NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Tää riippuu varmaan mitkä RAM-palikat on kyseessä. Ainakin G.Skillin Trident Z -kampojen valot saa pois.

Ensin ajaa käynnistyksessä G.Skillin kontrollisoftan, joka asetettu kytkemään RGB:n pois kammoista. Ja, sitten Windows Task Scheduleri laitetaan tappamaan se G.Skillin softa tyyliin TASKKILL /F /IM hid.exe. Bloatwareahan toikin softa tietenkin on, mutta noin sen saa poistumaan paikalta automaattisesti häiritsemästä valojen jäädessä pimeiksi.
Trident Z:t juurikin. Enpä tiennyt että G.Skillillä edes on joku oma softa. Asuksen kikkareella kokeilin ja heti kun softan sammutti niin valot syttyi takaisin. Kiitos vinkistä mutta liikaa säätöä omaan makuun. Ei ole ikkunakylkistä koteloa eikä tule joten siellähän vilkkuvat. Vähän katon ja takapaneelin tuulettimien läpi näkyy.
 
Trident Z:t juurikin. Enpä tiennyt että G.Skillillä edes on joku oma softa. Asuksen kikkareella kokeilin ja heti kun softan sammutti niin valot syttyi takaisin. Kiitos vinkistä mutta liikaa säätöä omaan makuun. Ei ole ikkunakylkistä koteloa eikä tule joten siellähän vilkkuvat. Vähän katon ja takapaneelin tuulettimien läpi näkyy.

Mulla on Arctic Freezer II 360 AIO katossa, mikä ei peitä koko kotelon (Define R5) reikäistä kattoa. Pakko oli ottaa tuo kikka 3 käyttöön että saa muistikapuloiden valot pois ja saa myös G.Skillin softan pois käytöstä.
 
Mulla on Arctic Freezer II 360 AIO katossa, mikä ei peitä koko kotelon (Define R5) reikäistä kattoa. Pakko oli ottaa tuo kikka 3 käyttöön että saa muistikapuloiden valot pois ja saa myös G.Skillin softan pois käytöstä.
Sama kotelo itsellä mutta Fractal Design Celsius S24 jäähynä. Ei myöskään kokonaan peitä mutta kone on lattialla pöydän alla niin ei näy ellei erikseen käy kurkistamassa :) Toki mulla on etummainen moduvent kiinni koska tuo on 240mm jäähy ja koneessa on bluray-asema.
 
mistähän nuo näytönohjaimen tehonrajoitukset vois johtua? Virtalähde on corsair rm 750x
hwinfo.jpg
 
mistähän nuo näytönohjaimen tehonrajoitukset vois johtua? Virtalähde on corsair rm 750x
hwinfo.jpg
Missä tää ilmenee? Vähän enemmän tietoa tarvitsee. FPS cappi päällä, VSYNC? Mikä peli/ohjelma?
Pistä joku GPU raskas peli päälle ilman fps-limittiä ja tuo hwinfo taustalle ja pelaa pari minuuttia ja laita uus kuva.

EDIT: jos vaan tuota perf.limit poweria tarkotat niin on normaalia että se välillä näyttää YES vaikka ei niin sanotusti power limittiin osukaan.
 
Missä tää ilmenee? Vähän enemmän tietoa tarvitsee. FPS cappi päällä, VSYNC? Mikä peli/ohjelma?
Pistä joku GPU raskas peli päälle ilman fps-limittiä ja tuo hwinfo taustalle ja pelaa pari minuuttia ja laita uus kuva.

EDIT: jos vaan tuota perf.limit poweria tarkotat niin on normaalia että se välillä näyttää YES vaikka ei niin sanotusti power limittiin osukaan.
farming simulator 22 kyseessä ja fps oli rajattu 144. nyt otin pois ja näyttää tältä muutaman minuutin pelaamisen jälkeen. Peliasetukset optimoitu geforce experiencen kautta. Mistähä johtuu nuo reliability voltage limit ja max operating voltage limit?
hwinfo2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
farming simulator 22 kyseessä ja fps oli rajattu 144. nyt otin pois ja näyttää tältä muutaman minuutin pelaamisen jälkeen. Peliasetukset optimoitu geforce experiencen kautta
hwinfo2.jpg
Alivoltitustahan tuo kaipaisi, vakio 1.081V on asetettu turvallisen korkealle, mutta samaan tulokseen pääsee huomattavasti vähemmälläkin.
Joku täällä foorumillakin oli tehnyt opasvideon alivoltitukseen, mutta en tiedä millä sitä hakea YouTubesta, joten tarjotaan tuttua ja turvallista:

 
farming simulator 22 kyseessä ja fps oli rajattu 144. nyt otin pois ja näyttää tältä muutaman minuutin pelaamisen jälkeen. Peliasetukset optimoitu geforce experiencen kautta. Mistähä johtuu nuo reliability voltage limit ja max operating voltage limit?
hwinfo2.jpg
Ihan normaalilta kaikki näyttää. Aina se kortti johonkin limittiin osuu, se on normaalia. Kaikki toimii niinku pitää ja lämmöt on hyvät. Tuo farming simulator ei varmaan kaikista gpu vaativin peli ole luulisin.
Ei muuta kun kovaa ajoa vaan.
 
farming simulator 22 kyseessä ja fps oli rajattu 144. nyt otin pois ja näyttää tältä muutaman minuutin pelaamisen jälkeen. Peliasetukset optimoitu geforce experiencen kautta. Mistähä johtuu nuo reliability voltage limit ja max operating voltage limit?
hwinfo2.jpg
Ihan normaalilta kaikki näyttää ja lämmötkin on kurissa. Aina se näyttis johonkin limittiin osuu.. siitä ei ympäri pääse. Kaikki OK.
Kovaa ajoa vaan.
 
Onko kukaan sattunut omistamaan.
Zotac RTX 3080 TI amp holo black näyttistä, huonoja puolia kyselen.
Käytetty kampe olisi kohtalaisella hinnalla tiedossa.
 
Onko kukaan sattunut omistamaan.
Zotac RTX 3080 TI amp holo black näyttistä, huonoja puolia kyselen.
Käytetty kampe olisi kohtalaisella hinnalla tiedossa.

Mulla oli 3080 Trinity ja oli kyllä hämmentävän äänekäs kapistus. Piti enemmän melua 1400rpm kierroksilla kuin TUF 2000rpm. Ääni oli sellainen resonoiva jyminä. Amp Holosta ei kokemusta, mutta näyttäisi silmämääräisesti olevan melko samanlainen jäähdytys. En uskaltaisi itse lähteä kokeilemaan tuon Trinityn jälkeen.
 
Tuli YouTubessa vastaan kun selasin tietoa MSI 3080 Gaming X:n muistilämmöistä ja lämpötyynyjen vaihdosta:




Eli käytännössä 4 muistipiiriä ei ole kunnon kontaktissa mihinkään, koska alla olevat lämpöputket kääntyvät liian aikaisin poispäin.
Gaming Z:ssa tuota on ilmeisesti jo korjattu pistämällä tehtaalla lämpötyynyjä väliin, mutta päätin itse tämän oman X:n korjata.
Jimm's:ltä siis Arctic TP-3 tyynyjä tilaukseen, jota meni siis tuossa videolla esitettyyn ongelmakohtaan (alkaen 0,5mm ja päättyen 1,5mm, eli piti taiteilla kahden eri paksuuden kanssa) ja lisäksi vaihdoin muistipiireillä olevat tyynyt (1mm).

Muistien lämmöt laskivat 16 astetta tällä korjauksella:

3080_gamingX_thermal_pad_change.png
 
Tuli YouTubessa vastaan kun selasin tietoa MSI 3080 Gaming X:n muistilämmöistä ja lämpötyynyjen vaihdosta:




Eli käytännössä 4 muistipiiriä ei ole kunnon kontaktissa mihinkään, koska alla olevat lämpöputket kääntyvät liian aikaisin poispäin.
Gaming Z:ssa tuota on ilmeisesti jo korjattu pistämällä tehtaalla lämpötyynyjä väliin, mutta päätin itse tämän oman X:n korjata.
Jimm's:ltä siis Arctic TP-3 tyynyjä tilaukseen, jota meni siis tuossa videolla esitettyyn ongelmakohtaan (alkaen 0,5mm ja päättyen 1,5mm, eli piti taiteilla kahden eri paksuuden kanssa) ja lisäksi vaihdoin muistipiireillä olevat tyynyt (1mm).

Muistien lämmöt laskivat 16 astetta tällä korjauksella:

3080_gamingX_thermal_pad_change.png

Uskomatonta että tällaista pääsee läpi laadunvalvonnasta.
 
Ollut nyt pari kuukautta MSI:n 3080 Ventus käytössä. Näyttis on HDMI portin kautta yhdistetty LG C2 Oled televisioon.

Mistäköhän johtuu, että ääni särisee todella usein ja sen korjaamiseksi riittää tietokoneen käyttäminen lepotilassa?
 
Ollut nyt pari kuukautta MSI:n 3080 Ventus käytössä. Näyttis on HDMI portin kautta yhdistetty LG C2 Oled televisioon.

Mistäköhän johtuu, että ääni särisee todella usein ja sen korjaamiseksi riittää tietokoneen käyttäminen lepotilassa?
hdmi johto tulisi ensimmäisenä mieleen.
 
Ollut nyt pari kuukautta MSI:n 3080 Ventus käytössä. Näyttis on HDMI portin kautta yhdistetty LG C2 Oled televisioon.

Mistäköhän johtuu, että ääni särisee todella usein ja sen korjaamiseksi riittää tietokoneen käyttäminen lepotilassa?
Onko tietokone maadoitetussa pistorasiassa? Boottaus saattaa hiukan nollana vikavirtoja.
 
Tuli YouTubessa vastaan kun selasin tietoa MSI 3080 Gaming X:n muistilämmöistä ja lämpötyynyjen vaihdosta:




Eli käytännössä 4 muistipiiriä ei ole kunnon kontaktissa mihinkään, koska alla olevat lämpöputket kääntyvät liian aikaisin poispäin.
Gaming Z:ssa tuota on ilmeisesti jo korjattu pistämällä tehtaalla lämpötyynyjä väliin, mutta päätin itse tämän oman X:n korjata.
Jimm's:ltä siis Arctic TP-3 tyynyjä tilaukseen, jota meni siis tuossa videolla esitettyyn ongelmakohtaan (alkaen 0,5mm ja päättyen 1,5mm, eli piti taiteilla kahden eri paksuuden kanssa) ja lisäksi vaihdoin muistipiireillä olevat tyynyt (1mm).

Muistien lämmöt laskivat 16 astetta tällä korjauksella:

3080_gamingX_thermal_pad_change.png

Näinköhän on sama operaatio edessä täällä. Ja ehkäpä tahnojen vaihto GPU:lle samalla. Itsellä on MSI 3090 Suprim X. Puoli tuntia Days Gone:a ja tällaista näytti
Untitled.jpg


Aika hurjilta vaikuttaa lämmöt ja melkosta mekkalaa pitää tämä kortti, kun vähänkään uudempia pelejä koittaa pelata. Oliko tuolla muistien jäähdytyksen korjauksella vaikutusta kortin melutasoon?
 
Näinköhän on sama operaatio edessä täällä. Ja ehkäpä tahnojen vaihto GPU:lle samalla. Itsellä on MSI 3090 Suprim X. Puoli tuntia Days Gone:a ja tällaista näytti
Untitled.jpg


Aika hurjilta vaikuttaa lämmöt ja melkosta mekkalaa pitää tämä kortti, kun vähänkään uudempia pelejä koittaa pelata. Oliko tuolla muistien jäähdytyksen korjauksella vaikutusta kortin melutasoon?
Mahtaako nuo ~3200rpm tuuletinlukemat pitää paikkaansa, jos näin niin lienee tuuletinprofiilissa jotain vinossa sillä tuo oma ennen tahnojen vaihtojakin meni maksimissaan jonnekin 1650rpm tuntumaan.

Melutasoon ei vaikutusta ollut, koska tuulettimet säätyy GPU piirin lämpötilan mukaan, joka pysyi tahnojen vaihdon jälkeen samalla tasolla.

Tuosta taulukosta myös näkyy, että ilmeisesti ajat korttia ilman alivoltitusta, joten kannattaa laittaa kortille joku sopiva curve esim. itsellä nyt 900mV@1815MHz, joku 950mV@1935MHz toimii myös omalla kortilla.
 
Mahtaako nuo ~3200rpm tuuletinlukemat pitää paikkaansa, jos näin niin lienee tuuletinprofiilissa jotain vinossa sillä tuo oma ennen tahnojen vaihtojakin meni maksimissaan jonnekin 1650rpm tuntumaan.

Melutasoon ei vaikutusta ollut, koska tuulettimet säätyy GPU piirin lämpötilan mukaan, joka pysyi tahnojen vaihdon jälkeen samalla tasolla.

Tuosta taulukosta myös näkyy, että ilmeisesti ajat korttia ilman alivoltitusta, joten kannattaa laittaa kortille joku sopiva curve esim. itsellä nyt 900mV@1815MHz, joku 950mV@1935MHz toimii myös omalla kortilla.
Ihan tehtaan asetuksilla tämä on koko ikänsä ollut. Lähinnä penskat pelanneet tuolla koneella, niin en ole kauheasti kiinnittänyt tuohon huomiota. Täytyypä ladata afterburner ja alkaa tutkimaan tuota tarkemmin!
Sitä arvelin itsekkin että coren mukaan nuo hyrrät säätyy. Kiitokset vinkeistä! Ehkä tässä voi kohta muutakin pelata kun vuoden 2010 pelejä jos tuo alkaisi hiljenemään..
 
Ihan tehtaan asetuksilla tämä on koko ikänsä ollut. Lähinnä penskat pelanneet tuolla koneella, niin en ole kauheasti kiinnittänyt tuohon huomiota. Täytyypä ladata afterburner ja alkaa tutkimaan tuota tarkemmin!
Sitä arvelin itsekkin että coren mukaan nuo hyrrät säätyy. Kiitokset vinkeistä! Ehkä tässä voi kohta muutakin pelata kun vuoden 2010 pelejä jos tuo alkaisi hiljenemään..
Tuo GPU hotspot lämpö ehkä selittänee korkeat tuulettimien kierrokset, eli ehkä piirin kontakti on huono tai muuta.
Takuullinen korttihan tuo lienee, että ehkä menisi jopa takuuhuoltoon / -vaihtoon, kun ei taida mennä enää ihan spekseihin, että piiri menee 83C rajoittimella 87C ja 105C hotspot tuulettimien huutaessa maksimikierroksilla.
Vertailuna tuossa minun pistämässäni kuvakaappauksessa oma kortti siis GPU 80C, hotspot 90C ja tuulettimet tosiaan siinä 1600-1650rpm kuorman ollessa 100%.
 
Tuo GPU hotspot lämpö ehkä selittänee korkeat tuulettimien kierrokset, eli ehkä piirin kontakti on huono tai muuta.
Takuullinen korttihan tuo lienee, että ehkä menisi jopa takuuhuoltoon / -vaihtoon, kun ei taida mennä enää ihan spekseihin, että piiri menee 83C rajoittimella 87C ja 105C hotspot tuulettimien huutaessa maksimikierroksilla.
Vertailuna tuossa minun pistämässäni kuvakaappauksessa oma kortti siis GPU 80C, hotspot 90C ja tuulettimet tosiaan siinä 1600-1650rpm kuorman ollessa 100%.
Jotain tässä on nyt kyllä pielessä. Nämä kuvat on TPU:n revikasta Gaming biosilla, mikä näkyy tuossa minun kappaleessakin olevan valittuna.
Untitled2.jpg

Untitled3.jpg
"31 dBA for RTX 3090—a card that will easily give you 4K 60 FPS performance—is unbelievably quiet. Very impressive."
Ei toteudu täällä ja minun näyttö ei kuitenkaan ole kuin 2k.
Kotelona on Fractalin POP Air XL, joten ilmankierto pitäisi kotelossa olla vähintäänkin kohtalainen.
 
Jotain tässä on nyt kyllä pielessä. Nämä kuvat on TPU:n revikasta Gaming biosilla, mikä näkyy tuossa minun kappaleessakin olevan valittuna.
Untitled2.jpg

Untitled3.jpg
"31 dBA for RTX 3090—a card that will easily give you 4K 60 FPS performance—is unbelievably quiet. Very impressive."
Ei toteudu täällä ja minun näyttö ei kuitenkaan ole kuin 2k.
Kotelona on Fractalin POP Air XL, joten ilmankierto pitäisi kotelossa olla vähintäänkin kohtalainen.
Pistäisin itse kyllä takuuhuoltoon tuossa kohtaa, 3 vuoden takuu näissä MSI:n korteissa kun on, niin ei kannata lähteä itse avaamaan kun vaikuttaa melko selkeältä tapaukselta.
Eli jälleenmyyjälle viestiä HW Infon kuvakaappausten kera, erikseen osoittaen tuon GPU hotspot lämpötilan ja tuulettimien nopeus (todennäköisesti sieltä GPU limiters alta löytyy myös Performance Limit - Thermal "yes") , niin eiköhän siitä pääse eteenpäin.
 
Pistäisin itse kyllä takuuhuoltoon tuossa kohtaa, 3 vuoden takuu näissä MSI:n korteissa kun on, niin ei kannata lähteä itse avaamaan kun vaikuttaa melko selkeältä tapaukselta.
Eli jälleenmyyjälle viestiä HW Infon kuvakaappausten kera, erikseen osoittaen tuon GPU hotspot lämpötilan ja tuulettimien nopeus (todennäköisesti sieltä GPU limiters alta löytyy myös Performance Limit - Thermal "yes") , niin eiköhän siitä pääse eteenpäin.
Ja jos jälleenmyyjä on Jimm's niin varautuminen taisteluun. Sieltä kun todennäköisesti todetaan että tuulettimien kuuluukin pyöriä lujaa.
 
Pistäisin itse kyllä takuuhuoltoon tuossa kohtaa, 3 vuoden takuu näissä MSI:n korteissa kun on, niin ei kannata lähteä itse avaamaan kun vaikuttaa melko selkeältä tapaukselta.
Eli jälleenmyyjälle viestiä HW Infon kuvakaappausten kera, erikseen osoittaen tuon GPU hotspot lämpötilan ja tuulettimien nopeus (todennäköisesti sieltä GPU limiters alta löytyy myös Performance Limit - Thermal "yes") , niin eiköhän siitä pääse eteenpäin.
Näin se on varmaan tehtävä. Mutta eikös MSI ainakin jossain vaiheessa sallinut noiden tahnojen vaihdon takuun siitä kärsimättä? Ainakin niin muistan täältäkin joskus lukeneeni. Ei sillä, että tässä nyt vartavasten pitäisi päästä tuota avaamaan. Nopeammin olisi vaan tahna vaihdettu kun olla x määrä viikkoja ilman pelikorttia kun viimesellä innostui pelaamaankin tällä. Helkkari.

Ja jos jälleenmyyjä on Jimm's niin varautuminen taisteluun. Sieltä kun todennäköisesti todetaan että tuulettimien kuuluukin pyöriä lujaa.
Verkkiksestä on muistaakseni tämä ostettu. Joskus jonkun emolevyn vaihdoin takuuseen sinne ja ihan kivuttomasti meni. Eipä kyllä ole itsellä Jimmssin kanssakkaan ongelmia ollut. Lienee sitten sen verran selviä tapauksia olleet mitä tuonne on tullut takuuseen laitettua..
 
Näin se on varmaan tehtävä. Mutta eikös MSI ainakin jossain vaiheessa sallinut noiden tahnojen vaihdon takuun siitä kärsimättä? Ainakin niin muistan täältäkin joskus lukeneeni. Ei sillä, että tässä nyt vartavasten pitäisi päästä tuota avaamaan. Nopeammin olisi vaan tahna vaihdettu kun olla x määrä viikkoja ilman pelikorttia kun viimesellä innostui pelaamaankin tällä. Helkkari.
Tuntuu olevan hieman asiakaspalvelijasta kiinni kuka sattuu pyyntöön vastaamaan, GTX 1070:lle sain pyydettyä luvan, mutta tälle RTX 3080 en saanut.
Tuon tamper-tarran nyt sai helposti irti askarteluveitsellä ja laitettua takaisin, mutta tuo X-clamp on sen verran jäykkä, että varovainen saa olla takaisin kasatessa jos hommaan ryhtyy.
 
Pistäisin itse kyllä takuuhuoltoon tuossa kohtaa, 3 vuoden takuu näissä MSI:n korteissa kun on, niin ei kannata lähteä itse avaamaan kun vaikuttaa melko selkeältä tapaukselta.
Eli jälleenmyyjälle viestiä HW Infon kuvakaappausten kera, erikseen osoittaen tuon GPU hotspot lämpötilan ja tuulettimien nopeus (todennäköisesti sieltä GPU limiters alta löytyy myös Performance Limit - Thermal "yes") , niin eiköhän siitä pääse eteenpäin.
mitä itse taistelin lämpöongelmaisen kortin kanssa niin kannattanee myös näyttää toteen kuvalla että kortti alkaa lämpöthrotlaamaan kun hotspotti menee tappiin ja ropellit alkaa pyörimään täysillä. melkein 1.5kk joutu taistelemaan että myönsi kortissa olevan vikaa ja sitten ku sen sain näytettyä toteen ni rma meni vikkelästi! kyseessä oli jimmsiltä alunperin ostettu kortti.
 
Tuntuu olevan hieman asiakaspalvelijasta kiinni kuka sattuu pyyntöön vastaamaan, GTX 1070:lle sain pyydettyä luvan, mutta tälle RTX 3080 en saanut.
Tuon tamper-tarran nyt sai helposti irti askarteluveitsellä ja laitettua takaisin, mutta tuo X-clamp on sen verran jäykkä, että varovainen saa olla takaisin kasatessa jos hommaan ryhtyy.
Verkkiksen ohjeita kävin tutkimassa ja takuut pitäisi hoitaa fi.msi.com kautta. Tuo sivu edes toiminut..
Aika liipasimella alkaa olla kyllä tahnojen vaihto operaatio. Laitoin nyt kuitenkin viestiä MSI Nordicin supporttiin kuvakaappausten kera ja kysyin lupaa kortin avaamiseen. Katsotaan nyt mitä vastaavat..
Ajoin vielä lisäksi tuohon Time Spy testin jossa näkyy core kellot tasaiseen 1770MHz hyrrien huutaessa täysillä, kun GPU-Z mukaan pitäisi olla 1860MHz.
Untitled4.jpg

Untitled5.jpg
 
Verkkiksen ohjeita kävin tutkimassa ja takuut pitäisi hoitaa fi.msi.com kautta. Tuo sivu edes toiminut..
Aika liipasimella alkaa olla kyllä tahnojen vaihto operaatio. Laitoin nyt kuitenkin viestiä MSI Nordicin supporttiin kuvakaappausten kera ja kysyin lupaa kortin avaamiseen. Katsotaan nyt mitä vastaavat..
Ajoin vielä lisäksi tuohon Time Spy testin jossa näkyy core kellot tasaiseen 1770MHz hyrrien huutaessa täysillä, kun GPU-Z mukaan pitäisi olla 1860MHz.
Untitled4.jpg

Untitled5.jpg
HW Infosta saa tuon GPU Perfomance Limiters auki painamalla nuolta, jonka alta löytyy tarkemmin eri syyt.
Tuo päätaso kun lienee aina Yes, sillä idlessä Utilization on 1 ja muut 0, kun taas kuormassa Utilization 0 ja joku muu mahdollisesti 1 (yleensä power limit, vakiojännitteellä myös max operating voltage).
Jos sattuu olemaan kaksi näyttöä, niin pystynee pitämään HW Infoa toisella ruudulla kuorman aikana ja toteamaan että tuo 105C hotspot todennäköisesti lyö Thermal limitin päälle.
 
HW Infosta saa tuon GPU Perfomance Limiters auki painamalla nuolta, jonka alta löytyy tarkemmin eri syyt.
Tuo päätaso kun lienee aina Yes, sillä idlessä Utilization on 1 ja muut 0, kun taas kuormassa Utilization 0 ja joku muu mahdollisesti 1 (yleensä power limit, vakiojännitteellä myös max operating voltage).
Jos sattuu olemaan kaksi näyttöä, niin pystynee pitämään HW Infoa toisella ruudulla kuorman aikana ja toteamaan että tuo 105C hotspot todennäköisesti lyö Thermal limitin päälle.
No niin! Kävin hakemassa toisen näytön pöydälle ja testailin vähän lisää. Ja näinhän siinä juurikin kävi kuten sanoit.
Asetin tuon jännitteen 900mV ja ajelin Time Spyn muutaman kerran läpi. Ekassa testissä maksimi lämmöt 79 astetta hotspotin ollessa ~100 asteen tienoilla, mutta tuulettimet pyöri kuitenkin 88% ja ääntä kyllä tuli. Toinen testi löi jännitteen laskusta huolimatta hyrrät täysille ja lämmöt oli 83 astetta ja hotspot 104,8. Sekä HWinfo että GPU-Z näytti että alkaa hakata lämpöjä vasten jo ennen testin puolta väliä.

Käytin koteloa auki ja huomasin että se tukirauta oli hieman liikahtanut huonoon asentoon ja kortti oli vähän vinossa. Korjasin sen takaisin paikalleen ja tällä toimenpiteellä memory junction kyllä tippui 100c -> 90c, coren lämpöihin tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta.
 
No niin! Kävin hakemassa toisen näytön pöydälle ja testailin vähän lisää. Ja näinhän siinä juurikin kävi kuten sanoit.
Asetin tuon jännitteen 900mV ja ajelin Time Spyn muutaman kerran läpi. Ekassa testissä maksimi lämmöt 79 astetta hotspotin ollessa ~100 asteen tienoilla, mutta tuulettimet pyöri kuitenkin 88% ja ääntä kyllä tuli. Toinen testi löi jännitteen laskusta huolimatta hyrrät täysille ja lämmöt oli 83 astetta ja hotspot 104,8. Sekä HWinfo että GPU-Z näytti että alkaa hakata lämpöjä vasten jo ennen testin puolta väliä.

Käytin koteloa auki ja huomasin että se tukirauta oli hieman liikahtanut huonoon asentoon ja kortti oli vähän vinossa. Korjasin sen takaisin paikalleen ja tällä toimenpiteellä memory junction kyllä tippui 100c -> 90c, coren lämpöihin tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta.
Kontatki ongelma ihan selvästi, seuraava vaihe -> Kaikki fakta ja data talteen -> Takuuseen sinne mistä ostettu.
 
Verkkiksen ohjeita kävin tutkimassa ja takuut pitäisi hoitaa fi.msi.com kautta. Tuo sivu edes toiminut..
Aika liipasimella alkaa olla kyllä tahnojen vaihto operaatio. Laitoin nyt kuitenkin viestiä MSI Nordicin supporttiin kuvakaappausten kera ja kysyin lupaa kortin avaamiseen. Katsotaan nyt mitä vastaavat..
Ajoin vielä lisäksi tuohon Time Spy testin jossa näkyy core kellot tasaiseen 1770MHz hyrrien huutaessa täysillä, kun GPU-Z mukaan pitäisi olla 1860MHz.
Untitled4.jpg

Untitled5.jpg
En tiedä onko eri ohjeet asusin ja msin korteille, mutta itse kaksi kertaa käynyt verkkiksessä takuun aikana viemässä asusin kortit edien toimimattomuuden takia suoraan tiskille ja molemmilla kerroilla poistunut täyden hyvityksen kanssa paikalta. Eli jos ei matka ole pitkä, niin itse kävisin tiskillä kokeilemassa.
 
En tiedä onko eri ohjeet asusin ja msin korteille, mutta itse kaksi kertaa käynyt verkkiksessä takuun aikana viemässä asusin kortit edien toimimattomuuden takia suoraan tiskille ja molemmilla kerroilla poistunut täyden hyvityksen kanssa paikalta. Eli jos ei matka ole pitkä, niin itse kävisin tiskillä kokeilemassa.
Tästä oli myös kaverin kanssa puhetta, mutta täältä susirajalta vähän turhan pitkä matka ajella helsinkiin influenssa päällä.

Kontatki ongelma ihan selvästi, seuraava vaihe -> Kaikki fakta ja data talteen -> Takuuseen sinne mistä ostettu.
Uskomatonta että tällaista pääsee läpi laadunvalvonnasta.
Kontaktiongelmahan se. Ei tullut pariin tuntiin vastausta MSI:n aspasta, niin kasetti meni ja kortti pöydälle ja auki. Alkuperäinen lämpötahna oli lähinnä coren reunoilla yhtenä mällinä. En nyt huomannut kuvaa ottaa siitä jäähystä, mutta siinä oli vrm:n lämpötyynyt yhdessä kohtaa kaksin kerroin.
20230303_170817.jpg
Kylvetin piirilevyn ipalla ja vaihdoin osan lämpötyynyistä sekä puhdistin loput mihin ei käypästä vaihdokkia hyllystä löytynyt. Tahnaksi Arcticin MX-4, tasainen levitys ja jäähy paikalleen.

Tässä lähtötilanne noin puoli tuntia Days Gone
Untitled.jpg


Tässä hetken ropaamisen jälkeen sama peli ja sama aika
Untitled6.jpg


Ihan onnistunut pikku fiksaus ainakin lukujen perusteella ja myllykin oli pelatessa liki äänetön. Kiitokset vielä @AeshmA vinkeistä! Täytyy vielä tuo voltage curve säätää kohdilleen ja jossain vaiheessa vaihdella kaikki lämpötyynyt uusiin, mutta on tämä näinkin reilusti parempi kuin alussa!
 
Näyttää huomattavasti paremmalta ja nyt tuulettimien kierroksetkin taitaa olla siellä missä pitää gaming bios käytössä.
Muistien lämmöistä varmaan saisi vielä hieman pois noilla uusilla lämpötyynyillä, joten voi suositella noita Arctic TP-3.
Tyynyjen mitat löytyy MSI:n foorumilta tai thermalpad.eu sivulta. Muita ei tosin tarvinne vaihtaa kuin suoraan piirien päällä olevat.
 
Tässä eilen ostettua tuffia testaillu niin alivoltit nakkasin 1950mhz / 0.862mv ja ainakin tällä hetkellä pelaa ku unelma wowissa 1440p / ultra RT high
 
Itsekkin yllätyin, mutta nyt varmuuden vuoksi droppasin kuitenkin 1915mhz kellot. Muisteja en oo ku jotain +250 nakannut, ei siis kaatumisia oo tullu mutta nyt ainakin pienempi mahdollisuus kaatumiseen :D
 
Mulla olis tuossa tarjolla käyetty Inno3d RTX 3090 ICHILL X4 24GB kohtuulliseen hintaan. Tuo Inno3d valmistajana ei vain kerro itselle yhtään mitään, niin onko tuo kuinka lada verrattuna noihin tunnetumpiin Asus Tuffeihin ja Gigabyten malleihin? Ts. Onko tuossa halpis osat, jotka huutaa sitten tuhottoman kuumana kovassa käytössä? Tarkoitus olisi hankkia kone- ja syväoppimis projekteihin, jonka lisäksi jonkun verran pelailua.
 
Eiköhän suurin osa komponenteista ole lähes samoja, koska valmistajien pitää noudattaa nvidian antamia minimi speksejä. Suorituskyky vakiona eri korttien kesken on melkein identtinen. Suurimmat erot varmaan jäähdytyksessä, ropeleissa (ääni) ja "valosaasteessa".

Itsellä on Innon 4090 ja se ei kyllä häpeä yhtään muiden valmistajien korteille. Koska kone on poissa silmistä, ja mielummin katson näyttöä kuin koneen sisuksia, ainoat ledit koko kortissa on firman logossa.
 
Tuli vaihdettua 3070 tilalle Asus 3080 TUF 10gb, huomasi kyllä vaihdon jälkeen että kortille sähkö maistuu, kaikkien osien lämmöt nousivat ylöspäin. Alivoltitus afterburnerilla ja hyvä tuli. 1900mhz/ 0.875 tällä hetkellä ainakin toiminut hyvin mitä olen pelejä pelaillut. Muisteille pistin suoraan +1000mhz.
 
Tuli vaihdettua 3070 tilalle Asus 3080 TUF 10gb, huomasi kyllä vaihdon jälkeen että kortille sähkö maistuu, kaikkien osien lämmöt nousivat ylöspäin. Alivoltitus afterburnerilla ja hyvä tuli. 1900mhz/ 0.875 tällä hetkellä ainakin toiminut hyvin mitä olen pelejä pelaillut. Muisteille pistin suoraan +1000mhz.
Aika lailla sama setti millä itse ajelen OC mallia tuosta. Hyödyt ajaa suuremmilla jännitteillä on ihan naurettavan pienet, ellei vaan halua nähdä maailman palavan.
 
Aika lailla sama setti millä itse ajelen OC mallia tuosta. Hyödyt ajaa suuremmilla jännitteillä on ihan naurettavan pienet, ellei vaan halua nähdä maailman palavan.
Tässä vehkeessä on niin pieni powerlimitti että tuollaiset maailmapalohöpinät on ihan turhaa. ITX-kotelossakin (itsellä käytössä) voi iskeä kaikki napit kakkoon ja ottaa sen tehon mitä tästä saa.
 
Tässä vehkeessä on niin pieni powerlimitti että tuollaiset maailmapalohöpinät on ihan turhaa. ITX-kotelossakin (itsellä käytössä) voi iskeä kaikki napit kakkoon ja ottaa sen tehon mitä tästä saa.
Riippuu toki käyttäjästä. Jos tyypillinen keski-ikäinen ukko pelaa kolme tuntia viikossa, niin ei sillä olekaan merkitystä. Jos taas on työtön elämäntapapelaaja tai kotiin jumiutunut teini joka pelaa 12 tuntia päivässä, niin kyllähän sillä 50 watin erolla alkaa olla jo merkitystä. Ainakin minulla maksimikulutus vs alikellotus on n. 50-100 W pelistä riippuen. Maksimilla saa siis luokkaa 15-30 % enemmän kulutusta ja muutaman prosentin nopeushyödyn. Turha kulutushan se on mikä se ongelma on (paitsi suorilla sähkölämmittäjillä, mutta ne nyt muutenkin haluavat polttaa maailman).

Mikä nyt sitte on pieni powerlimit, kai voi olla vähän liukuva käsite. Esim. meillä on taloudessa neljä pelikonetta 3000 sarjan korteilla jotka välillä ovat hyvinkin kovalla käytöllä. Kyllä siinä alkaa olemaan aika iso merkitys vedetään laput silmillä maksimit vai parhaalla hyötysuhteella.

En ymmärrä miten ITX kotelo tähän liittyy.
 
Palaminen olisi saattanut viitata (postaaja ennen sinua) muiden komponenttien toimintaan. ITX liittyy siihen.

Suhteellusuuden tajun osalta oletkin niin kujalla heti sähkölämmityskestä lähtien että asiaa ei kannata enää jatkaa. Ja toki se on täysin offtopiccia tähän ketjuun.
 
Riippuu toki käyttäjästä. Jos tyypillinen keski-ikäinen ukko pelaa kolme tuntia viikossa, niin ei sillä olekaan merkitystä. Jos taas on työtön elämäntapapelaaja tai kotiin jumiutunut teini joka pelaa 12 tuntia päivässä, niin kyllähän sillä 50 watin erolla alkaa olla jo merkitystä. Ainakin minulla maksimikulutus vs alikellotus on n. 50-100 W pelistä riippuen. Maksimilla saa siis luokkaa 15-30 % enemmän kulutusta ja muutaman prosentin nopeushyödyn. Turha kulutushan se on mikä se ongelma on (paitsi suorilla sähkölämmittäjillä, mutta ne nyt muutenkin haluavat polttaa maailman).

Mikä nyt sitte on pieni powerlimit, kai voi olla vähän liukuva käsite. Esim. meillä on taloudessa neljä pelikonetta 3000 sarjan korteilla jotka välillä ovat hyvinkin kovalla käytöllä. Kyllä siinä alkaa olemaan aika iso merkitys vedetään laput silmillä maksimit vai parhaalla hyötysuhteella.

En ymmärrä miten ITX kotelo tähän liittyy.
Muutamahan tarkoittaa jotain 3-99 välillä. Omalla RTX 3080:lla sai noin 10% prosenttia lisätehoa kellotus vs alivoltitus.
 
Tässä vehkeessä on niin pieni powerlimitti että tuollaiset maailmapalohöpinät on ihan turhaa. ITX-kotelossakin (itsellä käytössä) voi iskeä kaikki napit kakkoon ja ottaa sen tehon mitä tästä saa.
Itse ajattelen asiaa siltä kantilta että jos se toimii vähemmälläkin virralla niin miksi en sitä alivoltittaisi. Pelimäärilläni se ei juuri sähkölaskussa näy että viekö kortti sen 250 vai 300w.
 
Itse ajattelen asiaa siltä kantilta että jos se toimii vähemmälläkin virralla niin miksi en sitä alivoltittaisi. Pelimäärilläni se ei juuri sähkölaskussa näy että viekö kortti sen 250 vai 300w.
Erityisesti en nyt ottanut kantaa varsinaiseen alivoltitulseen. Kaikki jotka haluavat kaiken tehon irti alivoltittaa. Minunkin kortti on alivoltitettu. Mutta osuu se silti samaan powerlimittiin kuin vakiona. Ottaa vaan kelloja enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom