NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Aloit nyt lisäilemään tuon mainitsemani 40ms viiveen päälle jotain lisäviiveitä. Ei siihen mitään lisätä koska alunperinkin puhuttiin click-to-photon latenssista eli se sisältää kaiken mitä ikinä voi kuvitella lähtien käyttöjärjestelmän inputin prosessoimisesta, siirtokanavan pollauslatenssi, näyttölaite, yms yms yms.

40ms on siis se latenssi mikä on tuntunut olevan se raja minkä alla en itse enää kykene erottamaan onko nolla vai 40ms se latenssi (inputista siihen näytöllä tapahtuvaan liikkeeseen). Eli jos otetaan tämmöinen nykyaikainen 240Hz monitori jossa input latenssi jotain 2,5ms paikkeilla ja hiiri joka pollailee 8000Hz eli aika mitätön latenssi niin pelin latenssi kun on 38ms niin en edes heroiinipäissäni pysty erottamaan onko kyseessä täysin 0ms input lagi vai 40ms. 50ms on semmoinen että voin suotuisassa testiskenaariossa eron huomata, mutta todistetusti olen pelannut pelejä joissa 70 - 100 millisekunnin latenssi ja olen luullut että pelaan täydellistä peliä jossa enginessä 0ms latenssi.
Heh, voi olla, että olen tipahtanut kuin eno veneestä. :D

Oletan siis, että videon testikoneessa oli NVIDIAn tekniikoiden (reflex?) kanssa yhteensopivat peliohjaimet ja monitori (G-sync reflex?), jotta näyttölaitteenkin viive kyettiin huomioimaan ilmoitetussa viiveessä. Mennään sillä.

Sinulla testiesi mukaan havaintoraja on 40 ms. Videon testeissä DLSS quality MFG 4x:llä viive oli 12 sekunnin pätkän keskiarvona 49,74 ms (geom. ka. 49,35 ms). Jos ei huomioitaisi kahdeksan sekunnin kohdalle syystä tai toisesta osunutta 72,01 ms pätkäisyä, olisi ka. noin 47,xx ms. Jo tuossa vanhahkossa pelissä MFG 4x ylittää havaintorajasi viiveen osalta (ellei tyydy DLSS performanceen (=1080p-rendaus). Ärsytysrajasi kuitenkin on ylempänä ja voi vaihdella pelin mukaan.

Ilman FG:tä samoilla asetuksilla viiveen ka. 12 sekunnin ajalta oli 34,26 ms (geom. ka. 34,25 ms), eli jäävät alle havaintorajasi.

Enon pulahduksesta huolimatta pätee, että RTX 5090:n tyypillisen 2 - 4 vuoden elinkaaren aikana julkaistaan raskaampia pelejä, mikä kasvattaa viivettä, jolloin yhä useamman pelaajan ärsytysraja ylittyy vaatien MFG 4x:n poiskytkemistä. Joitakin nuoria ja nopeita pelaajia jo nykyinen CP:n 47 - 49 ms häiritsee. Kaikilla ei myöskään ole yhtä viiveetöntä monitoria (vähempihertzinen monitori tai videotykki) ja peliohjaimia kuin videon esittelykoneessa oli. Silloin 47 - 49 ms onkin jotain enemmän, ja siten voi häiritä vähemmän nopeitakin pelaajia.

Keisarin kannikat vilkkuvat uhkaavasti. Uusi MFG 4x vaikuttaa tuottavan ihan yhtä paljon lisäviivettä systeemiin kuin vanha FG. Hyötynä toki on se, että uusimmat monisatahertziset näytöt saavat lisäruutuja mahan täydeltä. Niin kauan kuin lisäruutujen aiheuttama lisäviive ei nouse niin suureksi ongelmaksi, että joutuisi sen takia alentamaan rendaustarkkuutta, ovat lisäruudut hyvä juttu. Eikä MFG pois kytkettynäkään ole huono juttu. Onpahan yksi tapa lisää parantaa pelikokemusta niissä peleissä joihin se sopii.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


@Paapaa

MFG 4x latenssi ja lisäviive.PNG
 
Lisäksi vaikka ruutujen generointi ei *lisäisi* viivettä, se ei ainakaan paranna sitä natiiviin verrattuna. Minkä takia fps-peleissä joku 30->120fps saattanee tuntua kehnolta vaikka näyttää sulavalta. :hmm:
 
Jos jo 5090:lla viive on havaittavissa, miten 5070 kanssa?
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.

Puolustukseksi voi kuitenkin sanoa, että käytössä oli aivan tappiasetukset (paitsi natiivin sijaan DLSS quality). Kevyemmillä asetuksilla pyörii pienemmillä viiveillä ja muistiakin kuluu vähemmän.


Voi muuten tulla yllätys joillekin RTX 5090:n ostajille. Oston jälkeen raskaatkin pelit tuntuvat pyörivän uudella ja hienolla MFG 4x:llä todella hyvin, 200 - 300 fps. Pelivaraa vaikuttaa olevan runsaasti ja pelaaja ehtii jo totuttautua path tracingiin. Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.
 
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.

Puolustukseksi voi kuitenkin sanoa, että käytössä oli aivan tappiasetukset (paitsi natiivin sijaan DLSS quality). Kevyemmillä asetuksilla pyörii pienemmillä viiveillä ja muistiakin kuluu vähemmän.


Voi muuten tulla yllätys joillekin RTX 5090:n ostajille. Oston jälkeen raskaatkin pelit tuntuvat pyörivän uudella ja hienolla MFG 4x:llä todella hyvin, 200 - 300 fps. Pelivaraa vaikuttaa olevan runsaasti ja pelaaja ehtii jo totuttautua path tracingiin. Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.

Missä tilanteissa useiden framejen generoinnista edes on hyötyä? Voisi kuvitella että 100fps on jo ihan riittävän sulava, jolloin yhden framen generoinnin pitäisi olla riittävä jos samalla oletetaan että natiivin pitäisi olla lähemmäs 60fps. Lähinnä tulee mieleen lentosimut ja aiemmin mainittu esimerkki kehnosti toteutetusta isojen hertsien näytöstä. Vaikuttaa siis aika rajoitetuissa tilanteissa hyödylliseltä ominaisuudelta. :hmm:
 
Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.

NVIDIAn markkinointiosasto tekee parhaansa että tämä tapahtuisi aika tarkkaan 6090:n julkaisun yhteydessä :D
 
Missä tilanteissa useiden framejen generoinnista edes on hyötyä?
Jotkin näytöt/televisiot toimivat parhaiten kuvanlaadun osalta, kun kuvaa päivitetään mahdollisimman usein. Lisäksi on noita spesiaalikeissejä, kuten CRT-emulointi, jossa pitää olla korkea FPS, että se efekti toimii oikein
 
Rasittaa kyllä jos kortin ympärillä on kauhea hype, ja sitten niitä tulee myyntiin joku 3kpl. F5-kisassa nähdään.. pitääkö tehdä jo ennakkoon 5000-sarjan jonotuslanka? :whistling:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.
For those same games, Frame Generation gets an upgrade for GeForce RTX 50 Series and GeForce 40 Series GPUs, boosting performance while reducing VRAM usage.
 
For those same games, Frame Generation gets an upgrade for GeForce RTX 50 Series and GeForce 40 Series GPUs, boosting performance while reducing VRAM usage.
NVIDIA varmastikin tarkoittaa tuossa sitä, että muistinkäyttö lisäruuduilla vähenee verrattuna nelitonnisten muistinkäyttöön FG:llä. Tuo "reducing VRAM usage" ei siis todennäköisesti tarkoita muistinkäytön vähenevän verrattuna ilman FG/MFG.

Sivustolla lupailtiin vähenevän 0,4 Gt. TPU:n kolmen viimeisen peliarvostelun FG-lisät olivat 1,3 Gt, 1,1 Gt ja 1,3 Gt. Jos niistä vähentää luvatun 0,4 Gt, on kulutuslisä silti reilut 0,8 Gt. RTX 5070:ssä on 12 Gt, eli MFG:tä käyttämällä muistipula iskee suunnilleen samassa vaiheessa kuin 11 Gt:n GTX 1080 Ti:lla, joka julkaistiin 2017 (josta potku tosin loppunee ennen muistia).
 
Sanos muuta. Tuossa 5070:ssä voi tulla myös VRAM vastaan, jos ja kun MFG 4x sitä syö.

Puolustukseksi voi kuitenkin sanoa, että käytössä oli aivan tappiasetukset (paitsi natiivin sijaan DLSS quality). Kevyemmillä asetuksilla pyörii pienemmillä viiveillä ja muistiakin kuluu vähemmän.


Voi muuten tulla yllätys joillekin RTX 5090:n ostajille. Oston jälkeen raskaatkin pelit tuntuvat pyörivän uudella ja hienolla MFG 4x:llä todella hyvin, 200 - 300 fps. Pelivaraa vaikuttaa olevan runsaasti ja pelaaja ehtii jo totuttautua path tracingiin. Vaan annas olla, kun julkaistaan peli, joka pyörii alle 200 fps. Siinä vaiheessa latenssit ovat samaa luokkaa kuin normaali alle 50 fps + 15 ms. Siinä vaiheessa ohjattavuus ei ole enää herkkua. Pitää pudottaa tarkkuutta/karsia asetuksia/luopua path tracingistä/alkaa haaveilemaan RTX 6090:stä, vaikka alkuun pelivaraa vaikutti olevan oikein reilusti.
Jos 5090 omistajat on ongelmissa, mites me muut 99% PC pelaajista siinä vaiheessa :eek:

Aikamoinen kauhuskenaario kyllä.
 
Ammattilaiset kun tarvii nuita 5090 työhommiin niin ne ostaa ihan sama mitä maksaa kun pystyvät sitten työskentelemään tehokkaammin ja raha palaa takaisin omaan taskuun. En ihmettelisi, että 5090 ei helposti saa alkuun kun 5080 on tuhnu kaikin puolin vs 4080.
 
Huhujen mukaan 5090 saatavuus on todella huono alkuun. Vastaavanlainen tilanne kuin 3090 kanssa.
 
Juu ilmeisesti 5090:t aika vähissä launchisss. Kai se on F5 rasvattava... :nb:

3090 sai kyllä aika helposti launchisss verrattuna 3080:n
 
Viimeksi muokattu:
Pientä toiveikkuutta että F5n naputtajista suurempi osa kääntyy 5080n suuntaan koska 5090n hintalappu on kuumatkalla... Mutta joo, kyllä tässä vähän huolestuttaa että tilanne on taas se että julkaisupäivänä tehty tilaus toimitetaan kuukausia myöhemmin.

No, unelmoidaan että tuo on vain epämääräistä huhua jolla yritetään lisätä hypeä ja menekkiä "pakko hankkia heti tai jää ilman"-logiikalla.
 
Jokunen vuosi takaperin kun testailin, niin 144Hz monitorilla testaillessa kaksi setuppia: Toinen freesyncillä, jossa minimoitu valmiiden framejen odottelu (eli rajoitettu fps ~140Hz). Toisella taas V-sync päällä. Natiivi fullscreen kummallakin, koska borderless window menee, tai ainakin meni, aina winukan composerin mukana synkatuksi.

Jo tässä, kun V-sync aiheuttaa 7-14ms:n lisäviiven, tuntuma on aika paska ja huomattavasti laahaa jäljessä, niin voin vain kuvitella miltä tuon FG:n aiheuttama lisäviive + irtautuminen inputista + 50fps tuntuu. Ehkä sen jossain vuoropohjaisessa yksinpelissä pystyy sietämään juuri ja juuri.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Yksi mielenkiintoinen pointti multiframe genistä on, että jos 1 framen generoinilla joka toinen frame on kuitenkin aito, niin artifaktit jävät helpommin piiloon, mutta jos katsot 1 oikean framen ja 3 generoitua, niin kaikki virheet näkyvät huomattavasti helpommin

En ole missään bongannut keskustelua Reflex 2:sta ja Framegenistä yhdessä. Sillä saisi potenttiaalisesti latenssia pienemmäksi, mutta silloin kyse alkaakin olemaan framejen extrapoloinnista eikä interpoloinnista. Jos Reflexissä tämä on jo ratkaistu, miksi framegen on edelleen interpolointia? VR:ssähän on samaa space warppia ollut jo iät ja ajat, siellä ongelmaa on kai ratkaistu sillä, että kuvaa rendataan 5-10% isommalla alueella kuin näkyvä, jotta sitä hieman siirrettäessä ei paljastu mustat reunat (tietysti auttaa ainoastaan kuvan reunoihin, ei muun tyylisiin informaatio reikiin)
 
Eli tuossa videossa höpöttäessä, meinas että tulevaisuudessa tutkivat vanhempien sarjojen mahdollisuuksia käyttää MFG:tä. Tällä hetkellä optimoitu 50 sarjalle. Eli tässähän kuulostaa ihan hyvältä omistaa 4090 ja odotella josko vaikka tulis 40 sarjallekkin tuo MFG, vaikkakin ite tykkään pelata mielellään ilman dlss:ää ja FG:tä.
 
Eli tuossa videossa höpöttäessä, meinas että tulevaisuudessa tutkivat vanhempien sarjojen mahdollisuuksia käyttää MFG:tä. Tällä hetkellä optimoitu 50 sarjalle. Eli tässähän kuulostaa ihan hyvältä omistaa 4090 ja odotella josko vaikka tulis 40 sarjallekkin tuo MFG, vaikkakin ite tykkään pelata mielellään ilman dlss:ää ja FG:tä.
Puhuivat siitä että voiko karvalakki FG tulla vanhemmille sarjoille koska se ei käytä enään optical flow kiihdytintä. MFG vaatii ymmärtääkseni sen uuden flip metering ominaisuuden frame pacing vuoksi ja se löytyy vain 50 sarjasta.
 
Steamista saa Lossless Scaling parilla eurolla, jolla saa mfg toimimaan vaikka antiikkisilla korteilla. Vahva suositus, toimii myös youtubessa, twitchissa, netflix ja vaikka selain peleissä
 
Miksi niissä virtalähteissä pitää pihistellä? Itse ostin 850W virtalähteen 2015 ja päivitin 1200W 2020. Parempi olla varaa eikä tuuletin huuda...

Luulisi olevan pieni investointi jos on varaa laittaa näytönohjaimeen melkein 3000€...
Tätä ihmetellyt ihan murobbs ajoista asti 15v sitten. Aina piti olla se mahdollisimman pieni poweri, joku corsairin 450w. Vieläkö trendi jatkuu että saa haukut kun ostaa 1200w powerin? :D
 
Sitä kun optimoidaan pelejä kaikenlaisilla tekniikoilla jo kehitysvaiheessa tai lennosta skaalaimella niin joka freimissä on kummiskin hiiren/näppäimistön input mukana. Framegenin kanssa taas ei ole ja tuo Catanzaro yritti mudata koko keskustelun jo viime haastattelussa tuollaisilla typerillä reddit mielipiteillä että kaikki freimit on feikkejä.

Täytyy kummiskin katsoa tuo DF video läpi jos sillä olisi jotain järkevää sanottavaa.

muok. videon perusteella Catanzaro muistaa nvidian markkinointi materiaalin hyvin alusta loppuun. Mitään tarkempaa teknistä tietoa ei tuolta videolta löytynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ihmetellyt ihan murobbs ajoista asti 15v sitten. Aina piti olla se mahdollisimman pieni poweri, joku corsairin 450w. Vieläkö trendi jatkuu että saa haukut kun ostaa 1200w powerin? :D
Virtalähteen paras hyötysuhde on aika lähellä maksiminuormaa ja tyhjästä ei kannata maksaa. Tarviiko muita syitä että voit lopettaa ihmettely?
 
Virtalähteen paras hyötysuhde on aika lähellä maksiminuormaa ja tyhjästä ei kannata maksaa. Tarviiko muita syitä että voit lopettaa ihmettely?
IMG_4623.png

Väärin. Virtalähteen paras hyötysuhde on 50%:n kuormituksen tienoilla. Laadukkaalla ja tehokkaalla powerilla flekti ei lähde edes pyörimään puolella teholla vielä, jolloin se on tietysti äänetön. Tehoreservistä ei todellakaan ole haittaa, eikä ne hintaerot nyt niin isoja ole että sillä olisi yhtään mitään merkitystä näin kriittisessä ja pitkäikäisessä komponentissa.
 
IMG_4623.png

Väärin. Virtalähteen paras hyötysuhde on 50%:n kuormituksen tienoilla. Laadukkaalla ja tehokkaalla powerilla flekti ei lähde edes pyörimään puolella teholla vielä, jolloin se on tietysti äänetön. Tehoreservistä ei todellakaan ole haittaa, eikä ne hintaerot nyt niin isoja ole että sillä olisi yhtään mitään merkitystä näin kriittisessä ja pitkäikäisessä komponentissa.
Kiitos korjauksesta. Mistähän olin tuollaisen muistiini upottanut. Toisaalta tuo hyötysuhde muuttuu niin vähän että edelleen maksaa turhasta jos virtalähde ei ole koneen äänekkäin komponentti. Ei se tehoreservi ole turhaa, mutta rahankulutus voi olla.

Omaa virtalähdettä (850W) ostaessa olisi muutama sata lisäwattia maksanut pitkälle toista sataa lisähintaa, mutta SFX on vähän erityistapaus. Näyttää edellen olevan 300 eurosta ylöspäin 1000W+ virtalähteet.
 
IMG_4623.png

Väärin. Virtalähteen paras hyötysuhde on 50%:n kuormituksen tienoilla. Laadukkaalla ja tehokkaalla powerilla flekti ei lähde edes pyörimään puolella teholla vielä, jolloin se on tietysti äänetön. Tehoreservistä ei todellakaan ole haittaa, eikä ne hintaerot nyt niin isoja ole että sillä olisi yhtään mitään merkitystä näin kriittisessä ja pitkäikäisessä komponentissa.
Ihan tuolla 80 Plus -taulukolla (10/20/50/100%) ei voi päätellä, missä se paras hyötysuhde on. Se kun jättää kaikki väliarvot näyttämättä

1737355745205.png

Laadukkaalla virtalähteellä paras hyötysuhde alkaa tuolta 30% tienoilta ja pysyy vakaana tuonne 50% tietämille (vaikkakin 50% kohdalla se on jo vähän laskenut).
Merkittävää hyötysuhteen heikkenemistä ei tapahdu edes 100% kuormituksella, jolloin hyötysuhde on edelleen 2 prosenttiyksikön päässä maksimista.

Vaihtelu on kuitenkin suurta virtalähdekohtaisesti, kuten (satunnaisesti valittujen) Corsair RM850X Shift, Cougar GEX X2 ja NZXT C1500 Platinum -virtalähteiden hyötysuhdekäyrä näyttää (joilla paras hyötysuhde vastaavassa järjestyksessä on 30%, 25% ja 40% kuormituksen tietämillä).
1737356289328.png
1737356373380.png
1737356475068.png
 
Kiitos korjauksesta. Mistähän olin tuollaisen muistiini upottanut. Toisaalta tuo hyötysuhde muuttuu niin vähän että edelleen maksaa turhasta jos virtalähde ei ole koneen äänekkäin komponentti. Ei se tehoreservi ole turhaa, mutta rahankulutus voi olla.

Omaa virtalähdettä (850W) ostaessa olisi muutama sata lisäwattia maksanut pitkälle toista sataa lisähintaa, mutta SFX on vähän erityistapaus. Näyttää edellen olevan 300 eurosta ylöspäin 1000W+ virtalähteet.
Kun powerissa on varaa enemmän, niin komponentit on mitotettu sille maksimikuormalla ja pienemmällä kuormalla niiden kestoikä kasvaa. Siksikin siinä powerissa on syytä olla varaa, varsinkin, jos sitä aikoo käyttää pitkään. Poweri on kuitenkin koneen kriittisin osa ja parhailla pärjää todella pitkään..

Tuo hyötysuhdehomma päti aikoinaan, kun powereissa oli erilainen kytkentä. Nykyisin kyseistä kytkentää ei enää käytetä, ainankaan paremmissa powereissa.. Tai itseasiassa siellä oli 2-5 eri asiaa, jotka siihen vaikutti. Eniten vaikutti toision combo 3v3, 5v ja 12V, sitten tasasuuntaustapa toisiossa, sitten toiminnan hallinta stby ja pääpowerissa, kuormituksen mukaan ja sitten soft start kytkentä.. nämä ainankin, jolla hyötysuhdetta parannettiin,,
 
Kun powerissa on varaa enemmän, niin komponentit on mitotettu sille maksimikuormalla ja pienemmällä kuormalla niiden kestoikä kasvaa. Siksikin siinä powerissa on syytä olla varaa, varsinkin, jos sitä aikoo käyttää pitkään. Poweri on kuitenkin koneen kriittisin osa ja parhailla pärjää todella pitkään..

Tuo hyötysuhdehomma päti aikoinaan, kun powereissa oli erilainen kytkentä. Nykyisin kyseistä kytkentää ei enää käytetä, ainankaan paremmissa powereissa.. Tai itseasiassa siellä oli 2-5 eri asiaa, jotka siihen vaikutti. Eniten vaikutti toision combo 3v3, 5v ja 12V, sitten tasasuuntaustapa toisiossa, sitten toiminnan hallinta stby ja pääpowerissa, kuormituksen mukaan ja sitten soft start kytkentä.. nämä ainankin, jolla hyötysuhdetta parannettiin,,
Näitä kun nyt on lueskellut pari päivää, niin laitoinpa tonnisen tilaukseen ihan vain jos kävisi mäihä ja jäisi ysikymppi haaviin. :rolleyes:

Ensin ajattelin odotella revikat, että mikä se todellinen virrankulutus mahtanee olla, mutta faktahan on, että aika naurettavaa säästellä "joitakin kymppejä" jos samaan aikaan haikailee 2,5-3 kilon näytönohjaimen perään. :hmm:
 
Tätä ihmetellyt ihan murobbs ajoista asti 15v sitten. Aina piti olla se mahdollisimman pieni poweri, joku corsairin 450w. Vieläkö trendi jatkuu että saa haukut kun ostaa 1200w powerin? :D
Nyt kun sanoit niin muistan itsekin tuon. Enää en oikein muista perusteluja, mutta tosiaan vittuilua siitä tuli jos ehdotti liian isoa poweria taikka oli itse semmoista ostamassa.
 
Nyt kun sanoit niin muistan itsekin tuon. Enää en oikein muista perusteluja, mutta tosiaan vittuilua siitä tuli jos ehdotti liian isoa poweria taikka oli itse semmoista ostamassa.
15 vuotta sitte oli tarve tehollekki huomattavasti alhaisempi, kovin pitkälle tulevaisuuteen ei kannata ennakoida poweria myöskään koska ei tiedä milloin standardi muuttuu ja tekee kalliista vehkeestä turhan, tekniikka menee muutenkin eteenpäin. 450W poweri riitti 15 vuotta sitten pyörittämään kokoonpanoa parhaalla näyttiksellä joten kyllä se keskimääräiseen koneeseen on riittänyt hyvin. Kannattaako nyt peruskäyttäjän hankkia 1200W titanium poweri jos aikoo ostella vaan keskiluokan näyttiksiä?
 
15 vuotta sitte oli tarve tehollekki huomattavasti alhaisempi, kovin pitkälle tulevaisuuteen ei kannata ennakoida poweria myöskään koska ei tiedä milloin standardi muuttuu ja tekee kalliista vehkeestä turhan, tekniikka menee muutenkin eteenpäin. 450W poweri riitti 15 vuotta sitten pyörittämään kokoonpanoa parhaalla näyttiksellä joten kyllä se keskimääräiseen koneeseen on riittänyt hyvin. Kannattaako nyt peruskäyttäjän hankkia 1200W titanium poweri jos aikoo ostella vaan keskiluokan näyttiksiä?
Mutta nyt puhutaankin siitä että esim. 350W oli ainoa oikea vaihtoehto ja 500W ostaminen olisi ollut suorastaan rikollista.

Edit. ja rahallisetkaan säästö eivät ihan hirveitä olleet.
 
Alkaa mennä vähän ketjun aiheen ohi tämä yleinen powerikeskustelu. Ei ole rikollista ostaa varmuuden vuoksi isompaa poweria. Ei ole rikollista ostaa juuri riittävän tehokas poweri ilman kasvuvaraa. Kumpikin OK. Ja nyt tiedämme että hyötysuhde paras noin 50% kuormalla.
 
Nyt kun sanoit niin muistan itsekin tuon. Enää en oikein muista perusteluja, mutta tosiaan vittuilua siitä tuli jos ehdotti liian isoa poweria taikka oli itse semmoista ostamassa.
Tuo nyt lähinnä oli sitä että ihmeteltiin näyttisvalmistajien suuria poweri suosituksia, kun vähemmällä laadukkaalla virtiksellä kyllä pärjäs. 1kW kiinan pommi vastaa 650W seasoniccia tms.
 
Tuo nyt lähinnä oli sitä että ihmeteltiin näyttisvalmistajien suuria poweri suosituksia, kun vähemmällä laadukkaalla virtiksellä kyllä pärjäs. 1kW kiinan pommi vastaa 650W seasoniccia tms.
Kyllä se ihan selvästi oli että uutta konetta kasaavalle aina valitettiin jos poweri oli sen 100W ylitse sen mitä yleisesti suositeltiin. Sillon olin itse lapsi ja ihmettelin sitä suuresti, että mitä haittaa siitä muka on, nyt aikuisena ihmettelen vielä enemmän.

Ja sillon powerit olivat luokkaa 300W-600W


Edittiä vielä sen verran, että samaa öyhötystähän oli prosessoreista. Pelaamiseen riittää 4 ydintä kaikki ylitse sen on turhaa. Itse valtavirrasta poiketen ostin 6700k:n sijaan 5820k missä olikin 4 ytimen sijaan 6. Tuo oli paras ja pitkäikäisin prosessori mitä itselläni on koskaan ollut. Jos olisin ostanut sen 6700k:n olisin joutunut paljon aikaisemmin vaihtamaan prosessorin ja tämä siis pelikäytössä.

Mutta oma offtopic loppuu tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Proshopin Zotacit alkaneet myös saada hintoja, 5080 Solidin 8MHz korkeammalla boostilla varustettu OC malli heti +100€ :facepalm:
Voinee siis olettaa, että OVH malleja tulee todella rajattu määrä tarjolle kuten 3000- ja 4000-sarjoissa ja kuluttajat ohjataan ostamaan OC malli kalliimmalla tai +50€ vielä siihen päälle, niin saa AMP Extremen.

 
Proshopin Zotacit alkaneet myös saada hintoja, 5080 Solidin 8MHz korkeammalla boostilla varustettu OC malli heti +100€ :facepalm:
Voinee siis olettaa, että OVH malleja tulee todella rajattu määrä tarjolle kuten 3000- ja 4000-sarjoissa ja kuluttajat ohjataan ostamaan OC malli kalliimmalla tai +50€ vielä siihen päälle, niin saa AMP Extremen.

Ainakin perinteisesti NVidialla olleet nuo OC-mallit paremmin binnatuilla, ns. A-piireillä. Mä ainakin maksan kortista mielelläni hieman extraa, jos voin olla varma että se kellottuu paremmin kuin halvempi perusmalli.
 
Ainakin perinteisesti NVidialla olleet nuo OC-mallit paremmin binnatuilla, ns. A-piireillä. Mä ainakin maksan kortista mielelläni hieman extraa, jos voin olla varma että se kellottuu paremmin kuin halvempi perusmalli.
Onko tästä jotain faktaa kun puhutaan noista halvoista OC korteista (esim TUF OC, Ventus OC jne)? Mun käsitys taas on että ei niissä oo mitään huomattavia eroja Ampere/Ada ollut.

Jos haluaa parhaan piirin, aiemmin käsittääkseni FE malleissa oli hyviä, mutta tähänkään ei taida mitään tilastollista analyysiä löytyä.
 
Onko tästä jotain faktaa kun puhutaan noista halvoista OC korteista (esim TUF OC, Ventus OC jne)? Mun käsitys taas on että ei niissä oo mitään huomattavia eroja Ampere/Ada ollut.

Jos haluaa parhaan piirin, aiemmin käsittääkseni FE malleissa oli hyviä, mutta tähänkään ei taida mitään tilastollista analyysiä löytyä.
Eiköhän nuo binnaukset ja kultayksilöiden erottaminen omiin mallistoihin ole lähinnä historiaa. Näyttisten ja mm. prossujen kellottaminen kuoli jo useita vuosia. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö seasta löydy paremmin kulkevia yksilöitä, mutta yleisesti kellotusvarat ovat olleet varsin marginaalisia. Typpi- ja kilpatarkoitukseen olevat mallit ovat toki asia erikseen. Arvelisin että niissäkin se eroavaisuus tulee kenties enemmänkin virransyötöstä ja komponenttien järeydestä, eikä niinkään binnatuista piireistä.
 
Eiköhän nuo binnaukset ja kultayksilöiden erottaminen omiin mallistoihin ole lähinnä historiaa. Näyttisten ja mm. prossujen kellottaminen kuoli jo useita vuosia. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö seasta löydy paremmin kulkevia yksilöitä, mutta yleisesti kellotusvarat ovat olleet varsin marginaalisia. Typpi- ja kilpatarkoitukseen olevat mallit ovat toki asia erikseen. Arvelisin että niissäkin se eroavaisuus tulee kenties enemmänkin virransyötöstä ja komponenttien järeydestä, eikä niinkään binnatuista piireistä.
Tuohon binnaukseen en itsekkään usko, mutta eihän tuo kellottaminen ole mihinkään kuollut. Ehkä vähän muuttanut muotoansa, esimerkiksi Ryzeneillä PBO:n päälle laittaminen on kellottamista, ja väitän että tällä foorumilla ihan vähintään puolet ainakin 9800X3D omistajista on lyönyt tuon +200MHz prossullensa. Näyttiksiä voi kellotta myös monella tapaa, esimerkiksi alivoltitus on kellottamista, koska usein näyttis boostaa silloin korkeammille kellotaajuuksille. Uskon myös, että todella monet täällä ottavat löysät pois näytönohjaimestaan eli lyö corelle lisää kelloja, muisteille ja nostaa power limitin tappiin.

Varmasti kellottaminen on vähentynyt, mutta kuollut se ei läheskään ole. Sitten kun komponenttien testeissä ei enää testata kellottamista, niin sitten sen voi julistaa kuolleeksi.
 
4000 sarjalla moni taisi harrastaa kellojen venyttelyä. Saa nähdä kuinka lukkoon jensen on pistänyt 5000 sarjan.
 
4000 sarjalla moni taisi harrastaa kellojen venyttelyä. Saa nähdä kuinka lukkoon jensen on pistänyt 5000 sarjan.
Tehtaalla jo otettu löysät pois? ainakin 575W 5090 ja kautta linjan kohonneet tdp:t antais olettaa. Samalla puhuvat, että läppäripiirit olis 50% virtapihimpiä kiitos gddr7 muistin ja uusien optimointien. Menee desktop ja mobiilin säädöt ihan eri päätyihin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 250
Viestejä
4 899 005
Jäsenet
78 947
Uusin jäsen
Petkyns84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom