NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Itselläni on koneessa 3080, millä pärjää mielestäni vielä kohtuullisen hyvin UWQHD-resoluution pelaamisessa. Jos Nvidia olisi julkaissut vastaavanlaisen 3080-jytkyn, niin olisin todennäköisesti päivittänyt koneeseen 5080- tai 5070 Ti näytönohjaimen, mutta tällä RTX 4000 Super Super -julkaisulla en näe siihen mitään aihetta. Jätetään siis näytönohjaimet kaupan hyllylle, eiköhän joku nämä 5000-sarjalaiset sieltä osta kuitenkin. Palataan asiaan 6000-sarjan myötä, toivottavasti silloin on myös varteenotettavaa kilpailua muiltakin valmistajilta.

Hieman hirvittää miten 10 gigalla muistia jatkossa pärjää (esim. case Indiana Jones), mutta en ole enää uudestaan menossa Nvidian VRAM-ansoihin (case GTX 970 3.5 Gt). 16 Gt muistia 1250€ näytönohjaimessa vuonna 2025 on vaan liian vähän (RTX 5080).
Joo mulla myös 3080 ja vähän huonolta näyttää päivityspolku noiden uusien tulokaskorttien suhteen. 5070 nyt ainakin vaikuttaa DOA:lta itselleni koska muistia vaan 12GB (vai onko siinä sitten joku kikka3-tekstuurikompressointi tms.). AMD:n 9070 XT saattaa olla kelpo päivityskortti jos tehoero vs. 3080:aan on riittävä ja jos hinta on alta 700€. Tehokkaampien korttien hinnat karkaavat sitten jo auttamatta oman budjetin yli.

Eipä tässä toki kiirettä ole päivittää mutta tosiaan esim. tossa uudessa Indyssä joutui pudottamaan pari pykälää tekstuurien laadusta, ihan kohtuu hyvältä peli silti näytti. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä molempien leirien julkaisut.
 
Joo mulla myös 3080 ja vähän huonolta näyttää päivityspolku noiden uusien tulokaskorttien suhteen.
Minusta näyttää oikein hyvältä. Saisi tulla lisää markkinaosuutta AMD:lle, niin hinnat tippuvat. Mutta samaa mieltä tuosta 3080 päivittämisestä, ei mitään järkeä kunnes noihin tulee lisää muistia. Antaa AI-härveleiden pyöriä pari sukupolvea, niin sitten jossain vaiheessa lisäävät kyllä muistiakin kun kilpailu kovenee.
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
Tosin saahan dlss4 kuvanlaatuparannukset ja muistinkulutusvähennyksen 3080:llakin käyttöön. Jää vain framegen puuttumaan. Framegen ei liene ole killer must have ominaisuus.
 
Ärsyttävää kyllä frame genin markkinoiminen DLSS:n, FSR:n ja XeSS:n siivellä, kun yllättävän moni tuntuu luulevan niiden olevan sama asia.

Nvidia DLSS, AMD FSR ja Intel XeSS ovat tekoälyskaalaimia, jotka skaalavat pienemmän resoluution isommalle. Nämä on todettu hyviksi välineiksi nostaa ruudunpäivitysnopeutta. Varsinkin 4K-näytöillä todella hyviä teknologioita.

Nvidia Frame Generation (uusimpana tuo Multi Frame Generation), AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.
 
Ärsyttävää kyllä frame genin markkinoiminen DLSS:n, FSR:n ja XeSS:n siivellä, kun yllättävän moni tuntuu luulevan niiden olevan sama asia.

Nvidia DLSS, AMD FSR ja Intel XeSS ovat tekoälyskaalaimia, jotka skaalavat pienemmän resoluution isommalle. Nämä on todettu hyviksi välineiksi nostaa ruudunpäivitysnopeutta. Varsinkin 4K-näytöillä todella hyviä teknologioita.

Nvidia Frame Generation (uusimpana tuo Multi Frame Generation), AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.
Samaa mieltä, erityisesti Nvidian tapauksessa. "DLSS" on käytännössä kirjasto eri teknologioita ja sillä ei ole mitään tekemistä enää pelkästään "super samplingin" kanssa. Yritä siinä sitten selvittää vähemmän asioista tietävälle että DLSS 4 tulee kaikille korteille, mutta FG on edelleen 4000 sarjassa ja MFG 5000 sarjassa.

Voisivat pikkuhiljaa brändätä tuon uudelleen.
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
Mikähän tässä meni sekaisin, totesin käytännössä saman asian yllä. DLSS on edelleen lyhenne sanoista deep learning super sampling ja sen alla Nvidia kaikkea tuota kauraa markkinoi.
 
Mikähän tässä meni sekaisin, totesin käytännössä saman asian yllä. DLSS on edelleen lyhenne sanoista deep learning super sampling ja sen alla Nvidia kaikkea tuota kauraa markkinoi.
Olin vastaamassa käytännössä edeltävään viestiin, kirjoitit omasi kun kaivelin linkkiä (ja jumituin wikipediaan).

Toki on myös totta, että DLSS 2 asti lyhenne tarkoitti vain nykyistä DLSS SR, mutta on tässä jo hyvä tovi ollut tottua muutokseen, että DLSS pelkästään on teknologiapaketti ja SR/FG/MFG/RR/DLAA sitten alajoukkoja.
 
Toki on myös totta, että DLSS 2 asti lyhenne tarkoitti vain nykyistä DLSS SR, mutta on tässä jo hyvä tovi ollut tottua muutokseen, että DLSS pelkästään on teknologiapaketti ja SR/FG/MFG/RR/DLAA sitten alajoukkoja.
No ei varmasti ole ongelma asioista kiinnostuneille, mutta kun tuon pitäisi aueta myös niille normaaleille kuluttajille. Eiköhän tuo ole täysin tiedostettu markkinointikikka Nvidialta. Hyvänä esimerkkinä tuo eilen julkaistu 5090 video (6:35 ->):





Mainitaan toki ohimennen että FG päällä, mutta itse noissa fps lukemissa puhutaan vain DLSS 3.5 ja DLSS 4. Näppärää kun se FG kuuluu siihen DLSS niin ei tarvitse mainita onko FG päällä vai ei...
 
No ei varmasti ole ongelma asioista kiinnostuneille, mutta kun tuon pitäisi aueta myös niille normaaleille kuluttajille. Eiköhän tuo ole täysin tiedostettu markkinointikikka Nvidialta. Hyvänä esimerkkinä tuo eilen julkaistu 5090 video (6:35 ->):





Mainitaan toki ohimennen että FG päällä, mutta itse noissa fps lukemissa puhutaan vain DLSS 3.5 ja DLSS 4. Näppärää kun se FG kuuluu siihen DLSS niin ei tarvitse mainita onko FG päällä vai ei...

Kyllähän tuollakin videolla n. 1:40 alkaen käytiin läpi DLSS:n sisältö, eli videon alusta loppuun katsova Pentti Peruskäyttäjä pitäisi olla videon loppupuoliskolla informoitu mitä tekniikoita käytetään.

Tosin Pentti jos on riittävän keskiverto kuluttaja, niin se ei näe koskaan koko videota, hakee marketista 5060 6GB kortilla varustetun pakettimikron ja iloitsee kuinka fps laskuri näyttää isoja lukuja MFG päällä.
 
Kyllähän tuollakin videolla n. 1:40 alkaen käytiin läpi DLSS:n sisältö, eli videon alusta loppuun katsova Pentti Peruskäyttäjä pitäisi olla videon loppupuoliskolla informoitu mitä tekniikoita käytetään.

Tosin Pentti jos on riittävän keskiverto kuluttaja, niin se ei näe koskaan koko videota, hakee marketista 5060 6GB kortilla varustetun pakettimikron ja iloitsee kuinka fps laskuri näyttää isoja lukuja MFG päällä.
Pitäisi kyllä, mutta hieman hämäävää kun aiemmissa vertailuissa se FG on selvästi mainittu myös noiden lukujen osalta (esim. DLSS + FG). Eli pointti pysyy, ihan tietoista markkinointikikkailua.

Ja kyllä, se on se valitettava fakta. Sitten ollaan ihmettelemässä foorumeilla miksi +100fps tuntuu inputtien osalta lagiselta paskalta kun se todellinen fps on jotain 30 luokkaa.

FG:llä on paikkansa (+60fps base fps pelaamisessa), mutta tuo Nvidian markkinointi on suoraan sanottuna täyttä paskaa sen osalta. Luulisi että näin isossa monopoliasemassa voisi jo olla hieman rehellisempi.

Plus olen edelleen sitä mieltä että se DLSS nimi pitäisi muuttaa koska se on nykyään joku nippu eri ominaisuuksia jotka vain sekottaa normaaleja kuluttajia.
 
Menee puurot ja vellit sekaisin, sillä tarkoitatte nyt DLSS Super Resolution tekniikkaa.

DLSS sisältää siis kaikki nämä:
  • DLSS Multi Frame Generation
  • DLSS Ray Reconstruction
  • DLSS Frame Generation
  • DLSS Super Resolution
  • Deep Learning Anti-Aliasing
Tuohon vielä DLDSR sekaan niin on lopullisesti pakka sekaisin. No itselle kuitenkin DLSS on edelleen vain ylösskaalaus ja kaikki muu minkä pystyy erikseen aktivoimaan on sitten erikseen.
 
Onko näihin mitään luottamista? Ilman dlss ja ilman ray tracingia niin prossun käyttö on koko ajan korkeampi 5xxx sarjan korteilla, etenkin cp2077 pelissä, ja ero juuri mitätön vrt 4090 ja 5090? ja jännä et toisessa 5090 vs 4070 ti super ja toisessa 5080 vs 4090 vs 7900xtx. :rolleyes:



 
Onko näihin mitään luottamista? Ilman dlss ja ilman ray tracingia niin prossun käyttö on koko ajan korkeampi 5xxx sarjan korteilla, etenkin cp2077 pelissä, ja ero juuri mitätön vrt 4090 ja 5090? ja jännä et toisessa 5090 vs 4070 ti super ja toisessa 5080 vs 4090 vs 7900xtx. :rolleyes:





Joo, tuon kaverin tekemisiin ei kannata luottaa.. Sillä mitään oo, aina noi tulokset olleet mitä on, silloin kun 4090:n hommasin niin erehdyin katteleen ton videoita :)
 
Joo mitä enemmän sitä itekin tota 5080 makustelee niin alkaa kyllä vähän siltä näyttämään et ei oo rahan arvosta päivittää vielä 3080 eteenpäin. Liian vähän tehoeroa ilman kikkailuja ja liian paljon hintaa. Toki DLSS on yhä useemmassa pelissä mukana mut ehhh, katotaan jos pystyy vielä pari vuotta kärvistelemään samalla kortilla ja sit päivittää. Olishan tossakin jo sinällänsä ihan kiva tehonlisäys tiedossa mut siinä on noi reunaehdot olemassa.
Ei siihen, koska 4090 käytettynä tarjoaa aivan huikean hinta-teho -suhteen. :)
 
AMD Fluid Motion Frames ja Intel XeSS Frame Generation ovat sitten ne "feikkifreimejä" luovat teknologiat, joista henkilökohtaisesti en välitä.

Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
 
Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
Olisiko antaa jotain esimerkkejä? Missä pelissä lisäruutujen luonti tekee känni moodin? Voisin kokeilla itse omalla 4090 huomaako eroa.
 
Miksi muuten näin? Onko jotkut tietyt pelit joissa nuo eivät toimi kunnolla ja aiheuttavat ongelmia, vai miksi ilmaiset framet eivät kelpaa?
Ilmaisesta ei voi puhua, generoiduista frameista maksetaan lisääntyneenä viiveenä. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on generoitu ja näytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kyllä, mutta hieman hämäävää kun aiemmissa vertailuissa se FG on selvästi mainittu myös noiden lukujen osalta (esim. DLSS + FG). Eli pointti pysyy, ihan tietoista markkinointikikkailua.

Ja kyllä, se on se valitettava fakta. Sitten ollaan ihmettelemässä foorumeilla miksi +100fps tuntuu inputtien osalta lagiselta paskalta kun se todellinen fps on jotain 30 luokkaa.

FG:llä on paikkansa (+60fps base fps pelaamisessa), mutta tuo Nvidian markkinointi on suoraan sanottuna täyttä paskaa sen osalta. Luulisi että näin isossa monopoliasemassa voisi jo olla hieman rehellisempi.

Plus olen edelleen sitä mieltä että se DLSS nimi pitäisi muuttaa koska se on nykyään joku nippu eri ominaisuuksia jotka vain sekottaa normaaleja kuluttajia.
Nytkin peleissä on aika valtava määrä säädettävää, kuten myös eri tyyppisiä DLSS, FG, erilaiset RT tyypit yms. Kuluttajaa hämmenetään ja osin sumutetaan.

On se varmaan mukavaa joistakin pelaajista kun on näin paljon säätöjä, mutta näin vanhempana pelaajana säädettävää on ihan liikaa ja osa on sekavia, en aina edes huomaa mikä säätö vaikuttaa mihinkin ja mikä kuvanlaatuun, mikä fps yms.
Aina joutuu joissain peleissä etsimään google haku kuumana "best settings for xxxx kokoonpano yms"
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
Ok, eli latenssi on se kriittinen ongelma tuossa. Tänne postatussa videossa testattiin CP2077:aa ja siinä latenssi ei näyttänyt juuri heikkenevän jos oikein katsoin. Eli framegenin kanssa ja ilman latenssi oli kummassakin luokkaa 35ms. Ei tuo ollut mikään kunnon testi koska latenssia ei mitattu pidemmältä ajalta, mutta luvut olivat joka tapauksessa 35ms ympäristössä ja ero oli niin pieni, etten usko että sitä voi huomata. FPS-ero oli 4-kertainen. Sen voi jo huomata.

Toki tuo on vain yksi peli ja yksi puutteellinen testi joten pitää odottaa parempia.

Ilmaisesta ei voi puhua. Siinä missä ilman frame geniä voidaan näyttää tuorein rendattu frame heti, täytyy frame genin kanssa täytyy puskuroida, koska sitä aitoa framea käytetään interpoloimaan sitä edeltävät generoimaan sitä edeltävät AI framet. Eikä sitä aitoa framea voida luonnollisestikaan näyttää ennenkuin ne edeltävät AI framet on näytetty.

Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
 
En vastaa kysyjän puolesta, mutta ainakin omassa käytössä suljen nuo täysin pois niiden tuottaman viiveen takia. Responsiivisia pelejä arvostavana minun on hyvin vaikea käsittää miten niin moni on sitä mieltä että nuo ovat ihan ok. Pahimmillaan FPS peleissä tuntuu kuin pelihahmolla olisi jokin kännimoodi päällä.
En kyllä itsekkään ymmärrä näitten feikki framejen rummuttamista jonakin hyvänä ominaisuutena vaikka onhan sen ihan selvää että enään ei pelkkää rasterointia suorituskykyä saa niin paljoa enään mutta kummasti sitä riittää aina malliston yläpäähän, ja kun pelit tehdään niin raskaaksi niin on "pakko" käyttää noita ominaisuuksia jos haluaa kaikki ominaisuudet päälle ja on hyvä kun näiden varjolla sitten pelien tekijät optimoivat pelejään (totuus eivät optimoi) mutta mistä minä tiedän kun olen vain tyhmä kuluttaja. No onneksi on paljon vanhoja pelejä mitä pitäisi pelata läpi ja voi rauhassa odotella että noi uudet pelit toimii paremmin sitten kenties uudemmalla raudalla.
 
Mä ymmärsin että DLSS 4 ei vain interpoloi, vaan extrapoloi. Eli piirtää niitä ennustamalla.
Ei vaan se interpoloi. Rendataan kaksi framea ja sitten interpoloidaan väliin kolme extra framea ja näytetään ne sulavana jonona. Viive tulee nimenomaan siitä että puskuroidaan se seuraava frame näyttämisen sijaan.

E: Eli jos peli pyörii 100fps niin teoriassa framejen välillä on 10ms. Framegenin kanssa puskuroidaan kaksi framea ja generoidaan väliin muutama frame lisää. Lagi kasvaa yhden framen verran + se aika mikä menee generointiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 100
Viestejä
4 589 754
Jäsenet
75 564
Uusin jäsen
Junssi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom