

vai mistä tilasit kansiosan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä sisäsaumat. Huokuttava hinta ja tekisi itsekin mieli ostaa vielä toinen 5 litrainen.

Käyköhän tuohon tämä kansi? US $18.9 |Mini Keg Ball Lock Tapping Head (with Silicone Dip Tube)|Beer Brewing| - AliExpress

vai mistä tilansit kansiosan?
Joo ei heti tuu mieleen mistä sais minuutiksi lainaan sopivan peilin tai viemärikameran. Hammaslääkäriäkään ei ole varattu ihan lähipäiville :rofl:
Käy tuo kansi kyllä. Liitäntä on ihan standardi kaikissa noissa. Itse tarkan euron miehenä tilasin tästä:
Se vaan on vielä matkalla, vaikka olen odotellut yli 4 viikkoa. Kuitenkin tosi hyvät arvostelut, että luulisi ihan kuranttia tavaraa tulevan.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo ei heti tuu mieleen mistä sais minuutiksi lainaan sopivan peilin tai viemärikameran. Hammaslääkäriäkään ei ole varattu ihan lähipäiville :rofl:
Käy tuo kansi kyllä. Liitäntä on ihan standardi kaikissa noissa. Itse tarkan euron miehenä tilasin tästä:
Se vaan on vielä matkalla, vaikka olen odotellut yli 4 viikkoa. Kuitenkin tosi hyvät arvostelut, että luulisi ihan kuranttia tavaraa tulevan.
Tossa lukee "Can not deliver to Finland"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Joo ei heti tuu mieleen mistä sais minuutiksi lainaan sopivan peilin tai viemärikameran. Hammaslääkäriäkään ei ole varattu ihan lähipäiville :rofl:
Käy tuo kansi kyllä. Liitäntä on ihan standardi kaikissa noissa. Itse tarkan euron miehenä tilasin tästä:
Se vaan on vielä matkalla, vaikka olen odotellut yli 4 viikkoa. Kuitenkin tosi hyvät arvostelut, että luulisi ihan kuranttia tavaraa tulevan.
Tästä linkistä tuo hana kiinostaa. Nyt on party-hana letkun päässä, ja tuo näyttää paljon paremmalta..

Onko siitä kokemuksia? Sinkkupäivät päättyy tänään, niin tarttis varmaan tilata jo..
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Itse sorruin ostamaan minikegin Kiinasta. Pakko sanoa, että ainakin ulospäin todella laadukkaan oloinen. Hitsaussaumat siistit jne. En sitten kegin sisällä olevista saumoista tiedä, kun ei sinne näe.
Tuossa suora linkki, jos kiinnostaa. Tuo myyjä on vielä siitä hyvä, että alekupongilla tuon hinnan saa painumaan alle 21€ (EDITTIÄ: SIIS ALLE 22€), jolloin ei tule lisää maksettavaa, vaikka tulliin jäisi. Itsellä jäi tulliin ja kiltisti vapautui lyhyellä sähköpostiviestillä.
Eikös toimituskulut oteta huomioon tulliarvoa laskettaessa?
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Se kai vähän vaihtelee tapaus kohtaisesti, jos on euron tuote ja satasen toimituskulut niin ei mene läpi tullista. Mutta jos on vaikka 20e tuote ja 5e postit niin lasketaan mielestäni sen 20e tuotteen mukaan ilman posteja.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Eikös toimituskulut oteta huomioon tulliarvoa laskettaessa?
Näihin tullimaksuihin liittyy paljon paljon harhakuvitelmia, enkä ihmettele, kun voisi kuvio selkeämpikin olla. Jos nyt vetästään asia nopeasti pähkinänkuoreen.
Maksuja on 3 eri tyyppiä: alv, tulli ja postin käsittelykulu.
1. Kun tuotteen hinta ilman toimituskuluja on enintään 22€ --> ei mitään lisäkuluja, ei alvia, tullia eikä postin käsittelymaksua
2. Tuote yli 22€, mutta enintään 150 € --> alvi ja postin käsittelykulu pitää maksaa. Alv lasketaan tuotteen hinnasta+toimituskuluista+postin käsittelymaksusta.
3. Tuote yli 150 € --> kaikki kohdan 2 maksut + tullimaksu, mikäli se menee yli 5€ vähimmäiskantorajan.

Vielä pari ihan hyvää linkkiä tähän liittyen:
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Käytin tuolla Mangrove Jack's M84 Bohemian lager hiivalla 1,060 OG bissee. Käyminen on jumahtanut nyt 1,022 tasolle ja tavoite oli 1,015 FG.
Käymispaine 20 psi ja lämpötila 20-21 astetta.

Olen nostellut muutamalla asteella käymislämpöä ja ravistellut zillaa. Onko ehdotuksia mitä tässä voisi tehdä?

Käyminen alkoi 7 tunnissa ja oli aika agressiivista, mutta sitten loppui kuin seinään alle 2 vuorokauden sisään. Krauseni laskenut, hiiva tippunut pohjaan ja hiilidioksidia ei enää muodostu.

Onko muilla kokemuksia tästä hiivasta? Onko ehdotuksia mitä teen?

Tilasin 34/70 hiivaa ja ajattelin että opettelen tekemään startterin ja lisään sen high krausen vaiheessa pönttöön. Ongelmana tässä hiivassa on, että sen attenuaatio on paljon korkeampi kuin M84 hiivan.
Toki on mahdollista, ettei tuo 34/70 jaksaisi käydä normaaliin attenuaatioon, koska nykyisestä vierteestä uupuu happi ja ravinteitakin on vähemmän jäljellä.

Ehdotuksia?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Tästä linkistä tuo hana kiinostaa. Nyt on party-hana letkun päässä, ja tuo näyttää paljon paremmalta..

Onko siitä kokemuksia? Sinkkupäivät päättyy tänään, niin tarttis varmaan tilata jo..
Kumpaa meinasit ? Jos tuota halvempaa 14,30€ hanaa, siinä ei ainakaan mitään virtauksensäätöä ole. Riippuu tietysti kegin paineesta, mutta vaahtoamisriski on ilmeinen.
Picnic-hanassa letkun pituus vastustaa virtausta varmaan jonkin verran. Mut joo...ei kokemusta...ei tosin hinnallakaan pilattu
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kusti oli polkassu asialliset sukat postilootaan tänään. Nää on kyl oikeesti tosi makeet:D
IMG_20201112_154219.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Mitenkäs onko täällä porukalla kokemusta tommosista pH-mittareista? En muista ainakaan tätä ketjua pidemmän aikaa seuranneena että olisi, niin onko jollain kokemusta esim: Digitaalinen pH-mittari pH55?Tympii tommosten pH-liuskojen käyttö kun se on semmosta tulkitsemista ja tuntuu ettei voi koskaan varma olla tuloksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Mitenkäs onko täällä porukalla kokemusta tommosista pH-mittareista? En muista ainakaan tätä ketjua pidemmän aikaa seuranneena että olisi, niin onko jollain kokemusta esim: Digitaalinen pH-mittari pH55?Tympii tommosten pH-liuskojen käyttö kun se on semmosta tulkitsemista ja tuntuu ettei voi koskaan varma olla tuloksesta.
Halvoilla pH-mittareilla ei ainakaan tee yhtään mitään, kerran voi tulla suht oikea tulos ja sen jälkeen ei enää. Noissa pH-mittareissa on se ongelma, että kunnolliset maksaa sen >50e ja ne vaatii huolenpitoa ja kalibrointia toimiakseen oikein.

Itse en pH:ta ole jaksanut enää mittailla, mutta tietysti se antaa osviittaa jos tulee ongelmia tehokkuuden tai muun kanssa. Ja riippuu käyttääkö maltaissa paljon muuta kuin perus ohramallasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Tulipa väkästeltyä erinäisistä alin kegland osista härpätin fermzilla all rounderiin, jolla teoriassa pystyy kuivahumaloimaan lähes täysin hapettomasti.



Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön. Ja kaikki tämä ilman, että paineita tarvii laskea pois Fermzillasta tai että happea pääsee juuri lainkaan kiertoon. Ja t-haaran toisella puolella spunding valve, toki se voisi olla tuossa toisessakin kannen liitännässä t-haaran kanssa mutta nyt meni näin.

Ja tässä tulos:

photo_2020-11-11_23-14-15.jpg


Melkoinen mehu tämä on, potkuakin reilusti kun speksit on n. 8% ja kuivahumalaa reilu 15g/l.

Suoraan all rounderista lasiin maistiainen, heti käymisen alussa lisätty citra pyöristyi mukavasti eikä ole juuri lainkaan sitä ominaista terävää, jopa pistävää aromia. Muut kuivahumalat Amarillo, CTZ ja Simcoe. Keittohumalina CTZ ja hop stand Simcoella.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Käytin tuolla Mangrove Jack's M84 Bohemian lager hiivalla 1,060 OG bissee. Käyminen on jumahtanut nyt 1,022 tasolle ja tavoite oli 1,015 FG.
Käymispaine 20 psi ja lämpötila 20-21 astetta.

Olen nostellut muutamalla asteella käymislämpöä ja ravistellut zillaa. Onko ehdotuksia mitä tässä voisi tehdä?

Käyminen alkoi 7 tunnissa ja oli aika agressiivista, mutta sitten loppui kuin seinään alle 2 vuorokauden sisään. Krauseni laskenut, hiiva tippunut pohjaan ja hiilidioksidia ei enää muodostu.

Onko muilla kokemuksia tästä hiivasta? Onko ehdotuksia mitä teen?

Tilasin 34/70 hiivaa ja ajattelin että opettelen tekemään startterin ja lisään sen high krausen vaiheessa pönttöön. Ongelmana tässä hiivassa on, että sen attenuaatio on paljon korkeampi kuin M84 hiivan.
Toki on mahdollista, ettei tuo 34/70 jaksaisi käydä normaaliin attenuaatioon, koska nykyisestä vierteestä uupuu happi ja ravinteitakin on vähemmän jäljellä.

Ehdotuksia?
Aika korkeaksi kyllä jäi FG. Millä mittasit? Refraktometrillä?

Mä pullottaisin tommosena ja joisin pois. Onpaha vähä kevyempää ja makeampaa :)
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Mitenkäs onko täällä porukalla kokemusta tommosista pH-mittareista? En muista ainakaan tätä ketjua pidemmän aikaa seuranneena että olisi, niin onko jollain kokemusta esim: Digitaalinen pH-mittari pH55?Tympii tommosten pH-liuskojen käyttö kun se on semmosta tulkitsemista ja tuntuu ettei voi koskaan varma olla tuloksesta.
Mä ostin harrastuksen alkuaikoina Amazon.de:stä jonku halpis pH-mittarin. Mukana tuli useampi kalibrointipussi joilla kalibroin sen ennen mittausta. Mittasin pari, kolme mäskiä ja totesin että arvot oli abouttiarallaa se mitä brewer's friend ennusti. Ja oluen maut oli aina kohdallaan niin on sen jälkeen pölyttynyt kaapissa :D
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Aika korkeaksi kyllä jäi FG. Millä mittasit? Refraktometrillä?

Mä pullottaisin tommosena ja joisin pois. Onpaha vähä kevyempää ja makeampaa :)
iSpindel ja ominaispainomittari.

1,022 tuntuu aika korkealta FG:lta.
Facen puolella jotkut spekuloi, että tuo olisi todellinen FG koska käymiskelpoisia sokereita ei ole. En tiedä voinko allekirjoittaa. Mäskäyslämpl 68 ei ymmärtääkseni pitäisi jättää noin paljon käymiskelvotonta kamaa, ehkä?

Jos tuon tollaisena joisi, niin aika tuhti runko tulisi? Jättääkö noin iso jäännössokerimäärä makeutta vai rekisterikö makuaisti noita?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
iSpindel ja ominaispainomittari.

1,022 tuntuu aika korkealta FG:lta.
Facen puolella jotkut spekuloi, että tuo olisi todellinen FG koska käymiskelpoisia sokereita ei ole. En tiedä voinko allekirjoittaa. Mäskäyslämpl 68 ei ymmärtääkseni pitäisi jättää noin paljon käymiskelvotonta kamaa, ehkä?

Jos tuon tollaisena joisi, niin aika tuhti runko tulisi? Jättääkö noin iso jäännössokerimäärä makeutta vai rekisterikö makuaisti noita?
Maistamalla varmaan ainoastaan selviää :D Ite oon optimistinen maun suhteen!

Mäskäys 68C on ok ja ei pitäs tommosta tehä.

Veikkaisin et on huono tuuri hiivan kaa. Hiivat on kans yksilöitä ja oot saattanu saada semmosen erän joka ei jotain tiettyä syö ja sun keitoksessa sattui nyt sitten olemaan semmosta kamaa paljon. Muistaakseni joskus kerroin täällä että mulla oli kans US-05 lajike joka jätti aina paljon sokereita jälkeensä. Käytin sitä samaa hiivaa useamman kerran testatakseni. Muistelisin ettei maku ollut niissä Pale Aleissa edes kauhean erilainen! Nykyään mä otan hyvin käyvät hiivat talteen ja käytän uusiksi monta kertaa ^^
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Onko täällä niitä W34/70 + gelatiinin käyttäjiä?

Nyt taas ehkä hermoilen turhasta, mutta tein Uruquell-kloonini ja laitoin sinne kaksi pakettia W34/70 ja se oli valmista viikko sitten perjantaina. Sitten laitoin gelatiinia suoraan käymisastiaan, kun tämä olisi menossa joko joulukalenteriin tai lahjaksi pulloissa. Sitten tuli kaikkea tekemistä ja pääsin pullottamaan vasta eilen.

Nyt on ollut päivän jälkikäymässä pulloissa ja PET-pullot eivät ole vielä palautuneet normaalimuotoonsa. Lasipulloista on paha sanoa, mutta oletan samaa. Aina ennen on muilla hiivoilla ja uutepakkauksissa ensimmäiset merkit nähty päivän sisään. Hiivat tosin ale-hiivoja. Ensimmäinen oikea lager-hiiva nyt käytössä.

Onko se gelatiini nyt syönyt hiivankin?

--

Jos on hiiva mennyt, niin jos ostan nyt tätä:

..miksaan sen lämpimään veteen ja annostelen vaikka 3-5ml joka pulloon?

Joka tapauksessa valmista pitäisi olla joulukuun alussa.

edit: odottamalla 3pv PET-pullojen pullistumista alkuperäiseen muotoonsa asia korjautui. Taitaa mennä ainakin viikko, ennenkuin tuolla rapsakkaat hiilihapot pulloissa. Aleilla olen kesällä saanut parissa päivässä pullot kovaksi..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
15
Muutan vuoden tuli pohdittua oluen valmistusta ja viimein tuli sitten laitteet hankittua. Tarkoitus olisi laittaa vehkeet tulille maanantaina ja yrittää tehdä Brewdogin Hazy Jane klooni Brewdogin reseptillä.
Tuossa reseptissä sanotaan mäskäys ajaksi vain 25 minuuttia. Voiko tuo aika pitää paikkansa? kuulostaa kyllä pieneltä ajalta verrattuna muihin reseptien mäskäys aikoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Muutan vuoden tuli pohdittua oluen valmistusta ja viimein tuli sitten laitteet hankittua. Tarkoitus olisi laittaa vehkeet tulille maanantaina ja yrittää tehdä Brewdogin Hazy Jane klooni Brewdogin reseptillä.
Tuossa reseptissä sanotaan mäskäys ajaksi vain 25 minuuttia. Voiko tuo aika pitää paikkansa? kuulostaa kyllä pieneltä ajalta verrattuna muihin reseptien mäskäys aikoihin.
Nykyisillä pitkälle kehitetyillä ja hyvin mäskäytyvillä maltailla ja panimo-olosuhteissa kyllä. Kotipanijallekin riittää pienempi aika mitä se yleensä suositeltu tunti. Joskus olen itse mäskännyt 45min eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa.

Sellainen varoituksen sana, että tuo on aika hiton kuivahumaloitu olut eli hapettumiselle altis. Minkälainen käymisastia on käytössä ja meinasitko pullottaa oluen?
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
15
Nykyisillä pitkälle kehitetyillä ja hyvin mäskäytyvillä maltailla ja panimo-olosuhteissa kyllä. Kotipanijallekin riittää pienempi aika mitä se yleensä suositeltu tunti. Joskus olen itse mäskännyt 45min eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa.

Sellainen varoituksen sana, että tuo on aika hiton kuivahumaloitu olut eli hapettumiselle altis. Minkälainen käymisastia on käytössä ja meinasitko pullottaa oluen?
Fermzilla All Rounder ja tarkoitus on laittaa pönttö paineeseen ja lopuksi siirtää kegiin. Mitenkä tuon käymisen loppumisen havaitsee kun tuota vesilukkoa ei ole?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Fermzilla All Rounder ja tarkoitus on laittaa pönttö paineeseen ja lopuksi siirtää kegiin.
Löytyykö spunding valvea itseltä tai kaverilta? Aivan loisto peli all rounderin kanssa. Tuohon tosin kaipaa kylkeen sen "paineistussarjan" eli 2 carb cappia, rst-kohon ja pätkän letkua.

Spunding valve siis päästää tietyn rajapaineen jälkeen kaasut pois käymisastiasta ja sitä kaasuahan on helppo sitten johtaa kegiin samalla sen huuhtelemiseksi hapesta, mitä ehdottomasti suosittelen tuon neipaksi laskettavan hazy janen kanssa.


Tai muutaman viikon toimitusajalla Kegland "official" storesta (Alin standard shipping on itselle tullut nyt pari kertaa reilu 2 viikossa, YW-linessä meni 2kk.


Mitenkä tuon käymisen loppumisen havaitsee kun tuota vesilukkoa ei ole?
Jos johdat co2:t kegiin niin voit laittaa kegin ulostuloon letkunpätkän ja vesilukon.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Fermzilla All Rounder ja tarkoitus on laittaa pönttö paineeseen ja lopuksi siirtää kegiin. Mitenkä tuon käymisen loppumisen havaitsee kun tuota vesilukkoa ei ole?
Käymisen loppuminen aivan täysin ei kegityksessä ole kriittistä, mutta ominaispainomittauksilla sen lopullisen fg:n huomaa. Vesilukko on vähän kehno siihen.
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
15
Löytyykö spunding valvea itseltä tai kaverilta? Aivan loisto peli all rounderin kanssa. Tuohon tosin kaipaa kylkeen sen "paineistussarjan" eli 2 carb cappia, rst-kohon ja pätkän letkua.

Spunding valve siis päästää tietyn rajapaineen jälkeen kaasut pois käymisastiasta ja sitä kaasuahan on helppo sitten johtaa kegiin samalla sen huuhtelemiseksi hapesta, mitä ehdottomasti suosittelen tuon neipaksi laskettavan hazy janen kanssa.


Tai muutaman viikon toimitusajalla Kegland "official" storesta (Alin standard shipping on itselle tullut nyt pari kertaa reilu 2 viikossa, YW-linessä meni 2kk.




Jos johdat co2:t kegiin niin voit laittaa kegin ulostuloon letkunpätkän ja vesilukon.
Röyhkeästi kopioin omaa systeemiäsi ja tein siis samanlaisen. Laitteisto on luultavasti kunnossa. Tekniikka ja taidot tasoa aloittelija.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Röyhkeästi kopioin omaa systeemiäsi ja tein siis samanlaisen. Laitteisto on luultavasti kunnossa. Tekniikka ja taidot tasoa aloittelija.
Joo, sellainen täsmennys omaan aiempaan, että tuon viimeisimmän neipan osalta kegin huuhtelun co2:lla tein siis vain huljuttelemalla pienen määrän star-sania kegissä ja puskemalla ylimääräiset pois, jolloin happi ajan mittaan huuhtoutuu myös pois kegistä "laimenemalla". Eli en siis täyttänyt kegiä kokonaan desillä, koska internetin^tm mukaan lopputulos on sama.

En jaksa selata mitä kaikkia kuvia olen threadiin postannut, mutta siirto kegiin onnistuu myös niin, että koko systeemi on paineenalaisena ja ensimmäiset litrat siirtyy kegiin pelkällä co2:n ylipaineella mitä all rounderissa on. Sitten kaasupuolet voi yhdistää ja loppu tavara valuu kegiin lappo-efektia hyödyntäen, olettaen että kegi on alempana mitä all rounder.

Voin laittaa yv:llä muutamia kuvia jos kiinnostaa tarkemmin.

Kohoa kannattaa välillä naputella käymisastian ulkoseinän läpi sormella, että liikahtaa eikä se putken pää pääse haukkaamaan "ilmaa" käymisastiassa.
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
15
Joo, sellainen täsmennys omaan aiempaan, että tuon viimeisimmän neipan osalta kegin huuhtelun co2:lla tein siis vain huljuttelemalla pienen määrän star-sania kegissä ja puskemalla ylimääräiset pois, jolloin happi ajan mittaan huuhtoutuu myös pois kegistä "laimenemalla". Eli en siis täyttänyt kegiä kokonaan desillä, koska internetin^tm mukaan lopputulos on sama.

En jaksa selata mitä kaikkia kuvia olen threadiin postannut, mutta siirto kegiin onnistuu myös niin, että koko systeemi on paineenalaisena ja ensimmäiset litrat siirtyy kegiin pelkällä co2:n ylipaineella mitä all rounderissa on. Sitten kaasupuolet voi yhdistää ja loppu tavara valuu kegiin lappo-efektia hyödyntäen, olettaen että kegi on alempana mitä all rounder.

Voin laittaa yv:llä muutamia kuvia jos kiinnostaa tarkemmin.

Kohoa kannattaa välillä naputella käymisastian ulkoseinän läpi sormella, että liikahtaa eikä se putken pää pääse haukkaamaan "ilmaa" käymisastiassa.
Kiitoksia paljon. Kaikki neuvot ja vinkit ovat kyllä tarpeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Muutan vuoden tuli pohdittua oluen valmistusta ja viimein tuli sitten laitteet hankittua. Tarkoitus olisi laittaa vehkeet tulille maanantaina ja yrittää tehdä Brewdogin Hazy Jane klooni Brewdogin reseptillä.
Tuossa reseptissä sanotaan mäskäys ajaksi vain 25 minuuttia. Voiko tuo aika pitää paikkansa? kuulostaa kyllä pieneltä ajalta verrattuna muihin reseptien mäskäys aikoihin.
Eipä ole tästä niin paljoa kokemusta, että voisin tuohon mäskäysaikaan vastata, mutta tuossa maksaa useita kymppejä pelkät humalat.. Jos ekaa kertaa tekee, suosittelen jotain single hop olutta ihan omien kokemusten perusteella.

(ja johtuen ehkä olutkirjastani, tai lukemistani resepteistä, olen aina mäskännyt tunnin, tehtynä on jotain 4-5 all grain erää vasta, että olen melkein itsekin vasta aloittelija)

Ehkä kokeneemmat panijat voivat vastata tuohon mäskäysaikakysymykseen.. Itse laittaisin tuotakin tunnin, kun tuskin siitä haittaa on..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 767
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom