NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
 
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
Aika liki kyllä näyttää menevän pcpartpickerin mukaan, ite kyllä vaihtaisin virtalähteen 1000-1200w jos ostaisin rtx 5090 näytönohjaimen.


1737203007528.png
 
Kilowattia suositellaan järjestään valmistajien toimesta, ja jotkut ovat lätkineet jopa 1200W joka lienee vähän silleen varman päälle jos CPU on Intelin kiuas ja PSU on vähän sademetsästä revitty "1200W" joka oikeasti ei ihan tarran lukemia puske.

Oma odotukseni on että hyvä 850W, jos sellainen jo on, voi selvitä jos muu kone ei ole mikään hirveä virtasyöppö, mutta voi pelikuorman alla painia sen verran korkeissa lukemissa että ainakin hyötysuhde laskee, ts. töpselistä joudutaan repimään enemmän ja tämä konvertoituu sitten lämmöksi. Jos tarkoitus on lyödä 5090 sisään, en itse enää rakentaisi konetta alle 1000W powerilla, mutta jos koneessa on laadukas 850W, en näe mitään syytä miksei hommaa voi sillä kokeilla ja katsoa missä lukemissa kulutus heiluu ja pysyykö homma pystyssä.

Ja jos kombo 5090 + 850W (tai alle!) sammuu niin syy lienee aika selvä, poweri ei nyt sitten vaan jaksanut kovia leikkejä.
 
Jaa, Jayz senttiki saanu 5090..
Kaikki arvostelijat ovat jo aika lailla saaneet, Jayzsentti vain ilmeisesti sai ihan NVIDIAn jengin vierailun jonka valvovan silmän alla annettiin erikoislupa fiilistely-kasailuun jossa tosin ei näytetty mitään sellaista mitä ei olisi jo CES-messuilla nähty. Selvästi tekevät yhteistyötä muutaman ison juutubeilijan kanssa ja järjestävät hypen ylläpitoon muutamia "exclusive"-videoita ennen kuin arvostelut paukkuvat sitten joka suunnasta. Ennustan että ensi viikolla tulee pari lisää eri kanavilta hieman eri näkökulmilla. Pitää pitää kampanja pyörimässä. Niin ja sieltä varmaan tulee erikseen joku unboksaus-embargon liftaus että joka kanava voi tehdä "ooo shiny kortti"-videonsa vielä ennen itse arvosteluja.

Ja sitten me poloiset joilla ostohousut on jo jalassa ja F5-nappi rasvattu sitten kärvistelevät täällä että "shut up and take my money".
 
IMO niin pieniä latensseja niin natiivina kuin FG:n kera että menettää merkityksen jo.

No tämähän se. Preferenssejä on monia. Nuo luvut vaikuttavat niin pieniltä, että merkitys on itselleni luultavasti olematon tai vähintään hyvin pieni. Itselleni pelaamisessa on muitakin oleellisia tekijöitä kuin latenssi: ruudunpäivitysnopeus, resoluutio ja grafiikan laatuasetukset ovat yhtä lailla merkittäviä tekijöitä, eikä latenssi oli läheskään kaikissa peleissä se kriittisin asia joka pitää keinolla millä hyvänsä minimoida. Mielenkiinnolla silti odottelen pelaajien kokemuksia. Siis muidenkin kuin niiden, joille 1ms latenssin kasvattaminen on painajaista.

Mutta konffattavuus on hyvä asia, jotta jokainen saa haluamansa.
 
Kilowattia suositellaan järjestään valmistajien toimesta, ja jotkut ovat lätkineet jopa 1200W joka lienee vähän silleen varman päälle jos CPU on Intelin kiuas ja PSU on vähän sademetsästä revitty "1200W" joka oikeasti ei ihan tarran lukemia puske.

Oma odotukseni on että hyvä 850W, jos sellainen jo on, voi selvitä jos muu kone ei ole mikään hirveä virtasyöppö, mutta voi pelikuorman alla painia sen verran korkeissa lukemissa että ainakin hyötysuhde laskee, ts. töpselistä joudutaan repimään enemmän ja tämä konvertoituu sitten lämmöksi. Jos tarkoitus on lyödä 5090 sisään, en itse enää rakentaisi konetta alle 1000W powerilla, mutta jos koneessa on laadukas 850W, en näe mitään syytä miksei hommaa voi sillä kokeilla ja katsoa missä lukemissa kulutus heiluu ja pysyykö homma pystyssä.

Ja jos kombo 5090 + 850W (tai alle!) sammuu niin syy lienee aika selvä, poweri ei nyt sitten vaan jaksanut kovia leikkejä.
corsairin 850w rm850 plus gold on itellä ja amd ryzen 5900x. Noh pitää kattella mutta kyllä poweri pitäs ihan priimaa olla
 
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä.
Olen ollut tekoäly ja rt-tuuletin alusta lähtien. Matkaan on osunut pettymyksiä kuten täysin floppi dlss 1 ja 20x0 korttien elinaikana rt pelien määrä minimaalinen. Muna/kana ongelma. DLSS3 oli/on hyvä kompromissi suorituskykyä melko minimaalisella kuvanlaadun huonontumisella ja joskus jopa natiivia parempi kuvanlaatu. DLSS4 parantaa.

Mun suurin into tekoälypuolelle kuitenkin video/valokuvahommat ja isot lokaalit kielimallit/muut lokaalit neuroverkot. Uudet softat mitkä käyttävät keinoälyä kuvien/videon editointiin ja parantamiseen huikeita mutta raskaita. Nykyinen 3070fe saattaa laskea kymmeniä sekunteja yhteen 8k kuvaan jotain neuroverkon avulla tehtyä suttujen poistoa/kuvanparannusta/regeneratiivisella ai:lla yksityiskohtien luonti kuten maskatun alueen taustan vaihto hallusinoituun. Videoihin kohinanpoistot, ai:n avulla tehdyt maskit, ylöspäin skaalaus, geneeriset kuvanparannukset yksityiskohtiin, fps:n nostaminen jne. Mitä huonompilaatuinen lähdemateriaali(esim. vhs remasterointi tai gopro) sitä enemmän etua neuroverkoista.

Neuroverkot muuttaneet sen millaista jälkeä tavis saa ulos mediaa editoidessa. Topazin video/ai/gigapixel. Skylum luminar kuvaeditointiin. Parasta juttua koskaan. Näissä softissa on asetukset missä saa säädettyä hallusinonnin määrää niin kuvat pysyvät uskollisena lähdemateriaalille ja toisessa ääripäässä syntyy kolmipäisiä apinoita jos niin haluaa. Neuroverkkoapurit menevät nopealla tahdilla kohti parempaa ja ovat erittäin hyviä jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh

Sanontakin menee että " liian kanssa pärjää aina, mutta vähällä ei " eli jos suositellaan 1000w niin kyllä sen ainakin laittaisin, ompahan peli varaa ja ei tarvi miettiä.
 
Miten tämä FG/MFG käytännössä toimii? Ajatellaan että minulla on 144Hz näyttö ja peli on rajoitettu siksi 142fps. Peli toimii 100fps ilman FG. Kun laitan FG päälle niin toimiiko peli 71fps+FG? Tai 35fps+MFG? Vai lisääkö se vain tarvittavat framet aitoihin sopivin välein?
 
Miten tämä FG/MFG käytännössä toimii? Ajatellaan että minulla on 144Hz näyttö ja peli on rajoitettu siksi 142fps. Peli toimii 100fps ilman FG. Kun laitan FG päälle niin toimiiko peli 71fps+FG? Tai 35fps+MFG? Vai lisääkö se vain tarvittavat framet aitoihin sopivin välein?
Varmaan menee aika haastavaksi frame pacing jos on 100fps natiivi, 144Hz ulostulo. Olis varmaan optimaalista ottaa lukittu 72fps natiivi ja 1 frame väliin niin saisi tasaisen 144fps ja ei lagikaan sitten heittelisi framesta toiseen. Blackwell:ssa on joku uus härpätin mikä yrittää ajoittaa generoituja frameja tasaisille väliajoille. Miten hyvin toi uusi lohko millä ajoitetaan generoituja frameja on tuntematon suure. Tarvii odotella arvosteluja, että oikeasti tiedetään teknologian rajoitteet ja mahdollisesti myös mukanaan tuomat artifaktat.
 
Jos on tuollaisia ongelmia niin ei muuta kuin 240hz 4k OLEDia kehiin niin on taas näydäri mistä jää kanittamaan että on tarpeeksi frameja monitorille.
Siksi kysyin kun pitää neuvoa nuorisolle parhaita asetuksia peleihin. En ajatellut vielä ostaa heille uusia näyttöjä sitä varten.
Itse en koe tarvitsevani generoituja lisäruutuja mutta ehkä tulevaisuudessa kun sopiva peli löytyy.
 
Kyllä, monelle 40 ms vs. 30 ms ei vielä haittaa mitään. Tuo 10 ms ero kuitenkin on olemassa, ja sillä on seurauksensa eri pelaajille eri aikoina:

1. Nuori ja nopea tuntee eron jo nyt. Jos hitaampi ylittää ärsytyskynnyksen, joutuu kuvan tarkkuutta heikentämään, jos haluaa luotuja ruutuja väliin. Edellisen testin DLSS performance MFG 4x:n 36 ms on suunnilleen yhtä viiveetöntä kuin DLSS quality ei-FG:n 34 ms. Eroina se, että edellinen on sulavampi (260 fps vs. 65 fps) ja jälkimmäinen tarkempi (2160-quality = 1440p vs. 2160-performance = 1080p).

2. Hitaammat eivät tunne puhdasta 40 ms vs. 30 ms eroa. Asia voi joillain muuttua, kun lisätään peliohjaimen tai näyttölaitteen viive tuohon päälle.

3. Hidas ja eroa nyt havaitsematonkin RTX 5090:n ostaja halunnee pelata kortillaan noin 2 - 4 vuotta. Sinä aikana julkaistaneen uusia pelejä, joissa latenssi ei enää olekaan tämän päivän 40 ms + peliohjaimen + näyttölaitteen viive, vaan enemmän. Hölmöläisten periaate ei valitettavasti toimi tässäkään asiassa:

"Jos sinä et huomaa 40 ms vs. 30 ms eroa, et huomaa 50 ms vs. 40 ms eroakaan jne.".

Jokaisella on oma ärsytyskynnyksensä viiveen osalta.

Ei-MFG:
xx ms (pelin viive) + 0 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

MFG 4x:
xx ms (pelin viive) + 11,5 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

Jälkimmäisessä on ylimääräinen 11,5 ms viivettä, minkä takia sillä tuo ärsytyskynnys kokonaisviiveen osalta tulee aikaisemmin vastaan.
Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.

40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.
 
Latenssiasiasssa hiiri+näppiksellä tuntee latenssin helpoiten. Pad:lla jos pelaa niin paljon enemmän saa latenssissa anteeksi. Aika ison osan single player pelejä kuten horizon ja god of warin minä pelaan mieluummin pad:lla. Osa peleistä hiiri+näppis ja autopelit ratilla vr:ssa

Jos pelaisin moninpeli pumpumeja niin ei framegeniä ja asetukset niin että maksimi fps ja maksimi helppo nähdä viholliset. Reflex2+warp lienee kova pumpumiin. Vaikka olis häröjä reunoilla niin tuskin niitä reunoja tuijotellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin 1.3kW virtalähteen uuteen koneeseen. Jos tuosta loppuu pelivara niin ehkä ei ole tarpeen käyttään pelivaran ulkopuolelle jääviä komponentteja.
 
Ostin 2015 lopulla semmosen missä oli pelivaraa, 650W. Ei oo paljoa ollu pelivaraa 2000 sarjan jälkeen.

No siis kyllä ite virtalähteen useemmin vaihdan kun 10 vuoden välein 😅 edellinen oli seasonicin gx 1000w gold, sen myin kun oli takuuta vielä reilusti, ja nyt sit nappasin proshopista tovi sitten tuon seasonicin Prime 1600w titaniumin, niin tuskin siitä jää kiinni taas seuraavaan viiteen vuoteen. Mut nykyisin noita 1000w + laadukkaita virtalähteitä saa suht edullisesti.
 
Miksi niissä virtalähteissä pitää pihistellä? Itse ostin 850W virtalähteen 2015 ja päivitin 1200W 2020. Parempi olla varaa eikä tuuletin huuda...

Luulisi olevan pieni investointi jos on varaa laittaa näytönohjaimeen melkein 3000€...
 
Ostin 1000W vuonna 2018 ja sen pelivara jäi aika lailla turhaksi, 850W olisi riittänyt. Ainoa boonus oli että se pystyi ajamaan konetta ilman powerin tuulettimen pyörimistä. Ostin uuteen koneeseen taas 1000W tänä vuonna (vanha kun edelleen puksuttaa vieressä kakkosmasiinana) ja näyttää riittävän tälläkin kertaa oikein hyvin. Logiikka oli että 12V-2x6 on 600W max ja 600W + mitä loppukone syö mahtuu 1000W rajoihin. ja sinä kauniina päivänä jos ikinä käy niin että noita kaapeleita menisi näyttikseen kaksi, se onko poweri 1000W vai 1200W ei muuta tilannetta ja 1600W vaikutti vahvalta overkilliltä :D
 
Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.

40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.
Heh, voi olla, että olen tipahtanut kuin eno veneestä. :D

Oletan siis, että videon testikoneessa oli NVIDIAn tekniikoiden (reflex?) kanssa yhteensopivat peliohjaimet ja monitori (G-sync reflex?), jotta näyttölaitteenkin viive kyettiin huomioimaan ilmoitetussa viiveessä. Mennään sillä.

Sinulla testiesi mukaan havaintoraja on 40 ms. Videon testeissä DLSS quality MFG 4x:llä viive oli 12 sekunnin pätkän keskiarvona 49,74 ms (geom. ka. 49,35 ms). Jos ei huomioitaisi kahdeksan sekunnin kohdalle syystä tai toisesta osunutta 72,01 ms pätkäisyä, olisi ka. noin 47,xx ms. Jo tuossa vanhahkossa pelissä MFG 4x ylittää havaintorajasi viiveen osalta (ellei tyydy DLSS performanceen (=1080p-rendaus). Ärsytysrajasi kuitenkin on ylempänä ja voi vaihdella pelin mukaan.

Ilman FG:tä samoilla asetuksilla viiveen ka. 12 sekunnin ajalta oli 34,26 ms (geom. ka. 34,25 ms), eli jäävät alle havaintorajasi.

Enon pulahduksesta huolimatta pätee, että RTX 5090:n tyypillisen 2 - 4 vuoden elinkaaren aikana julkaistaan raskaampia pelejä, mikä kasvattaa viivettä, jolloin yhä useamman pelaajan ärsytysraja ylittyy vaatien MFG 4x:n poiskytkemistä. Joitakin nuoria ja nopeita pelaajia jo nykyinen CP:n 47 - 49 ms häiritsee. Kaikilla ei myöskään ole yhtä viiveetöntä monitoria (vähempihertzinen monitori tai videotykki) ja peliohjaimia kuin videon esittelykoneessa oli. Silloin 47 - 49 ms onkin jotain enemmän, ja siten voi häiritä vähemmän nopeitakin pelaajia.

Keisarin kannikat vilkkuvat uhkaavasti. Uusi MFG 4x vaikuttaa tuottavan ihan yhtä paljon lisäviivettä systeemiin kuin vanha FG. Hyötynä toki on se, että uusimmat monisatahertziset näytöt saavat lisäruutuja mahan täydeltä. Niin kauan kuin lisäruutujen aiheuttama lisäviive ei nouse niin suureksi ongelmaksi, että joutuisi sen takia alentamaan rendaustarkkuutta, ovat lisäruudut hyvä juttu. Eikä MFG pois kytkettynäkään ole huono juttu. Onpahan yksi tapa lisää parantaa pelikokemusta niissä peleissä joihin se sopii.



@Paapaa

MFG 4x latenssi ja lisäviive.PNG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 236
Viestejä
4 593 234
Jäsenet
75 581
Uusin jäsen
mouhotin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom