Tulee kovia kaatumisia, eli ruutu jumiin ja kaiuttimista kovin tuttu "PÖRRRRRRRRRR".
Minun tapausta ei kannata ottaa 100% vakavasti, sillä viimeiset pari kuukautta kone on heitellyt bluescreenejä pari kertaa viikossa. Tämä 6700K-pohjainen kone on jo ylittänyt kunnioitettavan 5 vuoden iän. WIndows-asennuskin vuosia jo, joten kaikenlaiset bugit ovat mahdollisia. Asennellaan sitten kaikki uusiksi, kun Zen3 ilmestyy.
Ja sulla oli FE? Kannattaa vähintään vetästä DDU:lla ajurit pois ja asentaa uusiks. Veikkaan et sulla olis ehkä jo syytä vetästä Windowsikin uusiks.
Ja jooh, samapa se tässä Deus Exin latautuessa on kirjotella samoja asioita, mutta ongelma on tosiaan se, ettei kortit oo vakaita yli 2GHz boostaamisen jälkeen. Syytä ei tiedetä, eikä virallisia lausuntoja ole saatu. Jos korttis on epävakaa alemmilla kelloilla, niin sit voi olla jotain pahemminkin pielessä. Omat rahat on edelleen siinä, ettei kortti tajua lopettaa kellojen boostaamista ylöspäin ja kippaa sit epävakaista kelloista johtuen. Ehkä noilla GPU:n takana olevilla palikoilla voi olla jotain tekemistä asian kanssa, en tiedä ite asiasta sen kummemmin. Mä vaan väitän sitä ettei hinnat alkaen-korteilla ja niiden max 370w powerlimiteillä oo jokasella kortilla asiaa sinne yli 2GHz. Joillakin toki kulkee sinne yli 2GHz ja reilusti ylikin (mut
@Sauros lähes 2,1ghz boostit haluan kyllä nähdä ihan kuvana, kova tulos jos totta). Mut siinä saattaa olla tuurista kyse eikä niinkään siitä et ois tarkotus niitä parhaiten kulkevia siruja laitella näihin halpismalleihin. GN edelleen ajeli sitä EVGA:n FTW3:sta liki 400w power drawilla että oli yli 2GHz tulokset. Niin, ja tosiaan tässä kortissahan oli ne 6x SP-Capit, eli ne ns. huonommat mitä porukka on parjannu netissä ympäriämpäri. FTW3 pitäis olla vielä kortti missä parhaiten binnatut sirut, sekä vielä revikkakappale kaiken päälle niin luulis et sieltä ois jonkinnäköistä Golden Samplea haluttu puskea testiin?
Samaten oon nähny ympäri nettiä porukkaa joilla kortti kulkee yli 2GHz, ja porukkaa jolla sama kortti kulkee alle 2GHz ja kippaa 2GHz ylittyessä. Normaalistihan tätä kutsuttais vaan huonoks tuuriks piilotossa, mut ongelma nykyhetkellä on se et ne yrittää vakiona puskea liian kovaa. Suunnittelupajalla siis lennetty liian lähellä aurinkoa kun yritetty saada viimeset tehot rutistettua irti, jonka puolesta mun mielestä myös puhuu se, ettei näillä korteilla oo lähestulkoon ollenkaan vakiojäähyillä mitään löysää jota kellottamalla vois ottaa pois. Kortti hakkaa power limittiin jatkuvasti jo suoraan paketista, ja GN kanssa sillä ylikellotusvideolla totes, että ne viimeset rutistukset on tosi kalliita virrankulutukseen nähden, varmaan viitaten siihen et yli 400w saa menemään helposti hyvin pienellä tehonlisäyksellä.
Esimerkkinä oma Gigabyte 3080 Gaming OC. OC3D oli omassa testissään saanu kortin boostaamaan pikkasen yli 2GHz kaatumatta. Mulla ei boostaa sinne asti vakiona, koska voltage curvessa on rajattu max boost 1965mhz, riippumatta siitä mitä lämpötilat tai jännitteet on. Kaikilla lapuilla tätä ei kai ole tehty, mikä kanssa varmaan osaltaan selittää sen miks mulla on tasan yks kaatuminen tapahtunu tässä 15h pelailujen aikana. Siitäkään ei varmuutta oo et oliko se siitä johtuvaa et liian raju boostaus, vai kippasko peli vaan omia aikojaan.
Sanotaan nyt kuitenki vielä, etten kuitenkaan väitä sitäkään etteikö niillä MLCC POSCAP SP-Cap mitä nyt onkaan voi olla vaikutusta tähän asiaan. En vaan usko sitä et se on justiinsa ne mitkä rajottaa sitä kulkemista yli 2GHz, sillä kuten tossa aikasemmin sanoin niin on porukkaa keillä sama kortti menee yli 2GHz ja on porukkaa keillä sama kortti ei mee yli 2GHz. Mulle toi korttien liian ahne boostaaminen on se paljon loogisempi selitys koko farssille, kun se että samoilla osilla varustetut kortit jostain muusta syystä kuin silikonilotosta onnistuu tai ei onnistu pysymään vakaina siellä 2GHz. Se virhe vaan on se et ne kortit yrittää sinne liian herkästi.