Oluen paneminen itse

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Muakin kiinnostaisi. Heti kun on vehnää tai ruista merkittävästi mäskissä, putoaa mäskäysteho kymmenisen prosenttiyksikköä verrattuna viimeisimpiin ohramäskäyksiin.

Riittävän hyvä teho tuo yhä on, ei siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Tavalliselle mäskillehän tuo aikataulu on jotakuinkin:
  • Acid rest, 35-45°C, 15min
  • Protein rest, 44-59°C, 20-30min
  • Beta-amylase, 60-63°C & Alpha-amylase 68-72°C, yhteensä 60min
  • Mash-out, 76-77°C, 5min
Proteiinitaukoa ei yleensä nykymaltaille tarvita, mutta ilmeisesti vehnän kanssa siitä olisi apua. Joidenkin lähteiden mukaan taas korkeampi mash out -lämpötila helpottaa huuhtelua, jos vehnää on paljon. Olisi tietysti kiva kuulla kokemuksia siitä mikä oikeasti toimii. Omissa kokeiluissa vehnämäskit on yleensä olleet täysin tukossa :kahvi:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Pussimäskäämällä valmiiksi rouhittua vehnää ei mulla oo ollut isompia ongelmia yksivaiheisessa infuusiossa, mutta tossa tosiaan suodattui ehkä liiankin hyvin, joten kokeillaan ainakin tuota parempaa rouhintaa ja vaikka riisinkuorta ensi kerralla
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Ilman tietoa lämpötiloista/ajoista on vaikea sanoa missä "ongelma" voi pileskella
No siis n. 66 asteinen yksivaiheinen infuusio kummassakin. Pussimäskäyksessä sekoittelua vierteen kierrätyksen sijaan, joka estää toki mäskin tukkiutumisen hienommallakin rouhinnalla.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Tämä onkin aika seikkailu Klarsteinin beerfestillä :woot:
Jos sinulla on tollainen laitos niin laitatko jonkinnäköistä arvioo(plussat/miinukset), noista Klarsteinin vehkeistä ei kauheesti löydy käyttökokemuksia.
Itse miettinyt Klarsteinin hommaamista niin sais eräkoon tuplattua(nyt mennään 10-12L).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
Jos sinulla on tollainen laitos niin laitatko jonkinnäköistä arvioo(plussat/miinukset), noista Klarsteinin vehkeistä ei kauheesti löydy käyttökokemuksia.
Itse miettinyt Klarsteinin hommaamista niin sais eräkoon tuplattua(nyt mennään 10-12L).
Mikäli lompakko antaa myöten, niin ostaisin tuon Klarstein Mundschenkin tai vastaavan. Tämä siksi että ostin tuon Beerfestin jota on sittemmin tuunattu niin moneen otteeseen mallaspiipuilla, pumpuilla ja suodattimilla että pelottaa miettiä montako euroa olen noihin tuunauksiin polttanut. Beerfestin paskin puoli on tuo huonosti toimiva termostaatti, joka aiheuttaa ylimääräistä mittailua ja stressiä että onko se mäski nyt siinä lämmössä kun pitäisi. Klarsteinia myydään myös Ace, Hopcat, Bulldog brändeillä koska ovat sama laitos eri logolla. Helpottaa käyttökokemuksien löytämiseen.

Toinen vaihtoehto on vaikka tämä: Hopfengott -mäskäyskattila joka on hyvin lähellä nykyistä settiäni.

Brauheld Pro -mäskikattila varmasti soiva peli jos on budjettia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Ostaisin todennäköisimmin kuitenkin brew monkin jos joku tollanen edullisen pään värkki tulisi hommattua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Pitkälti näyttävät olevan kaikki samasta muotista kyhättyjä, varmaan isoin ero tulee termostaatista (jos tulee).
Joo, noita brewmonkkeja vaan myy nämä kotimaiset kotipanimoliikkeet, joiden kautta kuvittelisin, että takuuväännöt menee suht vaivattomasti vs tollanen joku random nettikauppa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
IMG_20200416_183415.jpg

Rukiinen red ale ei ainakaan tässä kuvassa kovin punaiseksi tullut. Hulahti tosin vähän hiivoja sekaan ja oli eka pullotettu pullo erästä, joten voi johtua noistakin sameus joka peittää väriä.

Hyvää tämä on.Maltaista 8% oli ruismallasta ja 4% kristallisoitua ruismallasta. Lopuissa 8% melanoidia ja sitten sahtimallasta ja red activea. Ruis maistuu oikein selvästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124

Rukiinen red ale ei ainakaan tässä kuvassa kovin punaiseksi tullut. Hulahti tosin vähän hiivoja sekaan ja oli eka pullotettu pullo erästä, joten voi johtua noistakin sameus joka peittää väriä.

Hyvää tämä on.Maltaista 8% oli ruismallasta ja 4% kristallisoitua ruismallasta. Lopuissa 8% melanoidia ja sitten sahtimallasta ja red activea. Ruis maistuu oikein selvästi.
Gelatiinilla lähtee sameus. Kuppiin kiehuvaa vettä 1-2 teelusikallista gelatiinia. Dr. Oetker tekee ja saa joka kaupasta jauhetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Gelatiinilla lähtee sameus. Kuppiin kiehuvaa vettä 1-2 teelusikallista gelatiinia. Dr. Oetker tekee ja saa joka kaupasta jauhetta.
Joo, tiedän. Käytin keitossa protafloccia ja tuo nyt on sameampaa kuin moni täysin kirkasteeton eräkään on ollut. Eiköhän tuo tuossa tosin ole erävaihtelua, sillä seuraava pullo jonka kävin noutamassa oli jo pullon läpikin selvästi kirkkaampi. Katsotaan tilanneta kunhan jäähtyy.

Se on muuten liivatetta suomeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
On pitänyt jo jonkun aikaa käyttää loput vehnämallaspussista, joku 700-800g oli arvio, johonkin. Hyvinhän tuo vaaleisiin oluisiin menisi pienissä määrissä, mutta kerralla ei oikein mihinkään tuntunut menevän järkevästi näillä eräkoilla. Youtubessa huomasin vahingossa kuitenkin Basic Brewingin kanavalla todella miedon puhtaasti vehnä- ja ruismaltaista tehdyn aromihumaloidun "witbierin". Tästä innostuneena kokeilenkin nyt vajaiden mallaspussien tyhjennykseen seuraavaa 10l eräkoolla:

815g Viking Pale Ale (34%)
760g Viking Wheat (32%)
700g Viking Rye (30%)
100g Kaurahiutale (4%)

+ 100g riisinkuoria kun niitä kerran on.

Pussimäskäys tietenkin. Tulee aika varmasti melko tahmea mäski.

Humaloin Motuekalla keiton loppupäätä painottaen ja 15g flameout-humalilla, heitän 5min kohdalla vähän appelsiininkuorta ja korianteria kun appelsiiniakin jäi viime kerrasta lojumaan. Hiivaksi pakastimesta SafAle K-97, ja jos se nyt ei jostain syystä käynnisty niin avaan avaamattoman US-05-pussin.

Efficiencystä ei ole hajuakaan. Laskeskelin että 62% efficiencyllä tulisi OG 1.044. Jos menee paljon yli tuon niin laimennan vähän, ja jos menee alle niin antaa mennä.

Seuraavaksi sitten rukiinen APA tai uusi stoutti, ja sen jälkeen voi taas katsoa uutta raaka-ainetilausta. Perusmaltaat alkaa olemaan muuten vähissä, mutta avaamaton 2kg pussi Pale Alea olisi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
Itseasiassa tossa keississä hapettumisen riski on todella suuri, jos hiiva on ollut kuollutta sen mentyä vierteeseen. Vastahan tuonne ylle linkattiin artikkeli hiivan käyttäytymisestä, jossa todettiin, että panimohiivat eivät käytä happea aerobisesti energianlähteenään, vaan happi menee hiivan soluseinien rakennusaineeksi ja että hiivat imee vierteessä olleen hapen todella nopeasti, eli jopa 30min hiivauksesta vierre saattaa olla käytännössä hapetonta. Jos hiiva on ollut kuollutta, sulla on mennyt puoli vuorokautta niin että happi on saanut jyllätä siellä.
Tätä on nyt viikon jälkeen tutkailtu, og 1.056 ja nyt fg 1.012 eli taitaa olla valmista. Heitin kuivahumalat sekaan ja annan vielä hoitaa jälkikäymiset rauhassa ainakin viikon primäärissä.

Maistoin tätä ja taitaa joutua sanomaan että ensimmäinen onnistunut olut kunhan kuivahumalointi ja hapotus tekevät kegissä tehtävänsä. Nyt ainakin vaikuttaa hyvältä, kyseessä siis Zombie Dust klooni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla nyt keväällä jotain valmispakkausuutetta, onko suositella jotain merkkiä joka olisi hinta-laatu -suhteeltaan erityisen hyvä? Aiemmin tullut tehtyä vaan itse mäskäämällä, mutta nyt jotenkin kiinnostaisi kokeilla sen 12% suklaapähkinästout-sötkötyksen sijaan jotain erityisen helppoa juotavaa kesää varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Eiköhän melkein kaikki kitit ihan hyviä ole, mutta jos oot mäskäillyt ennenkin niin eikai jonkun perus ipan vääntäminen niin iso homma sitten ole?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Kommentteja kaipailisin vesimeloni sourin reseptipohdintaan. Tarkoitus tehdä joku 25 litraa pre boil setti, post boil reilu 20 litraa ja sitten lopulta splitata kaverin kanssa kesäjuomiksi.

Ajattelin tähdätä jonnekin 5% kieppeille reseptisuunnittelussa ja pitää mallaspohjan suhteellisen yksinkertaisena ja vaaleana, koska tuo vesimelonin maku on niin mieto. Mahdollisesti vehnää ja kauraa sekaan täydentämään tunnelmaa, koska ne on hyväksi havaittuja noissa muissa soureissani.

Vesimelonin suhteen ajattelin tehdä niin, että soseutan joku 8kg hedelmälihaa ja kuumentamalla joko liedellä tai uunissa haihtuttelen vettä pois vähintään puolet, ellei jopa 75% ja dumppaan tämän seoksen sitten pääkäymisen loppupuolelle.

Ajattelin vetäistä kettle sourina ja tuli mieleen, josko kokeilisi hapanjuurella hapattaa. Onkohan tässä jotain ongelmaa, kun sisältää hiivaakin? Pieni prosenttivaje lopputuotteessa mahdollisen hapatuksen yhteydessä tapahtuvan käymisen kanssa ei nyt sinänsä mitenkään huoleta.
 
Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Näin uuteen panijana, tarvitsen neuvoa. Pystynkö jollakin tavalla mittaamaan, kun olut on valmista, kuinka monta prosentia siinä.
Jokin mittari, mikä ? , mistä ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Näin uuteen panijana, tarvitsen neuvoa. Pystynkö jollakin tavalla mittaamaan, kun olut on valmista, kuinka monta prosentia siinä.
Jokin mittari, mikä ? , mistä ?
Ominaispainomittari, mittaa ennen käymistä ja käymisen jälkeen. Noiden lukemien erotuksesta lasketaan alkoholipitoisuus. Noita saa esim prismoista, joista löytyy kotipanimotarvikkeita tai sitten panimoliikkeistä. Oluen käymisen loppumista ei tuolla kannata mitata, riskeeraat vain hapen pääsyn olueen, käymisen loppuminen on helppo päätellä vesilukon hiljentymisestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla nyt keväällä jotain valmispakkausuutetta, onko suositella jotain merkkiä joka olisi hinta-laatu -suhteeltaan erityisen hyvä? Aiemmin tullut tehtyä vaan itse mäskäämällä, mutta nyt jotenkin kiinnostaisi kokeilla sen 12% suklaapähkinästout-sötkötyksen sijaan jotain erityisen helppoa juotavaa kesää varten.
Mangrove Jack'sillä on hyviä, samoin eteläisen naapurimme Bullet Brew:llä. Mutta hinnastahan se on kiinni. Itse tilasin Laposta juuri cervezaa ja pari blondia. Tosin nuo oli 2/3 Cooper's, jota en ole edes maistanut vielä.. Nämä on niitä kevyitä kesäjuotavia, perusolutta. Uutteena saa nykyään 50+ erilaista olutta, ja vaikka on kaveri, niin ei me niitä saada maistettua kaikkia ikinä. Löydetään ne omat suosikit ja tehdään niitä. Tai sitten mäskätään itse tulevaisuudessa, kuka tietää?

Uutteista kannattaa tiedostaa se, että laittamalla sokeria tulee karseaa (tästä syystä alunperin vierastin kittejä). Laittamalla panimosokeria tulee sellaista kepeämpää ja sitä saa Prismasta. Laittamalla LME:tä (tai täällä sanottiin myös DME:tä) saa eniten makua ja suuntuntumaa. Semmoinen välimalli on nuo Beerkit Enhancerit.


Ihan oikeasti kannattaa sen uutepakkauksen lisäksi miettiä hetki, mitä laittaa käymissokeriksi. Tuossa vielä panimosokeri, joka on kaupassa halvempaa:
Kaveri valitti testeissä, että hiivan maku korostuu, kun käyttää panimosokeria, mutta eipä siitä suurempaa haittaa ole.

..ja LME:
Tätä me ollaan käytetty.

Varmaan jos ostaisi DME:tä, voisi miksata enhancerit itse..

--

Itse olisin varmaan ostanut tuota, jos olisi varastossa, mutta se ei ole perusolut:

--

Tällä hetkellä on tulossa Czech Pils Enhancerilla, valmistunee vapuksi..

--

Tulee pieni kiire, kun kesällä on kuuma kämppä ja silloin ei saa hyvää olutta. Teen siis nyt varastoon. Ja jos onnistun ennustamaan kylmempiä kausia tai virittelemään jonkunlaisen jäähdytysratkaisun, niin myös kesällä, mutta nyt on tarkoitus tehdä oluet varastoon vähintään juhannukseen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ominaispainomittari, mittaa ennen käymistä ja käymisen jälkeen. Noiden lukemien erotuksesta lasketaan alkoholipitoisuus. Noita saa esim prismoista, joista löytyy kotipanimotarvikkeita tai sitten panimoliikkeistä. Oluen käymisen loppumista ei tuolla kannata mitata, riskeeraat vain hapen pääsyn olueen, käymisen loppuminen on helppo päätellä vesilukon hiljentymisestä.
Tähän liittyen vinkkinä: kannattaa muistaa tarkistaa mittarin lukema ensin puhtaalla vedellä. Kävin juuri ostamassa Presto-merkkisen ominaispainomittarin marketista edellisen kohdattuaan loppunsa painovoiman ja betonilattian yhteisvaikutuksen johdosta. Uusi mittari näytti 20-asteisessa vedessä lukemaa 1,003, joka on jo melko merkittävä heitto.

Alkoholipitoisuuden saa ulos kätevästi vaikkapa tällä laskurilla: Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Tähän liittyen vinkkinä: kannattaa muistaa tarkistaa mittarin lukema ensin puhtaalla vedellä. Kävin juuri ostamassa Presto-merkkisen ominaispainomittarin marketista edellisen kohdattuaan loppunsa painovoiman ja betonilattian yhteisvaikutuksen johdosta. Uusi mittari näytti 20-asteisessa vedessä lukemaa 1,003, joka on jo melko merkittävä heitto.

Alkoholipitoisuuden saa ulos kätevästi vaikkapa tällä laskurilla: Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend
Joo, toki reseptisuunnittelun kannalta, mutta alkoholipitoisuuden laskemiseen tuolla ei ole vaikutusta käytännössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla nyt keväällä jotain valmispakkausuutetta, onko suositella jotain merkkiä joka olisi hinta-laatu -suhteeltaan erityisen hyvä? Aiemmin tullut tehtyä vaan itse mäskäämällä, mutta nyt jotenkin kiinnostaisi kokeilla sen 12% suklaapähkinästout-sötkötyksen sijaan jotain erityisen helppoa juotavaa kesää varten.
Mangrove Jack'sillä on hyviä, samoin eteläisen naapurimme Bullet Brew:llä. Mutta hinnastahan se on kiinni. Itse tilasin Laposta juuri cervezaa ja pari blondia. Tosin nuo oli 2/3 Cooper's, jota en ole edes maistanut vielä.. Nämä on niitä kevyitä kesäjuotavia, perusolutta. Uutteena saa nykyään 50+ erilaista olutta, ja vaikka on kaveri, niin ei me niitä saada maistettua kaikkia ikinä. Löydetään ne omat suosikit ja tehdään niitä. Tai sitten mäskätään itse tulevaisuudessa, kuka tietää?

Uutteista kannattaa tiedostaa se, että laittamalla sokeria tulee karseaa (tästä syystä alunperin vierastin kittejä). Laittamalla panimosokeria tulee sellaista kepeämpää ja sitä saa Prismasta. Laittamalla LME:tä (tai täällä sanottiin myös DME:tä) saa eniten makua ja suuntuntumaa. Semmoinen välimalli on nuo Beerkit Enhancerit.

..ja LME:

Itse olisin varmaan ostanut tuota, jos olisi varastossa, mutta se ei ole perusolut:
Tästä innostuneena ajattelin itsekin pistää kokeiluun kesäksi jonkin valmispakkauksen. Hetken mietittyäni päädyin tähän:
Ja mallasuutteeksi tuo hsalosen mainitsema Bullet Brew Light.
Ja koska pullotan ja ajattelin päästä mahdollisimman helpolla tällä kertaa, niin hiilihapotuspaloja ajattelin käyttää:
Mutta semmoinen kysymys noista paloista, kun en ole ennen käyttänyt, että kun annostelu noissa on ilmeisesti 1 pala/330ml pullo, niin riittäisikö tuo 1 pala myös 500ml pulloon? Vai pitääkö ruveta pienimään noita paloja, onnistuuko kuinka helposti? Kaksi palaa per 500ml lienee jo varmaan liikaa ja tulee pommeja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Tästä innostuneena ajattelin itsekin pistää kokeiluun kesäksi jonkin valmispakkauksen. Hetken mietittyäni päädyin tähän:
Ja mallasuutteeksi tuo hsalosen mainitsema Bullet Brew Light.
Ja koska pullotan ja ajattelin päästä mahdollisimman helpolla tällä kertaa, niin hiilihapotuspaloja ajattelin käyttää:
Mutta semmoinen kysymys noista paloista, kun en ole ennen käyttänyt, että kun annostelu noissa on ilmeisesti 1 pala/330ml pullo, niin riittäisikö tuo 1 pala myös 500ml pulloon? Vai pitääkö ruveta pienimään noita paloja, onnistuuko kuinka helposti? Kaksi palaa per 500ml lienee jo varmaan liikaa ja tulee pommeja...
Mieluummin ei noita dropseja , niissä on sokerisokeria.
Cooper's on parempi. Tai Muntons. Ne on puhdasta panimosokeria.

Hiilihapotuspala Muntons Carbonation Drops (kai näitä taas tulee varastoon)

Muntons menisi paremmin myös tuonne 500ml pulloon.

--

Helpoin tapa lienee laittaa käymisastiaan ennen pullottamista ihan panimosokeria ja sekoittaa. Siinä vaan tulee se, että sitten hiiva ja sedimentti häiriintyy, mutta kai täällä on jollain siihenkin ratkaisu..

Panimonurkalla olisi tämmöinen:

Sieltä laittaa lusikan panimosokeria joka pulloon ja varmasti tulee halvemmaksi ja helpommaksi kuin noiden palojen puolittaminen.

Sitten kyllä pitää miettiä ehkä loputkin tilauksesta tuolta ja niillä on kovasti "Varasto loppu" parhaissa tuotteissa. Voi, kun saisivat edes sähköposti-ilmoitukset käyttöön, kun tuotetta tulee varastoon. Lapollakin on.

edit: siis minulla vaan on jostain semmoinen kuva, että sokeri vaikuttaa makuun ja panimosokeri ei. En testaa tätä teoriaa ikinä, kun panimosokeri on 3.35€/kg Prismassa (tai dropseina samaa hintaa sokerisokerien kanssa), niin käytän vaan halvinta vaihtoehtoa. Lisäksi kegejä on tulossa ulkomailta ja karbonoin ehkä tulevaisuudessa niissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Eikai sillä jälkikäyttämisessä ole mitään merkitystä, mitä sokeria sinne laittaa? Itse oon laittanut aina perus valkoista ruokosokeria. Sellainen huomio tuohon pullotushommaan, että itse ainakin pullotellessa oon tykännyt siirtää oluen lapolla väliastiaan varovasti ihan sen takia, että saa sakat jätettyä käymisastian pohjalle, niin samalla vaivalla oon sinne siirtoastian pohjalle laittanut ensin jälkikäymissokeriliuoksen (7g/litra ja sama grammamäärä vettä kiehauttaen sokerisiirapiksi). Tuosta kun lapolla valuttelee oluen väliastiaan niin samalla sekoittuu jälkikäymissokeri ja sitten vaan lapolla pulloihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Käymisastiana on FastFerment, joten sedimentin saan kyllä heivattua helvettiin ennen jälkikäymissokerin lisäämistä/sekoittamista. Ja pullotus onnistuu sitten suoraan astiasta. Mutta en haluaisi sitä sokeria sekoitella sinne astiaan päin, kun eikös tuossa ole vaaran pilata olut hapettumisella? Vai onko jotain hyvää konstia lisätä jälkikäymissokerit FastFermentiin päin ilman, että liiaksi hapettaa oluen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Mangrove Jack'sillä on hyviä, samoin eteläisen naapurimme Bullet Brew:llä. Mutta hinnastahan se on kiinni. Itse tilasin Laposta juuri cervezaa ja pari blondia. Tosin nuo oli 2/3 Cooper's, jota en ole edes maistanut vielä.. Nämä on niitä kevyitä kesäjuotavia, perusolutta. Uutteena saa nykyään 50+ erilaista olutta, ja vaikka on kaveri, niin ei me niitä saada maistettua kaikkia ikinä. Löydetään ne omat suosikit ja tehdään niitä. Tai sitten mäskätään itse tulevaisuudessa, kuka tietää?

Uutteista kannattaa tiedostaa se, että laittamalla sokeria tulee karseaa (tästä syystä alunperin vierastin kittejä). Laittamalla panimosokeria tulee sellaista kepeämpää ja sitä saa Prismasta. Laittamalla LME:tä (tai täällä sanottiin myös DME:tä) saa eniten makua ja suuntuntumaa. Semmoinen välimalli on nuo Beerkit Enhancerit.


Ihan oikeasti kannattaa sen uutepakkauksen lisäksi miettiä hetki, mitä laittaa käymissokeriksi. Tuossa vielä panimosokeri, joka on kaupassa halvempaa:
Kaveri valitti testeissä, että hiivan maku korostuu, kun käyttää panimosokeria, mutta eipä siitä suurempaa haittaa ole.

..ja LME:
Tätä me ollaan käytetty.

Varmaan jos ostaisi DME:tä, voisi miksata enhancerit itse..

--

Itse olisin varmaan ostanut tuota, jos olisi varastossa, mutta se ei ole perusolut:

--

Tällä hetkellä on tulossa Czech Pils Enhancerilla, valmistunee vapuksi..

--

Tulee pieni kiire, kun kesällä on kuuma kämppä ja silloin ei saa hyvää olutta. Teen siis nyt varastoon. Ja jos onnistun ennustamaan kylmempiä kausia tai virittelemään jonkunlaisen jäähdytysratkaisun, niin myös kesällä, mutta nyt on tarkoitus tehdä oluet varastoon vähintään juhannukseen asti.
Hyviä vinkkejä! Muistelisin että minulta löytyisi jostain kaapinperukoilta vielä pussi spraymallasta, jolla ajattelin korvata panimosokerin ja varsinkin oikean sokerin, mutta pitänee vielä ennen tilausta katsella kaapit läpi. Mangrove Jack's Blonde Lageria katselin juuri Laposta, mutta koska lager-lämpötiloihin en kotona pääse ilman erillistä jäähdytintä niin taidan mennä jollain pale ale -linjalla (vaikkakin tuo Mangrove Jacks näyttäisi olevan käymislämpötilaltaan 20-23 astetta).

Miten näissä valmisuutteissa tuo "lager" toteutuu, kun ovat ilmeisesti kuitenkin perinteisiä pintahiivaoluita käymislämpötiloista päätellen?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo, toki reseptisuunnittelun kannalta, mutta alkoholipitoisuuden laskemiseen tuolla ei ole vaikutusta käytännössä.
Erotus toki pysyy samana, olettaen että mittarin asteikko on muutoin oikeassa. Vähän arveluttaa kyllä jos ei edes nollapistettä saada osumaan kohdilleen. Pitää tarkistaa vielä sokerivedessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Hyviä vinkkejä! Muistelisin että minulta löytyisi jostain kaapinperukoilta vielä pussi spraymallasta, jolla ajattelin korvata panimosokerin ja varsinkin oikean sokerin, mutta pitänee vielä ennen tilausta katsella kaapit läpi. Mangrove Jack's Blonde Lageria katselin juuri Laposta, mutta koska lager-lämpötiloihin en kotona pääse ilman erillistä jäähdytintä niin taidan mennä jollain pale ale -linjalla (vaikkakin tuo Mangrove Jacks näyttäisi olevan käymislämpötilaltaan 20-23 astetta).

Miten näissä valmisuutteissa tuo "lager" toteutuu, kun ovat ilmeisesti kuitenkin perinteisiä pintahiivaoluita käymislämpötiloista päätellen?
Jaa-a, olen tehnyt ipoja ja stoutteja ja aleja, mutta en vielä yhtään lageria. Kohta valmistuva pilsnerikin on ensimmäinen laatuaan. Kai täällä joutuu tuossa 21-22 asteessa - mitä nyt on - tekemään. Katsotaan.

Aivan varmasti kun kesällä tulee yli 25 astetta (ilman pingviiniä) täällä ei lagereita tehdä. Jos nyt saisi varastoon kesän varalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Lagereita voi tehdä paineistetusti lämpimämmälläkin käymislämmöllä. Tosin paineistus saattaa lämpimänä vähentää käymisaromeita jopa enemmän kuin kylmäkäyminen normaalisti.
Meillä on kyllä myös "takki" FermZillalle, niin sen sisään voisi viritellä jotain (kylmäkalleja?), mutta parempi tehdä nyt vaan pois alta ja sitten on juhannuksena vaikka muille tarjota.

1587555288355.png
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 319
Tästä innostuneena ajattelin itsekin pistää kokeiluun kesäksi jonkin valmispakkauksen. Hetken mietittyäni päädyin tähän:
Ja mallasuutteeksi tuo hsalosen mainitsema Bullet Brew Light.
Ja koska pullotan ja ajattelin päästä mahdollisimman helpolla tällä kertaa, niin hiilihapotuspaloja ajattelin käyttää:
Mutta semmoinen kysymys noista paloista, kun en ole ennen käyttänyt, että kun annostelu noissa on ilmeisesti 1 pala/330ml pullo, niin riittäisikö tuo 1 pala myös 500ml pulloon? Vai pitääkö ruveta pienimään noita paloja, onnistuuko kuinka helposti? Kaksi palaa per 500ml lienee jo varmaan liikaa ja tulee pommeja...
Olen ainakin käyttänyt juuri noita sokerisokeri-droppeja ja yksi riittää 0,5l pulloon aivan hyvin. 0,33 pulloon tulee mielestäni jopa aika reilut hapot. Enkä kyllä usko että makuun vaikuttaisi mitä sokeria nuo on. Mukavan helppoja. Olen kokeillut myös Muntonsin ja Coopersin carbonation dropseja enkä maussa eroa ole ainakaan huomannut. Muntonsit antoi vähän liikaakin happoja muistaakseni kun suositellaan kahta per 0,5l. Muistaakseni. Cooperseja en ole nähnyt hetkeen kun Lapolta tullut useimmiten tilattua tarvikkeet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Ongelmaksi muodostui pullojen saatavuus. Liekö vielä esim Tokmanneilla myynnissä 24x0,33l olutkoreja? Jos pyöräyttää tuon n. 25l olutta kerralla niin kalliiksi tulee ostaa pullot Lapolta verrattuna siihen että voisi olutta tehdessä juoda ne bulkkipullot tyhjäksi. :Smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Itse olen hakenut pulloja Kotiviini.fi/Melkosta Triplasta, mutta nyt kun ei korona-aikaan julkisia huvita käyttää niin laitoin muutamat olutpullot käytävälle ja pyysin talon facebook-ryhmässä ottamaan olutta ja tuomaan ne tyhjät pullot ja lisää tilalle.

Sain parin kerran jälkeen sen verran pulloja että piti pyytää lopettamaan ylimääräisten tuominen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Oispa rahaa :) (tai saisi kaverin ostamaan)

Nyt meni kegeihin rahat viime kuussa ja niitä ostelen varmaan vieläkin lisää ainakin yhden. Olen pientä Exceliä pitänyt (epäoptimaalisista) hankinnoistani ja omista osuuksista. Kun laitteistokustannukset on alle 50% oluen "hinnasta", niin sitten voi miettiä tuollaista, joka varmaan vaatii vielä jonkun nesteen sinne kiertämään..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Meillä on kyllä myös "takki" FermZillalle, niin sen sisään voisi viritellä jotain (kylmäkalleja?), mutta parempi tehdä nyt vaan pois alta ja sitten on juhannuksena vaikka muille tarjota.

Joo, mutta testit osoittavat että paineistettu käyminen on ihan ok lagereille, niin meinasin että turha siitä on fermzillalla kauheasti stressatakaan. Ainakin yleisenä muistutuksena paineistetun käymisen ihanuudesta porukalle, vaikket itse päätyisikään siihen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Painestettu käyminen vaatii hifistelyä paineen ja lämpötilan ka. Elikä joudut tehä monta (väh.2-3) samanlaista satsia: samalla reseptil./hiivalla/lämpötil. mutta eri paineella ennen. kuin saat jotkut tulokset. Ja jos vaihdat hiivan toiseen tai lämpötilat muuttuu - kaikki aloitettava alusta.
No ihan netistä opiskeltuun tietoon perustuen (esim beer smith podcast) niin käytännössä jollain 1bar paineella saatiin jo todella neutraali lager ja sen yli mentiin jo liiankin neutraaliin vs lager lämmöissä ilman painetta käytetty olut, eli kyllä mä tuollaisen tiedon pohjalta voisin lähteä paineistettua lageria tekemään ja uskon, että lopputulos on ihan lagerista käyvä.

Mitä tulee tohon jäähdytyskierukkaan, niin sellainen ratkaisu on ainakin kaverilla käytössä, että kegeraattorissa on vesisäiliö ja pumppu ja sitten inkbirdin tapainen jäähdytysyksikkö lämpömittarilla ja sitten vaan pumppu pumppailee mitatun vierteenlämmön mukaan jääkaapista kylmää vettä. Miksei onnistuisi kotijääkaapillakin, jos vain saa jotenkin järkevästi letkut tuotua ovenraosta ulos.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615

Tuollainen tuli muuten vastaan, jos miettii tuota jääveden käyttöä:

So, looks like yeast crank out 118 kJ per mol of glucose.

http://en.citizendium.org/wiki/Fermentation_(biochemistry)

Let's assume 5 gal (19L), 12 plato, OG = 1.050, and that all of the sugar is consumed. We have 19 * 1.050 * 0.12 = 2.394 kg of equivalent glucose which is 2394/180 = 13.3 mol. That means we are going to release 13.3 * 118 = 1,569.4 kJ. Assume that your fermentation is quick and it finishes in 24 hours. That means the average rate of energy release is 1,569,400 / (24*3600) = 18 W.


Otetaan nyt tavoitteeksi vaikkapa 12 astetta eli lager lämpötila. Käymisen tuottaman lisäenergian lisäksi jäähdytystä tarvitaan oluen pitämiseksi huonelämpöä alhaisemmassa lämmössä. Oletetaan huoneen lämpötilaksi 22 astetta. Lasketaan ensin tuo energiamäärä mitä tuo veden lämpeneminen tuolla 10 asteella vaatii:

Veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19 kJ/(K*kg) eli 25kg vettä ja 10 kelviniä tarkoittaa 4,19*25*10=11250kJ

Nyt sitten arvioidaan tuota tarvittavaa jäähdytystehoa. Tehdään olettamus, että huoneenlämpöön jätettäessä tuollainen 10 astetta viileämpi neste tasoittuu huoneenlämpöön vaikkapa 24 tunnin aikana. Tällöin keskimääräinen teho on 11250kJ/(10*3600s)=0,13kW. Koska kuitenkin lämpeneminen on suurempaa, kun lämpötilan delta on isompi, niin nostetaan tuo vaikkapa arvoon 0,2kW.

Yllä olevassa englannin kielisessä esimerkissä tuo käymisen tuottama lämpöteho verrattuna lager lämpöisen oluen arvattuun lämpötehoon on minimaalinen ja täytyy huomioida, että tuossa esimerkissä teho on laskettu vuorokaudelle, kun lagerin käyminen kestää huomattavasti pidempään, joten ei keskitytä liikaa siihen teholukemaan vaan pitäydytään tuossa 0,2kw arviossa. Jos tuo viilennys hoidetaan käyttämällä jäävettä, niin voidaan arvioida kulutetun jään tarve tuollaisessa jäävesikiertoisessa pumppusysteemissä.

Lasketaan ensin käänteisesti tuo tarvittava energiamäärä kahden viikon aikajaksolle ennen, kuin käymislämmöt nostetaan. 0,2kw*(14*24*3600)=241920kJ. Veden sulamislämpö jäästä nesteeksi on 333kJ/kg jolloin kun saatu energiamäärä jaetaan veden sulamislämmöllä saadaan: 726kg jäätä 2 viikon aikana, eli jäätä kuluisi tunnissa 726/(14*24)=2kg

Voi olla, että tuo arvaukseni tuosta jäämäärästä menee pieleen, koska on aika vaikeaa hahmottaa tuota 10 asteen lämpötilaeron lämpötehoa, joka viileään käymisvaiheessa olevaan olueen syntyy, mutta tämän pohjalta voi laskeskella todellisuuteen perustuvia lukuja, jos vaikkapa käymisastiansa täyttää vedellä ja mittaa missä ajassa lämpötila nousee niin tarkemman käsityksen tuosta lämpötehosta voi sitten syöttää laskelmaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 938
Viestejä
4 214 508
Jäsenet
70 981
Uusin jäsen
kossu77

Hinta.fi

Ylös Bottom