NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Jos se on jollekulle keskituloiselle mieluisa harrastus? Monelle suomalaiselle ei tee heikkoakaan ostaa huippunäytönohjain kahden vuoden välein, vaikka just sulla ei siihen tulot riitä. Joitain asioita tehdään elämässä, koska se on hauskaa. Jos otetaan esimerkiksi muotivaatteet. Ei ne peitä sun vartaloa yhtään paremmin, mutta jollekin ne tuottaa iloa. Monella ketjupolttajalla menee pelkästään röökiin kahdessa vuodessa isot rahat. Se mikä on sulle paljon rahaa on jollekin parempipalkkaiselle pikkujuttu. Taidat olla vähän väärällä foorumilla, jos et tosiaan ymmärrä rahan käyttämistä näihin tietokoneisiin.

Olis mullakin siihen riittävästi rahaa mutta ei halua käyttää sitä. :D

Jos se on jollekulle keskituloiselle mieluisa harrastus? Monelle suomalaiselle ei tee heikkoakaan ostaa huippunäytönohjain kahden vuoden välein, vaikka just sulla ei siihen tulot riitä. Joitain asioita tehdään elämässä, koska se on hauskaa. Jos otetaan esimerkiksi muotivaatteet. Ei ne peitä sun vartaloa yhtään paremmin, mutta jollekin ne tuottaa iloa. Monella ketjupolttajalla menee pelkästään röökiin kahdessa vuodessa isot rahat. Se mikä on sulle paljon rahaa on jollekin parempipalkkaiselle pikkujuttu. Taidat olla vähän väärällä foorumilla, jos et tosiaan ymmärrä rahan käyttämistä näihin tietokoneisiin.
Vaikka olenkin hyvätuloinen, olen aina ihmetellyt tuota ajattelutapaa että tuotteet ostetaan sen mukaan onko niihin varaa, eikä sen mukaan näkeekö ne hintansa arvoiseksi. Voisin ostaa uuden RTX 4080 kortin joka kuukausi jos haluaisin, mutta en silti ole edes harkinnut sitä edellä mainituista syistä. Samasta syystä en ostanut nykyistä RTX 3080 niillä naurettavilla hintapyynneillä, vaan odotin MSRP hintaista korttia.

On sanonta ettei se ole tyhmä joka pyytää, vaan...

Minusta tämä keskustelu on outoa. RTX 5090 on ehdoton huippumalli tällä saralla, ja sillä on oma hintansa. Sen on joko valmis maksamaan tai sitten ei. Tuohon on jokaisella oma mielipiteensä ja hyvä niin.

Ihan sama kuin ruvetaan itkemään täällä miksi Porschet on niin kalliita, niitten pitäisi myydä huippumallia Passatin hinnalla, ahneita paskiaisia...
Jos se olisi niin helppoa niin miksei Dacia tee autoa mikä vetää nooordslaffen kuten 911 mutta 20k€ hintalapulla?

Minusta tämä keskustelu on outoa. RTX 5090 on ehdoton huippumalli tällä saralla, ja sillä on oma hintansa. Sen on joko valmis maksamaan tai sitten ei. Tuohon on jokaisella oma mielipiteensä ja hyvä niin.

Ihan sama kuin ruvetaan itkemään täällä miksi Porschet on niin kalliita, niitten pitäisi myydä huippumallia Passatin hinnalla, ahneita paskiaisia...
Jos se olisi niin helppoa niin miksei Dacia tee autoa mikä vetää nooordslaffen kuten 911 mutta 20k€ hintalapulla?

Ymmärtääkseni keskustelu EI ollut RTX 5090:stä, vaan yleisesti nVidian näyttisten hintatasosta. Joo, ei siinä mitään että on huipputuote ihmisille jotka haluaa maksaa siitä, lähinnä "keskihintaisten" näyttisten hintataso on ärsyttävä.

Vaikka olenkin hyvätuloinen, olen aina ihmetellyt tuota ajattelutapaa että tuotteet ostetaan sen mukaan onko niihin varaa, eikä sen mukaan näkeekö ne hintansa arvoiseksi. Voisin ostaa uuden RTX 4080 kortin joka kuukausi jos haluaisin, mutta en silti ole edes harkinnut sitä edellä mainituista syistä. Samasta syystä en ostanut nykyistä RTX 3080 niillä naurettavilla hintapyynneillä, vaan odotin MSRP hintaista korttia.

On sanonta ettei se ole tyhmä joka pyytää, vaan...

Sama homma, ei vaan huvita maksaa asioista ihan mitä tahansa vaikka periaatteessa varaa olisikin.

Veikkaan että tuo mainitsemasi asenne on syynä siihen, miksi Suomessa ollaan niin persaukisia, usein tulotasosta riippumatta. Ei siis nimenomaan ATK:hon liittyen, vaan laajemmin elämässä. :hmm:

Itseäni lähinnä kiinnostaa millaisella kokoonpanolla voi realistisesti ottaen pelata 4K-resoluutiolla uusia FPS ja 3rd person -pelejä. Realismilla tarkoitan tässä, että pelit pyörivät very high -asetuksilla ja 100 fps:llä, RT ja DLLS pois päältä.

Itseäni lähinnä kiinnostaa millaisella kokoonpanolla voi realistisesti ottaen pelata 4K-resoluutiolla uusia FPS ja 3rd person -pelejä. Realismilla tarkoitan tässä, että pelit pyörivät very high -asetuksilla ja 100 fps:llä, RT ja DLLS pois päältä.
Tuohon tarvitsee 4090 tai 5090. 5080 ei taida riittää.

Vaikka olenkin hyvätuloinen, olen aina ihmetellyt tuota ajattelutapaa että tuotteet ostetaan sen mukaan onko niihin varaa, eikä sen mukaan näkeekö ne hintansa arvoiseksi.

Kyllähän markkinoilta löytyy ne hinnat alkaen mallit ja keskitasokin ja monelta eri valmistajalta joista löytyy markkinassa kuin markkinassa aina se hyvä kompromissi. Ei näytönohjaimet kuitenkaan siinä eroa mistään muistakaan tuotteista, että mikäli haluaa parasta suorituskykyä, niin kallein täyttää sen tarpeen lähes poikkeuksetta.

Koneen osat näyttää suurta roolia vapaa-ajassa niitä haluaville joten yleinen hintatasokin on ihan kysynnän/tarjonnan mukaan kuten aina. Jos haluaa ja tarvitsee jonkun tuotteen jostain kategoriasta ja tuntuu, että aloitushinnatkin on liian korkealla, niin sitten on vain saavutettava se elintaso, että siihen on varaa. Ei viihde-elektroniikka ole mitään välttämätöntä päivittäistavarakauppa johon jokaisella on jostain syystä pakko olla pääsy tai varaa.

Ymmärtääkseni keskustelu EI ollut RTX 5090:stä, vaan yleisesti nVidian näyttisten hintatasosta. Joo, ei siinä mitään että on huipputuote ihmisille jotka haluaa maksaa siitä, lähinnä "keskihintaisten" näyttisten hintataso on ärsyttävä.
Eikös se ole luonnollista että valmistaja mikä tekee parhaat "mitkä tahansa" niin heidän keskivertotuotteensakkin ovat yleensä keskimääräistä hintavampia? Laadukkaampia, ehkä myös? Siis jos verrataan vaikka Porscheen mikä nyt tuli tuossa mainittua.

Mulla ei henkilökohtaisesti riitä rahat uuteen Porscheen, mutta en pidä sitä Possun vikana. Kyllä se syyllinen rahatilanteeseen löytyy peilistä. Tai sitten voi syyttää olosuhteita tai mitä tahansa, mikä saa asian tuntumaan paremmalta, minussahan ei itsessä ole vikaa :lol:

Viimeksi muokattu:
Eikös se ole luonnollista että valmistaja mikä tekee parhaat "mitkä tahansa" niin heidän keskivertotuotteensakkin ovat yleensä keskimääräistä hintavampia? Laadukkaampia, ehkä myös? Siis jos verrataan vaikka Porscheen mikä nyt tuli tuossa mainittua.

Mulla ei henkilökohtaisesti riitä rahat uuteen Porscheen, mutta en pidä sitä Ppossun vikana. Kyllä se syyllinen rahatilanteeseen löytyy peilistä. Tai sitten voi syyttää olosuhteita tai mitä tahansa, mikä saa asian tuntumaan paremmalta, minussahan ei itsessä ole vikaa :lol:

No eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. :D

nVidia saa toki pyytää tuotteistaan mitä haluaa, lähinnä ihmetyttää että fanipojat viitsii kiillottaa paskaa ja selitellä että ei noita oikein voisi halvemmallakaan myydä. Noh, katotaan jos AMD saisi tällä kertaa ulos jotain järkevää niin ei tarvisi maksella nVidia-premiumia. :)

nVidia saa toki pyytää tuotteistaan mitä haluaa, lähinnä ihmetyttää että fanipojat viitsii kiillottaa paskaa ja selitellä että ei noita oikein voisi halvemmallakaan myydä. Noh, katotaan jos AMD saisi tällä kertaa ulos jotain järkevää niin ei tarvisi maksella nVidia-premiumia. :)

Kyllä niitä voisi myydä paljon halvemmalla, mutta se olisi huonoa bisnestä. Osakkeenomistajien etujen vastaista. Nvidia palvelee ensisijaisesti niitä.

Kyllähän markkinoilta löytyy ne hinnat alkaen mallit ja keskitasokin ja monelta eri valmistajalta joista löytyy markkinassa kuin markkinassa aina se hyvä kompromissi. Ei näytönohjaimet kuitenkaan siinä eroa mistään muistakaan tuotteista, että mikäli haluaa parasta suorituskykyä, niin kallein täyttää sen tarpeen lähes poikkeuksetta.

Koneen osat näyttää suurta roolia vapaa-ajassa niitä haluaville joten yleinen hintatasokin on ihan kysynnän/tarjonnan mukaan kuten aina. Jos haluaa ja tarvitsee jonkun tuotteen jostain kategoriasta ja tuntuu, että aloitushinnatkin on liian korkealla, niin sitten on vain saavutettava se elintaso, että siihen on varaa. Ei viihde-elektroniikka ole mitään välttämätöntä päivittäistavarakauppa johon jokaisella on jostain syystä pakko olla pääsy tai varaa.
Ohitit kokonaan koko viestini pointin, että syy olla ostamatta ei aina liity varallisuuteen tai elintasoon muutenkaan. Minähän siinä juuri kummastelin että ihmiset ostavat ylihintaisia tuotteita vain siksi että siihen on varaa, eikä hinnalla ilmeisesti ole silloin mitään merkitystä.

Ei minua kiinnosta yhtään se onko kaikilla näihin varaa vai ei. Minulla on helposti varaa ja joskus käytän paljonkin aikaa pelaamiseen, mutta olen silti ostamatta mielestäni liian korkeaksi hinnoiteltuja tuotteita.

Kauankohan tällä 5090:lla sitten pärjäisi jos ostaisi vai tuleekohan heti ensvuonna sitten dlss 5.0 jossa uusia ominaisuuksia ja 5090 ei niitä pysty tulkitsemaan? kyllähän varmaan yksinpeleissä ja jossain pve peleissä tuolla MFG:llä menee ehkä pitkäänkin ennenkuin tarvii lisää puhtia

Ohitit kokonaan koko viestini pointin, että syy olla ostamatta ei aina liity varallisuuteen tai elintasoon muutenkaan. Minähän siinä juuri kummastelin että ihmiset ostavat ylihintaisia tuotteita vain siksi että siihen on varaa, eikä hinnalla ilmeisesti ole silloin mitään merkitystä.

Ei minua kiinnosta yhtään se onko kaikilla näihin varaa vai ei. Minulla on helposti varaa ja joskus käytän paljonkin aikaa pelaamiseen, mutta olen silti ostamatta mielestäni liian korkeaksi hinnoiteltuja tuotteita.
Et vaan omista tarpeeksi/ollenkaan NVIDIAn osakkeita niin et ymmärrä ;)

Eikai kukaan väitäkkään että kyse on aina rahasta/varallisuudesta, olis monella varmaan urheiluautoonkin rahaa muttei näe sitä järkevänä ostoksena. Esim omassa tapauksessa 2022 ostettu 4090 myin 1500e, eli erotusta uuteen korttiin näillä näkymin 900e. Kyllä pelaaminen parhailla komponenteilla on vuositasolla halvin harrastus mitä itsellä on ja aivan heittämällä. Ja kysymyksenä että ylihintainen suhteessa mihin? Kilpailijoilla ei ole vastaavaa tuotetta niin kiinnostaa mihin oikein nyt vertaat

Eikai kukaan väitäkkään että kyse on aina rahasta/varallisuudesta, olis monella varmaan urheiluautoonkin rahaa muttei näe sitä järkevänä ostoksena. Esim omassa tapauksessa 2022 ostettu 4090 myin 1500e, eli erotusta uuteen korttiin näillä näkymin 900e. Kyllä pelaaminen parhailla komponenteilla on vuositasolla halvin harrastus mitä itsellä on ja aivan heittämällä. Ja kysymyksenä että ylihintainen suhteessa mihin? Kilpailijoilla ei ole vastaavaa tuotetta niin kiinnostaa mihin oikein nyt vertaat
Suhteessa siihen mitä tuote on ja tuotantokustannuksiin. En väitä että markkinahtoinen hinnoittelu olisi mitenkään väärin, mutta tällä hetkellä ollaan lähempänä monopolia kuin kilpailua ylemmissä hintasegmenteissä ja se näkyykin aika selvästi hinnoissa.

Se mikä on mielestäni mielenkiintoinen keskustelu on tämä yleinen perustelu sille että hinnat olisivat varsin hyvät. Monelle tuntuu olevan sivuseikka paljonko asiat maksaa, kun itsellä on niihin varaa ja toisaalta osa kuvittelee että kritiikki juontuisi siitä että kritisoijilla ei olisi varaa näihin. Eivät siis puhu hinnasta, vaan siitä onko heillä itsellään varaa tuotteeseen, joka sopisi paremmin esim. palkkakeskusteluketjuun.

Toinen mielenkiintoinen keskustelu on Nvidian perustelut hinnoille. Ihan kuin sieltä kerrottaisi että tottakai nostetaan hintoja koska voidaan...

Jos kukaan ei valittaisi niin hinnat olisivat liian matalia. Silloin hinnat ovat kohdillaan kun on sekä kritiikkiä että menekkiä. Monopoliasema toki on harmittavaa kuluttajien kannalta, mutta kuluttajien takia se myös on luotu kun muiden (amd) huippumallit eivät ole kelvanneet.
Ja siellä ei huippumallien tasolla on edelleen vaihtoehtoja ostaa muiltakin valmistajilta tuotetta ja vielä yleensä edullisemmin.

4k pelaamista voi hyvinkin verrata vaikka niihin upeisiin urheluautoihin ja 1080p pelaamista sitten vaikka edullisempaan autoiluun. Varmaan kaikki sen kalliimman autonkin haluaisi, mutta ei silti sitä osta/saa ostettua. kuitenkin pienemmällä resoluutiolla pelaaminen on mahdollista halvempaan hintaan edelleen.

Ostosvalinnassa on sekin, että seuraavaan sukupolveen on nyky tiedoin noin 2 vuotta. Olen itsekkin sitä mieltä, että jos nyt oltaisiin saatu TSMC 3nm tekkiä kaupasta olisi jokainen tuote automaattisesti enempi hintansa väärti koska hyötysuhde olisi kovempi. Seuraava sukupolvi sentään sitten "3nm" tekkiä jollei Kiina lähde Taipein nurkille kyläilemään. TSCM:n 3nm jenkkilaitokset ovat toiminnassa vasta hamassa tulevaisuudessa.

Veikkaus , että 6000 sukupolvi on luokkaa 30% max lisää tehoa.

Viimeksi muokattu:
Totta tuokin, että jos esim laitteisto ei antaisi myöten olisi 32" 1440p ihan jees pelikokemus. Ei siitä ole kovinkaan pitkä aika kun tuli quakea reaper boteilla pelattua erilaisilla resoluutioilla, jotka oli kaikenlaisia tyyliin 400x 500 jne. (486 100Mhz).

Vaikka täällä on jo hieman lähdetty sivuraiteille varsinaisesta aiheesta, niin laitetaan nyt omatkin kaksi senttiä kekoon.

Jokainen varmasti arvottaa eri asiat eri arvoisiksi (rahallisesti). Itse esimerkiksi en maksa puhelimesta yli 150€. Se on sellainen hinta suhteutettuna siihen mihin ja mitä kännykältä tarvitsen (mobiilimaksupalvelut, viestimet, navigaattori, YouTube, laskin, kamera jne.) En itse näe, että saisin rahalle vastinetta, vaikka maksaisinkin vaikka tuplat tuosta 150€.

Näytönohjaimissa hintakatoksi olen asettanut noin 500€ euroa. Viimeksi tämmöisen summan olen maksanut vuonna 2019 vuoden vanhasta käytetystä GTX 1080 Ti:stä.

Lompakolla saa ja pitääkin äänestää. Siinä taas ei ole hirveästi järkeä ihmetellä huuli pyöreänä, miten joku käyttää rahaa X määrän johonkin asiaan. Silloin teillä vain ei todennäköisesti kohtaa tämä alussa mainittu arvo asia.

Kummastelit ja me avattiin asia.

Vaikka täällä on jo hieman lähdetty sivuraiteille varsinaisesta aiheesta, niin laitetaan nyt omatkin kaksi senttiä kekoon.

Jokainen varmasti arvottaa eri asiat eri arvoisiksi (rahallisesti). Itse esimerkiksi en maksa puhelimesta yli 150€. Se on sellainen hinta suhteutettuna siihen mihin ja mitä kännykältä tarvitsen (mobiilimaksupalvelut, viestimet, navigaattori, YouTube, laskin, kamera jne.) En itse näe, että saisin rahalle vastinetta, vaikka maksaisinkin vaikka tuplat tuosta 150€.

Näytönohjaimissa hintakatoksi olen asettanut noin 500€ euroa. Viimeksi tämmöisen summan olen maksanut vuonna 2019 vuoden vanhasta käytetystä GTX 1080 Ti:stä.

Lompakolla saa ja pitääkin äänestää. Siinä taas ei ole hirveästi järkeä ihmetellä huuli pyöreänä, miten joku käyttää rahaa X määrän johonkin asiaan. Silloin teillä vain ei todennäköisesti kohtaa tämä alussa mainittu arvo asia.
Näinhän se on, jokaiselle varmasti löytyy pelit ja vehkeet vaikka sitten käytettyjen markkinoilta. Yleensäkään ei jotenkin jaksa valittaa tavaroiden hinnoista niin kauan kun kukaan ei pakota sitä ostamaan, voihan sitä ilmaista mielipiteensä mutta ihmisten "haukkuminen" tyhmäksi ja fanipojaksi koska itseä harmittaa että on kallista niin tuntuu erikoiselta.

Kyllä nvidia tietää miten myydä siruja. 5090 on paras gpu jota kaikki youtuberit ja journot käyttää ja mistä puhutaan eniten. Jokaisella uudella sukupolvella on jokin must have ominaisuus ja jos et osta heti niin jäät huvin ulkopuolelle. Vaikka pelit pyörii Series S:llä ja useimmat alle 5v vanhat näyttikset kykenee samaan niin sitä on jatkuvasti uusia peliominaisuuksia joihin tarvitsee sen uuden sukupolven tuotteen.
Ihmisillä on sitten omat murheet ja uuden tavaran osto lupaa parempaa elämää, ja jos harrastaa pelaamista niin tavara mistä kuulee netissä eniten on uusimmat nvidia näyttikset.

Kyllä niitä voisi myydä paljon halvemmalla, mutta se olisi huonoa bisnestä. Osakkeenomistajien etujen vastaista. Nvidia palvelee ensisijaisesti niitä.
Linkkasin aikaisemmin missä AMD teki tappiota noin 46% käyttökatteella. Käyttökate != voitto. Pitäs palkat, toimitilat, työkoneet, tapeoutit, maskien tekemiset, voitoista verot jne jne. maksaa ennen kuin mietitään edes sijoittajille rahan tekemistä. AMD tehnee tällä hetkellä tappiota pelibisneksellä ja ainoa syy miksi firma on niukasti voitolla löytyy rajusti kasvaneesta konesalista. AMD muuten myös irtisanoi 4% työvoimasta viime vuonna.

En usko, että nvidia oikeasti voisi myydä kovin paljoa halvemmalla ennen kuin menis tappiolla. Oletetaan ettei konesalibisneksen voitoilla kompensoida pelibisnesta. Miettii että myyt vaikka 10 miljoonaa gputa vuodessa ja satasen pudotat jokaisen hintaa niin katoaa liikevaihdosta miljardi. Jos käyttökate oli vaikka 70% niin katoaa 700M voittoa. Aika nopsan hintoja pudottamalla pääsee tilanteeseen, game over. Mikä se tilanne sitten on jos myyt vaikka 20 miljoonaa gpu:ta ja pudotat hintoja 200e. Montako kymmentä miljoonaa korttia nvidia myy vuodessa, en ole varma.

Kannattaa miettiä niinkin ettei nvidian kate 1000e kortista ole esim. 70% = 700e. 1000e hinnassa on mukana myyjäliikkeen kate, AIB:n kate joka valmisti kortit ja osat+valmistus+rahti. Nvidia myy pääasiassa gpu+muistit komboa poislukien FE mallit. FE malleissakin on hinnassa mukana nvidian valitseman myyjän kate(proshop, best buy?), nvidian alihankkijan kate, valmistuskulut, rahti ja muut kuin gpu+muistit osien hinnat.

Viimeksi muokattu:
Täällä kovasti kritisoidaan hintoja vertaamalla myyntihintoja tuotantokustannuksiin. Mitä nuo tuotantokustannukset nyt sitten noille oikein ovat tarkkaanottaen ja mitä niissä on otettu huomioon. Pelkät piirin tekemiseen kuluvat kustannuksethan on vain pieni osa varsinaisista tuotantokustannuksista joiden pitää sisältää tuotekehityksen kustannukset. Toisekseen tuo jokun reilun 40% kate ei kyllä kuulosta kovinkaan isolta, esim itse olen puolijohdefirmassa töissä ja meillä tavoitekate on 55% luokkaa.

Miettii että myyt vaikka 10 miljoonaa gputa vuodessa ja satasen pudotat jokaisen hintaa niin katoaa liikevaihdosta miljardi. Jos käyttökate oli vaikka 70% niin katoaa 700M voittoa. Aika nopsan hintoja pudottamalla pääsee tilanteeseen, game over.
Eli peräti 1,6 % liikevaihdosta ja 2,3 % liikevoitosta? Jep, katastrofin partaallahan tuossa oltaisiin.

Linkkasin aikaisemmin missä AMD teki tappiota noin 46% käyttökatteella. Käyttökate != voitto. Pitäs palkat, toimitilat, työkoneet, tapeoutit, maskien tekemiset, voitoista verot jne jne. maksaa ennen kuin mietitään edes sijoittajille rahan tekemistä. AMD tehnee tällä hetkellä tappiota pelibisneksellä ja ainoa syy miksi firma on niukasti voitolla löytyy rajusti kasvaneesta konesalista. AMD muuten myös irtisanoi 4% työvoimasta viime vuonna.

En usko, että nvidia oikeasti voisi myydä kovin paljoa halvemmalla ennen kuin menis tappiolla. Oletetaan ettei konesalibisneksen voitoilla kompensoida pelibisnesta. Miettii että myyt vaikka 10 miljoonaa gputa vuodessa ja satasen pudotat jokaisen hintaa niin katoaa liikevaihdosta miljardi. Jos käyttökate oli vaikka 70% niin katoaa 700M voittoa. Aika nopsan hintoja pudottamalla pääsee tilanteeseen, game over. Mikä se tilanne sitten on jos myyt vaikka 20 miljoonaa gpu:ta ja pudotat hintoja 200e. Montako kymmentä miljoonaa korttia nvidia myy vuodessa, en ole varma.

Kannattaa miettiä niinkin ettei nvidian käyttökate 1000e kortista oli esim. 70% = 700e. 1000e hinnassa on mukana myyjäliikkeen kate, AIB:n kate joka valmisti kortit ja muiden kuin cpu+muistit osien hinnat, rahdit jne. sisässä hinnassa. Nvidia myy pääasiassa gpu+muistit komboa poislukien FE mallit. FE malleissakin on hinnassa mukana nvidian alihankkijan kate joka valmistaa kortit+muiden kuin gpu+muistit osien hinnat, rahdit yms.

AMD:n ongelma on pieni markkinaosuus ja siten pieni liikevaihto, eikä se että käyttökate on hieman pienempi kuin nVidialla. Voiton määrä kun on liikevaihto kertaa käyttökate, ja sillä pitää kattaa tuotekehitys ynnä muu sellainen joka ei riipu myytyjen piirien määrästä.

Täällä kovasti kritisoidaan hintoja vertaamalla myyntihintoja tuotantokustannuksiin. Mitä nuo tuotantokustannukset nyt sitten noille oikein ovat tarkkaanottaen ja mitä niissä on otettu huomioon. Pelkät piirin tekemiseen kuluvat kustannuksethan on vain pieni osa varsinaisista tuotantokustannuksista joiden pitää sisältää tuotekehityksen kustannukset. Toisekseen tuo jokun reilun 40% kate ei kyllä kuulosta kovinkaan isolta, esim itse olen puolijohdefirmassa töissä ja meillä tavoitekate on 55% luokkaa.
Mitä seurannut nvidia/amd niin jos käyttökate(gross margin) menee alle 50% niin joko tehdään tappiota tai ollaan hyvin lähellä tappiota. Pitäs tosissaan olla reilu 50% että bisnes on jollain tapaa kestävällä pohjalla. Nvidian tän hetkinen megalomaanisen hyvä käyttökate tulee AI konesalista eikä pelipuolesta. AI konesali melkein 10x pelipuolen liikevaihto.

AMD:n ongelma on pieni markkinaosuus ja siten pieni liikevaihto, eikä se että käyttökate on hieman pienempi kuin nVidialla. Voiton määrä kun on liikevaihto kertaa käyttökate, ja sillä pitää kattaa tuotekehitys ynnä muu sellainen joka ei riipu myytyjen piirien määrästä.
Jos gpu:n hintaa tiputetaan vaikka 200e vain nvidian marginaalia kutistamalla ja nvidia myy 20miljoonaa gpu:ta niin tuo tarkoittaisi 4miljardin liikevaihdon tippumista. Ollaanko ton jälkeen enää voitolla,... Ei ne isot voluumitkaan tarkoita että hintaa voi tiputtaa ihan hirveitä määriä ennen kuin ollaan tappiolla/huono bisnes. Isossa voluumissa hinnanpudotus kertautuu,...

Nvidian kate ei ole tyyliin 70% kaupan myyntihinnasta.

Edelleen kapitalismi hoitaa kilpailun paikalle jos joku kuorii kermaa. AMD olisi voinut esim. sen 5 miljardin ostoksen jättää tekemättä ja satsata pelikortteihin enemmän. AMD:ta ei kiinnostanut kun konesali on parempi bisnes. Onneksi nvidiaa edelleen kiinnostaa vaikka nvidiallekin konesali paljon parempi bisnes.

Jos gpu:n hintaa tiputetaan vaikka 200e vain nvidian marginaalia kutistamalla ja nvidia myy 20miljoonaa gpu:ta niin tuo tarkoittaisi 4miljardin liikevaihdon tippumista. Ollaanko ton jälkeen enää voitolla,... Ei ne isot voluumitkaan tarkoita että hintaa voi tiputtaa ihan hirveitä määriä ennen kuin ollaan tappiolla/huono bisnes. Isossa voluumissa hinnanpudotus kertautuu,...

Nvidian kate ei ole tyyliin 70% kaupan myyntihinnasta.

Edelleen kapitalismi hoitaa kilpailun paikalle jos joku kuorii kermaa. AMD olisi voinut esim. sen 5 miljardin ostoksen jättää tekemättä ja satsata pelikortteihin enemmän. AMD:ta ei kiinnostanut kun konesali on parempi bisnes. Onneksi nvidiaa edelleen kiinnostaa vaikka nvidiallekin konesali paljon parempi bisnes.

200e keskimääräinen hinnanpudotus olisikin todella valtava, kun suurin osa korteista ei ole niitä paremman pään kortteja tyyliin 80-sarjalaiset ja ylöspäin, vaan 60-sarja myy eniten. Ei olisi mikään ihme jos sellaisen pudotuksen jälkeen oltaisiin tappiolla kun otetaan huomioon tuotekehityskulut, ehkä korkeintaan puolet siitä olisi millään tavalla realistinen esim. tilanteessa jossa kilpailu kiristyisi?

Ja kyllähän esim. Intel on tullut mukaan näyttiskisaan, varmastikin osittain nVidian katteiden houkuttelemana. Eli kyllä kapitalismi hoitaa asian, siinä vaan menee vuosia kun on kyse monimutkaisesta tuotteesta. :)

Ihan määritelmän mukaan jos joku ostaa tuotteen, katsoo hän sen hintansa arvoiseksi. Ja meillä kaikille se arvotus on subjektiivinen asia.
Totta, mutta osalla sillä hinnalla ei tässä yhtälössä ole mitään merkitystä jos tilin kate on enemmän kuin tuotteen hinta. En siis väitä etteikö se olisi subjektiivinen asia, vaan tuon keskusteluun näkökulman siihen mikä tuohon subjektiiviseen mielipiteeseen voi vaikuttaa.

Sama keskustelu voitaisi käydä jos tuotekattauksen hinnat tuplattaisi, ilman että keskustelu oikeastaan muuttuisi. Jos viisinkertaistetaan hinnat, voisi nyanssieroja syntyä. Se oli vähän minun pointtinani, että tässä kilpailutilanteessa hintaa ei määrittele se miten kallis tuote on valmistaa, vaan se miten innokkain ostajaryhmä käyttäytyy (esim. "minulla on varaa tähän, hinta on siis sopiva").

200e keskimääräinen hinnanpudotus olisikin todella valtava, kun suurin osa korteista ei ole niitä paremman pään kortteja tyyliin 80-sarjalaiset ja ylöspäin, vaan 60-sarja myy eniten. Ei olisi mikään ihme jos sellaisen pudotuksen jälkeen oltaisiin tappiolla.
Keskustelusta jää kuva, että nvidia vetää ihan helvetisti kermaa päältä. Kautta linjan 200e halvemmat kortit ja itku hinnoista jatkuisi.

Paljonko luulet, että nvidia tekee voittoa msrp 549$ kortista? Paljonko korttien hintoja pitäisi alentaa? 549$:ssa mukana myyjäliikkeen kate, aib kate, valmistustuskulut, muut osat kuin nvidian myymät, rahdit jne. hinnassa mukana. Nvidia myy vain gpu+muistit komboa. Ihan hirveätä riistoa vai ei oikeasti voi mitenkään älyttömän paljon hintaa pudottaa ennen kuin menee happamaksi bisnes? Ja hox, 50% nettokatteella nvidia/amd tyyppinen bisnes tekee +-0 tuloksen mikä ei oikein mahdollista kehitystyötä jossa tehdään kalliimmilla valmistusprosesseilla yhä monimutkaisempia piirejä. Tän sukupolven tarvii maksaa seuraavan kehitys + mahdollistaa ohi vaikeiden aikojen meneminen jos tuote epäonnistuu. Game over oikeassa elämässä eri kuin pelissä.

Nvidiahan ei oikeasti edes nostanut hintoja 50x0 sarjassa muun kuin 5090:en osalta. 5090 hintakin ihan linjassa kun katsoo speksejä versus 4090(isompi piiri, parempi jäähy+virransyöttö, 8GB lisää muistia). Inflaatiokin laukannut 4090:en julkaisun jälkeen.

Edelleen kapitalismi hoitaa kilpailun paikalle jos joku kuorii kermaa.
Jos kapitalismi noin mutkattomasti ja yksinkertaisesti tosiaan hoitaa kilpailun paikalle niin miksihän ihmeessä ei ole useita firmoja myymässä yhtä hyviä ja toimivia ratkaisuja konesali-GPU:iden puolelle kuin mitä Nvidialla on tarjolla?

Pitääkö kilpailun puutteesta päätellä, että konesali-GPU tuottaa helvetin huonosti fyrkkaa?

Jos kapitalismi noin mutkattomasti ja yksinkertaisesti tosiaan hoitaa kilpailun paikalle niin miksihän ihmeessä ei ole useita firmoja myymässä yhtä hyviä ja toimivia ratkaisuja konesali-GPU:iden puolelle kuin mitä Nvidialla on tarjolla?
Onhan siellä ihan valtava määrä yrittäjiä mutta nvidia on tällä hetkellä paras ja myy eniten.

Marvel+Broadcom tekee isosti massia ai-piireillä. Amazon, microsoft, meta marvel/broadcom avulla suunnittelee ja käyttää omia piirejä inferenssiin. Googlella on TPU. AMD:lla mi3xx sarja. Teslalla dojo. AMD:n nopeimmin kasvava bisnes AI konesali. Väitän, että ilman AI konesalin kasvua AMD olisi tehnyt jäätävän tappion 2024 kalenterivuodelta. Intelillä koko värisuora ai piirejä, mutta eivät myy kun kilpailukyky puuttuu.

Startuppeja kuten tenstorrent, cerebras, groq jne.

Kiinalaisilla on täysin omat AI piirit ja jutut koska vientikiellot. Nämä tulee myymään muuallekin kuin kiinaan etenkin jos bidenin uudet vientisäännöt tulevat voimaan noin 3kk päästä.

Keskustelusta jää kuva, että nvidia vetää ihan helvetisti kermaa päältä. Kautta linjan 200e halvemmat kortit ja itku hinnoista jatkuisi.

Paljonko luulet, että nvidia tekee voittoa msrp 549$ kortista? Paljonko korttien hintoja pitäisi alentaa? 549$:ssa mukana myyjäliikkeen kate, aib kate, valmistustuskulut, muut osat kuin nvidian myymät, rahdit jne. hinnassa mukana. Nvidia myy vain gpu+muistit komboa. Ihan hirveätä riistoa vai ei oikeasti voi mitenkään älyttömän paljon hintaa pudottaa ennen kuin menee happamaksi bisnes? Ja hox, 50% nettokatteella nvidia/amd tyyppinen bisnes tekee +-0 tuloksen mikä ei oikein mahdollista kehitystyötä jossa tehdään kalliimmilla valmistusprosesseilla yhä monimutkaisempia piirejä. Tän sukupolven tarvii maksaa seuraavan kehitys + mahdollistaa ohi vaikeiden aikojen meneminen jos tuote epäonnistuu. Game over oikeassa elämässä eri kuin pelissä.

Nvidiahan ei oikeasti edes nostanut hintoja 50x0 sarjassa muun kuin 5090:en osalta. 5090 hintakin ihan linjassa kun katsoo speksejä versus 4090(isompi piiri, parempi jäähy+virransyöttö, 8GB lisää muistia). Inflaatiokin laukannut 4090:en julkaisun jälkeen.

Jos olisi kautta linjan 200e halvemmat hinnat niin varsinkin 60-sarjalaiset olisivat törkeän halpoja ja tekisivät varmana tappiota, kun taas 80-sarja ja ylöspäin tekisi vain vähemmän voittoa. :)

Jos pitää mutuilla jotain, niin arvelisin että AIB ja välikäsien osuudet $549 msrp kortista on luokkaa $200. nVidialle jäisi siis $349, josta 65% katteella olisi voittoa ~$225. Eli ehkä siinä voisi tiputtaa hintaa korkeintaan sen satkun verran jos olisi pakko, mutta ei oikein enempää. $50 alennus taas tuskin tekisi tiukkaa.

Ihan määritelmän mukaan jos joku ostaa tuotteen, katsoo hän sen hintansa arvoiseksi. Ja meillä kaikille se arvotus on subjektiivinen asia.
Tässäpä se olennainen kohta. Mua ihmetyttää aikuiset ihmiset jotka ei ymmärrä jos jollain toisilla aikuisilla ihmisillä on eri kiinnostuksen kohteet ja rahankäytön prioriteetit. Oli ne sitten näyttiksiä, autoja, design-huonekaluja jne.

Toki yks validi tapa on vaan kerätä rahaa perillisille, tai tilille "high score" tyylliin, ei se mua haittaa, eikä haittaa jos joku kuluttaa.

Aiheesta sen verran, sinne tuotekehityskustannuksiin piilotetaan mm. tämmöinen pikku konesali joka on 6 vuotta paahtanut DLSS kehityksen parissa pelkästään:

"Actually, we have a big supercomputer at Nvidia, with many 1000s of our latest and greatest GPUs, that is running 24/7, 365 days a year improving DLSS. And it's been doing that for six years."

Onhan siellä ihan valtava määrä yrittäjiä mutta nvidia on tällä hetkellä paras ja myy eniten.
Miksi muut eivät tee yhtä hyviä ja yhtä hyvin myyviä AI-piirejä? Siksikö, että Nvidian tehokkaimmissa AI-piireissä ei vain ole niin suurta katetta että kilpailijoita kiinnostaisi?

Vai onko sittenkin niin, ettei kapitalismi takaakaan sitä, että muut voivat tuosta noin vain tehdä yhtä suorituskykyisiä ja haluttuja tuotteita kuin alan menestynein firma?

Jos olisi kautta linjan 200e halvemmat hinnat niin varsinkin 60-sarjalaiset olisivat törkeän halpoja ja tekisivät varmana tappiota, kun taas 80-sarja ja ylöspäin tekisi vain vähemmän voittoa. :)

Jos pitää mutuilla jotain, niin arvelisin että AIB ja välikäsien osuudet $549 msrp kortista on luokkaa $200. nVidialle jäisi siis $349, josta 65% katteella olisi voittoa ~$225. Eli ehkä siinä voisi tiputtaa hintaa korkeintaan sen satkun verran jos olisi pakko, mutta ei oikein enempää. $50 alennus taas tuskin tekisi tiukkaa.
549$ vs. 499$ on se hintaero miksi itketään hinnoista? Riittääkö tuollainen pudotus siihen, että iso paha nvidia onkin reilu kaveri joka myy sopuhinnalla? Vai pitäisikö kuitenkin saada paljon halvemmalla ennen kuin valitus loppuu?

"Actually, we have a big supercomputer at Nvidia, with many 1000s of our latest and greatest GPUs, that is running 24/7, 365 days a year improving DLSS. And it's been doing that for six years."

Nvidia on rakentanut noita "supertietokoneita" siitä lähtien kun tekivät voltan. Rakentavat referenssin itselle että ymmärtävät miten asiat toimi ja auttaa odm/oem:ia kun ne saa valmiin toimivan emolevy, räkki, softareferenssin kouraan. Toinen puoli, että "dog fooding", jos ne ei itse keksi käyttöä noille vehkeille niin ei asiakkaatkaan. Nvidia tekee paljon muutakin kuin dlss:aa supertietokoneilla. Piirisuunnittelussa apuna(layout, toteutuksen optimointi), firman koodeilla+bugeilla+dokumenteilla opetettu chatbot, tuulettimien ilmavirran+jäähdytystehon mallintaminen ai avustetulla softalla, research puolen heput neuroverkkohommiin jne.

Nvidiahan rakentaa nyt israelin kampukselle 500M$ blackwell pohjaista supertietokonetta omaan käyttöön.

Jos/Kun AI tehostaa insinöörien tuottavuutta niin nvidia on tuossa hommassa aallonharjalla.

Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Eli peräti 1,6 % liikevaihdosta ja 2,3 % liikevoitosta? Jep, katastrofin partaallahan tuossa oltaisiin.
Ihme kun nvidia ei ole palkannut sinua liikkeenjohdon konsultiksi, tai muutenkin täällä ketjussa on selkästi paljon ihmisiä jotka tietää paremmin miten tuotteet hinnoitellaan. On ne kyllä tyhmiä siellä nvidian päässä:whistling:

Ihme kun nvidia ei ole palkannut sinua liikkeenjohdon konsultiksi, tai muutenkin täällä ketjussa on selkästi paljon ihmisiä jotka tietää paremmin miten tuotteet hinnoitellaan. On ne kyllä tyhmiä siellä nvidian päässä:whistling:
Hauskinta tässä on, että uunituoreessa the nvidia way kirjassa jensen kertoi tarinan 20v takaa miten peligpu markkina hävitään jos annetaan kilpailijan tulla markkinalle voitollisen halvemman tuotteen avulla. Nvidia on jo 20v+ miettinyt että miten estetään halvemman kilpailijan pärjääminen liian hyvin markkinalla. Jos meinaa nvidian voittaa se taktiikka ei ole myy halvemmalla kun nvidialla on myy halvemmalla strategiaa vasten pitkään mietitty pelikirja. Väittäisin, että "niukat" muistimäärätkin osa tätä strategiaa. BOM mahdollisimman alas sen varalta, että pitää hintakilpailla.

---

Toinen hauska tarina oli kun nvidialla oli aikoinaan kuuma, hidas ja kallis valmistaa gpu. ATI:lla oli paljon parempi tuote joka oli halvempi tehdä. Nvidian softapuolen vetäjä sanoi siitä, että jos ATI olisi tajunnut myydä omaansa halvemmalla nvidia olisi mennyt konkurssiin kun nvidian piiri olisi mennyt niin lujasti tappiolle että rahat kaputt. Voisi sanoa, että ATI:n kermankuorinta hinnassa pelasti nvidian.

Suosittelen tätä kirjaa edelleen. Todella hyvä ja kiinnostava. Helppolukuinen
1737032511210.jpeg

Viimeksi muokattu:
549$ vs. 499$ on se hintaero miksi itketään hinnoista? Riittääkö tuollainen pudotus siihen, että iso paha nvidia onkin reilu kaveri joka myy sopuhinnalla? Vai pitäisikö kuitenkin saada paljon halvemmalla ennen kuin valitus loppuu?

RTX 5070:llä on toki ongelmana muistin määrä, 12Gt kun alkaa olla nykypäivänä vähänlaisesti, mutta jos jätetään se huomiotta (tai oletetaan 3Gb muistipiirit, joilla saisi 18Gt muistia) niin $499 olisi musta ihan ok hinta. $449 olisi sitten jo oikeasti todella hyvä hinta.

Sanoisin että hintaongelma pahenee ylöspäin siirtyessä, mikä on tällä hetkellä ongelma kun RTX 5070 ti on halvin tuote jossa on järkevä määrä muistia. Sen msrp on $749, ja oletetaan tällä kertaa välikäsien osuudeksi $250. nVidialle jäisi siitä siten $499, eli 65% katteella ~$325 voittoa. Jos hintaa laskisi $150, eli nVidia tyytyisi 50% katteeseen, sanoisin että senkin hinta olisi ihan hyvä. Alvien ja valuuttamuunnoksen jälkeen kyseisen kortin suomihinta laskisikin lähemmäs 200e.

Tätä vähän ihmetellyt miksi Nvidian hintoja kauhistellaan, kun ei se tilanne ole AMD:llä yhtään sen parempi. 7900XTX hinta oli niin lähellä 4080 hintaa, että ei ollut mitään järkeä sitä korttia ostaa koska 4080 on paljon parempi tuote. Omasta mielestäni AMD itse hinnoitteli tuotteensa väärin ja tämän takia myynnit jäivät niin pieneksi. 7900XTX kun olisi ollut 999€ suomessa ja 7900XT 850€ niin olisivat varmasti käyneet kaupaksi ja omastakin koneesta löytyisi 7900XTX.

7900XTX kävi omassa koneessa ja oli erinomainen kortti muuten, mutta ei sen kanssa säteenseurantaa viitsinyt päällä pitää. En pystynyt itselleni perustelemaan noin kallista korttia jossa on niin iso puute ja 200€ lisäpanostuksella saisi ne puutteet korjattua.

4080 vs. 7900xtx näkee hyvin sen miten nvidia tekee vaikeaksi kilpailla "halvemmalla" tuotteella. 7900xtx lienee aika paljon kalliimpi valmistaa kuin 4080. 24GB vs. 16GB muistia. 384bit vs. 256bit muistiväylä ja sen vaatima parempi pcb(signaali integriteetti)

Navi31 piirin koko 529mm, 4080 ad103 379mm2. Toki hieman eri valmistusteknologia, mutta ei 5nm vs. 4nm kuro umpeen eroa piirin koossa.

Ja sitten se softapuolen kuilu kun asiakas ei osta vain piiriä vaan koko paketin mihin kuuluu myös dlss ja pelit. GPU bisnestä pitäisi ajatella softabisneksenä nykyään eikä vain piiribisneksenä jos haluaa pärjätä. On autettava pelidevaajia ja kehiteltävä softapohjaisia teknologioita.

Toinen hauska tarina oli kun nvidialla oli aikoinaan kuuma, hidas ja kallis valmistaa gpu. AMD:lla oli paljon parempi tuote joka oli halvempi tehdä. Nvidian softapuolen vetäjä sanoi siitä, että jos amd olisi tajunnut myydä omaansa halvemmalla nvidia olisi mennyt konkurssiin kun nvidian piiri olisi mennyt niin lujasti tappiolle että rahat kaputt. Voisi sanoa, että amd:n kermankuorinta hinnassa pelasti nvidian.
7900xtx lienee aika paljon kalliimpi valmistaa kuin 4080.

Eli voiko tästä vetää johtopäätöksen, että tilanne on nyt päinvastainen ja myymällä halvemmalla Nvidia voisi ajaa AMD:n näytönohjainpuolen pois markkinoilta. Jos ei, niin miksei? (E: Kysyn 'miksei', koska myönnän tietäväni tästä bisneksestä liian vähän, en ollakseni näsäviisas.)

Statistiikka

Viestiketjuista
285 049
Jäsenet
78 929
Uusin jäsen
Nemsomo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom