NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
Ilmaisesta ei voi puhua, generoiduista frameista maksetaan lisääntyneenä viiveenä. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on generoitu ja näytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kyllä, mutta hieman hämäävää kun aiemmissa vertailuissa se FG on selvästi mainittu myös noiden lukujen osalta (esim. DLSS + FG). Eli pointti pysyy, ihan tietoista markkinointikikkailua.

Ja kyllä, se on se valitettava fakta. Sitten ollaan ihmettelemässä foorumeilla miksi +100fps tuntuu inputtien osalta lagiselta paskalta kun se todellinen fps on jotain 30 luokkaa.

FG:llä on paikkansa (+60fps base fps pelaamisessa), mutta tuo Nvidian markkinointi on suoraan sanottuna täyttä paskaa sen osalta. Luulisi että näin isossa monopoliasemassa voisi jo olla hieman rehellisempi.

Plus olen edelleen sitä mieltä että se DLSS nimi pitäisi muuttaa koska se on nykyään joku nippu eri ominaisuuksia jotka vain sekottaa normaaleja kuluttajia.
Nytkin peleissä on aika valtava määrä säädettävää, kuten myös eri tyyppisiä DLSS, FG, erilaiset RT tyypit yms. Kuluttajaa hämmenetään ja osin sumutetaan.

On se varmaan mukavaa joistakin pelaajista kun on näin paljon säätöjä, mutta näin vanhempana pelaajana säädettävää on ihan liikaa ja osa on sekavia, en aina edes huomaa mikä säätö vaikuttaa mihinkin ja mikä kuvanlaatuun, mikä fps yms.
Aina joutuu joissain peleissä etsimään google haku kuumana "best settings for xxxx kokoonpano yms"
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
Ok, eli latenssi on se kriittinen ongelma tuossa. Tänne postatussa videossa testattiin CP2077:aa ja siinä latenssi ei näyttänyt juuri heikkenevän jos oikein katsoin. Eli framegenin kanssa ja ilman latenssi oli kummassakin luokkaa 35ms. Ei tuo ollut mikään kunnon testi koska latenssia ei mitattu pidemmältä ajalta, mutta luvut olivat joka tapauksessa 35ms ympäristössä ja ero oli niin pieni, etten usko että sitä voi huomata. FPS-ero oli 4-kertainen. Sen voi jo huomata.

Toki tuo on vain yksi peli ja yksi puutteellinen testi joten pitää odottaa parempia.

Ilmaisesta ei voi puhua. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät generoimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on näytetty.

Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
En kyllä itsekkään ymmärrä näitten feikki framejen rummuttamista jonakin hyvänä ominaisuutena vaikka onhan sen ihan selvää että enään ei pelkkää rasterointia suorituskykyä saa niin paljoa enään mutta kummasti sitä riittää aina malliston yläpäähän, ja kun pelit tehdään niin raskaaksi niin on "pakko" käyttää noita ominaisuuksia jos haluaa kaikki ominaisuudet päälle ja on hyvä kun näiden varjolla sitten pelien tekijät optimoivat pelejään (totuus eivät optimoi) mutta mistä minä tiedän kun olen vain tyhmä kuluttaja. No onneksi on paljon vanhoja pelejä mitä pitäisi pelata läpi ja voi rauhassa odotella että noi uudet pelit toimii paremmin sitten kenties uudemmalla raudalla.
 
En kyllä itsekkään ymmärrä näitten feikki framejen rummuttamista jonakin hyvänä ominaisuutena

Meinaatko ettei voi olla yhtää peliä, joissa framegenistä olisi hyötyä? Eli kaikissa pelissä se kategorisesti heikentää pelikokemusta?
 
Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
Ei vaan se interpoloi. Rendataan kaksi framea ja sitten interpoloidaan väliin kolme extra framea ja näytetään ne sulavana jonona. Viive tulee nimenomaan siitä että puskuroidaan se seuraava frame näyttämisen sijaan.

E: Eli jos peli pyörii 100fps niin teoriassa framejen välillä on 10ms. Framegenin kanssa puskuroidaan kaksi framea ja generoidaan väliin muutama frame lisää. Lagi kasvaa yhden framen verran + se aika mikä menee generointiin.
 
Meinaatko ettei voi olla yhtää peliä, joissa framegenistä olisi hyötyä? Eli kaikissa pelissä se kategorisesti heikentää pelikokemusta?
Kai jotain pelejä voi pelailla mutta se riippuu niin paljon käyttäjästä miten sen viiveen sitten tuntee.
 
Kai jotain pelejä voi pelailla mutta se riippuu niin paljon käyttäjästä miten sen viiveen sitten tuntee.
Moni konsolipelaaja sanoo että 30fps pelit ovat ihan OK pelattavia eikä mitään viiveitä tai mitään varsinaisesti tunne verrattuna 60fps vaikkakin 60fps on sulavampi visuaalisesti. 30fps moodissa kuitenkin puhutaan noin 150ms - 250ms click-to-photon latensseista pelistä riippuen.

Pointti siis siinä että nämä "meidän" framegen keskustelut on aika top 0.1% pro-gamer viilausta täällä kun valitetaan native 35ms latenssista verrattuna Framegenin 55ms latenssiin (luvut DF:n cyberpunk testailusta ilman framegeniä vs framegenin kanssa). Näkisin siis että framegen on tulevaisuutta halusipa sitä tai ei. Ja se joka sitä ei edes periaattessa halua voi sen kytkeä pois eli best-from-both-worlds.

E: Näköjään Red Dead Redemption 2 pelissä konsoleilla click-to-movement latenssi 11 framea eli 33ms * 11 = 363ms. Ei näytä input lag ainakaan myynteihin vaikuttavan! :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan se interpoloi.

Ok, tästä on näköjään vähän virheellistä tietoa liikkeellä. Joissain artikkeleissa puhutaan extrapoloinnista..

Framegenin 55ms latenssiin (luvut DF:n cyberpunk testailusta ilman framegeniä vs framegenin kanssa)

Jos oikein katsoin, se latenssiero oli paljon pienempi kun oli Performance-moodi päällä. Latenssi oli 35ms-40ms. Qualityssä korkeampi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mulle ei selvinnyt, oliko ilman framegen-testissä Performance vai Quality päällä super resolutionissa. No, pitää odottaa kunnon testejä.
 
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.
Esim S.T.A.L.K.E.R 2:ssa menee alkukylässä todella pahaksi FG:llä. Voi olla että 4090 pystyy tarpeeksi korkeaan natiivipäivitykseen, ettei vaikutus ole niin suuri (tarviiko sillon FG:tä?).

Huomioitavaa on myös että pelaan aina ilman VSYNCiä samasta syystä, koska mielummin otan puolikkaan framen informaation kuin odotan että seuraava on kokonaan valmis. Ehkä olen tavallista herkempi, mutta sama oli aikoinaan kun kolmoispuskurointi nosti suosiotaan niin minulla se aiheutti lähinnä armotonta vitutusta kun sitä ei joissain peleissä saanut edes pois päältä.

Edit:
Niin ja kai se inputikin on oleellinen. Aika iso ero on jo 125 Hz vs 1000 Hz hiiressäkin... Jos pelaa jollain extremely 60-90 Hz bt-hiirellä voi olla että erot ovat pienet.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.
 
Itse olen kanssa sitä mieltä, että saisi NVIDIA keksiä jonkun paremman katto brändin noille eri teknologioille. Vaikka joku RTX AI image tms.

Latenssihommat on todella yksilöllisiä ja pelikohtsisia eroja on myös paljon. STALKER 2:ssa on surkein Frame gen kokemus kyllä, mitä itse kokeillut, sitten ominaisuuden julkaisun, jolloin latenssi oli aika karu esim. Spidermanissa. Nopeasti tuli siihenkin Pätsi, jonka jälkeen ollut aina FG päällä siinäkin pelissä itsellä.

Monissa peleissä itselle ihan ok joku 45-50 FPS pohjalla. Varsinkin jos ei ole kyse mistään nopeatempoisesta FPS pelistä.
 
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.

Eilen tuumasin jatkaa Indiana Jonesia ja kun tämä framegen viive on nyt pinnalla niin piti testata sitä pikaisesti. Ilman framegeniä peli pyörii nykyisillä asetuksillani 4090/4K noin 80-90fps tuntumassa. Jos isken tuolla pohja-frameratella framegenin päälle, tulee hiiren kontrolleihin todella huomattava viive jota itse en pysty kyllä sietämään. Toki siihen varmasti tottuisi, mutta mieluummin olen tottumatta. Jos ei melkein 100fps pohjalla riitä itselleni että framegeniä voi käyttää niin eipä sillä ole mitään käyttöä itselleni.

Toki tässä on muuttujia eli pelistä ja pelimoottorista riippuen viiveet ovat erilaiset, 5000-sarjan myötä tulee Reflex 2, padilla pelatessa näitä viiveitä tuskin edes huomaa yms.
 
Kai jotain pelejä voi pelailla mutta se riippuu niin paljon käyttäjästä miten sen viiveen sitten tuntee.
Käyttäjän lisäksi riippuu myös pelistä, peliohjaimesta ja näyttölaitteesta.

Moninpeliin, kuten Battlefieldiin en frame geniä toki ottaisi, kun hiiren tuntuman en halua kärsivän vähääkään.

Sen sijaan yksinpeleihin olen kokenut FG:n käyttökelpoiseksi suhteellisen alhaisen 120hz virkistystaajuuden näytölläkin. Huomaan viiveen, hiiren vaste tuntuu lötkömmältä kuin Battlefieldissä, mutta totun siihen pian eikä se juuri häiritse menoa. Sulava kuva vie voiton.

- Näyttöni rajoittaa FG loihtimisen max. 58 -> 116 fps, jos käytössä olisi korkeampi virkistystaajuus ja taiotaan vaikkapa 100 -> 200 framea olisi viivekin selvästi matalampi ja FG yhä käyttökelpoisempi (tässä tullaan toki siihen, olisiko se 100fps jo itsessään täysin riittävä sulavaan pelikokemukseen, monelle olisi)
- Jos pelataan gamepadillä eikä hiirellä, ei viive ole yhtä havaittava (ainakaan mulle, ehkä joillekin tämä ei päde?)
- Jos pelataan hidastempoista peliä (FS 2024), tulee kameran nopeita liikkeitä vähemmän
 
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.

Joo itse olen täysin samaa mieltä. Sitten jos pelailee competitive fps niin voi kääntää feikkiframet pois päältä. Nämä pelit kumminkin pyörii 300fps ilman niitä, eikä myöskään tule tätä monen pelkäämää viivettä.
 
Käyttäjän lisäksi riippuu myös pelistä, peliohjaimesta ja näyttölaitteesta.

Moninpeliin, kuten Battlefieldiin en frame geniä toki ottaisi, kun hiiren tuntuman en halua kärsivän vähääkään.

Sen sijaan yksinpeleihin olen kokenut FG:n käyttökelpoiseksi suhteellisen alhaisen 120hz virkistystaajuuden näytölläkin. Huomaan viiveen, hiiren vaste tuntuu lötkömmältä kuin Battlefieldissä, mutta totun siihen pian eikä se juuri häiritse menoa. Sulava kuva vie voiton.

- Näyttöni rajoittaa FG loihtimisen max. 58 -> 116 fps, jos käytössä olisi korkeampi virkistystaajuus ja taiotaan vaikkapa 100 -> 200 framea olisi viivekin selvästi matalampi ja FG yhä käyttökelpoisempi (tässä tullaan toki siihen, olisiko se 100fps jo itsessään täysin riittävä sulavaan pelikokemukseen, monelle olisi)
- Jos pelataan gamepadillä eikä hiirellä, ei viive ole yhtä havaittava (ainakaan mulle, ehkä joillekin tämä ei päde?)
- Jos pelataan hidastempoista peliä (FS 2024), tulee kameran nopeita liikkeitä vähemmän
Samat kokemukset codeissa ja muissa fps peleissä että dlss ei vaan tunnu oikealta, joko se näyttää mössöltä verrattuna natiiviin tai sitten muuten vaan joku on pielessä minkä kyllä huomaa. Mutta varmasti tulee se päivä kun sitä ei huomaa niin minulle se on aivan sama kuka ne framet tekee. Eniten odotan 5000 sarjassa/dlss 4 että pääsee pelaamaan rdr2 ja hogwarts legacya jne 4k 240hz.
 
Joo itse olen täysin samaa mieltä. Sitten jos pelailee competitive fps niin voi kääntää feikkiframet pois päältä. Nämä pelit kumminkin pyörii 300fps ilman niitä, eikä myöskään tule tätä monen pelkäämää viivettä.
Miksi mahdollisimman matalasta latenssista nauttimista varten pitäisi pelata kilpapelejä?

Ainakin itselleni pelin ohjattavuus on erittäin suuri osa kokemusta. Osa peleistä on jäänyt jopa pelaamatta sen takia että pelissä on luonnostaan iso input lagia esim. pakotetun triplabufferin tmv takia. Käänteisesti taas pelattavuus edellä tehdyt pelit kuten uudet Doomit ovat tosi kivoja pelejä vaikka ovat juoneltaan aika shaibaa.

En tiedä onko ongelma sinänsä noissa FG toteutuksissa, vai siinä että niitä tyrkytetään väkisin kaikille kuin mitäkin vegaaniutta tai Jeesusta.

Edit:
Tyrkytyksellä tarkoitan että näytönohjainta markkinoidaan FG:hen perustuvilla luvuilla ja sitä että täällä hehkutetaan sen olevan pelaamisen tulevaisuus ja ainoa keino jatkaa tästä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.

Varmaan kun ei ole aitoja frameja vaikka sitä suurin osa ei huomaisikaan ja näistä frameista yhtälailla saa maksaa saman hinnan kun oikeista frameista tai ainaki siltä se tuntuu, vaikka ihan kiva lisä tuohon rtx 5080 tuli samaan hintaan kuin 4080 super mutta on noi hinnat kyllä vähän poskettomia, ihmiset alkavat vaan pikkuhiljaa että näistä korteista pitää vaan maksaa niin paljon jos haluaa näitä uusia ominaisuuksia ja kun ei ole oikein kilpailua malliston yläpäässä.
 
Itse en taas ymmärrä kohkaamista feikkiframeista, kun kaikki tietokonegrafiikka on lähtökohtaisesti feikkiä. Vain lopputuloksella on väliä. On täysin validia valittaa esim. input lagin lisääntymisestä, jos se itseä häiritsee, mutta lähtökohtaisesti sillä tavalla millä kuva lopulta piirretään ei pitäisi olla mitään väliä, jos lopputulos on hyvä. Perinteisen rasteroinnin osalta kehityskulku alkaa olla loppu ja todennäköisesti lähes kaikki grafiikkaan ja suorituskykyyn vielä tulevat parannukset ovat RT/AI-ominaisuuksia.
 
Jaa, Jayz senttiki saanu 5090..

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jaa, Jayz senttiki saanu 5090..

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

On kyllä aika huvittavaa miten rtx 4090 on isompi ku 5090 on vaa kahden slotin kortti ja hyvä et on muuttanu ton liittimen paikkaa, saas nähdä mite toi näyttis jäähtyy kun valmistajilla on niin helvetin isoja noi kortit ja hauska lukea ton videon kommentteja kun jotkut vinkuu tuolla että turha video/liian pitkä eikö olis helpompaa vaa jättää videot kattomati, eikä siinä olis mitää järkee että noi tekniikkatubettajat tekis jotai 5-10 min videoit vaikka sen oleellisen sais siinä ajassa sanottua.
 
On kyllä aika huvittavaa miten rtx 4090 on isompi ku 5090 on vaa kahden slotin kortti ja hyvä et on muuttanu ton liittimen paikkaa, saas nähdä mite toi näyttis jäähtyy kun valmistajilla on niin helvetin isoja noi kortit ja hauska lukea ton videon kommentteja kun jotkut vinkuu tuolla että turha video/liian pitkä eikö olis helpompaa vaa jättää videot kattomati, eikä siinä olis mitää järkee että noi tekniikkatubettajat tekis jotai 5-10 min videoit vaikka sen oleellisen sais siinä ajassa sanottua.

Kun katsoo noita korttien kokoja niin tuo FE olisise ideaali malli. Saas nähdä kuin vähän noita on tarjolla. Kokeilla arpaa josko tarttuu.
 
Ok, tästä on näköjään vähän virheellistä tietoa liikkeellä. Joissain artikkeleissa puhutaan extrapoloinnista..



Jos oikein katsoin, se latenssiero oli paljon pienempi kun oli Performance-moodi päällä. Latenssi oli 35ms-40ms. Qualityssä korkeampi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mulle ei selvinnyt, oliko ilman framegen-testissä Performance vai Quality päällä super resolutionissa. No, pitää odottaa kunnon testejä.

Videolta katsottuna muuten kaikilla herkuilla:

DLSS performance, ei-FG, 26 ms
DLSS performance, MFG 4x, 36 ms
= +10 ms/+38 %

DLSS quality, ei-FG, 34 ms
DLSS quality, MFG 4x, 46 ms
= +12 ms/+35 %

Nuo eivät ole mitään tarkkoja keskiarvoja, vaan omia nopeita vilkaisuja. Kohdassa 9:20 - 9:55 testaaja sanoo MFG:n lisäävän latenssia 10 - 13 MS, kun vanha FG lisäsi 10 - 15 ms. Minun videolta katsomani 10 - 12 ms osuu yksiin testaajan havaintojen kanssa.

Viivettä siis tulee edelleen lisää, kun käyttää väliruutuja, mutta viivesakko on mahdollisesti aiempaa aavistuksen pienempi (tai sitten parannus millisekunteina liittyy puhtaasti 5090:n parempaan ruudunpäivitykseen).


Väliruutujen laskemisen toinen haitta on virheet nopeissa suunnanvaihdoksissa. Videolla kohdassa 12:06 käsivarressa ja hiuksissa näkyy selvä halo tummaa taustaa vasten (MFG 4x). Suurensin kuvaa, jotta kännykällä katsovatkin näkevät mistä on kyse.

Kaikki eivät tuollaisia virheitä näe, mutta tarkempisilmäisen pelikokemus menee pilalle ylimääräisestä häröstä/kuhinasta/vilkkumisesta kuvassa. Olen itse jälkimmäistä tyyppiä. Hitaat aivoni pystyvät sopeutumaan paremmin tasalaatuiseen tavaraan, vaikka se keskimäärin olisi huonompaa. Otan mieluummin virheettömän kuvan, kuin sulavamman kuvan ajoittaisilla silmänräpäytyksen kestävillä vihreillä. Vastaavasti valitsen mieluummin avg. 60 fps täydellisen tasaisella frametimella, kuin avg. 90 fps frametimen ajoittaisilla näykkimisillä. Samoin katselen mieluummin koko ajan stabiileja med/high -tekstuureja, kuin 8 Gt VRAM:n ahtauden takia ultran ja low:n välillä pumppaavia/vilkkuvia tekstuureja. En yksinkertaisesti kykene sopeutumaan muuttuvaan laatuun sekunnissa. Kestän paremmin jatkuvaa lievää huonoutta, kuin selvää huonoutta/virhettä sekunnin murto-osaakaan.

Screenshot_2025-01-18-11-39-53-55_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-18-11-49-38-30_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Itse en taas ymmärrä kohkaamista feikkiframeista, kun kaikki tietokonegrafiikka on lähtökohtaisesti feikkiä. Vain lopputuloksella on väliä. On täysin validia valittaa esim. input lagin lisääntymisestä, jos se itseä häiritsee, mutta lähtökohtaisesti sillä tavalla millä kuva lopulta piirretään ei pitäisi olla mitään väliä, jos lopputulos on hyvä. Perinteisen rasteroinnin osalta kehityskulku alkaa olla loppu ja todennäköisesti lähes kaikki grafiikkaan ja suorituskykyyn vielä tulevat parannukset ovat RT/AI-ominaisuuksia.

On ne silti vähän harhaanjohtavaa markkinointia, kun niillä on kuitenkin rajoitteena juurikin tuo viiveen kasvaminen, minkä takia se ei ole läheskään yhtä hyvä ominaisuus kuin esim. yliskaalaus.
 
On ne silti vähän harhaanjohtavaa markkinointia

Ärsyttävää kyllä frame genin markkinoiminen DLSS:n, FSR:n ja XeSS:n siivellä

Tää markkinointikritiikki on kuitenkin ihan eri keskustelu kuin se mistä oletettavasti täällä ollaan kiinnostuneita. Suurin osa haluaa tietää, mitä rahalla saa tai mikä kortti tällä summalla kannattaa uutena ostaa, eikä siitä mitä nVidia väittää että rahalla saa. Eli puhutaan niistä korttien todellisista ominaisuuksista eikä mainostetuista. Markkinointimateriaalien arvostelu on sekin ihan viihdyttävää, mutta ei varmaan moni täällä osta mitään mainoksen perusteella, vaan ihan todellisten testien, joita on hiukan tihkunut mutta joita kunnolla saadaan vasta ensi ja seuraavalla viikolla. Siksi ainakin itse pidän tuota melkoisena sivuseikkana, joka ei mitenkään vaikuta ostopäätöksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä.

Et tietenkään. Hienoa, että tulee uusia teknologioita parantamaan pelikokemusta. Tässä tapauksessa ominaisuuden voi vapaasti kytkeä päälle tai pois omien preferenssien mukaan. Jos jollekin latenssi on se kaikkein tärkein asia, niin sitten väännetään namiskat sen mukaan kuvanlaadusta välittämättä ja minimoidaan se latenssi. Jos taas pieni latenssin kasvu ei haittaa jos saadaan moninkertainen FPS, niin sitten väännetään sen mukaan. Hienoa että on vaihtoehtoja. Tuon yhden videon perusteella tämä on todella hyvä parannus, mutta odotetaan lisää testejä.
 
Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
Paljon tulikin jo keskustelua, mutta sanotaan nyt vielä omat kokemukset.

Kaikki ensimmäisen persoonan pelit hiirellä pelattuna ovat olleet kuraa frame genillä, vaikka pohjalla olisi luokkaa 100 fps. Uusimpina Indiana Jones ja Stalker 2 (Stalker tosin pyörii niin huonosti, että olisiko 60 fps ollut pohjalla).

Myös kolmannen persoonan pelit hiirellä pelattuna (lähinnä räiskinnät) pelaan mieluummin ilman FG:tä. Ohjaimen kanssa pelaan muut kuin räiskinnät ja voisin niissä kuvitella FG:n olevan jo ihan ok, kunhan saa pohjalle tarpeeksi ison fps:n. En vaan muista olenko koittanut.

Frostpunk 2:ssa taisin jopa käyttää FG:tä läpi pelin. Eli tuollaiset kaupunkirakennuspelit, strategiapelit ja muut ns. kaksiuloitteiset ylhäältä päin kuvatut pelit lienee ihan hyvä käyttökohde, täytyy sen verran myöntää.

Omat kokemukset siis päällimmäinen syy, miksi myöskään tuo Multi Frame Generation ei jaksa juurikaan kiinnostaa.
 
Videolta katsottuna muuten kaikilla herkuilla:

DLSS performance, ei-FG, 26 ms
DLSS performance, MFG 4x, 36 ms
= +10 ms/+38 %

DLSS quality, ei-FG, 34 ms
DLSS quality, MFG 4x, 46 ms
= +12 ms/+35 %
IMO niin pieniä latensseja niin natiivina kuin FG:n kera että menettää merkityksen jo. Mitä itse olen testaillut erinäisillä input lag detector harjoitussoftilla omaa kykyä erottaa eri tason input lageja niin noin 40ms kohdilla alkaa mennä arvailuksi hiiren liikkeestä että onko lagia vai ei. Tosin olen jo yli 40v pelaaja ja terävin särmä alkaa olemaan takanapäin. Ehkä top 0.01% CS pro pelaajat tuntevat eron selvästi mutta väitän että suurin osa louskuttaa näiden asioiden kanssa suutaan samoin kuin auto keskusteluissa deal breakkerinä on 0,1s kiihtyvyyserot ”kolmen sekunnin” autoissa.
 
IMO niin pieniä latensseja niin natiivina kuin FG:n kera että menettää merkityksen jo. Mitä itse olen testaillut erinäisillä input lag detector harjoitussoftilla omaa kykyä erottaa eri tason input lageja niin noin 40ms kohdilla alkaa mennä arvailuksi hiiren liikkeestä että onko lagia vai ei. Tosin olen jo yli 40v pelaaja ja terävin särmä alkaa olemaan takanapäin. Ehkä top 0.01% CS pro pelaajat tuntevat eron selvästi mutta väitän että suurin osa louskuttaa näiden asioiden kanssa suutaan samoin kuin auto keskusteluissa deal breakkerinä on 0,1s kiihtyvyyserot ”kolmen sekunnin” autoissa.
Kyllä, monelle 40 ms vs. 30 ms ei vielä haittaa mitään. Tuo 10 ms ero kuitenkin on olemassa, ja sillä on seurauksensa eri pelaajille eri aikoina:

1. Nuori ja nopea tuntee eron jo nyt. Jos hitaampi ylittää ärsytyskynnyksen, joutuu kuvan tarkkuutta heikentämään, jos haluaa luotuja ruutuja väliin. Edellisen testin DLSS performance MFG 4x:n 36 ms on suunnilleen yhtä viiveetöntä kuin DLSS quality ei-FG:n 34 ms. Eroina se, että edellinen on sulavampi (260 fps vs. 65 fps) ja jälkimmäinen tarkempi (2160-quality = 1440p vs. 2160-performance = 1080p).

2. Hitaammat eivät tunne puhdasta 40 ms vs. 30 ms eroa. Asia voi joillain muuttua, kun lisätään peliohjaimen tai näyttölaitteen viive tuohon päälle.

3. Hidas ja eroa nyt havaitsematonkin RTX 5090:n ostaja halunnee pelata kortillaan noin 2 - 4 vuotta. Sinä aikana julkaistaneen uusia pelejä, joissa latenssi ei enää olekaan tämän päivän 40 ms + peliohjaimen + näyttölaitteen viive, vaan enemmän. Hölmöläisten periaate ei valitettavasti toimi tässäkään asiassa:

"Jos sinä et huomaa 40 ms vs. 30 ms eroa, et huomaa 50 ms vs. 40 ms eroakaan jne.".

Jokaisella on oma ärsytyskynnyksensä viiveen osalta.

Ei-MFG:
xx ms (pelin viive) + 0 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

MFG 4x:
xx ms (pelin viive) + 11,5 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

Jälkimmäisessä on ylimääräinen 11,5 ms viivettä, minkä takia sillä tuo ärsytyskynnys kokonaisviiveen osalta tulee aikaisemmin vastaan.
 
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
 
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
Aika liki kyllä näyttää menevän pcpartpickerin mukaan, ite kyllä vaihtaisin virtalähteen 1000-1200w jos ostaisin rtx 5090 näytönohjaimen.


1737203007528.png
 
Kilowattia suositellaan järjestään valmistajien toimesta, ja jotkut ovat lätkineet jopa 1200W joka lienee vähän silleen varman päälle jos CPU on Intelin kiuas ja PSU on vähän sademetsästä revitty "1200W" joka oikeasti ei ihan tarran lukemia puske.

Oma odotukseni on että hyvä 850W, jos sellainen jo on, voi selvitä jos muu kone ei ole mikään hirveä virtasyöppö, mutta voi pelikuorman alla painia sen verran korkeissa lukemissa että ainakin hyötysuhde laskee, ts. töpselistä joudutaan repimään enemmän ja tämä konvertoituu sitten lämmöksi. Jos tarkoitus on lyödä 5090 sisään, en itse enää rakentaisi konetta alle 1000W powerilla, mutta jos koneessa on laadukas 850W, en näe mitään syytä miksei hommaa voi sillä kokeilla ja katsoa missä lukemissa kulutus heiluu ja pysyykö homma pystyssä.

Ja jos kombo 5090 + 850W (tai alle!) sammuu niin syy lienee aika selvä, poweri ei nyt sitten vaan jaksanut kovia leikkejä.
 
Jaa, Jayz senttiki saanu 5090..
Kaikki arvostelijat ovat jo aika lailla saaneet, Jayzsentti vain ilmeisesti sai ihan NVIDIAn jengin vierailun jonka valvovan silmän alla annettiin erikoislupa fiilistely-kasailuun jossa tosin ei näytetty mitään sellaista mitä ei olisi jo CES-messuilla nähty. Selvästi tekevät yhteistyötä muutaman ison juutubeilijan kanssa ja järjestävät hypen ylläpitoon muutamia "exclusive"-videoita ennen kuin arvostelut paukkuvat sitten joka suunnasta. Ennustan että ensi viikolla tulee pari lisää eri kanavilta hieman eri näkökulmilla. Pitää pitää kampanja pyörimässä. Niin ja sieltä varmaan tulee erikseen joku unboksaus-embargon liftaus että joka kanava voi tehdä "ooo shiny kortti"-videonsa vielä ennen itse arvosteluja.

Ja sitten me poloiset joilla ostohousut on jo jalassa ja F5-nappi rasvattu sitten kärvistelevät täällä että "shut up and take my money".
 
IMO niin pieniä latensseja niin natiivina kuin FG:n kera että menettää merkityksen jo.

No tämähän se. Preferenssejä on monia. Nuo luvut vaikuttavat niin pieniltä, että merkitys on itselleni luultavasti olematon tai vähintään hyvin pieni. Itselleni pelaamisessa on muitakin oleellisia tekijöitä kuin latenssi: ruudunpäivitysnopeus, resoluutio ja grafiikan laatuasetukset ovat yhtä lailla merkittäviä tekijöitä, eikä latenssi oli läheskään kaikissa peleissä se kriittisin asia joka pitää keinolla millä hyvänsä minimoida. Mielenkiinnolla silti odottelen pelaajien kokemuksia. Siis muidenkin kuin niiden, joille 1ms latenssin kasvattaminen on painajaista.

Mutta konffattavuus on hyvä asia, jotta jokainen saa haluamansa.
 
Kilowattia suositellaan järjestään valmistajien toimesta, ja jotkut ovat lätkineet jopa 1200W joka lienee vähän silleen varman päälle jos CPU on Intelin kiuas ja PSU on vähän sademetsästä revitty "1200W" joka oikeasti ei ihan tarran lukemia puske.

Oma odotukseni on että hyvä 850W, jos sellainen jo on, voi selvitä jos muu kone ei ole mikään hirveä virtasyöppö, mutta voi pelikuorman alla painia sen verran korkeissa lukemissa että ainakin hyötysuhde laskee, ts. töpselistä joudutaan repimään enemmän ja tämä konvertoituu sitten lämmöksi. Jos tarkoitus on lyödä 5090 sisään, en itse enää rakentaisi konetta alle 1000W powerilla, mutta jos koneessa on laadukas 850W, en näe mitään syytä miksei hommaa voi sillä kokeilla ja katsoa missä lukemissa kulutus heiluu ja pysyykö homma pystyssä.

Ja jos kombo 5090 + 850W (tai alle!) sammuu niin syy lienee aika selvä, poweri ei nyt sitten vaan jaksanut kovia leikkejä.
corsairin 850w rm850 plus gold on itellä ja amd ryzen 5900x. Noh pitää kattella mutta kyllä poweri pitäs ihan priimaa olla
 
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä.
Olen ollut tekoäly ja rt-tuuletin alusta lähtien. Matkaan on osunut pettymyksiä kuten täysin floppi dlss 1 ja 20x0 korttien elinaikana rt pelien määrä minimaalinen. Muna/kana ongelma. DLSS3 oli/on hyvä kompromissi suorituskykyä melko minimaalisella kuvanlaadun huonontumisella ja joskus jopa natiivia parempi kuvanlaatu. DLSS4 parantaa.

Mun suurin into tekoälypuolelle kuitenkin video/valokuvahommat ja isot lokaalit kielimallit/muut lokaalit neuroverkot. Uudet softat mitkä käyttävät keinoälyä kuvien/videon editointiin ja parantamiseen huikeita mutta raskaita. Nykyinen 3070fe saattaa laskea kymmeniä sekunteja yhteen 8k kuvaan jotain neuroverkon avulla tehtyä suttujen poistoa/kuvanparannusta/regeneratiivisella ai:lla yksityiskohtien luonti kuten maskatun alueen taustan vaihto hallusinoituun. Videoihin kohinanpoistot, ai:n avulla tehdyt maskit, ylöspäin skaalaus, geneeriset kuvanparannukset yksityiskohtiin, fps:n nostaminen jne. Mitä huonompilaatuinen lähdemateriaali(esim. vhs remasterointi tai gopro) sitä enemmän etua neuroverkoista.

Neuroverkot muuttaneet sen millaista jälkeä tavis saa ulos mediaa editoidessa. Topazin video/ai/gigapixel. Skylum luminar kuvaeditointiin. Parasta juttua koskaan. Näissä softissa on asetukset missä saa säädettyä hallusinonnin määrää niin kuvat pysyvät uskollisena lähdemateriaalille ja toisessa ääripäässä syntyy kolmipäisiä apinoita jos niin haluaa. Neuroverkkoapurit menevät nopealla tahdilla kohti parempaa ja ovat erittäin hyviä jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh

Sanontakin menee että " liian kanssa pärjää aina, mutta vähällä ei " eli jos suositellaan 1000w niin kyllä sen ainakin laittaisin, ompahan peli varaa ja ei tarvi miettiä.
 
Miten tämä FG/MFG käytännössä toimii? Ajatellaan että minulla on 144Hz näyttö ja peli on rajoitettu siksi 142fps. Peli toimii 100fps ilman FG. Kun laitan FG päälle niin toimiiko peli 71fps+FG? Tai 35fps+MFG? Vai lisääkö se vain tarvittavat framet aitoihin sopivin välein?
 
Miten tämä FG/MFG käytännössä toimii? Ajatellaan että minulla on 144Hz näyttö ja peli on rajoitettu siksi 142fps. Peli toimii 100fps ilman FG. Kun laitan FG päälle niin toimiiko peli 71fps+FG? Tai 35fps+MFG? Vai lisääkö se vain tarvittavat framet aitoihin sopivin välein?
Varmaan menee aika haastavaksi frame pacing jos on 100fps natiivi, 144Hz ulostulo. Olis varmaan optimaalista ottaa lukittu 72fps natiivi ja 1 frame väliin niin saisi tasaisen 144fps ja ei lagikaan sitten heittelisi framesta toiseen. Blackwell:ssa on joku uus härpätin mikä yrittää ajoittaa generoituja frameja tasaisille väliajoille. Miten hyvin toi uusi lohko millä ajoitetaan generoituja frameja on tuntematon suure. Tarvii odotella arvosteluja, että oikeasti tiedetään teknologian rajoitteet ja mahdollisesti myös mukanaan tuomat artifaktat.
 
Jos on tuollaisia ongelmia niin ei muuta kuin 240hz 4k OLEDia kehiin niin on taas näydäri mistä jää kanittamaan että on tarpeeksi frameja monitorille.
 
Jos on tuollaisia ongelmia niin ei muuta kuin 240hz 4k OLEDia kehiin niin on taas näydäri mistä jää kanittamaan että on tarpeeksi frameja monitorille.
Siksi kysyin kun pitää neuvoa nuorisolle parhaita asetuksia peleihin. En ajatellut vielä ostaa heille uusia näyttöjä sitä varten.
Itse en koe tarvitsevani generoituja lisäruutuja mutta ehkä tulevaisuudessa kun sopiva peli löytyy.
 
Kyllä, monelle 40 ms vs. 30 ms ei vielä haittaa mitään. Tuo 10 ms ero kuitenkin on olemassa, ja sillä on seurauksensa eri pelaajille eri aikoina:

1. Nuori ja nopea tuntee eron jo nyt. Jos hitaampi ylittää ärsytyskynnyksen, joutuu kuvan tarkkuutta heikentämään, jos haluaa luotuja ruutuja väliin. Edellisen testin DLSS performance MFG 4x:n 36 ms on suunnilleen yhtä viiveetöntä kuin DLSS quality ei-FG:n 34 ms. Eroina se, että edellinen on sulavampi (260 fps vs. 65 fps) ja jälkimmäinen tarkempi (2160-quality = 1440p vs. 2160-performance = 1080p).

2. Hitaammat eivät tunne puhdasta 40 ms vs. 30 ms eroa. Asia voi joillain muuttua, kun lisätään peliohjaimen tai näyttölaitteen viive tuohon päälle.

3. Hidas ja eroa nyt havaitsematonkin RTX 5090:n ostaja halunnee pelata kortillaan noin 2 - 4 vuotta. Sinä aikana julkaistaneen uusia pelejä, joissa latenssi ei enää olekaan tämän päivän 40 ms + peliohjaimen + näyttölaitteen viive, vaan enemmän. Hölmöläisten periaate ei valitettavasti toimi tässäkään asiassa:

"Jos sinä et huomaa 40 ms vs. 30 ms eroa, et huomaa 50 ms vs. 40 ms eroakaan jne.".

Jokaisella on oma ärsytyskynnyksensä viiveen osalta.

Ei-MFG:
xx ms (pelin viive) + 0 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

MFG 4x:
xx ms (pelin viive) + 11,5 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive

Jälkimmäisessä on ylimääräinen 11,5 ms viivettä, minkä takia sillä tuo ärsytyskynnys kokonaisviiveen osalta tulee aikaisemmin vastaan.
Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.

40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.
 
Latenssiasiasssa hiiri+näppiksellä tuntee latenssin helpoiten. Pad:lla jos pelaa niin paljon enemmän saa latenssissa anteeksi. Aika ison osan single player pelejä kuten horizon ja god of warin minä pelaan mieluummin pad:lla. Osa peleistä hiiri+näppis ja autopelit ratilla vr:ssa

Jos pelaisin moninpeli pumpumeja niin ei framegeniä ja asetukset niin että maksimi fps ja maksimi helppo nähdä viholliset. Reflex2+warp lienee kova pumpumiin. Vaikka olis häröjä reunoilla niin tuskin niitä reunoja tuijotellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh

Tän takia yleensä kannattaa ostaa sellainen missä on pelivaraa. Virtalähde kun tuskin vaihtuu niin usein kuin näytönohjain. 🫣
 
Ostin 1.3kW virtalähteen uuteen koneeseen. Jos tuosta loppuu pelivara niin ehkä ei ole tarpeen käyttään pelivaran ulkopuolelle jääviä komponentteja.
 
Ostin 2015 lopulla semmosen missä oli pelivaraa, 650W. Ei oo paljoa ollu pelivaraa 2000 sarjan jälkeen.

No siis kyllä ite virtalähteen useemmin vaihdan kun 10 vuoden välein 😅 edellinen oli seasonicin gx 1000w gold, sen myin kun oli takuuta vielä reilusti, ja nyt sit nappasin proshopista tovi sitten tuon seasonicin Prime 1600w titaniumin, niin tuskin siitä jää kiinni taas seuraavaan viiteen vuoteen. Mut nykyisin noita 1000w + laadukkaita virtalähteitä saa suht edullisesti.
 
Miksi niissä virtalähteissä pitää pihistellä? Itse ostin 850W virtalähteen 2015 ja päivitin 1200W 2020. Parempi olla varaa eikä tuuletin huuda...

Luulisi olevan pieni investointi jos on varaa laittaa näytönohjaimeen melkein 3000€...
 
Ostin 1000W vuonna 2018 ja sen pelivara jäi aika lailla turhaksi, 850W olisi riittänyt. Ainoa boonus oli että se pystyi ajamaan konetta ilman powerin tuulettimen pyörimistä. Ostin uuteen koneeseen taas 1000W tänä vuonna (vanha kun edelleen puksuttaa vieressä kakkosmasiinana) ja näyttää riittävän tälläkin kertaa oikein hyvin. Logiikka oli että 12V-2x6 on 600W max ja 600W + mitä loppukone syö mahtuu 1000W rajoihin. ja sinä kauniina päivänä jos ikinä käy niin että noita kaapeleita menisi näyttikseen kaksi, se onko poweri 1000W vai 1200W ei muuta tilannetta ja 1600W vaikutti vahvalta overkilliltä :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 250
Viestejä
4 899 005
Jäsenet
78 947
Uusin jäsen
Petkyns84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom