NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Tein just RMA:n Jimssille kun mun 3080 Strixissä alko kuulumaan iso rahiseva ääni noin 68-75% tuuletinnopeuksilla. Varmaan siis eka laakerivika itselle näyttiksissä. Millanenhan case tuosta tulee, onko näyttis kauaa poissa käytöstä? Varmaan vaan vaihtavat tuulettimet, tai voisikohan niitä pyytää kotiin niin voisi vaihtaa itse?
Tuskin kukaan Jimmsin aspan ulkpuolella osaa vastata noihin. Kannattaa siis kysellä suoraan heiltä.
 

majuha

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
388
Tein just RMA:n Jimssille kun mun 3080 Strixissä alko kuulumaan iso rahiseva ääni noin 68-75% tuuletinnopeuksilla. Varmaan siis eka laakerivika itselle näyttiksissä. Millanenhan case tuosta tulee, onko näyttis kauaa poissa käytöstä? Varmaan vaan vaihtavat tuulettimet, tai voisikohan niitä pyytää kotiin niin voisi vaihtaa itse?
Aika yleinen vika kun Googlella hakee esim. strix fan rattle - Google-haku
Itsellä oli samanlaista, mutta kesti vain 1-2 sek. kun lähti 0rpm liikkeelle. (3080 Strix).
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 287
Tuskin kukaan Jimmsin aspan ulkpuolella osaa vastata noihin. Kannattaa siis kysellä suoraan heiltä.
Tossahan lukee, että tein sinne jo tuon ilmoituksen... Lähinnä haen täältä käyttäjäkokemuksia, onko joku saanut pyytämällä ne tuulettimet itse vaihdettavaksi, vai onko turhaa? Tai onko jollain ollut samaa vikaa?

Nyt kun Googletteli tuota, ilmeisesti syynä voi olla löysällä oleva tuulettimet. Tuntuu turhalta lähettää korttia pitkäksi aikaa jonnekin korjaukseen, mutta kai se on takuun säilymisen kannalta pakko. Koko kortti olisi aukaistava kiristystä varten.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Tossahan lukee, että tein sinne jo tuon ilmoituksen... Lähinnä haen täältä käyttäjäkokemuksia, onko joku saanut pyytämällä ne tuulettimet itse vaihdettavaksi, vai onko turhaa? Tai onko jollain ollut samaa vikaa?

Nyt kun Googletteli tuota, ilmeisesti syynä voi olla löysällä oleva tuulettimet. Tuntuu turhalta lähettää korttia pitkäksi aikaa jonnekin korjaukseen, mutta kai se on takuun säilymisen kannalta pakko. Koko kortti olisi aukaistava kiristystä varten.
Ei varmasti lähetä Jimms tai Asus uusia tuulettimia asiakkaan itse vaihdettavaksi. Itsellä on ollut kaksi Asuksen RTX 3060 Ti:tä, joissa molemmissa tuuletin rätisi tietyillä nopeuksilla. Molemmat menivät Jimmsille kivuttomasti takuuseen.

Tuulettimien kiristys ei vaatinut koko kortin avaamista ja takuusinetin rikkomista. Tuuletinkehikko oli omilla ruuveilla kiinni. Omalla kohdalla tuulettimien ruuvien kiristys ei auttanut, mutta vaahtomuovipalan laittaminen tuulettimen rungon ja siilen väliin auttoi. Ilman ääninäytettä vaikea sanoa, onko samanlainen vika kuin itsellä oli. Mutta käsittääkseni tuuletinongelmat koskevat eniten Asuksen Dual-sarjaa ja joissain tapauksissa myös Strixiä ja Tuffia.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Mallinsin 3080 Tuf Oc:lle 2x120mm tuulettimille sovittimet, kun ajattelin RGB-tuulettimiin vaihtaa. Aiemmin föönit olivat nippusiteellä kiinni. En osannut fyysistä kappaletta ihan oikein mitata, joten protoon jäi pari bugia, jotka pitää vielä korjata. Vertex G4:lla mallinsin, en ole mitään 3d-hommia tätä ennen tehnyt. Kaveri tulosteli, kun en ole itse mitään vielä tulostanut. Pitänee korjata bugit ja vklp printata versio 2, ja vaihtaa sitten kun RGB-tuulettimet tulevat Jimmsiltä.







On tuo jo bugeista huolimatta siistimpi, vaikka nippusiteistä ei nyt päässytkään eroon vielä :whistling:

Edit: katselin että Sampolan kirjastossa on isompi 400x200x200 tms printteri, ja Hervannan fablabille on tulossa kanssa sellainen, ja pari 400x400x400 Voronin laitetta.

Tein bugikorjaukset sitten yhteen osaan, pitää käydä sellainen tulostamassa sitten kuin on siihen mahdollisuus.



Jatkossa varmaan jos päivitän näyttistä, täytynee tällainen tehdä heti, ennen kuin näyttiksen edes asentaa koneeseen kiinni, niin homma menee paljon kivuttomammin. En usko, että normaaleja 120x120x25mm tuulettimia nähdään vielä hetkeen näyttiksissä, vaikka ne ovat ylivoimaisia jos vain kokoonpanossa on tilaa niille.
Toivottavasti jaksat laittaa 3D-tiedoston Thingverseen jakoon yhteisön hyväksi.

Itse tein juuri toisen deshroud-modin käyttäen nimenomaan 120mm x 120mm x 25mm tuulettimia. Sattuivat vielä olemaan RGB-malleja. :) Aiheesta kiinnostuneet voivat ihmetellä asiaa videon muodossa kanavallani.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Toivottavasti jaksat laittaa 3D-tiedoston Thingverseen jakoon yhteisön hyväksi.

Itse tein juuri toisen deshroud-modin käyttäen nimenomaan 120mm x 120mm x 25mm tuulettimia. Sattuivat vielä olemaan RGB-malleja. :) Aiheesta kiinnostuneet voivat ihmetellä asiaa videon muodossa kanavallani.
Toi kahteen palaan jaettu oli liian buginen, ja yhteen palaan laitettua en oo ehtinyt kokeilla vielä. Kirjaston 4h tulostusslotti ei välttämättä riitä tollaselle, täytyy varmaan venata, että Fablabin isot tulostimet saadaan käyttöön Pian(tm). Jos se toimii, niin tosta vois jakaa 1 ja 2:osan versiot,jos niistä joillekin vielä on iloa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Toi kahteen palaan jaettu oli liian buginen, ja yhteen palaan laitettua en oo ehtinyt kokeilla vielä. Kirjaston 4h tulostusslotti ei välttämättä riitä tollaselle, täytyy varmaan venata, että Fablabin isot tulostimet saadaan käyttöön Pian(tm). Jos se toimii, niin tosta vois jakaa 1 ja 2:osan versiot,jos niistä joillekin vielä on iloa.
Joo, kannattaa ilman muuta testata proton ennen jakamista yleiseen käyttöön. Itse teetätin omani Treatstockin kautta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Joo, kannattaa ilman muuta testata proton ennen jakamista yleiseen käyttöön. Itse teetätin omani Treatstockin kautta.
Näemmä maksais jotain 30€ tulostettuna esim. ruotsista. Hervannan Fablabista sais materiaalikuluilla eli varmaan jotain ~1€. Kai PLA kestää tuossa? AInakin tuo nykyinen kahden palan on PLA:sta tehty. Näyttis käy jossain 60-70C lämmöissä mutta ei siili nyt varmaan niin kuuma ole, ja kontaktipinta-ala itse siiliin on todella olematon. Käytännössä tuo on ohuissa tabeissa kiinni lähinnä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Näemmä maksais jotain 30€ tulostettuna esim. ruotsista. Hervannan Fablabista sais materiaalikuluilla eli varmaan jotain ~1€. Kai PLA kestää tuossa? AInakin tuo nykyinen kahden palan on PLA:sta tehty. Näyttis käy jossain 60-70C lämmöissä mutta ei siili nyt varmaan niin kuuma ole, ja kontaktipinta-ala itse siiliin on todella olematon. Käytännössä tuo on ohuissa tabeissa kiinni lähinnä.
Siis sponssaako kirjasto muovilangat?

PLA on OK, mutta omassa seuraavassa projektissa käytän ABS:ää ihan vain varmuuden vuoksi. PLA luultavasti kestää ellei ryhdytä joihin "tappolämpötiloihin".
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Siis sponssaako kirjasto muovilangat?
Mun mielestä Tampereen kirjastoissa 3d-tulostamisesta ei tarvii maksaa edes materiaalikuluja.

Hervannan Fablabissa pitää maksaa sitten materiaalikulut, mutta ei kai tuollaiseen mene PLA:ta euroa enempää.

PLA on OK, mutta omassa seuraavassa projektissa käytän ABS:ää ihan vain varmuuden vuoksi. PLA luultavasti kestää ellei ryhdytä joihin "tappolämpötiloihin".
Mjoo. Eli jos tilaa printin, niin sitten kantsii ottaa ABS:ää mieluummin vissiin, kun hinta on näemmä käytännössä sama. Täytyy nyt vähän miettiä vielä, opiskelijabudjetilla ilman tiedossa olevia kesätöitä ei ihan jokaiseen asiaan viitsi investoida euroja.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
649
Mun mielestä Tampereen kirjastoissa 3d-tulostamisesta ei tarvii maksaa edes materiaalikuluja.

Hervannan Fablabissa pitää maksaa sitten materiaalikulut, mutta ei kai tuollaiseen mene PLA:ta euroa enempää.



Mjoo. Eli jos tilaa printin, niin sitten kantsii ottaa ABS:ää mieluummin vissiin, kun hinta on näemmä käytännössä sama. Täytyy nyt vähän miettiä vielä, opiskelijabudjetilla ilman tiedossa olevia kesätöitä ei ihan jokaiseen asiaan viitsi investoida euroja.
Osaatko sanoa, pystyisikö FabLabissa tulostamaan kopiota? Tarvitsisin tuota omaa Louqe Raw -projektia varten pari kopiota kotelon katon muodostavasta muoviosasta, jotka yhdistämällä saan kiinnitettyä kotelot päällekkäin torniksi.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Melko kovasti tuhajaa tuo TUF 3080 Ti pelatessa. Tuulettimet pyörii 2000-2200RPM, kyllä niistä jo ääntä jonkin verran lähtee.
Tai ei tuo nyt korvia särje mutta tuntuu vaan äänekkäältä 1080 strixin jälkeen.
Lämmöt pyörii siinä 64-65 asteessa, max 67. Kärsisköhän tuo bios kytkimen kääntää quiet asentoon? Onko kokemuksia tuosta?
Vai olisko järkevämpi jollain ohjelmalla säädellä puhaltimista vähän kierroksia alemma?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Melko kovasti tuhajaa tuo TUF 3080 Ti pelatessa. Tuulettimet pyörii 2000-2200RPM, kyllä niistä jo ääntä jonkin verran lähtee.
Tai ei tuo nyt korvia särje mutta tuntuu vaan äänekkäältä 1080 strixin jälkeen.
Lämmöt pyörii siinä 64-65 asteessa, max 67. Kärsisköhän tuo bios kytkimen kääntää quiet asentoon? Onko kokemuksia tuosta?
Vai olisko järkevämpi jollain ohjelmalla säädellä puhaltimista vähän kierroksia alemma?
Quiet biossille vaan.. samapa tuo onko se gpu lämpö 67 vai 75 astetta. Jos melu on vielä liikaa silti niin sitten käyriä säätelee itse.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
4000 sarjan hinnoittelu semmoista syöpää että kauankohan ollaan 3080TI kanssa naimisissa, onneksi kortissa on toistaiseksi puhtia 4K asti muttei varmaan loputtomiin.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Quiet biossille vaan.. samapa tuo onko se gpu lämpö 67 vai 75 astetta. Jos melu on vielä liikaa silti niin sitten käyriä säätelee itse.
Juu täytyy kokeilla tuota quiettia eka. Ilmeisesti tuo ei suorituskykyä laske juurikaan.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Juu täytyy kokeilla tuota quiettia eka. Ilmeisesti tuo ei suorituskykyä laske juurikaan.
Lämpöjen nousu saattaa yhden 15Mhz puottaa kelloja eli ei vaikuta käytännössä yhtään suorituskykyyn.

Itsekin käytän aina tuota quiet biossia korteissa jos mahdollista.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Lämpöjen nousu saattaa yhden 15Mhz puottaa kelloja eli ei vaikuta käytännössä yhtään suorituskykyyn.

Itsekin käytän aina tuota quiet biossia korteissa jos mahdollista.
Tartteeko ajureita asennelle uudelleen tai vaatiiko muita toimenpiteitä tuo muutos?
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
292
Oma 3080 ti tuffi quit bios max 70-72C. Rpm en ole seurannut, mutta suhteellisen hiljaa se tuntuu tuhisevan.

Tuollainen pieni kytkin löytyy kortista. Siitä vaan kääntää hiljaiselle puolelle niin hyvä tulee. Kuva tuolta. Ja kuten
Zinovi3v sanoikin, virrat pois ensin.

1674542223807.png
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
27
Mallinsin 3080 Tuf Oc:lle 2x120mm tuulettimille sovittimet, kun ajattelin RGB-tuulettimiin vaihtaa. Aiemmin föönit olivat nippusiteellä kiinni.
Itseäni kamalasti kutkuttaisi ajatus siitä että isken kaksi kappaletta Noctuan NF-A15 tuuletinta nippusiteillä, tai rautalangalla ja pyhällä hengellä kiinni 3060ti:hin.
Onko tuossa mitään järkeä? Ei missään nimessä, nuo kaksi tuuletinta ovat suurempia kuin koko näytönohjain. Toisaalta, saa ilmaa kierrettyä paremmin näytönohjaimen alla olevan äänikortin ja varastokortin paikkeilla, sekä muistikampojen yli. Lisäksi nuo kaksi A15:stä istuu hyllyssä keräämässä pölyä tällä hetkellä, eikä siinäkään mitään ideaa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 143
4000 sarjan hinnoittelu semmoista syöpää että kauankohan ollaan 3080TI kanssa naimisissa, onneksi kortissa on toistaiseksi puhtia 4K asti muttei varmaan loputtomiin.
Kaikki on toki suhteellista. Halvemmalla 4080:n saa kuin mitä itse maksoin 3080 Ti:stä :D Mutta eiköhän tällä mennä tovi jos toinenkin. Tuskin olisin edes vieläkään ostanut ellei kakkoskoneen 780 olisi hajonnut niin piti siirtää 1080 siihen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itseäni kamalasti kutkuttaisi ajatus siitä että isken kaksi kappaletta Noctuan NF-A15 tuuletinta nippusiteillä, tai rautalangalla ja pyhällä hengellä kiinni 3060ti:hin.
Onko tuossa mitään järkeä? Ei missään nimessä, nuo kaksi tuuletinta ovat suurempia kuin koko näytönohjain. Toisaalta, saa ilmaa kierrettyä paremmin näytönohjaimen alla olevan äänikortin ja varastokortin paikkeilla, sekä muistikampojen yli. Lisäksi nuo kaksi A15:stä istuu hyllyssä keräämässä pölyä tällä hetkellä, eikä siinäkään mitään ideaa ole.
Mulla oli omassa pari vuotta nippusiteillä. Kokeilin ensin adapterilla pitää tuulettimet näyttiksessä, mutts kierrokset menivät miten sattuivat. Olen pitänyt sen jälkeen emolla kiinni, ohjaus softalla Windowsista GPU:n lämpöjen mukaan.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
Mulla oli omassa pari vuotta nippusiteillä. Kokeilin ensin adapterilla pitää tuulettimet näyttiksessä, mutts kierrokset menivät miten sattuivat. Olen pitänyt sen jälkeen emolla kiinni, ohjaus softalla Windowsista GPU:n lämpöjen mukaan.
Ne menee sen takia miten sattuu kun biossin tuuletinprofiili on suunniteltu niille tuulettimille jotka kortissa on kiinni alkujaan. Sama homma oli ittellä kun HD7870 laitoin nipparivirityksen. Tuulettimet kävi aivan liian kovilla kierroksilla, mutta onneksi tuon aikasia biosseja pystyy vielä modaamaan joten flashasin modatun biossin uudella käyrällä.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
27
Mulla oli omassa pari vuotta nippusiteillä. Kokeilin ensin adapterilla pitää tuulettimet näyttiksessä, mutts kierrokset menivät miten sattuivat. Olen pitänyt sen jälkeen emolla kiinni, ohjaus softalla Windowsista GPU:n lämpöjen mukaan.
Ei ollut sopivia nippusiteitä, joten virittelin karhulangalla kiinni. Myönnettävästi tämä koko viritelmä menee kategoriaan "se on niin tyhmää ja se näyttää jo niin tyhmältä että olen ylpeä siitä". Kaikelta tältä säätämiseltä olisi vältytty jos näytönohjaimien biosseja voisi vielä muokata mieleisekseen. Tai jos en vaan olisi ryhtynyt virittelemään. En kyllä oikeasti näe mikä idea tuossa 30% miniminopeudessakin nyt tuulettimien suhteen oli. Seuraavaksi sitten hajoillaan emolevyn tuuletinohjaimien kanssa.
noctua dominus - Copy.jpg
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Ei ollut sopivia nippusiteitä, joten virittelin karhulangalla kiinni. Myönnettävästi tämä koko viritelmä menee kategoriaan "se on niin tyhmää ja se näyttää jo niin tyhmältä että olen ylpeä siitä". Kaikelta tältä säätämiseltä olisi vältytty jos näytönohjaimien biosseja voisi vielä muokata mieleisekseen. Tai jos en vaan olisi ryhtynyt virittelemään. En kyllä oikeasti näe mikä idea tuossa 30% miniminopeudessakin nyt tuulettimien suhteen oli. Seuraavaksi sitten hajoillaan emolevyn tuuletinohjaimien kanssa.
Nuo tuulettimet eivät välttämättä jäähdytä korttia erityisen hyvällä tasolla. Suurin osa ilmavirtauksesta menee muualle kuin kohti näytönohjainta. Kannattaa ottaa huomioon myös moottorin katvealueen. Kannattaa siis suosiolla laittaa tilalle astetta pienemmät tuulettimet (esim. 92mm tai max 120mm). Esim Arctic P12 maksavat alle 7€/kpl. Kanavaltani löydät aiheeseen liittyvän videon jos nuo asiat kiinnostaa enemmänkin.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Ei vaadi muuta toimenpidettä. Kone sammuksiin ja sitten kääntää kytkimen.. siinäpä se.
Ilmeisesti eka käynnistyksellä ei jostakin syystä aktivoitunut vielä tuo quiet mode. 3D markkia kun ajelin ni tuulettimet pyöri vielä yli 2000RPM.
Käynnistin sit uusix vielä koneen ni sit rupes toimimaan.
Nyt 3D markin stressi testissä GPU lämmöt 72 ja hotspot 80 astetta. Nuo on kai vielä ihan ok?
Tuulettimet pyörii nyt max 1600RPM, hiljeni todella paljon.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Kaikki on toki suhteellista. Halvemmalla 4080:n saa kuin mitä itse maksoin 3080 Ti:stä :D Mutta eiköhän tällä mennä tovi jos toinenkin. Tuskin olisin edes vieläkään ostanut ellei kakkoskoneen 780 olisi hajonnut niin piti siirtää 1080 siihen.
Minä taas ostin 3080 MSRP hinnalla ja vaihdoin päikseen ethreum mainaajan 3080 TI korttiin niin 4000 sarjan hinnat saavat suun mutrulle vaikka vertaisin vain 3080.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Ilmeisesti eka käynnistyksellä ei jostakin syystä aktivoitunut vielä tuo quiet mode. 3D markkia kun ajelin ni tuulettimet pyöri vielä yli 2000RPM.
Käynnistin sit uusix vielä koneen ni sit rupes toimimaan.
Nyt 3D markin stressi testissä GPU lämmöt 72 ja hotspot 80 astetta. Nuo on kai vielä ihan ok?
Tuulettimet pyörii nyt max 1600RPM, hiljeni todella paljon.
On ihan hyvät lämmöt nuo vielä.. ei mitään vikaa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
89
Nyt on pakko kysyä mielipidettänne: Omasta EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA 10GB (LHR) meni tuuletin paskaksi ja tämähän meni takuuseen sitten pitkän selvityksen jälkeen (2kk ollut kortti melkein Datatronicilla/tukkurilla/missä lie). Tänään Datatronic viimein vastasi, että tukkurilta on tullut päätös ja korvaavaksi tuotteeksi ehdottavat 979,00 € | Zotac GAMING GeForce RTX 3080 Trinity LHR NVIDIA 10 GB G...

Onko näissä korteissa nyt mitään sen kummempaa eroa? Häviänkö minä tässä vaihdossa ja pitäisikö kysyä jotain muuta vaihtoehtoa?

En kellottele korttia, vaan ajan mieluummin alivoltituksilla.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Nyt on pakko kysyä mielipidettänne: Omasta EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA 10GB (LHR) meni tuuletin paskaksi ja tämähän meni takuuseen sitten pitkän selvityksen jälkeen (2kk ollut kortti melkein Datatronicilla/tukkurilla/missä lie). Tänään Datatronic viimein vastasi, että tukkurilta on tullut päätös ja korvaavaksi tuotteeksi ehdottavat 979,00 € | Zotac GAMING GeForce RTX 3080 Trinity LHR NVIDIA 10 GB G...

Onko näissä korteissa nyt mitään sen kummempaa eroa? Häviänkö minä tässä vaihdossa ja pitäisikö kysyä jotain muuta vaihtoehtoa?

En kellottele korttia, vaan ajan mieluummin alivoltituksilla.
No suorituskyky on tismalleen sama, mutta onhan tuo FTW3 jäähy vissiin parempi. Vähän niin ja näin.. uuden täyden takuunhan saat kuitenkin?

EDIT: Kysy jos saisit 4070ti:hin vaihtaa pikku välirahan kera :)
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Nyt on pakko kysyä mielipidettänne: Omasta EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA 10GB (LHR) meni tuuletin paskaksi ja tämähän meni takuuseen sitten pitkän selvityksen jälkeen (2kk ollut kortti melkein Datatronicilla/tukkurilla/missä lie). Tänään Datatronic viimein vastasi, että tukkurilta on tullut päätös ja korvaavaksi tuotteeksi ehdottavat 979,00 € | Zotac GAMING GeForce RTX 3080 Trinity LHR NVIDIA 10 GB G...

Onko näissä korteissa nyt mitään sen kummempaa eroa? Häviänkö minä tässä vaihdossa ja pitäisikö kysyä jotain muuta vaihtoehtoa?

En kellottele korttia, vaan ajan mieluummin alivoltituksilla.
itse kokeilin tuota Zotacia aikanaan kun 3080 kortit tuli myyntiin. Kokeilin myös useita muitakin, vaihtosyy oli aina ärsyttävät kelat tai äänekkäät tuulettimet. Parhaat kokeilemani kortit olivatkin FTW3 ja Strix. Zotacin trinity oli ehdottomasti kaikkein äänekkäin.

itse kysyisin jotain muuta vaihtoehtoa Zotacin tilalle. Esim tuota 4070ti päivittämistä välirahan kera.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Omakin 3080 Zotac Trinity oli aika äänekäs kapistus, kauhea jymisevä resonointi tuulettimista. En suosittelisi. Vaihdoin TUFfiin ja korvat on saaneet levätä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
89
Kiitokset vastauksista ja teillä on samoja kokemuksia zotacin kortista, kun osasin uumoilla. 4070ti ehdotus oli hyvä ja laitoin tästä jo mailia heille. Katsotaan mitä vastaavat.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Omaan korvaan 3080 Tuf Oc:n tuulettimet rahisivat aika paljon, ehkä päivän tai pari jaksoin niitä kuunnella ennen nippusidemodausta 2X P12 -tuulettimilla.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Nyt tullut vedettyä useamman tunnin pelisessioita ja alkaa olla selvillä missä ne lämmöt huitelee TUF 3080 Ti:llä.
Huoneen lämpö n.22 astetta tällä hetkellä, kesällä jotain muuta.
Quiet mode käytössä jolloin tuulettimet pyörii n.1600rpm seuraavilla lämmöillä.
GPU 73, hot spot 80 ja muistit 90.
Jotenkin omaan makuun nuo on vähän korkeita ainakin tuo memory junction.

Kuinka onnistuu helpoiten nostaa manuaalisesti noita tuuletin nopeuksia? Jos vaikka aluksi 1800rpm ja katsoa onko sillä millainen vaikutus.
Performance modessa lämmöt toki laskee mut 2200rpm tuuletin nopeuksilla alkaa olla ääntä.
Tuo säätö vaatinee jonkun ohjelman? Onko se tuo kuuluista afterburner? Nvidian omilla ohjelmilla ei vissiin pysty säätämään?
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Nyt tullut vedettyä useamman tunnin pelisessioita ja alkaa olla selvillä missä ne lämmöt huitelee TUF 3080 Ti:llä.
Huoneen lämpö n.22 astetta tällä hetkellä, kesällä jotain muuta.
Quiet mode käytössä jolloin tuulettimet pyörii n.1600rpm seuraavilla lämmöillä.
GPU 73, hot spot 80 ja muistit 90.
Jotenkin omaan makuun nuo on vähän korkeita ainakin tuo memory junction.

Kuinka onnistuu helpoiten nostaa manuaalisesti noita tuuletin nopeuksia? Jos vaikka aluksi 1800rpm ja katsoa onko sillä millainen vaikutus.
Performance modessa lämmöt toki laskee mut 2200rpm tuuletin nopeuksilla alkaa olla ääntä.
Tuo säätö vaatinee jonkun ohjelman? Onko se tuo kuuluista afterburner? Nvidian omilla ohjelmilla ei vissiin pysty säätämään?
Mulla on aika samat lämmöt omassa vastaavassa kortissa että kuvittelisin tuon olevan normaali. Joten anna palaa vaan noilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 390
Nyt tullut vedettyä useamman tunnin pelisessioita ja alkaa olla selvillä missä ne lämmöt huitelee TUF 3080 Ti:llä.
Huoneen lämpö n.22 astetta tällä hetkellä, kesällä jotain muuta.
Quiet mode käytössä jolloin tuulettimet pyörii n.1600rpm seuraavilla lämmöillä.
GPU 73, hot spot 80 ja muistit 90.
Jotenkin omaan makuun nuo on vähän korkeita ainakin tuo memory junction.

Kuinka onnistuu helpoiten nostaa manuaalisesti noita tuuletin nopeuksia? Jos vaikka aluksi 1800rpm ja katsoa onko sillä millainen vaikutus.
Performance modessa lämmöt toki laskee mut 2200rpm tuuletin nopeuksilla alkaa olla ääntä.
Tuo säätö vaatinee jonkun ohjelman? Onko se tuo kuuluista afterburner? Nvidian omilla ohjelmilla ei vissiin pysty säätämään?
En olisi huolissaan noista lukemista, sillä omalla MSI 3080 Gaming X Triolla (ei siis edes Ti) täydellä kuormalla menee jopa GPU 82 / Hot Spot 94 / Memory Junction 102.
Äänekäshän tuo alkaa olemaan 1900rpm tuulettimilla, mutta vakauden kanssa ei ole ollut ongelmia.

Screenshot 2023-01-27 113104.png


Näköjään Afterbunerista laitettu curve on mennyt itsestään säätämään käyrän loppupäätä, kun asetettu 950mV@2010MHz ei ollut enää suora käyrän loppuun asti ja päässyt nousemaan 1,081V. Muisteilla +500MHz.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
En olisi huolissaan noista lukemista, sillä omalla MSI 3080 Gaming X Triolla (ei siis edes Ti) täydellä kuormalla menee jopa GPU 82 / Hot Spot 94 / Memory Junction 102.
Äänekäshän tuo alkaa olemaan 1900rpm tuulettimilla, mutta vakauden kanssa ei ole ollut ongelmia.



Näköjään Afterbunerista laitettu curve on mennyt itsestään säätämään käyrän loppupäätä, kun asetettu 950mV@2010MHz ei ollut enää suora käyrän loppuun asti ja päässyt nousemaan 1,081V. Muisteilla +500MHz.
Katsoitko miltä näyttää tämä osuus esim. 3DMark-ajon tai pelisession jälkeen?

1674813862723.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 390
Katsoitko miltä näyttää tämä osuus esim. 3DMark-ajon tai pelisession jälkeen?

Kyllähän tuo HWinfo:n sessio oli tuossa vielä auki, joten näyttää tältä:

Screenshot 2023-01-27 122246.png


Pistin tosin tuon curven takaisin kuntoon, joten pitää uusi sessio logittaa, sillä nythän tuolla 1,081V jännitteellä toki hakkaa jokaiseen mahdolliseen rajoittimeen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Näin vähän arvelinkin että siellä rajoittimet hakkaa vastaan vaikka kelloja pidetäänkin "vakaana". Kannattaa seurata tuota osiota ja huolehtia ettei yksikään rajoitin nouse vastaan tuota Utilizationia lukuunottamatta. Muussa tapauksessa epävakaus saattaa ilmetä jossain täysin satunnaisessa tilanteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 390
Niin siis tosiaan vakausongelmia ei ole käytännön tasolla, eli kone tai kortti ei kaatuile tai muuten oireile.
Näköjään nyt 950mV@2010MHz curvella hakkaa power limittiin, joka on tälle 3080 Gaming X Triolle 340W + Afterburnerin +2% (346,8W).
Kellot toki tippuu tuonne 1700-1800 tasolle, mutta harvassa skenaariossa käyttöaste on jatkuvasti 100%, jolloin kellotkin pysyvät ylempänä.

Screenshot 2023-01-27 124756.png

MSI:ltä joskus kyselinkin josko voisin tähän lämpötahnat vaihtaa ilman takuun menetystä, mutta eivät tähän suostuneet vaikka aiemmin GTX 1070:lle olin luvan saanut.
Konepäivitystä kun tarkoitus tehdä 7000X3D:n myötä, niin tarkoitus laittaa lisää tuuletusta samalla.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
299
Näin vähän arvelinkin että siellä rajoittimet hakkaa vastaan vaikka kelloja pidetäänkin "vakaana". Kannattaa seurata tuota osiota ja huolehtia ettei yksikään rajoitin nouse vastaan tuota Utilizationia lukuunottamatta. Muussa tapauksessa epävakaus saattaa ilmetä jossain täysin satunnaisessa tilanteessa.
Mulla tuo Power rajoitin on päällä kun ajelen 3d markin stressi testiä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 287
Jahas eräs jälleenmyyjä tarjoaa 11/21 ostetusta 3080 Strix tilalle takuuvaihtona joko TUF tai Trio Z MSI. Rahahyvitys on niin pieni, ettei kannata ja vaihto kalliimpaan korttiin lasketaan superpienestä rahahyvityksestä. Kumpihan noista on parempi, tai mitähän tässä kannattaisi tehdä... Kumpikin noista korteista on ymmärtääkseni huonompi, mitä Strix.

Vaikuttaisi, että TUF on parempi arvostelujen mukaan. Ärsyttää kyllä ottaa takuuvaihtona saman valmistajan huonompi kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Jahas eräs jälleenmyyjä tarjoaa 11/21 ostetusta 3080 Strix tilalle takuuvaihtona joko TUF tai Trio Z MSI. Rahahyvitys on niin pieni, ettei kannata ja vaihto kalliimpaan korttiin lasketaan superpienestä rahahyvityksestä. Kumpihan noista on parempi, tai mitähän tässä kannattaisi tehdä... Kumpikin noista korteista on ymmärtääkseni huonompi, mitä Strix.

Vaikuttaisi, että TUF on parempi arvostelujen mukaan. Ärsyttää kyllä ottaa takuuvaihtona saman valmistajan huonompi kortti.
Kysyisin asiasta kuluttajaviranomaiselta mielipidettä, onhan kortit olleet eri hintaisia tuotteita uutenakin. Mikä on ollut hinta kuitilla ja paljon tästä sinulle nyt hyvitettäisiin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 305
Viestejä
4 193 844
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom