Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika liki kyllä näyttää menevän pcpartpickerin mukaan, ite kyllä vaihtaisin virtalähteen 1000-1200w jos ostaisin rtx 5090 näytönohjaimen.Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
Kaikki arvostelijat ovat jo aika lailla saaneet, Jayzsentti vain ilmeisesti sai ihan NVIDIAn jengin vierailun jonka valvovan silmän alla annettiin erikoislupa fiilistely-kasailuun jossa tosin ei näytetty mitään sellaista mitä ei olisi jo CES-messuilla nähty. Selvästi tekevät yhteistyötä muutaman ison juutubeilijan kanssa ja järjestävät hypen ylläpitoon muutamia "exclusive"-videoita ennen kuin arvostelut paukkuvat sitten joka suunnasta. Ennustan että ensi viikolla tulee pari lisää eri kanavilta hieman eri näkökulmilla. Pitää pitää kampanja pyörimässä. Niin ja sieltä varmaan tulee erikseen joku unboksaus-embargon liftaus että joka kanava voi tehdä "ooo shiny kortti"-videonsa vielä ennen itse arvosteluja.Jaa, Jayz senttiki saanu 5090..
IMO niin pieniä latensseja niin natiivina kuin FG:n kera että menettää merkityksen jo.
corsairin 850w rm850 plus gold on itellä ja amd ryzen 5900x. Noh pitää kattella mutta kyllä poweri pitäs ihan priimaa ollaKilowattia suositellaan järjestään valmistajien toimesta, ja jotkut ovat lätkineet jopa 1200W joka lienee vähän silleen varman päälle jos CPU on Intelin kiuas ja PSU on vähän sademetsästä revitty "1200W" joka oikeasti ei ihan tarran lukemia puske.
Oma odotukseni on että hyvä 850W, jos sellainen jo on, voi selvitä jos muu kone ei ole mikään hirveä virtasyöppö, mutta voi pelikuorman alla painia sen verran korkeissa lukemissa että ainakin hyötysuhde laskee, ts. töpselistä joudutaan repimään enemmän ja tämä konvertoituu sitten lämmöksi. Jos tarkoitus on lyödä 5090 sisään, en itse enää rakentaisi konetta alle 1000W powerilla, mutta jos koneessa on laadukas 850W, en näe mitään syytä miksei hommaa voi sillä kokeilla ja katsoa missä lukemissa kulutus heiluu ja pysyykö homma pystyssä.
Ja jos kombo 5090 + 850W (tai alle!) sammuu niin syy lienee aika selvä, poweri ei nyt sitten vaan jaksanut kovia leikkejä.
Olen ollut tekoäly ja rt-tuuletin alusta lähtien. Matkaan on osunut pettymyksiä kuten täysin floppi dlss 1 ja 20x0 korttien elinaikana rt pelien määrä minimaalinen. Muna/kana ongelma. DLSS3 oli/on hyvä kompromissi suorituskykyä melko minimaalisella kuvanlaadun huonontumisella ja joskus jopa natiivia parempi kuvanlaatu. DLSS4 parantaa.Olenko mä ainoa, joka on ihan yli-innoissaan siitä, että 5000-sarja hyödyntää tekoälyä.
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
Varmaan menee aika haastavaksi frame pacing jos on 100fps natiivi, 144Hz ulostulo. Olis varmaan optimaalista ottaa lukittu 72fps natiivi ja 1 frame väliin niin saisi tasaisen 144fps ja ei lagikaan sitten heittelisi framesta toiseen. Blackwell:ssa on joku uus härpätin mikä yrittää ajoittaa generoituja frameja tasaisille väliajoille. Miten hyvin toi uusi lohko millä ajoitetaan generoituja frameja on tuntematon suure. Tarvii odotella arvosteluja, että oikeasti tiedetään teknologian rajoitteet ja mahdollisesti myös mukanaan tuomat artifaktat.Miten tämä FG/MFG käytännössä toimii? Ajatellaan että minulla on 144Hz näyttö ja peli on rajoitettu siksi 142fps. Peli toimii 100fps ilman FG. Kun laitan FG päälle niin toimiiko peli 71fps+FG? Tai 35fps+MFG? Vai lisääkö se vain tarvittavat framet aitoihin sopivin välein?
Siksi kysyin kun pitää neuvoa nuorisolle parhaita asetuksia peleihin. En ajatellut vielä ostaa heille uusia näyttöjä sitä varten.Jos on tuollaisia ongelmia niin ei muuta kuin 240hz 4k OLEDia kehiin niin on taas näydäri mistä jää kanittamaan että on tarpeeksi frameja monitorille.
Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.Kyllä, monelle 40 ms vs. 30 ms ei vielä haittaa mitään. Tuo 10 ms ero kuitenkin on olemassa, ja sillä on seurauksensa eri pelaajille eri aikoina:
1. Nuori ja nopea tuntee eron jo nyt. Jos hitaampi ylittää ärsytyskynnyksen, joutuu kuvan tarkkuutta heikentämään, jos haluaa luotuja ruutuja väliin. Edellisen testin DLSS performance MFG 4x:n 36 ms on suunnilleen yhtä viiveetöntä kuin DLSS quality ei-FG:n 34 ms. Eroina se, että edellinen on sulavampi (260 fps vs. 65 fps) ja jälkimmäinen tarkempi (2160-quality = 1440p vs. 2160-performance = 1080p).
2. Hitaammat eivät tunne puhdasta 40 ms vs. 30 ms eroa. Asia voi joillain muuttua, kun lisätään peliohjaimen tai näyttölaitteen viive tuohon päälle.
3. Hidas ja eroa nyt havaitsematonkin RTX 5090:n ostaja halunnee pelata kortillaan noin 2 - 4 vuotta. Sinä aikana julkaistaneen uusia pelejä, joissa latenssi ei enää olekaan tämän päivän 40 ms + peliohjaimen + näyttölaitteen viive, vaan enemmän. Hölmöläisten periaate ei valitettavasti toimi tässäkään asiassa:
"Jos sinä et huomaa 40 ms vs. 30 ms eroa, et huomaa 50 ms vs. 40 ms eroakaan jne.".
Jokaisella on oma ärsytyskynnyksensä viiveen osalta.
Ei-MFG:
xx ms (pelin viive) + 0 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive
MFG 4x:
xx ms (pelin viive) + 11,5 ms (MFG-viive) + peliohjaimen viive + näyttölaitteen viive
Jälkimmäisessä on ylimääräinen 11,5 ms viivettä, minkä takia sillä tuo ärsytyskynnys kokonaisviiveen osalta tulee aikaisemmin vastaan.
Tarviiko tuo 5090 oikeasti 1000w virtalähteen vai toimisiko se myös 850w? Ei jaksaisi aina päivittää hyviä vehkeitä, kun parivuotta ollu käytössä meh
Ostin 2015 lopulla semmosen missä oli pelivaraa, 650W. Ei oo paljoa ollu pelivaraa 2000 sarjan jälkeen.Tän takia yleensä kannattaa ostaa sellainen missä on pelivaraa. Virtalähde kun tuskin vaihtuu niin usein kuin näytönohjain.
Ostin 2015 lopulla semmosen missä oli pelivaraa, 650W. Ei oo paljoa ollu pelivaraa 2000 sarjan jälkeen.
Heh, voi olla, että olen tipahtanut kuin eno veneestä.Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.
40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.Jos jo 5090:lla viive on havaittavissa, miten 5070 kanssa?
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.
Puolustukseksi voi kuitenkin sanoa, että käytössä oli aivan tappiasetukset (paitsi natiivin sijaan DLSS quality). Kevyemmillä asetuksilla pyörii pienemmillä viiveillä ja muistiakin kuluu vähemmän.
Voi muuten tulla yllätys joillekin RTX 5090:n ostajille. Oston jälkeen raskaatkin pelit tuntuvat pyörivän uudella ja hienolla MFG 4x:llä todella hyvin, 200 - 300 fps. Pelivaraa vaikuttaa olevan runsaasti ja pelaaja ehtii jo totuttautua path tracingiin. Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.
Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.
Jotkin näytöt/televisiot toimivat parhaiten kuvanlaadun osalta, kun kuvaa päivitetään mahdollisimman usein. Lisäksi on noita spesiaalikeissejä, kuten CRT-emulointi, jossa pitää olla korkea FPS, että se efekti toimii oikeinMissä tilanteissa useiden framejen generoinnista edes on hyötyä?
For those same games, Frame Generation gets an upgrade for GeForce RTX 50 Series and GeForce 40 Series GPUs, boosting performance while reducing VRAM usage.Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.
NVIDIA varmastikin tarkoittaa tuossa sitä, että muistinkäyttö lisäruuduilla vähenee verrattuna nelitonnisten muistinkäyttöön FG:llä. Tuo "reducing VRAM usage" ei siis todennäköisesti tarkoita muistinkäytön vähenevän verrattuna ilman FG/MFG.For those same games, Frame Generation gets an upgrade for GeForce RTX 50 Series and GeForce 40 Series GPUs, boosting performance while reducing VRAM usage.
NVIDIA DLSS 4 Introduces Multi Frame Generation & Enhancements For All DLSS Technologies
75 DLSS Multi Frame Generation games and apps available on day 0; graphics industry’s first, real-time transformer model enhances image quality for DLSS Ray Reconstruction, Super Resolution, and DLAA.www.nvidia.com