Heh, voi olla, että olen tipahtanut kuin eno veneestä.Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.
40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.

Oletan siis, että videon testikoneessa oli NVIDIAn tekniikoiden (reflex?) kanssa yhteensopivat peliohjaimet ja monitori (G-sync reflex?), jotta näyttölaitteenkin viive kyettiin huomioimaan ilmoitetussa viiveessä. Mennään sillä.
Sinulla testiesi mukaan havaintoraja on 40 ms. Videon testeissä DLSS quality MFG 4x:llä viive oli 12 sekunnin pätkän keskiarvona 49,74 ms (geom. ka. 49,35 ms). Jos ei huomioitaisi kahdeksan sekunnin kohdalle syystä tai toisesta osunutta 72,01 ms pätkäisyä, olisi ka. noin 47,xx ms. Jo tuossa vanhahkossa pelissä MFG 4x ylittää havaintorajasi viiveen osalta (ellei tyydy DLSS performanceen (=1080p-rendaus). Ärsytysrajasi kuitenkin on ylempänä ja voi vaihdella pelin mukaan.
Ilman FG:tä samoilla asetuksilla viiveen ka. 12 sekunnin ajalta oli 34,26 ms (geom. ka. 34,25 ms), eli jäävät alle havaintorajasi.
Enon pulahduksesta huolimatta pätee, että RTX 5090:n tyypillisen 2 - 4 vuoden elinkaaren aikana julkaistaan raskaampia pelejä, mikä kasvattaa viivettä, jolloin yhä useamman pelaajan ärsytysraja ylittyy vaatien MFG 4x:n poiskytkemistä. Joitakin nuoria ja nopeita pelaajia jo nykyinen CP:n 47 - 49 ms häiritsee. Kaikilla ei myöskään ole yhtä viiveetöntä monitoria (vähempihertzinen monitori tai videotykki) ja peliohjaimia kuin videon esittelykoneessa oli. Silloin 47 - 49 ms onkin jotain enemmän, ja siten voi häiritä vähemmän nopeitakin pelaajia.
Keisarin kannikat vilkkuvat uhkaavasti. Uusi MFG 4x vaikuttaa tuottavan ihan yhtä paljon lisäviivettä systeemiin kuin vanha FG. Hyötynä toki on se, että uusimmat monisatahertziset näytöt saavat lisäruutuja mahan täydeltä. Niin kauan kuin lisäruutujen aiheuttama lisäviive ei nouse niin suureksi ongelmaksi, että joutuisi sen takia alentamaan rendaustarkkuutta, ovat lisäruudut hyvä juttu. Eikä MFG pois kytkettynäkään ole huono juttu. Onpahan yksi tapa lisää parantaa pelikokemusta niissä peleissä joihin se sopii.
@Paapaa