NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Onks hyvii ideoita millä pelillä tai muulla vois yrittää kyykyttää korttia. Joku mainitsi, että Destiny 2 pistää kortteja tehokkaasti nurin. Se on tulossa Steamista. 3D Markit ajettu, Furmark ajettu, Heaven Benchmark ajettu, Doom Eternal pelattu, Control pelattu, Three Kingdoms pelattu, Division 2 pelattu.

Muita hyvii, joilla testata?
 
Onks hyvii ideoita millä pelillä tai muulla vois yrittää kyykyttää korttia. Joku mainitsi, että Destiny 2 pistää kortteja tehokkaasti nurin. Se on tulossa Steamista. 3D Markit ajettu, Furmark ajettu, Heaven Benchmark ajettu, Doom Eternal pelattu, Control pelattu, Three Kingdoms pelattu, Division 2 pelattu.

Muita hyvii, joilla testata?

Mites Battlefield V? Spellbreak? Shadow of Tomb Raider? Rtx päällä tietysti.

DX12 peleillä kuulemma crashaa eniten.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VVS
Onks hyvii ideoita millä pelillä tai muulla vois yrittää kyykyttää korttia. Joku mainitsi, että Destiny 2 pistää kortteja tehokkaasti nurin. Se on tulossa Steamista. 3D Markit ajettu, Furmark ajettu, Heaven Benchmark ajettu, Doom Eternal pelattu, Control pelattu, Three Kingdoms pelattu, Division 2 pelattu.

Muita hyvii, joilla testata?
Deus ex
 
Onks hyvii ideoita millä pelillä tai muulla vois yrittää kyykyttää korttia. Joku mainitsi, että Destiny 2 pistää kortteja tehokkaasti nurin. Se on tulossa Steamista. 3D Markit ajettu, Furmark ajettu, Heaven Benchmark ajettu, Doom Eternal pelattu, Control pelattu, Three Kingdoms pelattu, Division 2 pelattu.

Muita hyvii, joilla testata?

Destiny 2? Itsellä asetukset jotain high tasoa (ellen muista ihan omiani) ja pyörii 4k resolla 60-100 fps ja näyttis on 2080.
 
Destiny 2? Itsellä asetukset jotain high tasoa (ellen muista ihan omiani) ja pyörii 4k resolla 60-100 fps ja näyttis on 2080.

Niin ei kai se ole siitä FPS:stä kiinni vaan enemmän siitä miten kortti boostailee. Destiny 2 ilmeisesti aiheuttaa korkeita boosteja, jos nyt ymmärisn oikein. Saa korjata, jos olen väärässä.
 
  • Tykkää
Reactions: mxb
Niin ei kai se ole siitä FPS:stä kiinni vaan enemmän siitä miten kortti boostailee. Destiny 2 ilmeisesti aiheuttaa korkeita boosteja, jos nyt ymmärisn oikein. Saa korjata, jos olen väärässä.

Okei. Ymmärsin sitten väärin ja muisti voi pettää näissä grafiikka-asetuksen muistelemisissa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Onks hyvii ideoita millä pelillä tai muulla vois yrittää kyykyttää korttia. Joku mainitsi, että Destiny 2 pistää kortteja tehokkaasti nurin. Se on tulossa Steamista. 3D Markit ajettu, Furmark ajettu, Heaven Benchmark ajettu, Doom Eternal pelattu, Control pelattu, Three Kingdoms pelattu, Division 2 pelattu.

Muita hyvii, joilla testata?
War Thunder
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Onko melkoista että yhtä (1) hardware unoboxed tweettiä ilman mitään perusteluita tai lisätietoja spammitaan ympäri internettiä todistamaan että Tuf ja FE kortit kaatuu samalla tavoin kuin kaikki muut. Tufit saattaa kaatua jos OC:t niitä mutta ei normi <2k hz kellotuksilla.
hu.png
 
Pistän joitain noita ehdotettuja pelejä testiin Gigabyten 3090 Gaming OC:lla. En nyt lupaa ihan kaikkia ostaa/testata, mutta joitain kuitenkin. Ilmaiset kokeilen kyllä.

Raportoin tänne sitten, kun olen mielestäni pelannut riittävän kauan. Minimissään tunti nyt ainakin. Jos nyt vaikka Shadow of Tomb Raiderin ostais seuraavaks.

Laitan max asetukset päälle ja katson siis kaatuuko kortti vai ei. Kiitos ehdotuksista...
 
Enemmän kirjoitusten ja videoiden perustellla alkaa vaikuttaa osaksi ajuriongelmalta mutta tech yes city testasi 2 tuf korttia oc ja perus ja molemmat toimi vakiona 100% ja OC malli oli review sample ja kellottui paremmin.
Suositteli hätavuksi power tarhgetin laskua 95% ja 50mhz taajutta alemmas kun epäili että boost taajuudet on nostettu liian korkeiksi ja syy on että valmistajat eivät ehtineet testata tarpeeksi.
 
Onko melkoista että yhtä (1) hardware unoboxed tweettiä ilman mitään perusteluita tai lisätietoja spammitaan ympäri internettiä todistamaan että Tuf ja FE kortit kaatuu samalla tavoin kuin kaikki muut. Tufit saattaa kaatua jos OC:t niitä mutta ei normi <2k hz kellotuksilla.
hu.png
HU kommentoi myöhemmin Twitterissä, että heidän kommentti perustuu puhtaasti heidän omaan testikorttiin, eli otanta kommentin taustalla on tasan 1.
 
Tässä alkaa pikkuhiljaa uskoa, että mitä paremman jäähdytyksen kortille järjestää, niin sitä helpommin se boostaa itsensä nurin.
FC5:ssä boostit hipoivat 1900 MHz:ä, joten laitoin Afterburneriin -160 MHz. Nyt pysyttelee suunnilleen alle 1740 MHz.

Jotain lastentautia näissä on. BIOS-päivityksillä luultavasti saa enimmät korjattua. Niille, jotka eivät alkuryntäyksessä korttia saaneet, voin kertoa että odotelkaa rauhassa vaikka se kuukausi ainakin :)
 
Tässä alkaa pikkuhiljaa uskoa, että mitä paremman jäähdytyksen kortille järjestää, niin sitä helpommin se boostaa itsensä nurin.
FC5:ssä boostit hipoivat 1900 MHz:ä, joten laitoin Afterburneriin -160 MHz. Nyt pysyttelee suunnilleen alle 1740 MHz.

Jotain lastentautia näissä on. BIOS-päivityksillä luultavasti saa enimmät korjattua. Niille, jotka eivät alkuryntäyksessä korttia saaneet, voin kertoa että odotelkaa rauhassa vaikka se kuukausi ainakin :)
Never! Kuulemma betatestaajat saa katu-uskottavuutta. :cigar:
 
Oliko se noilla kelloilla epävakaa vai miksi pudotit? Kaatumiset on lähes poikkeuksetta raportoitu reilusti yli kahden kilon kelloilla.
Kortit vakiona ei mee vissiin missään yli 2 ghz. Jos nyt oikein ymmärsin, se kaatuminen tapahtuu kun kortilta häviää nopeasti kuorma ja kelloissa taphtuu piikki joka menee yli 2 ghz
 
Tässä alkaa pikkuhiljaa uskoa, että mitä paremman jäähdytyksen kortille järjestää, niin sitä helpommin se boostaa itsensä nurin.
Eikös se spekulaatio mennyt niin, että mitä huonommin viilennetty kotolo, sen paremmin pysyy kortti pystyssä kun ei pääse boostaamaan nurin.
 
Oliko se noilla kelloilla epävakaa vai miksi pudotit? Kaatumiset on lähes poikkeuksetta raportoitu reilusti yli kahden kilon kelloilla.
Tulee kovia kaatumisia, eli ruutu jumiin ja kaiuttimista kovin tuttu "PÖRRRRRRRRRR".
Minun tapausta ei kannata ottaa 100% vakavasti, sillä viimeiset pari kuukautta kone on heitellyt bluescreenejä pari kertaa viikossa. Tämä 6700K-pohjainen kone on jo ylittänyt kunnioitettavan 5 vuoden iän. WIndows-asennuskin vuosia jo, joten kaikenlaiset bugit ovat mahdollisia. Asennellaan sitten kaikki uusiksi, kun Zen3 ilmestyy.
 
Kortit vakiona ei mee vissiin missään yli 2 ghz. Jos nyt oikein ymmärsin, se kaatuminen tapahtuu kun kortilta häviää nopeasti kuorma ja kelloissa taphtuu piikki joka menee yli 2 ghz

Kyllä mun Ventus boostasi tehdasasetuksilla ad 2015 MHz kaatumatta ennen kuin lähdin kokeilemaan alivoltittamista.
 
Kortit vakiona ei mee vissiin missään yli 2 ghz. Jos nyt oikein ymmärsin, se kaatuminen tapahtuu kun kortilta häviää nopeasti kuorma ja kelloissa taphtuu piikki joka menee yli 2 ghz
Mun tuf ei oc malli. Iloisesti välillä boostailee melkein 2,1 ghz. Tosin siinä ei ole ollut vakaus ongelmia.
 
HU kommentoi myöhemmin Twitterissä, että heidän kommentti perustuu puhtaasti heidän omaan testikorttiin, eli otanta kommentin taustalla on tasan 1.
Yksittäisistä Igorin omien testikappaleiden kanssa olleista kokemuksista tämä koko kondensaattorigatekin toisaalta lähti liikkeellekin ettei sitä kummempaa otantaa ollut kai siinäkään. Eikä taida olla vieläkään paljon sen kummempaa, tosin on EVGA:n kommentit ja havainnot siitä, että esituotantoversioissa oli tuossa suhteessa eroa joillain muillakin valmistajilla.
 
Tulee kovia kaatumisia, eli ruutu jumiin ja kaiuttimista kovin tuttu "PÖRRRRRRRRRR".
Minun tapausta ei kannata ottaa 100% vakavasti, sillä viimeiset pari kuukautta kone on heitellyt bluescreenejä pari kertaa viikossa. Tämä 6700K-pohjainen kone on jo ylittänyt kunnioitettavan 5 vuoden iän. WIndows-asennuskin vuosia jo, joten kaikenlaiset bugit ovat mahdollisia. Asennellaan sitten kaikki uusiksi, kun Zen3 ilmestyy.
Ja sulla oli FE? Kannattaa vähintään vetästä DDU:lla ajurit pois ja asentaa uusiks. Veikkaan et sulla olis ehkä jo syytä vetästä Windowsikin uusiks.

Ja jooh, samapa se tässä Deus Exin latautuessa on kirjotella samoja asioita, mutta ongelma on tosiaan se, ettei kortit oo vakaita yli 2GHz boostaamisen jälkeen. Syytä ei tiedetä, eikä virallisia lausuntoja ole saatu. Jos korttis on epävakaa alemmilla kelloilla, niin sit voi olla jotain pahemminkin pielessä. Omat rahat on edelleen siinä, ettei kortti tajua lopettaa kellojen boostaamista ylöspäin ja kippaa sit epävakaista kelloista johtuen. Ehkä noilla GPU:n takana olevilla palikoilla voi olla jotain tekemistä asian kanssa, en tiedä ite asiasta sen kummemmin. Mä vaan väitän sitä ettei hinnat alkaen-korteilla ja niiden max 370w powerlimiteillä oo jokasella kortilla asiaa sinne yli 2GHz. Joillakin toki kulkee sinne yli 2GHz ja reilusti ylikin (mut @Sauros lähes 2,1ghz boostit haluan kyllä nähdä ihan kuvana, kova tulos jos totta). Mut siinä saattaa olla tuurista kyse eikä niinkään siitä et ois tarkotus niitä parhaiten kulkevia siruja laitella näihin halpismalleihin. GN edelleen ajeli sitä EVGA:n FTW3:sta liki 400w power drawilla että oli yli 2GHz tulokset. Niin, ja tosiaan tässä kortissahan oli ne 6x SP-Capit, eli ne ns. huonommat mitä porukka on parjannu netissä ympäriämpäri. FTW3 pitäis olla vielä kortti missä parhaiten binnatut sirut, sekä vielä revikkakappale kaiken päälle niin luulis et sieltä ois jonkinnäköistä Golden Samplea haluttu puskea testiin?

Samaten oon nähny ympäri nettiä porukkaa joilla kortti kulkee yli 2GHz, ja porukkaa jolla sama kortti kulkee alle 2GHz ja kippaa 2GHz ylittyessä. Normaalistihan tätä kutsuttais vaan huonoks tuuriks piilotossa, mut ongelma nykyhetkellä on se et ne yrittää vakiona puskea liian kovaa. Suunnittelupajalla siis lennetty liian lähellä aurinkoa kun yritetty saada viimeset tehot rutistettua irti, jonka puolesta mun mielestä myös puhuu se, ettei näillä korteilla oo lähestulkoon ollenkaan vakiojäähyillä mitään löysää jota kellottamalla vois ottaa pois. Kortti hakkaa power limittiin jatkuvasti jo suoraan paketista, ja GN kanssa sillä ylikellotusvideolla totes, että ne viimeset rutistukset on tosi kalliita virrankulutukseen nähden, varmaan viitaten siihen et yli 400w saa menemään helposti hyvin pienellä tehonlisäyksellä.

Esimerkkinä oma Gigabyte 3080 Gaming OC. OC3D oli omassa testissään saanu kortin boostaamaan pikkasen yli 2GHz kaatumatta. Mulla ei boostaa sinne asti vakiona, koska voltage curvessa on rajattu max boost 1965mhz, riippumatta siitä mitä lämpötilat tai jännitteet on. Kaikilla lapuilla tätä ei kai ole tehty, mikä kanssa varmaan osaltaan selittää sen miks mulla on tasan yks kaatuminen tapahtunu tässä 15h pelailujen aikana. Siitäkään ei varmuutta oo et oliko se siitä johtuvaa et liian raju boostaus, vai kippasko peli vaan omia aikojaan.

Sanotaan nyt kuitenki vielä, etten kuitenkaan väitä sitäkään etteikö niillä MLCC POSCAP SP-Cap mitä nyt onkaan voi olla vaikutusta tähän asiaan. En vaan usko sitä et se on justiinsa ne mitkä rajottaa sitä kulkemista yli 2GHz, sillä kuten tossa aikasemmin sanoin niin on porukkaa keillä sama kortti menee yli 2GHz ja on porukkaa keillä sama kortti ei mee yli 2GHz. Mulle toi korttien liian ahne boostaaminen on se paljon loogisempi selitys koko farssille, kun se että samoilla osilla varustetut kortit jostain muusta syystä kuin silikonilotosta onnistuu tai ei onnistu pysymään vakaina siellä 2GHz. Se virhe vaan on se et ne kortit yrittää sinne liian herkästi.
 
Esimerkkinä oma Gigabyte 3080 Gaming OC. OC3D oli omassa testissään saanu kortin boostaamaan pikkasen yli 2GHz kaatumatta. Mulla ei boostaa sinne asti vakiona, koska voltage curvessa on rajattu max boost 1965mhz, riippumatta siitä mitä lämpötilat tai jännitteet on.
Ootko katsonut sen stock curven kun kortti täysin jäähtynyt? OC3D meinaan väittää että 2040MHz max clock tuolla kortilla.

16172010623l.jpg
 
Ite lottoisin, että ongelmat johtuu enimmäkseen Sampan 8N prosessista; kuitenkin aika pitkään väitettiin, että tulee TSMC:n 7nm:llä ja vielä ihan viime metreilläkin sanottiin, että "enemmistö tulee TSMC:ltä". Oisko jääny jotain kiireessä tekemättä/optimoimatta, tai tullu 8N rajat vastaan..?
 
Ite lottoisin, että ongelmat johtuu enimmäkseen Sampan 8N prosessista; kuitenkin aika pitkään väitettiin, että tulee TSMC:n 7nm:llä ja vielä ihan viime metreilläkin sanottiin, että "enemmistö tulee TSMC:ltä". Oisko jääny jotain kiireessä tekemättä/optimoimatta, tai tullu 8N rajat vastaan..?
Mä uskoisin että ongelmat johtuu siitä, että tuuli on pääsääntöisesti puhaltanut etelästä viime viikon aikana.
 
Ootko katsonut sen stock curven kun kortti täysin jäähtynyt? OC3D meinaan väittää että 2040MHz max clock tuolla kortilla.

16172010623l.jpg
Kyl, ja molemmilla bioksilla. Se on sama max 1965MHz voltage curven mukaan. OC3D on varmaan saanu jossain määrin binnatun kortin Gigabyteltä, tai sit käyny vaan tuuri. Ite en tosin revikkakorteissa usko tuuriin, joten eka on varmaan oikein. Ei mulla tossa pointtina ollu muuta ku se että on olemassa kortteja jotka tykittää sen yli 2GHz välittämättä siitä mitä siellä takana on. Ja vaikka yks sellanen kortti pystyy yli 2GHz, ei välttämättä meinaa et ne kaikki pystyy. Eli logiikan mukaan silikonilotosta kyse, mutta kortit vaan yrittää korkeemmalle kun kykenevät.

Itelle se on ihan yks hailee boostaako kortti 1965MHz vaiko 2005Mhz. Ero on niin mitätön.
 
Mä uskoisin että ongelmat johtuu siitä, että tuuli on pääsääntöisesti puhaltanut etelästä viime viikon aikana.
Tuokin toki ihan mahdollista. :D
Itseä vaan ihmetyttää, kun kovasti väitti ite Jenssenikin sirujen tulevan TSMC:ltä ja käytännössä vasta uunista ottaessa paljastikin niiden olevan Samppaa..
 
Kyl, ja molemmilla bioksilla. Se on sama max 1965MHz voltage curven mukaan. OC3D on varmaan saanu jossain määrin binnatun kortin Gigabyteltä, tai sit käyny vaan tuuri.
Jaa niin eli kahdella saman mallisella vekottimella saattaa olla erilaiset curvet. Enpä tätä tullut ajatelleeksi.
 
Jaa niin eli kahdella saman mallisella vekottimella saattaa olla erilaiset curvet. Enpä tätä tullut ajatelleeksi.
Mä en tiedä onko. En oo oikeen vastausta tähän saanu. Tiiän kyllä et tälläkin forumilla on pari muutakin keillä on tismalleen samat kortit kun mulla, ois hyödyllistä jos niiltä sais vähän dataa siitä mihin boosti yltää ja miltä se voltage curve näyttää afterburnerissa. Löysin kyllä redditistä jonkun jantterin jonka voltage curve on lähes identtinen mun kanssa, ainoana erona et sillä on tässä kuvassa -50 offset corelle, kun taas mulla on täysin vakiona.

7oKbVSC.png


Ohut vihree viiva on varmaankin se missä se oli ennen tota -50 offsettiä. Ei ollu vakaa kortti, mutta heti offsetin laittamalla oli vakaa, eli yllättäen heti kun kortti pysyi alle 2GHz. Eli 2GHz tai yli ei ainakaan vakio powerlimitillä tällä lapulla ollut mahdollista. Omaa en oo testannu yli 2GHz.
 
Noniin, Nvidia veikin sitten paalupaikan epävakaiden paskakorttien julkaisussa. Pitkään se olikin AMD:llä hallussa 5000-sarjan alun ajuriongelmien takia.

Siirryn jo odottamaan Iotechin päivitettyä arvostelua 3000-sarjalaisista alikellotettuina vakaiksi. Nähdään sitten että ovatko enää esim. 2080ti:ä nopeampia kun otetaan kellot alas sellaiselle tasolle että sinitarra ja kiinan konkat pysyy vielä kasassa.

Yhdenkään meidän testaaman 3080- tai 3090-mallin eli Asus TUF Gaming OC (3090 ei OC), MSI Gaming X Trio tai Gigabyte Gaming OC ei havaittu vakausongelmia, ei ensimmäistäkään CTD eli crash to desktop. Jos olisi, niin asiaa olisi selvitetty valmistajien kanssa ja raportoitu julkaistun testin yhteydessä.
 
Yhdenkään meidän testaaman 3080- tai 3090-mallin eli Asus TUF Gaming OC (3090 ei OC), MSI Gaming X Trio tai Gigabyte Gaming OC ei havaittu vakausongelmia, ei ensimmäistäkään CTD eli crash to desktop. Jos olisi, niin asiaa olisi selvitetty valmistajien kanssa ja raportoitu julkaistun testin yhteydessä.
Kätsinä tosin saattaa olla tosiaan se, ettei teillä ykskään kortti vakiona tai OC:na menny sinne 2000MHz. Kellotellessa kortteja, kävikö ne missään vaiheessa siellä 2GHz ja alkoivat kippailemaan? Osassa kortteja nimittäin ollaan ihan hiuskarvan päässä siitä maagisesta 2GHz lukemasta.
 
Kätsinä tosin saattaa olla tosiaan se, ettei teillä ykskään kortti vakiona tai OC:na menny sinne 2000MHz. Kellotellessa kortteja, kävikö ne missään vaiheessa siellä 2GHz ja alkoivat kippailemaan? Osassa kortteja nimittäin ollaan ihan hiuskarvan päässä siitä maagisesta 2GHz lukemasta.

Kyllä joka kortilla tallentuu ylikellotustesteissä +2000 MHz kelloissa käymistä, meidän ilmoittama arvo on GPU-Z:lla logitettu kellotaajuus siitä minuuttien keskiarvo.

Omien kokemuksien perusteella kaikki kortit kippasi esim. Battlefield V alkuvalikoissa, jos todellinen kellotaajuus piikkasi yli 2050 MHz. Täytyy selvitellä hieman lisää, mutta me tehtiin testit 4k-resoluutiolla ja kellotaajuus käyttäyty erilailla resoluutiosta riippuen (alhaisemmalla resoluutiolla GPU:n käyttöaste alhaisempi -> korkeammat boost-kellot). Eli esim. GPU +100 MHz ylikellotus on 4k vakaa, mutta ei 1080p kun Boost-kellot on 1930 vs 2050 MHz. Tästä siis lisää kunhan testailen.

Henk.koht. ihmettelen tätä kellotaajuutta tässä yhtälössä eli millä näytönohjaimella GA102-grafiikkapiiri boostaa vakiona 2 GHz tai yli? (omat testit ja meidän artikkelin havainnot tosiaan 4k-resolla) :hmm:
 


Tässä vertailtu neljää korttia. Stockkina yksikään ei kaatunut, yli 2 GHz kaatuivat kaikki. Zotac kelloittui huonoiten, muut aika tasoissa.
 
Kyllä joka kortilla tallentuu ylikellotustesteissä +2000 MHz kelloissa käymistä, meidän ilmoittama arvo on GPU-Z:lla logitettu kellotaajuus siitä minuuttien keskiarvo.

Omien kokemuksien perusteella kaikki kortit kippasi esim. Battlefield V alkuvalikoissa, jos todellinen kellotaajuus piikkasi yli 2050 MHz. Täytyy selvitellä hieman lisää, mutta me tehtiin testit 4k-resoluutiolla ja kellotaajuus käyttäyty erilailla resoluutiosta riippuen (alhaisemmalla resoluutiolla GPU:n käyttöaste alhaisempi -> korkeammat boost-kellot). Eli esim. GPU +100 MHz ylikellotus on 4k vakaa, mutta ei 1080p kun Boost-kellot on 1930 vs 2050 MHz. Tästä siis lisää kunhan testailen.

Henk.koht. ihmettelen tätä kellotaajuutta tässä yhtälössä eli millä näytönohjaimella GA102-grafiikkapiiri boostaa vakiona 2 GHz tai yli? (omat testit ja meidän artikkelin havainnot tosiaan 4k-resolla) :hmm:
Jees, selkee homma. Eli ainakaan näillä lapuilla 2GHz ei suoraa myrkkyä ollu.

Ja siis about kaikilla saatavilla korteilla mitä oon nähny niin on ollu yksilöitä jotka boostailee omin päin sinne 2GHz. Kaikki kortit sitä ei tee (oma 3080 Gaming OC ei tätä yritä), mutta ne jotka sitä tekee useimmiten kanssa kippaa niihin +2GHz kelloihin. Jotkut sit puskee 2050MHz kelloilla ilosesti eteenpäin. Kai se on vähän lottoamista tuurin kanssa kuinka hyvin kulkeva yksilö on sattunu, jos se oma kortti sinne yrittää boostailla.

Omatkin kokemukset tosin rajottuu 3440x1440 ja 4k resoihin, että saattaahan se olla mahdollista et 1080p romuilla se kortti boostailee sinne 2ghz ihan vakionakin? Täytynee ehkä kokeilla miten käyttäytyy sit matalammilla resoilla.
 
Kortit vakiona ei mee vissiin missään yli 2 ghz. Jos nyt oikein ymmärsin, se kaatuminen tapahtuu kun kortilta häviää nopeasti kuorma ja kelloissa taphtuu piikki joka menee yli 2 ghz
ottaa liikaa voltteja..
evga xc3 ultra kellot 2055mhz--ok, mutta voltit hyppää 1.10 yli---crash
 
Jees, selkee homma. Eli ainakaan näillä lapuilla 2GHz ei suoraa myrkkyä ollu.

Ja siis about kaikilla saatavilla korteilla mitä oon nähny niin on ollu yksilöitä jotka boostailee omin päin sinne 2GHz. Kaikki kortit sitä ei tee (oma 3080 Gaming OC ei tätä yritä), mutta ne jotka sitä tekee useimmiten kanssa kippaa niihin +2GHz kelloihin. Jotkut sit puskee 2050MHz kelloilla ilosesti eteenpäin. Kai se on vähän lottoamista tuurin kanssa kuinka hyvin kulkeva yksilö on sattunu, jos se oma kortti sinne yrittää boostailla.

Omatkin kokemukset tosin rajottuu 3440x1440 ja 4k resoihin, että saattaahan se olla mahdollista et 1080p romuilla se kortti boostailee sinne 2ghz ihan vakionakin? Täytynee ehkä kokeilla miten käyttäytyy sit matalammilla resoilla.

Tarkennetaan sen verran vielä että meidän testeissä noi +2 GHz ylitykset on siis ihan yksittäisiä eli käy siellä satunnaisesti ns. piikkinä.
 
Tarkennetaan sen verran vielä että meidän testeissä noi +2 GHz ylitykset on siis ihan yksittäisiä eli käy siellä satunnaisesti ns. piikkinä.
Oman käsityksen mukaan ne CTD:t tapahtuu aikalailla välittömästi kun se 2GHz menee rikki. Näin ainakin useampi käyttäjä pitkin nettiä on raportoinut, ja kaipa tuosta jotain videotodisteitakin löytyy. Joku jantteri ajeli Zotacin Trinityä BF5:ssä, main menussa saa näemmä käydä yli 2GHz, mutta jos itse pelissä boostaa sinne, niin peli kippaa.

 


Siinä modailua. Eikun harjoittelemaan!

Harmi että ei mitään testituloksia laittanu, jostuiskohan siitä kun ei ollut reilu 2100MHz vakaa pelaillessa.

Otti videon kommenteissa kantaa tähän konkkagateen:
der8auer sanoi:
Regarding the whole Cap-Topic: I'm sacrificing my 3090 right now and replacing caps for testing. Right now all I see is speculation and no evidence. What if the vendor just has a terrible BIOS configuration and didn't do proper evaluation before shipping the cards? I've been doing cap mods for many years starting from like 8800GT over to GTX580, GTX780Ti... from what I remember cap mods usually helped to improve clocks by 20-40 MHz but not 100-200 MHz. I mean look at the TUF in this video. It has only MLCCs in the back but it's not a golden overclocker? I had to do quite extreme mods to push it to 2100 MHz. Keep this in mind with your pitchforks
 


Siinä modailua. Eikun harjoittelemaan!

Harmi että ei mitään testituloksia laittanu, jostuiskohan siitä kun ei ollut reilu 2100MHz vakaa pelaillessa.

Otti videon kommenteissa kantaa tähän konkkagateen:

Kattelin äsken Buildzoidin videon 3080 FE:stä ja siinä oli 9 shunttia, kun taas tuossa TUFfissa näyttäs Bauerin mukaan olevan 5 6. Kellään hajua miksi noin monta, kun eikö 1 per virtaliitin+PCIe riittäs..? Saadaanko useammalla jotenkin enemmän dataa, hankaloitetaanko sillä vain modaamista (joka kyllä tuntus täysin rahanhaaskuulta, kun takuut kuitenkin raukeaa omia vastuksia juotellessa), vai mikä idea siinä on?

Edit. Olikin 6 tuossa TUFfissa, oli vaan jättänyt PCIe shuntin pois laskuistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuli vähän uutta näkemystä tähän hommaan, pelannut monta päivää ilman mitään ongelmia 1905mhz/0.9v core KUNNES aloin eilen kokeileen Metro exodusta, siinä peli pyöri ihan normisti noin 2minuuttia kunnes kippasi, kokeilin kaikki asetukset läpi, rtx on, rtx off, dlss off, dx 12 ja dx 11, ei mikään pyörinyt sen pidempään ilman fatal erroria, vaikka peli pyörikin normi fps yms. Laitoin sitten afterburnerista stockki curven päälle ja yhtäkkiä huomasin ison ongelman, yhtäkkiä core vaatiikin sen 1.0-1.1v samoihin 1900mhz kelloihin, eikä enää kipannutkaan kertaakaan, rtx tai directx tai graffa asetuksilla ei ollut mitään vaikutusta tähän, peli vaan tarvitsi enemmän virtaa samoihin kelloihin mitkä kaikissa muissa peleissä oli olleet stabiilit, tästä johtuen tuleekin mieleen että olisiko sittenkin ongelmat siellä ajuri/firmware puolella vielä? Ehkä joku viisas osaa kertoa koska itelle tuli ekan kerran vastaan kyseisen ongelma, tiesin kyllä että rtx voi vaatia enemmän mutta luulisi että kellot sitä mukaan sit tasottuis alemmas jossei virta riitä mutta tämä päätti puskea samoilla kelloilla siihen asti kunnes kippasi.
 
Eilen illalla tuli vähän uutta näkemystä tähän hommaan, pelannut monta päivää ilman mitään ongelmia 1905mhz/0.9v core KUNNES aloin eilen kokeileen Metro exodusta, siinä peli pyöri ihan normisti noin 2minuuttia kunnes kippasi, kokeilin kaikki asetukset läpi, rtx on, rtx off, dlss off, dx 12 ja dx 11, ei mikään pyörinyt sen pidempään ilman fatal erroria, vaikka peli pyörikin normi fps yms. Laitoin sitten afterburnerista stockki curven päälle ja yhtäkkiä huomasin ison ongelman, yhtäkkiä core vaatiikin sen 1.0-1.1v samoihin 1900mhz kelloihin, eikä enää kipannutkaan kertaakaan, rtx tai directx tai graffa asetuksilla ei ollut mitään vaikutusta tähän, peli vaan tarvitsi enemmän virtaa samoihin kelloihin mitkä kaikissa muissa peleissä oli olleet stabiilit, tästä johtuen tuleekin mieleen että olisiko sittenkin ongelmat siellä ajuri/firmware puolella vielä? Ehkä joku viisas osaa kertoa koska itelle tuli ekan kerran vastaan kyseisen ongelma, tiesin kyllä että rtx voi vaatia enemmän mutta luulisi että kellot sitä mukaan sit tasottuis alemmas jossei virta riitä mutta tämä päätti puskea samoilla kelloilla siihen asti kunnes kippasi.
RT-pelit, just nämä Metro Exodukset ja Tomb Raiderit oli 20-sarjalla selvästi herkempiä ylikelloille kuin muut pelit. Varmaankin sama 30-sarjallakin.

Ei kuulosta mitenkään ajuri/firmware ongelmalta se, että ylikelloilla kaadutaan.
 
Eilen illalla tuli vähän uutta näkemystä tähän hommaan, pelannut monta päivää ilman mitään ongelmia 1905mhz/0.9v core...

Sulta tulee tosi hyvää kamaa tähän watti/suorituskyky-tasapainoiluun. Jatkahan näiden postaamista, kiinnostaa ainakin meikäläistä kovasti.
 
Eilen illalla tuli vähän uutta näkemystä tähän hommaan, pelannut monta päivää ilman mitään ongelmia 1905mhz/0.9v core KUNNES aloin eilen kokeileen Metro exodusta, siinä peli pyöri ihan normisti noin 2minuuttia kunnes kippasi, kokeilin kaikki asetukset läpi, rtx on, rtx off, dlss off, dx 12 ja dx 11, ei mikään pyörinyt sen pidempään ilman fatal erroria, vaikka peli pyörikin normi fps yms. Laitoin sitten afterburnerista stockki curven päälle ja yhtäkkiä huomasin ison ongelman, yhtäkkiä core vaatiikin sen 1.0-1.1v samoihin 1900mhz kelloihin, eikä enää kipannutkaan kertaakaan, rtx tai directx tai graffa asetuksilla ei ollut mitään vaikutusta tähän, peli vaan tarvitsi enemmän virtaa samoihin kelloihin mitkä kaikissa muissa peleissä oli olleet stabiilit, tästä johtuen tuleekin mieleen että olisiko sittenkin ongelmat siellä ajuri/firmware puolella vielä? Ehkä joku viisas osaa kertoa koska itelle tuli ekan kerran vastaan kyseisen ongelma, tiesin kyllä että rtx voi vaatia enemmän mutta luulisi että kellot sitä mukaan sit tasottuis alemmas jossei virta riitä mutta tämä päätti puskea samoilla kelloilla siihen asti kunnes kippasi.
Jos kortti toimii vakiona niin tuskin siinä mitään ajuri/firmware ongelmaa on, kuten Halpuuttaja totesi. Meneehän esim. 3DMark Firestrike korkeammalla kellotaajuudella jännitteellä x läpi kuin Timespy, sama asia, toiset sovellukset/pelit vaativat enemmän jännitettä kellotaajuudelle x että on vakaa, pätee ihan prosessoreihinkin.
 
RT-pelit, just nämä Metro Exodukset ja Tomb Raiderit oli 20-sarjalla selvästi herkempiä ylikelloille kuin muut pelit. Varmaankin sama 30-sarjallakin.

Ei kuulosta mitenkään ajuri/firmware ongelmalta se, että ylikelloilla kaadutaan.
Tämän tiedän mutta kun kaatumiset tulivat alivoltittamalla ja tavallaan rajoittamalla gpu boosti vaan tuohon 1905mhz, outo juttu on se että normisti jos voltit ei riittä tuohon 1905mhz ni sitten se rajottaisi jo aikaisemmin kelloja, ylikellotuksestahan tässä ei ollut kyse, kyseisellä näyttiksellä stockki volteilla menee johonkin 1970mhz tuossa pelissä mutta hakkaa kokoajan pwr limittiin joten kellot pomppii edes takaisin 1800-2000mhz ja voltit 0.8-1.1v ilman kaatumisia.
 
Tämän tiedän mutta kun kaatumiset tulivat alivoltittamalla ja tavallaan rajoittamalla gpu boosti vaan tuohon 1905mhz, outo juttu on se että normisti jos voltit ei riittä tuohon 1905mhz ni sitten se rajottaisi jo aikaisemmin kelloja, ylikellotuksestahan tässä ei ollut kyse, kyseisellä näyttiksellä stockki volteilla menee johonkin 1970mhz tuossa pelissä mutta hakkaa kokoajan pwr limittiin joten kellot pomppii edes takaisin 1800-2000mhz ja voltit 0.8-1.1v ilman kaatumisia.
Ok ymmärsin kai väärin, eli sulla ei siis siinä curvella ole yhtään ylimääräisiä kelloja? 1905MHz @900mV on vakioarvo (+0)?

Tällä FE:llä ollaan 1830MHz @900mV, kun kortti n. 30C. Ja tuon pisteen kellot laskee kun kortti lämpenee (1815MHz kun kortti 71C).

Jos tuo 1905MHz on viileän kortin arvo ja se pitää custom curvellasi sen saman kuumanakin, saattaa se käydä silloinkin stockia korkeammilla kelloilla. En kyllä ole varma toimiiko homma näin, mutta mitä nyt ite vähän tuuhioin tuossa alivoltittamisen kanssa, niin mielestäni custom curvellani se piti sen saman kellotaajuuden riippumatta kortin lämmöstä. Tällöinkin ollaan ylikelloilla, vaikka curve olisi tehty +0 kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ok ymmärsin kai väärin, eli sulla ei siis siinä curvella ole yhtään ylimääräisiä kelloja? 1905MHz @900mV on vakioarvo (+0)?

Tällä FE:llä ollaan 1830MHz @900mV, kun kortti n. 30C. Ja tuon pisteen kellot laskee kun kortti lämpenee (1815MHz kun kortti 71C).

Jos tuo 1905MHz on viileän kortin arvo ja se pitää custom curvellasi sen saman kuumanakin, saattaa se käydä silloinkin stockia korkeammilla kelloilla. En kyllä ole varma toimiiko homma näin, mutta mitä nyt ite vähän tuuhioin tuossa alivoltittamisen kanssa, niin mielestäni custom curvellani se piti sen saman kellotaajuuden riippumatta kortin lämmöstä. Tällöinkin ollaan ylikelloilla, vaikka curve olisi tehty +0 kohtaan.
Tossa on kyllä hyvä pointti, pitää kattoa tarkemmin kun pääsen töistä, tuo 1900@0.9 oli siis otettu rasituksessa vakion käyttäytymisestä silmäkohtasesti, mutta läpäisi ihan kaiken muun mitä koneeltani löytyy. Lähinnä vaan mietityttää että saattaa jäädä alivoltitukset pois mielestä jos pelistä riippuen samat kello tarvii yli 0.1 lisää corelle. Tonkin tarkoitus oli vaan vähä rajoittaa tota armotonta kellojen ja virran pomputusta stockki curvella, tuntuu vähän hassulta että vakiona suorituskyky olisi pienempää kuin alivoltittamalla kunnes saisi tasaisen käyrän ja pwr limitin pois pelistä. Pwr limitti alkoi aktivoitua viimeistään kun ylitti 0.980 corellla kun kokeilin. Itsellä jäi toi 2000 rtx sarja kokonaan väliin niin vähän sokkona tähän hommaan lähtenyt mutta ainakin vanhalla gtx1070 ei tarvinnu tälläisia miettiä, joko oli stabiili tai ei. :think:
 
Tossa on kyllä hyvä pointti, pitää kattoa tarkemmin kun pääsen töistä, tuo 1900@0.9 oli siis otettu rasituksessa vakion käyttäytymisestä silmäkohtasesti
Muistatko miten duunasit tuon käyttämäsi curven? Vetämällä sitä 900mV pistettä ylöspäin ja tasottamalla korkeammat pisteet sen tasolle? Vai vain tasottamalla korkeammat pisteet 900mV:n tasolle?
 
Muistatko miten duunasit tuon käyttämäsi curven? Vetämällä sitä 900mV pistettä ylöspäin ja tasottamalla korkeammat pisteet sen tasolle? Vai vain tasottamalla korkeammat pisteet 900mV:n tasolle?
Vedin koko curvee alaspäin alikellottamalla ja sitten 0.9v kohdalta vedin käyrän siihen 1905mhz ja afterburnerista "applya" jolloin tasaa loput pisteet kans siihen 0.9v ja tasoittaa sen rampin siihen 0.9v edellä oleviin. En tiedä onko tääkään oikea tapa tehdä tätä, ainakin ennen toiminut. :whistling:
 
Eilen illalla tuli vähän uutta näkemystä tähän hommaan, pelannut monta päivää ilman mitään ongelmia 1905mhz/0.9v core KUNNES aloin eilen kokeileen Metro exodusta, siinä peli pyöri ihan normisti noin 2minuuttia kunnes kippasi, kokeilin kaikki asetukset läpi, rtx on, rtx off, dlss off, dx 12 ja dx 11, ei mikään pyörinyt sen pidempään ilman fatal erroria, vaikka peli pyörikin normi fps yms. Laitoin sitten afterburnerista stockki curven päälle ja yhtäkkiä huomasin ison ongelman, yhtäkkiä core vaatiikin sen 1.0-1.1v samoihin 1900mhz kelloihin, eikä enää kipannutkaan kertaakaan, rtx tai directx tai graffa asetuksilla ei ollut mitään vaikutusta tähän, peli vaan tarvitsi enemmän virtaa samoihin kelloihin mitkä kaikissa muissa peleissä oli olleet stabiilit, tästä johtuen tuleekin mieleen että olisiko sittenkin ongelmat siellä ajuri/firmware puolella vielä? Ehkä joku viisas osaa kertoa koska itelle tuli ekan kerran vastaan kyseisen ongelma, tiesin kyllä että rtx voi vaatia enemmän mutta luulisi että kellot sitä mukaan sit tasottuis alemmas jossei virta riitä mutta tämä päätti puskea samoilla kelloilla siihen asti kunnes kippasi.
Eri peleissä erilainen kuorma ja kellot käyttäytyy erilailla, esim. Tomb Raiderissa alhaisemmat kellot kuin Battlefieldissä. Sen takia itsekin testaan ylikellotukset meidän artikkelissa useammalla pelillä, vaikka erikseen ilmoitankin että tulokset ovat suuntaa antavia. Niin monta muuttujaa, joka olisi kaikessa hyvä pitää mielessö, niin kirjoitettujen testien, YouTubettajien kuin käyttäjien havainnoissa.
 
Eri peleissä erilainen kuorma ja kellot käyttäytyy erilailla, esim. Tomb Raiderissa alhaisemmat kellot kuin Battlefieldissä. Sen takia itsekin testaan ylikellotukset meidän artikkelissa useammalla pelillä, vaikka erikseen ilmoitankin että tulokset ovat suuntaa antavia. Niin monta muuttujaa, joka olisi kaikessa hyvä pitää mielessö, niin kirjoitettujen testien, YouTubettajien kuin käyttäjien havainnoissa.

Piti jo aikaisemmin kysyä, mutta unohdin: Vaihdatko testejä varten NCP:stä Adaptive-moodin Performance-moodiin? Onko merkitystä suorituskykytesteissä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom