Oluen paneminen itse

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Nyt on ensimmäinen testaus käynnissä. Tuli ostettua uutepakkaus ja vedettyä se käymisastiaan. Siitä seuraakin pieni kysymys. Onko kaikki kunnossa jos ominaispaino laskee, vaikka vesilukko ei pulputa?
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Astioiden kannet ja vesilukot lähtevät helposti vuotamaan pikkuisen. Ei ole katastrofi. Kokeile seuraavalla kerralla pyöräyttää vesilukkoa hieman eri asentoon. Jos pulputtaminen palaa niin tiiviste vaihtoon.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Mitenkäs kranttuja nuo nestehiivat ovat säilytyslämpötilan suhteen? Tilasin seuraavaa erää varten imperial yeastin ale juicea, ja paketti lähti maanantaina tulemaan. Eivät saaneet jätettyä eilen pakettiautomaattiin, eli seisoi nyt yön postin hyllyssä. Ollut siis 1-2 päivää lämpimässä, vaikuttaako toimintaan?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Tod.näk. ei vaikuta vaikka hiiva ollut hetken lämpimässä. Voipi olla hiiva siinä mukavasti herännytkin ja valmiina käymään heti kun lorautat käymisastiaan :) Jos huolettaa niin tee startteri 24-48h ennen niin on varmasti tuoretta hiivaa. Jos hiiva tuosta stressaantunut niin voinee hidastua käymisen alku tai hiiva pukata olueen asetaldehydiä tms. (jonka hiiva kyllä yleensä sitten siivoaa ajan kanssa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Lievästi OT, mutta miten hitossa onnistuivat tässä?

Ei ole mitenkään mahdollista saada alkoholimyrkytystä oluesta, jos se on tehty käymisteitse..

Tuossa on nyt jotain hämärää..
Juot paljon -> alkoholimyrkytys, vai meinasitko metanolimyrkytystä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Juot paljon -> alkoholimyrkytys, vai meinasitko metanolimyrkytystä?
Uutisen mukaan olivat juoneet pullon mieheen. Ja metanolia tuskin saa käymisellä tuotettua niin paljon, että on mitään ongelmia.. Täytyy tislaus ottaa mukaan peliin..

Kyllä tuossa on jotain hämärää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jeps, meinasin vaan, että alkoholimyrkytyshän tapahtuu ihan alkoholistakin ja johtaa esim sammumiseen, mutta harvoin siihen edes kuolee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Jaahas. Halpa 15l käymisastia vissiin ei pidä enää kaasua kun vesilukko ei pulppua vaikka kansi nähtävästi kohdallaan ja yritetty vesilukkoa säätää. Pitää pullottaa tuo erä nopeammin ja antaa pullokypsyä pidempään. Maistan vaikka ennen kuivahumalointia että onko sivumakuja tullut.

Taidan ostaa sen Allrounderin ja käyttää tuota ämpärinä. Siihen asti tosin 30l astia vielä käytettävissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
No ei siinä niin isoa ongelmaa varmaan onneksi ole, koska diffuusio ulkoa sisälle on tosi hidasta vaikka ylipaineella paine karkaisikin kannen välistä. -> happi pääsee tosi hitaasti astiaan sit kuitenkin eli ei kannata huolestua mistään viikosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
No ei siinä niin isoa ongelmaa varmaan onneksi ole, koska diffuusio ulkoa sisälle on tosi hidasta vaikka ylipaineella paine karkaisikin kannen välistä. -> happi pääsee tosi hitaasti astiaan sit kuitenkin eli ei kannata huolestua mistään viikosta.
Lähinnä tuo pitäisi kuivahumaloida, mikä hieman pelottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Minulla on halpoja käymisastioita "varalla". Todellisuudessa teen niillä kokeiluja, kuten uutteiden kuivahumalointia ja siideriä. Ja huono gluteeniton olueni oli tehty tuollaisella.

Kyllä ne omat halvat pitää kaasuja ja vesilukon pulputus vaan hidastuu joskus parin päivän päästä niin harvaksi, ettei aina edes huomaa.

--

Laita vesilukkoon lisää vettä ja jos kansi vähän pullistelee, niin siellä on tarpeeksi paineita pitämään hiilidioksidit sisällä. Tältä ainakin tuntuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mites muuten gluteeniton olut? Niitä vartenhan oli saatavilla joku kirkastusaine joka poistaa gluteenin. Muistaako joku mikä aine mahtoi olla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mites muuten gluteeniton olut? Niitä vartenhan oli saatavilla joku kirkastusaine joka poistaa gluteenin. Muistaako joku mikä aine mahtoi olla?
Siis itsellä oli tällaista:

Tämä siis meni pieleen minulla ja en osta enää. Ei maistu tarpeeksi oluelta, puuttuu semmoinen maltainen perusmaku. Oluet oluina, tietenkin on Raspberry Souria jälkikäymässä, mutta sekin on kokeilu.

Laitoin siihen tätä:
Yleensä käytän gelatiinia, mutta kaveri v*ttuili hipsterioluesta, niin laitoin tuota kun oli kaapissa yksi koeosto ja siinä luki "Vegan Friendly". Noita on muuten enemmän nykyisin, kun samainen kaveri valitteli, ettei gelatiinilla tullut tarpeeksi kirkasta tarpeeksi nopeasti.

Ensi kerralla ostan sitä kalliimpaa tai vaan jätän tekemättä. Täällä on vielä kokeiluvaihe menossa, kun etsin sitä itselle parasta kaljaa..Nyt tulee kevyitä kesäoluita ja peruslageria seuraavaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Minulla on halpoja käymisastioita "varalla". Todellisuudessa teen niillä kokeiluja, kuten uutteiden kuivahumalointia ja siideriä. Ja huono gluteeniton olueni oli tehty tuollaisella.

Kyllä ne omat halvat pitää kaasuja ja vesilukon pulputus vaan hidastuu joskus parin päivän päästä niin harvaksi, ettei aina edes huomaa.

--

Laita vesilukkoon lisää vettä ja jos kansi vähän pullistelee, niin siellä on tarpeeksi paineita pitämään hiilidioksidit sisällä. Tältä ainakin tuntuu.
Niin, kyllä tuokin astia ihan normaalisti on ennen toiminut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
IMG_20200516_220332 - Copy.png


Nyt on ruiswitbier valmista. Eli siis jämämaltaista väännetty outo olut karkeasti 34% pale ale, 32% vehnämallas, 30% ruismallas ja 4% kaurahiutale "witbier". Mukana 10l satsissa 10g appelsiininkuoria ja 5g korianteria. Humaloitukin Motuekalla eikä jollain eurooppalaisella.

Aikaisemmin tällä viikolla oli vielä aika pistävä maku, mutta nyt kivasti tasoittunut. Jos maistaisin sokkona niin en olisi ihan varma osaisinko sanoa mikä olut tämä on. Suutuntuma on melkoisen tukeva mallaskoostumuksen ansiosta, ja ruismallas ja tuo motueka tekevät tästä ehkä enemmän NEIPAan päin menevän vaikka hedelmäisyyttä on vähemmän ja se tulee osittain appelsiininkuorista. Ei siis missään nimessä maistu NEIPAlta, mutta ei kyllä witbieriltäkään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Uutisen mukaan olivat juoneet pullon mieheen. Ja metanolia tuskin saa käymisellä tuotettua niin paljon, että on mitään ongelmia.. Täytyy tislaus ottaa mukaan peliin..

Kyllä tuossa on jotain hämärää.
Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin. :interested:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin. :interested:
Metanoli-etanoli suhde on sama kuin alkutuotteessakin, jos koko määrä sekoitetaan. Jos tislataan vaikka 50 litraa niin alkupään pulloissa sitä on kyllä varmasti enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Pannaan viilaten pilkkua sen verran, että kaikki tislatuissa juomissa mahdollisesti oleva metanoli on peräisin nimenomaan käymisestä. Pitoisuus on vain suurempi, joten pienempi annos sisältää haitallisia määriä. Aivan kuten etanoliakin. :interested:
Olutta kuitenkin.. En itse tislaile tuotoksiani..

Metanoli kiehuu nopeammin, niin ensimmäiset tisleet on metanolia. Sitten kun tislataan. Olutta ei tislata.

Käytännössä esim. rypälemehussa on enemmän metanolia kuin oluessa. Ilmaan minkäänlaista tilausta tai käymistä..

Olen kyllä enemmän teoriamiehiä, mutta luulen ymmärtäväni, miten tistalusprosessi toimii. Vaatii vähän eri luvat ja kokemuksen tehdä noita kuin oluita (jossa myös olen aloittelija).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuli pistettyä tossa reilu viikko takaperin souria tuloilleen. 18 litraa mäskäsin suht vahvaa vierrettä, og taisi olla lähellä 1,070. 80% pale ale, 10% vehnä noin karkeasti. Hapatin jollain keltaisella gefilus mehulla 1,5vrk ja ph putosi 3,5. Keitettiin olut ja todettiin, että meillä oli joku 16 litraa 1,075 og olutta, laimennettiin sitä 1,058 tuntumaan kylmällä vedellä ja iskettiin käymisastiaan sekaan karkeasti 8kg vesimelonia, joka soseutettiin ja kiehautettiin hetken, kunnes velliä jäi joku 6 litraa. Käymään sitten sellanen 27 litraa fermzillaan ja nyt reilua viikkoa myöhemmin väri on oranssiin vivahtavan keltainen ja maku on sellanen greippinen ja kolajuomainen. Aika erikoista, ettei vesimeloni maistu ollenkaan. Tuo kävi 1,004 asti ja prosentteja tuli lähes 7... Saatan joutua vielä muokkaamaan tuosta vadelmaisen, koska alkumaku on sen verran erikoinen, samaan aikaan kaikkea, mutta ei siltikään hirveästi mitään tunnistettavaa. Vesimeloni ei jokatapauksessa pääse jatkoon sourissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tuli pistettyä tossa reilu viikko takaperin souria tuloilleen. 18 litraa mäskäsin suht vahvaa vierrettä, og taisi olla lähellä 1,070. 80% pale ale, 10% vehnä noin karkeasti. Hapatin jollain keltaisella gefilus mehulla 1,5vrk ja ph putosi 3,5. Keitettiin olut ja todettiin, että meillä oli joku 16 litraa 1,075 og olutta, laimennettiin sitä 1,058 tuntumaan kylmällä vedellä ja iskettiin käymisastiaan sekaan karkeasti 8kg vesimelonia, joka soseutettiin ja kiehautettiin hetken, kunnes velliä jäi joku 6 litraa. Käymään sitten sellanen 27 litraa fermzillaan ja nyt reilua viikkoa myöhemmin väri on oranssiin vivahtavan keltainen ja maku on sellanen greippinen ja kolajuomainen. Aika erikoista, ettei vesimeloni maistu ollenkaan. Tuo kävi 1,004 asti ja prosentteja tuli lähes 7... Saatan joutua vielä muokkaamaan tuosta vadelmaisen, koska alkumaku on sen verran erikoinen, samaan aikaan kaikkea, mutta ei siltikään hirveästi mitään tunnistettavaa. Vesimeloni ei jokatapauksessa pääse jatkoon sourissa.
Olen tehnyt tätä kaverin kanssa:

Nyt, kuukautta myöhemmin , suurin osa on vielä juomatta minulla ja kaverilla. Maistuu vahvasti vadelmalta ja ei se pahaa ole, mutta tämä on se olut, jota juodaan vain yksi tuoppi ja sitten jotain kevyempää tai enemmän oluelta maistuvaa. Ei se ole hyvä, että olut maistuu niin voimakkaasti joltain muulta.

Ei me ainakaan tehdä sour aleja uudestaan.

Tämä tosiaan omana mielipiteenä, ja uuteolutmiehenä, joka koettelee vähän kaikkea ja miettii omia mieltymyksiään.

--

Ihan kysymyksenä, kun meillä tuntuu tuo ominaispaino näyttävän vähän korkeampia lukuja ja harvemmin päästään alle 1.010, niin paljon teillä oli paineita ja miten te mittaatte ominaispainon? Annatteko olla yön yli hiilihappojen haihtumiseksi tms. mittausastiassa ? Tätäkin kokeilimme kerran.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Olen tehnyt tätä kaverin kanssa:

Nyt, kuukautta myöhemmin , suurin osa on vielä juomatta minulla ja kaverilla. Maistuu vahvasti vadelmalta ja ei se pahaa ole, mutta tämä on se olut, jota juodaan vain yksi tuoppi ja sitten jotain kevyempää tai enemmän oluelta maistuvaa. Ei se ole hyvä, että olut maistuu niin voimakkaasti joltain muulta.

Ei me ainakaan tehdä sour aleja uudestaan.

Tämä tosiaan omana mielipiteenä, ja uuteolutmiehenä, joka koettelee vähän kaikkea ja miettii omia mieltymyksiään.

--

Ihan kysymyksenä, kun meillä tuntuu tuo ominaispaino näyttävän vähän korkeampia lukuja ja harvemmin päästään alle 1.010, niin paljon teillä oli paineita ja miten te mittaatte ominaispainon? Annatteko olla yön yli hiilihappojen haihtumiseksi tms. mittausastiassa ? Tätäkin kokeilimme kerran.
No siis tottapuhuakseni en oo koskaan kalibroinut tota ominaispainomittaria vaan oon mennyt vaan sillä og-fg erotuksella prosenttejen suhteen. Perus mäskätyt ipat menee tonne 1,010 tuntumaan yleensä, joskus joku mennyt jopa 1,008, mutta tossa pitää muistaa, että 7 litraa tavarasta oli alkujaan mehua/vesimelonisosetta, joiden sokerit katoaa kaikki hiivan suuhun, joten ei tollasella laimennuksella yllätä, että mennään tonne 1,004 tuntumaan. 100% käyminenhän vetää ominaispainon jopa alle 1,000 esim sokeri + vesi käymään niin voi mennä alle yhden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
No siis tottapuhuakseni en oo koskaan kalibroinut tota ominaispainomittaria vaan oon mennyt vaan sillä og-fg erotuksella prosenttejen suhteen.
Ai se pitää kalibroida :whistling:
Mitään tällaista ei olla tehty ja eka olut oli vaan Fermzillassa 2vk, että oli varmasti ok ja valmista. Tämä siis kun unohdettiin hankkia tuommoinen ja 'zilla + olutuutteet oli jo tulleet postista..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ai se pitää kalibroida :whistling:
Mitään tällaista ei olla tehty ja eka olut oli vaan Fermzillassa 2vk, että oli varmasti ok ja valmista. Tämä siis kun unohdettiin hankkia tuommoinen ja 'zilla + olutuutteet oli jo tulleet postista..
Ei sitä siis tietenkään tarvitse kalibroida, vaan fg:n muuttumattomuus kertoo, että olut on valmista. Lähinä jos tuo mittari näyttäisi esimerkiksi 0,004 esimerkiksi liian vähän tai paljon voisi olla sellainen tieto minkä joku saattaisi haluta tietää, ettei ihmetytä miksi reseptin olut jää 1,012 ja oma näyttää 1,008 toistuvasti tai miksi og ei osu sinne minne suunniteltu. Itse en ole jaksanut stressata, koska mäskäystehokkuus on mitä sattuu tulemaan ja sillä oluella on menty, en siis jaksa ottaa liian vakavasti.

Käytin muuten oluen 30psi paineessa ihan vaan tiedoksi, jos jäi kiinnostamaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:

Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet :) (tai tästä on keskustelu käynnissä)

Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..

--

..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:

Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet :) (tai tästä on keskustelu käynnissä)

Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..

--

..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Vierteen kierrätykseen puuttuu pumppu, jonka toki voinee askarrella hanan kautta. Lämpötilansäädö taitaa olla aika simppeli, mutta se ei välttämättä ole ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:

Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet :) (tai tästä on keskustelu käynnissä)

Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..

--

..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Käpistelin tuota joskus motonetissä ja totesin, että ei ole hintansa väärti edes alennuksessa. Nuo mundscenkit, arseganit ja muut on 400 euron hintaan paljon parempi sijoitus.

Ihan esimerkkinä, näetkö tuossa pumppua vierteen kierrätykseen? ... en minäkään. Eli pumpusta heti lisää kustannusta jos/kun haluaa kierrättää vierrettä mallaspiipun läpi.


Tuossa on viesti jossa kävin läpi laitetta. Ei ole mielestäni 200e arvoinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Itselläni on 30l Brewmonk Laposta joka maksoi 390€ muistaakseni. Vajaat 30 panoa tehty ja toiminut kuin junan vessa. Miinusta pumpun tehoista, tuolla ei whirlpoolia saa aikaiseksi millään vaikka siihen kyseistä lisälaitetta myydään, toisaalta ei ole kyllä ollut tarvettakaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tänään olisi toiveena ehtiä tehdä vielä yksi kokeilu luotaisesti gluteenittomasta oluesta tällä reseptillä: Gluten-Free Homebrewing: Grapefruit IPA - Ghostfish Brewing Company

Sen jälkeen ajattelinkin siirtyä leikkimään perinteisempien viljojen kanssa ja kokeilla pussimäskäystä. Mitä olen joutuubi-videoista katsellut, pitäisi homman yksinkertaisimmillaan mennä näin:
- koko vesimäärä kattilaan, vesi vähän yli 70 asteeseen
- pussi kattilaan, maltaat perään, todetaan lämpömittarilla veden jäähtyneen maltaiden vaikutuksesta juuri sopivasti 67 asteeseen.
- kansi päälle, annetaan olla eikä liikoja stressata lämpötilan laskemisesta
- tunnin päästä pussi pois ja kattilan päälle asetetulle uuniritilälle valumaan

Ja loppu vierteen käsittely sitten normaalisti. Meneekö metsään? Vielä ehtii korjata. Veden lämpötilan ennen maltaita voi varmaankin laskea jollain sopivalla softalla. Äkkiseltään näyttäisi, että tähän mennessä käyttämäni Brewtarget osaisi senkin.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Tänään olisi toiveena ehtiä tehdä vielä yksi kokeilu luotaisesti gluteenittomasta oluesta tällä reseptillä: Gluten-Free Homebrewing: Grapefruit IPA - Ghostfish Brewing Company

Sen jälkeen ajattelinkin siirtyä leikkimään perinteisempien viljojen kanssa ja kokeilla pussimäskäystä. Mitä olen joutuubi-videoista katsellut, pitäisi homman yksinkertaisimmillaan mennä näin:
- koko vesimäärä kattilaan, vesi vähän yli 70 asteeseen
- pussi kattilaan, maltaat perään, todetaan lämpömittarilla veden jäähtyneen maltaiden vaikutuksesta juuri sopivasti 67 asteeseen.
- kansi päälle, annetaan olla eikä liikoja stressata lämpötilan laskemisesta
- tunnin päästä pussi pois ja kattilan päälle asetetulle uuniritilälle valumaan

Ja loppu vierteen käsittely sitten normaalisti. Meneekö metsään? Vielä ehtii korjata. Veden lämpötilan ennen maltaita voi varmaankin laskea jollain sopivalla softalla. Äkkiseltään näyttäisi, että tähän mennessä käyttämäni Brewtarget osaisi senkin.
Juu, noin se menee. Itse olen havainnut mallaspussin puristelemisen + spargen/huuhtelun hyväksi, jotta viimeisetkin sokerit saa ulos - tällä ollaan päästy kaverin kanssa n. 80% hyötysuhteeseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:

Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet :) (tai tästä on keskustelu käynnissä)

Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..

--

..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Joo mut se varoventtiili aukee 35psi
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Tarjousketjussa olisi tämmöinen:

Saisin myös kaverin maksamaan tuosta puolet :) (tai tästä on keskustelu käynnissä)

Eikai tuossa mitään erikoista ole? Tänä vuonna ketjua seuranneena, noissa näyttää pyörivän sama kiinalainen pohjatuote ja eri tuotemerkeillä vaan myydään..

--

..ja edelliseen viestiin vielä , teen nykyään 15psi (tai olen tekemässä) kun zilla jotenkin kärsi viimeeksi ekan yön aikana ja se 30 psi on aika lähellä sen rated 35 psi..
Jos kärsii parisen kuukautta odotella, tämä ois tarjouksessa ennakkotilaajille. Easybrew-30 PLUS All-in-One Brewing System + Wort chiller pre-order for €329 • Braumarkt
Sama pannu kuin brewmonk. Itse tilasin tämän pääsiäisalesta, ja yhden panon kokemuksella voin suositella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
1590230984529.png

Tein ihan perusperuslageria (Cooper's) uutteesta. Sitä uutetta lähikaupasta ja 500g DME:tä ja 500g panimosokeria. Tämä kävi todella nopeasti, oli valmista 6 päivässä. Nyt yön yli jääkaapissa hapottumassa. Ei ole lisätty kirkasteita ja yön yli vaan oli kaapissa hapottumassa, niin sameus johtuu siitä.

Raikas, ei kuitenkaan hedelmäinen, kevyesti maltainen ja humalointikin on aika kevyt. Sitten on se huono puoli: maistan tuon hiivan, "simaisuuden" ja se vähän puskee sieltä alta läpi. Kokonaisuutena ihan jees, voittaa kaupan kolmoset, mutta en tätäkään enää tee. Enemmän maltainen maku, kuin epäonnistuneessa gluteenittomassa oluessani, mutta ei vieläkään sitä, mitä haluan olueltani.

Joskus vielä teen pilsnerin/lagerin/tms. pohjahiivaoluen uutteesta ja olen tyytyväinen. Tätä vaan saa Prismasta, niin ajattelin koettaa. Veikkaan, että puhtaasti tätä ja (panimo)sokeria niin hiivan maku on vieläkin voimakkaampi.

--

Mäskäyslaite kiinnostaa, mutta täytyisi saada kaveri tähän mukaan ja siitä puhutaan juuri.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Dodiin, nyt on Grapefruit IPA käymistilassa. Reseptin mukaan SG olisi pitänyt olla 1,050, mutta tulikin 1,064. Todennäköisesti tulee parempaa kuin pitikään :drool: IBU:t reseptin mukaan olisivat n. 70, mutta voi olla että jäi vähäisemmäksi, jos sokereita oli keitinvedessä liialti.

Muistiinpanoksi itselle: ensi kerralla käytetään sitten taas humalasukkia. Voi hyvä helvetti mikä siivoaminen tuon mähmän kanssa.
 

FLC

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
70
Mulla menee kaikki käymistastiaan mitä keitossaki menee kattilaan. En oo huomannu mitää eroa pitää humala sukkaa tai että alkaisin keiton jälkeen sihtailemaan niitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Pari dry hoppausta olen tehnyt ilman teepussia/humalasukkaa (kun kitissä ei tullut mukana :D ) ja kyllä siitä tulee möhnää. Kai se sinne pohjalle valuu sedimentin sekaan, mutta pari sukkaa uudelleenkäyttäneenä se on kyllä melkoista mössöä..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mulla menee kaikki käymistastiaan mitä keitossaki menee kattilaan. En oo huomannu mitää eroa pitää humala sukkaa tai että alkaisin keiton jälkeen sihtailemaan niitä.
Eikös tuo nyt vaan siirrä siivousta parilla viikolla? Sama muhju siellä käymisastian pohjalla on vastassa, tosin vielä hiivakakkuun sekoittuneena. Oli sen verran paksua töhnää, etten kehdannut suoraan viemäriin alkaa laskemaan. Lisäksi kansi ja kattilan reunat olivat hyvin kuorruttuneina kiehumisen roiskuttamista humalapartikkeleista. Pussukat ovat aiemmin vähentäneet möhnän määrän lähes olemattomaksi.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Eikös tuo nyt vaan siirrä siivousta parilla viikolla? Sama muhju siellä käymisastian pohjalla on vastassa, tosin vielä hiivakakkuun sekoittuneena. Oli sen verran paksua töhnää, etten kehdannut suoraan viemäriin alkaa laskemaan. Lisäksi kansi ja kattilan reunat olivat hyvin kuorruttuneina kiehumisen roiskuttamista humalapartikkeleista. Pussukat ovat aiemmin vähentäneet möhnän määrän lähes olemattomaksi.
Helppo siivota kun kaataa vaan vessasta alas, siellä menee normaalissakin käytössä enemmän kiinteitä aineita
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ite tilasin aliexpressistä edukkaasti sellasen hop spider humalakorin jota nykyään käytän keitossa. Humalasukatkin kyllä olleet käytössä. Jos humalat sekoittaa tuonne käymisastiaan keitosta, niin siinä ne kuivahumaloiden mukana mullakin menee vessanpöntöstä alas.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Jos kärsii parisen kuukautta odotella, tämä ois tarjouksessa ennakkotilaajille. Easybrew-30 PLUS All-in-One Brewing System + Wort chiller pre-order for €329 • Braumarkt
Sama pannu kuin brewmonk. Itse tilasin tämän pääsiäisalesta, ja yhden panon kokemuksella voin suositella.
Eilen tuli läträiltyä 15L kattilan(+3 kolmen eri kattilan jolla lämmitän huuhteluveden) ja pussimäskäyksen kanssa 5h. Päätin laittaa tuon ennakkotilaukseen.
En usko, että prosessia nyt huomattavasti nopeuttaa, mutta uskoisin että siivoaminen vähäisempää ja ehkä tehokkuuttaakkin saa ylemmäs.

Osoite vaihtuu kyl heinäkuun vaihteessa, et toivottavasti eivät lähetä just siihen aikaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
1590765171641.png

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tuli kova kilju. Micro ipa oli hakusessa ja reseptiikassa yritin välttää vetisyyttä ja ohuutta käyttämällä paljon vaaleita karamellimaltaita ja mäskäämällä 68-69 asteessa.

FG oli lopulta 1.015 eli ei kovin suuri AA ottaen huomioon, että hiivana oli S-04 joka joskus vetää sinne 1.008 asti. Amarillo+citra+simcoe humalina, aromina ja kuivahumalana.

1590765326117.png
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Hei! Haluaisin aloittaa myös oluen panemisen, mutta en tunne aihetta kovinkaan kattavasti. Ajattelin Brew Monkin ostaa vaikka ilmeisesti lämpötilasäädössä siinä on ollut ongelmia (liekkö kalibroitavissa?). Kaveriksi FermZilla unitank All Rounder- ajatuksena oli hoitaa tässä pytyssä käyminen, jälkihumalointi, tarvittaessa cold crash arkkupakastimessa, hapotus ja lopuksi pullottaa vastapainepullottimella olut.

Varsinaiset kysymykseni kuuluvat paineenkestävällä unitankilla käymisen ja erityisesti hapotuksen tekemiseen:
1) Lähtökohtaisesti paineenalainen käyminen varmasti onnistuu ilman happojen keinotekoista lisäystä? Meinaan, että luultavasti hiilihappoa muodostuu tarpeeksi runsaasti melkein hiivasta riippumatta?
2) Jotkut myös hapottavat oluen luonnollisesti. Tämä käsittääkseni vaatii tarkkaa käymisen etenemisen tarkkailua ja loppuvaiheessa käymispaineen nostoa hiilihapotuspaineeksi. Olisiko kuitenkin kätevämpää antaa käymisen mennä loppuun asti käymispaineessa ja sen loputtua hapottaa olut keinotekoisesti? Silloin ei tarvitsisi stressata siitä aloittaako hapotuksen sopivaan aikaan.
3) Vaatiiko vastapainepullottaminen erillistä kaasupullon kytkentää vai voiko sen toteuttaa pelkällä letkulla unitankista? Käsittääkseni pulloon pitäisi tuutata eka satsi hiilihappoa, sen jälkeen sulkea se pullottimen tiivistettä vasten ja sitten laskea olut. Ei taida onnistua ilman erillistä hiilihappopulloa?

En tiedä onko tämän tyyppinen setup ja ratkaisu kovinkaan yleinen tai edes mielekäs, mutta asia alkoi kiehtomaan nyt kun olen pari päivää panemiseen perehtynyt. Oluen saisi pidettyä ilmatiiviissa tilassa koko ajan, prosessi nopeutuisi koska erillisiä sokereita ei lisäillä, eikä tarvitsisi kahta erillistä käymisastiaakaan.
Kegejä en ole hankkimassa ainakaan toistaiseksi.

Miltä tämä ajatuksenjuoksu kuulostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
@Pantsai

Minusta tuntuu, että et ymmärrä vastapainepullotinta..

1) Joo, käyminen tuottaa luonnollista hiilidioksidia enemmän kuin tarpeeksi.. Sen takia fermzillassa on se varoventtiili ja siihen hankitaan se paineenvapautusventtiili:
Tietenkin omalla kohdalla tapahtui näistä huolimatta pikku vahinko.
..mutta viime käymiset tein sitten 20 psi ja tuo venttiili vapautti kaikki yli sen menevät kaasupaineet.
2) Ööö.. kukaan ei varmaan juo suoraan fermzillasta, niin se karbonaatiopaineistus kannattaa tehdä kegissä suoraan. Nyt olen juonut pari omaa tuotosta, niin hankala kirjoittaa koherentti tarina, mutta hiilihapotus syntyy paineessa ja painetta ei voi siirtää tuollaisessa avoimessa siirrossa pulloon. Carbonation cap ja pet-pullo, kyllä, mutta se tulee kalliiksi.
3) Tässä olet nyt ymmärtänyt väärin. Vastapainepullotin ei tuo siihen pulloon tarpeeksi painetta, että juoma olisi hyvin hapotettu. Käytännössä ainoa järkevä tapa olisi kunnon cold crash, jossa hiilidioksidi olisi imeytynyt juomaan, ja pullottaisit sen todella kylmänä ja nopeasti, niin se voi ainakin osittain säilyä siellä.

..tai sitten minä olen ymmärtänyt vastapainepullottamisen väärin. Mutta sitä painetta ei saa siirrettyä, jos pitää korkki vaihtaa ja lämpimässä huoneenlämmössä juoma ei karbonoidu niin tehokkaasti kuin kylmässä jääkaapissa.

Lisäksi jos et saa lisättyä painetta hiilidioksidin muodossa fermzillaan, se paine loppuu ja saat pullotettua sitä ennen vain puolet tankista.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
@hsalonen; joo, varmasti mulla on puutteita ymmärryksessä. Netin kautta vaikea ottaa kaikista deltajeista selvää kun ei ole hands on kokemusta vielä.

1) Joo, tuo paineenvapautusventtiili oli tarkoitus hankkia yms tykötarpeet. Se oli selkee homma, arvelinkin että käymispaineet saavutetaan helposti ilman erillistä avustusta CO2- tankista.

2) Tuota tankkia mainostetaan niin, että vierteen hiilihapotus sen sisällä pitäisi onnistua, eikä erillistä kegiä siihen tarvittaisi. Jos näin on, niin kannattaisiko odotella käyminen loppuun ja hoitaa karbonointi iskemällä CO2- tankista sopivat paineet käymistankkiin VAI säätää paineenvapautusventtiiliä tiukemmalle käymisen loppupuolella, jolloin hapot tulisivat luonnollisesti (jos ymmärsin oikein, niin tämä vaatisi tarkempaa käymisen seuraamista jotta osaa arvioida oikean ajankohdan hiilihapotuksen aloittamiselle).

3) Mikäli unitankin sisällä olevat nesteet on hiilihapotettu, niin kyllähän se tavara saadaan unitankista pulloon tuolla vastapainepullottajalla, en näe siinä ongelmaa..?
Tähän tyyliin:

Vai onko tässä mun ajatusketjussa nyt joku selkeä virhe mitä en tajua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
@Pantsai

Itse aloittelin tänä vuonna myös ja teen toistaiseksi uutteista, jonka takia täällä olen b-luokan kansalainen. Melkein ostin sen 200€ Prego-mäskäyssetin , mutta se haukuttiin lyttyyn, niin kaverikin sanoi ei..

1) Siis Fermzillan paineet saa yli 30 psi ihan normaalilla käymisellä. Usko pois. On kokemusta ja on venttiilin säädöstäkin kokemusta. Tämä tosin alle 10 erällä, mutta kaverin kanssa olemme tätä "harrastaneet". En takaa yhtään mitään, että varoventtiili toimii tai se pitää paineen 35PSI, mutta se voi näin tehdä.

2) En nyt edelleen ymmärrä. Tai emme ole samalla sivulla.
Kylmä => co2 imeytyy.
Paine => co2 on pullossa luontaisesti..

Siis jos käytät 35 PSI niinkuin @jonesky12345 , niin se on jo tarpeeksi "voimakasta" ja on tarpeeksi hiilihappoja. Ongelma on se, että siirrossa on avoimia osia ja miten saat hiilihapot pysymään pullossa? Niistä katoaa osa tuon siirron aikana pakostakin..
Jos laitat kaiken kylmään (5-8c), niin hiilidioksidi imeytyy juomaan paremmin, mutta se on hankalaa.. En nyt keksi, miten saat tämän onnistumaan..

3) Sitä kylmempi, sitä enemmän sitä hiilidioksidia on imeytynyt siihen juomaan, mutta jossain vaiheessa sinun pitää vaihtaa korkki ja silloin paineet karkaavat. Sitten juomasta purkautuu hiilidioksidia ja se laimenee. Koeta avata Coca-Cola pullo ja sitten sulkea se taas. On se laimeampaa tämän jälkeen.. Efekti on suurempi, sitä lämpimämpää se on..

--

..ja edelleen, se paine vähenee, kun lähdet tyhjentämään Fermzillaa.. Se on nollassa noin puolen erän jälkeen huoneenlämmössä (omien havaintojen perusteella). Sitä pitäisi saada lisää.. Tarvitset tähän kuitenkin sen co2-lähteen.. Ei tätä koko prosessia vaan voi vetää pelkällä 'zillalla ja vastapainepullottimella..

--

Myös sivuhuomiona: ei siihen all-rounderiin saa mitenkään dry hoppingia tehtyä menettämättä paineita.. Sitä varten se versio, jossa on hiivankeräysastia..

--

Niin ja Counter Pressure Filler vaatii sen co2-inputin kuitenkin, niin en nyt näe mitään keinoa selvitä tästä ilman co2-lähdettä.

--

En katsonut videota.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom