Voinko kysyä miten erikoiset tilat sitten on kyseessä? Itse olen mäskännyt 15l eriin asti 50m^2 kaksiossa jossa asun avopuolison kanssa. Budjetissakin tarvitaan lähinnä kattila, siiviläpussi ja mielellään lävikkö, eli jotain 60€ korkeintaan kun ostaa halvinta. Toki riippuu vähän siitäkin kuinka lämmityksen ja lämmön sääntelyn tekee: Mulla oli jo valmiiksi sous vide -sirkulaattori, joten ei ole tarvinnut miettiä vaihtoehtoja (uuni, kattila osittain liedellä, kattilan vuoraus).
Sanotaan, että 60€ ei ole tässä vaiheessa mitään ja kerrostaloasunto Helsingissä, joka on vähän pienempi kuin tuo.
--
Tähän mennessä on tullut kyllä sen verran hyvää tavaraa, että en ole ostanut kaupasta enää mitään. Ja tämänhetkinen prosessinparannus on se, että nyt pyrin hiilihapottamaan nopeammin.
Nyt voin uida valtavirtaa vastaan, mutta ihan hyvää olutta on tullut vaikka pussista tehtiinkin. Tuota suosittelen:
Tanker Breweryn Reloaded IPAn uuteversio. Meripihkanvärinen ilmavan valkoisella headillä. Tuoksultaan sitruksinen, trooppisen hedelmäinen kukkaisen mausteisella humalalla, pohjalla makean keksinen mallas.
www.lappo.fi
(ja LME:tä kaveriksi)
OT: Itse olen semmoinen ihminen, että pyrin ymmärtämään prosesseja ja miten asiat toimivat. Jossain vaiheessa kyllä varmasti mäskään itse.
Nyt mielessäni olen toistaiseksi päättänyt, että "tarpeeksi hyvää" tulee pussista, kunhan ostaa sitä mallasta myös käymiseen tarvittavaksi tärkkelykseksi. Tietenkin testailen myöhemmin teoriani.
Töistä saan palkkaa, mutta harrastusbudjettia olen omatoimisesti rajoittanut. Nyt seuraava hankinta on nuo kegit, regulaattori ja pari co2-pulloa (sodastream). Kyllä mäskäystä tehdään jossain vaiheessa, mutta tässä vaiheessa kaveri juo 50% oluesta ja tehdään näin.
Sanotaan, että jos 100€/kk on budjetti, teen seuraavat laitehankintani kesällä..
--
Nyt vaan oikeasti mietityttää, kuinka paljon aromeista tulee dry hoppingista ja seuraavan erän suunniltema on edelleen se, että nyt koetetaan dry hoppingia johonkin perusuutteeseen. Tai no, meiltä tulee Bullet Brewn Raspberry Sour Ale ensin. Mutta sen jälkeen.
Kun jo tässä vaiheessa tulee parempaa kuin kaupassa - ja halvemmalla kuin kaupassa (ainekset) -> niin ei välttämättä tarvitse maksaa itseään kipeäksi pienistä parannuksista. Tässä en yritä sanoa, että en koeta, vaan että koetan joskus ja mietin, onko se parannus rahan arvoinen.
--
Nyt tällä hetkellä mietin, saanko kivaa pientä vaihtelua dry hoppaamalla eri humalia. Me ollaan kaverin kanssa keskusteltu siitä koko loppuviikko. Lähinnä nyt , että Saaz dry hopping pilsneriin on huono idea. Ja tälle etsitään vaihtoehtoja. Joku panimo oli tuottanut tuolla mainitulla humalalla vaihtoehdon, niin siihen kaverikin olisi lähdössä mukaan , ehkä. Näitä pohditaan ja homman nimi on Continuous Improvement (niinkuin työelämässä) , eli koko ajan parempaa ja prosessien kehitystä.