Oluen paneminen itse

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Haettiin kaverille facebookin Hombre ryhmässä myyty setti eli ss brewtech 14 gal käymisastia, lisävarusteena oli erillinen kansi jäähdytyskierukalla ja kylmävesikierrolla (kylmän veden lähde esim kegeraattorista vesitankista pumpulla), pieni arkkupakastin keezeri (4 kegiä mahtuu), 2 kapeaa uutena ostettua pari vuotta käytettyä cornyä, n. 70kg vaaleita perusmaltaita (vienna, pale ale, pilsner) pari kiloa humaloita asiallisesti suoraan pakkasesta, pari muovista käymispönttöä, DIY rosterinen mäski ja keittokattila (vastuksessa pelkkä manuaalisäätö, 55 litraa), kaasupullo, regu, läjä kegiliittimiä jne, pari korillista pulloja, mallasmylly, jäähdytyskierukka, jne.

Eli 800€ irtosi karkeasti keezeri, pari kegiä, ss brewtechin käymisastia (pari vuotta vanha) lisävarusteineen, all in one kattila ja kaikki oheistarvikkeet. Parikymmentä erää noilla oli valmistettu. Systeemikin tuottaa pari kegillistä kerralla, eli ihan ok. diili!

Frendi muutti isohkoon omakotitaloon kirkkonummelle niin lähitulevaisuuden panot on yhteispuuhastelua tyylillä mä opetan, kaveri oppii ja kumpikin saa kegillisen kamaa aina yhdellä vaivalla.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Mites tuo hiivan kanssa, kun bbe on 02/2020. Nii kannattaisko laittaa kaksi pussia? Varmuuden vuoksi tilasin 2 pussia.
Mun mielestäni 1 pussi riittää. Kuivat säilyy ihan hyvin jääkaapissa, joskus kokeiltu Danstarin ja Fermentiksen noin 2vv pvmstä jä hyvin lähii ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Eikös noiden videossa mainittu, että ehkä lemondroppia ei välttämättä olisi tarvittu ja olisi voitu korvata jollain muulla? Voin muistaa täysin väärinkin, mutta joskus noiden panovideoita katselin ja jossain videossa sitä kritisoitiin. Muuten aika perussuuntainen resepti kyllä. Omissa neipoissa mennyt pääsääntöisesti reippaamminkin kuivahumalaa, eli ehkä voisi vähän sitä määrää tiputtaa itselläkin jatkossa.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Eikös noiden videossa mainittu, että ehkä lemondroppia ei välttämättä olisi tarvittu ja olisi voitu korvata jollain muulla?
Kyllä, periaatteessa kaikkea voi korvata. Korvikemaltaat, humalat ja miksei hiivakin.
Tuleeko tosta sama bisse on tietysti toinen asia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Kyllä, periaatteessa kaikkea voi korvata. Korvikemaltaat, humalat ja miksei hiivakin.
Tuleeko tosta sama bisse on tietysti toinen asia.
Siis meinasin, että eivät taineet oikein pitää siitä kun itse ehdottelivat, että kenties lemondropin lisään seuraavalla kerralla käyttäisivät mielummin jotain muuta.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Mustikka-IPA pullotettu. Pullottaessa kävi sillä tavalla että automaattilaposta irtosi pää, jonka seurauksena koko liemi piti kaataa ämpäristä toiseen. Toivottavasti se ei imenyt ihan hirveästi happea itseensä siinä samalla. Muovinen käymisastia vaihtoi myös väriä aika tehokkaasti.

1 kg mustikoita 13 litraan teki aika tumman värin ja maistui aika voimakkaasti mustikalle. Vähempikin olisi ehkä riittänyt, mutta odotetaan nyt olut valmistuu ennen lopullista tuomiota.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Siis meinasin, että eivät taineet oikein pitää siitä kun itse ehdottelivat, että kenties lemondropin lisään seuraavalla kerralla käyttäisivät mielummin jotain muuta.
Juu taisi mainita citra humalan tuon lemonin tilalle, mutta tein nyt lemonilla.
Huomenna vois keittää snpa:a:drool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
Pullottaessa kävi sillä tavalla että automaattilaposta irtosi pää, jonka seurauksena koko liemi piti kaataa ämpäristä toiseen.
En nyt ihan hokannut mitä tässä kävi ja miksi piti kaataa ämpäristä toiseen. Tarkoitatko lapon sakkakuppia vai koko sitä lapon alapään läppämekanismia?

Eihän tuo ylimääräinen lorottelu kovin hyvää lupaa, toki oluttyypistä riippuen vahinkoa voi olla enemmän tai vähemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Witbierini ainakin kärsi aika paljon kun kaadoin pohjalla olleet, lapon ulottumattomat oluet pulloihin lappoamisen sijaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Näin tein itsekin joskus, kun olin ahne. Nyt kannattaa vaan henkisesti varautua siihen, että 1-3L menee hukkaan joka kerta.
Joo. Tuo riitti opetukseksi.

Tämä on niitä juttuja jotka olisi hyvä tietää ennen kun oluen valmistamisen aloittaa. 10 litraa kuulostaa oikein kivalta oluterältä, mutta tuota menee hukkaan pakostakin lapon varauksen, hiivamöhnän ja näytteiden myötä helposti useampi litra.

Tähänhän on kaksi ratkaisua. Toinen on suurentaa eräkokoja, kuten olen tehnyt, ja toinen on hankkia kapeampi käymisastia. Itse ostin juuri vähän isomman kattilan kun 15l alkoi käymään ahtaaksi ja tarjoutui tilaisuus vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Joo. Tuo riitti opetukseksi.

Tämä on niitä juttuja jotka olisi hyvä tietää ennen kun oluen valmistamisen aloittaa. 10 litraa kuulostaa oikein kivalta oluterältä, mutta tuota menee hukkaan pakostakin lapon varauksen, hiivamöhnän ja näytteiden myötä helposti useampi litra.

Tähänhän on kaksi ratkaisua. Toinen on suurentaa eräkokoja, kuten olen tehnyt, ja toinen on hankkia kapeampi käymisastia. Itse ostin juuri vähän isomman kattilan kun 15l alkoi käymään ahtaaksi ja tarjoutui tilaisuus vaihtaa.
..tai sitten poraa siihen hanan. Ehkä johonkin kattilaan en poraisi, mutta semmoiseen halpaan ämpäriin kyllä. Kannattaa etsiä kaveri tähän puuhasteluun, sitten tulee 10L eriä. Minulla on jo panokaveri (kaikki vitsini ovat näin huonoja), mutta teemme uutteista ja laatu on parempi kuin kaupan oluissa (ainakin jos käyttää LME:tä) ja se on halvempaa. Siis aineosat. Nyt ehkä ostan kegin, tai sitten en - mutta hermo menee, kun pullottelemme noita 0.33L pulloja. Niitä en enää hanki.

Hanoja ja tarvikkeita saa pk-seudulta Panimonurkasta, jossa on myös lähes kaikkea muutakin. Erittäin kätevä, jos aloittelevana harrastajana huomaa (taas), että jotain puuttuu ja semmoinen pitää olla ja se pitäisi nopeasti saada, kun pullotus / erän aloitus on tänään. Myös Triplasssa on kauppa (kotiviini), mutta niillä on pienempi valikoima ja kalliimmat hinnat.

edit: näillä luulisi saavan kätevästi erikokoisia eriä:
10L Käymisastia 15l hanalla - Panimonurkka
20L Käymisastia 30l hanalla - Panimonurkka

Näihin pitäisi saada myös ilmalukko, mutta se hoitui omalla kohdalla alle minuutissa ja maksoi pari euroa lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
..tai sitten poraa siihen hanan. Ehkä johonkin kattilaan en poraisi, mutta semmoiseen halpaan ämpäriin kyllä. Kannattaa etsiä kaveri tähän puuhasteluun, sitten tulee 10L eriä. Minulla on jo panokaveri (kaikki vitsini ovat näin huonoja), mutta teemme uutteista ja laatu on parempi kuin kaupan oluissa (ainakin jos käyttää LME:tä) ja se on halvempaa. Siis aineosat. Nyt ehkä ostan kegin, tai sitten en - mutta hermo menee, kun pullottelemme noita 0.33L pulloja. Niitä en enää hanki.

Hanoja ja tarvikkeita saa pk-seudulta Panimonurkasta, jossa on myös lähes kaikkea muutakin. Erittäin kätevä, jos aloittelevana harrastajana huomaa (taas), että jotain puuttuu ja semmoinen pitää olla ja se pitäisi nopeasti saada, kun pullotus / erän aloitus on tänään. Myös Triplasssa on kauppa (kotiviini), mutta niillä on pienempi valikoima ja kalliimmat hinnat.
Kyllä mulla hana käymisastiassa on, mutta olen silti laponnut ensin kattilaan ja siitä pulloihin. En ole ihan täysin varma onko tuolla merkitystä, mutta toisaalta niin kauan kun hiivamöhnä on pohjalla, ei tuota niin paljoa viitsi kallistella että saisi paljoakaan hyötyä. Sen verran korkealla hana on, ja hyvä että onkin että käymisastia voi olla lattialla kun hanan kääntää sivuttain.

Voi olla että ostan toisen käymisastian tms ja siirryn käyttämään nykyistä hanallista 30l ämpäriä pullotuksessa, mutta loppujenlopuksi tämä on melko merkityksetön ongelma kun sen parin litran hukan saa kuitattua tekemällä pari litraa enemmän olutta. Hukkahan on kuitenkin melko pitkälle eräkoosta riippumaton.

Eipä tuo n. 10l erien pullotus kovin hirveää 0.5l pulloihin ole onneksi. Ostin muutamat 0.33l lisäksi, mutta pääasiassa käytän 0.5l ettei mene hirveäksi ähertämiseksi. Automaattilappo pullotustikulla on verrattain kätevä. Ei sillä, ostaisin kirkuen kegin jos uskoisin että saisin sen järkevästi pidettyä kylmässä. Nykyisellään kuitenkin mielummin pulloja.

Itse olen alusta asti mäskännyt. Onhan siinä ekstravaivaa, mutta onpahan kontrollia kokeilla ihan mitä tyhmää tahtoo. Onnistuu myös verrattain kivasti sous vide -sirkulaattorilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Kyllä mulla hana käymisastiassa on, mutta olen silti laponnut ensin kattilaan ja siitä pulloihin. En ole ihan täysin varma onko tuolla merkitystä, mutta toisaalta niin kauan kun hiivamöhnä on pohjalla, ei tuota niin paljoa viitsi kallistella että saisi paljoakaan hyötyä. Sen verran korkealla hana on, ja hyvä että onkin että käymisastia voi olla lattialla kun hanan kääntää sivuttain.

Voi olla että ostan toisen käymisastian tms ja siirryn käyttämään nykyistä hanallista 30l ämpäriä pullotuksessa, mutta loppujenlopuksi tämä on melko merkityksetön ongelma kun sen parin litran hukan saa kuitattua tekemällä pari litraa enemmän olutta. Hukkahan on kuitenkin melko pitkälle eräkoosta riippumaton.

Eipä tuo n. 10l erien pullotus kovin hirveää 0.5l pulloihin ole onneksi. Ostin muutamat 0.33l lisäksi, mutta pääasiassa käytän 0.5l ettei mene hirveäksi ähertämiseksi. Automaattilappo pullotustikulla on verrattain kätevä. Ei sillä, ostaisin kirkuen kegin jos uskoisin että saisin sen järkevästi pidettyä kylmässä. Nykyisellään kuitenkin mielummin pulloja.

Itse olen alusta asti mäskännyt. Onhan siinä ekstravaivaa, mutta onpahan kontrollia kokeilla ihan mitä tyhmää tahtoo. Onnistuu myös verrattain kivasti sous vide -sirkulaattorilla.
Kaverin kanssa ollaan tehty Fermzillassa, niin on menneet paineessa. Sieltä tulee vaahtoa, vaikka oli 2h parveekkeella jäähtymässä ennen viime kertaa. Se on helppoa valuttaa vaan pulloon, jos ei ole hiilihappoa juomassa, mutta se vaahto tekee elämästä hankalaa .. Lisäksi ei tarvitse jälkikäymistä ja kaikki muukin helpottuu. Lisäksi kaveri maksoi puolet välineistä, niin tämä sujuu kohtuu hyvin, mutta alan ymmärtää, miksi hän osti heti alkuun kegin, eikä lähtenyt muita ratkaisuja edes koettamaan.

Olisi kyllä sous videä ja kattilakin on, mutta vielä ei harrastuksen tässä vaiheessa lähdetä itse mäskäämään. Sitten kun muut prosessit toimii :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Kaverin kanssa ollaan tehty Fermzillassa, niin on menneet paineessa. Sieltä tulee vaahtoa, vaikka oli 2h parveekkeella jäähtymässä ennen viime kertaa. Se on helppoa valuttaa vaan pulloon, jos ei ole hiilihappoa juomassa, mutta se vaahto tekee elämästä hankalaa .. Lisäksi ei tarvitse jälkikäymistä ja kaikki muukin helpottuu. Lisäksi kaveri maksoi puolet välineistä, niin tämä sujuu kohtuu hyvin, mutta alan ymmärtää, miksi hän osti heti alkuun kegin, eikä lähtenyt muita ratkaisuja edes koettamaan.

Olisi kyllä sous videä ja kattilakin on, mutta vielä ei harrastuksen tässä vaiheessa lähdetä itse mäskäämään. Sitten kun muut prosessit toimii :)
Menisin innolla itsekin paineistettuun käymiseen juuri noistakin syistä Fermzillalla, mutta kun ei motivoi kegivehkeiden hankkiminen ilman jäähdytyskapasiteettia niin taitaa pullokypsytys olla tie. Voi olla että ostelen silti jossain välissä silti tuon Fermzilla all rounderin ja käytän hyvin matalalla paineella paineistettuna, laitan lääkeruiskulla suoraa pulloihin jälkikäymissokerit, ja pullotan täysin hapettomasti suoraa Fermzillasta. Ehkä sillä tavalla saisi pullotettua NEIPAakin tarpeeksi hapettomasti.

Toisaalta saattaa olla jopa ihan hyvä jos en siirry kegeihin, etenkään jäähdytystilan puutetta kegeraattorilla korjaamalla, koska olen aika varma että oluen kulutukseni tuplaantuisi heittämällä jos olutta olisi hanassa saatavilla kotona. Pullojen jääkaappiin vieminen ja edes uuden pullon korkkaaminen on jotain kynnystä sentään.

Ei siis sillä että olisin edes etäisesti riskikulutusrajoilla nytkään, mutta parempi että pysyn tällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
02_pakastin_kaulus.jpg03_kaulus_2kegiä.jpg

Laitetaas pari teaseria tästä keezerprojektista. Voisin projektin valmistuessa laittaa budjetinkin näkyviin jos kiinnostaa, mutta >500e tähän on mennyt lähinnä sen takia, että otin kerralla hyvät hanat(intertap flow control) ja duotight-liittimiä. CO2-pullonkin olisi voinut saada halvemmalla jostain mutta tulipahan tuettua paikallista.

Päivitän kunhan etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192


Laitetaas pari teaseria tästä keezerprojektista. Voisin projektin valmistuessa laittaa budjetinkin näkyviin jos kiinnostaa, mutta >500e tähän on mennyt lähinnä sen takia, että otin kerralla hyvät hanat(intertap flow control) ja duotight-liittimiä. CO2-pullonkin olisi voinut saada halvemmalla jostain mutta tulipahan tuettua paikallista.

Päivitän kunhan etenee.
Laita siitä pakastinprojektista jonkunnäköinen yhteenveto mieluummin, se kiinnostaa eniten. Jos siis on aikaa. Nyt kaikki on eri viesteissä ja pitkällä aikavälillä.

Käytännössä virityksesi sallisi myös lagerin käymisen kesällä 30 asteen helteillä ja siihen voisi helposti tehdä cold crashin perään. Jos siis on järkevä lämpötilakontrolli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
Laita siitä pakastinprojektista jonkunnäköinen yhteenveto mieluummin, se kiinnostaa eniten. Jos siis on aikaa. Nyt kaikki on eri viesteissä ja pitkällä aikavälillä.

Käytännössä virityksesi sallisi myös lagerin käymisen kesällä 30 asteen helteillä ja siihen voisi helposti tehdä cold crashin perään. Jos siis on järkevä lämpötilakontrolli.
Joo koko hommasta varmaan tulee sitten kuvagalleriapostaus tms.

ITC-308 ajaa tuota pakastinta, eli on lämpötilakontrolli. Pakkokin olla jos kegien kanssa haluaa touhuta, muuten menee säätämiseksi.

Periaatteessa joo lageri myös onnistuu, jos käyttää kegissä. Ajattelin tosin ostaa All rounderin, joka ei kegien kanssa tuonne mahdu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Ei kannata @Nakkivahvero olla liian huolissaan siitä, ettei kegiä saa kylmään. On mahdollista esim hommata 5 litran pikkukegi kaveriksi ja siirrellä isosta pienempään, jonka saa jääkaappiin jäähtymään. Myös carbonation capit mahdollistaa pullottamisen muovipulloon lämpimästä kegistä ja jääkaapissa voi sitten jäähdytellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Ei kannata @Nakkivahvero olla liian huolissaan siitä, ettei kegiä saa kylmään. On mahdollista esim hommata 5 litran pikkukegi kaveriksi ja siirrellä isosta pienempään, jonka saa jääkaappiin jäähtymään. Myös carbonation capit mahdollistaa pullottamisen muovipulloon lämpimästä kegistä ja jääkaapissa voi sitten jäähdytellä.
Joo, ei, kyllä mä tiedän että tuo onnistuu. Lähinnä se vaikuttaa menevän sen verran epäkäteväksi ettei kiinnosta.

Voi olla että joskus ostan pelkän pikkukegin tai jotain, mutta ei ole nyt ajankohtaista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Joo, ei, kyllä mä tiedän että tuo onnistuu. Lähinnä se vaikuttaa menevän sen verran epäkäteväksi ettei kiinnosta.

Voi olla että joskus ostan pelkän pikkukegin tai jotain, mutta ei ole nyt ajankohtaista.
Mulla on kegit kylmäkellarissa, eli ei oo mitään kegeraattoria niin käytännössä aina jos juon kotiolutta niin käyn pullottamassa tai ottamassa kamaa pikkukegiin. Ainoostaan harvoin jos kavereita tulee enemmän kylään roudaan ison kegin sisälle. Ihan kätevää se lopulta on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
En ollutkaan hetkeen lukenut exBeerimenttejä, joten mennyt ohi tuokin, että campdeniä(tai sulfiitteja yleensäkin) käyttämällä voi vähentää hapettumisen vaikutuksia oluessa.

Viikonloppuna olisi tarkoitus pullottaa tuo ipa, jossa kuivahumalaa 150g@22l. Täytyy varmaan lisäksi keksiä kaikki mahdolliset kikat välttää happialtistusta.

Ja miksipä ei myös lisätä Campdenit sitten samalla, kun makuun tuolla ei testien mukaan ole vaikutusta, mutta parhaimillaan hapettumisen vaikutukset on silmin havaittavissa.

Ilmeisesti olen velho pullottamisen yms kanssa tai sitten tämä olut ei ollut riittävästi humaloitua, koska en kyllä näe juuri eroa:

hapettumistesti.jpg


Vasemmalla puolella eka pullo mikä tuli ulos tyhjään pullotusletkuun ja tikkuun ja automaattilapon pumppauksella. Happikontaktia siis ainakin jonkin verran. Ja en suojannut sitä mitenkään kummemmin muutenkaan ja pullotus patenttikorkkipulloon. Oikealla puolella huuhtelin pullon ensin co2, sitten pullotustikun noston jälkeen suhautin hieman co2 kaulaan ja korkitus hapensyöjäkorkilla.

Oluessa on campdenia annosteltuna pullotusastiaan lappoamiseen yhteydessä pari grammaa n. 16 litrassa, jonka pitäisi auttaa hapettumisen vaikutuksien ehkäisyssä.

Kun oikein yritän maistella ja haistella, niin ehkä erotan jotain pientä hapettumisen ensioireita tässä lotratussa. Aivan hitusen pieni sellainen tunkkainen viba verrattuna tuohon hapelta varjeltuun.

Mitään tuossa brulosophyn testissä havaittuja efektejä en joka tapauksessa näe, mutta toki tämä ei mitään överikuivahumaloitua ipaa ollut, vaikka kuivahumalaa jonkin verran olikin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Näyttää siltä että S-33 oli käyttänyt oatmeal portteria kahdessa viikossa kovemmin kuin odotin: Ominaispaino oli pudonnut 1.050:sta 1.013 tasolle. Odotuksena oli 1.015 tai ehkä jopa hieman enemmän, huonosti käyväksi hiivaksi kun tuota on sanottu. Tehokkuus kuitenkin 74% tässä vähän reilussa 21C käydessä, verrattuna US-05:n samojen olosuhteiden 80%. Ei edes paha.

Tässä tapauksessa voi olla että 1.015 olisi ollut parempikin. Pieni makeus ei stoutissa haittaa. Hapottamaton ja jälkikäymäton olut maistui ihan kivalta, sopivan miedon makuiselta porterilta että toimii ruokajuomanakin ehkä. Saa nähdä mitä jälkikäyminen ja hiilihapot tekevät.

Tänään tai varmaan huomenna teen WB-06:lla vehnän. Twistinä flameoutissa vähän aromihumalaa, varmaan mandarinan jämät ja hüll melonia. Taidan myös pils + vehnä -kombon sekaan heittää vähän jotain hieman tummempaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Hefeweizenistä tuli dunkelweizen kun Viennaa ja Caramel 150 oli varastossa. Hieman heitin sekaan suklaamallastakin.

Mäskäysteho jäi 63%. On se vehnä vaan vaikeaa. Tosin voi olla että osa johtui siitäkin että lävikölle alkoi 15l erän noin 3.7kg maltaita ja 125g riisinkuoria olemaan liikaa tilavuudeltaan. Toisaalta mäskäysteho oli selvästi parempi kuin viimeksi vehnää mäskätessäni, joten mene ja tiedä.

Aivan sama tosin jälleen tämä matalampi teho, etenkin kun ei ollut niin paljoa odotusta matalampi kuin viimeksi. Kyllähän se 1.048 OG istuu tyyliin siinä missä tavoiteltu 1.053 myös.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Eilen tuli pantua Apaa. 12.5L oli tarkoitus saada käymisastiaan Brewmaten mukaan, pussimäskäämällä ja 15L kattilalla.

Reilu 10L vettä kattilaan, lämmitys 71c lämpöön ja pussiin 3kg PaleAlea ja 400g CaraPalea.
Tämän jälkeen 70c asteiseen uuniin 90min ajaksi, lämpö pysyi kokoajan välillä 66-67c.
Nostin kattilan uunista ja huuhdoin pussia vielä reilulla 7 litralla 89 asteista vettä, tämän jälkeen mittailin ominaispainon joka näytti 1.053.
Olin unohtanut Efficiencyn Brewmatessa 60% ja ominaispainon piti olla tässä vaiheessa 1.049. Eli 65% taitaa olla lähempänä tämän mittauksen mukaan.

Kattila tässä vaiheessa aika täynnä, Brewmate näyttäisi että kattilassa olisi 14.5L joka varmaankin piti paikkansa.
60min keitto ja kolme humalalisäystä(Magnum 60min, Amarillo/Cascade 10min, Amarillo/Cascade 5min).
Lisäsin myös eka kertaa Protafloc jauhetta pienen määrän(taisi olla 1/8 tablettia jauheena) 15min kohdalla, pitäisi toimia kuten Irish Moss.

Tämän jälkeen jäähdytys vesihauteessa, kesti noin 40min että lämmöt tippui hiivauslämpötiloihin. Mittasin tässä vaiheessa ominaispainon...1.070, epäilin jonkinlaista mittavirhettä.
Sitten kaadoin vierteen vielä kankaan läpi käymisastiaan, tavaraa olikin käymisastiassa enää ~9L vaikka Brematen mukaan sitä piti olla se 12.5L.
Sekoittelin vierrettä astiassa ja otin taas näytettä varten vierrettä, ominaispaino näytti taas 1.070.

Ilmeisesti olin nyt jotenkin saanut keiteltyä vierrettyä normaalia enemmän kasaan. Laimensin vierrettä parilla litralla kylmää vettä ja heitin US-05 hiivan sekaan, jospa siitä silti juotavaa tulisi.

30% haihtuminen keittämisessä ja jäähdytyksessä tuntuu aika suurelle määrälle. Haihtuuko muilla yhtä paljon keitossa?
Kokemuksia tuosta Protafloc jauheesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Suosittelen mittaamaan tilavuutta. Esim. viivoitin desinfioituna kattilan pohjalle ja mitataan pinnan korkeus. Tilavuus on (pii * (halkaisija/2)^2 * nesteen korkeus)/1000 litraa. Eli esimerkiksi 30cm leveällä kattilalla ja 20cm nesteen korkeudella pii * 15^2 * 20 / 1000 = 14.137l.

30% haihtuminen ei kuulosta aivan överiltä. Lisäsin eilen 15l erään reilut 3 litraa vettä keiton jälkeen.
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
16
Mikä olisi laadukas hanatyyppi keezeriin vai onko suomessa myytävissä paljoakaan eroa? Pitää olla rst:tä eikä pinnoitettua.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Suosittelen mittaamaan tilavuutta. Esim. viivoitin desinfioituna kattilan pohjalle ja mitataan pinnan korkeus. Tilavuus on (pii * (halkaisija/2)^2 * nesteen korkeus)/1000 litraa. Eli esimerkiksi 30cm leveällä kattilalla ja 20cm nesteen korkeudella pii * 15^2 * 20 / 1000 = 14.137l.

30% haihtuminen ei kuulosta aivan överiltä. Lisäsin eilen 15l erään reilut 3 litraa vettä keiton jälkeen.
Hyvä tietää että tuo on ihan normaalia. Viime vehnäoluen tein 30min keitolla niin siitä ei tietty niin paljoa hävinnyt.
Liitteenä kuva kattilasta ennen kiehumista.

Brewmaten laskurilla lisäsin vettä 3L ja ominaispaino muuttui 1.070->1.053.

En tiedä vaikuttaako toi vedellä laimennus nyt sitten IBU arvoon tai väriin. Vai tummeneeko se itse olut myös enemmän keittäessä, noh kuivahumaloin joka tapauksessa lisää parin viikon päästä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
En tiedä vaikuttaako toi vedellä laimennus nyt sitten IBU arvoon tai väriin. Vai tummeneeko se itse olut myös enemmän keittäessä Noh kuivahumaloin joka tapauksessa lisää parin viikon päästä.
Vesi laskee IBUa ja väriä siinä samalla kuin ominaispainoakin. Tosin jos humaloi ja suunnitteli värin alunperinkin 12.5l perusteella ja vierrettä on nyt 12.5l, niin sehän se tavoitekin oli.

Mäskäysteho on se jossa tulee helpoiten ongelmat arvioida, kuten sinullakin nyt tuo 65% mäskäysteho. Omani on vaihdellut 57% ja 72% välillä. Vehnä mäskäytyy huonommin kuin vaalea ohra ainakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Oon tässä itse jo hetken miettiny tämän harrastuksen aloitusta, mutta ongelmana on vain että mitä kaikkea tässä nyt oikeasti tarvitsee, jotta voi uutteista aloittaa tekemään. Miten kannattaa aloittaa ja millaiset tilat tarvitsee? Itsehän asun tällä hetkellä yksiössä niin tilaa ei nyt aivan hirveästi tietenkään ole. Olin kanssa hieman ajatellut lähteväni suoraan noihin 5l tynnyreihin tekemään, kun ei satu noita pulloja löytymään oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Oon tässä itse jo hetken miettiny tämän harrastuksen aloitusta, mutta ongelmana on vain että mitä kaikkea tässä nyt oikeasti tarvitsee, jotta voi uutteista aloittaa tekemään. Miten kannattaa aloittaa ja millaiset tilat tarvitsee? Itsehän asun tällä hetkellä yksiössä niin tilaa ei nyt aivan hirveästi tietenkään ole. Olin kanssa hieman ajatellut lähteväni suoraan noihin 5l tynnyreihin tekemään, kun ei satu noita pulloja löytymään oikein.
Missäpäin Suomea? Itse suosittelisin nykyisillä tiedoilla, että ostaa tuollaisen:

Sitten siitä katsoo, tuleeko itselle sopivaa tuotetta. Ihan jokainen mesta myy pulloja. Lasipulloja en suosittele hankkimaan, ne näyttää kivalta, mutta on ikäviä täyttää ainakin 0.33L koossa. Siinä menee aikaa. Sitten omat pullot on olleet ämpäreissä, kun stressasin, että joku pullo pamahtaa, kun tein jälkikäymistä.

Suosittelen noita PET-pulloja:

--

Käytännössä tuommoinen käymisämpäri ei paljoa maksa, mutta tällaisella setillä itse lähdin liikkeelle:
- Käymisämpäri, ei hanaa (osta hana, ei se säästö kannata) Tuolta saa setin ~15€
- Perusuute+LME (en ole oikeasti vielä maistanut panimosokerilla tehtyä) ~30€
- Korkitusväline, pulloja ja korkit ja muutama PET-pullo (nyt ostaisin pelkkää PET-muovia) ~30€
- Olikohan minulla ekassa erässä 5L kattila - taisi olla... Ikea, 15€.
- Joku lappo pullontäyttimellä on jossain, ~20€.
Hinnat hatusta..

Sitten huomasin tarvitsevani:
- Puhdistusainetta/defisinfiointiainetta, semmoista helppoa, Chemipro Oxi on 10€ ja on myös Sania ja Washia, kun kaveri osti.
- Ominaispainomittari (tai sitten olet kärsivällinen mies)
- Pullotuskarkkeja, kun tein ennen Fermizilla, siis:
(tekee elämän helpommaksi)

Nyt ollaan Fermzillassa ja on hiilidioksideja muuta kautta. Lisäksi periaatteessa minulla on nyt ylimääräinen normaali käymisastia, mutta voisin tehdä siinä olutta koronakaranteenin varalle.

..ja mäskäystä ei olla edes aloitettu :D
Kalliiksi tulee, jos alusta alkaen tekee ilman mitään välineitä ja ne sitten hankkii uutena kaupasta.
--

Jos pitää ihan kokeiluna tehdä, ei ole tilaa, niin voisin myös ostaa seuraavan setin:
Mr. Beer Bewitched Amber Ale 1,3kg - Panimonurkka 1 riittää
Cooper's Carbonation Drops 250 g - Panimonurkka 1 riittää
PET Pullo, ruskea ½ - 2l , 0.5Lx3, 1.0Lx8
Käymisastia 10l 1
Vesilukko, perinteinen - Panimonurkka 1
Vesilukon tiiviste. - Panimonurkka 1
..ja sitten jos niillä on aikaa, niin voivat varmaan porata reiän hanalle ja myydä hanan hintaluokassa < 5€, mutta jos ei niin, kysele joku lappo. Mutta tästä sitten se ämpäri jää nopeasti yli, kun tuolta tulee vähän ja kyllä isompi eräkoko on parempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
15 ja 20l kattiloita on Hobbyhallissa yhä 32-35€ hintaan, toimituksineen noin neljään kymppiin siis. Ei mitään erityisen laadukkaita, mutta toimivia peruskattiloita. Jos ei omista jo vähän isompaa kattilaa, harkitsisin vakavasti saman tien oikeasti isomman ostamista. Jos alennus on loppu niin neljään kymppiin saanee Saksan Amazonista sekä tarkalleen samaa että vastaavia.

Tilan suhteenhan olutta voi tehdä monessa yksiössäkin. Käymisastia pitää saada johonkin mahtumaan käymään. Isoon kattilaan voi laittaa sen ollessa kuiva talteen suurimman osan tavaroista ja se pitää saada johonkin lojumaan. Häkkivarastoon vaikka jos sellainen on. Pullot vievät myös tilaa, mutta lopulta joku 10l olutta ei ole kovin paljoa tilavuutta pulloissakaan. Kegissä vielä vähemmän. Jos nyt on aivan täyttä niin ongelmia voi tulla.

Lasipullot ei ole oikeasti pienemmille erille niin pahoja kunhan 0.5l pullottaa. Noin 11l tuli viime erästä ja puhtaasti 0.5l s e olisi 22 pulloa. Ei ole kovin työläs prosessi lopulta suihkauttaa pulloon star sania, tukkia reikä hanskassa olevalla kädellä, ravistaa, kaataa pois suoraa kaatuvat ja laittaa valumaan loppuun: Pullotan itse osan 0.33l pulloihin kun eipä se niin iso vaiva ole yhtä ekstrapulloa litraa kohden muutamalle litralle pullottaa. Valuttamiseen Fastrack on itsellä, isommille erille pullopuu parempi, ja periaatteessa onnistuu laittamalla desinfioidulle lattialle tai pyyhkeellekin, vaikka vähän epävakaata oli kun ekan kerran pullotin. Sitten hanasta tai automaattilapolla, jokatapauksessa pullotustikkua käyttäen vaan olutta pulloihin, minkä jälkeen desinfioidut korkit päälle. En lopulta näe että nuo 0.5l muovipullot olisi merkittävästi kätevämpiä pl. postissa ehjänä pysyminen. Isommat pullot toki ovat oma juttunsa, mutta omalla oluen kulutuksella 0.33l ja 0.5l on parempia. Jos tarkoitus kuitenkin on ihan oikeasti ehdottomasti vain kokeilla, PET-pullojen kanssa ei tarvitse ostaa korkitinta lojumaan, ja toisaalta PET-pulloja voi käyttää myöhemminkin jos tahtoo, vaikka lasipulloihin siirtyisi yleisestiottaen.

Pullotustikku on yleisestiottaen tosi jees.


EDIT: Lisähuomiona, mulla on paljon epäilystä uutteita kohtaan, vaikka en toki ole testannut. Jos tulee pahaa olutta niin syyttäisin niitä ellei ole selvää kontaminaatiota tms. Mäskäämällä sain itse ekalla sähellysyritykselläkin ihan jees olutta, ja sittemmin on tullut ihan hyvääkin joka erästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
15 ja 20l kattiloita on Hobbyhallissa yhä 32-35€ hintaan, toimituksineen noin neljään kymppiin siis. Ei mitään erityisen laadukkaita, mutta toimivia peruskattiloita. Jos ei omista jo vähän isompaa kattilaa, harkitsisin vakavasti saman tien oikeasti isomman ostamista.

Tilan suhteenhan olutta voi tehdä monessa yksiössäkin. Käymisastia pitää saada johonkin mahtumaan käymään. Isoon kattilaan voi laittaa sen ollessa kuiva talteen suurimman osan tavaroista ja se pitää saada johonkin lojumaan. Häkkivarastoon vaikka jos sellainen on. Pullot vievät myös tilaa, mutta lopulta joku 10l olutta ei ole kovin paljoa tilavuutta pulloissakaan. Kegissä vielä vähemmän.
Uutteet onnistuu kyllä pienemmissäkin kattiloissa, kunhan on se käymisastia erikseen. Pienenä varoituksena vaan,että kun lähtee hiilihapotettuun käymiseen ja kegitykseen, siitä tulee helposti useiden satasten kustannus.

Esimerkkinä ostaa tuollaisen:
Se olut pitää silti hiilihapottaa muuta kautta, esim. osana käymisprosessia, mutta sen siirto noihin halpoihin kegeihin on ongelma. Sitten jos laittaa ne panimosokerit/karbonaatiokarkit, niin olisi paljon halvempaa ostella niitä PET-pulloja.

Itse vielä haparoin pimeässä, mutta olisi ollut kannattavampaa ostaa se kegi heti alkuun, niinkuin kaveri teki. Ja semmoinen kegi, jossa on ball lock -liittimet hiilihapolle ja hanalle.

--

Kokeiluun tuommoinen 10L ämpäri on jees, mutta ne paremmat uutteet on 23L eräkokoon suunnattu ja siihen kannattaa hankkia isompi astia. Vankalla parin pussin kokemuksella (siis oikeasti, 2) sanoisin , että niitä ei voi puolittaa. Kokeiluun tuo 10L on ihan jees, ja jos vaikka tykkää Mr. Beeristä, niin tuolla saa helposti semmoisen pienen erän.

..ja siis olen ihminen, joka huvin vuoksi koetti uutta harrastusta ja lähti tekemään innolla vailla mitään ohjeita, vähän youtubea katsottuani. Kaverikin tuli harrastukseen mukaan. Kokemusta on vähän, mutta älä ainakaan tee niitä samoja virheitä, joita minä tein ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Kyllä noihin minikegeihinkin saa kansia - tai enemmänkin korkkeja - joissa on liittimet. Ne on vaan sen hintaisia että minikegi muuttuu järjettömän hintaiseksi. Katselin kun mietin että saisinko jääkaappiin jonkunlaisen kegin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
Mikä olisi laadukas hanatyyppi keezeriin vai onko suomessa myytävissä paljoakaan eroa? Pitää olla rst:tä eikä pinnoitettua.
Intertapin virtaussäädöllinen hana. 45e/kpl mutta palvelee eliniän tiivisteitä silloin tällöin vaihtamalla.


Tuolta on postikulut ilmaiset kun tilaa riittävästi. Tuohon lisäksi jatkot, jotta saa keezerin kauluksen läpi hanat ja kätevästi jatkoissa suoraan duotightin loistavat liittimet perässä.


Itsellä on juuri tämänlainen setuppi tulossa, josta jokunen kuva on ollutkin jo näkyvillä.

Edit. Saa näitä suomestakin esim. Mallaspuodista pienellä lisämaksulla ikeggeriin verrattuna.


Letkut ja liittimet vielä tuosta, niin on sellainen setuppi kasassa että ei paljoa paremmaksi pysty pistämään. (Olettaen että on mfl-kierteet co2-jakotukissa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Missäpäin Suomea?
Porissa vaikutetaan toistaiseksi.

EDIT: Lisähuomiona, mulla on paljon epäilystä uutteita kohtaan, vaikka en toki ole testannut. Jos tulee pahaa olutta niin syyttäisin niitä ellei ole selvää kontaminaatiota tms. Mäskäämällä sain itse ekalla sähellysyritykselläkin ihan jees olutta, ja sittemmin on tullut ihan hyvääkin joka erästä.
Mites toi mäskääminen sitten toimii? Mistä esimerkiksi tiedän mitä kannattaa maltaita tarvitsen yms.?

Vehnäoluen tekeminen kiinnostaisi eniten, koska Paulaner Hefe ja Franziskaner Hefe ovat olleet ns. kulutustavaraa jo kauan. Katselin myös youtubesta muutaman aiheeseen liittyvän videon ja monessa käytettiin vissiin kahta tuollaista käymisastiaa, jolloin toisesta siirrettiin tavara toiseen, kun käymistä oli kulunut viikko tai hieman kauemmin. Onko tämä vain pelkkää hifistelyä vai kannattaako suoraan sijoittaa esimerkiksi kahteen 30L käymisastiaan?

Tarvitsen siis?
Yhden käymisastian esimerkiksi 30L (mahdollisesti kaksi)
20L kattilan mallistoa hobby hall
Korkitusvälineet, pullot yms.
Puhdistusainetta
Lappo pullontäyttimellä
Ominaispainomittarin
Lämpömittarin?

Sitten varmaan jos mäskäämiseen lähden heti tarvitaan sieltäkin osastolta jotain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Porissa vaikutetaan toistaiseksi.



Mites toi mäskääminen sitten toimii? Mistä esimerkiksi tiedän mitä kannattaa maltaita tarvitsen yms.?

Vehnäoluen tekeminen kiinnostaisi eniten, koska Paulaner Hefe ja Franziskaner Hefe ovat olleet ns. kulutustavaraa jo kauan. Katselin myös youtubesta muutaman aiheeseen liittyvän videon ja monessa käytettiin vissiin kahta tuollaista käymisastiaa, jolloin toisesta siirrettiin tavara toiseen, kun käymistä oli kulunut viikko tai hieman kauemmin. Onko tämä vain pelkkää hifistelyä vai kannattaako suoraan sijoittaa esimerkiksi kahteen 30L käymisastiaan?

Tarvitsen siis?
Yhden käymisastian esimerkiksi 30L (mahdollisesti kaksi)
20L kattilan mallistoa hobby hall
Korkitusvälineet, pullot yms.
Puhdistusainetta
Lappo pullontäyttimellä
Ominaispainomittarin
Lämpömittarin?

Sitten varmaan jos mäskäämiseen lähden heti tarvitaan sieltäkin osastolta jotain?
Mäskäys on yksinkertaistetusti maltaiden uittamista tietyn lämpöisessä (yleensä karkeasti 66C) vedessä jonkun tunnin. Yleensä kotihommissa tätä varten on siiviläpussi, ja kun maltaat on siellä pussissa huljuneet sen tunnin tai kauanko ovatkaan, pussi valutetaan kattilaan ja kenties huuhdellaan kuumalla vedellä käymisastian päällä. Tähän auttaa iso lävikkö (Ikeasta saa ainakin). Se, miten tuon saa pysymään siinä n. 66C vaihtelee. Yleistä näyttää olevan pistää sopivan lämpöiseen uuniin. Vaihtoehtoja on myös yrittää vuorata kattila jollain lämpöä eristävällä, tai kuten itse teen, käyttää sous vide -sirkulaattoria kun sellainen kerran on ja se toimii tässäkin.

Suoranaista tarvetta kahdelle käymisastialle ei suoranaisesti ole, ellei ehkä jos aikoo jotain hedelmiä tai vastaavia laittaa jo käynyttä olutta maustamaan. Erikoistapaus. Itse siirrän pullottaessa oluen kattilaan johon laitan sokeriliemen ja siitä sitten eteenpäin. Tuonkin vaiheen voisi periaatteessa välttää jos luottaisi varovaiseen sokeriliemen sekoitteluun tai sokerilientä tai esim. noita carbonation dropseja laittaisi suoraa pulloihin. Tässä tapauksessa voisi ehkä suoraa hanasta pullottaa, mutta pohjan sakka voi olla vähän ikävästi mukana.

Listaamiesi juttujen lisäksi tarvitset siiviläpussin maltaille ja haluat ison lävikön valuttamiseen, vaikka pakollinen se ei ole. Humalointiin humalapussista voi myös olla iloa, vaikka itse olen hieman ruvennut epäilemään moisen tarvetta.

Lämpömittarina toimii itsellä digitaalinen paistolämpömittari.

Suihkepullosta voi olla iloa noita Chemipro Saneja tai/ja Oxeja käyttäessä myös. Säästyy ainetta kun ei tarvitse tehdä niin paljoa.

Maltaiden osalta helpottaa googlata reseptejä. Reittausblogilla on reseptejä: Kotioluen valmistus kuten myös Lapolla: Olutreseptejä. Googlaamalla löytyy lisää, mutta hieman tulkitsemista voi jenkkiresepteillä vaikeuttaa maltaiden nimet: Vastineet kaikelle löytyy helposti Suomestakin, mutta oikean vastineen keksiminen voi vaatia miettimistä. Omaan eräkokoon näitä vähän pitää myös soveltaa. On myös hyvä huomata että etenkin nuo Lapon reseptit on aika monimutkaisia maltailtaan. Reseptien suunnitteluun käytän Brewmatea joka tuolta Reittausblogista löytyi. Beersmith kai on ihan toimiva vaihtoehto. Reittausblogin APA (Resepti: Reittausblogin APA) on esimerkiksi hyvä aloitusresepti kahdella mataalla, ja onnistuisi hyvin pelkällä pale alellakin. Humalatkin voi vaihtaa ihan mihin tykkää. Ostaa vaikka pussin Citraa tai jotain muuta C-kirjaimella alkavaa jenkkiläistä ja laittaa pelkkää sitä. Jos vehnä kiinnostaa, tuolta löytyy myös reseptejä sille, yksinkertaisimmillaan näin: Resepti: Reittausblogin Perushefe.

Tein karkeasti tuota itse eilen käymään: Erona osan pale alesta korvaaminen tummemmalla perusmaltaalla, viennalla, sekä selvästi tummemmilla caramel 150 ja chocolate darkilla. Tuossa ohjeessa on myös hefeweizeniin hieman epätyypillisen kova humalointi. Itse pistin omaa hieman miedompaa Hallertau Mittelfrühiani suunnilleen tuon verran 60min kohdalla, ja 5min kohdalla Mandarina Bavariaa ja Hüll Melonia, jotka ovat hedelmäisempiä näin loppuvaiheessa kun se tarttuu olueen paremmin. Reittausblogista tämäkin idea: Siellä on myös Mandarina Vehnä tämänkaltaisella humaloinnille.

Tosiaan mäskäyksessä on selvää vaihtelua siinä, paljonko sokeria maltaista saa irti. Itselläni tehokkuus on purjehtinut jossain 57% ja 72% välillä. Onkin hyvin mahdollista että tulee yllättävän mietoa tai vahvaa olutta, etenkin ekalla kerralla kun ei ole hajuakaan. Jälkinmäistä ongelmaa voi vettä lisäämällä korjata, mutta vastapainona humalointi heikkenee myös. Etenkin jos vehnää teet, laittaisin softassa tehokkuuden suosiolla korkeintaan 60% tasolle. Itselläni vehnämaltaiden mäskäystehokkuus on molemmilla kerroilla ollut selvästi ohraa alhaisempi.


Suosittelen ettet osta näitä juttuja nyt tältä istumalta vaan mietit / katsot youtubesta tarkemmin itse miten homma mielestäsi voisi mennä järkevästi. Itsekin taisin tänne kirjoitella jokunen kuukausi sitten kuvauksen suunnittelemastani prosessista ja joku sen totesi järkeväksi.

Noissa uutteissa on se valtava etu, että ne säästävät paljon aikaa. Suurehkon nestemäärän lämmittäminen, mäskäys, keittoon lämmittäminen, keitto, jäähdyttäminen ja siivous on aika monen tunnin homma. Luulisin että uutteitakin on oikeasti hyviä, koska noin konseptina en tiedä miksei hyvää uutetta voisi tehdä. Itse vaan vierastan noita osittain siksikin että kun harrastusta aloittelin, kuulin parilta taholta kokemuksia huonosta kotioluesta. Oli varmaan surkeimmista uutteista överimäärillä sokeria tehtyjä tai jotain. Jos hyvän uutteen löytää niin se voi olla ihan hyvä tapa tutustua siihen puoleen oluen teosta ennen mäskäämiseen siirtymistä.

Oli miten oli, etenkin jos mäskäät, ei kannata stressata liikaa. Jos hygienia onnistuu edes kohtuullisen hyvin pysymään kunnossa, niin asioiden täytyy todennäköisesti mennä aivan päin helvettiä jotta oluesta tulisi pahaa. Tarkalleen tavoiteltu makuprofiili sen sijaan on haastavaa saada ilman treeniä ja oman prosessin tuntemista. Hefeweizenin kohdalla esimerkiksi hiivalla on iso rooli, ja käymislämpötilalla on väliä. Veikkaan että tuo oma dunkelweizenini maistuu vähemmän banaaniselle nyt noin 21C käymislämpötilassa kuin kesällä pari astetta lämpimämmässä tehtynä maistuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 192
Porissa vaikutetaan toistaiseksi.
Sitten kannattaa katsella nämä kaikki läpi, kun postit joudut maksamaan kuitenkin:
..ja vielä joku mallasuute, en muista tarkkaa nimeä..

Itsellä on vaan Panimonurkka automatkan päässä kaverin kanssa.

Katsoisin tuon, ostaisin minimivälineet sen tekemiseen (mainittu ohjeissa):

Sitten voit laajentaa, jos vielä tuntuu siltä. Eli ainakin nämä ensin halvalla:

Sitten et menetä paljoa, jos et tykkää tuotoksistasi. Ja ihan hyviä noi on. Tämä nyt omana mielipiteenä, mutta näin itse tekisin nyt.

Eniten oluen makuun (uutteesta) vaikuttaa seuraavat asiat:
- Käytätkö sokeria, panimosokeria, spraymallasta vai LME:tä
- Onko välineet puhtaat (kontaminaatio tuo sivumakuja)

Lisäksi hapotus jälkikäymisellä ja karkeilla tuottaa noin 1% lisää vahvuutta olueen ja tapahtuu sillä panimosokerilla, mutta sen vaikutus makuun on vähäinen. Pointtina se, että jos ostat parhaat välineet, maksat miljoonan ja teet siitä uutteesta, se on ihan samanmakuista kuin tekisit linkitetyssä ämpärissä. Pienenä erona toki, että jos teet valmiiksi paineistettuna, et tarvitse tuota jälkikäymistä. Mutta se on nyt turhaa hifistelyä tässä vaiheessa.

edit: ja se disclaimer: en ole olutta paljon tehnyt ja tämä nyt on vain uusi harrastus kaverin kanssa. Mutta toisin kun huonommista harrastuksista, tästä syntyy olutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
..ja vielä joku mallasuute, en muista tarkkaa nimeä.

- Onko välineet puhtaat (kontaminaatio tuo sivumakuja)
Tässä pienenä lisähuomiona ettei puhdistuksen kanssa tarvitse kuitenkaan älyttömästi stressata. Jos astia on puhdistettu eikä siinä ole näkyvää likaa tai kovin vahvoja hajuja, se on puhdas kunhan sen desinfioi suihkuttelemalla ympäriinsä Chemipro Sania tms.

Sivuhuomiona joku tuollainen kaupan tarjoama uuteohje spraymaltailla onnistuu ihmeesti todennäköisemmin oleman hyvää kuin joku överisti pelkkää sokeria pyytävä resepti huonon mallasuutepurkin kyljestä! Itse mäskääminen ja humaloiminen tuo tähän verrattuna enemmän kontrollia siihen mitä tekee, mutta vastineeksi toki tulee paljon työtä, lisää liikkuvia osia sotkemaan makua, sekä tottakai tarpeen ostella ties mitä maltaita ja humalia joita jää pyörimään herkästi nurkkiin kun niitä ei tarvitsekaan tarkalleen ostettua määrää. Ihan hyvä idea voi olla tehdä eka setti jostain tuollaisesta ja katsoa ärsyttääkö se osa oluen tekemisestä liikaa tai tyydyttääkö tarpeen, vai haluaako astua askeleen pidemmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 006
Sitten voit laajentaa, jos vielä tuntuu siltä. Eli ainakin nämä ensin halvalla:
Itse skippaisin tuon hanallisen version kyllä. Hanassa on aina vuotoriski, varsinkin kun astiaan tulee käymisessä hieman ylipainetta ja se on lisäksi puhtauden kannalta ongelmallinen.

Toki lappo ja pullotustikku on myös ikäviä pöpöpesäkkeitä, mutta useimmat niistä saa purettua osiin ja uitettua puhdistusaineliuoksessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 925
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom