Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itseasiassa nyt aloin ihan guuglettaa tuota niin näämmä nvidian korteilla voi GPU-Z ilmoittaa just noin silloin kun on bios joka ei tue rebaria.
Olikos se @Azaloom kortti 3090 suprim x?
Jos niin tuossa on biossit joissa rebar tuki tuolle kortille:
![]()
![]()
Tartteet nvflash64.exe jolla flashaat noi. Katot GPU-Z mikä on VBIOS versio ja sitten valitset mätsäävän version. Oleellinen on toi loppu, eli F4 ja F5.
![]()
NVIDIA NVFlash 5.867 Download
NVIDIA NVFlash is used to flash the graphics card BIOS on Blackwell, Ada, Ampere, Turing, Pascal and all older NVIDIA cards. NVFlash supports BIOSwww.techpowerup.com
Aivan käsittämätöntä touhua kyllä että julkaistaan uusi biossi tismalleen samalla versionumerolla.
![]()
Todennäköisesti saman versionumeron takia noi dragon ass centerit sun muut kikottimet eivät ymmärrä päivittää sitä biossia.
EDIT: GPU-Z voit myös tarkistaa että mikä päiväys sillä sun biossilla on. Jos se on toi 2021 vuoden versio niin sitten pitäs toimia. Mutta jos on 2020 vuoden versio niin siinä ei ole tukea.
Entä oletko kokeillut vaihtaa kortin bios kytkimen toiseen asentoon? Siten voit testata flashaamatta silent/performance biosilla jos toisella toimisi.
Seuraava ”tieto” on pelkkää mutuilua: luulisin, että f4 ja f5 ovat BIOS kytkimen eri asentoja varten.Juuh elikkäs. Taisit saada just osuman ja upotuksen? On 3090 Suprim X.
![]()
En oo koskaan flashannu gepun BIOSia. Vaikuttaako takuuseen? Onko mainittavia riskejä?
Olen aina pitänyt siinä tehokkaammassa gaming/performance-asennossa. Onko väliä kummassa asennossa se on flashauksen aikana?
edit: Mitäköhän eroa noilla F4 ja F5 on? Ohjeesi mukaan siis pitäisi valita F5, mutta olisi ihan kiva tietää miksi, esim. voiko väärällä valinnalla tehdä vahinkoa? Oisko joku region-juttu, hardis revikkaero tms.?
Tuossa linkkaamassasi uudemmassa F4-versiossa ei muuten mainita rBAR-tukea, toisin kuin F5:ssä.
Eli toinen BIOS on Gaming Mode ja toinen se Silent/Quiet, techpower up lukee siellä alhaalla.Juuh elikkäs. Taisit saada just osuman ja upotuksen? On 3090 Suprim X.
![]()
En oo koskaan flashannu gepun BIOSia. Vaikuttaako takuuseen? Onko mainittavia riskejä?
Olen aina pitänyt siinä tehokkaammassa gaming/performance-asennossa. Onko väliä kummassa asennossa se on flashauksen aikana?
edit: Mitäköhän eroa noilla F4 ja F5 on? Ohjeesi mukaan siis pitäisi valita F5, mutta olisi ihan kiva tietää miksi, esim. voiko väärällä valinnalla tehdä vahinkoa? Oisko joku region-juttu, hardis revikkaero tms.?
Tuossa linkkaamassasi uudemmassa F4-versiossa ei muuten mainita rBAR-tukea, toisin kuin F5:ssä.
Eli toinen BIOS on Gaming Mode ja toinen se Silent/Quiet, techpower up lukee siellä alhaalla.
Kyllä, tuuletin profiili myös muuttuu hieman miedommaksi sillä Quiet/Silent biossilla.Eli jos kääntäisin gepun BIOS-kytkimen toiseen asentoon, niin GPU-Z ilmoittaisi BIOSiksi F4 F5:n sijaan? Ainoa ero noiden uudempien edellä linkitettyjen F4 ja F5 BIOS-tiedostojen sivuilla on HASHien lisäksi, että F5:ssä lukee "OC BIOS, Resizable BAR" ja MSINV388MH.162, kun F4:ssä lukee MSINV388MH.174.
Eli jos kääntäisin gepun BIOS-kytkimen toiseen asentoon, niin GPU-Z ilmoittaisi BIOSiksi F4 F5:n sijaan? Ainoa ero noiden uudempien edellä linkitettyjen F4 ja F5 BIOS-tiedostojen sivuilla on HASHien lisäksi, että F5:ssä lukee "OC BIOS, Resizable BAR" ja MSINV388MH.162, kun F4:ssä lukee MSINV388MH.174.
Täytyy myös ihmetellä ääneen että mitä helvettiä MSi on puuhaillut. Julkaisee uudet toimivat biokset. Mutta niitä ei virallisesti saa mitenkään sisään kun niiden omatkaan softat ei tajua mikä versio on mikä saman "versiostringin" takia. Melkoista pelleilyä...Mutta MSI pelleilee kyllä muutenkin.
Voi hemmetti, harmi kun en itse muista miten sen tein kokonaan.. Taisin jättää varmuuskopion välistä tekemättä ja flash suoraan sen uuden.Aloitin nyk. BIOSin varmuuskopioimisesta, mutta antaa ao. virhe-ilmoituksen uudelleenkäynnistyksestä huolimatta:
![]()
Olisikohan tästä apua:Höh. Ei auttanut. Nyt antaa pelkän virheen ilman syytä:
![]()
Ja siis uudelleenkäynnistin asetuksen poistamisen jälkeen.
...
3.
Nvflash -6 with your new bios.rom
"
...
Yksi viiva pitäisi olla ja -6 parametri näyttäisi olevan: "-6 will allow you to override mismatches of the PCI subsystem ID".Mitäs tuossa komennossa tuo 6 välissä oikein tekee? Kirjoitusvirhe ja pitäisi olla "--"?
Yksi viiva pitäisi olla ja -6 parametri näyttäisi olevan: "-6 will allow you to override mismatches of the PCI subsystem ID".
Aluksi voi koittaa ilman tuota -6 parametria ja jos antaa erroria ID mismatchista, niin sen jälkeen sen kanssa.Joo. Elikkä komennolla "nvflash -6 MSI.RTX3090.24576.210310.rom" mennään?
Kortilla ei ole todennäköisesti kuormaa, niin linkki on "virransäästötilassa".Mites muuten mulla näyttää gepun PCIe-linkiksi x8 2.0?!
Kortilla ei ole todennäköisesti kuormaa, niin linkki on "virransäästötilassa".
Siinä vieressä on se kysymysmerkki, josta saa testin käyntiin.
x8 viittaisi että väylä on jaettu esim. jonkin M.2 slotin kanssa, itsellä näyttää x16 1.1
Kaistaa 4.0 x8 väylässä on yhtä paljon kuin 3.0 x16 ja erot 4.0 x16 ja x8 välillä ei näytä olevan kovin suuria erityisesti resoluution kasvaessa:No niin. Toimiikin ihan oikein, eli x8 4.0:
![]()
Ilmeisesti tuolla ei muodosta havaittavia pullonkauloja, vs. x16 4.0.
Yleisesti, jos joku noita lukee ohjeina jälkeenpäin: Ei kannata tosiaan tuota -6 vipua käyttää, jos haluaa takuun säilyttää (tuo tarvitaan vain, jos päivität eri kortin biosin omaasi). Sinulla se ei vaikuttanut, koska olit hakenut oikean biosin suoraan. Hienoa että lähti toimimaan!![]()
Sinne meni.
No eikö se tieto palaudu kun samalla vivulla päivittää sen varmuuskopioidun rommin takas?Yleisesti, jos joku noita lukee ohjeina jälkeenpäin: Ei kannata tosiaan tuota -6 vipua käyttää, jos haluaa takuun säilyttää (tuo tarvitaan vain, jos päivität eri kortin biosin omaasi). Sinulla se ei vaikuttanut, koska olit hakenut oikean biosin suoraan. Hienoa että lähti toimimaan!
Kyllä, jos kortti on vielä silloin siinä kunnossa että pystyy palauttamaanNo eikö se tieto palaudu kun samalla vivulla päivittää sen varmuuskopioidun rommin takas?
Tuskin kukaan Jimmsin aspan ulkpuolella osaa vastata noihin. Kannattaa siis kysellä suoraan heiltä.Tein just RMA:n Jimssille kun mun 3080 Strixissä alko kuulumaan iso rahiseva ääni noin 68-75% tuuletinnopeuksilla. Varmaan siis eka laakerivika itselle näyttiksissä. Millanenhan case tuosta tulee, onko näyttis kauaa poissa käytöstä? Varmaan vaan vaihtavat tuulettimet, tai voisikohan niitä pyytää kotiin niin voisi vaihtaa itse?
Tein just RMA:n Jimssille kun mun 3080 Strixissä alko kuulumaan iso rahiseva ääni noin 68-75% tuuletinnopeuksilla. Varmaan siis eka laakerivika itselle näyttiksissä. Millanenhan case tuosta tulee, onko näyttis kauaa poissa käytöstä? Varmaan vaan vaihtavat tuulettimet, tai voisikohan niitä pyytää kotiin niin voisi vaihtaa itse?
Tossahan lukee, että tein sinne jo tuon ilmoituksen... Lähinnä haen täältä käyttäjäkokemuksia, onko joku saanut pyytämällä ne tuulettimet itse vaihdettavaksi, vai onko turhaa? Tai onko jollain ollut samaa vikaa?Tuskin kukaan Jimmsin aspan ulkpuolella osaa vastata noihin. Kannattaa siis kysellä suoraan heiltä.
Ei varmasti lähetä Jimms tai Asus uusia tuulettimia asiakkaan itse vaihdettavaksi. Itsellä on ollut kaksi Asuksen RTX 3060 Ti:tä, joissa molemmissa tuuletin rätisi tietyillä nopeuksilla. Molemmat menivät Jimmsille kivuttomasti takuuseen.Tossahan lukee, että tein sinne jo tuon ilmoituksen... Lähinnä haen täältä käyttäjäkokemuksia, onko joku saanut pyytämällä ne tuulettimet itse vaihdettavaksi, vai onko turhaa? Tai onko jollain ollut samaa vikaa?
Nyt kun Googletteli tuota, ilmeisesti syynä voi olla löysällä oleva tuulettimet. Tuntuu turhalta lähettää korttia pitkäksi aikaa jonnekin korjaukseen, mutta kai se on takuun säilymisen kannalta pakko. Koko kortti olisi aukaistava kiristystä varten.
Toivottavasti jaksat laittaa 3D-tiedoston Thingverseen jakoon yhteisön hyväksi.Mallinsin 3080 Tuf Oc:lle 2x120mm tuulettimille sovittimet, kun ajattelin RGB-tuulettimiin vaihtaa. Aiemmin föönit olivat nippusiteellä kiinni. En osannut fyysistä kappaletta ihan oikein mitata, joten protoon jäi pari bugia, jotka pitää vielä korjata. Vertex G4:lla mallinsin, en ole mitään 3d-hommia tätä ennen tehnyt. Kaveri tulosteli, kun en ole itse mitään vielä tulostanut. Pitänee korjata bugit ja vklp printata versio 2, ja vaihtaa sitten kun RGB-tuulettimet tulevat Jimmsiltä.
![]()
![]()
![]()
On tuo jo bugeista huolimatta siistimpi, vaikka nippusiteistä ei nyt päässytkään eroon vielä
Edit: katselin että Sampolan kirjastossa on isompi 400x200x200 tms printteri, ja Hervannan fablabille on tulossa kanssa sellainen, ja pari 400x400x400 Voronin laitetta.
Tein bugikorjaukset sitten yhteen osaan, pitää käydä sellainen tulostamassa sitten kuin on siihen mahdollisuus.
![]()
Jatkossa varmaan jos päivitän näyttistä, täytynee tällainen tehdä heti, ennen kuin näyttiksen edes asentaa koneeseen kiinni, niin homma menee paljon kivuttomammin. En usko, että normaaleja 120x120x25mm tuulettimia nähdään vielä hetkeen näyttiksissä, vaikka ne ovat ylivoimaisia jos vain kokoonpanossa on tilaa niille.
Toivottavasti jaksat laittaa 3D-tiedoston Thingverseen jakoon yhteisön hyväksi.
Itse tein juuri toisen deshroud-modin käyttäen nimenomaan 120mm x 120mm x 25mm tuulettimia. Sattuivat vielä olemaan RGB-malleja.Aiheesta kiinnostuneet voivat ihmetellä asiaa videon muodossa kanavallani.
Joo, kannattaa ilman muuta testata proton ennen jakamista yleiseen käyttöön. Itse teetätin omani Treatstockin kautta.Toi kahteen palaan jaettu oli liian buginen, ja yhteen palaan laitettua en oo ehtinyt kokeilla vielä. Kirjaston 4h tulostusslotti ei välttämättä riitä tollaselle, täytyy varmaan venata, että Fablabin isot tulostimet saadaan käyttöön Pian(tm). Jos se toimii, niin tosta vois jakaa 1 ja 2:osan versiot,jos niistä joillekin vielä on iloa.
Joo, kannattaa ilman muuta testata proton ennen jakamista yleiseen käyttöön. Itse teetätin omani Treatstockin kautta.
Siis sponssaako kirjasto muovilangat?Näemmä maksais jotain 30€ tulostettuna esim. ruotsista. Hervannan Fablabista sais materiaalikuluilla eli varmaan jotain ~1€. Kai PLA kestää tuossa? AInakin tuo nykyinen kahden palan on PLA:sta tehty. Näyttis käy jossain 60-70C lämmöissä mutta ei siili nyt varmaan niin kuuma ole, ja kontaktipinta-ala itse siiliin on todella olematon. Käytännössä tuo on ohuissa tabeissa kiinni lähinnä.
Siis sponssaako kirjasto muovilangat?
PLA on OK, mutta omassa seuraavassa projektissa käytän ABS:ää ihan vain varmuuden vuoksi. PLA luultavasti kestää ellei ryhdytä joihin "tappolämpötiloihin".
Osaatko sanoa, pystyisikö FabLabissa tulostamaan kopiota? Tarvitsisin tuota omaa Louqe Raw -projektia varten pari kopiota kotelon katon muodostavasta muoviosasta, jotka yhdistämällä saan kiinnitettyä kotelot päällekkäin torniksi.Mun mielestä Tampereen kirjastoissa 3d-tulostamisesta ei tarvii maksaa edes materiaalikuluja.
Hervannan Fablabissa pitää maksaa sitten materiaalikulut, mutta ei kai tuollaiseen mene PLA:ta euroa enempää.
Mjoo. Eli jos tilaa printin, niin sitten kantsii ottaa ABS:ää mieluummin vissiin, kun hinta on näemmä käytännössä sama. Täytyy nyt vähän miettiä vielä, opiskelijabudjetilla ilman tiedossa olevia kesätöitä ei ihan jokaiseen asiaan viitsi investoida euroja.
Osaatko sanoa, pystyisikö FabLabissa tulostamaan kopiota? Tarvitsisin tuota omaa Louqe Raw -projektia varten pari kopiota kotelon katon muodostavasta muoviosasta, jotka yhdistämällä saan kiinnitettyä kotelot päällekkäin torniksi.
Mallintamista siis tarkoitin, mutta kaipa sekin tuolla onnistuu.FabLab Tampere | Tampereen korkeakouluyhteisö ainakin opiskelijat voivat tuolla asioida. Yleisöpäivinä vissiin kuka tahansa voi mennä.
Mallintamista siis tarkoitin, mutta kaipa sekin tuolla onnistuu.
Itse käytän Tinkercadia joka on myöskin ilmainen ja toimii suoraan selaimella. Ei vedä vertojaan jollekin AutoCAD:lle, mutta aloittajan kohdalla se voi olla hyväkin asia.En tiedä siitä. Latasin opiskelijalisenssillä ilmaisen vertex g4:n www.vertex.fi - suomalainen 3d CAD. Se oli opiskelijalle kustannustehokas vaihtoehto.