nVIDIA DLSS v2.0

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 297
Tulossa siis vihreän leirin kortin omistajille melkoinen paukku, DLSS v2.0, jossa todella merkittäviä uudistuksia jotka mahdollistaa uusittu algoritmi.

Suurin on varmasti ettei tuota näytteistys-ominaisuutta tarvitse enää opettaa pelille neuroverkkojen avulla.
RTX korteilla tulee toimimaan kaikilla resoluutioilla ja laatu asetuksilla ja entistä korkeammilla FPS:llä kuin nykyinen, normaali DLSS. Ja lopullinen kuvanlaatu on entistä parempi.

Toki ainahan uusia tekniikoita hehkutetaan, kuten normi DLSS:ää loppuvuodesta 2018 kun Turingit tulivat.

DLSS, joka on menettänyt sen tuen puuttumisen takia mahdollista, jo unohtumassa olevaa potentiaaliaan tulee siis takaisin ns. boostattuna versiona.

Mitä vajaalla englannillani ymmärsin niin 2.0:ssa ei tarvitse suorittaa tuen saamiseksi peli-kohtaista opettamista, vaan riittää kun on peli engine kohtainen opettaminen jo suoritettu niin tuki tullee löytymään?

Lähde:
Nvidia DLSS in 2020: Stunning Results

F-74.jpg


Edit. Kirjoitus virhe.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni alkuperäinenkin DLSS toimi ihan hyvin, kunhan lähtökohtana oli 4K resoluutio. 1080p ja 1440p kanssa ei niinkään. Näissä arvioissa verrataan aina staattista kuvaa, kun taas liikkeessä voi välillä olla vaikeaa erottaa 1440p vs 4K toisistaan. DLSS tarjosi mielestäni erittäin stabiilin kuvan liikkeessä.

Parasta tässä uudessa algoritmissa on, että se ei ole resoluutioriippuvainen, joten eksoottisemmatkin ultrawide resoluutiot ovat tuettuina. Toivotaan, että se nähdään mahdollisimman monessa tulevassa pelissä.
 
Parasta tässä uudessa algoritmissa on, että se ei ole resoluutioriippuvainen, joten eksoottisemmatkin ultrawide resoluutiot ovat tuettuina. Toivotaan, että se nähdään mahdollisimman monessa tulevassa pelissä.
Mm. kuten mulla, näyttönä Super-Ultra-Wide.
 
Nyt luin jutun läpi ja kiinnostavinta on että isoimmat parannukset saadaan tehottomalla kortilla asetukset tapissa. RTX2060 raytracing päällä DLSS antaa 4k resoluutiota vastaavan kuvanlaadun mutta ruudunpäivitys tuplana. :)
 
RTX2060 raytracing päällä DLSS antaa 4k resoluutiota vastaavan kuvanlaadun mutta ruudunpäivitys tuplana.
Eli jos RTX resolla X, antaa 100fps, ja DLSS 2:lla 150fps.

Jos toi ajatelmasi toteutuu, niin Amd on kuollu GPU puolella.
Tuli sieltä sitten minkäläinen tahansa 7nm kortti, niin Vidian jalkoihin jää kun vihreällä edelleen käyttämättä HBM- kortti sekä 7nm prosessi.

Nvidia kun iskee noi tiskiin niin ihan sama mitä AMD tarjoaa, kun katellaan kellä on se kingi kortti.
 
Viimeksi muokattu:
No jopas on hypeä. En ihan koko artikkelia ehtinyt lukea, mutta itse kuvista pikkellssejä tarkastelleena:
Kuvanlaatu ei ole todellakaan 4k -tasoa. Itseasiassa tekstuureista näyttää tulevan hieman sumuisempia jopa vrt. upskaalaus. Äkkiseltään kyseessä siis edelleen vain sivistyneempi AA.

Positiivista toki on se, että uusia tekniikoita tulee. Erityisen positiviista on, jos saadaan edes kohtuullinen AA ilman perf hittiä. Sitten kukin voi valita, tykkääkö matalasta FPS:stä ja tarkasta kuvasta, korkeasata FPS:stä sekä hieman sumuisemmasta kuvasta vai hyvästä FPS:stä ja sahalaidasta.
 
Vähän terävöitystä Nvidian ohjauspaneelista ja nauttii reippaasti kovemmista FPS lukemista eikä kuvan laatu häpeä natiivia.
DLSS jopa parempi kuin osassa vertailukuvia joten ei voi sanoa "sumuiseks" aluksi DLSS oli sumuisia nämä on kaukana siittä.

Tykkääkö matalasta FPS:stä ja tarkasta kuvasta, korkeasata FPS:stä sekä hieman sumuisemmasta kuvasta vai hyvästä FPS:stä ja sahalaidasta.
Jep voi 2060 omistaja valita pelaako 30fps vaiko 60fps.
 
Mitenhän jatkossa käy resoluutioiden kanssa, kun jo muutoinkin tulollaan on ollut kaikenlaisia dynaamisia resoja sun muita. Nyt DLSSn kanssa jo reso raportoidaan ’väärin’. Teknisesti oikeampi tapa olisi ollut ilmoittaa rendattu reso ja DLSS? Nyt, kun markkinointivoimat on päästetty irti, tulee 100% varmasti samalla tavalla nimettyjä tekniikoita vähintään AMD:ltä ulos, vaikka laatu olisi vaan glorified FXAA -tasoa.
 
No jopas on hypeä. En ihan koko artikkelia ehtinyt lukea, mutta itse kuvista pikkellssejä tarkastelleena:
Kuvanlaatu ei ole todellakaan 4k -tasoa. Itseasiassa tekstuureista näyttää tulevan hieman sumuisempia jopa vrt. upskaalaus. Äkkiseltään kyseessä siis edelleen vain sivistyneempi AA.

Positiivista toki on se, että uusia tekniikoita tulee. Erityisen positiviista on, jos saadaan edes kohtuullinen AA ilman perf hittiä. Sitten kukin voi valita, tykkääkö matalasta FPS:stä ja tarkasta kuvasta, korkeasata FPS:stä sekä hieman sumuisemmasta kuvasta vai hyvästä FPS:stä ja sahalaidasta.
Noista artikkelin kuvista pelkästään Wolfenstain on se mitä kannattaa vertailla, muu on irrelevattia.

Kumpi muuten näistä on mielestäsi parempi ja mikä on natiivi ja mikä DLSS?
2.png

1.png
 
Jälkimmäinen on parempi mun silmään, ja uskoakseni natiivi. Millä en sano sitä, etteikö DLSS olisi itsellänikin itsestään selvästi päällä tuota pelatessa. Laadussa ero on mitätön, FPS:ssä huomattava.
 
Alempi on natiivi, mutta mielestäni se ei ole parempi. Jos katsoo vaikka tuota katonrajaa, niin DLSS hoitaa paremmin sahalaidat piiloon (häiritsivät omaa silmää eniten). Kuva on myös terävämpi. Jotkut kohdat natiivi hoiti tuossa paremmin, mutta kokonaisuutena DLSS oli tuossa parempi. Muuten on paha mennä sanomaan sen enempää, kun kuvat olivat aikamoista JPG pikselimössöä ja luultavasti häviöllisestä lähteestä napsittuja.
 
Ylempi näyttää paremmalta, ei sahalaitoja (esim ylätakahyllyn reuna) ja vähemmän jotenkin "sumuinen".
 
Ylempi on DLSS-kuva ja vaikka se on paikoin parempi, tuo lehtikasa on aikamoista oksennusta ja etualalla olevan pullon etiketissä näyttäisi olevan koemeat ringing-artifaktit.
Ilmeisesti DLSS rikkoo lisäksi tuon pelin DoF-settejä jollain tapaa (tähän on törmätty ihan ekoista DLSS-esityksistä lähtien), kun kaukana olevat setit ovat huomattavasti terävämpiä kuin kehittäjien näkemyksen mukaan pitäisi olla. Noiden vertailukuvien kokoversioissa näkyy ehkä paremmin tuo DoF:n rikkoutuminen, kun siinä näkyy enemmän kaukana olevia juttuja, mutta tässä nimenomaisessa cropissa hyvä vertailukohta sille on esimerkiksi tuo pullo taustalla olevalla pöydällä kuvan vasemmalla laidalla
 
Kyllä tuossa DLSS-kuvassa näkyy ihan selvää pehmenemistäkin. Taustalla olevan tuolin käsinoja, molempien cocktail-lasien reunat ja jalka, ylähyllyn pullot... Mutta edelleen, ollaan hyvin teoreettisten asioiden äärellä. Nuo erot ei ole erityisen merkittäviä, mutta toki ne on siellä olemassa. DLSS ei ole natiivi, eikä ole mitään syytä koittaa sitä sellaisena myydä. Kyseessä on yksi optio muiden joukossa, ja sen merkittävyys on arvioitava tapauskohtaisesti.
 
Noista artikkelin kuvista pelkästään Wolfenstain on se mitä kannattaa vertailla, muu on irrelevattia.

Kumpi muuten näistä on mielestäsi parempi ja mikä on natiivi ja mikä DLSS?
2.png

1.png
Ylempi on tarkempi ja mielestäni parempi, mutta jos tietää kumpi on DLSS kuva ja samalla fanittaa Amd tai dissaa Nvidiaa niin täytyisi sanoa silloin että jälkimmäinen.
Mutta ei tuollaista usvaista kuvaa jaksa katsella.
 
Ylempi on DLSS-kuva ja vaikka se on paikoin parempi, tuo lehtikasa on aikamoista oksennusta ja etualalla olevan pullon etiketissä näyttäisi olevan koemeat ringing-artifaktit.
Ilmeisesti DLSS rikkoo lisäksi tuon pelin DoF-settejä jollain tapaa (tähän on törmätty ihan ekoista DLSS-esityksistä lähtien), kun kaukana olevat setit ovat huomattavasti terävämpiä kuin kehittäjien näkemyksen mukaan pitäisi olla. Noiden vertailukuvien kokoversioissa näkyy ehkä paremmin tuo DoF:n rikkoutuminen, kun siinä näkyy enemmän kaukana olevia juttuja, mutta tässä nimenomaisessa cropissa hyvä vertailukohta sille on esimerkiksi tuo pullo taustalla olevalla pöydällä kuvan vasemmalla laidalla
Molemmista voi poimia huonoja kohtia. Natiivissa on enemmän vikaa mielestäni tässä esimerkissä jos kokonaisuutta katsoo. Joka tapauksessa varsin hyvään jamaan ovat saaneet ja jos pystyvät tästä parantamaan, niin vallan mainio on kun ottaa nopeuslisän huomioon.
 
Noista artikkelin kuvista pelkästään Wolfenstain on se mitä kannattaa vertailla, muu on irrelevattia.

Kumpi muuten näistä on mielestäsi parempi ja mikä on natiivi ja mikä DLSS?
2.png

1.png

Alempi näyttää paremmalta pikkellsejä katellessa. Lehdet ja pullot jostain syystä vähän söheröisiä tahi huonolaatuisia ylemmässä? Ts. AA:n näkökulmasta mielenkiintoiset haastavat asiat näyttävät olevan edelleen mielenkiintoisia.

Hyödyllisintä jatkossa joka tapauksessa on tarkastella asiaa sitten joskus liikkuvasta kuvasta. Nyt pikseli kerrallaan staattisesta kuvasta voi poimia yksityiskohtia zoomailemalla, millä ei ole liikkeessä mitään väliä. Staattisessa kuvassa ei nähdäkseni kyse ole nykyesimerkeillä kysymysmerkkiä siitä, että katoaako dataa DLSS:llä. Kyllä katoaa. Kiinnostavaa on sitten se, että onko sillä käytössä merkitystä tai jopa että onko DLSS käytössä miellyttävämmän näköinen, ja jos on, niin onko se esim. peli / tapauskohtaista.
 
Alempi näyttää paremmalta pikkellsejä katellessa. Lehdet ja pullot jostain syystä vähän söheröisiä tahi huonolaatuisia ylemmässä? Ts. AA:n näkökulmasta mielenkiintoiset haastavat asiat näyttävät olevan edelleen mielenkiintoisia.

Hyödyllisintä jatkossa joka tapauksessa on tarkastella asiaa sitten joskus liikkuvasta kuvasta. Nyt pikseli kerrallaan staattisesta kuvasta voi poimia yksityiskohtia zoomailemalla, millä ei ole liikkeessä mitään väliä. Staattisessa kuvassa ei nähdäkseni kyse ole nykyesimerkeillä kysymysmerkkiä siitä, että katoaako dataa DLSS:llä. Kyllä katoaa. Kiinnostavaa on sitten se, että onko sillä käytössä merkitystä tai jopa että onko DLSS käytössä miellyttävämmän näköinen, ja jos on, niin onko se esim. peli / tapauskohtaista.
Luulen että on mielyttävämpi katsoa 60fps kuin 30fps näin karkeasti sanottuna 2060 tapauksessa.

Yleisesti liikkuvakuva selkeytyy pelkästään jo sillä kun on korkeammat FPS jonka siis DLSS mahdollistaa.

Staattisessa kuvassa ei ole eroa esim 50fps ja 80fps välillä, mutta pelattuna ero on se että toinen on ainakin itselleni kelvoton kun toinen on kelvollinen.
 
Luulen että on mielyttävämpi katsoa 60fps kuin 30fps näin karkeasti sanottuna 2060 tapauksessa.

Yleisesti liikkuvakuva selkeytyy pelkästään jo sillä kun on korkeammat FPS jonka siis DLSS mahdollistaa.

Staattisessa kuvassa ei ole eroa esim 50fps ja 80fps välillä, mutta pelattuna ero on se että toinen on ainakin itselleni kelvoton kun toinen on kelvollinen.
Kyllä, ja Cinebench on ainut peruste ostaa prossu ja ja ja ja... En kyllä lähtisi noin sinisilmäisesti yksinkertaistamaan asioita, jotka eivät ole noin yksinkertaisia.

Jos yleensä realistista 2060 tapausta lähdetään katsomaan, ei varmaan kyllä puhuta muutenkaan 60fps vs 30fps -keissistä, koska tilastollisesti tuskin ko. näyttiksen ostelijoilla on se 4k näyttö alla. Hyvästä FPS -päivityksestä puhutaan toki ainakin tässä Wolfensteinin tapauksessa, mutta niinhän se Vulcanikin piti olla suuri voitto, mutta miten sitten kävikään.


Ylempi on tarkempi ja mielestäni parempi, mutta jos tietää kumpi on DLSS kuva ja samalla fanittaa Amd tai dissaa Nvidiaa niin täytyisi sanoa silloin että jälkimmäinen.
Mutta ei tuollaista usvaista kuvaa jaksa katsella.
Jahas. Perustelujen ja faktojen ollessa tällä tasolla taidan jättää asian tähän. Uskonkysymyksistä lienee turha väitellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylempi on tarkempi ja mielestäni parempi, mutta jos tietää kumpi on DLSS kuva ja samalla fanittaa Amd tai dissaa Nvidiaa niin täytyisi sanoa silloin että jälkimmäinen.
Mutta ei tuollaista usvaista kuvaa jaksa katsella.

Tai sitten haluaa saada DLSS:n näyttämään paremmalta laittaa natiiviin TSSAA:n päälle niin saa kuvasta pehmeän...
 
Tai sitten haluaa saada DLSS:n näyttämään paremmalta laittaa natiiviin TSSAA:n päälle niin saa kuvasta pehmeän...
Olisiko siis parempi verrata antialiasoimattoman kuvan kanssa, vai miten?

TSSAA on Wolfensteinissa ja muistaakseni muissakin idtech peleissä vakio aa-metodi, joten melko luonnollinen valinta vertailuun. Muutenkin peleissä on aika yleisesti käytössä kuvaa sumentavat TAA:t, että en nyt sinänsä tiedä onko siihen vertaaminen jotenkin epärehellistä tms.
 
Jotkut tykkää tarkemmasta ja raaemmasta kuvasta sahalaitoineen ja shimmeröintineen ja toki silloin kaikki vähänkään kuvaa pehmentävät ja terävyyttä laskevat AA metodit ym. on pois suljettuja.

Itse otan pienen kuvan pehmeyden kernaasti, jos ja kun kuvasta saa stabiilin ja rauhallisen näköisen. Monet paljon kasvillisuutta sisältävät pelit on omasta mielestä ihan hierveetä katseltavaa, ilman TAA:ta.

Omien kokemuksien pohjalta voin sanoa, että DLSS 2.0 on esimerkiksi tuossa youngbloodissa niin hyvä, että eroa TSSAA:n ei käytännössä ole, mutta saat parhaallakin DLSS laadulla sen 30 pinnaa lisää FPS:ää.

SMAA:lla saa himpun verran lisää tarkkuutta textureihin, mutta sahalaidat erottuvat sillä selvästi ja tulee shimmeröintiä ja ylimääräistä "eloa" kuvaan, mikä on liikkeessä oikeasti huomattavissa, toisin kun textureiden pikkuriikkisen parempi terävyys vs DLSS.

2.0 versiossa DLSS on oikeasti saavuttanut sen, mitä marrkinointipuheissa lupailtiin. Toivottavasti sen tuki lähtisi peleissä nyt yleistymään, kun se ei pelin kehittijöltäkään ilmeisesti vaadi juuri mitään lisätyötä.
 
Toivottavasti sen tuki lähtisi peleissä nyt yleistymään, kun se ei pelin kehittijöltäkään ilmeisesti vaadi juuri mitään lisätyötä.
Kyllä se vaatii, esim. Metro Exodukseen ei välttämättä ole tulossa uutta versiota, koska vaatisi lisätyötä:


Toisaalta Unreal Engineen DLSS on ilmeisesti integroitu (tai joku plugin tehty) mistä syystä pelikehittäjälle taitaa olla helppo ottaa käyttöön.
 
Kyllä, ja Cinebench on ainut peruste ostaa prossu ja ja ja ja... En kyllä lähtisi noin sinisilmäisesti yksinkertaistamaan asioita, jotka eivät ole noin yksinkertaisia.

Jos yleensä realistista 2060 tapausta lähdetään katsomaan, ei varmaan kyllä puhuta muutenkaan 60fps vs 30fps -keissistä, koska tilastollisesti tuskin ko. näyttiksen ostelijoilla on se 4k näyttö alla. Hyvästä FPS -päivityksestä puhutaan toki ainakin tässä Wolfensteinin tapauksessa, mutta niinhän se Vulcanikin piti olla suuri voitto, mutta miten sitten kävikään.



Jahas. Perustelujen ja faktojen ollessa tällä tasolla taidan jättää asian tähän. Uskonkysymyksistä lienee turha väitellä.

Turhaa höpinää ostamisesta, cpu.sta sekä cinebench testeistä koska viittasin kuvanlaatuun joka sulavoituu kun FPS on enemmän.

Ja 2060 vertaus oli kuten samoin, karkea joten älä takerru kiitos.
Tähän samaan 30fps---> 60fps parannukseen pääsee asetuksiakin tiputtamalla ja voit aivan keskenäsi testata miten merkittävä vaikutus sulavuudessa on tarkkuuteen kun pelaat, eli silloin kun kuva liikkuu.
Eikä sen tarvitse olla just 30 to 60fps vaan vaikka 50fps vs 80fps. tms.
Ehkä itse kokeileminen saa ymmärtämään paremmin tämän FPS vaikutuksen liikkuvaan kuvaan.

Jahas. Perustelujen ja faktojen ollessa tällä tasolla taidan jättää asian tähän. Uskonkysymyksistä lienee turha väitellä.
Jos joku itsensä tunnistaa tuosta kirjoituksesta, niin sellainen henkilö saattaa lainata kys.kommenttia ja enemmissä tai vähemmissä määrin triggeröityä.

Tiedän että moni saattaa paskempaa kuvaa sanoa paremmaksi, vain koska inhoaa ajatusta että kehuisi Nvidiaa missään muodossa.
 
Tähän samaan 30fps---> 60fps parannukseen pääsee asetuksiakin tiputtamalla ja voit aivan keskenäsi testata miten merkittävä vaikutus sulavuudessa on tarkkuuteen kun pelaat, eli silloin kun kuva liikkuu.
Eikä sen tarvitse olla just 30 to 60fps vaan vaikka 50fps vs 80fps. tms.
Ehkä itse kokeileminen saa ymmärtämään paremmin tämän FPS vaikutuksen liikkuvaan kuvaan.
Tästä olemme varmaan lähes kaikki samaa mieltä ainakin yhdeksässä pelissä kymmenestä?

Jos joku itsensä tunnistaa tuosta kirjoituksesta, niin sellainen henkilö saattaa lainata kys.kommenttia ja enemmissä tai vähemmissä määrin triggeröityä.

Tiedän että moni saattaa paskempaa kuvaa sanoa paremmaksi, vain koska inhoaa ajatusta että kehuisi Nvidiaa missään muodossa.
Nollaposti tai ainakin ilman perusteluja tehty posti kera näennäisen epäsuoran provokaation kaikkia eri mieltä asiasta olevia kohtaan ei yleensä aiheuta hyödyllistä keskustelua tai mitään muutakaan, mutta kukin tyylillään.

Omiin silmiin tarttui parissa sekunnissa nuo lehtiset ja pullot tuossa kuvassa, ja tuntuu hieman oudolta, että niitä ei voisi huomata. Tuo sahalaita lehtien reunassa ei oikein ole edes enää subjektiivinen asia tai mitenkään vaikea huomata, joten pitäisi olla aika selvää, että ainakin siinä kuvassa on jotain huomautettavaa.

Kuten aiemmin totesin, haaste ei välttämättä ole suuri ja lopulta se liikkuva kuva ratkaisee, mutta nähdäkseni kritiikitön ylistys ultimaattisesti paremmasta kuvasta DLSS:llä on puppua.
 
Tästä olemme varmaan lähes kaikki samaa mieltä ainakin yhdeksässä pelissä kymmenestä?


Nollaposti tai ainakin ilman perusteluja tehty posti kera näennäisen epäsuoran provokaation kaikkia eri mieltä asiasta olevia kohtaan ei yleensä aiheuta hyödyllistä keskustelua tai mitään muutakaan, mutta kukin tyylillään.

Omiin silmiin tarttui parissa sekunnissa nuo lehtiset ja pullot tuossa kuvassa, ja tuntuu hieman oudolta, että niitä ei voisi huomata. Tuo sahalaita lehtien reunassa ei oikein ole edes enää subjektiivinen asia tai mitenkään vaikea huomata, joten pitäisi olla aika selvää, että ainakin siinä kuvassa on jotain huomautettavaa.

Kuten aiemmin totesin, haaste ei välttämättä ole suuri ja lopulta se liikkuva kuva ratkaisee, mutta nähdäkseni kritiikitön ylistys ultimaattisesti paremmasta kuvasta DLSS:llä on puppua.
Kyllä lehtisissä on juu tuota sahalaitaa koska TAA tasoittaa mutta myös pehmentää tuota kuvaa eli tulee usvainen.
Tämä TAA tms. on toki hyödyllinen esim ruohikossa/puiden lehdissä jotka värisee niin pr*** että mielummin hieman sumeutta kuin katselee värisevää ruohoa.

Esim RDR2 oli kamala ilman tuota TAA mutta samalla se teki kuvasta usvaisen joka korjaantui Nvidian terävöityksellä.
Eli vähän ehkä pelikohtaista tämäkin.

Eli periaatteessa ymmärrän toki pointin jos valitsee ei sahalaidat koska ne saattaa usein liikkeessä erottua pahastikkin, mä valitsen mieluusti jotain siltäväliltä jack of all trades tms..

Esim KDC SMAA 1TX oli käytössä koska tasoittaa hieman tuota ruohoa jota pelissä on aika paljon mutta 2TX sitten oli jo liian sumee.
 
Itse en ole vielä löytänyt peliä, missä viitsisi käyttää mitään alle 1:n olevaa resolution scalea, jota säädetään pelin valikoista. Kaikissa, missä olen sitä testannut, kuvasta tulee todella pehmeää suttua mihin ei mitkään terävöitykset oikeasti juuri auta.

Viimeisin peli, missä koitin käyttää vähän pienempää resolution scalea oli RDR2. Siinäkin kiva menee ihan mössöksi jos himpun edes laskee alle 1:n

Mutta tuo yongbloodin DLSS 2.0 toteutus on kyllä niin hyvä, että eroa ei ole kun suurennuslasilla natiiviin resoon verrattuna. Eli itselle tämä on todellakin tervetullut ominaisuus.

Väitän kyllä, että todella moni DLSS 2.0 skeptisesti suhtautuva ei ole sitä oikeasti itse koittanut ja mieli muuttuisi varmasti, jos pääsisi testaamaan. Minäkin vähän epäilin, kun luin muutaman tuota hehkuttavan artikkelin, mutta omat testit osoitti epäilyt aika lailla turhiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Wolfstain youngblood on toistakseni ainoa uuttaa dlss versiota täysin tukeva peli ja eroa käytännössä ei enä ole.
Osittain tukeva on remedyn control peli.
hardware unboxed teki videon ja erot mitä on muuttunut.
 
Wolfstain youngblood on toistakseni ainoa uuttaa dlss versiota täysin tukeva peli ja eroa käytännössä ei enä ole.
Osittain tukeva on remedyn control peli.
hardware unboxed teki videon ja erot mitä on muuttunut.
Remedyn Control ei "tue osittain" vaan käyttää ihan täysin erilaista DLSS:ää mikä ei käytä edes tensoreita vaan kaikki lasketaan CUDA-ytimillä.
 
Itse ymmärsin että itse että vaikka käyttää cuda ytimiä on laskentatapa samantapainen mitä uudessa versiossa osittain kun on joku esiversio siitä.
Nvdia ei ole sanonut pystyykö tämä viimeisin versio hoitamaan myös kokonann cuda ydinten kanssa eikä sitä vastausta kai ikinä saada.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ymmärsin että itse että vaikka käyttää cuda ytimiä on laskentatapa samntapainen mitä uudessa versiossa osittain kun on joku esiversio siitä.
Nvdia ei ole sanonut pystyykö tämä viimeisin versio hoitamaan myös kokonann cuda ydinten kanssa eikä sitä vastausta kai ikinä saada.

Siinä Controlin DLSS toteutuksessa käytettiin upscaalaukseen approximaatiota tuosta DLSS 2.0:n käyttämästä neuroverkkojen laskemasta lopputuloksesta, ja tämä approximaatio tuotettiin shader coreilla pyörivällä algoritmilla.

NVIDIA:n mukaan shadereilla algoritmin käytöllä ei päästy samanlaiseen tarkkuuteen, kun Tensoreita käyttämällä.

"The first step towards DLSS 2.0 was the release of Control. This game doesn’t use the "final" version of the new DLSS, but what Nvidia calls an “approximation” of the work-in-progress AI network. This approximation was worked into an image processing algorithm that ran on the standard shader cores, rather than Nvidia’s special tensor cores, but attempted to provide a DLSS-like experience."
 
Siinä Controlin DLSS toteutuksessa käytettiin upscaalaukseen approximaatiota tuosta DLSS 2.0:n käyttämästä neuroverkkojen laskemasta lopputuloksesta, ja tämä approximaatio tuotettiin shader coreilla pyörivällä algoritmilla.

NVIDIA:n mukaan shadereilla algoritmin käytöllä ei päästy samanlaiseen tarkkuuteen, kun Tensoreita käyttämällä.

"The first step towards DLSS 2.0 was the release of Control. This game doesn’t use the "final" version of the new DLSS, but what Nvidia calls an “approximation” of the work-in-progress AI network. This approximation was worked into an image processing algorithm that ran on the standard shader cores, rather than Nvidia’s special tensor cores, but attempted to provide a DLSS-like experience."
Juuri näin, eli tekniikka on täysin eri mutta sillä pyritään samaan lopputulokseen.
 
Kyllä lehtisissä on juu tuota sahalaitaa koska TAA tasoittaa mutta myös pehmentää tuota kuvaa eli tulee usvainen.
Tämä TAA tms. on toki hyödyllinen esim ruohikossa/puiden lehdissä jotka värisee niin pr*** että mielummin hieman sumeutta kuin katselee värisevää ruohoa.

Esim RDR2 oli kamala ilman tuota TAA mutta samalla se teki kuvasta usvaisen joka korjaantui Nvidian terävöityksellä.
Eli vähän ehkä pelikohtaista tämäkin.

Eli periaatteessa ymmärrän toki pointin jos valitsee ei sahalaidat koska ne saattaa usein liikkeessä erottua pahastikkin, mä valitsen mieluusti jotain siltäväliltä jack of all trades tms..

Esim KDC SMAA 1TX oli käytössä koska tasoittaa hieman tuota ruohoa jota pelissä on aika paljon mutta 2TX sitten oli jo liian sumee.
Itse en käytä koskaan mitään sharpeningia tai vastaavia ominaisuuksia, mutta muutoin pääpiirteittäin samoilla linjoilla. Joissain RPG:issä ja tunnelmapeleissä laitan AA:nkin päälle, mutta tähän asti eritoten FPS:ssissä mahdollisimman raaka kuva kera ison reson ja hyvän FPS:n on voittanut lähes joka kerta. Jospa tämä DLSS olisi viimein hyvä vaihtoehto niihin FPS:iinkin. Aluksi tarvitaan tuki useampiin peleihin ja vielä mielellään laadukas tuki. Lähtökohtaisesti luulisi Nvidialla olevan aika paljon paukkuja pelissä ensimmäisissä peleissä omastakin takaa, joten vain aika näyttää, miten tämä saadaan skaalattua eteenpäin.
 
Itse en käytä koskaan mitään sharpeningia tai vastaavia ominaisuuksia, mutta muutoin pääpiirteittäin samoilla linjoilla. Joissain RPG:issä ja tunnelmapeleissä laitan AA:nkin päälle, mutta tähän asti eritoten FPS:ssissä mahdollisimman raaka kuva kera ison reson ja hyvän FPS:n on voittanut lähes joka kerta. Jospa tämä DLSS olisi viimein hyvä vaihtoehto niihin FPS:iinkin. Aluksi tarvitaan tuki useampiin peleihin ja vielä mielellään laadukas tuki. Lähtökohtaisesti luulisi Nvidialla olevan aika paljon paukkuja pelissä ensimmäisissä peleissä omastakin takaa, joten vain aika näyttää, miten tämä saadaan skaalattua eteenpäin.

Totta on kylllä se, että nyt on vain 2 peliä, missä DLSS 2.0 on käytössä. Wolfenstein: Youngblood ja Deliver Us The Moon. Noissa molemmissa DLSS 2.0 tuottaa kyllä todella hyvää jälkeä, mutta itse tahtoisin nähdä varsinkin paljon kasvillisuutta sisältävän pelin DLSS 2.0 tuella. Siinä joutuisi kunnon testiin tuo.
 
Ja sillai se tuki ettei tule joskus 1-2kk päästä vaan oltava heti ilmestyessä.
Pelaan usein uudet pelit 2viikon sisällä ilmestymisestä joten olisi ihan mukava saada myös nämä ominaisuudet heti alussa käyttöön eikä vasta sitten kun peli on jo pelattu.
 
Ois nyt kokeillu vertailla 4k@60fps kuvanlaatuasetuksia säätelemällä natiivista 4k:sta asetuksia laskemalla, DLSS2.0:lla ilman RTX:ää maksimi asetuksilla ja DLSS2.0+RTX on... Mutta muuten DF ja varsinkin Alex on kyllä aina yhtä asiantuntevaa ja mukavaa seurattavaa.

PS. Tuosta on muuten kirjoitettukkin artikkeli Eurogamerillä.
 
Tuo DLSS 2.0 näyttää jo ihan hyvältä. Tuota voisi jopa jo käyttääkin.
 
Nyt DLSS on sitä mitä sen piti olla alunperin, selvä parannus pelkkään ylösskaalaukseen. Arvostellessa kannattaa muistaa että tätä ei ole pakko käyttää, ei tietenkään korvaa natiiviresoa, mutta tämä on todella hyvä vaihtoehto sille jos laittaa kuvan sulavuuden lievän kuvanlaadun heikkenemisen edelle.
 
Nyt DLSS on sitä mitä sen piti olla alunperin, selvä parannus pelkkään ylösskaalaukseen. Arvostellessa kannattaa muistaa että tätä ei ole pakko käyttää, ei tietenkään korvaa natiiviresoa, mutta tämä on todella hyvä vaihtoehto sille jos laittaa kuvan sulavuuden lievän kuvanlaadun heikkenemisen edelle.

Tuokin on hieman kaksi piippuinen juttu. Jos natiiviresolla ei RT pyöri ja muutenkin joutuisi laskemaan asetuksia, voi DLSS:llä saada oikeasti parempaa jälkeä kuin laskemalla asetuksia perunalle ja pyörittää natiivina.
 
Kun natiivin 4k ja 1440p (ja joskus jopa 1080p) eroa on jo vaikea nähdä sohvalta röhnöttäessä niin en näkisi syytä miksi tätä DLSS2.0 ei käyttäisi. Mielummin DLSS-4k-from-1440p-120Hz kuin 4k-40hz-60hz.
 
Kyllähän tuo ainakin kuvissa alkaa näyttää hyvältä. Vielä kun laajamittainen tuki tulisi peleille.
 
Kun natiivin 4k ja 1440p (ja joskus jopa 1080p) eroa on jo vaikea nähdä sohvalta röhnöttäessä niin en näkisi syytä miksi tätä DLSS2.0 ei käyttäisi. Mielummin DLSS-4k-from-1440p-120Hz kuin 4k-40hz-60hz.
Yksinkertaisin syy miksi tuota joku ei käyttäisi on se että omistaa AMD ohjaimen.
Muutakaan syytä en keksi miksi tuota ei kannattaisi käyttää.
 
Yksinkertaisin syy miksi tuota joku ei käyttäisi on se että omistaa AMD ohjaimen.
Muutakaan syytä en keksi miksi tuota ei kannattaisi käyttää.
Tai minkä tahansa muun kuin RTX-sarjan NVIDIAn ohjaimen ;)
Makuasioitahan nuo on, itse en koneelta pelaa sohvalta vaan työpöydällä verrattain lähellä näyttöä, sen vuoksi en käyttäisi vaikka olisi RTX:ää koneessa, mun silmiin tuon pissimät asiat painaa vaakakupissa enemmän kuin hyödyt
 
Spoilerissa itse otetut kuvaparit DLSS v2.0 1720x720 vs. 3440x1440. Molemmissa täydet grafiikat. Ensimmäinen DLSS päällä, toinen natiiviresolla. Natiivi on aina tietysti paras, mutta hämmästyttävän hyvää jälkeä noin pienellä resoluutiolla DLSS saa aikaiseksi (4X ero!). Valitettavasti ei ole DLSS v1.9 kuvaa tarjota, mutta mutuna ero on aika iso. Ja eipä kovin kummoisesti RTX2080 kellotettunakaan jaksa täysillä grafiikoilla tätä peliä :D
CRzrWxU.jpg

eNBc6CX.jpg

3Olj5py.jpg

QRer1XY.jpg
Edit. Taisi olla turhaa työtä, Eurogamerillahan on hyvät kuvavertailut näemmä mikä ylläkin on linkattu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 396
Viestejä
4 536 806
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom