@Jurppii Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kuitenkin ilmeisesti jonkun verran olet NMS:ää nyt hieronut; Mikä tästä tekisin pelin?
No oikeastaan kaksi suuntaa tulee mieleen. Pelissä pitäisi olla joko tavoitteellisuutta tai rakentelupelissä vapautta ja monipuolisuutta, tämä ei oikein toimi kumpanakaan tällaisenaan. Kun pelimekaniikasta pääsee jyvälle, se onkin melkein siinä ja suurin osa pelin potentiaalisesti tarjoamista aktiviteeteista menettää mielekkyytensä kun kaiken käytännössä tarvitsemansa saa muutenkin.
Onhan tässä varmaan ajateltu jotain kaupankäyntiä kun noilla asemilla näkyy siinä joku prosentti vihreällä tai punaisella ilmeisesti vaihtokurssia kuvastamassa mutta kuka jaksaa kun skannaamalla kasveja ja elukoita tulee rahaa niin ettei enempää kukaan tarvitse? Elitessä pelkkä treidaus paremman raudan eteen kiinnosti pitkään. Käytännössä kaikki tehtävien palkintoinakin saadut esineet kannattaa vaan dumpata viereiseen terminaaliin. Mitään varusteita ei oikein kannata rakennella niistä itse kun pienemmällä vaivalla ja halvemmalla saa ne S-luokan kamat. Lisäksi kun vierailluille asemille pääsee teleportista niin en näe hommaa kovin mielenkiintoisena pitemmän päälle. Käytännössä kaikki eri väriset metallit on sen takana, että ostaa ne hyperdrivejen piirustukset ja kiertää kaivamassa yhden kuopan kunkin värisessä järjestelmässä. Taistelu niin jalan kuin aluksellakin tuntuu päälleliimatulta ja vaikka aluksi rakenteleekin uusia aseita ja suojia, tulee pian vastaan että ne alkuperäiset riittää ihan hyvin eikä hommassa ole mitään syvyyttä. Rahtialuksiakin puolustaessa tasaisesti kahden ryhmissä spawnaa viholliset niskaan. Tehtävät on bugisia ja jopa nykymittapuulla pelkistettyjä. Voit ottaa vaikka viisi tehtävää vastaan etsiä ja tappaa joku piraatti, joka käytännössä odottaa aseman edessä joka kerta ja yhden tappaminen kelpaa kaikkien otettujen tehtävien suorittamisesta, oli ne sitten ihan mistä vaan haettuja. Rakentelu ei ole mielekästä ilman kunnon maastonmuokkaustyökaluja ja joku ihme bugi palauttelee tukikohdassa välillä maastoa, joka on jo raivattu. Jotta saa edes komponentit auki, pitää odotella sen tietokoneen raksuttamista tunti per osa tai etsiä niitä kapseleita joissa on kätkettynä mystisiä teknologioita kuten puuseinä. Lisäksi vielä se, että itse rakentamisen materiaalikustannukset on naurettavia yli 250 stackeja eri materiaaleja.
Kunnon tehtäviä paremmalla taistelumekaniikalla etenkin avaruudessa. Jotain muutakin vastusta kuin loputtomasti isommalla laumalla päälle tulevat täysin persoonattomat sentinelit. Oikeasti parempia varusteita erilaisten haasteiden takana palkintona. Rakentelutyökalut nykyaikaan. Jotain tukikohta-survival toimintaa mukaan, jossa baselle rakennetaan myös puolustus. Talousmekaniikka kuntoon, nykyisellään yksittäinen komponentti, avaruusalus ja eläimen skannaus voivat olla saman arvoisia tai sitten ihan jotain muuta.
Tokihan hiekkalaatikkopeleissä tulee aina joskus se piste vastaan, että mikään ei enää ole mielekästä mutta esimerkiksi Terraria pystyy pitämään tavoitteellisuuden ja haastavuuden yllä pitkään. Rakentelupelinä taas joku Minecraft (ja jopa se Terraria) vie NMS:ää aika armottomasti tällaisena.
komeasti kuitenkin tullut sisältöä sitten katastrofaalisen julkaisun. Hienoa työtä tiimiltä.