Mitähän nyt trollaat? Kaikenlaisia kuvanlaatuun keskittyviä artikkeleita tehdään ihan jatkuvasti.
Sori, en mä sua trollaa. Ihan vaan jos luet tätä ketjua tässä vähän, niin sieltä se aukeaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitähän nyt trollaat? Kaikenlaisia kuvanlaatuun keskittyviä artikkeleita tehdään ihan jatkuvasti.
FidelityFX CAS ei ole edes mikään rekonstruktiotekniikka, kuulemma tuon pelin tapauksessa myös laskevat resoluutiota mikä sitten skaalataan "tyhmästi" natiiviksi + filtteri päälle.Death Strandinging DLSS-toteutuksesta on tullut eteen jo kahta täysin vastakkaista näkemystä. Ketjussa jo mainitussa artikkelissa Tom's Hardware pitää sitä silmin erottamattomana natiivista ja selvästi parempana kuin FidelityFX CASia, jota vaivaa shimmeröinti. Ars Technica taas on täysin päinvastaista mieltä, ja kuvaa DLSS:n ongelmia sanallisesti aika kattavasti.
Jotenkin tämä rekonstruktiotekniikoiden arviointi pitää toteuttaa, eikä tämä toimittajien (tai "toimittajien") subjektiivinen arviointi ja sanallinen raportointi kyllä oikein vaikuta oikealta tavalta.
Eiköhän tuosta kuvanlaatuvertauksia tule ihan kuva- ja videomuodossa.
Kyllä, häviöttömän videon julkaisu on käytännössä mahdotonta, mikä siihen vaadittaisiin että katsoja voisi tehdä omat päätelmänsä kunnolla.Olis kyllä tosi kiva, eikö? Mutta oon kuullut huhuja, että se on käytännössä mahdotonta
FidelityFX CAS ei ole edes mikään rekonstruktiotekniikka, kuulemma tuon pelin tapauksessa myös laskevat resoluutiota mikä sitten skaalataan "tyhmästi" natiiviksi + filtteri päälle.
// CAS enchances sharpness and local high-frequency contrast, and with or without added upsampling.
...
// The scaling support in CAS was designed for when the application wants to do Dynamic Resolution Scaling (DRS).
// - With DRS, the render resolution can change per frame.
// - Use CAS to sharpen and upsample to the fixed output resolution, then composite the full resolution UI over CAS output.
Mutta tässä on juuri hyvä esimerkki siitä miksi niin subjektiivisen asian, kuin kuvanlaatu on, arviointia ei voida jättää arvostelijoiden harteille.
Kyllä, DLSS on rekonstruktiotekniikka.En itse asiassa sanonut sen olevan. DLSS sitä vastoin lienee sitä?
CAS ei sisällä skaalausta, mutta on suunniteltu tukemaan skaalausta jos kehittäjä tai käyttäjä sellaista haluaa käyttää. Death Stranding taitaa olla ensimmäinen jossa kehittäjä on pistänyt sen automaattisesti mukaan kun käytät CASia.Mutta: FidelityFX-CAS:n Github-kuvauksessa lukee näin:
Eli sisältääkö se skaalauksen vai ei? Ja onko se suunniteltu käytettäväksi osana skaalausmenetelmiä? Mikä on rekonstruktiotekniikan määritelmä, jos tuo kuvattu asia ei sitä täytä?
Toteutettavissa olevista vaihtoehdoista ei mikään. Osasuurennokset videolla ovat yksi parhaista kompromisseista, mutta kuten itsekin totesit, siinäkin on ongelmansa.Kyllä, täsmälleen samaa mieltä, kuten jo sanoin. Mutta jos kuvanlaatua ei voi arvioida myöskään kuvakaappauksilla (koska eivät sisällä temporaalista dataa), eikä videokaappauksilla (koska pakkaus peittää erot), niin mikä on sun ehdotus ko. menetelmien arviointimenetelmäksi? Ilmeisesti osasuurennokset? No, niissä on puolestaan se ongelma, että niissä suurennetaan yksityiskohdat, eikä näytetä niitä sellaisina kuin ne pelatessa näkyvät.
Eli mikä on se metodi, joka oikeasti toimii? Ei mikään?
FidelityFX cas vain skaalaa kuvaa ja käsittelee korkean kontrastin rajoja miellyttävämmän näköisiksi. Kumpaakaan noista toiminnoista ei voi kuvata rekonstruktioksi, joten niiden summakaan ei ole. Nvidia tykkää väittää että heidän DLSS voisi noiden kahden asian lisäksi luoda kuvaan sellaisia yksityiskohtia mitä siinä ei ennen skaalausta ole ja siksi sitä voisi rekonstruktioksi ehkä sanoa. Mitään näyttöä hekään eivät tosin siitä ole antaneet missään muodossa (yritin myös vertaisarvioituja julkaisuja nopeasti etsiä).Mikä on rekonstruktiotekniikan määritelmä, jos tuo kuvattu asia ei sitä täytä?
FidelityFX cas vain skaalaa kuvaa ja käsittelee korkean kontrastin rajoja miellyttävämmän näköisiksi. Kumpaakaan noista toiminnoista ei voi kuvata rekonstruktioksi, joten niiden summakaan ei ole. Nvidia tykkää väittää että heidän DLSS voisi noiden kahden asian lisäksi luoda kuvaan sellaisia yksityiskohtia mitä siinä ei ennen skaalausta ole ja siksi sitä voisi rekonstruktioksi ehkä sanoa. Mitään näyttöä hekään eivät tosin siitä ole antaneet missään muodossa (yritin myös vertaisarvioituja julkaisuja nopeasti etsiä).
Eikös tämä liittynyt asiaan?Nvidia tykkää väittää että heidän DLSS voisi noiden kahden asian lisäksi luoda kuvaan sellaisia yksityiskohtia mitä siinä ei ennen skaalausta ole ja siksi sitä voisi rekonstruktioksi ehkä sanoa. Mitään näyttöä hekään eivät tosin siitä ole antaneet missään muodossa (yritin myös vertaisarvioituja julkaisuja nopeasti etsiä).
Onpas mulla lyhyt muisti..Eikös tämä liittynyt asiaan?
nVIDIA DLSS v2.0
No eipä niillä skaalaustekniikoilla ole mitään merkitystä, kun puhutaan peleistä Skaalausartifaktit on DLSS 2.0:ssa havaittavia, jos tutkit zoomattuja kuvia tai jäät paikalleen ihmettelemään jotain ongelmallisia kohtia. Kyllä minäkin ne näen esim Wolfenstein young Blooidssa, jos jään jotain...bbs.io-tech.fi
Siitä eroa normin ja DLSS:n välillä Death Strandingissa. Jytkyjen jytky?
Eli onko tuossa nyt 4k reso ja vielä DLSS päälle? Eikös sen silloin pitäisikin olla parempi kuin natiivi 4k?
Natiivi 4k vs dlss 4k eli 1440p renderöintiresoluutio
Olitkin kerennyt ottaa lainauksen ennen kuin muokkasin viestiä....
Mutta tuossa natiivissa on joku todella paljon pehmentävä AA moodi päällä, siksi on sumuisemmat tekstuurit.
TAA:n ghostaamsesta taitaa johtua esim. asfaltin blurraantuminen, kun kuva on tuossa liikkeessä Nvidian pätkässä.Mutta tuossa natiivissa on joku todella paljon pehmentävä AA moodi päällä, siksi on sumuisemmat tekstuurit.
Vaikka TAA ottaa pois niin ei se FPS siitä juurikaan muutu, suttuisuus katoaa mutta 30fps "blurri" jää kun kuvaa liikuttaa vs DLSS +60fpsTaitaa tuo "maximum"-asetus pitää sisällään TAA:n, semmoista suhmua näkyy paikoin, olisiko jossain vertailua ilman sitä?
"30 fps blurri" pelissä missä RX 5700 XT / Radeon VII / RTX 2070 Super riittää ~60 FPS:ään 4K-resoluutiolla? (edit: ja painottaen tietenkin natiivi, ei DLSS tai FidelityFX CAS)Vaikka TAA ottaa pois niin ei se FPS siitä juurikaan muutu, suttuisuus katoaa mutta 30fps "blurri" jää kun kuvaa liikuttaa vs DLSS +60fps
Ja pointti oli että kalliimmilla ohjaimilla tulee lisää Fps vai?"30 fps blurri" pelissä missä RX 5700 XT / Radeon VII / RTX 2070 Super riittää ~60 FPS:ään 4K-resoluutiolla? (edit: ja painottaen tietenkin natiivi, ei DLSS tai FidelityFX CAS)
Ei kukaan valitanut ole, vaan todennut että DLSS näyttää paremmalta.Ihan hyvin toimii. Hirveä valitus, jos tuo vähän pehmeyttä.
Edelleen odottaen sitä vertailua ilman tähän astisten kuvien ja videoiden perusteella kura-TAA:ta mikä tekee tuhojaan natiivikuvaanJa pointti oli että kalliimmilla ohjaimilla tulee lisää Fps vai?
2060 vetää ohi 5700XT ja näyttää samalla paremmalta.
Jep. Onhan tää vähän hassua että verrataan (taas kerran) pehmeimpään mahdolliseen ”natiivikuvaan”. Saapahan niitä ”vau” -elämyksiä.Taitaa tuo "maximum"-asetus pitää sisällään TAA:n, semmoista suhmua näkyy paikoin, olisiko jossain vertailua ilman sitä?
näinhän se on. Missä saa valittaa siitä kun ajatellaan että TAA on ainoa reunojenpehmennystekniikka DLSS:n lisäksi?Missä saa valittaa siitä, että natiivi ilman TAA:ta tai (DLSS:ää) on ihan katselukelvotonta sahalaitaa?
näinhän se on. Missä saa valittaa siitä kun ajatellaan että TAA on ainoa reunojenpehmennystekniikka DLSS:n lisäksi?
Paljos se SSAA nykyään syö sitä suorituskykyä? 1440p:llä on varaa leikata suorituskyvystä lähes puolet jopa RX 5700 XT:llä ennen kuin tiputaan alle 60 FPS:n.Death Strandingissa vaihtoehdot ovat FXAA, TAA tai DLSS. Mikä näistä on se, joka tarjoaa blurraamattoman kuvan jossa ei ole staattista eikä temporaalista aliasointiongelmaa?
Injektoitu SSAA on tietty kiva. Mutta missä on se rauta, jolla Death Strandingia saa pelattua edes 1440p 4xSSAA:lla?
Paljos se SSAA nykyään syö sitä suorituskykyä? 1440p:llä on varaa leikata suorituskyvystä lähes puolet jopa RX 5700 XT:llä ennen kuin tiputaan alle 60 FPS:n.
Juu mutta 4x resoluutio != neljännes suorituskyvystä (vaikka lähelle voikin mennä).Ööö... 4xSSAA on 4xresoluutio. Paljonko se nyt sitten pyörisi 5K:lla?
Kyllä, ihmiset ovat erilaisia ja toisia häiritsee asiat mistä jotkut muut ei välitä tippaakaan. Jos minun pitäisi yksittäinen asia nostaa esille mikä ainakin näissä keskusteluissa toistuu on ringing-artifaktit mitkä pistää mun silmään.Mulle 4xSSAA on se ensimmäinen käyttökelpoinen vaihtoehto. Ja se on kiva vaihtoehto, jolla varmaan pelaisinkin Death Strandingia... joskus viiden vuoden päästä.
Blurriallergisten kannattaa muistaa, että jotkut on allergisia myöskin sahalaitojen aiheuttamalle värinälle objektien laidoissa. Itselleni vilkkuvat sahalaidat on public enemy number one. Blurrin huomaa käytännössä vain vertaamalla blurraamattomaan kuvaan, kun taas sahalaidat iskee silmään joka ikisestä framesta kuin... no, saha. Ja liikkuvasta kuvasta sitäkin kauheammin.
Aika paljon kevyempi 4xssaa on kuin aito 5k resoluutio. Kokeile vaikka.Death Strandingissa vaihtoehdot ovat FXAA, TAA tai DLSS. Mikä näistä on se, joka tarjoaa blurraamattoman kuvan jossa ei ole staattista eikä temporaalista aliasointiongelmaa?
Injektoitu SSAA on tietty kiva. Mutta missä on se rauta, jolla Death Strandingia saa pelattua edes 1440p 4xSSAA:lla?
Aika paljon kevyempi 4xssaa on kuin aito 5k resoluutio. Kokeile vaikka.
Jos erilaiset shimmeröinnit häiritsee, niin yllättäen DSAA lisää moisia artefakteja DoF efektin rajojen ympäristössä tolta DF:n videolta asiaa tarkastellessa. (17:10) Itse hiukset toki näyttävät paremmilta, niiden ulkorajat eivät.
Samaa toivon itekin niin pärjäis varmaankin tällä 2070S kortilla...Toivottavasti Cyberpunk 2077:ssä olisi yhtä laadukas DLSS 2.0 kuin Death Strandingissa
Tosiaan kyseisessä pelissä on valitettavan kapeat AA vaihtoehdot eikä esim. SSAA:ta ole mahdollista pakottaa millään kikoilla. Henkilökohtaisesti valitsisin pelissa olevan parhaan AA tekniikan, eli DLSS:n, mutta aidosti natiiviresoluutiolla. Esim. DLSS performance + nvidian ajureista DSR 4x päälle. Näin ei tule mitään alemman rendausresoluution artefakteja, shimmeröinti lähellä nollaa ja tekstuurien ym. tarkkuus saadaan samaan natiivin(ei TAA) kanssa. Toki DLSS:n nopeuslisä jää saamatta, mutta niin jää sen kaikki huonot ominaisuudetkin ja jäljelle jää paras mahdollinen natiiviresoluutiolla rendattu kuva. Harmi että nvidia ei moista asetusta suoraan ole peliin antanut lisätä.Mitä tulee shimmeröintiin, niin DLSS joka tapauksessa shimmeröi oleellisesti vähemmän kuin mitä natiivi ilman AA:ta shimmeröisi. Eli lyhyesti: DLSS tarjoaa tässä pelissä mitä suurimmalla todennäköisyydellä parhaan pelikokemuksen itselleni. Miksi näitä näkökulmia ei saisi DF tuoda esille?
Tämä ketju on kyllä hauskaa luettavaa. Jos molemmilla valmistajilla ois tämä tekniikka käytössä, niin kaikki huutais hurraata täällä..
Hauskinta tässä on tuo "fanipoikien" näkeminen kaikkialla, eikä se rajoitu tietokonerautaan vaan kaikessa pitää vissiin nykyään olla jotain "puolta" tiettyjen ihmisten mielestä.Tämä ketju on kyllä hauskaa luettavaa. Jos molemmilla valmistajilla ois tämä tekniikka käytössä, niin kaikki huutais hurraata täällä..
Puhuin kyllä tästä ko. ominaisuudesta mistä tässä ketjussa keskustellaan, en yleisesti merkkiuskollisuudesta. Meinaatko ettei tässä ketjussa "fanipoikuus" ole vahvasti läsnä, tai että kaikilla ois samat mielipiteet viesteissä JOS tämä oiskin AMD:n tekniikkaa? Onneksi ite en ole mitenkäänpäin merkkiuskollinen vaan ostan aina rautaa mikä parhaiten palvelee mun käyttötarkoitusta merkistä riippumatta..Hauskinta tässä on tuo "fanipoikien" näkeminen kaikkialla, eikä se rajoitu tietokonerautaan vaan kaikessa pitää vissiin nykyään olla jotain "puolta" tiettyjen ihmisten mielestä.
Minulle ringingartifaktit pistävät silmään riippumatta siitä missä tai mikä niitä aiheuttaa, toisille sahalaidat ovat yhtä myrkkyä riippumatta missä niitä on, kolmannelle shimmeröinti jne
En tietenkään voi muiden puolesta puhua, mutta omalta osaltani kyllä, se on ihan sama onko tekniikka NVIDIAn, AMD:n tai kenen tahansa muun, jos se aiheuttaa ringing artifakteja, se pistää mun silmään ikävästi.Puhuin kyllä tästä ko. ominaisuudesta mistä tässä ketjussa keskustellaan, en yleisesti merkkiuskollisuudesta. Meinaatko ettei tässä ketjussa "fanipoikuus" ole vahvasti läsnä, tai että kaikilla ois samat mielipiteet viesteissä JOS tämä oiskin AMD:n tekniikkaa? Onneksi ite en ole mitenkäänpäin merkkiuskollinen vaan ostan aina rautaa mikä parhaiten palvelee mun käyttötarkoitusta merkistä riippumatta..
Joko oot zoomaillu tuon Death Strandingin screenshotit ja videot läpi et mitä kaikkia vikoja löytyy?En tietenkään voi muiden puolesta puhua, mutta omalta osaltani kyllä, se on ihan sama onko tekniikka NVIDIAn, AMD:n tai kenen tahansa muun, jos se aiheuttaa ringing artifakteja, se pistää mun silmään ikävästi.
DLSS:ssä on toki muitakin ongelmia, mutta suuri osa niistä on saatu jo korjattua tai ainakin osittain korjattua 2.0-versiossa.
En, jos tulee tylsä hetki saatan katsellakin niitä videoita tarkemmalla silmällä jos/kun siitä on järkevälaatuista materiaalia saatavana (YouTube-video ei sitä ole, ellei videolla erikseen zoomata tiettyihin alueisiin hyötyjen ja vikojen korostamiseksi)Joko oot zoomaillu tuon Death Strandingin screenshotit ja videot läpi et mitä kaikkia vikoja löytyy?
Jos minun pitäisi yksittäinen asia nostaa esille mikä ainakin näissä keskusteluissa toistuu on ringing-artifaktit mitkä pistää mun silmään.
Suomeksi puhutaan haloista.Toistuu "keskusteluissa", kun toistat sitä. Foorumin hakuun kun laittaa taikasanan "ringing" niin löytyy vaan sun viestejä sekä muutama, jotka on sun viestiä quotenneet ihmetellen mistä oikein puhut.
Vai toistuuko tuo eittämättä erittäin vakava ja silmiin pistävä ringing-artifakti-skandaali kenties jonkun toisen palstan keskusteluissa ihan luonnostaan?
Toistuu keskustelussa koska ongelma toistuu pelistä toiseen, enkä ole ainut joka ne huomioi.Toistuu "keskusteluissa", kun toistat sitä. Foorumin hakuun kun laittaa taikasanan "ringing" niin löytyy vaan sun viestejä sekä muutama, jotka on sun viestiä quotenneet ihmetellen mistä oikein puhut.
Vai toistuuko tuo eittämättä erittäin vakava ja silmiin pistävä ringing-artifakti-skandaali kenties jonkun toisen palstan keskusteluissa ihan luonnostaan?