- Liittynyt
- 16.02.2018
- Viestejä
- 551
Niin ketkä puhuu, ei haulla ainakaan montaa eri henkilöä löytyny...Suomeksi puhutaan haloista.
Niin ketkä puhuu, ei haulla ainakaan montaa eri henkilöä löytyny...Suomeksi puhutaan haloista.
Näyttäisi olevan kumpikin käytössä, liekö mitään virallista suomennosta edes olemassa.Suomeksi puhutaan haloista.
No lähdetään vaikka siitä, että "ringing" ei ole suomea, renkaistuminen olis varmaan aika lähellä. Kuvatekniikan suomenkielisessä oppimateriaalissa puhutaan haloista, mikäköhän taho tuon "viralliseksi" suomennokseksi määrittää edes?Näyttäisi olevan kumpikin käytössä, liekö mitään virallista suomennosta edes olemassa.
Jaa, aika moni ihminen moisista puhuu mm. kuvankäsittelyn yhteydessä.Niin ketkä puhuu, ei haulla ainakaan montaa eri henkilöä löytyny...
oho, aika villit halot tossa letkussa taivasta vasten!Ihan selvää haloa näkyy kyllä. Hardwareluxxin DLSS Quality & TAA 4K kuvista 1080p kokoinen croppi:
TAA
DLSS
Yritin googletella Death Stranding ringing-artifakteista keskustelua vaa en löytäny..Toistuu keskustelussa koska ongelma toistuu pelistä toiseen, enkä ole ainut joka ne huomioi.
DLSS:n yhteydessähän tässä oli kyse...Jaa, aika moni ihminen moisista puhuu mm. kuvankäsittelyn yhteydessä.
oho, aika villit halot tossa letkussa taivasta vasten!
DLSS on vain kuvankäsittelyä. (joskin hiemna enemmän dataa käytettävissä, artefaktit on kuitenkin kuvankäsittelylle tyypillisiä)DLSS:n yhteydessähän tässä oli kyse...
Onko tuo sahalaita kauniimpi kuin pieni halo?Ihan selvää haloa näkyy kyllä. Hardwareluxxin DLSS Quality & TAA 4K kuvista 1080p kokoinen croppi:
TAA
DLSS
On vain hyvin valtettavaa, että nvidia ei anna säätää tota terävöitysefektin voimakkuutta tasolle jolla halo katoaisi luonnostaan. Vissiin penninpyörittäjät laskeskellu että arvosteluissa tuijotetaan tekstuureja ja matalan kontrastieron kappaleita ja kyseisissä vertailuissa tolla saa "paremman" kuvan.Onko tuo sahalaita kauniimpi kuin pieni halo?
Kielitoimiston suositukset vissiin.No lähdetään vaikka siitä, että "ringing" ei ole suomea, renkaistuminen olis varmaan aika lähellä. Kuvatekniikan suomenkielisessä oppimateriaalissa puhutaan haloista, mikäköhän taho tuon "viralliseksi" suomennokseksi määrittää edes?
Jos se on hapsuissa, niin siihen viitataan tässä tapauksessa englanninkielisenä terminä. Suomea tuo ei ole, patentissa käytetty varmaan jotta ilmiö olisi mahdollisimman eksplisiittisesti esitetty ja mahdollisesti automaattisesti käännetystäkin tekstistä voitaisiin hakea englanninkielisellä termillä onnistuneesti. Tarkemmin tekstissä sitä on avattu kehien syntymisenä kontrastirajojen ympärille. Eli kehäytyminen, kehiintyminen?Kielitoimiston suositukset vissiin.
Ringing-termiä on kuitenkin käytetty ihan suomenkielisessä patenttitekstissäkin "ringing-ilmiö" nimellä FI98589C - Menetelmä ja laite komponenttimuotoisen videosignaalin transientin parantamiseksi - Google Patents
edit:
Tuossa death stranding -kuvassa näyttäisi tosiaan ihan tyypilliselle mitä muissakin DLSS (2.0) -peleissä, eikä vain taivaalla vaan myös tuossa kyltissä ja jopa hupussa
Suomea se ei ole, mutta kuitenkin joissain yhteyksissä sitä käytetään suomenkielisen tekstin joukossa kuten muitakin englanninkielisiä termejä. Siinä olet kyllä oikeassa ettei tämä kielenviilaus kuulu tähän ketjuunJos se on hapsuissa, niin siihen viitataan tässä tapauksessa englanninkielisenä terminä. Suomea tuo ei ole, patentissa käytetty varmaan jotta ilmiö olisi mahdollisimman eksplisiittisesti esitetty ja mahdollisesti automaattisesti käännetystäkin tekstistä voitaisiin hakea englanninkielisellä termillä onnistuneesti. Tarkemmin tekstissä sitä on avattu kehien syntymisenä kontrastirajojen ympärille. Eli kehäytyminen, kehiintyminen?
Ei kyllä enää ollenkaan liity ketjun aiheeseen tämä termeistä keskustelu.
Onkohan noita death standinging haloja esillä jos rendataan vaikka 8k resolle asti kuva, vai korostuuko noi vain matalemmilla resoluutioilla?
Itte olen huono näkemään mitään ihmeempiä eroja noissa mitä tännekin on postattu, mutta tuli kattottua yksi video jossa vertailtiin FidelityFX CAS ja DLSS niin jopa itte siitä juutuubi videolta huomasin miten DLSS tuossa DS:ssä paskoo veden. Ja myöhemmin redditin postauksesta sain varmennuksen että näin oikein, siellä oli png zoomatut kuvat vedestä ja DLSS oli ihan suttua.En, jos tulee tylsä hetki saatan katsellakin niitä videoita tarkemmalla silmällä jos/kun siitä on järkevälaatuista materiaalia saatavana (YouTube-video ei sitä ole, ellei videolla erikseen zoomata tiettyihin alueisiin hyötyjen ja vikojen korostamiseksi)
Tavallaan on jos kyseessä on sähkölinja? Sillä sähkölinjahan ei ole tasainen koska siinä on johtimet kierretty vaierin ympärille joten tuota voisi jopa melkein kutsua realistisemmaksi.Onko tuo sahalaita kauniimpi kuin pieni halo?
Aliasointi-ilmiöhän tuo on, jota ground truth kuvassa ei näkyisi. PCGH:lla hyvä vertailu noista sähkölinjojen anti-aliasoinneista:Tavallaan on jos kyseessä on sähkölinja? Sillä sähkölinjahan ei ole tasainen koska siinä on johtimet kierretty vaierin ympärille joten tuota voisi jopa melkein kutsua realistisemmaksi.
No nyt tuli kyllä vuoden perustelut.Tavallaan on jos kyseessä on sähkölinja? Sillä sähkölinjahan ei ole tasainen koska siinä on johtimet kierretty vaierin ympärille joten tuota voisi jopa melkein kutsua realistisemmaksi.
Niin tiedän kyllä. Kerroin vain mielipiteeni että ei ne sähkölinjat ole oikeasti tasapaksuja kun johdot kiertää vaieria niin siinä on epätasaisuutta. Kun ei asiaa tiedä niin voi olettaa sen olevan tasapatkua pökälettä, mutta kun sen tietää niin ei toi niin huonolta näyrä toi sähköjohto.Aliasointi-ilmiöhän tuo on, jota ground truth kuvassa ei näkyisi. PCGH:lla hyvä vertailu noista sähkölinjojen anti-aliasoinneista:
Kyllä se DLSS monessa tilanteessa näyttää paremmalta mutta vastaavasti monessa ei urbaanin alueen kuvassa paljon huonommalta. Vai voitko oikeasti väittää että toi esimerkki vedestä jonka laitoin näyttää DLSS parhaalta?Omaan silmään DLSS selvä voittaja anti-aliasoinnin suhteen. Näissä kuvissa nähtävissä myös yksi DLSS:n heikkous, kun linnut vetävät Divx-paskaraidua perässään.
Eiköhän tuo nyt liikkeessä kuitenkin näytä ihan vaan aliasoituneelta yksityiskohdalta. Vähän etäämmällä alkaa rakoilla katkoviivaksi jne.Niin tiedän kyllä. Kerroin vain mielipiteeni että ei ne sähkölinjat ole oikeasti tasapaksuja kun johdot kiertää vaieria niin siinä on epätasaisuutta. Kun ei asiaa tiedä niin voi olettaa sen olevan tasapatkua pökälettä, mutta kun sen tietää niin ei toi niin huonolta näyrä toi sähköjohto.
Oli jo imuroituna entuudestaan. Missäs näistä kuvista vesipisarat paskoo kuvan täysin? Kuvassa 1 noita vesipisaroita selvimmin esilla ja ihan normaalilta näyttää omaan silmään.Lisäksi sen zip jos jaksaa imuroida niin siellä on paljon lisää kuvia joissa DLSS paskoo kuvan täysin. Kuten vesipisarat.
Edelleen se tuossa KUVASSA näyttää ennemminkin realistiselta. Meny nyt hyvä mies ulos ja tsekkaa itse miltä ne sähkölinjat näyttää sopivassa kulmassa ja etäisyydellä katsottaessa. Itse juuri tuossa pari tuntia sitten oikein pysähdyin tämän keskustelun seurauksena katsomaan ja kas kummaa, se on livenä tuollaista palkoa juurikin siitä syystä että siinä ilmajohdossa on EDELLEEN ne kaapelit kierretty vaierin ympärille joten se ei ole tasainen.Eiköhän tuo nyt liikkeessä kuitenkin näytä ihan vaan aliasoituneelta yksityiskohdalta. Vähän etäämmällä alkaa rakoilla katkoviivaksi jne.
Sori ei ollutkaan siinä paketissa ne kuvat. Mutta tässä yksi vertailu miten DLSS on ongelmissa tietyissä tilanteissa.Oli jo imuroituna entuudestaan. Missäs näistä kuvista vesipisarat paskoo kuvan täysin? Kuvassa 1 noita vesipisaroita selvimmin esilla ja ihan normaalilta näyttää omaan silmään.
DLSS käsittelyllä on oma suorituskykyhintansa etenkin 4K output resolle, eli 1440p natiivi on halvempi kuin 1440p->4K DLSS.Milloinkohan näissä vertailuissa keskitytään oleelliseen, eli lasketaan renderöintiresoluutiota niin paljon alaspäin, että suorituskyky täsmää DLSS:n kanssa, ja vasta sitten vertaillaan kuvia. Kun tämän pelin tapauksessa vaihtoehdot on joko 2560x1440 tai 4K, niin olisiko kuitenkin reilumpaa verrata sitä 2560x1440 TAA vastaan 4K DLSS Quality, kun suorituskyvyllisesti ne on paljon lähempänä toisiaan.
Kyse on enemmänkin siitä että suurennuslasin kanssa täällä etsitään vikoja niin DLSS, CAS tai jokin muu tekniikka. Kuten jo aiemmin sanoin niin itte en ole henkilö joka havaitsee eroja kovin herkästi. Monet noista natiivi, cas, dlss vertailuista mitä täällä on ollut jo paljon aiemminkin niin ne on näyttäny aika pitkälti samalta.Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
+1Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
Eli tarkkasilmäisten havaitsemista ominaisuuksista huolimatta DLSS v2 tekniikka kelpaisi avoimena (amd:lle ilmaisena) myös sinulle.Kyse on enemmänkin siitä että suurennuslasin kanssa täällä etsitään vikoja niin DLSS, CAS tai jokin muu tekniikka. Kuten jo aiemmin sanoin niin itte en ole henkilö joka havaitsee eroja kovin herkästi. Monet noista natiivi, cas, dlss vertailuista mitä täällä on ollut jo paljon aiemminkin niin ne on näyttäny aika pitkälti samalta.
Pitää alkaa tosiaan suurennuslasilla syynäämään että eroja huomaa.
Sitten toinen ongelma on se että joillekkin tämä DLSS tuntuu olevan varsin maaginen kapine, joka tulee ja poistaa AMD:n maailman kartalta. Näinhän ei kuitenkaan ole. DLSS on hiton hieno systeemi silloin kun se toimii, mutta ei voida lakaista matonalle sen ongelmia.
Ja ilmeisesti DLSS:n ongelma on nimenomaan noissa ei niin urbaaneissa tilanteissa kun nvidia itsekin haluaa että niitä vertailuita tehtäisiin urbaanissa ympäristössä.
Ja kolman ongelma on tietysti se että DLSS on suljettu hilavitkutin ja ei varmaan tule niin älyttömästi yleistymään ilman nvidian suurta panostusta ja tukea pelinkehittäjille. Näkisin paljon mieluummin vastaavan systeemin joka olisi valmistaja riippumaton.
Jenssenin RTX esittelyssä lupaamat RT ja DLSS tuellisten pelien määrät ei taida vieläkään olla luvatussa määrässä.
Siis tossahan on ihan älyttömästi potentiaalia ja ainoat moitteeni kyseistä teknologiaa kohtaan on (ilmeisesti tarkoituksella) liian kova terävöitys ja se, että käyttäjien pitää DSR:n kanssa kikkailla valitakseen haluamansa lähtö- ja näyttöresoluutionsa.Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
Välttävä on kyllä aika pessimistisesti annettu arvosana aivan ylivoimaisesti parhaalle reaaliaikaiselle skaalaustekniikalle...Edit: antialisointitekniikkana DLSS on tällä hetkellä ehdottomasti paras suorituskyky huomioonottaen. Skaalaustekniikkana se on vain välttävä.
Jep, etenkin kun tuo on jo olemassa sisäänrakennettuna DLSS 2.0:aan, niin voisi toivoa että antaisivat käyttäjälle vähän valinnan vapautta asian suhteen.Joku terävöitysslideri olis helppo tapa korjata tää ainoa iso puute nykyisessä toteutuksessa.
LOL! Joku bilinear+unsharp on sekä nopeampi että parempi skaalaustekniikka, ja ei tuota mitään artefakteja. Sahalaidat toki näyttää aivan kauheilta, kun mitään AA hommia ei edes yritetä tehdä.Välttävä on kyllä aika pessimistisesti annettu arvosana aivan ylivoimaisesti parhaalle reaaliaikaiselle skaalaustekniikalle...
Tuo death stranding on kyllä kova suoritus. CAS hoitaa osan asioista paremmin, mutta kun pohjalla on TAA:n blurrihelvetti ja TAA artefaktit, niin kuvaa pitää terävöidä vielä enemmän, joten pahemmat artefaktit sinne tulee, vaikka osa tilanteista hoituukin luonnollisemman näköisenä.Voi jeesus sai kyllä nauraa joillekin triidin vastauksille. Varsinkin tuo valitus sähkölinjan tasaisuudesta..
Credit where credit is due periaattella. Itsekin olin täällä haukkumassa nvidiaa kun ekat ruutukaappaukset ekasta DLSS versiosta tulivat julki ja sai huomata minkälaista humpuukia se oli. Tuo Death Strandingin 2.0 on kyllä jo niin shokeeraavan vakuuttava toteutus, että en edes harkitsisi enään natiivi + TAA kombon käyttämistä.
LOL. Tuolla kombolla kuva on hirveetä vaseliinia, vaikka pudotata hitusen alle natiivireson.. Ennemmin otan pari artefaktia kun käyttäisin tuota peruspaskaa, joka sumentaa kuvan todella pehmeäksi. Sharpening auttaa hitusen, utta ero natiiviin silti ihan mieletön kuvan tarkkuudessa, kun kuvaa katsotaan tietokoneen näytön katseluetäisyydeltä.LOL! Joku bilinear+unsharp on sekä nopeampi että parempi skaalaustekniikka, ja ei tuota mitään artefakteja. Sahalaidat toki näyttää aivan kauheilta, kun mitään AA hommia ei edes yritetä tehdä.
Laita vaan lisää sharpeningiä (ja tarvittaessa muista kuvanpaskomisefektejä), kunnes et nää kuin artefakteja ja kuva on ”optimaalinen”. Ei se väärin ole jos tykkää tälläisistä kuvista: File:Yonge-Dundas Square - 2010 (HDR).jpg - Wikimedia CommonsLOL. Tuolla kombolla kuva on hirveetä vaseliinia, vaikka pudotata hitusen alle natiivireson.. Ennemmin otan pari artefaktia kun käyttäisin tuota peruspaskaa, joka sumentaa kuvan todella pehmeäksi. Sharpening auttaa hitusen, utta ero natiiviin silti ihan mieletön kuvan tarkkuudessa, kun kuvaa katsotaan tietokoneen näytön katseluetäisyydeltä.
Se vähän riippuu. Noissa kaupunki skeneissä se DLSS on oikein mainio ja kyllä kelpaisi. Mutta sitten on noita skenejä joissa se paskoo kuvan pahasti, kuten noi pari esimerkkiä jotka jo olen postannut, vesisateen se paskoo joka on käsittääkseni aika suuressa roolissa kyseisessä pelissä ja luetun perusteella DLSS paskoo myös cutscenet tuossa kävelysimulaattorissa. Eli kyllä tuossa on mielestäni riittävästi paskottua etten sitä käyttäisi. Toisaalta jos pelaisin jollain koneella jolla jossa toi on käytössä niin en varmaan huomaisi mitään kummallista. SIllä tarkoitin sitä että suurennuslasilla täällä tutkitaan eroja.Eli tarkkasilmäisten havaitsemista ominaisuuksista huolimatta DLSS v2 tekniikka kelpaisi avoimena (amd:lle ilmaisena) myös sinulle.
Enivei, suurin osa pelaajista saa tuon ilmaiseksi
Toi DS kun pelinä on käsittääkseni ns. "walking simulator" eli käytännössä ei ole juurikaan väliä että pyöriikö se 30FPS vai 240FPS.Tuntuu siltä että osalla porukasta menee nyt dlss aika rajusti tunteisiin tavalla taikka toisella. Itse olen pelaillut 1440p resoluutiolla natiivisti mutta testien, videoiden ja kuvien perusteella ainakin nyt olen sitä mieltä että 4k resolla pelaaville tämä dlss on todella hyvä diili kun saadaan paljon lisää fps aika pienillä (mun silmään lähes olemattomilla) eroilla kuvanlaadussa.
Mahtaisikohan syynä olla että se AI training tehdään tietyllä resolla?Taitaa olla vaan yleinen trendi nykyään myös PC:llä, että pelaajalta halutaan lukita säädöt konsoleiden tapaan. Minecraftiinkin tekijät päättivät lätkäistä pelkän on/off säädön DLSS:lle, eli pohjaresoluutioon ei voi vaikuttaa mitenkään.
Kyllä se DLSS paskoo partikkelit myös tuossa DS:ssä.Btw. Youngbloodissa netin mukaan katoaa partikkeliefektjejä DLSS:llä, mutta oikeastaan nuo on pientä. Klikkauksella parempi suorituskyky ja pohjalla oleva antialiasing on parempi mitä yksikään nykyisistä. Aika hyvä diili.
Tuossapas kiteytit asian itse aika hyvin, ainoa minkä huomaisit ois kummallinen fps boosti.Toisaalta jos pelaisin jollain koneella jolla jossa toi on käytössä niin en varmaan huomaisi mitään kummallista.
Niin kiteytin koska ei ole mitään syytä väittää muuta. FPS boostiakaan tuskin huomaisin koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.Tuossapas kiteytit asian itse aika hyvin, ainoa minkä huomaisit ois kummallinen fps boosti.
Jos kaverilla satuu olemaan vaikka 2060 super ja 4k tv, niin onpas kiva pelata kun ruudunpäivitys on keskimäärin yli 60 verraten että se olisi ~45.Niin kiteytin koska ei ole mitään syytä väittää muuta. FPS boostiakaan tuskin huomaisin koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.
Täysin subjektiivistä tämäkin johon vaikuttaa myös se millä näytöllä pelaa eli onko esim Free/Gsync.koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.
Ei pitäisi olla tämän syynä. Treenaustahan DLSS 2.0:n kohdalla ei enää tehdä pelikohtaisesti. Nvidian edustaja sanoi redditissä Minecraft RTX:n julkaisun aikaan, että päätös käyttää vain yhtä pohjaresoa oli pelinkehittäjän.Mahtaisikohan syynä olla että se AI training tehdään tietyllä resolla?
Mutta kun RTX ja DLSS on niin upeeAika mielenkiintoinen päivitys. VRAMin suhteen jopa downgrade.
RTX on todella hyvä juttu, ei siitä vain mihinkään pääse.Mutta kun RTX ja DLSS on niin upee
Sitten pitää olla joka testissä mukana myös FidelityFX +CAS ja mitä kaikkiä näitä nyt onkaan. Kyllä se on parempi että pidetään ne kuvakikkailu taikatemput ihan erillään normaaleista testeistä.RTX on todella hyvä juttu, ei siitä vain mihinkään pääse.
Ja mitä dlss2:een tulee, niin näyttää toimivan senverran hyvin, jotta olisi kyllä syytä olla joka testissä mukana myös esim 4K reso DLSS:n kanssa.
Voi sitä verrata suorituskyvyllisesti samankaltaiseen resoon AMD-korteilla. "Näillä pyörii samallailla, kumpi näyttää paremmalta?"Sitten pitää olla joka testissä mukana myös FidelityFX +CAS ja mitä kaikkiä näitä nyt onkaan. Kyllä se on parempi että pidetään ne kuvakikkailu taikatemput ihan erillään normaaleista testeistä.
Miten sulla ottaa niin luonnon päälle tämä DLSS, onhan se upee ja RT on myös?Mutta kun RTX ja DLSS on niin upee