Porissa vaikutetaan toistaiseksi.
Mites toi mäskääminen sitten toimii? Mistä esimerkiksi tiedän mitä kannattaa maltaita tarvitsen yms.?
Vehnäoluen tekeminen kiinnostaisi eniten, koska Paulaner Hefe ja Franziskaner Hefe ovat olleet ns. kulutustavaraa jo kauan. Katselin myös youtubesta muutaman aiheeseen liittyvän videon ja monessa käytettiin vissiin kahta tuollaista käymisastiaa, jolloin toisesta siirrettiin tavara toiseen, kun käymistä oli kulunut viikko tai hieman kauemmin. Onko tämä vain pelkkää hifistelyä vai kannattaako suoraan sijoittaa esimerkiksi kahteen 30L käymisastiaan?
Tarvitsen siis?
Yhden käymisastian esimerkiksi 30L (mahdollisesti kaksi)
20L kattilan mallistoa hobby hall
Korkitusvälineet, pullot yms.
Puhdistusainetta
Lappo pullontäyttimellä
Ominaispainomittarin
Lämpömittarin?
Sitten varmaan jos mäskäämiseen lähden heti tarvitaan sieltäkin osastolta jotain?
Mäskäys on yksinkertaistetusti maltaiden uittamista tietyn lämpöisessä (yleensä karkeasti 66C) vedessä jonkun tunnin. Yleensä kotihommissa tätä varten on siiviläpussi, ja kun maltaat on siellä pussissa huljuneet sen tunnin tai kauanko ovatkaan, pussi valutetaan kattilaan ja kenties huuhdellaan kuumalla vedellä käymisastian päällä. Tähän auttaa iso lävikkö (Ikeasta saa ainakin). Se, miten tuon saa pysymään siinä n. 66C vaihtelee. Yleistä näyttää olevan pistää sopivan lämpöiseen uuniin. Vaihtoehtoja on myös yrittää vuorata kattila jollain lämpöä eristävällä, tai kuten itse teen, käyttää sous vide -sirkulaattoria kun sellainen kerran on ja se toimii tässäkin.
Suoranaista tarvetta kahdelle käymisastialle ei suoranaisesti ole, ellei ehkä jos aikoo jotain hedelmiä tai vastaavia laittaa jo käynyttä olutta maustamaan. Erikoistapaus. Itse siirrän pullottaessa oluen kattilaan johon laitan sokeriliemen ja siitä sitten eteenpäin. Tuonkin vaiheen voisi periaatteessa välttää jos luottaisi varovaiseen sokeriliemen sekoitteluun tai sokerilientä tai esim. noita carbonation dropseja laittaisi suoraa pulloihin. Tässä tapauksessa voisi ehkä suoraa hanasta pullottaa, mutta pohjan sakka voi olla vähän ikävästi mukana.
Listaamiesi juttujen lisäksi tarvitset siiviläpussin maltaille ja haluat ison lävikön valuttamiseen, vaikka pakollinen se ei ole. Humalointiin humalapussista voi myös olla iloa, vaikka itse olen hieman ruvennut epäilemään moisen tarvetta.
Lämpömittarina toimii itsellä digitaalinen paistolämpömittari.
Suihkepullosta voi olla iloa noita Chemipro Saneja tai/ja Oxeja käyttäessä myös. Säästyy ainetta kun ei tarvitse tehdä niin paljoa.
Maltaiden osalta helpottaa googlata reseptejä. Reittausblogilla on reseptejä:
Kotioluen valmistus kuten myös Lapolla:
Olutreseptejä. Googlaamalla löytyy lisää, mutta hieman tulkitsemista voi jenkkiresepteillä vaikeuttaa maltaiden nimet: Vastineet kaikelle löytyy helposti Suomestakin, mutta oikean vastineen keksiminen voi vaatia miettimistä. Omaan eräkokoon näitä vähän pitää myös soveltaa. On myös hyvä huomata että etenkin nuo Lapon reseptit on aika monimutkaisia maltailtaan. Reseptien suunnitteluun käytän Brewmatea joka tuolta Reittausblogista löytyi. Beersmith kai on ihan toimiva vaihtoehto. Reittausblogin APA (
Resepti: Reittausblogin APA) on esimerkiksi hyvä aloitusresepti kahdella mataalla, ja onnistuisi hyvin pelkällä pale alellakin. Humalatkin voi vaihtaa ihan mihin tykkää. Ostaa vaikka pussin Citraa tai jotain muuta C-kirjaimella alkavaa jenkkiläistä ja laittaa pelkkää sitä. Jos vehnä kiinnostaa, tuolta löytyy myös reseptejä sille, yksinkertaisimmillaan näin:
Resepti: Reittausblogin Perushefe.
Tein karkeasti tuota itse eilen käymään: Erona osan pale alesta korvaaminen tummemmalla perusmaltaalla, viennalla, sekä selvästi tummemmilla caramel 150 ja chocolate darkilla. Tuossa ohjeessa on myös hefeweizeniin hieman epätyypillisen kova humalointi. Itse pistin omaa hieman miedompaa Hallertau Mittelfrühiani suunnilleen tuon verran 60min kohdalla, ja 5min kohdalla Mandarina Bavariaa ja Hüll Melonia, jotka ovat hedelmäisempiä näin loppuvaiheessa kun se tarttuu olueen paremmin. Reittausblogista tämäkin idea: Siellä on myös Mandarina Vehnä tämänkaltaisella humaloinnille.
Tosiaan mäskäyksessä on selvää vaihtelua siinä, paljonko sokeria maltaista saa irti. Itselläni tehokkuus on purjehtinut jossain 57% ja 72% välillä. Onkin hyvin mahdollista että tulee yllättävän mietoa tai vahvaa olutta, etenkin ekalla kerralla kun ei ole hajuakaan. Jälkinmäistä ongelmaa voi vettä lisäämällä korjata, mutta vastapainona humalointi heikkenee myös. Etenkin jos vehnää teet, laittaisin softassa tehokkuuden suosiolla korkeintaan 60% tasolle. Itselläni vehnämaltaiden mäskäystehokkuus on molemmilla kerroilla ollut selvästi ohraa alhaisempi.
Suosittelen ettet osta näitä juttuja nyt tältä istumalta vaan mietit / katsot youtubesta tarkemmin itse miten homma mielestäsi voisi mennä järkevästi. Itsekin taisin tänne kirjoitella jokunen kuukausi sitten kuvauksen suunnittelemastani prosessista ja joku sen totesi järkeväksi.
Noissa uutteissa on se valtava etu, että ne säästävät paljon aikaa. Suurehkon nestemäärän lämmittäminen, mäskäys, keittoon lämmittäminen, keitto, jäähdyttäminen ja siivous on aika monen tunnin homma. Luulisin että uutteitakin on oikeasti hyviä, koska noin konseptina en tiedä miksei hyvää uutetta voisi tehdä. Itse vaan vierastan noita osittain siksikin että kun harrastusta aloittelin, kuulin parilta taholta kokemuksia huonosta kotioluesta. Oli varmaan surkeimmista uutteista överimäärillä sokeria tehtyjä tai jotain. Jos hyvän uutteen löytää niin se voi olla ihan hyvä tapa tutustua siihen puoleen oluen teosta ennen mäskäämiseen siirtymistä.
Oli miten oli, etenkin jos mäskäät, ei kannata stressata liikaa. Jos hygienia onnistuu edes kohtuullisen hyvin pysymään kunnossa, niin asioiden täytyy todennäköisesti mennä aivan päin helvettiä jotta oluesta tulisi pahaa. Tarkalleen tavoiteltu makuprofiili sen sijaan on haastavaa saada ilman treeniä ja oman prosessin tuntemista. Hefeweizenin kohdalla esimerkiksi hiivalla on iso rooli, ja käymislämpötilalla on väliä. Veikkaan että tuo oma dunkelweizenini maistuu vähemmän banaaniselle nyt noin 21C käymislämpötilassa kuin kesällä pari astetta lämpimämmässä tehtynä maistuisi.