Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Lappo taitaa olla nyt ainut kauppa?
Mallaspuodille suositukset täältä.

:(


Protestilista on karumpaa luettavaa, kaverilla on pystyssä verohallinnolle n. 50k€.

Tuossa saa aika hiton monta kiloa vikingin pilsneriä myydä, että saa tuollaiset kuitattua.

Tarinan opetus lienee tytöt, pojat ja oluenpanijat, että perusta Oy niin sentään et (todennäköisesti) joudu henkilökohtaiseen vastuuseen veloista(pl. jos takaa firman lainan itse).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Mallaspuodille suositukset täältä.



Protestilista on karumpaa luettavaa, kaverilla on pystyssä verohallinnolle n. 50k€.

Tuossa saa aika hiton monta kiloa vikingin pilsneriä myydä, että saa tuollaiset kuitattua.

Tarinan opetus lienee tytöt, pojat ja oluenpanijat, että perusta Oy niin sentään et (todennäköisesti) joudu henkilökohtaiseen vastuuseen veloista(pl. jos takaa firman lainan itse).
Tossa oli vissiin jotain kirjanpitovirhettä tapahtunut pidemmällä aikavälillä ja hommat menneet vituiksi mitä facebookissa helleman kertoili.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Panimonurkan konkurssi peruttu! :sparty:
Täytyypä odotella hetki tilanteen vakiintumista ja erityisesti varastosaldojen tasaantumista.

Nimimerkillä: kävin ostamassa pienellä rahalla tavaraa varalle ja kaikkia tilausteni tavaroista ei löytynyt, niin improvisoitiin. Onneksi siellä on osaava porukka, niin ei jäänyt paha mieli. Ja jonoa oli paljon, kun tuo konkurssiuutinen oli saanut muutkin liikkeelle.

--

Toivottavasti ei mene Espoossa liian perälle, kuitenkin itse olen julkisten varassa, niin perä-Espoo on liian kaukana.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Osaako joku neuvoa oikean sodastream täyttöadapterin keglandin aliexpress sivuilta? Löytyy AU ja USA adapteria, mutta mitähän meillä täällä Suomessa käytetään?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Osaako joku neuvoa oikean sodastream täyttöadapterin keglandin aliexpress sivuilta? Löytyy AU ja USA adapteria, mutta mitähän meillä täällä Suomessa käytetään?
Sanoisin, ettei Keglandilla ole olemassakaan oikeata. Sodastream-kierre on Tr21-4, käsittääkseni sama kaikkialla muualla maailmassa paitsi ausseissa. Euroopassa puolestaan isommassa kaasupullossa on W21.8-14 kierre, jenkeissä jne. on CGA320. Mun mielestä sä tarvitset esim. tällaisen eu-version:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
En haluaisi nipottaa, mutta @dniwe69 on jo paasannut noiden täyttöadaptereiden haitoista ja kaverilla on uudelleentäytetty co2-pullo räjähtänyt, mutta se oli akvaariokäytössä. Itsekseen kuulemma yöllä räjähti kaapissa ja kuulin asiasta vasta kun sain kyytiä Panimonurkan "konkurssipesään". Sitä oli jo jonkun aikaa täytelty, yli vuoden ainakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
En haluaisi nipottaa, mutta @dniwe69 on jo paasannut noiden täyttöadaptereiden haitoista ja kaverilla on uudelleentäytetty co2-pullo räjähtänyt, mutta se oli akvaariokäytössä. Itsekseen kuulemma yöllä räjähti kaapissa ja kuulin asiasta vasta kun sain kyytiä Panimonurkan "konkurssipesään". Sitä oli jo jonkun aikaa täytelty, yli vuoden ainakin.
Se hiilari on nesteenä vakiopaineista eikä paine nouse kuin lämpötilan kasvaessa. Jos sen pullon täyttää ohjepainoon niin se on ihan sama täyttääkö sen kotona vai muualla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Se hiilari on nesteenä vakiopaineista eikä paine nouse kuin lämpötilan kasvaessa. Jos sen pullon täyttää ohjepainoon niin se on ihan sama täyttääkö sen kotona vai muualla...
Pieni varoitus riskeistä on mielestäni kuitenkin aiheellinen. Vaikka on pieni riski oikeinkäytettynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Oletteko kokeilleet tuota Triplassa sijaitsevaa Viinitalo Melkkoa?
Viimeeksi eilen ja ei niillä ole niin paljon olutaiheisia tuotteita, esim. maltaita on rouhittuna pienempi valikoima (6/10 varastossa tällä hetkellä), kilon ostopakotus ja mieluummin tilaan sitten Mallaspuodista, kun saan todennäköisesti halvemmalla koko erän.

Niin ja on niillä joku minimiostoskin, jos tilaa tuotteita, joita ei ole Pasilan kaupassa, mutta eiköhän se noilla hinnoilla ylity :)

edit: olin vähän väärässä.. Melkko on kallein, mutta ero on aika pieni Mallaspuotiin/Lappoon ja niillä oli varastossa.

Kotiviini.fi (Melkko): 24.10€
Panimonurkka: 19.42€ (mutta tässä on osa Carapils, josta 2.17€, eikä ollut halvinta pilsnerimallasta)
Mallaspuoti: 23.39€ (sisältää 7.9€ postikuluja ja Saaz oli halpa ja loppu ja niin oli Viking Pilsnerkin)
Lappo: 23.70€ (sisältää 6.30€ postikuluja)

Voitte itse arvata, mitä tästä tulee (Panimonurkasta ostettuun laitettu Carapils oman makutottumuksen mukaisesti (ei ole reseptissä, eikä näissä muissa)) :
1604133567258.png
1604133918725.png

Voisi laskea Panimonurkassa myös halvemmilla maltaillla, mutta halvin se on kuitenkin.

edit: tässä on hiivaa vain yksi pussi.. tottunut SAFALEen, josta riittää koko erälle :(

--

Kuitenkin Mallaspuodissa oli suomalaisia lähellätuotettuja maltaita, niin täytyy koettaa joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Tätä ketjua tulee silloin tällöin seurattua. Miettinyt jos itsekin hurahtaisi oluen tekoon, toistaiseksi kuitenkin jättänyt väliin. En tiedä viitsiikö/jaksaako/huvittaako itse ruveta säheltämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tätä ketjua tulee silloin tällöin seurattua. Miettinyt jos itsekin hurahtaisi oluen tekoon, toistaiseksi kuitenkin jättänyt väliin. En tiedä viitsiikö/jaksaako/huvittaako itse ruveta säheltämään.
Panimonurkasta edelleen saa ämpärin:

Tuohon pullotustikku:

..ja vesilukko:

..ja noita olen itse ostellut:
(mutta ne on taas loppu)
(tähän voi kaivaa korkittimen , lasipullot ja korkkeja , mutta ne on parikymppiä lisää - tosin käytännössä kestää pidempään ja näyttää paremmalta)

Sittenkun jaksaa, voi vaihtaa paineistettuun käymiseen ja itse mäskäykseen , mutta tuossa saa parilla kympillä setin, jolla voi tehdä olutta heti.

Ja itse teen vieläkin välillä uuteolutta, tämä olisi minun ja kaverin eka olut, siitä tuli hyvää:

..ja jossain vaiheessa huomaa tarvitsensa puhdistusaineita, ym. mutta niitäkin saa pankkia rikkomatta.

Satasella saa jo ihan hyvän aloitussetin, sisältäen ensimmäisen oluen ja tuo minun ehdotus taitaa olla luokkaa 50€..

--

..ja edit: Jos haluaa tehdä pieniä eriä lähinnä itselleen ja all grain, niin
  • pienempi ämpäri, sammoinen 12-15L (~15€) tai Speidel suoraan (~40€)
  • mäskäyspussi Aliexpress (~5€),
  • 1-2 koria olutpulloja (10-20€)
  • korkitin (~15€)
  • korkkeja jotain satoja (~5€)
  • 10L kattila Ikea (25€)
Sitten parillakympillä saa Panimonurkasta olutainekset, muualta eri hintaan ja ei välttämättä saa juuri sopivaa kokoa rouhittuna. Itse tein yhden erän näin. Tykkään kokeilla asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Panimonurkasta edelleen saa ämpärin:

Tuohon pullotustikku:

..ja vesilukko:

..ja noita olen itse ostellut:
(mutta ne on taas loppu)
(tähän voi kaivaa korkittimen , lasipullot ja korkkeja , mutta ne on parikymppiä lisää - tosin käytännössä kestää pidempään ja näyttää paremmalta)

Sittenkun jaksaa, voi vaihtaa paineistettuun käymiseen ja itse mäskäykseen , mutta tuossa saa parilla kympillä setin, jolla voi tehdä olutta heti.

Ja itse teen vieläkin välillä uuteolutta, tämä olisi minun ja kaverin eka olut, siitä tuli hyvää:

..ja jossain vaiheessa huomaa tarvitsensa puhdistusaineita, ym. mutta niitäkin saa pankkia rikkomatta.

Satasella saa jo ihan hyvän aloitussetin, sisältäen ensimmäisen oluen ja tuo minun ehdotus taitaa olla luokkaa 50€..

--

..ja edit: Jos haluaa tehdä pieniä eriä lähinnä itselleen ja all grain, niin
  • pienempi ämpäri, sammoinen 12-15L (~15€) tai Speidel suoraan (~40€)
  • mäskäyspussi Aliexpress (~5€),
  • 1-2 koria olutpulloja (10-20€)
  • korkitin (~15€)
  • korkkeja jotain satoja (~5€)
  • 10L kattila Ikea (25€)
Sitten parillakympillä saa Panimonurkasta olutainekset, muualta eri hintaan ja ei välttämättä saa juuri sopivaa kokoa rouhittuna. Itse tein yhden erän näin. Tykkään kokeilla asioita.
Kiitos, mutta älä yritä yllyttää . Joskus nuorena poikana tuli kaverin kanssa tehtyä valmisuuttesta jotain kuraa. Silloin sillä ei ollut muuta kuin lähinnä yksi tarkoitus, mausta viis. Nykyään jos rupeaisi tekemään, olisi tarkoitus juuri päinvastoin. Toistaiseksi tyydyn vielä kaupan/panimoiden tarjontaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Kiitos, mutta älä yritä yllyttää . Joskus nuorena poikana tuli kaverin kanssa tehtyä valmisuuttesta jotain kuraa. Silloin sillä ei ollut muuta kuin lähinnä yksi tarkoitus, mausta viis. Nykyään jos rupeaisi tekemään, olisi tarkoitus juuri päinvastoin. Toistaiseksi tyydyn vielä kaupan/panimoiden tarjontaan.
Laitoitte varmaan sokeria mukaan? Uutteista saa hemmetin hyvää olutta kun jättää sokerin pois (korvaa toisella purkilla tai spray maltilla). Hyvä ja suositeltava tapa päästä alkuun eikä tarvitse räjäyttää pankkia.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Laitoitte varmaan sokeria mukaan? Uutteista saa hemmetin hyvää olutta kun jättää sokerin pois (korvaa toisella purkilla tai spray maltilla). Hyvä ja suositeltava tapa päästä alkuun eikä tarvitse räjäyttää pankkia.
En muista laitettiinko sokeria käymisastiaan, mutta pulloihin taidettiin laittaa. Tuosta on jo sen verran aikaa ettei pysty tarkalleen enään muistamaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Onko muilla iSpindeliä käyttävillä Brew-Spy käytössä ja jos on, niin onko kyseinen palvelu nurin?

Ei tässä mitään mutta NEIPA käymässä ja pitäisi aika tarkkaan tietää nuo lämpötilat ja käymistasot humalointi huomioon ottaen...


Edit: ja lähtikin toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Vinkkejä taas OG:n nostamiseen?
Taisi unohtua edelliset ja nyt tuli 1042-1044 kun resepti sanoi 1048.. Ehkä vaan ostan sen pussin DME:tä ja heitän boiliin ensi kerralla :)

Tietenkin boiling volumea voisi pienentää.. Senkin teen ensi kerralla, mutta seurasin reseptiä kuin piru raamattua, ja keitin sparge wateriksi 15L 74-asteista vettä. Mashing water oli 11.6L, kun resepti sanoin näin.. ensi kerralla teen vähemmän tuota vettä, mutta nyt kävi näin.

Pitäisi tehdä useammin, niin muistaisi kaiken. Nyt olen taas pitkää taukoa pitänyt - ja tässä meni koko lauantai.

--

Tosin viime kerralla kävi 02 alemmaksi, niin ehkä tästä tulee ihan jees.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
80
Vinkkejä taas OG:n nostamiseen?
Taisi unohtua edelliset ja nyt tuli 1042-1044 kun resepti sanoi 1048.. Ehkä vaan ostan sen pussin DME:tä ja heitän boiliin ensi kerralla :)

Tietenkin boiling volumea voisi pienentää.. Senkin teen ensi kerralla, mutta seurasin reseptiä kuin piru raamattua, ja keitin sparge wateriksi 15L 74-asteista vettä. Mashing water oli 11.6L, kun resepti sanoin näin.. ensi kerralla teen vähemmän tuota vettä, mutta nyt kävi näin.

Pitäisi tehdä useammin, niin muistaisi kaiken. Nyt olen taas pitkää taukoa pitänyt - ja tässä meni koko lauantai.

--

Tosin viime kerralla kävi 02 alemmaksi, niin ehkä tästä tulee ihan jees.
OG:tahan voi nostaa usealla tavalla, riippuen omasta välineistöstä ja valmiudesta. Helppoja vaihtoehtoja alla:

-Mäskin pH madaltaminen
-Maltaiden lisääminen
-Vaihemäskäys
-Pidennetty keitto
-DME/ muun sokerin lisäys

Itse harvemmin aivan yks yhteen seurailen reseptejä kun siihen lopputulokseen vaikuttaa niin moni asia mihin on taas itse hankala/ työläämpi vaikuttaa, kuten maltaiden säilöntä aika ja rouhinta-aste sekä veden laatu (iso vaikutus myös makuun). Myös vaikka keittoaika olisi sama, tehokkaampi vastus/isompi liekki todennäköisesti haihduttaa vettä enemmän kuin toisella, jolloin og:hen tulee vähän heittoa.

Yleensä harvemmin otan itseeni vaikka joku kloonireseptikään ei ihan samalta maistu vaikka og ja fg olisi tismalleen osuneet, kun myös humalien laatu ja ikä vaikuttaa suht paljon kaiken yllä mainitun lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
OG:tahan voi nostaa usealla tavalla, riippuen omasta välineistöstä ja valmiudesta. Helppoja vaihtoehtoja alla:

-Mäskin pH madaltaminen
-Maltaiden lisääminen
-Vaihemäskäys
-Pidennetty keitto
-DME/ muun sokerin lisäys

Itse harvemmin aivan yks yhteen seurailen reseptejä kun siihen lopputulokseen vaikuttaa niin moni asia mihin on taas itse hankala/ työläämpi vaikuttaa, kuten maltaiden säilöntä aika ja rouhinta-aste sekä veden laatu (iso vaikutus myös makuun). Myös vaikka keittoaika olisi sama, tehokkaampi vastus/isompi liekki todennäköisesti haihduttaa vettä enemmän kuin toisella, jolloin og:hen tulee vähän heittoa.

Yleensä harvemmin otan itseeni vaikka joku kloonireseptikään ei ihan samalta maistu vaikka og ja fg olisi tismalleen osuneet, kun myös humalien laatu ja ikä vaikuttaa suht paljon kaiken yllä mainitun lisäksi.
Pahin tapaus on alle 4% alkoholia, ei tässä muuten ole väliä :)

Pitää pitää DME:tä varalla ensi kerralla.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Tässä ollaan kavereiden kanssa aloittelemassa harrastusta, ensimmäinen olut setti uutteesta tehty, maku ei ollut varsinaisesti huono mutta melko mieto kaikin puolin. Tämän lisäksi uute siidereitä on kokeiltu tehdä pariin kertaan ja kotiviinin tekemistä on taustalla kohta 15 vuotta. hanallinen käymispönttö pullotus tikulla löytyy ja ominaispaino mittarit yms. perus tarvikkeet käymiseen mitä nyt on viiniä tehdessä saattanut tarvita.

Ajatus olisi alkaa mäskäämään itse ja tähän katselin vähän tarvikkeita panimonurkasta. Kysymys kuuluukin että jos ostoskoriin tulee Brew Monk 30, jäähdytyskierukallinen kansio 30l Brew Monk käymisastiaan, ja humalaputki hienolla verkolla niin pääseekö tällä kuinka pitkälle ja onko tämä fiksu setti ostaa vai pitäisikö rahat käyttää johonkin muuhun? oliko jotain tarvikkeita jota tarvitsisi mahdollisesti lisää verrattuna siihen että oluen valmistaa esim. Coopersin tiivisteestä? Alkuun ainakin oli ajatus tilata maltaat valmiiksi rouhittuna ja mahdollisesti siirtyä myöhemmin jauhamaan niitä itse. Löytyykö jostain jotain hyvää "reseptipankkia" / vinkkejä siihen mistä kannattaa lähteä liikkeelle, vinkkeinä voisi antaa reseptit miten saa tehtyä jonkun kotimaisen perus markettioluen makuisen oluen ajatuksella että kaveri tykkää juoda karhua ja sitten jokin vähän erikoisempi kunhan se olisi helppo valmistaa aloittelijalle. käyminen tapahtuu huoneenlämmössä 22-24 ja ainakaan toistaiseksi sen siitä laskemiseksi ei oikein ole mahdollisuuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tässä ollaan kavereiden kanssa aloittelemassa harrastusta, ensimmäinen olut setti uutteesta tehty, maku ei ollut varsinaisesti huono mutta melko mieto kaikin puolin. Tämän lisäksi uute siidereitä on kokeiltu tehdä pariin kertaan ja kotiviinin tekemistä on taustalla kohta 15 vuotta. hanallinen käymispönttö pullotus tikulla löytyy ja ominaispaino mittarit yms. perus tarvikkeet käymiseen mitä nyt on viiniä tehdessä saattanut tarvita.

Ajatus olisi alkaa mäskäämään itse ja tähän katselin vähän tarvikkeita panimonurkasta. Kysymys kuuluukin että jos ostoskoriin tulee Brew Monk 30, jäähdytyskierukallinen kansio 30l Brew Monk käymisastiaan, ja humalaputki hienolla verkolla niin pääseekö tällä kuinka pitkälle ja onko tämä fiksu setti ostaa vai pitäisikö rahat käyttää johonkin muuhun? oliko jotain tarvikkeita jota tarvitsisi mahdollisesti lisää verrattuna siihen että oluen valmistaa esim. Coopersin tiivisteestä? Alkuun ainakin oli ajatus tilata maltaat valmiiksi rouhittuna ja mahdollisesti siirtyä myöhemmin jauhamaan niitä itse. Löytyykö jostain jotain hyvää "reseptipankkia" / vinkkejä siihen mistä kannattaa lähteä liikkeelle, vinkkeinä voisi antaa reseptit miten saa tehtyä jonkun kotimaisen perus markettioluen makuisen oluen ajatuksella että kaveri tykkää juoda karhua ja sitten jokin vähän erikoisempi kunhan se olisi helppo valmistaa aloittelijalle. käyminen tapahtuu huoneenlämmössä 22-24 ja ainakaan toistaiseksi sen siitä laskemiseksi ei oikein ole mahdollisuuksia.
Itse ostin tuon elektronisena Kindleeni:

Oikeasti suosittelen jonkun kirjan hankkimista. Siinä on reseptejä ja siinä on selitetty tyhmälle aloittelijalle (=minulle) kaikki vaiheet ja motivaatio niihin. Lisäksi tuossa oli hiivankorvaustaulukko, jota käytin viimeeksi eilen.

--

Ostaisin lisäksi teräslusikan ja Irish mossia. Minulla tosin on 130€ Motonetin setti, joka on hankalampi ja vähemmän tehokas, mutta se oli halpa. Humalat olen vaan heittänyt sekaan sen suuremin hifistelemättä. Tilaan itsekin maltaat rouhittuna, menisi vuosia, ennenkuin rouhintalaitteisto maksaisi itsensä takaisin. Jos Panimonurkka olisi mennyt konkurssiin ja olisi joutunut hankkimaan isompia eriä, niin ehkä sitten olisi myös viljavarastoja ja rouhintaa.
Niin ja ominaispainomittari, jos ei ole jo. Ja mittausastia.
--

Peruslagerhan on vaikenta valmistaa, kun pitää käyttää kylmässä. Cooper'sin uutteet muuten ei koskaan maistuneet erityisen hyviltä ja muut Lager-uutteet on enemmän tai vähemmän tehty huonolla hiivalla. Jos kärjitetysti sanon, että Cooper'sin pullahiiva ei sovi mihinkään, muissa on jotain halpaa IPA-hiivaa (oikeasti) ja maksoin Urquell-tyylisestä oluestani yli kympin hiivoista. Siis enemmän , kun maltaat maksoi..

IPA-oluet on helppoja, niitä tein kattilassakin mäskisäkillä. Pitää vaan ostaa humalia, sukka ja kuivahumaloida, mutta se on 5min homma. Oikeasti helpommin teet single hop IPA:n kuin mitään kaupan oluista.

--

Laitoitko muuten uutteen sinällään, vai siihen beerkitin, sokeria/panimosokeria/dme:tä/lme:tä/tjsp? LME:llä tulisi ehkä paras tulos. Tai käyttämällä kaksi uutepurkkia yhden sijaan.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Tässä ollaan kavereiden kanssa aloittelemassa harrastusta, ensimmäinen olut setti uutteesta tehty, maku ei ollut varsinaisesti huono mutta melko mieto kaikin puolin. Tämän lisäksi uute siidereitä on kokeiltu tehdä pariin kertaan ja kotiviinin tekemistä on taustalla kohta 15 vuotta. hanallinen käymispönttö pullotus tikulla löytyy ja ominaispaino mittarit yms. perus tarvikkeet käymiseen mitä nyt on viiniä tehdessä saattanut tarvita.

Ajatus olisi alkaa mäskäämään itse ja tähän katselin vähän tarvikkeita panimonurkasta. Kysymys kuuluukin että jos ostoskoriin tulee Brew Monk 30, jäähdytyskierukallinen kansio 30l Brew Monk käymisastiaan, ja humalaputki hienolla verkolla niin pääseekö tällä kuinka pitkälle ja onko tämä fiksu setti ostaa vai pitäisikö rahat käyttää johonkin muuhun? oliko jotain tarvikkeita jota tarvitsisi mahdollisesti lisää verrattuna siihen että oluen valmistaa esim. Coopersin tiivisteestä? Alkuun ainakin oli ajatus tilata maltaat valmiiksi rouhittuna ja mahdollisesti siirtyä myöhemmin jauhamaan niitä itse. Löytyykö jostain jotain hyvää "reseptipankkia" / vinkkejä siihen mistä kannattaa lähteä liikkeelle, vinkkeinä voisi antaa reseptit miten saa tehtyä jonkun kotimaisen perus markettioluen makuisen oluen ajatuksella että kaveri tykkää juoda karhua ja sitten jokin vähän erikoisempi kunhan se olisi helppo valmistaa aloittelijalle. käyminen tapahtuu huoneenlämmössä 22-24 ja ainakaan toistaiseksi sen siitä laskemiseksi ei oikein ole mahdollisuuksia.
Niin onko tuohon tulossa brew monk mäskäyslaite, vai käymisastia, vai molemmat? Mäskäyslaitteeseen käsittääkseni ei mene se jäähdytyskierukka, vaan se on tarkoitettu erilliselle brew monk-käymisastialle. Itse jäähdytän vierteeni 20-30l immersiojäähdyttimellä (MACE Immersiojäähdytin, RST, 20 - 30l - Panimonurkka), toimii. Humalaputkea en sinänsä näe välttämättömänä, itse tein kauan olutta kaataen kaiken keittokattilasta käymisastiaan. Ei tullut sivumakuja edes ipoissa. Mieluummin ostaisin esim muovisen tai rst melan ja pbw/saniclean wash-puhdistusainetta. Muuta tarviketta uutteiden tekoon verrattuna ei nyt tule mieleen, kun vierre on erotettu maltaista ja keitetty niin prosessi on aivan sama kuin uutteilla. Panimonurkasta voi myös kysyä että mitä kaikkea kannattaa sieltä hankkia. Jos ei viininteossa ole vielä tullut hankittua niin star san-tyyppiset desinfiointiaineet on aivan ehdottomia, kun niitä ei tarvitse pestä pois.

Reseptejä löytyy esim. Homebrewtalk-sivustolta ja brewers friendin reseptipankista. Esim cream ale tai steam beer voisi olla sopivan mieto alku karhuun tottuneelle, ja jos vehnäolut käy niin sitä on myös helppo käyttää huoneenlämmöissä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Kannattaa myös googlailla miten BrewMonkin pumppu jaksaa pumpata vierrettä, mikäli heitätte humalat kommandona uimaan (joka toki on suositeltavaa, koska silloin niiden saanto on maksimaalinen). Humalakori aika paljon demppaa flavoria ja makua yhtään suuremmissa IBU määrissä.
Keiton aikana sinänsä ei ole pakko enää pumppua käyttää, mutta itse ainakin tykkään pumpata sen käymisastiaan ja tästä syystä joudun vähän virittelemään omaa Klarsteinia valepohjalla, jotta vapaasti kelluvat humalat eivät tuki pumppua.

Mikäli on yhtään sellainen olo, että haluatte jossain vaiheessa päivittää setuppia, niin Fermzillan All Rounder käymisastian hankkimista voisi harkita jo nyt. Sitä voi käyttää ihan normaalisti vesilukollakin ja myöhemmin sitten ostaa siihen ne carbobation capit ja kohollisen dib tuben Keglandin AliExpress- sivuilta.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Niin onko tuohon tulossa brew monk mäskäyslaite, vai käymisastia, vai molemmat? Mäskäyslaitteeseen käsittääkseni ei mene se jäähdytyskierukka, vaan se on tarkoitettu erilliselle brew monk-käymisastialle. Itse jäähdytän vierteeni 20-30l immersiojäähdyttimellä (MACE Immersiojäähdytin, RST, 20 - 30l - Panimonurkka), toimii. Humalaputkea en sinänsä näe välttämättömänä, itse tein kauan olutta kaataen kaiken keittokattilasta käymisastiaan. Ei tullut sivumakuja edes ipoissa. Mieluummin ostaisin esim muovisen tai rst melan ja pbw/saniclean wash-puhdistusainetta. Muuta tarviketta uutteiden tekoon verrattuna ei nyt tule mieleen, kun vierre on erotettu maltaista ja keitetty niin prosessi on aivan sama kuin uutteilla. Panimonurkasta voi myös kysyä että mitä kaikkea kannattaa sieltä hankkia. Jos ei viininteossa ole vielä tullut hankittua niin star san-tyyppiset desinfiointiaineet on aivan ehdottomia, kun niitä ei tarvitse pestä pois.

Reseptejä löytyy esim. Homebrewtalk-sivustolta ja brewers friendin reseptipankista. Esim cream ale tai steam beer voisi olla sopivan mieto alku karhuun tottuneelle, ja jos vehnäolut käy niin sitä on myös helppo käyttää huoneenlämmöissä.
Suunnitteilla tosiaan oli brew monk mäskäyslaitteen hankinta eikä käymisastia eli listattuna oli näköjään väärä jäähdytyslaite.

Tässä olisi vähän fiksumpi listaus mitä on ja mitä on suunnitteilla hankkia. Listausta päivitetty vinkkien mukaan.

Nykyiset varusteet:
3x 30l viinipönttö
2x viinipöntön kansia
1x 30l hanallinen pönttö lämpömittari tarralla
1x hanapöntön kansi
1x pullotus putki hanaan
3x vesilukko
ominaispaino mittari
mittalasi
lappo
desinfiointiaine joka vaatii pesun
pulloharja
100x 0,5l korkillisia muovipulloja (ruskea)
x määrä viinipulloja

Suunnitelmissa hankkia:
Ostoskorin hinta ilman lasipulloja korkkeja maltaita hiivaa ja humalaa noin 520e. Lasipullot ja korit ajatus käyttää perus panttipulloja / koreja, näitä on ainakin joskus saanut panttien hinnalla kaupoista haettua.

Brew monk 30l mäskäys laite
mace immersiojäähdytin rst
pullopesuri / desinfioija LUX
Star San HB
Suihkepullo
Pöytäkorkitin
Kruunukorkkeja
Lasipulloja ja koreja

Rouhittuja maltaita humalaa ja hiivaa parin setin tekemiseen

Harkinnassa:
Parempi käymisastia
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Itse ostin tuon elektronisena Kindleeni:

Oikeasti suosittelen jonkun kirjan hankkimista. Siinä on reseptejä ja siinä on selitetty tyhmälle aloittelijalle (=minulle) kaikki vaiheet ja motivaatio niihin. Lisäksi tuossa oli hiivankorvaustaulukko, jota käytin viimeeksi eilen.

--

Ostaisin lisäksi teräslusikan ja Irish mossia. Minulla tosin on 130€ Motonetin setti, joka on hankalampi ja vähemmän tehokas, mutta se oli halpa. Humalat olen vaan heittänyt sekaan sen suuremin hifistelemättä. Tilaan itsekin maltaat rouhittuna, menisi vuosia, ennenkuin rouhintalaitteisto maksaisi itsensä takaisin. Jos Panimonurkka olisi mennyt konkurssiin ja olisi joutunut hankkimaan isompia eriä, niin ehkä sitten olisi myös viljavarastoja ja rouhintaa.
Niin ja ominaispainomittari, jos ei ole jo. Ja mittausastia.
--

Peruslagerhan on vaikenta valmistaa, kun pitää käyttää kylmässä. Cooper'sin uutteet muuten ei koskaan maistuneet erityisen hyviltä ja muut Lager-uutteet on enemmän tai vähemmän tehty huonolla hiivalla. Jos kärjitetysti sanon, että Cooper'sin pullahiiva ei sovi mihinkään, muissa on jotain halpaa IPA-hiivaa (oikeasti) ja maksoin Urquell-tyylisestä oluestani yli kympin hiivoista. Siis enemmän , kun maltaat maksoi..

IPA-oluet on helppoja, niitä tein kattilassakin mäskisäkillä. Pitää vaan ostaa humalia, sukka ja kuivahumaloida, mutta se on 5min homma. Oikeasti helpommin teet single hop IPA:n kuin mitään kaupan oluista.

--

Laitoitko muuten uutteen sinällään, vai siihen beerkitin, sokeria/panimosokeria/dme:tä/lme:tä/tjsp? LME:llä tulisi ehkä paras tulos. Tai käyttämällä kaksi uutepurkkia yhden sijaan.
Täytynee johonkin kirjallisuuteen aiheesta perehtyä vielä, Muovilasta löytyy ja tuo irish moss varmaan olisi hyvä lisä hommata. Käymispaketissa suositeltiin coopers brew enchancer 2 joka oli panimonurkassa loppunut joten tilasin panimosokeria ja brew bodya joilla korvasin tämän, näin jälkikäteen ajateltuna oikaisin varmaan vähän väärässä kohtaa ja kun paketin mukana olisi ollut 25% vaalean spraymallasta jonka korvasin lisäämällä sen osuuden osalta painosokeria joka aiheutti entisestään laimeamman maun. Eikä sillä kyllä se ihan juotava olut oli mutta olisihan se voinut parempaakin olla.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Eikö tuo BrewMonk osaa itse kierrättää sitä vettä?

Äh.. joo... vedenlisäys.... Itsellä on kaksi kattilaa , 10L ja 5L ja ehkä tosiaan olisi parempikin keino..
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Millä aiot lämmittää huuhteluveden? Mulla on tälläinen hankittu. Porasin siihen isommän reiän originaalihanan tilalle ja laitoin siihen palloventtiilin ja silikoniletkun. Kätevä valutella huuhteluvesi putkea pitkin ja säätää virtaus hanasta.

Immersiojäähdytin mulla on sama. Ostin itse nämä liittimet (otan suihkusta vedet):
- HANALIITIN SOVITTIMILLA GARDENA 18204-24
- 2 kpl näitä: PIKALIITIN GARDENA OGS 19MM
- letkuksi Puutarhaletku 20 m, 3/4", vihreä
Kattiloita mietin mutta tuo on kyllä melkoisesti kätevämmän oloinen vaihtoehto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Tulipa väkästeltyä erinäisistä alin kegland osista härpätin fermzilla all rounderiin, jolla teoriassa pystyy kuivahumaloimaan lähes täysin hapettomasti.

1604437953507.png


Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön. Ja kaikki tämä ilman, että paineita tarvii laskea pois Fermzillasta tai että happea pääsee juuri lainkaan kiertoon. Ja t-haaran toisella puolella spunding valve, toki se voisi olla tuossa toisessakin kannen liitännässä t-haaran kanssa mutta nyt meni näin.

 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Tulipa väkästeltyä erinäisistä alin kegland osista härpätin fermzilla all rounderiin, jolla teoriassa pystyy kuivahumaloimaan lähes täysin hapettomasti.



Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön. Ja kaikki tämä ilman, että paineita tarvii laskea pois Fermzillasta tai että happea pääsee juuri lainkaan kiertoon. Ja t-haaran toisella puolella spunding valve, toki se voisi olla tuossa toisessakin kannen liitännässä t-haaran kanssa mutta nyt meni näin.

Tämähän on nerokas keksintö. Pohdiskelen pitäisikö itekin tilata. En vaan millään viittis yhtään ylimääräistä kilkettä enää tilata. Tavaramäärä kasvoi huomattavasti, kun siirtyi kegihommiin. Tosin moni asia helpottuikin, ja "pullotuspäivää" suorastaan odottaa nykyään :D
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Mikähän mulla meni pieleen liivatteen käytössä, kun ei ole kirkastunut yhtään 2 viikonkaan jälkeen ? Sekoitin t-lusikallisen liivatejauhetta noin 1,5 dl vettä. Lämmitys mikrossa, en tarkkaillut lämpötilaa missään vaiheessa. Mikro niin tehokas, että saattoi jopa kiehahtaa. Pienestä limpparipullosta imaisin liivateveden carb capsin kautta hapettomasti 5 l minikegiin kaasupuolen kautta. Muistaakseni en muistanut ravistella/sekoitella minikegiä tämän jälkeen. En ole muita virheitä keksinyt kuin tämä lämpötila ja sekoittamattomuus...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tulipa väkästeltyä erinäisistä alin kegland osista härpätin fermzilla all rounderiin, jolla teoriassa pystyy kuivahumaloimaan lähes täysin hapettomasti.



Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön. Ja kaikki tämä ilman, että paineita tarvii laskea pois Fermzillasta tai että happea pääsee juuri lainkaan kiertoon. Ja t-haaran toisella puolella spunding valve, toki se voisi olla tuossa toisessakin kannen liitännässä t-haaran kanssa mutta nyt meni näin.

Kerro sitten, miten kävi.. Jos vaikka paineet on 30 PSI , niin eikö se vaan puhalla ne humalat pullon perälle... Joudut jokatapauksessa laskemaan paineet pois humaloinnin ajaksi, eikö?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön.
Idea varmaan ihan näppärä mutta pullon sijasta kenties putkilo toimisi paremmin, humalapelletit kun todennäköisesti kiilautuvat tuohon pullon suulle?

Itse ajattelin seuraavaan IPA kokeilla kuivahumalointia siten että laitan humalapussukan käymisastian seinälle roikkumaan magneetin varassa (pussissa siis vastakappale humalan seassa, magneetti pöntön ulkopuolella) ja kun on humaloinnin aika niin magneetti irti -> humalat oluen sekaan.

Kerro sitten, miten kävi.. Jos vaikka paineet on 30 PSI , niin eikö se vaan puhalla ne humalat pullon perälle... Joudut jokatapauksessa laskemaan paineet pois humaloinnin ajaksi, eikö?
Eikös tuo vain tasaa ensiksi paineet ja kunhan se on tapahtunut niin humalat kyllä valuu painovoiman varassa käymisastiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Idea varmaan ihan näppärä mutta pullon sijasta kenties putkilo toimisi paremmin, humalapelletit kun todennäköisesti kiilautuvat tuohon pullon suulle?

Itse ajattelin seuraavaan IPA kokeilla kuivahumalointia siten että laitan humalapussukan käymisastian seinälle roikkumaan magneetin varassa (pussissa siis vastakappale humalan seassa, magneetti pöntön ulkopuolella) ja kun on humaloinnin aika niin magneetti irti -> humalat oluen sekaan.
Putkiloa limupullon kierteellä ei taida oikein olla olemassa. Ainakaan riittävän isoa, sillä ajattelin tehdä todella rankasti humaloitua tupla neipaa.
Tosin nuo hiivaputkilot voisi toimia pienelle määrälle, whitelabshan toimitti aiemmin nestehiivansa korkillisissa pulloissa.

Tuossa magneetti+humalapussi kombossa on se ongelma, että se humalapussin tilavuus ei myöskään riitä kovin isoille määrille ja se pussi sitten kelluu vain siellä pöntössä usein.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Tuossa magneetti+humalapussi kombossa on se ongelma, että se humalapussin tilavuus ei myöskään riitä kovin isoille määrille ja se pussi sitten kelluu vain siellä pöntössä usein.
Tietysti sen pussukan voisi myös vetää sen magneetin avulla oluen sekaan eikä vain ota yksinkertaisesti magneettia irti. Tietysti eräkoosta riippuen mutta voisin kuvitella että hyvinkin sata grammaa humalaa pitää tuollainen neodiymium magneetti paikallaan.

Tuo pullon ongelma on aika ilmeinen ellei sitten murskaa niitä pellettejä jauhemaiseksi. Muuten käy kuin tiimalasille jossa hiekkajyvät ovat liian isoja... varmasti kiilautuu.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
ite aukasen vaan kannen ja heitän humalat sisään. ei ole kertaakaan hapettumisen kanssa ollut ongelmia. eikös käymisastia ole täynnä hiilidioksidia ja sitä vapautuu koko ajan lisää oluesta niin minun mielestä sitä tulee koko sen 5 sekunnin ajan sieltä käymisastiasta pihalle mitä kansi on auki. yleensä käy vielä humalanlisäyksen jälkeen hieman ja puhaltaa mahdolliset hapet viel pois venttiilin kautta. kerran kokeilin pullon avulla kaataa jäisiä humalia capin kautta ja hermothan siinä vaan meni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
ite aukasen vaan kannen ja heitän humalat sisään. ei ole kertaakaan hapettumisen kanssa ollut ongelmia. eikös käymisastia ole täynnä hiilidioksidia ja sitä vapautuu koko ajan lisää oluesta niin minun mielestä sitä tulee koko sen 5 sekunnin ajan sieltä käymisastiasta pihalle mitä kansi on auki. yleensä käy vielä humalanlisäyksen jälkeen hieman ja puhaltaa mahdolliset hapet viel pois venttiilin kautta. kerran kokeilin pullon avulla kaataa jäisiä humalia capin kautta ja hermothan siinä vaan meni.
No ei sitä co2:sta ihan loputtomiin vapaudu mutta joo, käytännössä vaikutus lienee melko pieni.

Ei saa kuitenkaan aliarvioida tarpeettoman hifistelyn mielekkyyttä, siitähän tässä on kyse.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
No ei sitä co2:sta ihan loputtomiin vapaudu mutta joo, käytännössä vaikutus lienee melko pieni.

Ei saa kuitenkaan aliarvioida tarpeettoman hifistelyn mielekkyyttä, siitähän tässä on kyse.
Vielähän tuosta voisi minimoida hapen määrän korvaamalla pullon pussilla, jonka saisi vakuumilaitteeseen kiinni ei muuta ku protot pystyyn. Tosin silloin ne varmaan juuttuu kahta kauheammin suuaukkoon.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Itellä kanssa tuo kuivahumalaviritys menossa. Erona se, että ruuvasin palloventtiilin kanteen ja siihen muovisen haaraosan. Siihen tulee sitten spunding valve.

Toinen haaraosa tulee myös ja siihen nestelinjan dib tube ja kaasuliitin.

Ite ajattelin tehdä niin, että viskaan pelletit pulloon ja purgean sen hapesta ja sitten rutistelen kasaan. Kiinnitän sen palloventtiilin t-haaraan ja pusken sinne painetta co2 pullosta saman verran mitä fermzillassa on.

Sitten kun venttiilin avaa, niin tasautuva paine pullon ja zillan välillä heiluttelee pellettejä pullon suuaukossa niin että painelemalla pulloa ne ropisee painovoiman avustamana alas.

Saas nähdä toimiiko.


Edit: periaatteessa kun tuon pullon voi paineistaa, niin sinnehän voisi iskeä vaikka 4 baria painetta. Sitten kun venttiilin avaa, niin pullon ylipaine puskee pellettejä alaspäin ja puristelemalla/ravistamalla pulloa ne pitäisi sujahtaa läpi? Eli sama idea kuin gelatiinin siirtämisessä ylipaineella zillaan?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Ensimmäinen kuivahumalointi tehty. Pelletit jumiutuu herkästi, vaikka käytin noita whitelabsin alkuperäisiä hiivaputkiloita jonka sisähalkaisija about sama mitä kuulaventtiilin. No ravistelemalla meni pelletit läpi venttiilin ja pari kertaa piti aukoa ja sulkea venttiiliä. Se ongelma vaan, että tuohon putkiloon mahtui vain n. 20g pellettiä.

Tarvisi olla reilusti korkeampi putkilo, niin saisi enemmän kerralla. Tai sitten tosiaan jauhaa pelletit jauhoksi, oluessahan ne jauhautuu joka tapauksessa.

Ja teoriassa venttiiliä avatessa pääsi happea sisään astiaan, koska en huuhdellut noita pellettejä co2:lla. :lol:

No, tämä on tälläistä testailua vasta, ei ole aikomus hypätä sinne syvään päähän low oxygen brewing allasta, jossa yksikin happimolekyyli on liikaa.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ensimmäinen kuivahumalointi tehty. Pelletit jumiutuu herkästi, vaikka käytin noita whitelabsin alkuperäisiä hiivaputkiloita jonka sisähalkaisija about sama mitä kuulaventtiilin. No ravistelemalla meni pelletit läpi venttiilin ja pari kertaa piti aukoa ja sulkea venttiiliä. Se ongelma vaan, että tuohon putkiloon mahtui vain n. 20g pellettiä.

Tarvisi olla reilusti korkeampi putkilo, niin saisi enemmän kerralla. Tai sitten tosiaan jauhaa pelletit jauhoksi, oluessahan ne jauhautuu joka tapauksessa.

Ja teoriassa venttiiliä avatessa pääsi happea sisään astiaan, koska en huuhdellut noita pellettejä co2:lla. :lol:

No, tämä on tälläistä testailua vasta, ei ole aikomus hypätä sinne syvään päähän low oxygen brewing allasta, jossa yksikin happimolekyyli on liikaa.
Hienoa että onnistui!

Olisikohan tuossa pelletin jauhamisessa morttelissa mitään ideaa? Sen tekisi nopeasti kyllä ja varmasti auttaisi.

En äkkiseltään mitään huonoa puolta keksi? Jauheena se olisi helppo siirtää suppilolla pulloon ja tuuta ylipaineella pullosta zillaan
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Noniin tilaus saatu tehtyä ja laitteet saapuivat ennätys ajassa kotiin eli viikonloppu menee panon merkeissä. Pari hölmöä kysymystä vielä jos joku viitsisi aloittelijaa neuvoa:

Vierteen ilmaus on oleellinen osa vaihetta, kuinka hyvin sen saa tehtyä kaatamalla se pöntöstä toiseen pari kertaa vai onko jotain selkeätä hyötyä hommata ilmaus "kivi" (pumppu löytyy jo varastosta) Hiiva ilmeisesti vaikutta tähän jonkin verran, jotkut haluavat enemmän happea kun toiset?

Jos reseptissä on riisiä ja maissilastuja niin onko se riisihiutaleita ja kellogs corn flakeseja oikeasti jota sinne sekaan laitetaan? pitääkö tässä huomioida jotain ettei oluen sijaan tee puuroa?

Kuinka oleellista oluen siirtäminen on käymisastiasta toiseen? Minulta löytyy yksi hanallinen käymisastia ja hanattomia ja lappo, jonkin verran happea pääsee sekaan siirrossa väkisin jossain vaiheessa prosessia ja miten se kannattaisi sitten tehdä, ensin käymään astiaan jossa ei ole hanaa ja lappoaa siitä toiseen joka vissiin olisi fiksuinta viedä käymistä vilpoisempaan tilaan X ajaksi tekeytymään josta sitten pullottelee sen myöhemmin hanasta pullotustikulla?

Ensimäinen olut olisi about tämä cream ale ja seuraava jotain tämän tapaista American IPA
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Vierteen lennättäminen riittää kolmosvahvuisille oluille. Hiutaleiden pitää olla esikypsennettyjä, mitä kaikki nopeat ja pikahiutaleet ovat. Corn Flakes:eja voi lisätä mäskiin, mutta niissä on niin paljon suolaa että se voi häiritä makua. Kuten Maso totesi, kakkosastian käyttöä ei nykyään enää suositella.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
kiitokset taas vastauksista, eli unohdetaan kakkosastia ja kokeilen miltä ~10% muroja ja 5% riisiä maltaiden seassa maistuu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Itse olen vaan sekoittanut raivokkaasti noin minuutin. Tai sitten voi vaikka ravistella. Käytännössä tekee niitä asioita, joista käymisenaikaisessa hapettumisessa varoitellaan.

Ensimäinen olut olisi about tämä cream ale ja seuraava jotain tämän tapaista American IPA
Nämähän on ihan järkyttävät eräkoot ja reseptit vähän epämääräiset.

Suosittelen edelleen sitä kirjaa, ota vaikka joku panimonurkan hyllystä, jossa on ohjeita ja reseptejä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 507
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom