Itse ostin tuon elektronisena Kindleeni:
sidottu, 2019. Osta kirja Home Brew Beer Greg Hughes (ISBN 9780241392577) osoitteesta Adlibris.fi. Ilmainen toimitus yli 39,90 euron tilauksiin. Adlibriksen valikoimissa on miljoonia kirjoja, löydä seuraava lukuelämyksesi jo tänään! Aina edulliset hinnat, ilmainen toimitus yli 39,90 € tilauksiin...
www.adlibris.com
Oikeasti suosittelen jonkun kirjan hankkimista. Siinä on reseptejä ja siinä on selitetty tyhmälle aloittelijalle (=minulle) kaikki vaiheet ja motivaatio niihin. Lisäksi tuossa oli hiivankorvaustaulukko, jota käytin viimeeksi eilen.
--
Ostaisin lisäksi teräslusikan ja Irish mossia. Minulla tosin on 130€ Motonetin setti, joka on hankalampi ja vähemmän tehokas, mutta se oli halpa. Humalat olen vaan heittänyt sekaan sen suuremin hifistelemättä. Tilaan itsekin maltaat rouhittuna, menisi vuosia, ennenkuin rouhintalaitteisto maksaisi itsensä takaisin. Jos Panimonurkka olisi mennyt konkurssiin ja olisi joutunut hankkimaan isompia eriä, niin ehkä sitten olisi myös viljavarastoja ja rouhintaa.
Niin ja ominaispainomittari, jos ei ole jo. Ja mittausastia.
--
Peruslagerhan on vaikenta valmistaa, kun pitää käyttää kylmässä. Cooper'sin uutteet muuten ei koskaan maistuneet erityisen hyviltä ja muut Lager-uutteet on enemmän tai vähemmän tehty huonolla hiivalla. Jos kärjitetysti sanon, että Cooper'sin pullahiiva ei sovi mihinkään, muissa on jotain halpaa IPA-hiivaa (oikeasti) ja maksoin Urquell-tyylisestä oluestani yli kympin hiivoista. Siis enemmän , kun maltaat maksoi..
IPA-oluet on helppoja, niitä tein kattilassakin mäskisäkillä. Pitää vaan ostaa humalia, sukka ja kuivahumaloida, mutta se on 5min homma. Oikeasti helpommin teet single hop IPA:n kuin mitään kaupan oluista.
--
Laitoitko muuten uutteen sinällään, vai siihen beerkitin, sokeria/panimosokeria/dme:tä/lme:tä/tjsp? LME:llä tulisi ehkä paras tulos. Tai käyttämällä kaksi uutepurkkia yhden sijaan.