Nettitreffit + Tinder

Työkaveri teki tästä joskus kokeen. Kuvaton Tinder-profiili ja tekstinä oli jotain tyylin:
"Ex-urheilija, jolla talous kunnossa".

Tykkäyksiä tuli niin perkeleesti.
Varmaan tykkäyksiä satelee mutta livenä reaktio voi olla toinen, kun olikin mätisäkki eikä massisetä urheilija. Mutta pääasia, että töissä voi esitellä äijille tykkäyksien määrää.

Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuo Tinderin maailma on niin kuin postimyyntiluettelo. Selailet ja tsekkailet oisko saatavilla jotakin itselle sopivaa. Ja jos tuote ei vastaa kuvausta, niin palautusoikeus toimii. Ihanaa tämä nopeiden nautintojen kertakäyttökulttuuri.

Eräs tuntemani kaveri teki kuvattoman profiilin, mutta hyvällä profiilitekstillä. Tykkäyksiä, treffejä ja wa-keskusteluja & puheluja seurasi, hyvä kumppani löytyi neljänsillä treffeillä ja Tinder-tili parkkiin reilun parin kuukauden jälkeen.
Voiko tinderiin tehdä kuvattoman profiilin? Ajattelin,että ne bännätään heti. Itse olen sitä vältellyt, koska ihmiset ottaa sieltä kuvia jonnekin ylilaudalle haukuttavaksi.

Voiko tinderiin tehdä kuvattoman profiilin? Ajattelin,että ne bännätään heti. Itse olen sitä vältellyt, koska ihmiset ottaa sieltä kuvia jonnekin ylilaudalle haukuttavaksi.
No siis kuvista ei tarvitse olla tunnistettavissa, ei kasvokuvia, kuvia luonnosta tms.

No siis kuvista ei tarvitse olla tunnistettavissa, ei kasvokuvia, kuvia luonnosta tms.
Ja niitä ei bännätä? Tämä oli ihan kiva tieto. Olen pohtinut,että pitäisikö etsiä jotain vähän erilaista ja tinderillä tavoittaisi nopeammin laajemman ihmismassan. Tekstillä pääsisi alkuun ja voisi katsoa, löytyisikö samaa etsivää.

Kävinpä nyt sitten tekemässä päivällä profiilin. Tällainen hyvänä naamapäivänä solid 6-7 ja riittävän kirjoitustaitoinen on hyvä sosiaalinen koe. Olen viimeksi ollut vapailla markkinoilla yli 25 vuotta sitten, joten ihan tyhjästä lähtee :lol:

Parikymmentä tykkäystä näyttää tulleen, joten vielä on toivoa. Onneksi en ole missään nimessä epätoivoinen vaan jos jotain saa aikaan ja itsensä enemmän sosiaalisiin kuvioihin niin se on vaan plussaa.

Ja niitä ei bännätä? Tämä oli ihan kiva tieto. Olen pohtinut,että pitäisikö etsiä jotain vähän erilaista ja tinderillä tavoittaisi nopeammin laajemman ihmismassan. Tekstillä pääsisi alkuun ja voisi katsoa, löytyisikö samaa etsivää.
Mitä sitten vaikka joku sen johonkin ylilaudalle postaa? Ei sinne varmaan kannata sellaisia kuvia laittaa joita ei muissakaan kanavissa voisi julkaista. Eli siis pro tippinä mitään kyrvän kuvia ja välilihan esittelyjä ei sinne kannata laittaa. Muutoin taas kuvattomalla profiililla pärjäämismahdollisuus on jotain 0 ja -100% väliltä.

Mitä sitten vaikka joku sen johonkin ylilaudalle postaa? Ei sinne varmaan kannata sellaisia kuvia laittaa joita ei muissakaan kanavissa voisi julkaista. Eli siis pro tippinä mitään kyrvän kuvia ja välilihan esittelyjä ei sinne kannata laittaa. Muutoin taas kuvattomalla profiililla pärjäämismahdollisuus on jotain 0 ja -100% väliltä.
Minä en postaa nettiin mitään kuvia itsestäni. Kylläpä sulla menee ajatukset laukalle nopsaa tuossa.

Voiko tinderiin tehdä kuvattoman profiilin? Ajattelin,että ne bännätään heti.
Sitten Tinder ei ole sinulle. Siellä pointti on, että näkee miltä toinen näyttää ja sitten swipe. Harva jaksaa mitään piilonaamoja lähteä tapaamaan.
Hyvin nopeasti Tinder vieläpä niin sanotusti shadowbannaa kuvattomat profiilit, eli lyhyen alkunäkyvyyden jälkeen profiilisi ei edes näy kenellekään. Harkitsisin itsekin uudelleen koko palveluun rekisteröitymistä, jos kuvien lataaminen on kynnyskysymys.

"I don’t want to upload a face photo. What are my options?
We understand if you don’t want to upload a photo of your face. Your profile will be hidden from others and you won't be able to use certain features, such as Likes, Super Likes, Boost, or Super Boost. Remember, having a clear photo of you could increase your chances of connecting with people."

Hyvin nopeasti Tinder vieläpä niin sanotusti shadowbannaa kuvattomat profiilit, eli lyhyen alkunäkyvyyden jälkeen profiilisi ei edes näy kenellekään. Harkitsisin itsekin uudelleen koko palveluun rekisteröitymistä, jos kuvien lataaminen on kynnyskysymys.

"I don’t want to upload a face photo. What are my options?
We understand if you don’t want to upload a photo of your face. Your profile will be hidden from others and you won't be able to use certain features, such as Likes, Super Likes, Boost, or Super Boost. Remember, having a clear photo of you could increase your chances of connecting with people."
Tuleekohan epäselvästä naamakuvastakin varjobänniä. Bänniä (kroppa)kuvattomille naisille sanon minä. :) Itseasiassa bänniin koko roska. No ei vaiskaan, kai tuossa on vaan otettava se riski että vaikka työ"kaverit" voivat naureskella kun on pärställään seuraa hakemassa tai jotain.

e. joo on siinä naamansa nettiin laittamisessa kai jotain oikeita riskejäkin, voidaan kai periaatteessa käyttää kuvia jossain feikki-identiteettihuijauksessa tms

Viimeksi muokattu:
kai tuossa on vaan otettava se riski että vaikka työ"kaverit" voivat naureskella kun on pärställään seuraa hakemassa tai jotain.
Ööh? Työkaverit voi nauraa vain, jos ne itsekin selailee siellä. Deittailet itsellesi, etkä työpaikan arviointiraadille. Mitään väliä mitä muut ajattelee :tup:

Ja jos noin heikko itsetunto on niin täällähän sitä vasta ruoditaankin miksi ei voi kuvia laittaa. Siinä tapauksessakin helpommalla pääsisi kun vain laittaa ne kuvat 😃

Jos itsetunto ei kestä kuvan laittamista niin miettisin kyllä onko Tinderit ja vastaavat sua varten. Ainakin miehille siellä tulee niin tylyä käytöstä, rejektoinnista nyt puhumattakaan, että pitää olla itsetunto kunnossa ettei mene ne viimeisetkin rippeet.

Sitten jos ajatellaan että joku näpsäkän oloinen nainen saa kymmeniä tykkäyksiä päivässä, ja niistä pitäisi valita ehkä yksi jonka kanssa juttelee koska ei se aika kaikkeen riitä. Jos näistä kymmenistä jollain ei ole kuvaa, niin mitäpä luulet tuleeko hän valituksi muiden joukosta? Sokkotreffit kun päättyy lähes poikkeuksetta pettymykseen, niin miksi edes yrittää kun on kymmeniä tykkäyksiä joissa jo tietää että etukäteen että ulkonäkö miellyttää silmää. Nämä palvelut ovat vahvasti ulkonäkökeskeisiä. Supliilkki ihminen voi menestyä, mutta vain jos myös ulkonäkö miellyttää. Jos ulkonäkö ei miellytä niin ei pääse edes näyttämään kuinka mukava ihminen muuten olisi. Varsinkin naiselle on jo minun mielestä muutekin erittäin haastavaa lähteä tutustumaan ihmiseen jonka ulkonäkö ei miellytä, vaikka muuten olisi kuinka mukava. Ei mahdotonta, mutta erittäin haastavaa. Ja jos vastakkain on profiili jossa ei ole kuvaa, vs. profiili jossa on kuva ja se miellyttää, niin mitäpä luulet kumpi saa matchin?

Ei välttämättä. Vastapelurillakin voi olla kuvaton, mutta silti kiinnostava profiili. Ulkonäköä ja olemusta voi kuvailla myös sanoin. Toki on oltava rehellinen, muuten ekat treffit voivat jäädä melko lyhyiksi. Lisäksi eri ikäisillä voi olla aika erilaiset kriteerit ja toiveet kumppanille. Entinen atleetti, nykyinen kotletti ei ehkä pidä rimaa yhtä korkealla kuin komeampi/kauniimpi yksilö.

Jos itsetunto ei kestä kuvan laittamista niin miettisin kyllä onko Tinderit ja vastaavat sua varten. Ainakin miehille siellä tulee niin tylyä käytöstä, rejektoinnista nyt puhumattakaan, että pitää olla itsetunto kunnossa ettei mene ne viimeisetkin rippeet.

Sitten jos ajatellaan että joku näpsäkän oloinen nainen saa kymmeniä tykkäyksiä päivässä, ja niistä pitäisi valita ehkä yksi jonka kanssa juttelee koska ei se aika kaikkeen riitä. Jos näistä kymmenistä jollain ei ole kuvaa, niin mitäpä luulet tuleeko hän valituksi muiden joukosta? Sokkotreffit kun päättyy lähes poikkeuksetta pettymykseen, niin miksi edes yrittää kun on kymmeniä tykkäyksiä joissa jo tietää että etukäteen että ulkonäkö miellyttää silmää. Nämä palvelut ovat vahvasti ulkonäkökeskeisiä. Supliilkki ihminen voi menestyä, mutta vain jos myös ulkonäkö miellyttää. Jos ulkonäkö ei miellytä niin ei pääse edes näyttämään kuinka mukava ihminen muuten olisi. Varsinkin naiselle on jo minun mielestä muutekin erittäin haastavaa lähteä tutustumaan ihmiseen jonka ulkonäkö ei miellytä, vaikka muuten olisi kuinka mukava. Ei mahdotonta, mutta erittäin haastavaa. Ja jos vastakkain on profiili jossa ei ole kuvaa, vs. profiili jossa on kuva ja se miellyttää, niin mitäpä luulet kumpi saa matchin?
Lähteekö joku treffeille, ennen kun on tutustuttu paremmin ja vaihdettu kuvia ja ajatuksia, puheluita ym. vaikka WA:ssa? No varmaan joku ainakin.

Lähteekö joku treffeille, ennen kun on tutustuttu paremmin ja vaihdettu kuvia ja ajatuksia, puheluita ym. vaikka WA:ssa? No varmaan joku ainakin.
Joku lähtee joku ei. Jollekin WA ja puhelinnumeron antaminen on intiimimpää kuin tapaaminen, eli haluaa ensin tavata ennen kuin antaa numeronsa.

Mutta oleellista on se, ettei näissä palveluissa niin vaan jutella. Ensin pitää tulla se match. Jos sitä ei tule niin et pääse koskaan kertomaan kuinka mahtava ja mukava ja hyvännäköinen tyyppi on. Ja jos ei ole kuvaa niin sinua ei huomata siitä valtavasta massasta joilla on se kuva ja vieläpä sellainen kuva että se kiinnostaa.

Kaiholla muistelen aikaa jolloin netissä oli oikeasti aktiivisia esim. kaupunkikohtaisia keskusteluryhmiä. Siellä ihmismassassa kun keskusteli toisten kanssa, niin joku muukin saattoi kiinnostua kun puhui vaikka hänelle mielenkiintoisista asioista. Nykyään näissä deittisovelluksissa on tämä pre-screening joka pitää huolen että et pääse edes keskustelamaan ellei joku sinua valitse.

Ei välttämättä. Vastapelurillakin voi olla kuvaton, mutta silti kiinnostava profiili. Ulkonäköä ja olemusta voi kuvailla myös sanoin. Toki on oltava rehellinen, muuten ekat treffit voivat jäädä melko lyhyiksi. Lisäksi eri ikäisillä voi olla aika erilaiset kriteerit ja toiveet kumppanille. Entinen atleetti, nykyinen kotletti ei ehkä pidä rimaa yhtä korkealla kuin komeampi/kauniimpi yksilö.
Onnea. Laita profiili pystyyn ja kerro miten meni.

Sitten Tinder ei ole sinulle. Siellä pointti on, että näkee miltä toinen näyttää ja sitten swipe. Harva jaksaa mitään piilonaamoja lähteä tapaamaan.
No sellainen ihminen ei ole minulle. En minä ala omia kriteereitä laskemaan, vaikka kuinka muut siellä perseilee. Tehkää te niin kuin haluatte ja muut omalla tavallaan. Kyllä ajattelin kokeilla ihan huvikseni jossain välissä nyt kun tämän tiedon sain :D älkää menettäkö yöunianne!

Joku lähtee joku ei. Jollekin WA ja puhelinnumeron antaminen on intiimimpää kuin tapaaminen, eli haluaa ensin tavata ennen kuin antaa numeronsa.

Mutta oleellista on se, ettei näissä palveluissa niin vaan jutella. Ensin pitää tulla se match. Jos sitä ei tule niin et pääse koskaan kertomaan kuinka mahtava ja mukava ja hyvännäköinen tyyppi on. Ja jos ei ole kuvaa niin sinua ei huomata siitä valtavasta massasta joilla on se kuva ja vieläpä sellainen kuva että se kiinnostaa.

Kaiholla muistelen aikaa jolloin netissä oli oikeasti aktiivisia esim. kaupunkikohtaisia keskusteluryhmiä. Siellä ihmismassassa kun keskusteli toisten kanssa, niin joku muukin saattoi kiinnostua kun puhui vaikka hänelle mielenkiintoisista asioista. Nykyään näissä deittisovelluksissa on tämä pre-screening joka pitää huolen että et pääse edes keskustelamaan ellei joku sinua valitse.
Facebookissa on paljon ryhmiä, osa kaupunkikohtaisia. Myös jotain treffiryhmiä yms on aika isojakin. Näistä oli jotain lehtijuttua välillä. En osaa nimiä heittää, mutta kaivelemalle löytyy varmasti. Osa harraste,osa kaupunki, osa sinkkuryhmiä. Siellä pääsee keskustelemaan varmaan vähän samalla tavalla kuin aikoinaan.

Kävinpä nyt sitten tekemässä päivällä profiilin. Tällainen hyvänä naamapäivänä solid 6-7 ja riittävän kirjoitustaitoinen on hyvä sosiaalinen koe. Olen viimeksi ollut vapailla markkinoilla yli 25 vuotta sitten, joten ihan tyhjästä lähtee :lol:

Parikymmentä tykkäystä näyttää tulleen, joten vielä on toivoa. Onneksi en ole missään nimessä epätoivoinen vaan jos jotain saa aikaan ja itsensä enemmän sosiaalisiin kuvioihin niin se on vaan plussaa.
Pistetäänpä pieni tilannekatsaus ja omia havaintoja ketjun aiheeseen liittyen. Tällä hetkellä siis ollut tili noin puolitoista viikkoa Tinderissä ja vajaan viikon Hingessä. Tinderiin laitoin platinan ja HingeX käytössä; totesin, että koska en ole välttämättä ensivilkaisulta sitä A-luokkaa, on exposuren määrää lisättävä.

Tinderin alkurysäys tuotti ehkä kolmisenkymmentä tykkäystä pienellä aikavälillä. Käytännössä 95% Tinderissä swaipattu vasemmalle, koska joko kasvot eivät miellyttäneet, profiilissa jotain mikä ei todellakaan osu tai sitten profiilissa on vain ne pakolliset monivalinnat ja niitäkin tosi vähän. Olisi esimerkiksi oikein kiva, jos ihmiset laittaisi sen omaa itseään lähimmän persoonallisuustyypin näkyviin (terveisin semi-ISTJ, joka ei pärjää liian ekstroverttien kanssa). Kasvojen miellyttävyyteen liittyen, en tarkoita tässä nyt sitä, että pitää olla platinablondia, töröhuulta tai tissivakoa kuvat täynnä. Itse asiassa niillä pääsee vasemmalle, ei ole minun juttuni. Yritän vaan löytää kuvista jonkun itseä miellyttävän tekijän, kyllä sen huomaa jos osuu kohdalle.

Molemmissa tipahtelee tykkäyksiä aina silloin tällöin, saattaa tulla pari-kolme päivässä kumpaankin, kuten vaikka tänään. En ole laskenut mitään kokonaismäärää kun en jätä listoille sellaisia, joista tiedän, etten ole kiinnostunut. Kuitenkin sen verran paljon niitä on ehtinyt tulla, että voisin sanoa profiilini olevan ehkä jopa keskimääräistä parempi nyt muutaman kierroksen niitä hiottuani. Hingessä on tullut useampi tykkäys niin omastakin mielestä onnistuneeseen kuvaan (kiitos loppukesän ilta-auringolle, joka upgreidaa tällaisen hopeaketun ohikiitävän hetken ajaksi naamatasolle 7,5) kuin myös niihin prompteihin. Promptit ovatkin omasta mielestäni se juttu, mikä tekee Hingestä paremman kun hakee jotain ihan tosimielessä. Niihin vastataan hyvin eri tavoilla, ja vastauksista saa huomattavasti paremman käsityksen ihmisen ajatusmaailmasta. Sille iso plussa. Saman saa toki rakenneltua Tinderin profiilitekstillä, mutta ilmeisesti monella se kirjoittamisen kynnys on aika korkea. Itse olen yrittänyt kirjoittaa niin paljon ja rehellisesti kuin mahdollista, koska se ensivaikutelma pitää näissä kuitenkin tehdä ruudulla eikä livenä ja en halua tuhlata kummankaan osapuolen aikaa.

Välimatka mietityttää aina, koska se vaatii työssäkäyvältä kuitenkin omia järjestelyitään, jotta mahdollisen parisuhteen pystyisi ihan oikeasti rakentamaan. Paras tietysti olisi, jos lähistöltä löytyisi joku, mutta päijäthämäläiselle tarjonta on selkeästi vähäisempää ja on käytännössä pakko pitää raja riittävän kaukana ajatellen esim. Helsinkiä.

Olen aloittanut keskustelun neljästi (kolme ekaa Tinderissä, neljäs Hingessä). Yksi, joka matchasi minun tykkäykseeni - unmatch kun avasin pelin. Kaksi seuraavaa olivat tykänneet minusta, ja ensimmäiseltä unmatch (kysyin ihan avoimin mielin, mitä on mysteerin takana kun ihan mielenkiinnosta matchasin äärimmäisen minimalistisen profiilin henkilön kanssa), toinen ei vastannut mitään, olemme edelleen match.
Neljäs oli tykännyt kuvastani Hingessä ja suht rajallisesta profiilista huolimatta (kiitos kuitenkin niistä promptivastauksista) kävin nappaamassa matchin ja laitoin heti perään viestin ja pyysin vähän lisätietoja niin saadaan keskustelu alkuun. Vaihdeltiin siinä perjantain mittaan muutama viesti, lähinnä käytiin läpi mikä tilanne on ja mitä toinen hakee, ja saatiin nyt sovittua treffit tulevalle maanantaille kun olen itse reissun päällä loppuviikon ja maanantai sitten vielä lomaa. Varovainen positiivisuus ilmassa ja on itse asiassa hyvä, että tässä on pieni hetki aikaa ennen tapaamista. Itseni pitää kuitenkin aina miettiä, voiko homma toimia niillä reunaehdoilla tai tarpeilla mitä molemmilla on ja tässä tapauksessa ne olisi aika helppokin sovitella yhteen, jos keskustelussa ei tule esiin mitään kovin ihmeellistä. Enemmän se on vaan sitten kemioista kiinni. On ne ekat ensitreffit 29 vuoden jälkeen näin pienellä vaivalla kuitenkin aika mukava juttu, vaikkei siitä mitään enempää tulisikaan.

Täytyy varmaan jatkaa tästä sitten taas kun on jotain raportoitavaa :lol:

No oliko sillä partnerien määrällä merkitystä?

Kyllä sillä on negatiivinen vaikutus. Kukin voi katsoa tuon videon tarkemmin analyyseistä.

Itse aiheeseen. Nyt jälkikäteen ajateltuna tuo Tinder lähinnä kuvottaa. Koskaan taas sinkkuna, niin todennäköisesti katsoisin enemmän mahdollisuuksia livenä. Jotenkin jo ajatuksen tasolla sitä työmaata Tinderissä ei vaan jaksais uudelleen. Vähä niinku tuokin vaihe piti elämässä elää pois.

Nyt saa ihan eri perspektiiviä tohon kun sitä sovellusta ei enää ole ja pyöri siinä limbossa.

Paljo todennäköisemmin niitä helmiä löytyy ihan reaalimaailmasta kun vähä laittaa pokkaa kysyä kahville tai ulos.

Paljo todennäköisemmin niitä helmiä löytyy ihan reaalimaailmasta kun vähä laittaa pokkaa kysyä kahville tai ulos.
Valitettavasti ne kohtaamisten määrät on huomattavasti pienempiä reaalimaailmassa, vaikka niihin yrittäisi ajautua. Olen tietoisesti tai tiedostamatta hakenut kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen tavallisissa tilanteissa viimeiset puoli vuotta, mutta ei oikeastaan minkäänlaisia tuloksia. Baareissa keskustelun virittäminen on aika toivotonta koska a) ihmiset ei käy niissä nykyään siihen malliin kuin itse aloitellessani 90-luvun puolivälissä, b) meteli on aivan liian kova tai c) sinne ei olla lähdetty hakemaan mitään lähestymisiä vaan lähinnä viettämään aikaa kavereiden kanssa ja se siitä. Pokasta se ei ole kiinni, sitä riittää kyllä.

En ole itse lähtenyt vielä tutustumaan noihin. Täytyy katsoa tämä appien puoli ensin ja muuttaa sitten suunnitelmia, jos näyttää menevän hankalaksi. Itsellä on toki siitä hyvä tilanne, että viihdyn myös itsekseni ja tulen hyvin toimeen omillani enkä koe pakottavaa tarvetta olla parisuhteessa. Lähinnä kyse on siitä, että minulla olisi vielä annettavaa jollekin toiselle ja olisi mukava löytää win-win -tilanne jonkun kanssa.

Olisi esimerkiksi oikein kiva, jos ihmiset laittaisi sen omaa itseään lähimmän persoonallisuustyypin näkyviin (terveisin semi-ISTJ, joka ei pärjää liian ekstroverttien kanssa).

Tästä sen verran, että eikö nuo nelikirjaimiset persoonallisuustyypit ole lähinnä hömppää?

Ekstrovertti/introvertti taitaa taas olla eri juttu. Mutta mitä tarkoitat ettet pärjää liian ekstroverttien kanssa? :)

Tästä sen verran, että eikö nuo nelikirjaimiset persoonallisuustyypit ole lähinnä hömppää?

Ekstrovertti/introvertti taitaa taas olla eri juttu. Mutta mitä tarkoitat ettet pärjää liian ekstroverttien kanssa? :)
Löydän itsestäni todella paljon ISTJ:n ominaisuuksia ja se kuvaa minua hyvien ja huonojen puolien osalta ehkä 75-prosenttisesti, riippuu tietysti tilanteesta. Onhan ne karkeita jakoja, mutta suuntaa-antavia. En suoraan tyrmäisi hömpäksi, itse tutustuin näihin tarkemmin vasta nyt kun aloin ihmettelemään, että mikä se tällainen luokittelu on :D Tekoälyltä sai aika hyvät kuvaukset.

Olen siis sosiaalinen introvertti, jolla on paljon ekstrovertin ominaisuuksia eli en esimerkiksi pelkää olla esillä tai ole mitenkään ujo ja työurallakin varmaan sen takia päätynyt pois sieltä perinteisestä core IT-lokerosta. Sillä on kuitenkin vastapainona se, että sosiaalinen akku on välillä aika tyhjä ja se vaatii sitten lataamista rauhallisessa ympäristössä kuten kotona, ja usein ihan omissa oloissani. Hyvin ekstrovertti kumppani saattaa kokea minut tämän takia tylsäksi, koska minulla ei todellakaan ole koko ajan jotain menossa ja itse ahdistun siitä kun tulee olo, että joku odottaa minulta jotain mihin en pysty. Vuorovaikutustilanteessa pärjään siis helposti, mutta en välttämättä pysty olemaan 24/7 läsnä.

Löydän itsestäni todella paljon ISTJ:n ominaisuuksia ja se kuvaa minua hyvien ja huonojen puolien osalta ehkä 75-prosenttisesti, riippuu tietysti tilanteesta. Onhan ne karkeita jakoja, mutta suuntaa-antavia. En suoraan tyrmäisi hömpäksi, itse tutustuin näihin tarkemmin vasta nyt kun aloin ihmettelemään, että mikä se tällainen luokittelu on :D Tekoälyltä sai aika hyvät kuvaukset.

Muistaakseni luin jostain Ylen tai hesarin artikkelista, että Myers-Briggs on testinä kehno, mutta näemmä Wikipedia-artikkelissa on tykitetty ihan kunnolla. Ehkä ihan hyvä ettei monilla ole tuota profiilissa. :D

The perceived accuracy of test results relies on the Barnum effect, flattery, and confirmation bias, leading participants to personally identify with descriptions that are somewhat desirable, vague, and widely applicable.[10] As a psychometric indicator, the test exhibits significant deficiencies, including poor validity, poor reliability, measuring supposedly dichotomous categories that are not independent, and not being comprehensive.[11][12][13][14]

Despite its popularity, the MBTI has been widely regarded as pseudoscience by the scientific community.[1][3][2] The validity (statistical validity and test validity) of the MBTI as a psychometric instrument has been the subject of much criticism. Media reports have called the test "pretty much meaningless",[67] and "one of the worst personality tests in existence".[68] The psychologist Adam Grant is especially vocal against MBTI. He called it "the fad that won't die" in a Psychology Today article.[11] Psychometric specialist Robert Hogan wrote: "Most personality psychologists regard the MBTI as little more than an elaborate Chinese fortune cookie".[69] Nicholas Campion comments that this is "a fascinating example of 'disguised astrology', masquerading as science in order to claim respectability."[70]

Muistaakseni luin jostain Ylen tai hesarin artikkelista, että Myers-Briggs on testinä kehno, mutta näemmä Wikipedia-artikkelissa on tykitetty ihan kunnolla. Ehkä ihan hyvä ettei monilla ole tuota profiilissa. :D
No, itse ajattelen tuota lähinnä sellaisena karkeana ekstro-/introvertti, järki/tunteet -jaon mukaisena luokitteluna. Kaikissa meissä on omat yksilölliset piirteemme ja noita ei tietenkään saa tulkita liian tarkoin. Tai sitten omalla kohdalla vaan ne hyvät ja huonot puolet sattuu osumaan hyvin tyyppikuvauksen mukaisiksi. Olen tietysti kertonut profiilitekstissä olevani sosiaalinen introvertti ja nostanut sitten niitä ekstron puolia esiin vastausnostoissa mitä voi laittaa profiiliin.

No, itse ajattelen tuota lähinnä sellaisena karkeana ekstro-/introvertti, järki/tunteet -jaon mukaisena luokitteluna. Kaikissa meissä on omat yksilölliset piirteemme ja noita ei tietenkään saa tulkita liian tarkoin. Tai sitten omalla kohdalla vaan ne hyvät ja huonot puolet sattuu osumaan hyvin tyyppikuvauksen mukaisiksi. Olen tietysti kertonut profiilitekstissä olevani sosiaalinen introvertti ja nostanut sitten niitä ekstron puolia esiin vastausnostoissa mitä voi laittaa profiiliin.

Ekstro/introverttiakseli on tosiaan ihan oikea juttu, mutta järki/tunteet vissiin ei ihan noin suoraan. Wikiartikkelissa oli vertailtu sitä muihin tapoihin jaotella persoonallisuuksia, mutta ilmeisesti ne ei ole silleen joko/tai -asioita. :hmm:

1740037236931.png

These correlations refer to the second letter shown, i.e., the table shows that I and P have negative correlations with extraversion and conscientiousness, respectively, while F and N have positive correlations with agreeableness and openness, respectively. These results suggest that the four MBTI scales can be incorporated within the Big Five personality trait constructs, but that the MBTI lacks a measure for emotional stability dimension of the Big Five (though the TDI, discussed above, has addressed that dimension). Emotional stability (or neuroticism) is a predictor of depression and anxiety disorders.

These findings led McCrae and Costa to conclude that, "correlational analyses showed that the four MBTI indices did measure aspects of four of the five major dimensions of normal personality. The five-factor model provides an alternative basis for interpreting MBTI findings within a broader, more commonly shared conceptual framework." However, "there was no support for the view that the MBTI measures truly dichotomous preferences or qualitatively distinct types, instead, the instrument measures four relatively independent dimensions."[75]

Ekstro/introverttiakseli on tosiaan ihan oikea juttu, mutta järki/tunteet vissiin ei ihan noin suoraan. Wikiartikkelissa oli vertailtu sitä muihin tapoihin jaotella persoonallisuuksia, mutta ilmeisesti ne ei ole silleen joko/tai -asioita. :hmm:
Tarkoitinkin juuri sitä, että ne eri blokit on karkeita suuntia mutta en huomannut mainita, että voivat olla myös minun mielestäni suuntaan tai toiseen ilman yhteyttä toisiinsa. Jos nyt avaan vaikka sillä tavalla tätä, että olen kohdannut töissä ja siviilissä enemmän sellaisia ekstroverttejä, jotka tekevät voimakkaasti ja nopeasti tunnepohjaisia ratkaisuja, tai ainakin elävät aika suuresti tunteiden kautta ja hakevat niitä eri elämyksien kautta. Itse olen joskus jopa liian tasainen - esimerkiksi viime vuosi oli kokonaisuutena sellainen, että jos joku asia aiheuttaisi minulle vakavia psykologisia ongelmia niin olisi tullut eteen. Yhdelle kaverille totesin, että muistutan ihmisen kokoista ameebaa, johon voit ampua haulikolla läjän reikiä ja ne vaan täyttyy itsestään hetken päästä ja elämä jatkuu.

Tästä syystä voimakkaasti reagoivan ekstrovertin voi olla vaikea päästä sinuiksi minun kanssani, ellei sitten ole sellainen tapaus, joka osaa joko lukea minua ja antaa tilaa tai sitten ymmärtää, että en todellisuudessa ole kylmä ihminen vaan minulla on omat tapani osoittaa se, että välitän. Se onkin tässä nettideittailukuviossa ehkä pieni ongelma ja se oma sopivien persoonien lokero on selkeästi pienempi. Toisaalta sen takia lähdin nyt hakemaan kontakteja, koska yksinkertaisesti totesin pari viikonloppua sitten, että viihdyn turhankin hyvin omassa kuplassani ja nyt on alettava venyttelemään omia rajoja, ettei jämähdä kiinni.

Tarkoitinkin juuri sitä, että ne eri blokit on karkeita suuntia mutta en huomannut mainita, että voivat olla myös minun mielestäni suuntaan tai toiseen ilman yhteyttä toisiinsa. Jos nyt avaan vaikka sillä tavalla tätä, että olen kohdannut töissä ja siviilissä enemmän sellaisia ekstroverttejä, jotka tekevät voimakkaasti ja nopeasti tunnepohjaisia ratkaisuja, tai ainakin elävät aika suuresti tunteiden kautta ja hakevat niitä eri elämyksien kautta. Itse olen joskus jopa liian tasainen - esimerkiksi viime vuosi oli kokonaisuutena sellainen, että jos joku asia aiheuttaisi minulle vakavia psykologisia ongelmia niin olisi tullut eteen. Yhdelle kaverille totesin, että muistutan ihmisen kokoista ameebaa, johon voit ampua haulikolla läjän reikiä ja ne vaan täyttyy itsestään hetken päästä ja elämä jatkuu.

Tästä syystä voimakkaasti reagoivan ekstrovertin voi olla vaikea päästä sinuiksi minun kanssani, ellei sitten ole sellainen tapaus, joka osaa joko lukea minua ja antaa tilaa tai sitten ymmärtää, että en todellisuudessa ole kylmä ihminen vaan minulla on omat tapani osoittaa se, että välitän. Se onkin tässä nettideittailukuviossa ehkä pieni ongelma ja se oma sopivien persoonien lokero on selkeästi pienempi. Toisaalta sen takia lähdin nyt hakemaan kontakteja, koska yksinkertaisesti totesin pari viikonloppua sitten, että viihdyn turhankin hyvin omassa kuplassani ja nyt on alettava venyttelemään omia rajoja, ettei jämähdä kiinni.

Joo, osa ihmisistä vetää kyllä aikalailla tunteet edellä asiassa kuin asiassa, mitä en kanssa oikein ymmärrä. :hmm:

Joo, osa ihmisistä vetää kyllä aikalailla tunteet edellä asiassa kuin asiassa, mitä en kanssa oikein ymmärrä. :hmm:
Itse opettelen pikku hiljaa ymmärtämään, vaikka usein tulee virhearviointeja yms. mutta se on osa elämää. Vastavuoroisesti toisen pitää olla valmis tekemään sama minun suuntaani. Sehän tässä omassa persoonassa on toisaalta arvokasta, että pystyn kyllä maadoittamaan tuollaisen aika vastakkaisen persoonan, sen on tässä puolen vuoden voimakkaan itsereflektoinnin aikana ymmärtänyt.

Itse opettelen pikku hiljaa ymmärtämään, vaikka usein tulee virhearviointeja yms. mutta se on osa elämää. Vastavuoroisesti toisen pitää olla valmis tekemään sama minun suuntaani. Sehän tässä omassa persoonassa on toisaalta arvokasta, että pystyn kyllä maadoittamaan tuollaisen aika vastakkaisen persoonan, sen on tässä puolen vuoden voimakkaan itsereflektoinnin aikana ymmärtänyt.

Muuten, jos olet innostunut noista persoonallisuustesteistä, niin googlaillessa tuli tämmöinen vastaan. En toki osaa arvioida kuinka luotettava se on, mutta todennäköisesti se on ainakin vähemmän huono vaihtoehto kuin tuo Myers-Briggs. :D

Statistiikka

Viestiketjuista
268 701
Jäsenet
76 277
Uusin jäsen
xRaveni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom