Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juot paljon -> alkoholimyrkytys, vai meinasitko metanolimyrkytystä?Lievästi OT, mutta miten hitossa onnistuivat tässä?
Eteläafrikkalainen pariskunta valmisti itse olutta maan alkoholirajoitusten takia – hirveät seuraukset: "Jotain meni kammottavalla tavalla pieleen"
Eteläafrikkalainen pariskunta oli päättänyt tehdä olutta itse, koska alkoholin myynti oli maassa kielletty.www.mtvuutiset.fi
Ei ole mitenkään mahdollista saada alkoholimyrkytystä oluesta, jos se on tehty käymisteitse..
Tuossa on nyt jotain hämärää..
Juot paljon -> alkoholimyrkytys, vai meinasitko metanolimyrkytystä?
No ei siinä niin isoa ongelmaa varmaan onneksi ole, koska diffuusio ulkoa sisälle on tosi hidasta vaikka ylipaineella paine karkaisikin kannen välistä. -> happi pääsee tosi hitaasti astiaan sit kuitenkin eli ei kannata huolestua mistään viikosta.
no ei siihen se vaikuta mitä kautta hiilari astiasta poistuuLähinnä tuo pitäisi kuivahumaloida, mikä hieman pelottaa.
Mites muuten gluteeniton olut? Niitä vartenhan oli saatavilla joku kirkastusaine joka poistaa gluteenin. Muistaako joku mikä aine mahtoi olla?
Mites muuten gluteeniton olut? Niitä vartenhan oli saatavilla joku kirkastusaine joka poistaa gluteenin. Muistaako joku mikä aine mahtoi olla?
Minulla on halpoja käymisastioita "varalla". Todellisuudessa teen niillä kokeiluja, kuten uutteiden kuivahumalointia ja siideriä. Ja huono gluteeniton olueni oli tehty tuollaisella.
Kyllä ne omat halvat pitää kaasuja ja vesilukon pulputus vaan hidastuu joskus parin päivän päästä niin harvaksi, ettei aina edes huomaa.
--
Laita vesilukkoon lisää vettä ja jos kansi vähän pullistelee, niin siellä on tarpeeksi paineita pitämään hiilidioksidit sisällä. Tältä ainakin tuntuu.
ThänksClarity Ferm | White Labs
Clarity Ferm, Clarity Ferm, A highly specific endoprotease that prevents chill haze in beer by hydrolyzing haze-active polypeptides.www.whitelabs.com
Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin.Uutisen mukaan olivat juoneet pullon mieheen. Ja metanolia tuskin saa käymisellä tuotettua niin paljon, että on mitään ongelmia.. Täytyy tislaus ottaa mukaan peliin..
Kyllä tuossa on jotain hämärää.
Metanoli-etanoli suhde on sama kuin alkutuotteessakin, jos koko määrä sekoitetaan. Jos tislataan vaikka 50 litraa niin alkupään pulloissa sitä on kyllä varmasti enemmän.Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin.
Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin.
Tuli pistettyä tossa reilu viikko takaperin souria tuloilleen. 18 litraa mäskäsin suht vahvaa vierrettä, og taisi olla lähellä 1,070. 80% pale ale, 10% vehnä noin karkeasti. Hapatin jollain keltaisella gefilus mehulla 1,5vrk ja ph putosi 3,5. Keitettiin olut ja todettiin, että meillä oli joku 16 litraa 1,075 og olutta, laimennettiin sitä 1,058 tuntumaan kylmällä vedellä ja iskettiin käymisastiaan sekaan karkeasti 8kg vesimelonia, joka soseutettiin ja kiehautettiin hetken, kunnes velliä jäi joku 6 litraa. Käymään sitten sellanen 27 litraa fermzillaan ja nyt reilua viikkoa myöhemmin väri on oranssiin vivahtavan keltainen ja maku on sellanen greippinen ja kolajuomainen. Aika erikoista, ettei vesimeloni maistu ollenkaan. Tuo kävi 1,004 asti ja prosentteja tuli lähes 7... Saatan joutua vielä muokkaamaan tuosta vadelmaisen, koska alkumaku on sen verran erikoinen, samaan aikaan kaikkea, mutta ei siltikään hirveästi mitään tunnistettavaa. Vesimeloni ei jokatapauksessa pääse jatkoon sourissa.
No siis tottapuhuakseni en oo koskaan kalibroinut tota ominaispainomittaria vaan oon mennyt vaan sillä og-fg erotuksella prosenttejen suhteen. Perus mäskätyt ipat menee tonne 1,010 tuntumaan yleensä, joskus joku mennyt jopa 1,008, mutta tossa pitää muistaa, että 7 litraa tavarasta oli alkujaan mehua/vesimelonisosetta, joiden sokerit katoaa kaikki hiivan suuhun, joten ei tollasella laimennuksella yllätä, että mennään tonne 1,004 tuntumaan. 100% käyminenhän vetää ominaispainon jopa alle 1,000 esim sokeri + vesi käymään niin voi mennä alle yhden.Olen tehnyt tätä kaverin kanssa:
Bullet Brew Tanker Pretty Hard Raspberry Sour Ale 2,5kg - Panimonurkka
Virolaisen Tanker-Panimon kanssa yhteistyössä tehty 23l Ipakitti Citra- ja Cascadekuivahumalilla.panimonurkka.fi
Nyt, kuukautta myöhemmin , suurin osa on vielä juomatta minulla ja kaverilla. Maistuu vahvasti vadelmalta ja ei se pahaa ole, mutta tämä on se olut, jota juodaan vain yksi tuoppi ja sitten jotain kevyempää tai enemmän oluelta maistuvaa. Ei se ole hyvä, että olut maistuu niin voimakkaasti joltain muulta.
Ei me ainakaan tehdä sour aleja uudestaan.
Tämä tosiaan omana mielipiteenä, ja uuteolutmiehenä, joka koettelee vähän kaikkea ja miettii omia mieltymyksiään.
--
Ihan kysymyksenä, kun meillä tuntuu tuo ominaispaino näyttävän vähän korkeampia lukuja ja harvemmin päästään alle 1.010, niin paljon teillä oli paineita ja miten te mittaatte ominaispainon? Annatteko olla yön yli hiilihappojen haihtumiseksi tms. mittausastiassa ? Tätäkin kokeilimme kerran.
No siis tottapuhuakseni en oo koskaan kalibroinut tota ominaispainomittaria vaan oon mennyt vaan sillä og-fg erotuksella prosenttejen suhteen.
Ei sitä siis tietenkään tarvitse kalibroida, vaan fg:n muuttumattomuus kertoo, että olut on valmista. Lähinä jos tuo mittari näyttäisi esimerkiksi 0,004 esimerkiksi liian vähän tai paljon voisi olla sellainen tieto minkä joku saattaisi haluta tietää, ettei ihmetytä miksi reseptin olut jää 1,012 ja oma näyttää 1,008 toistuvasti tai miksi og ei osu sinne minne suunniteltu. Itse en ole jaksanut stressata, koska mäskäystehokkuus on mitä sattuu tulemaan ja sillä oluella on menty, en siis jaksa ottaa liian vakavasti.Ai se pitää kalibroida
Mitään tällaista ei olla tehty ja eka olut oli vaan Fermzillassa 2vk, että oli varmasti ok ja valmista. Tämä siis kun unohdettiin hankkia tuommoinen ja 'zilla + olutuutteet oli jo tulleet postista..
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:
Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet (tai tästä on keskustelu käynnissä)
Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..
--
..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:
Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..
--
..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Juu, noin se menee. Itse olen havainnut mallaspussin puristelemisen + spargen/huuhtelun hyväksi, jotta viimeisetkin sokerit saa ulos - tällä ollaan päästy kaverin kanssa n. 80% hyötysuhteeseen.Tänään olisi toiveena ehtiä tehdä vielä yksi kokeilu luotaisesti gluteenittomasta oluesta tällä reseptillä: Gluten-Free Homebrewing: Grapefruit IPA - Ghostfish Brewing Company
Sen jälkeen ajattelinkin siirtyä leikkimään perinteisempien viljojen kanssa ja kokeilla pussimäskäystä. Mitä olen joutuubi-videoista katsellut, pitäisi homman yksinkertaisimmillaan mennä näin:
- koko vesimäärä kattilaan, vesi vähän yli 70 asteeseen
- pussi kattilaan, maltaat perään, todetaan lämpömittarilla veden jäähtyneen maltaiden vaikutuksesta juuri sopivasti 67 asteeseen.
- kansi päälle, annetaan olla eikä liikoja stressata lämpötilan laskemisesta
- tunnin päästä pussi pois ja kattilan päälle asetetulle uuniritilälle valumaan
Ja loppu vierteen käsittely sitten normaalisti. Meneekö metsään? Vielä ehtii korjata. Veden lämpötilan ennen maltaita voi varmaankin laskea jollain sopivalla softalla. Äkkiseltään näyttäisi, että tähän mennessä käyttämäni Brewtarget osaisi senkin.
Joo mut se varoventtiili aukee 35psiTarjousketjussa olisi tämmöinen:
--
Jos kärsii parisen kuukautta odotella, tämä ois tarjouksessa ennakkotilaajille. Easybrew-30 PLUS All-in-One Brewing System + Wort chiller pre-order for €329 • BraumarktTarjousketjussa olisi tämmöinen:
--
Eikös tuo nyt vaan siirrä siivousta parilla viikolla? Sama muhju siellä käymisastian pohjalla on vastassa, tosin vielä hiivakakkuun sekoittuneena. Oli sen verran paksua töhnää, etten kehdannut suoraan viemäriin alkaa laskemaan. Lisäksi kansi ja kattilan reunat olivat hyvin kuorruttuneina kiehumisen roiskuttamista humalapartikkeleista. Pussukat ovat aiemmin vähentäneet möhnän määrän lähes olemattomaksi.Mulla menee kaikki käymistastiaan mitä keitossaki menee kattilaan. En oo huomannu mitää eroa pitää humala sukkaa tai että alkaisin keiton jälkeen sihtailemaan niitä.
Helppo siivota kun kaataa vaan vessasta alas, siellä menee normaalissakin käytössä enemmän kiinteitä aineitaEikös tuo nyt vaan siirrä siivousta parilla viikolla? Sama muhju siellä käymisastian pohjalla on vastassa, tosin vielä hiivakakkuun sekoittuneena. Oli sen verran paksua töhnää, etten kehdannut suoraan viemäriin alkaa laskemaan. Lisäksi kansi ja kattilan reunat olivat hyvin kuorruttuneina kiehumisen roiskuttamista humalapartikkeleista. Pussukat ovat aiemmin vähentäneet möhnän määrän lähes olemattomaksi.
Eilen tuli läträiltyä 15L kattilan(+3 kolmen eri kattilan jolla lämmitän huuhteluveden) ja pussimäskäyksen kanssa 5h. Päätin laittaa tuon ennakkotilaukseen.Jos kärsii parisen kuukautta odotella, tämä ois tarjouksessa ennakkotilaajille. Easybrew-30 PLUS All-in-One Brewing System + Wort chiller pre-order for €329 • Braumarkt
Sama pannu kuin brewmonk. Itse tilasin tämän pääsiäisalesta, ja yhden panon kokemuksella voin suositella.