NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Itselläni on koneessa 3080, millä pärjää mielestäni vielä kohtuullisen hyvin UWQHD-resoluution pelaamisessa. Jos Nvidia olisi julkaissut vastaavanlaisen 3080-jytkyn, niin olisin todennäköisesti päivittänyt koneeseen 5080- tai 5070 Ti näytönohjaimen, mutta tällä RTX 4000 Super Super -julkaisulla en näe siihen mitään aihetta. Jätetään siis näytönohjaimet kaupan hyllylle, eiköhän joku nämä 5000-sarjalaiset sieltä osta kuitenkin. Palataan asiaan 6000-sarjan myötä, toivottavasti silloin on myös varteenotettavaa kilpailua muiltakin valmistajilta.

Hieman hirvittää miten 10 gigalla muistia jatkossa pärjää (esim. case Indiana Jones), mutta en ole enää uudestaan menossa Nvidian VRAM-ansoihin (case GTX 970 3.5 Gt). 16 Gt muistia 1250€ näytönohjaimessa vuonna 2025 on vaan liian vähän (RTX 5080).
Joo mulla myös 3080 ja vähän huonolta näyttää päivityspolku noiden uusien tulokaskorttien suhteen. 5070 nyt ainakin vaikuttaa DOA:lta itselleni koska muistia vaan 12GB (vai onko siinä sitten joku kikka3-tekstuurikompressointi tms.). AMD:n 9070 XT saattaa olla kelpo päivityskortti jos tehoero vs. 3080:aan on riittävä ja jos hinta on alta 700€. Tehokkaampien korttien hinnat karkaavat sitten jo auttamatta oman budjetin yli.

Eipä tässä toki kiirettä ole päivittää mutta tosiaan esim. tossa uudessa Indyssä joutui pudottamaan pari pykälää tekstuurien laadusta, ihan kohtuu hyvältä peli silti näytti. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä molempien leirien julkaisut.
 
Joo mulla myös 3080 ja vähän huonolta näyttää päivityspolku noiden uusien tulokaskorttien suhteen.
Minusta näyttää oikein hyvältä. Saisi tulla lisää markkinaosuutta AMD:lle, niin hinnat tippuvat. Mutta samaa mieltä tuosta 3080 päivittämisestä, ei mitään järkeä kunnes noihin tulee lisää muistia. Antaa AI-härveleiden pyöriä pari sukupolvea, niin sitten jossain vaiheessa lisäävät kyllä muistiakin kun kilpailu kovenee.
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
Tosin saahan dlss4 kuvanlaatuparannukset ja muistinkulutusvähennyksen 3080:llakin käyttöön. Jää vain framegen puuttumaan. Framegen ei liene ole killer must have ominaisuus.
 
Ärsyttävää kyllä frame genin markkinoiminen DLSS:n, FSR:n ja XeSS:n siivellä, kun yllättävän moni tuntuu luulevan niiden olevan sama asia.

Nvidia DLSS, AMD FSR ja Intel XeSS ovat tekoälyskaalaimia, jotka skaalavat pienemmän resoluution isommalle. Nämä on todettu hyviksi välineiksi nostaa ruudunpäivitysnopeutta. Varsinkin 4K-näytöillä todella hyviä teknologioita.

Nvidia Frame Generation (uusimpana tuo Multi Frame Generation), AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.
 
Ärsyttävää kyllä frame genin markkinoiminen DLSS:n, FSR:n ja XeSS:n siivellä, kun yllättävän moni tuntuu luulevan niiden olevan sama asia.

Nvidia DLSS, AMD FSR ja Intel XeSS ovat tekoälyskaalaimia, jotka skaalavat pienemmän resoluution isommalle. Nämä on todettu hyviksi välineiksi nostaa ruudunpäivitysnopeutta. Varsinkin 4K-näytöillä todella hyviä teknologioita.

Nvidia Frame Generation (uusimpana tuo Multi Frame Generation), AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.
Samaa mieltä, erityisesti Nvidian tapauksessa. "DLSS" on käytännössä kirjasto eri teknologioita ja sillä ei ole mitään tekemistä enää pelkästään "super samplingin" kanssa. Yritä siinä sitten selvittää vähemmän asioista tietävälle että DLSS 4 tulee kaikille korteille, mutta FG on edelleen 4000 sarjassa ja MFG 5000 sarjassa.

Voisivat pikkuhiljaa brändätä tuon uudelleen.
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
Mikähän tässä meni sekaisin, totesin käytännössä saman asian yllä. DLSS on edelleen lyhenne sanoista deep learning super sampling ja sen alla Nvidia kaikkea tuota kauraa markkinoi.
 
Mikähän tässä meni sekaisin, totesin käytännössä saman asian yllä. DLSS on edelleen lyhenne sanoista deep learning super sampling ja sen alla Nvidia kaikkea tuota kauraa markkinoi.
Olin vastaamassa käytännössä edeltävään viestiin, kirjoitit omasi kun kaivelin linkkiä (ja jumituin wikipediaan).

Toki on myös totta, että DLSS 2 asti lyhenne tarkoitti vain nykyistä DLSS SR, mutta on tässä jo hyvä tovi ollut tottua muutokseen, että DLSS pelkästään on teknologiapaketti ja SR/FG/MFG/RR/DLAA sitten alajoukkoja.
 
Toki on myös totta, että DLSS 2 asti lyhenne tarkoitti vain nykyistä DLSS SR, mutta on tässä jo hyvä tovi ollut tottua muutokseen, että DLSS pelkästään on teknologiapaketti ja SR/FG/MFG/RR/DLAA sitten alajoukkoja.
No ei varmasti ole ongelma asioista kiinnostuneille, mutta kun tuon pitäisi aueta myös niille normaaleille kuluttajille. Eiköhän tuo ole täysin tiedostettu markkinointikikka Nvidialta. Hyvänä esimerkkinä tuo eilen julkaistu 5090 video (6:35 ->):





Mainitaan toki ohimennen että FG päällä, mutta itse noissa fps lukemissa puhutaan vain DLSS 3.5 ja DLSS 4. Näppärää kun se FG kuuluu siihen DLSS niin ei tarvitse mainita onko FG päällä vai ei...
 
No ei varmasti ole ongelma asioista kiinnostuneille, mutta kun tuon pitäisi aueta myös niille normaaleille kuluttajille. Eiköhän tuo ole täysin tiedostettu markkinointikikka Nvidialta. Hyvänä esimerkkinä tuo eilen julkaistu 5090 video (6:35 ->):





Mainitaan toki ohimennen että FG päällä, mutta itse noissa fps lukemissa puhutaan vain DLSS 3.5 ja DLSS 4. Näppärää kun se FG kuuluu siihen DLSS niin ei tarvitse mainita onko FG päällä vai ei...

Kyllähän tuollakin videolla n. 1:40 alkaen käytiin läpi DLSS:n sisältö, eli videon alusta loppuun katsova Pentti Peruskäyttäjä pitäisi olla videon loppupuoliskolla informoitu mitä tekniikoita käytetään.

Tosin Pentti jos on riittävän keskiverto kuluttaja, niin se ei näe koskaan koko videota, hakee marketista 5060 6GB kortilla varustetun pakettimikron ja iloitsee kuinka fps laskuri näyttää isoja lukuja MFG päällä.
 
Kyllähän tuollakin videolla n. 1:40 alkaen käytiin läpi DLSS:n sisältö, eli videon alusta loppuun katsova Pentti Peruskäyttäjä pitäisi olla videon loppupuoliskolla informoitu mitä tekniikoita käytetään.

Tosin Pentti jos on riittävän keskiverto kuluttaja, niin se ei näe koskaan koko videota, hakee marketista 5060 6GB kortilla varustetun pakettimikron ja iloitsee kuinka fps laskuri näyttää isoja lukuja MFG päällä.
Pitäisi kyllä, mutta hieman hämäävää kun aiemmissa vertailuissa se FG on selvästi mainittu myös noiden lukujen osalta (esim. DLSS + FG). Eli pointti pysyy, ihan tietoista markkinointikikkailua.

Ja kyllä, se on se valitettava fakta. Sitten ollaan ihmettelemässä foorumeilla miksi +100fps tuntuu inputtien osalta lagiselta paskalta kun se todellinen fps on jotain 30 luokkaa.

FG:llä on paikkansa (+60fps base fps pelaamisessa), mutta tuo Nvidian markkinointi on suoraan sanottuna täyttä paskaa sen osalta. Luulisi että näin isossa monopoliasemassa voisi jo olla hieman rehellisempi.

Plus olen edelleen sitä mieltä että se DLSS nimi pitäisi muuttaa koska se on nykyään joku nippu eri ominaisuuksia jotka vain sekottaa normaaleja kuluttajia.
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
Tuohon vielä DLDSR sekaan niin on lopullisesti pakka sekaisin. No itselle kuitenkin DLSS on edelleen vain ylösskaalaus ja kaikki muu minkä pystyy erikseen aktivoimaan on sitten erikseen.
 
Onko näihin mitään luottamista? Ilman dlss ja ilman ray tracingia niin prossun käyttö on koko ajan korkeampi 5xxx sarjan korteilla, etenkin cp2077 pelissä, ja ero juuri mitätön vrt 4090 ja 5090? ja jännä et toisessa 5090 vs 4070 ti super ja toisessa 5080 vs 4090 vs 7900xtx. :rolleyes:



 
Onko näihin mitään luottamista? Ilman dlss ja ilman ray tracingia niin prossun käyttö on koko ajan korkeampi 5xxx sarjan korteilla, etenkin cp2077 pelissä, ja ero juuri mitätön vrt 4090 ja 5090? ja jännä et toisessa 5090 vs 4070 ti super ja toisessa 5080 vs 4090 vs 7900xtx. :rolleyes:





Joo, tuon kaverin tekemisiin ei kannata luottaa.. Sillä mitään oo, aina noi tulokset olleet mitä on, silloin kun 4090:n hommasin niin erehdyin katteleen ton videoita :)
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
Ei siihen, koska 4090 käytettynä tarjoaa aivan huikean hinta-teho -suhteen. :)
 
AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.

Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
 
Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.
 
Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
Ilmaisesta ei voi puhua, generoiduista frameista maksetaan lisääntyneenä viiveenä. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on generoitu ja näytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kyllä, mutta hieman hämäävää kun aiemmissa vertailuissa se FG on selvästi mainittu myös noiden lukujen osalta (esim. DLSS + FG). Eli pointti pysyy, ihan tietoista markkinointikikkailua.

Ja kyllä, se on se valitettava fakta. Sitten ollaan ihmettelemässä foorumeilla miksi +100fps tuntuu inputtien osalta lagiselta paskalta kun se todellinen fps on jotain 30 luokkaa.

FG:llä on paikkansa (+60fps base fps pelaamisessa), mutta tuo Nvidian markkinointi on suoraan sanottuna täyttä paskaa sen osalta. Luulisi että näin isossa monopoliasemassa voisi jo olla hieman rehellisempi.

Plus olen edelleen sitä mieltä että se DLSS nimi pitäisi muuttaa koska se on nykyään joku nippu eri ominaisuuksia jotka vain sekottaa normaaleja kuluttajia.
Nytkin peleissä on aika valtava määrä säädettävää, kuten myös eri tyyppisiä DLSS, FG, erilaiset RT tyypit yms. Kuluttajaa hämmenetään ja osin sumutetaan.

On se varmaan mukavaa joistakin pelaajista kun on näin paljon säätöjä, mutta näin vanhempana pelaajana säädettävää on ihan liikaa ja osa on sekavia, en aina edes huomaa mikä säätö vaikuttaa mihinkin ja mikä kuvanlaatuun, mikä fps yms.
Aina joutuu joissain peleissä etsimään google haku kuumana "best settings for xxxx kokoonpano yms"
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
Ok, eli latenssi on se kriittinen ongelma tuossa. Tänne postatussa videossa testattiin CP2077:aa ja siinä latenssi ei näyttänyt juuri heikkenevän jos oikein katsoin. Eli framegenin kanssa ja ilman latenssi oli kummassakin luokkaa 35ms. Ei tuo ollut mikään kunnon testi koska latenssia ei mitattu pidemmältä ajalta, mutta luvut olivat joka tapauksessa 35ms ympäristössä ja ero oli niin pieni, etten usko että sitä voi huomata. FPS-ero oli 4-kertainen. Sen voi jo huomata.

Toki tuo on vain yksi peli ja yksi puutteellinen testi joten pitää odottaa parempia.

Ilmaisesta ei voi puhua. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät generoimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on näytetty.

Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
En kyllä itsekkään ymmärrä näitten feikki framejen rummuttamista jonakin hyvänä ominaisuutena vaikka onhan sen ihan selvää että enään ei pelkkää rasterointia suorituskykyä saa niin paljoa enään mutta kummasti sitä riittää aina malliston yläpäähän, ja kun pelit tehdään niin raskaaksi niin on "pakko" käyttää noita ominaisuuksia jos haluaa kaikki ominaisuudet päälle ja on hyvä kun näiden varjolla sitten pelien tekijät optimoivat pelejään (totuus eivät optimoi) mutta mistä minä tiedän kun olen vain tyhmä kuluttaja. No onneksi on paljon vanhoja pelejä mitä pitäisi pelata läpi ja voi rauhassa odotella että noi uudet pelit toimii paremmin sitten kenties uudemmalla raudalla.
 
Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
Ei vaan se interpoloi. Rendataan kaksi framea ja sitten interpoloidaan väliin kolme extra framea ja näytetään ne sulavana jonona. Viive tulee nimenomaan siitä että puskuroidaan se seuraava frame näyttämisen sijaan.

E: Eli jos peli pyörii 100fps niin teoriassa framejen välillä on 10ms. Framegenin kanssa puskuroidaan kaksi framea ja generoidaan väliin muutama frame lisää. Lagi kasvaa yhden framen verran + se aika mikä menee generointiin.
 
Kai jotain pelejä voi pelailla mutta se riippuu niin paljon käyttäjästä miten sen viiveen sitten tuntee.
Moni konsolipelaaja sanoo että 30fps pelit ovat ihan OK pelattavia eikä mitään viiveitä tai mitään varsinaisesti tunne verrattuna 60fps vaikkakin 60fps on sulavampi visuaalisesti. 30fps moodissa kuitenkin puhutaan noin 150ms - 250ms click-to-photon latensseista pelistä riippuen.

Pointti siis siinä että nämä "meidän" framegen keskustelut on aika top 0.1% pro-gamer viilausta täällä kun valitetaan native 35ms latenssista verrattuna Framegenin 55ms latenssiin (luvut DF:n cyberpunk testailusta ilman framegeniä vs framegenin kanssa). Näkisin siis että framegen on tulevaisuutta halusipa sitä tai ei. Ja se joka sitä ei edes periaattessa halua voi sen kytkeä pois eli best-from-both-worlds.

E: Näköjään Red Dead Redemption 2 pelissä konsoleilla click-to-movement latenssi 11 framea eli 33ms * 11 = 363ms. Ei näytä input lag ainakaan myynteihin vaikuttavan! :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan se interpoloi.

Ok, tästä on näköjään vähän virheellistä tietoa liikkeellä. Joissain artikkeleissa puhutaan extrapoloinnista..

Framegenin 55ms latenssiin (luvut DF:n cyberpunk testailusta ilman framegeniä vs framegenin kanssa)

Jos oikein katsoin, se latenssiero oli paljon pienempi kun oli Performance-moodi päällä. Latenssi oli 35ms-40ms. Qualityssä korkeampi.



Mulle ei selvinnyt, oliko ilman framegen-testissä Performance vai Quality päällä super resolutionissa. No, pitää odottaa kunnon testejä.
 
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.
Esim S.T.A.L.K.E.R 2:ssa menee alkukylässä todella pahaksi FG:llä. Voi olla että 4090 pystyy tarpeeksi korkeaan natiivipäivitykseen, ettei vaikutus ole niin suuri (tarviiko sillon FG:tä?).

Huomioitavaa on myös että pelaan aina ilman VSYNCiä samasta syystä, koska mielummin otan puolikkaan framen informaation kuin odotan että seuraava on kokonaan valmis. Ehkä olen tavallista herkempi, mutta sama oli aikoinaan kun kolmoispuskurointi nosti suosiotaan niin minulla se aiheutti lähinnä armotonta vitutusta kun sitä ei joissain peleissä saanut edes pois päältä.

Edit:
Niin ja kai se inputikin on oleellinen. Aika iso ero on jo 125 Hz vs 1000 Hz hiiressäkin... Jos pelaa jollain extremely 60-90 Hz bt-hiirellä voi olla että erot ovat pienet.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon: ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.
 
Itse olen kanssa sitä mieltä, että saisi NVIDIA keksiä jonkun paremman katto brändin noille eri teknologioille. Vaikka joku RTX AI image tms.

Latenssihommat on todella yksilöllisiä ja pelikohtsisia eroja on myös paljon. STALKER 2:ssa on surkein Frame gen kokemus kyllä, mitä itse kokeillut, sitten ominaisuuden julkaisun, jolloin latenssi oli aika karu esim. Spidermanissa. Nopeasti tuli siihenkin Pätsi, jonka jälkeen ollut aina FG päällä siinäkin pelissä itsellä.

Monissa peleissä itselle ihan ok joku 45-50 FPS pohjalla. Varsinkin jos ei ole kyse mistään nopeatempoisesta FPS pelistä.
 
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.

Eilen tuumasin jatkaa Indiana Jonesia ja kun tämä framegen viive on nyt pinnalla niin piti testata sitä pikaisesti. Ilman framegeniä peli pyörii nykyisillä asetuksillani 4090/4K noin 80-90fps tuntumassa. Jos isken tuolla pohja-frameratella framegenin päälle, tulee hiiren kontrolleihin todella huomattava viive jota itse en pysty kyllä sietämään. Toki siihen varmasti tottuisi, mutta mieluummin olen tottumatta. Jos ei melkein 100fps pohjalla riitä itselleni että framegeniä voi käyttää niin eipä sillä ole mitään käyttöä itselleni.

Toki tässä on muuttujia eli pelistä ja pelimoottorista riippuen viiveet ovat erilaiset, 5000-sarjan myötä tulee Reflex 2, padilla pelatessa näitä viiveitä tuskin edes huomaa yms.
 
Kai jotain pelejä voi pelailla mutta se riippuu niin paljon käyttäjästä miten sen viiveen sitten tuntee.
Käyttäjän lisäksi riippuu myös pelistä, peliohjaimesta ja näyttölaitteesta.

Moninpeliin, kuten Battlefieldiin en frame geniä toki ottaisi, kun hiiren tuntuman en halua kärsivän vähääkään.

Sen sijaan yksinpeleihin olen kokenut FG:n käyttökelpoiseksi suhteellisen alhaisen 120hz virkistystaajuuden näytölläkin. Huomaan viiveen, hiiren vaste tuntuu lötkömmältä kuin Battlefieldissä, mutta totun siihen pian eikä se juuri häiritse menoa. Sulava kuva vie voiton.

- Näyttöni rajoittaa FG loihtimisen max. 58 -> 116 fps, jos käytössä olisi korkeampi virkistystaajuus ja taiotaan vaikkapa 100 -> 200 framea olisi viivekin selvästi matalampi ja FG yhä käyttökelpoisempi (tässä tullaan toki siihen, olisiko se 100fps jo itsessään täysin riittävä sulavaan pelikokemukseen, monelle olisi)
- Jos pelataan gamepadillä eikä hiirellä, ei viive ole yhtä havaittava (ainakaan mulle, ehkä joillekin tämä ei päde?)
- Jos pelataan hidastempoista peliä (FS 2024), tulee kameran nopeita liikkeitä vähemmän
 
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon: ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.

Joo itse olen täysin samaa mieltä. Sitten jos pelailee competitive fps niin voi kääntää feikkiframet pois päältä. Nämä pelit kumminkin pyörii 300fps ilman niitä, eikä myöskään tule tätä monen pelkäämää viivettä.
 
Käyttäjän lisäksi riippuu myös pelistä, peliohjaimesta ja näyttölaitteesta.

Moninpeliin, kuten Battlefieldiin en frame geniä toki ottaisi, kun hiiren tuntuman en halua kärsivän vähääkään.

Sen sijaan yksinpeleihin olen kokenut FG:n käyttökelpoiseksi suhteellisen alhaisen 120hz virkistystaajuuden näytölläkin. Huomaan viiveen, hiiren vaste tuntuu lötkömmältä kuin Battlefieldissä, mutta totun siihen pian eikä se juuri häiritse menoa. Sulava kuva vie voiton.

- Näyttöni rajoittaa FG loihtimisen max. 58 -> 116 fps, jos käytössä olisi korkeampi virkistystaajuus ja taiotaan vaikkapa 100 -> 200 framea olisi viivekin selvästi matalampi ja FG yhä käyttökelpoisempi (tässä tullaan toki siihen, olisiko se 100fps jo itsessään täysin riittävä sulavaan pelikokemukseen, monelle olisi)
- Jos pelataan gamepadillä eikä hiirellä, ei viive ole yhtä havaittava (ainakaan mulle, ehkä joillekin tämä ei päde?)
- Jos pelataan hidastempoista peliä (FS 2024), tulee kameran nopeita liikkeitä vähemmän
Samat kokemukset codeissa ja muissa fps peleissä että dlss ei vaan tunnu oikealta, joko se näyttää mössöltä verrattuna natiiviin tai sitten muuten vaan joku on pielessä minkä kyllä huomaa. Mutta varmasti tulee se päivä kun sitä ei huomaa niin minulle se on aivan sama kuka ne framet tekee. Eniten odotan 5000 sarjassa/dlss 4 että pääsee pelaamaan rdr2 ja hogwarts legacya jne 4k 240hz.
 
Joo itse olen täysin samaa mieltä. Sitten jos pelailee competitive fps niin voi kääntää feikkiframet pois päältä. Nämä pelit kumminkin pyörii 300fps ilman niitä, eikä myöskään tule tätä monen pelkäämää viivettä.
Miksi mahdollisimman matalasta latenssista nauttimista varten pitäisi pelata kilpapelejä?

Ainakin itselleni pelin ohjattavuus on erittäin suuri osa kokemusta. Osa peleistä on jäänyt jopa pelaamatta sen takia että pelissä on luonnostaan iso input lagia esim. pakotetun triplabufferin tmv takia. Käänteisesti taas pelattavuus edellä tehdyt pelit kuten uudet Doomit ovat tosi kivoja pelejä vaikka ovat juoneltaan aika shaibaa.

En tiedä onko ongelma sinänsä noissa FG toteutuksissa, vai siinä että niitä tyrkytetään väkisin kaikille kuin mitäkin vegaaniutta tai Jeesusta.

Edit:
Tyrkytyksellä tarkoitan että näytönohjainta markkinoidaan FG:hen perustuvilla luvuilla ja sitä että täällä hehkutetaan sen olevan pelaamisen tulevaisuus ja ainoa keino jatkaa tästä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä. Mä oon sitä mieltä, että tämä on parasta mitä on tapahtunut sitten paahtoleivän keksimisen. Katsoin eilen tämän hands-on videon: ja mä en käsitä miten ihmiset on raivoissaan tästä. Näenkö vain kaikukammion vai miksi tuntuu, että 90% ihmisistä vihaa näitä uusia teknologioita?

Mä olin vielä muutama kuukausi sitten varma, että Path Tracing pelien pelaaminen onnistuu vasta joskus vuosikymmenen päästä ja sitten NVIDIA räjäyttä potin ja toi teknologian, jolla kaikki herkut tapissa, path tracing päällä ja hiton 4K resolutiolla peli kuten Cyperpunk pyörii 300fps. Kirjaimellisesti puhutaan raakavoimassa kymmenien vuosien harppauksesta. Silti ihmiset vain vihaa.

Viivekin on tuossa videolla n. 40-50ms, joka on VÄHÄN. Ite pelaan langatonta VR:ää 50-60ms viiveellä huomaamatta yhtään mitään. Videollakin näkyy miten vaste on kirjaimellisesti olematon. Miksi vihata tällaista? Eikö tämä ole mullistavinta mitä on tapahtunut näyttiksissä sitten RTX-corejen keksimisen.

Itse olen ihan täysissä hypeissä. VIHDOINKIN voin pelata Cyperpunkit ja Alan waket hyödyntämällä 144hhz näyttöä kaikki asetukset tapissa.

Varmaan kun ei ole aitoja frameja vaikka sitä suurin osa ei huomaisikaan ja näistä frameista yhtälailla saa maksaa saman hinnan kun oikeista frameista tai ainaki siltä se tuntuu, vaikka ihan kiva lisä tuohon rtx 5080 tuli samaan hintaan kuin 4080 super mutta on noi hinnat kyllä vähän poskettomia, ihmiset alkavat vaan pikkuhiljaa että näistä korteista pitää vaan maksaa niin paljon jos haluaa näitä uusia ominaisuuksia ja kun ei ole oikein kilpailua malliston yläpäässä.
 
Itse en taas ymmärrä kohkaamista feikkiframeista, kun kaikki tietokonegrafiikka on lähtökohtaisesti feikkiä. Vain lopputuloksella on väliä. On täysin validia valittaa esim. input lagin lisääntymisestä, jos se itseä häiritsee, mutta lähtökohtaisesti sillä tavalla millä kuva lopulta piirretään ei pitäisi olla mitään väliä, jos lopputulos on hyvä. Perinteisen rasteroinnin osalta kehityskulku alkaa olla loppu ja todennäköisesti lähes kaikki grafiikkaan ja suorituskykyyn vielä tulevat parannukset ovat RT/AI-ominaisuuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 132
Viestejä
4 590 435
Jäsenet
75 565
Uusin jäsen
F277f4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom