Oluen paneminen itse

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Hyvännäköstä! Mä oon nyttemmin tullut sen verran tutuksi hapettuneen oluen maun suhteen, että frendin perus pulloipastakin löysin tuoksusta aavistuksen vaikkei maussa maistunut, tossa ossidin oluessa ainakaan värin puolesta mikään ei hapettumiseen näyttäisi viittaavan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Laitetaas nyt sitten vähän tilinpäätöstä ja osviittaa näkyville tästä projektista joka on vielä keskenkin. Ja mahdollisia ostopaikkoja jos joku päättää lähteä samaan.

Hankinnat on tehty muutamasta paikkaa ja komponentit on suurelti samaa tyyppiä keskenään(duotight-liittimet) ja hanat sellaiset, että ei tarvitse uusia kuin tiivisteitä(intertap). Keezerin muoto pakotti hankkimaan noita korkeampia ja kapeampia kegejä, joita on huomattavasti harvemmin(ja kalliimmalla) tarjolla mitä noita kaikkien suomalaistenkin panokauppojen myymiä matalampia ja leveämpiä on.


Tuote/asiaTarkennusHinta yhteensäOstopaikka yms
Kaasupullo2,2kg90Paikallinen sammutinhuolto, halvemmallakin löytyy, alkaen n. 60€
Keezer/kegeratorOma on mallia 100l arkku, harvinaisella tasaisella pohjalla40torifi, näitä saa ilmaiseksikin välillä
KegitKapea ja korkea malli, 2 käytettyä, 2 uutta75Keskimäärinen kappalehinta rahteineen. Suomen panokaupoista 60e/kpl.
Hanat + jatkotIntertap flow control stainless49Kappalehinta. ikegger
RegulaattoriKegland MK IV49Mallaspuoti
Neste- ja kaasudisconnectejaMFL-kierteellä4kappalehinta, 2kpl per kegi. ikegger
Jakotukki kaasulle4:lla ulostulolla, MFL-kierteet25ikegger
Duotight-liittimiä8mm to FFL25ikeggeristä, aliexpressistä halvemmalla
LetkuaKegland EvaBarrier, 12m24n. 2e/m.


Tuosta tulee joku 600e yhteensä, mutta itsellä on muuta hilpettä aika paljon vielä tuohon päälle niin ollaan jossain 700e tuntumassa. No, kerrankos sitä eletään ja tämä setuppi pitäisi olla aika pitkäikäinen. Päälle vielä käymisastiat, ITC-308(amazon.de) ja muut rojut, jotka on toki ollut omistuksessa jo ennestään.

Hankintalistalla on vielä 2 lisähanaa jatkoineen ja aliexpressistä on tulossa duotight-liittimiä kasa. Tilasin n. 50% yli tarpeen eli ei haittaa jos osa on viallisia.

Jos tuosta muutaman komponentin valitsee missä ei kannata säästellä, niin varmaankin se olisi hanat, regu, liittimet ja letku.

Hanat virtaussäädöllä ehdottomasti, jolloin letkujen ei tarvitse olla niin pitkät. Reguissa ei muuten ole valtavasti eroa, mutta halvemmissa tuntuu olevan paineen säätönuppi joku ruuvimeisselikäyttöinen. MK IV:ssä on lisäksi kätevä varoventtiili josta saa paineet pois helposti. Letku on sama ottaa kerralla hyvää, kustannus on loppupeleissä niin pieni. Keglandin evabarrier tai muu vastaava läpäisemätön letku. Duotight-liittimistä on vain hyvää sanottavaa vaikka en ole edes kokeillut mitään muuta. Todella tukevan ja tiiviin tuntuisia. Onhan se klemmareiden kanssa säätäminen aika 90-lukua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Huh, tuli 76% efficiency aivan yllättäen. Pari edellistä olutta on sisältäneet merkittäviä määriä vehnää ja ruista, joten asetin tavoitteeksi 68%. Nyt tuli vahingossa 10.6 litraa vierrettä 10 litran sijaan ja odotin että tulee hitusen mieto APA - mikä toki olisi ihan ok. Yllätyin kun ominaispainomittari näyttikin 24C vierteelle 1.050, eli lämpötilakorjattuna 1.052.

Huomasihan tuon toki jo mäskiä käsitellessä että kuinka paljon helpommin se liikkuu kuin edelliset pari. Iso yllätys silti, koska edellinen ennätys taitaa olla 72%.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kannattaako käyttää 2 kk avattuna jääkaapissa säilytettyä kuivahiivapussia ? Muistaakseni oon joskus käyttänyt ilman mitään ongelmia. Yleisesti kai ei ois suotavaa käyttää...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Heitin itse puolikkaan pussin pakastimessa pakastusrasiassa parin muun hiivapussin kanssa pari kuukautta ollutta US-05:ttä vierteeseen eilen sellaisenaan, kunhan olin antanut rauhassa sulaa vierteen tekemisen ajan pöydällä. Hyvin ainakin käy nyt.

Ideana oli että jos ei lähde käymään, tai jos nyt tuntuu kuolevan ennen kun käy loppuun, heitän tuoretta US-05 avaamattomasta pussista sekaan. Kuivahiiva kuitenkin kestää säilytystä aika hyvin kunhan pysyy kuivana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
SafAle WB-06 ei kyllä taida olla kovin banaaninen hiiva, vaikka banaani voimakkaasti hiivasakassa tuoksuikin pullotuksen jälkeen. Verrattain miedoksi jäi nuo maut valmiissa tuotoksessa, vaikka selvästi niitä on. Pääsevät kenties hieman paremmin esille pienen lisäkypsymisen jälkeen. Toki tämä on oikeasti melko tumma dunkelweizen, joten maltaisuuskin peittää banaanisuutta hieman.

Toisaalta Fermentishän itse sanoo "This typical yeast strain is recommended for wheat beer fermentations and produces subtle estery and phenol flavor notes (POF+) such as clove notes typical of wheat beers". Mielestäni "subtle" ei ole ensimmäinen sana jolla kuvaisin banaanisuutta useimmissa hefeweizeneissä tai dunkelweizeneissä. Lallemandin Munich Classic on kuulema banaanisempi, joten seuraava banaanipirtelö testiksi sillä sitten.

Kuva kunhan kaadan 0.5l version oikeaan hefeweizen-lasiin. Jäähdytin ja korkkasin nyt vain 0.33l pullon makutestiä varten nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Vaalea mallaspohja kaurahiutaleella, keitossa mandarina bavaria, dry hoppina jenkkimeuhuhumalia, prosentteja 5,9 ja kepeän hedelmäinen maku onnistuneella katkerotakalaidalla.
Sanokaas aloittelijalle.. Jos edelleen jatketaan kaverin kanssa sillä linjalla, että tehdään mallasuutteista, niin jos ostetaan jotain Pils-uutetta ja dry hopataan tuota mandarina bavaria, niin meneekö kuinka pahasti metsään? Mäskäys ei näissä tiloissa/tällä budjetilla nyt onnistu, mutta dry hopping olisi se seuraava luonnollinen laajennus harrastukselle..

Ja joo, rahaa on mennyt jo enemmän kuin @ossid taulukoissa, mutta oman Excelin mukaan laitteistokustannukset on nyt 63.4% harrastuksen hinnasta. Sitten, kun nyt Kiinasta tilaamani kegit rantautuvat, niin hinta nousee, mutta oluttakin on tehty.

Lisäksi seuraavana teen sokerilitkusiideriä. Ihan välittämättä siitä, kuinka paljon täällä tuomitaan :)
..mutta käymisastioita on nyt useampi, tässä tulee olutta jatkuvalla syötöllä. Se vaan pitäisi saada juotavaksi nopeammin -> siksi kegitilaukset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Riippuu ehkä käymislämpötilasta ja pitchauksen määrästä. Meilläpäin hyviä kokemuksia molemmista kannoista.
Saadaksesi bananapommin lämpötilat on oltava 24c-26c luokkaaö
Joo, tuon lämpötilan olen kuullutkin mahdolliseksi syyksi. Kokeilen kenties uudestaan WB-06:lla jos tässä kämpässä kesällä nousee huonelämpötila tarpeeksi. Paha sanoa kun muutin syksyllä. Sitä ennen jossain välissä kokeilu Munich Classicilla, jos nyt iskee inspiraatio tämän tyyppisen vehnäoluen tekemiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Mäskäys ei näissä tiloissa/tällä budjetilla nyt onnistu
Voinko kysyä miten erikoiset tilat sitten on kyseessä? Itse olen mäskännyt 15l eriin asti 50m^2 kaksiossa jossa asun avopuolison kanssa. Budjetissakin tarvitaan lähinnä kattila, siiviläpussi ja mielellään lävikkö, eli jotain 60€ korkeintaan kun ostaa halvinta. Toki riippuu vähän siitäkin kuinka lämmityksen ja lämmön sääntelyn tekee: Mulla oli jo valmiiksi sous vide -sirkulaattori, joten ei ole tarvinnut miettiä vaihtoehtoja (uuni, kattila osittain liedellä, kattilan vuoraus).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Voinko kysyä miten erikoiset tilat sitten on kyseessä? Itse olen mäskännyt 15l eriin asti 50m^2 kaksiossa jossa asun avopuolison kanssa. Budjetissakin tarvitaan lähinnä kattila, siiviläpussi ja mielellään lävikkö, eli jotain 60€ korkeintaan kun ostaa halvinta. Toki riippuu vähän siitäkin kuinka lämmityksen ja lämmön sääntelyn tekee: Mulla oli jo valmiiksi sous vide -sirkulaattori, joten ei ole tarvinnut miettiä vaihtoehtoja (uuni, kattila osittain liedellä, kattilan vuoraus).
Sanotaan, että 60€ ei ole tässä vaiheessa mitään ja kerrostaloasunto Helsingissä, joka on vähän pienempi kuin tuo.

--

Tähän mennessä on tullut kyllä sen verran hyvää tavaraa, että en ole ostanut kaupasta enää mitään. Ja tämänhetkinen prosessinparannus on se, että nyt pyrin hiilihapottamaan nopeammin.

Nyt voin uida valtavirtaa vastaan, mutta ihan hyvää olutta on tullut vaikka pussista tehtiinkin. Tuota suosittelen:
(ja LME:tä kaveriksi)

OT: Itse olen semmoinen ihminen, että pyrin ymmärtämään prosesseja ja miten asiat toimivat. Jossain vaiheessa kyllä varmasti mäskään itse.

Nyt mielessäni olen toistaiseksi päättänyt, että "tarpeeksi hyvää" tulee pussista, kunhan ostaa sitä mallasta myös käymiseen tarvittavaksi tärkkelykseksi. Tietenkin testailen myöhemmin teoriani.

Töistä saan palkkaa, mutta harrastusbudjettia olen omatoimisesti rajoittanut. Nyt seuraava hankinta on nuo kegit, regulaattori ja pari co2-pulloa (sodastream). Kyllä mäskäystä tehdään jossain vaiheessa, mutta tässä vaiheessa kaveri juo 50% oluesta ja tehdään näin.

Sanotaan, että jos 100€/kk on budjetti, teen seuraavat laitehankintani kesällä..

--

Nyt vaan oikeasti mietityttää, kuinka paljon aromeista tulee dry hoppingista ja seuraavan erän suunniltema on edelleen se, että nyt koetetaan dry hoppingia johonkin perusuutteeseen. Tai no, meiltä tulee Bullet Brewn Raspberry Sour Ale ensin. Mutta sen jälkeen.

Kun jo tässä vaiheessa tulee parempaa kuin kaupassa - ja halvemmalla kuin kaupassa (ainekset) -> niin ei välttämättä tarvitse maksaa itseään kipeäksi pienistä parannuksista. Tässä en yritä sanoa, että en koeta, vaan että koetan joskus ja mietin, onko se parannus rahan arvoinen.

--

Nyt tällä hetkellä mietin, saanko kivaa pientä vaihtelua dry hoppaamalla eri humalia. Me ollaan kaverin kanssa keskusteltu siitä koko loppuviikko. Lähinnä nyt , että Saaz dry hopping pilsneriin on huono idea. Ja tälle etsitään vaihtoehtoja. Joku panimo oli tuottanut tuolla mainitulla humalalla vaihtoehdon, niin siihen kaverikin olisi lähdössä mukaan , ehkä. Näitä pohditaan ja homman nimi on Continuous Improvement (niinkuin työelämässä) , eli koko ajan parempaa ja prosessien kehitystä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Harkitsisin itse jotain hedelmäistä jenkkihumalaa kuivahumalointiin niin sen vaikutuksen erottaa selvästi. Citra on se klassikko ja Galaxy sekä Mosaic muodissa, mutta rohkeasti voi kokeilla vaikka mitä muutakin. Eurooppalaisissa noita hedelmäisiä on toki vähemmän, mutta esim. Mandarina Bavariasta ja Hüll Melonista on itsellä molemmista hyvät kokemukset. Ensimmäisellä tulee nimen mukaista mandariinisuutta ja toisella tuli ehkä enemmän sellainen hedelmäinen pirtelömäisyys makuun. Riippuu toki oluttyylistä ja mausta hakeeko noita hedelmäisiä makuja, mutta sillon kun itse kuivahumaloin, haen juuri niitä.

Noin konseptuaalisesti en näe miksi uuteoluen kuivahumaloinnissa olisi mitään ongelmaa, ellei uutteessa sitten ole kompensoitu tuon tekemättäjättämistä jollain oudolla aromisetillä tai jotain muuta hämärää. Periaatteessahan kuitenkin mallasuutteista tehty olut on siinä vaiheessa kun kuivahumalointi tehdään aikalailla samaa tavaraa kuin itse mäskätty. Vastaavasti jos todella hedelmäistä olutta haluaa käyttämättä hedelmiä, kuivahumaloinnilla se hedelmäisyys saadaan aikaan.

Mitä tulee tuohon hiilihapotuksen nopeutumiseen niin oma kokemukseni on että se viikon kypsyminen joka pullossa hapottamisesta tulee pakostakin olisi todennäköisesti tarpeen muutenkin. Esimerkiksi tämä dunkelweizen maistui ensimmäisen käymisviikon jälkeen erittäin happamalta, toisen viikon jälkeen vähän happamalta ja nyt pullossa viikon olemisen jälkeen ei happamalta. Voi olla että maku pehmenee entisestään kun on toisenkin viikon pullossa.

Ja siis, siinähän ei tietenkään ole mitään vikaa että tekee oluensa pussista jos tykkää lopputuloksista. Lähinnä yritin korostaa ettei mäskääminen minimissään vaadi mitään erityisen kalliita laitteita tai erityisen isoja tiloja. Itse olen alusta asti mäskännyt, mutta toisaalta koko harrastus ei innostanut niin paljoa hyvän oluen tekemisen halvalla vuoksi, vaan enemmänkin kun halusin kokeilla millaisia oluita tulee erilaisista raaka-aineista. Nyt kun on kaksi pönttöä niin pitää joku kerta tehdä samaan vierteeseen eri hiivoilla tai eri kuivahumaloinneilla oluet, mutta toistaiseksi käytän noita vaan että pääsen tekemään kaksi 10l erää kerralla mielummin kuin yhden 15l erän.

Nyt kun sain aasinsillan aikaan niin tässä kuva tuosta dunkelweizenistä:

IMG_20200403_193548.jpg
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
69
Morjesta,
Tuli tänään kokeiltua ekaa kertaa pullotuksen sijaan kegitystä. Tynnyreinä siis nuita halpoja 5l peltitynnyreitä.
Sellanen ajatushärö tässä nyt pääsi kuitenkin käymään että laitoin vain 3 grammaa jälkikäymis sokereita tuohon 5l tynnyriin sen alunperin suunnittelemani 13g sijaan.
Tuosta arvatenkin tulee vain sellaista humaloitua, alkoholilta maistuvaa mehua nyt. Olisiko heittää vinkkejä miten tuon korkin saisi irti tiputtamatta keskustaa kegin sisään että voisin lisätä sokeria riittävästi, vai kannattaako vain ottaa opiksi ensikertaa varten?
15860138891924638687431178128885.jpg

Lisäksi tietty mietin että saisko tota hapotettua ennen nauttimista jonkun sodastream tyyppisen patentin tavalla ;D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Morjesta,
Tuli tänään kokeiltua ekaa kertaa pullotuksen sijaan kegitystä. Tynnyreinä siis nuita halpoja 5l peltitynnyreitä.
Sellanen ajatushärö tässä nyt pääsi kuitenkin käymään että laitoin vain 3 grammaa jälkikäymis sokereita tuohon 5l tynnyriin sen alunperin suunnittelemani 13g sijaan.
Tuosta arvatenkin tulee vain sellaista humaloitua, alkoholilta maistuvaa mehua nyt. Olisiko heittää vinkkejä miten tuon korkin saisi irti tiputtamatta keskustaa kegin sisään että voisin lisätä sokeria riittävästi, vai kannattaako vain ottaa opiksi ensikertaa varten?

Lisäksi tietty mietin että saisko tota hapotettua ennen nauttimista jonkun sodastream tyyppisen patentin tavalla ;D
Hapota sieltä mistä olut tulisi ulos? Jälkikäymissokeria laitetaan yleensä joku 5-10g/litra 7g ollessa suht "perus" joten tuolla pitäisi olla sokeria enemmänkin n. 35g
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Morjesta,
Tuli tänään kokeiltua ekaa kertaa pullotuksen sijaan kegitystä. Tynnyreinä siis nuita halpoja 5l peltitynnyreitä.
Sellanen ajatushärö tässä nyt pääsi kuitenkin käymään että laitoin vain 3 grammaa jälkikäymis sokereita tuohon 5l tynnyriin sen alunperin suunnittelemani 13g sijaan.
Tuosta arvatenkin tulee vain sellaista humaloitua, alkoholilta maistuvaa mehua nyt. Olisiko heittää vinkkejä miten tuon korkin saisi irti tiputtamatta keskustaa kegin sisään että voisin lisätä sokeria riittävästi, vai kannattaako vain ottaa opiksi ensikertaa varten?

Lisäksi tietty mietin että saisko tota hapotettua ennen nauttimista jonkun sodastream tyyppisen patentin tavalla ;D
Jos ei ole väliä, niin ruuvarilla vaan kaivat sen korkin sieltä. Se tulppa on alhaalta avoin ja itselläkin on tippunut tuo kerran sisään :)
Siis niinkuin tuollainen ruuvi väärinpäin:
1586014578950.png


Sen voi työntää sisään, mutta ei repiä ulos.

Sodastream-pulloja me käytetään Fermzillan kanssa. Ihan hyvin toimii. Niihin kun hommaa regulaattorin ja carbonation capin, niin voi hapottaa noita normaaleja PET-pulloja. Tietenkin kegejä myös, jos niissä on liittimet, noissa ei ole.

Youtubessa joku teki, mutta tuo nyt oli sen tasoista touhua, että mieluummin säästän työvaiheissa ja ostan paremman 5L kegin. Näin tein.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Hapota sieltä mistä olut tulisi ulos? Jälkikäymissokeria laitetaan yleensä joku 5-10g/litra 7g ollessa suht "perus" joten tuolla pitäisi olla sokeria enemmänkin n. 35g
Noi halpakegit kestää myyjän mukaan 3-4g/litra verran painetta, ettei posahda. Tämä on kompensoitu hinnassa.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
69
Hapota sieltä mistä olut tulisi ulos? Jälkikäymissokeria laitetaan yleensä joku 5-10g/litra 7g ollessa suht "perus" joten tuolla pitäisi olla sokeria enemmänkin n. 35g
Noi halpakegit kestää myyjän mukaan 3-4g/litra verran painetta, ettei posahda. Tämä on kompensoitu hinnassa.
Niinkuin hsalonen tossa mainitsikin niin en uskalla lähteä myyjän ilmoittamaa enempi laittamaan

Jos ei ole väliä, niin ruuvarilla vaan kaivat sen korkin sieltä. Se tulppa on alhaalta avoin ja itselläkin on tippunut tuo kerran sisään :)
Siis niinkuin tuollainen ruuvi väärinpäin:


Sen voi työntää sisään, mutta ei repiä ulos.

Sodastream-pulloja me käytetään Fermzillan kanssa. Ihan hyvin toimii. Niihin kun hommaa regulaattorin ja carbonation capin, niin voi hapottaa noita normaaleja PET-pulloja. Tietenkin kegejä myös, jos niissä on liittimet, noissa ei ole.

Youtubessa joku teki, mutta tuo nyt oli sen tasoista touhua, että mieluummin säästän työvaiheissa ja ostan paremman 5L kegin. Näin tein.

Tollanen videon systeemihän se pitänee kehitellä seuraavaksi!

Nyt kun kegityksestä on niin vähän aikaa vielä, niin kokeilen sellasta että kaadan nuo vielä kertaalleen desinfioituun käymisastiaan ja lappoan uudestaan oikealla sokerimäärällä.
Pitää vain toivoa ettei hapetu aivan piloille.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
69
Koetin desinfioidulla teräspillillä onkia niitä korkkeja sieltä sisältä, mutta lopulta tosiaan täytyi tyhjentää tynnyri käymisastiaan ja ravistella korkki ulos siivilän päälle.

Veikkaan ettei tule toistettua samaa virhettä enää ikinä :lol:
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
40
Terve. Pari uutetta tehnyt vasta eli uusi näissä hommissa. Tarvis vähän neuvoja viisaammilta. Haluisin pullottaa reilu puolet 23l satsista ja täyttää 10l ikeggerin. Niin kysymys on että laitanko keggeriin jälkikäymissokerin? Mielestäni valmistaja suosittelee näin, mutta eikö se hapotu ilmankin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
91
Terve. Pari uutetta tehnyt vasta eli uusi näissä hommissa. Tarvis vähän neuvoja viisaammilta. Haluisin pullottaa reilu puolet 23l satsista ja täyttää 10l ikeggerin. Niin kysymys on että laitanko keggeriin jälkikäymissokerin? Mielestäni valmistaja suosittelee näin, mutta eikö se hapotu ilmankin?
ikeggeriä sen koommin tuntematta (googlella katsottu että näyttäisi jonkinlaiselta RST-säiliöltä), sanoisin että voit tehdä kummalla tahansa tavalla. Jos itse olisin tässä tilanteessa, niin miettisin siltä pohjalta että käytänkö 16g CO2 patruunoita vai esim. kilon CO2 pulloa? Jos isompaa pulloa niin tod. näk hiilihapottaisin pullosta, mutta taas pikkupatruunojen kanssa tod näk tekisin sokerilla. 16g patruunoita saisi käsittääkseni tyhjentää 10 litran hiilihapotukseen noin 3 kpl, en tiedä miten käytännössä toimii.

Itse olen aina käyttänyt force-karbonointia kegiin laitettaessa.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
40
ikeggeriä sen koommin tuntematta (googlella katsottu että näyttäisi jonkinlaiselta RST-säiliöltä), sanoisin että voit tehdä kummalla tahansa tavalla. Jos itse olisin tässä tilanteessa, niin miettisin siltä pohjalta että käytänkö 16g CO2 patruunoita vai esim. kilon CO2 pulloa? Jos isompaa pulloa niin tod. näk hiilihapottaisin pullosta, mutta taas pikkupatruunojen kanssa tod näk tekisin sokerilla. 16g patruunoita saisi käsittääkseni tyhjentää 10 litran hiilihapotukseen noin 3 kpl, en tiedä miten käytännössä toimii.

Itse olen aina käyttänyt force-karbonointia kegiin laitettaessa.
Joo sodastream kaasupulloa käytän tuossa. Taidan kokeilla pelkästään tuolla kaasulla kuplittaa tuo tuotos. Ja tuo karbonointi voidaan aloittaa heti kun on saatu olut tuonne ikeggeriin?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Juu, ei kannata mitään jälkikäymissokeria käyttää, jos voi karbonoida itse. Minä olen käyttänyt jälkikäymissokeria, mutta kaveri osti heti alkuu tuollaisen kegin ja arvaa, kummalla tuli parempaa olutta? Oma kegi on nyt tilattu ja tulee lähikuukausina.

PS. Uutteista tulee parempia, kun ostaa LME:tä.. (Liquid Malt Extract). Tämä siis panimosokerin sijasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Juu, ei kannata mitään jälkikäymissokeria käyttää, jos voi karbonoida itse. Minä olen käyttänyt jälkikäymissokeria, mutta kaveri osti heti alkuu tuollaisen kegin ja arvaa, kummalla tuli parempaa olutta? Oma kegi on nyt tilattu ja tulee lähikuukausina.

PS. Uutteista tulee parempia, kun ostaa LME:tä.. (Liquid Malt Extract). Tämä siis panimosokerin sijasta.
Kyllähän uuteoluissa voi käyttää myös DME eli dry malt extract jos haluaa. Ei jälkikäymissokeri tollasessa kegissä varmaan mitenkään (muuten kuin snadi alkoholiprosentin nousu) vaikuta makuun sen kummemmin, eli voi sitä jälkikäyttää siinä missä hapottaa hiilihapollakin, mutta hiilihapotus pullosta noista nyt on vaan se selkeästi helpompi konsti, koska sen voi tehdä nopeasti tarvittaessa jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Kyllähän uuteoluissa voi käyttää myös DME eli dry malt extract jos haluaa. Ei jälkikäymissokeri tollasessa kegissä varmaan mitenkään (muuten kuin snadi alkoholiprosentin nousu) vaikuta makuun sen kummemmin, eli voi sitä jälkikäyttää siinä missä hapottaa hiilihapollakin, mutta hiilihapotus pullosta noista nyt on vaan se selkeästi helpompi konsti, koska sen voi tehdä nopeasti tarvittaessa jne.
Ei se makuun vaikuta, mutta joutuu odottamaan kaksi viikkoa.. Tuossa on pari litraa olutta nurkissa, joita ei voi vielä juoda. Se ei ole kovin kivaa. Force Carbonation ja on samana päivänä juotavaa, tai korkeintaan yön yli..

--

Uutteena se LME on ihan samanlaista kuin nuo olutuutteet, niin menee helposti samalla prosessilla :)
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
27
Jälkikäyttämällä saa oluesta vähän happea pois, joka parantaa säilyvyyttä. Hidastahan se tietty on :(
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ei se makuun vaikuta, mutta joutuu odottamaan kaksi viikkoa.. Tuossa on pari litraa olutta nurkissa, joita ei voi vielä juoda. Se ei ole kovin kivaa. Force Carbonation ja on samana päivänä juotavaa, tai korkeintaan yön yli..

--

Uutteena se LME on ihan samanlaista kuin nuo olutuutteet, niin menee helposti samalla prosessilla :)
Joo, mutta DME etu on siinä, että jos uuteoluita paljon puuhastelee, niin tuota voi lisätä pieniä määriä ja loppu siitä säilyy normaalisti kuivassa ja tietysti tuolla voi vähän korjailla omien mäskättyjen oluiden post boil OG lukemia keiton loppuvaiheessa otetusta ominaispainonäytteestä eli kätevä tuote sikälis.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jälkikäyttämällä saa oluesta vähän happea pois, joka parantaa säilyvyyttä. Hidastahan se tietty on :(
Oikeaoppisesti tehdyssä oluessa ei happea käytännössä ole kegiin siirrettäessä, joten sikälis tuolla jälkikäyttämisellä ei isoja etuja saavuteta, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin miksei tuota jälkikäyttämistä voisi harrastella kegeissäkin.
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
27
Oikeaoppisesti tehdyssä oluessa ei happea käytännössä ole kegiin siirrettäessä, joten sikälis tuolla jälkikäyttämisellä ei isoja etuja saavuteta, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin miksei tuota jälkikäyttämistä voisi harrastella kegeissäkin.
Totta. Aloin vielä miettä, että jos saa oluen täysin hapettomana siirrettyä, niin hiiva ei saa sitä lisättyä sokeria käytettyäkään. Mutta näköjään hiiva ei välttis tarviikkaan happea käymiseen niin kun luulin, vaan voi käydä myös anaerobisesti The Biochemistry of Yeast - Aerobic Fermentation | MoreBeer
Virhemakuja saattaa kuitenkin syntyä jos ei tarpeeksi happea ole eikö? Tiiä sitten tuleeko niin paljon, että sitä huomaa maistellessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Totta. Aloin vielä miettä, että jos saa oluen täysin hapettomana siirrettyä, niin hiiva ei saa sitä lisättyä sokeria käytettyäkään. Mutta näköjään hiiva ei välttis tarviikkaan happea käymiseen niin kun luulin, vaan voi käydä myös anaerobisesti The Biochemistry of Yeast - Aerobic Fermentation | MoreBeer
Virhemakuja saattaa kuitenkin syntyä jos ei tarpeeksi happea ole eikö? Tiiä sitten tuleeko niin paljon, että sitä huomaa maistellessa.
Homma ei mene ihan noin vaan jo käydessä hiiva käy valtaosan ajasta hapettomasti. Neste ilmataan sitä varten, että hiivalle on riittävästi happea lisääntymiseen ja tämän jälkeen hiiva käyttää sokerit hiilidioksidiksi, olut on siis pääasiassa hapetonta käymisen alkuvaihetta lukuunottamatta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Tulikohan ensimmäinen doa kuivahiiva. Tein oluen eilen, vierteen OG 1.056 ja vierrettä kaikkiaan noin ~17 litraa. Vierre Speidelin pönttöön ja pussillinen S-04 perään. Lämpötilaan 17 astetta koko pönttö. Tänään katsomaan miten pulputtaa (aiemmasta kokemuksesta lähtee jotain eloa tulemaan 12 tunnin kuluessa) ja hyyyyvin vieno liike ilmalukossa.

Vieläkö tuohon voisi laittaa hiivaravinteet sekaan (keitettyyn veteen) ja kenties ilmata vielä? Muuten taitaa olla menetetty peli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tulikohan ensimmäinen doa kuivahiiva. Tein oluen eilen, vierteen OG 1.056 ja vierrettä kaikkiaan noin ~17 litraa. Vierre Speidelin pönttöön ja pussillinen S-04 perään. Lämpötilaan 17 astetta koko pönttö. Tänään katsomaan miten pulputtaa (aiemmasta kokemuksesta lähtee jotain eloa tulemaan 12 tunnin kuluessa) ja hyyyyvin vieno liike ilmalukossa.

Vieläkö tuohon voisi laittaa hiivaravinteet sekaan (keitettyyn veteen) ja kenties ilmata vielä? Muuten taitaa olla menetetty peli.
Jos se bisse ei tuosta lähde käymään, mitä epäilen, että lähtee kuitenkin jos vesilukko kuitenkin kuplii hiljaakin, niin laita ennemmin vaan lisää hiivaa. Jos bissehiivaa ei ole saatavilla niin sitten vaikka pullahiivaa, pelastuu varmimmin noin se satsi.

Suosittelen kyllä jokaiselle kotipanijalle hamstraamaan pakkaseen jokusen pussin vaikkapa US-05 niin saa vastaavissa keisseissä elvytettyä bissen kuin bissen suht pienillä virhemauilla ja sitten kun on tarkoituskin käyttää sitä hiivaa niin uusimmat pakkaseen, vanhimmat sieltä käyttöön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Jos se bisse ei tuosta lähde käymään, mitä epäilen, että lähtee kuitenkin jos vesilukko kuitenkin kuplii hiljaakin, niin laita ennemmin vaan lisää hiivaa. Jos bissehiivaa ei ole saatavilla niin sitten vaikka pullahiivaa, pelastuu varmimmin noin se satsi.

Suosittelen kyllä jokaiselle kotipanijalle hamstraamaan pakkaseen jokusen pussin vaikkapa US-05 niin saa vastaavissa keisseissä elvytettyä bissen kuin bissen suht pienillä virhemauilla ja sitten kun on tarkoituskin käyttää sitä hiivaa niin uusimmat pakkaseen, vanhimmat sieltä käyttöön.
Teinpä sitten kaikkeni, hiivaravinnetta ja S-04 perään (olikin aiempi US-05) ja nyt on elämää vesilukossa. Otin vielä hommaksi ilmata tuota akkuporakoneella kun laittelin uudet hiivat kyytiin. Katsotaan mitä tulee. Hapettumiseen en oikein malta uskoa koska sen verran lyhyen aikaa kerkesi käydä että varmasti on käymiskelpoisia sokereita vaikka muille jakaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
91
Teinpä sitten kaikkeni, hiivaravinnetta ja S-04 perään (olikin aiempi US-05) ja nyt on elämää vesilukossa. Otin vielä hommaksi ilmata tuota akkuporakoneella kun laittelin uudet hiivat kyytiin. Katsotaan mitä tulee. Hapettumiseen en oikein malta uskoa koska sen verran lyhyen aikaa kerkesi käydä että varmasti on käymiskelpoisia sokereita vaikka muille jakaa.
Joskus tällaisessa tapauksessa on auttanut käymisastian ravistelu. Olen päätellyt niin että jos vierteessä on humalasilppua yms. partikkeleita ns. "trubia" niin hiiva saattaa jäädä loukkuun kasan alle, varsinkin jos hiivaus tehdään heti jäähdytyksen jälkeen, eikä whirlpool ole ollut käytössä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Itseasiassa tossa keississä hapettumisen riski on todella suuri, jos hiiva on ollut kuollutta sen mentyä vierteeseen. Vastahan tuonne ylle linkattiin artikkeli hiivan käyttäytymisestä, jossa todettiin, että panimohiivat eivät käytä happea aerobisesti energianlähteenään, vaan happi menee hiivan soluseinien rakennusaineeksi ja että hiivat imee vierteessä olleen hapen todella nopeasti, eli jopa 30min hiivauksesta vierre saattaa olla käytännössä hapetonta. Jos hiiva on ollut kuollutta, sulla on mennyt puoli vuorokautta niin että happi on saanut jyllätä siellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Itseasiassa tossa keississä hapettumisen riski on todella suuri, jos hiiva on ollut kuollutta sen mentyä vierteeseen. Vastahan tuonne ylle linkattiin artikkeli hiivan käyttäytymisestä, jossa todettiin, että panimohiivat eivät käytä happea aerobisesti energianlähteenään, vaan happi menee hiivan soluseinien rakennusaineeksi ja että hiivat imee vierteessä olleen hapen todella nopeasti, eli jopa 30min hiivauksesta vierre saattaa olla käytännössä hapetonta. Jos hiiva on ollut kuollutta, sulla on mennyt puoli vuorokautta niin että happi on saanut jyllätä siellä.
Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät, katsotaan mitä tuosta tulee. Se hiiva ei ole ollut kuollutta, koska jotain elämää lukossa oli mutta hyyyyvin vaimeaa.

Tällä hetkellä tahti on iloisesti pulputen joten jotain hyötyä tästä ainakin saavutettiin.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Tarkoitus ois tehdä Hoegaarden tyyppinen vehnäolut. Selaillut monenlaisia reseptejä, perus pohja on jo mietitty valmiiksi, mutta toi maustaminen vielä mietinnän alla.


Ylläolevassa esim. 28g /19l korianterinsieminiä ja 7g kuivattua appelsiinia. Itse olisi tarkoitus laittaa tuoretta appelsiinikuorta, varmaan enemmän saa laittaa.
Mites tuon korianterin kanssa, mikä ois sopiva määrä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Huh, vain 7g. Pistin itse omaan witbieriin 20g / 12 litraa. Ei ihme että tuli sitruksista. Hyvää siis jokatapauksessa, mutta ilmeisesti paljon vähempikin olisi riittänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Kuivahumaloissa huomaa kyllä eroja. Edellinen APA tuli n. 36 IBU humaloitua ja 20 grammaa Hüll Melonia kuivahumalana 11.5l erään. Hüll Melon maistui, mutta ei ollut mikään äärimmäisen hedelmäinen. Nyt pullotin eri mallaskoostumuksen 28 IBU APAA, joka maistui äärimmäisen vahvasti trooppisilta hedelmiltä. Tuplasin alkuperäisen humaloinnin 10.5l erälle. Piti olla 12g Motuekaa ja 4g Sabroa. Laitoin lopulta viime keskiviikkoiltana 16g molempia. Toivottavasti selviää ilman liikaa hapettumista, sillä oli näin lämpimänä ja hapottomana melko kiinnostavan makuista.

Laitoin hapensyöjäkorkit jos auttaisivat. Ovat odottaneet jotain vaaleaa ja vahvasti aromihumaloitua, ja sitähän tämä on.

Tänään Vienna lager tulille. Käytän puhtaasti huonelämmössä kun Safale W34/70 pussin mukaan sitä tukee ja ilmeisesti lopputuloskin on lagerimainen, vaikka sama hiiva tekeekin kai hieman tyylipuhtaampaa jälkeä viileämmässä. Reseptinä karkeasti 69% Vienna, 30% Munich Light ja 1% Chocolate Dark. Hallertau Mittelfrühia ja loppupäässä ihan hitusen Hüll Melonia humaliksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Kuivahumaloissa huomaa kyllä eroja. Edellinen APA tuli n. 36 IBU humaloitua ja 20 grammaa Hüll Melonia kuivahumalana 11.5l erään. Hüll Melon maistui, mutta ei ollut mikään äärimmäisen hedelmäinen. Nyt pullotin eri mallaskoostumuksen 28 IBU APAA, joka maistui äärimmäisen vahvasti trooppisilta hedelmiltä. Tuplasin alkuperäisen humaloinnin 10.5l erälle. Piti olla 12g Motuekaa ja 4g Sabroa. Laitoin lopulta viime keskiviikkoiltana 16g molempia. Toivottavasti selviää ilman liikaa hapettumista, sillä oli näin lämpimänä ja hapottomana melko kiinnostavan makuista.

Laitoin hapensyöjäkorkit jos auttaisivat. Ovat odottaneet jotain vaaleaa ja vahvasti aromihumaloitua, ja sitähän tämä on.

Tänään Vienna lager tulille. Käytän puhtaasti huonelämmössä kun Safale W34/70 pussin mukaan sitä tukee ja ilmeisesti lopputuloskin on lagerimainen, vaikka sama hiiva tekeekin kai hieman tyylipuhtaampaa jälkeä viileämmässä. Reseptinä karkeasti 69% Vienna, 30% Munich Light ja 1% Chocolate Dark. Hallertau Mittelfrühia ja loppupäässä ihan hitusen Hüll Melonia humaliksi.
Oliko noissa aiemmissa mallaspohja sama?

Olen ymmärtänyt että veden pH määrittää aika paljon sitä, kuinka hyvin humalointi pomppaa esiin. Samoin toki käymättömien sokerien määrä.

Tuota veden säätämistä olen alkanut miettimään, mutta jos nyt eka saisi muuten prosessin kuntoon ja miettii vasta sitä veden kemiaa sen jälkeen. Vesi on Jyväskylän vesijohtovettä, joten jos joku osaa suoraan sanoa miten tuota tulisi säätää niin saa kertoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Oliko noissa aiemmissa mallaspohja sama?

Olen ymmärtänyt että veden pH määrittää aika paljon sitä, kuinka hyvin humalointi pomppaa esiin. Samoin toki käymättömien sokerien määrä.

Tuota veden säätämistä olen alkanut miettimään, mutta jos nyt eka saisi muuten prosessin kuntoon ja miettii vasta sitä veden kemiaa sen jälkeen. Vesi on Jyväskylän vesijohtovettä, joten jos joku osaa suoraan sanoa miten tuota tulisi säätää niin saa kertoa.
Eivät ole samat mallaspohjat, tosin suurin osa maltaista molemmissa oli pale alea ja erikoismaltaatkin osittain samaa ja samantyyppistä. Eiköhän se ole vain tuo selvästi suurempi määrä kuivahumalaa, ja ehkä sekin että oli tuoreet pussit humalia, vaikka eipä edellisessä erässäkään ollut kauaa ehtinyt auki olemaan.

Jyväskylässä on hieman emäksinen vesi. Ymmärtääkseni ideaali olisi hitusen hapan vesi. Sama ongelma on Helsingissä, mutta en ole jaksanut miettiä millä tuota laskisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jyväskylästä en tiedä, mutta helsingissä saa vedenlaaturaportit netistä ja niiden perusteella vesi on suht matalamineraalista, eli ipoja jne varten voi melko vapaasti säätää vettä ihan "nollapohjalta" koska esim sulfaattien määrä on vaikkapa 150ppm niin 20ppm pohjilla ei oleellisesti muuta sitä tilannetta. PH:n määränhän saa säädettyä, kun mittaa 10min kohdalla mäskin ph:n ja säätää sen kohdalleen vaikkapa maitohapolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Laitoin kaverin kanssa vehnäolutta tulille. Vedettiin n. 45 litran post boil batchiin 5kg vehnää ja 6kg pilsner mallasta ja rouhittiin hieman karkeammalla asetuksella, kuin viime kerralla nuo ohramaltaat. Hyötysuhde jäi tolkuttoman huonoksi ja n. 1,045 sijaan og oli menossa 1,025 korvilla. Olisiko tuo vehnä vaatinut vähän hienomman rouhinnan tai tuplarouhinnan? Mäski suodattui lähes pumpun täydellä nopeudella eli todella hyvin ja 20 litraa sparge wateriakin lähes solahti läpi. Paikattiin puutos og:ssä lisäämällä sokeria, joka ei toki ole optimaalinen tapa, mutta ainoa mahdollinen tässä keississä.

Noh ensi kerralla vähän hienompi rouhinta. Laitettiin nyt keiton alkuun 40g mandarina bavariaa ja flameouttiin 100g mosaiccia, jotta saataisiin sellasta jenkkivehnätyylistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 643
Viestejä
4 197 256
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom