Kiinnostavaa. Eli ymmärränkö nyt oikein, että sun mukaan tämän mukainen pakkaus aiheuttaisi sen, että chroma subsampling peittäisi esim. DLSS:n ja natiivin välisen eron matalan kirkkauseron sahalaidoista? Toisin sanoen aiheuttaisi videolta DLSS vs natiivi arvioitaessa sen, että eroja ei näkyisi, vaikka niitä tosiasiassa on? Jolloin tämä pakkaustaso ei riittäisi vertailutyökaluksi, paitsi ehkä tekstuurien sumentumisen ja suurien kontrastien sahalaitojen osalta?
Jep.
Häviölliset pakkaukset ovat aina olleet ja tulevat olemaan kompromissi pakkaussuhteen ja alkuperäisen datan yksityiskohtien säilymisen/artefaktien välillä.
Ja luonnollisesti ne mainostetut pakkaustehokkuudet on aina saavutettu kuvanlaadun kustannuksella.
Sitä on helppo kokeilla jollain RAWista konvertoidulla digikuvalla/korkealaatuisella lähdekuvalla (kuvassa pitää olla paljon yksityiskohtia) kuinka paljon JPEG-pakkausta sietää käyttää/tiedostokokoa pienentää ennen kuin alkaa laatu kärsiä jostain kohtaa...
Eikä sitä ruuvia tarvitse kiristää paljoa koko skaalasta ennen kuin vaikutuksia alkaa tulla.
Eli kuvanlaatuvertailut natiivin ja erilaisten skaalattujen kuvien välillä ovat todella hankalia netissä esitettäväksi ja melkeinpä puolimahdottomia missään videoissa.
Screenshotit ovat käytännössä ainoa lähdemateriaalille neutraali/tasapuolinen vaihtoehto.
Ja sen jälkeen sitten astuu mukaan se että eri käyttäjäjät antavat anteeksi eri määrän puutteita ja virheitä kuvassa.
Joten revikoissa nämä skaalaukset olisivat siis lähinnä täydentävä osuus perinteiselle kiintein asetuksin tehtävälle apples to apples suorituskykyvertailulle.
Se on kyllä totta että pelaajien käyttämän resoluutiohaarukan kasvaessa (vielä erikokoisilla näytöillä) kasvaessa nämä skaalaukset olisivat hyödyksi varmistamaan pelien skaalautuminen.
Nythän on paljon pelaajia jotka jumittavat kökössä 1920x1080:ssä ja sitten on 3840x2160, jolla pikselitkin alkavat mennä pieniksi jollain 27" näytöllä.
Puhumattakaan läppäreistä, joissa pikselitiheys menee hyvin korkeaksi.
Näissä hyvin tehty skaalaus olisi hyvinkin käyttökelpoinen natiiviresolla renderöinnin sijaan.
Kuvaputkiaikaankin resoluutiota muutettiin sen mukaan mitä jaksoi kone pyörittää.
Tulevat konsolitkin ovat oma lukunsa ja varmaan tuovat omat skaalauksensa.
Vaikka tehokkaita ovatkin, niin ei niillä tule raskaimmat pelit kaikilla herkuilla kuitenkaan pyörimään korkeilla framerateilla 4K:lla.