No Man's Sky

Jep, olihan se ihan hauskaa niin kauan kun sitä uutta tuli vastaan. Pelihän tästä käytännössä puuttuu mutta puitteet on hienot. Valitettavasti oikein muuta tekemistä ei sitten ole kuin rakentaa bugisella enginellä basea ja grindata rahaa parempiin aluksiin. Helpotusta tuo kun ostaa ASAP kolme (maksimi ilmeisesti, minkä yhtä sorttia saa) S-luokan päivitystä multitoolin skanneriin joista jokainen antaa 6000-10000% lisärahaa kasvien ja eläinten skannauksesta. Kun kasvista saa 70.000 unittia ja eläimestä jopa 300.000 niin rahaa saa nopeasti kun lentää vaan planeetalta toiselle mutta mitäs sillä sitten tekee onkin ihan eri kysymys. Käytännössähän sillä saa vain lisää cargo spacea ja se suurin freighterikin taisi olla vain joku 100.000.000 krediittiä.
 
@Jurppii Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kuitenkin ilmeisesti jonkun verran olet NMS:ää nyt hieronut; Mikä tästä tekisin pelin?
 
@Jurppii Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun kuitenkin ilmeisesti jonkun verran olet NMS:ää nyt hieronut; Mikä tästä tekisin pelin?

No oikeastaan kaksi suuntaa tulee mieleen. Pelissä pitäisi olla joko tavoitteellisuutta tai rakentelupelissä vapautta ja monipuolisuutta, tämä ei oikein toimi kumpanakaan tällaisenaan. Kun pelimekaniikasta pääsee jyvälle, se onkin melkein siinä ja suurin osa pelin potentiaalisesti tarjoamista aktiviteeteista menettää mielekkyytensä kun kaiken käytännössä tarvitsemansa saa muutenkin.

Onhan tässä varmaan ajateltu jotain kaupankäyntiä kun noilla asemilla näkyy siinä joku prosentti vihreällä tai punaisella ilmeisesti vaihtokurssia kuvastamassa mutta kuka jaksaa kun skannaamalla kasveja ja elukoita tulee rahaa niin ettei enempää kukaan tarvitse? Elitessä pelkkä treidaus paremman raudan eteen kiinnosti pitkään. Käytännössä kaikki tehtävien palkintoinakin saadut esineet kannattaa vaan dumpata viereiseen terminaaliin. Mitään varusteita ei oikein kannata rakennella niistä itse kun pienemmällä vaivalla ja halvemmalla saa ne S-luokan kamat. Lisäksi kun vierailluille asemille pääsee teleportista niin en näe hommaa kovin mielenkiintoisena pitemmän päälle. Käytännössä kaikki eri väriset metallit on sen takana, että ostaa ne hyperdrivejen piirustukset ja kiertää kaivamassa yhden kuopan kunkin värisessä järjestelmässä. Taistelu niin jalan kuin aluksellakin tuntuu päälleliimatulta ja vaikka aluksi rakenteleekin uusia aseita ja suojia, tulee pian vastaan että ne alkuperäiset riittää ihan hyvin eikä hommassa ole mitään syvyyttä. Rahtialuksiakin puolustaessa tasaisesti kahden ryhmissä spawnaa viholliset niskaan. Tehtävät on bugisia ja jopa nykymittapuulla pelkistettyjä. Voit ottaa vaikka viisi tehtävää vastaan etsiä ja tappaa joku piraatti, joka käytännössä odottaa aseman edessä joka kerta ja yhden tappaminen kelpaa kaikkien otettujen tehtävien suorittamisesta, oli ne sitten ihan mistä vaan haettuja. Rakentelu ei ole mielekästä ilman kunnon maastonmuokkaustyökaluja ja joku ihme bugi palauttelee tukikohdassa välillä maastoa, joka on jo raivattu. Jotta saa edes komponentit auki, pitää odotella sen tietokoneen raksuttamista tunti per osa tai etsiä niitä kapseleita joissa on kätkettynä mystisiä teknologioita kuten puuseinä. Lisäksi vielä se, että itse rakentamisen materiaalikustannukset on naurettavia yli 250 stackeja eri materiaaleja.

Kunnon tehtäviä paremmalla taistelumekaniikalla etenkin avaruudessa. Jotain muutakin vastusta kuin loputtomasti isommalla laumalla päälle tulevat täysin persoonattomat sentinelit. Oikeasti parempia varusteita erilaisten haasteiden takana palkintona. Rakentelutyökalut nykyaikaan. Jotain tukikohta-survival toimintaa mukaan, jossa baselle rakennetaan myös puolustus. Talousmekaniikka kuntoon, nykyisellään yksittäinen komponentti, avaruusalus ja eläimen skannaus voivat olla saman arvoisia tai sitten ihan jotain muuta.

Tokihan hiekkalaatikkopeleissä tulee aina joskus se piste vastaan, että mikään ei enää ole mielekästä mutta esimerkiksi Terraria pystyy pitämään tavoitteellisuuden ja haastavuuden yllä pitkään. Rakentelupelinä taas joku Minecraft (ja jopa se Terraria) vie NMS:ää aika armottomasti tällaisena.
 
@Jurppii Pääosin samoilla linjoilla olen, joskin oma pelailuni on usein pelkkää fiilistelyä, tunnelmointia ja maisemien katselua. :) Tutkimusmatkailumieliselle NMS tarjoaa kuitenkin enemmän kuin esim. Elite, joka mulla on ollut jo viime marras-joulukuusta pääasiallisesti tauolla. Toki, onhan seikkailut NMS:ssä melko itseään toistavia, jos samaa aktiviteettia koko ajan harrastaa; planeettojen pinnoilla olevat outpostit identtisiä kopioita keskenään, joista ei oikein mitään järkevää loottiakaan saa jne. Omaan makuun elämää sisältäviä planeettoja saisi myös olla huomattavasti vähemmän NMS:ssä, joka toisi itsessään sitä löytämisen riemua peliin. Ei siinä, on NMS nykykunnossaan kuitenkin hyvää viihdettä.
 
Itse koin tuon proseduraalisen planeetanluonnin tuottavan aika samanlaisia planeetoita. Kyllähän niissä varmaan erojakin on mutta yleinen olemus on aika vakio ja sama hyppivä hattivattikasa tuli vastaan turhan usein ja uudet radioaktiiviset planeetat näyttivät ihan liikaa siltä, johon ensimmäisen tukikohtani pystytin. Ainoastaan eksoottiset planeetat näyttivät selvästi erilaisilta mutta valitettavasti ne oli usein sitten sellaisia, ettei niissä pitkään viihtynyt (todella monotonisia, taivas täynnä näkymän peittäviä "molekyylimalleja" jne.) ja wikistä päätellen ne juuri eivät edes ole kovin proseduraalisia vaan noudattelevat tiettyjä muutamia perusmalleja.

Tosin en nyt sitten tiedä miltä niiden pitäisi näyttää jotta olisi enemmän vaihtelua. Vaatisi varmaan enemmän ja isompia käsintehtyjä alueita.
 
Netistä lukenut aika ylistäviä kommentteja, että nyt tämä No Mans Sky olisi lunastanut nämä lupauksensa ja peli olisi vihdoin todella hyvä sekä toimiva? Mitäs mieltä Techiläiset? Uusin päivitys Visions vaikuttaa kyllä hyvältä.

 
Julkkarissa tämä kiinnosti muutaman hassun tunnin kunnes uninstalloin pelin, niin tylsältä peli vaikutti ja ansaitsi periaatteessa kaiken negatiivisen loskan yllensä. Next-päivityksen jälkeen alkoi mielenkiinto taas nousta ja tästä tulikin itselle yksi viime vuoden eniten pelatuimmista peleistä. Onhan tässä taustalla vielä samoja ongelmia mistä onkin ollut hieman puhetta tuossa ylempänä, mutta puhtaana fiilistelypelinä lähes täysi kympin peli minulle.
 
Hjelp.

Aloitin nyt pelin uudestaan myös itsekkin, kun tätä on kehuttu uusien päivityksien jälkeen. Olen ihan alussa ja fiksailemassa tuota alusta. Rakensin portable refinerin kuten pitääkin ja rakentamisen jälkeen laitoin sen inventoryyn, tähän asti kaikki okei, mutta kun saavuin alukselle ja olisin halunnut käyttää tätä kikotinta se ei onnistu, koska en saa tai siis en tajua miten sen saa inventorysta takaisin maahan ja käyttöön? Eli kertokaapas miten tämmöinen "ihme" tapahtuu ? Olen tässä nyt puoltuntia ton kanssa pulannut ja en kyllä tajua miten sen voi saada sieltä inventorysta pois, pystyy ainoastaan siirtelee inventoryn sisällä mutta ei anna mitää vaihtoehtoa että sen saisi uudestaan käyttöön... ?????

Edit ja pelissähän ei siis pääse eteen päin jos tuota vekotinta ei saa käyttöön. :)

Niin ja PS4:lla pelaan. PC:lle jonkun ohjeen löysinkin, mutta se ei paljoa auta "paina z jnee... "
 
Ja vähemmän yllättäen PC VR-versio on aikamoinen bugikasa. Ite sain kyllä Vivellä pelin käynnistymään ja toimimaan hyvin, mutta mitkään kontrollit ei toiminu enkä myöskää voinu bindata mitään mihinkään.
Ilmeisesti tässä olis tarkotuksena käyttää noita kontrollereita mutta en helvetti ala istualtani noita käyttämään, eikä room scalessa useamman tunnin pelaaminen ole vaan kovin houkutteleva ajatus.
Jätetään seurantaan ja odotellaan ensimmäisiä fiksejä.

 
Ja vähemmän yllättäen PC VR-versio on aikamoinen bugikasa. Ite sain kyllä Vivellä pelin käynnistymään ja toimimaan hyvin, mutta mitkään kontrollit ei toiminu enkä myöskää voinu bindata mitään mihinkään.
Ilmeisesti tässä olis tarkotuksena käyttää noita kontrollereita mutta en helvetti ala istualtani noita käyttämään, eikä room scalessa useamman tunnin pelaaminen ole vaan kovin houkutteleva ajatus.
Jätetään seurantaan ja odotellaan ensimmäisiä fiksejä.


Tunteroisen eilen pelailin Riftillä, hyvin toimii. Pelasin istualtaan toucheilla. Tökkiihän tuo mutta kun liikkuminen on teleporttia niin ei tule huono olo.
Aika hyvältä vaikutti UI, ei mennyt kauaa kun tuohon tottui. Planeetalta en vielä ehtinyt pois. Mukavaa tuo skannailu kun pitää klikata headsetistä skanneri päälle ja touchilla skannata kohteita :)
 
Voi pojat. Tämä tuli aamulla ostettua mielenkiinnosta ja täytyy sanoa, että vei mukanaan samantien :) Sen verran hukassa kyllä vielä, että jotain basic guidea täytyy ainakin vilkaista.
 
Voi pojat. Tämä tuli aamulla ostettua mielenkiinnosta ja täytyy sanoa, että vei mukanaan samantien :) Sen verran hukassa kyllä vielä, että jotain basic guidea täytyy ainakin vilkaista.
Suht huonot tutoriaalit tässä on edelleen vaikka onkin mennyt todella paljon eteenpäin. VR:ssä kuolin eka kerran kun en tiennyt miten skanneria käytetään..
 
Onhan tässä ihan tarinalinja ja paljon sivuquesteja. Päätarina on edelleen ilmeisesti tavoite päästä sinne galaksin keskustaan.

The main storyline of No Man's Sky, also known as the Artemis Path, involves the player character uncovering the mysteries of Artemis and the Fourth Race, as well as the true nature of the Atlas, the Portals, and the universe of the game as a whole.

The other storyline is Atlas Path, in which the player visits Atlas Interfaces and crafts Atlas Seeds to progress.

Sivuquestit nyt ei kauaa jaksa tosin kiinnostaa, ne kun on tyyliin "hae tavara x paikasta y, toimita se paikkaan n", tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kun peli tuli niin katsoin Youtubesta pelin lopun joka oli kyllä aikamoinen pohjanoteeraus. Onko siihen tullut mitään uutta?

Aluksi peli oli yleinen vitsi ja nyt tuntuu, että saa paljon positiivisia kehuja.
 
Aika kivalta tuo vr:ssä tuntui vaikka nyt mistään 90fps voitu puhuakaan. Alkuun hieman takertelemista kontrollien kansssa kun ei edes tiennyt mitä helvettiä "ohjeiden" kuvaamat napit olivat, mutta tunnin pelaamisella tuosta pääsi jo yli

Pikku vikoja tuosta vr:stä eilisen perusteella löytyi. "Hudi" eli ne ruudun ylälaidassa olevat tiedot ovat hyvin äkkiä vr:ssä selän takana, joten niiden inffo ei ole saatavilla kun sitä haluaisi. Sitten noiden isompien laatikoiden, machineryjen jne availeminen heittää sinut posiotiosta x positioon y jolloin taas laatikon avaushärdelli dialogi on selän takana ja joutuu pomppaamaan 180 astetta nähdäkseen tuon. Joystick avaruusaluksessa toimii myös epäloogisesti. Tatin vetäminen itseenpäin ei aiheuta pitch up liikettä. Se ei tee mitään! Mutta jos liikutat vertikaalisessa linjassa niin pitch akseli reagoi? Joku aivopieru ilmeisesti

Noi oli tuommoiset pari asiaa jotka huomasi pelisession aikana ja jotka alkavat aivan varmasti ärsyttämään ihan huolella pidempään pelaillessa. Toivotaan että fiksailevat. Muuten varsin positiivinen mielikuva jäi vr:stä eikä perinteinen "paska porttaus - ei tarvi avata uudestaan". 99% peleistä kun on paskoja vr porttauksia ja vieläpä maksat paskasta vr portista täyden pelin hinnan :D Onneksi no man sky on poikkeus sääntöön
 
Hyviä uutisia 21:9 tai muiden kuvasuhteiden käyttäjille. No Man's Skyn uusin Experimental päivitys tuo vihdoin ja viimein tuen näille kuvasuhteille, joten HUDin pitäisi näyttää huimasti paremmalta kuin ennen.
 
Subnautica tuli pelattua jossain vaiheessa läpi ja kaipaisin samankaltaista peliä, missä pääsee tutkimaan ja rakentelemaan sekä jonkinlainen suurempi juoni. Mikään päätön rakentaminen ja farmaaminen ei kiinnosta, vaan joku tavoite pitäisi olla. Tarjoaako tämä sellaista? En viitsi spoilereiden pelossa hirveästi ketjua lukea taaksepäin.
 
Subnautica tuli pelattua jossain vaiheessa läpi ja kaipaisin samankaltaista peliä, missä pääsee tutkimaan ja rakentelemaan sekä jonkinlainen suurempi juoni. Mikään päätön rakentaminen ja farmaaminen ei kiinnosta, vaan joku tavoite pitäisi olla. Tarjoaako tämä sellaista? En viitsi spoilereiden pelossa hirveästi ketjua lukea taaksepäin.
Itse tuli pelattua juuri vastakkaisessa järjestyksessä, eli NMS:ää ensin ja myöhemmin sitten Subnauticaa. NMS:ssäkin pääsee kyllä tutkimaan ja rakentelemaan sydämensä kyllyydestä, mutta itse kyllä pidin Subnauticasta selkeästi enemmän.

Ehkä isoin ero pelien välillä on se, että Subnautica keskittyy enemmän olemaan selviytymispeli, jossa on selkeä juoni ja lopetus - kun taas NMS on alkuun vahvemmin selviytymispeli, mutta muuttuu juonen edetessä enemmän hiekkalaatikoksi, jossa voi rauhassa tutkia ja rakennella. Toinen aika iso ero on se, että Subnautican pelimaailma on käsin suunniteltu, kun taas NMS:n on proseduraalisesti generoitu. Eli toisin sanoen, tutkittavaa löytyy periaatteessa rajattomasti, mutta se alkaa omasta mielestäni toistamaan pahasti itseään todella nopeasti - Subnauticassa sitten koko kartan oppii aika hyvin ulkoa parin pelikerran jälkeen.

Juoni on ehkä molemmissa mielestäni aika samaa tasoa - ei välttämättä mikään maailman pisin tai mielenkiintoisin, mutta kummassakin kyllä riittää mielenkiintoa ja tekemistä hetkeksi. Se ero tulee sitten siinä, että NMS:ssä ns. pääjuonen läpipelaamisen jälkeen peli muuttuu aika vahvasti tavoitteettomaksi vaelteluksi, rakenteluksi ja itseään toistavien tehtävien farmaamiseksi. Ja juonen aikanakin rahan/materiaalien/tms. kerääminen on selkeästi suuremmassa roolissa NMS:ssä.

Lopuksi yleisestä tunnelmasta sen verran, että ainakin itselläni Subnautica säilytti - ainakin ensimmäisellä pelikerralla - pidempään sen selviytymispeleissä kaipaamani jännityksen tuntemattoman tutkimisesta ja hengissä selviytymisestä. NMS on alun jälkeen enemmän tutkimista kuin selviytymistä, ja sen maailmasta ei löydy sitä Subnautican Reaper Leviathanin vastinetta, vaan jossain vaiheessa vaan tietää, että mikään vastaantuleva ei enää suoranaisesti ole uhka.

Ja vaikka nyt tästä paistaneekin läpi se, että pidin Subnauticasta selvästi enemmän, niin kyllä mielestäni NMS on ihan pelaamisen arvoinen peli. Ja kaiken lisäksi kehittäjät tuovat edelleen siihen lisää sisältöä, joten tekemistä kyllä pitäisi riittää - mikäli vähän enemmän hiekkalaatikkomainen pelikokemus miellyttää.
 
Jälleen iso päivitys peliin. Kiitettävän kauan tähän on jaksettu luoda lisäsisältöä. :thumbsup:
Mukava hyvänmielen peli pelailla aina välilä. Etenkin kun sopii hyvin pelailla perheen pienempienkin kanssa. :)
 
Nyt voisi jo oikeasti alkaa harkitsemaan ostoa :hmm: komeasti kuitenkin tullut sisältöä sitten katastrofaalisen julkaisun. Hienoa työtä tiimiltä.
 
Nyt voisi jo oikeasti alkaa harkitsemaan ostoa :hmm: komeasti kuitenkin tullut sisältöä sitten katastrofaalisen julkaisun. Hienoa työtä tiimiltä.
Ostin tämän käytettynä PS4:lle joskus vuosi julkaisusta; parhaat 15 eur mitä koskaan käyttänyt jo silloin. :D
 
Kylläpä tätä jaksetaan päivittää. Tuli otettua taas startti alusta kun tajusin, että miten paljon tähän on tehty uutta ja paranneltu vanhaa.

Äkkiseltään kun pelaa sillä normivaikeustasolla niin tuntuu, että elämänlaatuun on tehty kyllä parannuksia. Peli ei ole enää sellaista tervanjuontia vaan resursseja saa aika helposti:

+Base teleporter on ihan ensimmäisiä teknologioita. Säästää aikaa, hermoja ja starttimoottoria
+Starttimoottorin bensa on nyt todella helppoa craftata ja moottoriin saa pian päivityksen, jolla sitä ei enää tartte väsätä
+Warppimoottorilla sama juttu, cellit on helppo tehdä ja päivitys vähentää pian polttoaineen kulutusta
+Perus base componentit kuten seinät jne. eivät enää vaadi älytöntä mainausta ja jalostamista
+Varusteiden modeja voi siirtää
+Paranneltu visuaalinen ilme
+Anomaly on kunnon multiplayer hubi nyt

-Sama vanha proseduraalinen tyhjyys ja mitäänsanomattomuus
-Ei edelleenkään kunnolla asutettuja planeettoja
-Parhaat S-luokan modit edelleen ostokamaa ja saatavilla käytännössä heti
-Inventaartio on edelleen kriittisen rajallinen ja sitä saa tehokkaimmin hyppimällä aina vaan uuteen järjestelmään ja ostamalla sen upgraden
-Missään muussa tavassa tehdä rahaa ei ole mitään järkeä kun vertaa S-luokan modatulla skannerilla kasvien ja eläinten skannailuun
-Taistelu niin avaruudessa kuin planeetalla edelleen päälle liimatussa sivuroolissa ja huonosti toteutettu
-Pelko persiissä, että milloin tässä taas iskee se fiilis, ettei tässä ole peliä sisällä

Base buildingiä en vielä ole kunnolla testannut mutta sähköhommat ja muut on ihan jees. En osaa sanoa, toimiiko maaston tasoitus yms. nykyisin jo hyvin. Exocraftit, walkerit, living shipit jne. edelleen testaamatta.
 
-Pelko persiissä, että milloin tässä taas iskee se fiilis, ettei tässä ole peliä sisällä

Tähän taidettiin taas tulla. 12h meni siivillä mutta nyt kun on taas alla A-luokan fighteri, A-luokan multitool, paras hyperdrive jne. niin on sellainen olo, että jaksaisko niitä S-luokan kamoja etsiä kun niillä ei tee mitään mitä ei näilläkin hoitaisi.

Base building ei hirveästi kiinnosta kun en oikein ole niiden rakentelija. Satisfactorykin jäi heti alkuunsa ja jos haluaisin rakennella niin mieluummin siinä kuin tässä.
 
Tähän taidettiin taas tulla. 12h meni siivillä mutta nyt kun on taas alla A-luokan fighteri, A-luokan multitool, paras hyperdrive jne. niin on sellainen olo, että jaksaisko niitä S-luokan kamoja etsiä kun niillä ei tee mitään mitä ei näilläkin hoitaisi.

Base building ei hirveästi kiinnosta kun en oikein ole niiden rakentelija. Satisfactorykin jäi heti alkuunsa ja jos haluaisin rakennella niin mieluummin siinä kuin tässä.
Tätä lankaa on tullut seurattua siitä asti kun astuin mukaan hypejunaan. Että tulisko sieltä vielä pätsäämällä hyvä peli - mutta vaikuttais että ehkä ei
 
Tätä lankaa on tullut seurattua siitä asti kun astuin mukaan hypejunaan. Että tulisko sieltä vielä pätsäämällä hyvä peli - mutta vaikuttais että ehkä ei
Mikäs tässä on sitten vialla vielä?

Onko vielä kukaan ehtinyt tuon Desolation laajennuksen sisältöä testailemaan käytännössä?

 
Mikäs tässä on sitten vialla vielä?

-"Peli" puuttuu
-Base builderinä vähän liian kankea ja rajallinen
-Proseduraalinen maailma on lopulta aika pian nähty

Onhan tässä taas paljon uutta mutta harva kiinnostaa. Ei jaksa nähdä sitä vaivaa, että virittelee jotkut teknikot planeetalle ja exocraftitallit niiden avulla vain, jotta saa craftin ko. planeetan pinnalle käyttöönsä kun avaruus on loputon. Ja toisaalta niin tyhjä. Suurin ongelma on, että kaiken saa niin nopeasti ja helposti mutta sillä ei tee mitään ja rakentelu häviää sille pyhitetyille peleille pahasti.

Samanhenkisiä pelejä, joita on joko rakentelun tai pelillisen sisällön vuoksi jaksanut pelata on esim. Minecraft, Terraria, Starbound ja jopa Elite Dangerous, jonka piirteitä tässä jatkuvasti kaipaa avaruudessa lennellessä, taistellessa ja kauppaa käydessä (vaikkei toki samaa syvyyttä voi edes leikillään vaatia).
 
Viimeksi muokattu:
Ei jaksa nähdä sitä vaivaa, että virittelee jotkut teknikot planeetalle ja exocraftitallit niiden avulla vain, jotta saa craftin ko. planeetan pinnalle käyttöönsä kun avaruus on loputon.

Freighteriin voi rakentaa huoneen jonka avulla voit kutsua exon suoraan planeetan pinnalle. Ainoa rajoitus on, että sulla pitää olla se exon alusta rakennettuna johonkin ja freighterin pitää sijaita samassa systeemissä kuin missä itse olet.
Itsellä ei ole freighterin viimeisintä hyper drive päivitystä vielä joten en saa sitä ihan joka systeemiin, mutta yleensä sen saa kätevästi kutsuttua paikalle.
Ajoneuvojen alustat sijaitsee oman kartanon pihassa tuhansien valovuosien päässä.

Kannattaa muuten vilkaista tubesta hieman videoita muiden rakennelmista. Siellä on aika helvetin hienoa settiä tarjolla ja ihan perus rakentelussakin tämä on mun mielestä paljon parempi mitä modaamaton fallout 4.
Palikoiden snap systeemi toimii kuten kuuluu, sähköt voi vetää seinien läpi ja piilottaa kokonaan jos haluaa, maastoa voi muokata ja monien tavaroiden kokoakin voi säädellä miten haluaa.
 
Freighteriin voi rakentaa huoneen jonka avulla voit kutsua exon suoraan planeetan pinnalle. Ainoa rajoitus on, että sulla pitää olla se exon alusta rakennettuna johonkin ja freighterin pitää sijaita samassa systeemissä kuin missä itse olet.
Itsellä ei ole freighterin viimeisintä hyper drive päivitystä vielä joten en saa sitä ihan joka systeemiin, mutta yleensä sen saa kätevästi kutsuttua paikalle.
Ajoneuvojen alustat sijaitsee oman kartanon pihassa tuhansien valovuosien päässä.

Hyvä pointti. Siltikin tuntuu turhalta ja tarpeettomalta. Lähinnä hyödyllinen olisi exocraft walker, jolla voisi kerätä resursseja atmosfääristä piittamatta mutta sekin on vaan niin helppoa ilmankin kun parkkeeraa aluksen viereen ja menee hetkeksi sisään lataamaan enviroprotektionit kun ei enää ulkona tarkene. Ajoneuvoille en oikein keksi mitään tarkoitusta kun planeetat on pinnan tasolla käytännössä loputtomia, resurssit niiden pinnalla on tasaisesti jakautunut eli kaikkea on myös lähellä ja proseduraalisella pallolla ei ole mitään mihin mennä.
 
Kyllä meitsi ainakin ajautuu kauas omasta aluksesta kun aina on pakko mennä aktivoimaan vielä se yksi scannerissa näkyvä wisdomstone vai mitä ne olikaan josta oppii uusia sanoja.
Silloin kun mulla oli vielä anomalyssa avattavaa niin tuli tietenkin kaivettua kaikki salvage modulet esille ja niitähän on ihan joka paikassa.
Normaalisti käytän sitä autoa, mutta jos planeetalla on niin kova myrsky, että storm crystallit ilmestyy kerättäväksi niin silloin kutsun sen mechan paikalle ja kerään ne sillä.
80 tuntia meni ihan helposti kun questien välissä tutki planeettoja ja keräsi kaikkea tarvittavaa tulevaisuutta varten.
Yli 100 tunnin jälkeen päätin putsailla varastot ja rakentelin kaikkea arvokasta sekä myin isot määrät kaikkea turhaa pois josta en voinut mitään rakentaa. Rahaa tuli yli 500 miljoonaa.
 
Kyllä meitsi ainakin ajautuu kauas omasta aluksesta kun aina on pakko mennä aktivoimaan vielä se yksi scannerissa näkyvä wisdomstone vai mitä ne olikaan josta oppii uusia sanoja.

Niin paitsi että hyppäämällä uuteen asutettuun systeemiin (joita on loputtomasti?), pääsee uudelle asemalle, jossa on taas ainakin tusinan verran NPC:itä jotka ajavat saman asian paljon nopeammin ja silti ihan liian työläästi. Ja samalla saat niitä inventory slotteja ostettua ja löydät hyviä S-luokan upgradeja kaupoista.
 
Mikäs siinä jos haluaa pelinsä pelata toistamalla tuota samaa kaavaa.
Ei ihmekään jos alkaa tuntumaan, että se peli puuttuu kun vaan pomppii asemalta toiselle.
Itse vaihdoin systeemiä silloin kun joku quest sitä vaati ja samalla varusteet ja inventaario parani pikkuhiljaa.
Vasta 80 tunnin jälkeen mulla oli kaikki isommat questit tehtynä ja jäljellä oli enää se keskipisteeseen meneminen.

Nykyään mulla on iso avaruuslaivasto, se elävä alus ja muutama muu freighterin hangaarissa, maksimi inventaario, 2 s luokan multitoolia joista toinen on taisteluun ja toinen skannaukseen ja 650 miljoonaa tilillä.
Ainoa kerta kun peli tuntui puuduttavalta oli sen elävän aluksen hankkiminen, koska siinä lennetään neljä kertaa planeetalle josta pitää kordinaattien avulla löytää oikea paikka ja sitten odotetaan taas 10-16 tuntia.
Muuten ollut aina kiinnostavaa ja kivaa tekemistä kun on tehnyt vaihtelevasti asioita.
 
Muuten ollut aina kiinnostavaa ja kivaa tekemistä kun on tehnyt vaihtelevasti asioita.

Tässä mulle ainakin tullut ongelmaksi, että vaikka miten yrität tehdä vaihtelevasti juttuja, niin oikeastaan kaikki mitä teet lopun viimeksi on joko sitä suht samaa grindausta tai käytännössä samojen (ainoastaan näennäisesti erilaisten) asioiden loputonta toistoa. Nyt on n.25h kellossa ja fiilikset on "ei tässä ole mitään järkeä". Pelimekaniikat kun oppii kunnolla, on tutkinut yhtä ja toista ja tarinaakin seurannut, niin huomasin hyvin nopeasti, että peli vaan ei ole hauska pelata. Yksi isoja pettymyksiä oli miten itseääntoistavia planeetat ovat, eikä yksikään niistä tunnu edes etäisesti "oikealta" paikalta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä jos haluaa pelinsä pelata toistamalla tuota samaa kaavaa.
Ei ihmekään jos alkaa tuntumaan, että se peli puuttuu kun vaan pomppii asemalta toiselle.
Itse vaihdoin systeemiä silloin kun joku quest sitä vaati ja samalla varusteet ja inventaario parani pikkuhiljaa.
Vasta 80 tunnin jälkeen mulla oli kaikki isommat questit tehtynä ja jäljellä oli enää se keskipisteeseen meneminen.

Nykyään mulla on iso avaruuslaivasto, se elävä alus ja muutama muu freighterin hangaarissa, maksimi inventaario, 2 s luokan multitoolia joista toinen on taisteluun ja toinen skannaukseen ja 650 miljoonaa tilillä.
Ainoa kerta kun peli tuntui puuduttavalta oli sen elävän aluksen hankkiminen, koska siinä lennetään neljä kertaa planeetalle josta pitää kordinaattien avulla löytää oikea paikka ja sitten odotetaan taas 10-16 tuntia.
Muuten ollut aina kiinnostavaa ja kivaa tekemistä kun on tehnyt vaihtelevasti asioita.

Meillä on varmaan ihan erilainen määritelmä sanalle "peli". Jos pitää itse mennä perse edellä puuhun jotta olisi haastetta tai hommassa menisi aikaa, on kyse kyllä muusta kuin pelistä. Peli omassa mielessäni sisältää rajoitteet ja säännöt sekä tavoitteen. Pelaaja pyrkii voittamaan.
 
Siinä on rajoitteet ja säännöt. Toi sun pelityyli jossa yritetään tehdä kaikki mahdollisimman äkkiä ja tehokkaasti muistuttaa lähinnä jotain min-max grindausta.
Ihan sama kun jotkut käyttää kaikki tunnetut exploitit joilla kehitetään parissa tunnissa skyrim hahmosta ylivoimainen ja sitten itketään kuinka ylivoimainen se on eikä pelissä ole enää mitään järkeä.
Enkä mä mitään perse edellä puuhun ole mennyt vaan pelannut kuten tekijät on varmaan tarkoittaneet eli tehnyt questeja ja tutkinut planeettoja sekä kerännyt resursseja ja olen jopa kehdannut nauttia siitä.
 
Siinä on rajoitteet ja säännöt. Toi sun pelityyli jossa yritetään tehdä kaikki mahdollisimman äkkiä ja tehokkaasti muistuttaa lähinnä jotain min-max grindausta.
Ihan sama kun jotkut käyttää kaikki tunnetut exploitit joilla kehitetään parissa tunnissa skyrim hahmosta ylivoimainen ja sitten itketään kuinka ylivoimainen se on eikä pelissä ole enää mitään järkeä.
Enkä mä mitään perse edellä puuhun ole mennyt vaan pelannut kuten tekijät on varmaan tarkoittaneet eli tehnyt questeja ja tutkinut planeettoja sekä kerännyt resursseja ja olen jopa kehdannut nauttia siitä.

Olen varma, että pelien tekijät rakastavat kaltaisiasi pelaajia :)
 
-Missään muussa tavassa tehdä rahaa ei ole mitään järkeä kun vertaa S-luokan modatulla skannerilla kasvien ja eläinten skannailuun

Base buildingiä en vielä ole kunnolla testannut mutta sähköhommat ja muut on ihan jees. En osaa sanoa, toimiiko maaston tasoitus yms. nykyisin jo hyvin. Exocraftit, walkerit, living shipit jne. edelleen testaamatta.

Yhdyn aikalailla muuten noihin kommentteihin, mutta tämä ei ole lähelläkään totuutta. Valitettavasti rahan tekeminen on vielä helpompaa kuin skannailu, ja rahaa saa exponentiaalisesti enemmän ja enemmän.. Mitä enemmän on rahaa ostaa resursseja, sitä enemmän saat rahaa.

Ensin käytä pari tuntia siihen että etsii niitä juttuja joilla voi anonalysta avata uusia reseptejä. Avaat sieltä sen mainaukseen käytettävän tornin, säilytyssiilon ja jonkun skannerin lisäosan.

Näitä rakennat ensin muutaman kunhan löytyy hyvä spotti niille (arvokas materiaali A+ tier) skannerin avulla, jonka jälkeen odota X tuntia. Ei tarvitse edes pelata kun toimii silloinkin jos avaat pelin vaikka seuraavana päivänä.

Sanotaan että farmi on vaikka indium.. Tuut takaisin peliin niin siellä odottaa sua muutamatuhat indiumia. Ne myyt ja hups sulla onkin jo miljoonia. Ostat resursseja joiden avulla rakennat lisää mainaustorneja ja säilytykseen niitä siiloja... Ens kerralla saatkin jo kymmeniä tuhansia indiumia. Ja jatkuu vain.

Tuossa ei oo mitään rajaa kuinka monta tornia voit yhdelle esiintymälle rakentaa.. Voit ihan oikeasti kerätä sitä rahaa lopulta 100M/tunti... Tai enemmän.

Sitten kun on noin paljon jo rahaa niin millään ei ole mitään väliä. Miksi kerätä mitään turhaan kun voit vain ostaa kaiken. Paras alus, paras freighter, parhaat alukset sinne ja rahaa siltikin on vain ihan liikaa.

Oma into meni täysin peliin viimeksi kun pelasin, juuri vähän sen jälkeen kun "kaikki" oli hommattu. Freighter ja sen missionit on myöskin täysin turhia koska pääosin niistä saa rahaa jota et tarvitse.

Hieman typerää muuten että ok, jos myyt samaa resurssia liikaa niin arvo tippuu. Joo. Mut myyt sen yhden 9999 stackin ja hyppäät toiselle planeetalle niin ei se arvo siellä ole tippunut..
 
@-Dist

Joo, en epäile, ettei tehokkaampiakin tapoja olisi. Jossain mainittiin, että etsimällä pari sopivaa avaruusasemaa ja treidaamalla niiden välillä (teleportti tekee koko hommasta loren tasollakin aika koomista) voi saada valtavia voittoja nopeasti. Mutta skannailemalla mennessään saa myös rahat freightereihin ja muihin siinä sivussa kun pelissä on vielä mielenkiintoa nähdä uutta.

Naniitteja (sitä jolla ne reseptit saa anomalysta) on helppo hankkia tekemällä tehtäviä, joissa pitää tappaa eläimiä tai niitä sentineleitä. Itse löysin nopeasti paradise planeetan, jolla oli hitosti eläimiä ja korkea sentinel activity. Sinne teleportilla ja saa monta tehtävää kerralla tehtyä. Teleporterilla pois niin ei tartte hoveroida odottamassa sentinelien rauhoittumista. Toki uusiin järjestelmiin loikkien, skannaillen ja dataa uploadaten saa myös enemmän naniitteja kuin keksii käyttöä.

Sehän tässä on, että teit mitä vaan niin saat valtavasti kaikkea. Voit kirjaimellisesti pysähtyä avaruudessa minne vaan ja hetkessä sinua ympäröi asteroidikenttä, josta irtoaa loputtomasti kultaa, hopeaa, platinaa, tritiumia moottoreihin jne. "Power pelaamisen" välttely tässä olisi analogista jossain RPG:ssä sille, että katot että kappas, tippuipa hyvä miekka mutta en nyt ota tuota kun on turhan hyvä ja pelintekijät varmaan ajatteli, että vedän tällä daggerilla vielä pari tasoa ainakin.
 
Olen vähän puristanut eteenpäin ja juuri se planeettojen mitäänsanomattomuus kalvaa. Tuli mieleen, että monen erilaisen biomin planeetat loistaa kokonaan poissaoloaan. Jos tässä olisi vähän monipuolisemmat pallot, saattaisi niille jaksaa rakennella teleporttereita, kulkuvälineitä jne. ja tutkia samaa boltsia paljon kauemmin. Nykyisellä mallilla kun laskeudut atmosfääriin ja näet saaren merellä, voit todeta, että "jaahas ja pois, pelkkiä pieniä saaria valtameressä". Miten jos olisikin niin, että samalla planeetalla voisi olla hiekkaerämaata, metsäistä aluetta, isoja meriä ja napa-alueilla jäätä? Vähän kuin Maa-planeetalla.

Kokeilin noita indiumin mainaajia mutta jostain syystä vaikka niitä on viisi siinä ryppäänä ja jokaisella joku 480-500/h, 16h jälkeen siellä on silti vain joku 6000 yksikköä odottamassa. Toki planeetalla on yö puolet ajasta ja akut on tyhjät nopeasti kun ei aurinkokennot pelaa. Mutta silti pitäisi olla paljon enemmän. Kaikki on samassa siiloverkossa putkineen joten ei pitäisi olla mitään onglemia ja kapasiteettia piisaa. Siitä 6000 yksiköstä saa 2-3 miljoonaa, jonka saa paljon nopeammin skannailemalla. Toki sen eteen ei tartte juuri mitään tehdä eli mukava lisä.
 
Periaatteessahan tässä on 3 erilaista planeettaa. Helpot, mediumit ja hardit.
Kukkasilla on eri nimet mutta siellä helpoilla planeetoilla niistä saa samat materiaalit joka pallolla.
Itselle ei oikein alun ihmettelyn jälkeen maistunut tuo sama planeetta eri nimellä loputtomiin.

Vaikka yleensä maistuu juuri päämäärättömät survival pelit niin tässä ei tuntunut olevan oikein mitään imua sen alun jälkeen.
 
Joo, jotenkin tulee sellainen tunne, että kas kun pelitiimi ei koskaan ole miettinyt, että miltä tuollaisella hiilipohjaista elämää ylläpitävällä planeetalla oikeasti näyttää. Että siellä on erilaisia maastotyyppejä, biomeja, metsiä, avointa, vuodenaikoja, paikallisia säätiloja jne. Planeetat on kuitenin tämän pelin pääpontti joten niiden pitäisi olla hyvin toteutettu ja mielenkiintoisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 730
Viestejä
4 494 169
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom