Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit


Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!


Diesel-autojen päästöjä on arvosteltu rajusti. Uuden selvityksen mukaan diesel-autolla on kuitenkin mahdollista ajaa niin, että ajamisesta aiheutuu vähemmän fossiili-hiiltä kuin sähköautosta.
Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.
Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.
 
Taas huomaa kuinka pihalla media vaihteeksi on.

"Diesel-autojen päästöjä on arvosteltu rajusti."
"ajamisesta aiheutuu vähemmän fossiili-hiiltä kuin sähköautosta."

Diesel autot ovat varmaan aina päästäneet vähemmän CO2 kuin bensiini autot.
Päästöt mitä on arvosteltu rajusti ovat typenoksidit ja hiukkaspäästöt. Ja juuri näissä päästöissä on huijattu. AdBlue järjestelmillä fiksattu nämäkin.

Jatkuvasti media tuntuu sekoittavan saasteet ja hiilidioksidin keskenään. Hiilidioksidihan ei ole saaste.

Toki MyDiesel vähentää myös noita hiukkaspäästöjäkin.
 
Ja se miksi usein varmasti ajatellaan että co2 = kaikkimahdollisetpäästöt johtuu siitä että kaikki ekologisuuteen kannustavat verot on sidottu co2 lukemaan.
 
Ensimmäinen tankki tätä ihmelitkua sisässä, katsotaan miten menee. Mielestäni huomannut vähemmän möreän käynnin alakierroksilla jurnuttaessa (55-60 tasavauhdissa pintakaasulla ei mersun kone kuulu koppiin asti? :confused:) eikä kylmänä nakuta suuttimet niin, mene tiedä totuudesta.

Tankattu hintaan 1,659€/L, halvin Oulussa tänään 1,364€/L eli hintaero 29,5snt / ~21,6% :wtf:
 
Ite tankannut MY Dieseliä jo varmaan Helmikuusta lähtien. Eipä ole sen jälkeen ollut enää "DPF Failure" herjoja. Nyt sitten vaan odotellaan milloin bemari laukeaa tuon takia :D
 
Ite tankannut MY Dieseliä jo varmaan Helmikuusta lähtien. Eipä ole sen jälkeen ollut enää "DPF Failure" herjoja. Nyt sitten vaan odotellaan milloin bemari laukeaa tuon takia :D

Mennee offtopiciksi, mutta koita ajaa 1800rpm kun hiukkassuodatin alkaa polttamaan, voi auttaa. Meillä ei taideta MY dieseleitä ikinä laittaa kun se on kalliimpaa ja ainakin BMW:n huollon työnjohtaja mainitsi, että BMW ei salli kyseistä polttoainetta.
 
Mennee offtopiciksi, mutta koita ajaa 1800rpm kun hiukkassuodatin alkaa polttamaan, voi auttaa. Meillä ei taideta MY dieseleitä ikinä laittaa kun se on kalliimpaa ja ainakin BMW:n huollon työnjohtaja mainitsi, että BMW ei salli kyseistä polttoainetta.

Pitää kokeilla. Yleensä tuohon aina auttoi kun Carlyllä laittoi DPF:n pakkopolton päälle ja nollasi vikakoodeja kunnes poltto suoritettu. Toki kyseessä jo kohta 400tkm ajettu yksilö ja iDriven mukaan pitäisi DPF kohta kilometrien mukaan vaihdella. Syytetään Nestettä sitten jos hajoaa :)
 
Mieluummin anna maantietä sille 20km eikä pakkopolttoja, mut kyllä sinne vois suodattimenkin vaihtaa, esim Fennosteel aftermarkettina.

Termostaattien kunto on tärkeää, seuraavana 300tkm huollossa laitatan vaihdelaatikon termarin ja harkitsen EGR. Moottorin termari vaihdettu viime vuonna, EGR varmaankin pitäis uusia koko yksikkö, mut samalla kannattais siivota imusarjakin...
 
Tottakai heillä on vahingonkorvausvastuu.
 
Eihän se missään muualla kuin ruiskutuslaitteistossa voi vika tulla ja kun otetaan järki käteen niin niitä tulis ympäri Eurooppaa samoille automalleille, ei vain yksittäistapausta. Ja koska Neste uskaltaa sitä myydä U.S of A:ssakin jo niin mitäpä luulette, että onko sillä riskiä rikkoa mitään? :kahvi: Yhdysvalloissa kun tuo kuluttajansuoja on osavaltiokohtaisesti aika kova ja korvaussummat äkkiä commonlaw ympäristössä hyytäviä. :comp:
 
Mieluummin anna maantietä sille 20km eikä pakkopolttoja, mut kyllä sinne vois suodattimenkin vaihtaa, esim Fennosteel aftermarkettina.

Termostaattien kunto on tärkeää, seuraavana 300tkm huollossa laitatan vaihdelaatikon termarin ja harkitsen EGR. Moottorin termari vaihdettu viime vuonna, EGR varmaankin pitäis uusia koko yksikkö, mut samalla kannattais siivota imusarjakin...
No päivittäin tulee työajoa semmoinen reilu 70km suuntaansa josta suurin osa on motaria tai vähintään 100km-rajoitusta.
EGR-termari onkin jo hyllyssä odottamassa vaihtoa. Varmaan se päätermarikin pitäis vaihdattaa. Alkaa kuitenkin olemaan jo kaikenlaista pientä, niin alkaa kiinnostus olemaan alhaalla ja autokuume huipussa. Jospa tämä nyt kuitenkin tästä offtopicista :D
 
Mennee offtopiciksi, mutta koita ajaa 1800rpm kun hiukkassuodatin alkaa polttamaan, voi auttaa. Meillä ei taideta MY dieseleitä ikinä laittaa kun se on kalliimpaa ja ainakin BMW:n huollon työnjohtaja mainitsi, että BMW ei salli kyseistä polttoainetta.

Ei kai kyseessä varsinaisesti "salliminen" ole. BMW ei vain virallisesti ole testannut ja hyväksynyt EN15940 standardin mukaisia polttoaineita. Itse olen 2017 alusta lähtien ajanut omalla bemarilla (MY91) pelkästään MY:llä eikä sitten minkäänlaisia ongelmia.
 

Helsingin seudun bussit ja työkoneet siirtyvät biopolttoaineisiin - "Sekä hiilidioksidipäästöt, että hiukkaspäästöt vähenevät"


Helsingin seudun bussit ja työkoneet ovat siirtymässä käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita.

Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita.

Korkealuokkaisten nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, etteivät ne edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Biopolttoaineiden kohdennetulla käytöllä voidaan lisäksi alentaa lähipäästöjä. Vanhemmissa autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa kolmanneksen.

Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat koko polttoaineketjusta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.

- T&T
 
Samalla tukirahat Helsingin kaupungilta valtiolle kasvaa, kun työkoneissa siirrytään polttoöljystä MyDieseliin. En edes halua arvailla kuinka paljon kalliimmaksi tuo tulee.
 
Dieselöljystä. Miksi valehtelet? Eikä Helsinki ollut ensimmäinen. Kaupungin ilma paranee huomattavasti.
Moottorityökoneessa saa käyttää polttoöljyä joka on kevyemmin verotettu, vai mitä tarkoitat?

Esim. lumenluonti traktorilla, dumpperit, pienemmät hiekoittajat, lakaisukoneet, jne. Onhan noita vaikka mitä joiden käyttö kallistuu ellei tule "MyLöpö":öä. Tietty jos Hesa on ollut niin tyhmä että on tankannut "väärällä mittarilla" koko ajan, niin sitten...
 
Eiköhän Neste pysty toimittamaan MyD;tä myös punaisella väriaineella.
 
Eiköhän Neste pysty toimittamaan MyD;tä myös punaisella väriaineella.
Varmaan pystyisikin, mahtaa vaan olla melko paska bisnes lisätä MyLöpö pumput tuonne asemille. Arvaa huviksesi monta löpön tankkauspistettä Nesteellä on tällä hetkellä Helsingissä.
 
Dieselöljystä. Miksi valehtelet? Eikä Helsinki ollut ensimmäinen. Kaupungin ilma paranee huomattavasti.
Kerro nyt ihmeessä vielä mikä se valhe oli.

Edit. Ja noihin työkoneisiin taitaa mennä nyt tavallista dieseliä. Mydiesel ilmeisesti aiheuttaa liikaa ongelmia toistaiseksi.
 
Kerro nyt ihmeessä vielä mikä se valhe oli.

Edit. Ja noihin työkoneisiin taitaa mennä nyt tavallista dieseliä. Mydiesel ilmeisesti aiheuttaa liikaa ongelmia toistaiseksi.
Virhe täällä päässä, pahoittelen. Olin blokannut just silleen porukkaa että sain väärän käsityksen asioista.
 
Varmaan pystyisikin, mahtaa vaan olla melko paska bisnes lisätä MyLöpö pumput tuonne asemille. Arvaa huviksesi monta löpön tankkauspistettä Nesteellä on tällä hetkellä Helsingissä.
On aika normaalia, että polttottoöljyä jaellaan asiakkaan omaan säiliöön, jos edelleen kalustoon. Noinhan toimitaan jo yksittäisillä maatiloillakin.

Diesel ja MPÖ on taas ihan sama asia väriainetta lukuunottamatta, joten eiköhän tuo saada järjestykseen kun aikaa kuitenkin vielä on.

Itselle osui nyt ensimmäistä kertaa MY-tankkausmahdollisuus sopivasti kohdalle (en ole ajellut pumpun perässä, enkä aio jatkossakaan ajaa), ja epiirisenä havaintona tankkauksen jälkeen auto kiihtyy kun painaa kaasua, vauhti hidastuu kun painaa jarrua ja kääntyy kun kääntää rattia. Kulutuksessakaan en huomannut ajotietokoneesta havaittavaa eroa suuntaan tai toiseen.

Eli en kyllä itse kykene edes somatisoimaan mitään eroa entiseen. Tosin enimmäkseen Pro:lla ajettu tähän asti (tosin enpä ole havainnut myöskään eroa sen ja Futuran välillä). Olisi mielenkiintoista nähdä tästä jotain oikeita kokeita siitä onko tästä moottorille tai hiukkassuodattimelle kuinka paljon etua verrattuna esim. Pro:hon tai Futuraan, noita kun ei oikein päällepäin näe. Nuohan se loppuviimeksi ratkaisee onko tämän tankkauksessa järkeä.

Toki Nesteeltä MY ja Pro on siinä mielessä hieno veto, että pystyvät täyttämään lainsäätäjän velvoitteet ja samaan aikaan myymään kaikkia diesel sorttejaan "premiumina", MY-D:n ja Pro:n eduista lienee jo jauhettu, mutta kyllä perus Futurakin täysin fossiilisena on Fame 0% IMO parempi tuote kuin monella kilpailijalla, varsinkin kun testien mukaan tämä taas voittaa kulutuksessa esim. SmartDieselin/Diesel Plussan. Ja sehän on nimenomaan Pro ja MY-D joka mahdollistaa Nesteelle Futuran myynnin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan pystyisikin, mahtaa vaan olla melko paska bisnes lisätä MyLöpö pumput tuonne asemille. Arvaa huviksesi monta löpön tankkauspistettä Nesteellä on tällä hetkellä Helsingissä.
Noille isoille toimijoille jotka itse kuskaa polttoainetta sinne missä tarvitaan ne tulee tosiaan autolla.

Tilauksen mukaan ne kai värjätäänkin kun kuski välillä tuo sukulaismiehelle värjäämätöntä maatilan säiliöön koska ”väri oli loppu”. :D
 
On aika normaalia, että polttottoöljyä jaellaan asiakkaan omaan säiliöön, jos edelleen kalustoon. Noinhan toimitaan jo yksittäisillä maatiloillakin.

Diesel ja MPÖ on taas ihan sama asia väriainetta lukuunottamatta, joten eiköhän tuo saada järjestykseen kun aikaa kuitenkin vielä on.
Viime syksyyn asti Helsingin kaupungilla oli oma sisäinen polttoainejakelu, joka siis lopetettiin. Ainakin noin kymmenen vuotta sitten nesteet toimitti Teboil, viime vuosien toimittajasta ei tietoa. Jos nyt vajaa vuosi sitten on tankkauspisteet laitettu säppiin, niin en oikein usko että mitään uusia kaupungin omia tankkauspisteitä enää tulisi. Tosin en kyllä yllättyisi vaikka toisinkin kävisi. Aika näyttää, mutta olisi tuon varmaan voinut hoitaa hieman kustannustehokkaamminkin näin veronmaksajan kantilta katsottuna.
 
Mitä ongelmia...?
Tuota itsekin ihmettelen.

Näen kyllä että esim. FAME/biodieselin kanssa olisi ongelmia kalustossa jossa aineet saattaa seisoa tankissa 6kk (esim. joku kadunlakaisija); tankki on helposti pilalla kun biohajoava diesel kerää kosteutta ja sinne alkaa kasvaa "dieselbakteeria".

Onko tuota samaa ongelmaa MyDieselin kanssa?
 
Viime syksyyn asti Helsingin kaupungilla oli oma sisäinen polttoainejakelu, joka siis lopetettiin. Ainakin noin kymmenen vuotta sitten nesteet toimitti Teboil, viime vuosien toimittajasta ei tietoa. Jos nyt vajaa vuosi sitten on tankkauspisteet laitettu säppiin, niin en oikein usko että mitään uusia kaupungin omia tankkauspisteitä enää tulisi. Tosin en kyllä yllättyisi vaikka toisinkin kävisi. Aika näyttää, mutta olisi tuon varmaan voinut hoitaa hieman kustannustehokkaamminkin näin veronmaksajan kantilta katsottuna.
Eiköhän näistä asioista ole sovittu kun asiaa on käsitelty. Jos tarve niin vaatii niin Neste sitten rakentaa tarvittavat tankkauspaikat (lue: vaihtaa jonkun säiliön MyPÖ:lle tai miksi sitä kutsuvatkaan). Posti Suomen neljästä suurimmasta kaupungista kolmen huoltokalusto on sen verran iso potti, että kaiken, että ehkäpä Nestekin on valmis tekemään hieman enemmän kuin jakamaan tankkauskortteja nykyverkostoon.
 
Noihin uutisiin on vain tavan tallaajana pakko todeta, että kyllä koulutus saa aikaan hyvää; jo palaneesta savusta uutta bensiiniä.

Syvä kumarrus.
 
Noihin uutisiin on vain tavan tallaajana pakko todeta, että kyllä koulutus saa aikaan hyvää; jo palaneesta savusta uutta bensiiniä.

Syvä kumarrus.

Ainehan on siitä mielenkiintoista, että antimateria-annihilaatiota lukuunottamatta se ei reaktioissa katoa mihinkään vaan muuttuu toiseksi aineeksi, josta sen voi sitten sopivalla prosessilla muuttaa taas joksikin toiseksi aineeksi. Kaikki tämä vaatii toki energiaa ja se määrittää loppukädessä, onko se muuntaminen järkevää vai ei.

Fuusiovoimaa odotellessa niin loppuu kaikenmaailman raaka-ainepelleily, ainakin suurimmaksi osaksi.
 
Noihin uutisiin on vain tavan tallaajana pakko todeta, että kyllä koulutus saa aikaan hyvää; jo palaneesta savusta uutta bensiiniä.

Syvä kumarrus.
Eihän nämä mitää uusia keksintöjä ole, kysymyshän aina loppupeleissä raha. Syy miksi maailmassa käytetään "neitseellisiä" aineita on se että ne ovat halvempia kuin kierrättäminen toisesta muodosta toiseen.
 
Kyllä nuo tuotetiedot nopealla silmäyksellä on 100 % samat.
 
Vieläkö Nesteen ’päästötön diesel’ on palmuöljytuotannon sivutuotteena tulevan rasvatisleen takana? Tämähän on Nesteen mielestä niin jännä tuote, että muu planeetta tosiaan tulkitsee sen sivutuotteeksi eikä jätteeksi ja se tulee Porvooseen ilman päästöjä, ihan Indonesiasta asti ja hiilijalanjälkeä aletaan laskemaan vasta kun laiva on sitonut itsensä laituriin.
 
ja se tulee Porvooseen ilman päästöjä, ihan Indonesiasta asti ja hiilijalanjälkeä aletaan laskemaan vasta kun laiva on sitonut itsensä laituriin.

En tiedä miten on laskettu, mutta eipä se sinänsä eroa perus raakaöljystä, niin sekin joudutaan Suomeen kuljettamaan. Ja maailmallakin ihan yleisesti kuljetetaan pitkiäkin matkoja raakaöljyä.
 
Vieläkö Nesteen ’päästötön diesel’ on palmuöljytuotannon sivutuotteena tulevan rasvatisleen takana? Tämähän on Nesteen mielestä niin jännä tuote, että muu planeetta tosiaan tulkitsee sen sivutuotteeksi eikä jätteeksi ja se tulee Porvooseen ilman päästöjä, ihan Indonesiasta asti ja hiilijalanjälkeä aletaan laskemaan vasta kun laiva on sitonut itsensä laituriin.

Eikös ainakin Suomessa valmistettava MY ole melko pitkälle kotimaisen teollisuuden jätteistä tehtyä?
 
Eikös ainakin Suomessa valmistettava MY ole melko pitkälle kotimaisen teollisuuden jätteistä tehtyä?
Varmaan se lukis aika isolla tekstillä jos näin olisi. Nyt lukee vain "Osana kotimaista tuotantoa Neste käyttää kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen." Kun mistään suhteista ei puhuta niin itse ainakin oletan että vain pieni osa tuotannosta on kotimaisista jätteistä.
 
Varmaan se lukis aika isolla tekstillä jos näin olisi. Nyt lukee vain "Osana kotimaista tuotantoa Neste käyttää kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen." Kun mistään suhteista ei puhuta niin itse ainakin oletan että vain pieni osa tuotannosta on kotimaisista jätteistä.
Tällaisen muistin jossain vaiheessa tulleen vastaan. Tiedä sitten mikä on totuus.
Viime vuonna Nesteen myymän dieselin raaka-aineista oli jätteitä ja tähteitä 83 prosenttia. Loput 17 prosenttia oli kasviöljyä eli käytännössä palmuöljyä.
Neste myy yhtä tuotetta monessa maassa, mutta sen lupaukset päästövähennyksistä vaihtelevat markkinoittain
 
En tiedä miten on laskettu, mutta eipä se sinänsä eroa perus raakaöljystä, niin sekin joudutaan Suomeen kuljettamaan. Ja maailmallakin ihan yleisesti kuljetetaan pitkiäkin matkoja raakaöljyä.

Se raakaöljykään ei siis tarvitse energiaa matkalla Suomeen?

Pointti siis on siinä, että Nesteen mielestä palmuöljyn rasvatisle on jätettä eikä sivutuote palmuöljybisneksessä, Suomi ja Italia lienevät Euroopan ainoat maat jotka tulkitsevat tämän tällä tavalla.

Tämän lisäksi se siis matkaa sieltä Indonesiasta ilman hiilijalanjäljen häivähdystäkään Porvooseen. Sitten sitä jalostetaan hiilijalanjäljellä joka on jalostamon osalta kolmannes koko Suomen liikenteen päästöistä.

Eikä tässä vielä kaikki, fyrkkaa ja suhteita kun on, uusi polttoainelaki sisältää hauskasti lobatun kohdan missä muiden toimijoiden pitää ostaa tietty määrä biolitkua pumppuihinsa. Ja kas, sitä käytännössä myy Neste. :D
 
Joo oishan se kyllä parempi vaan käyttää rehdisti fossiilista.

Neste sanoo että tähteistä ja jätteistä. Eli ehkä tuo palmuöljytuotannon jämät on tähteitä ainakin osa.

Näyttää olevan jonkunlainen määrittely kysymys.

Neste sanoo että 90% vähemmän CO2 päästöjä. Tuo jäljelle jäävä 10% on niitä kuljetuksesta ja prosessista syntyviä päästöjä. Polttoaineesta niitä syntyy laskennallisesti 0.
 
Eikä tässä vielä kaikki, fyrkkaa ja suhteita kun on, uusi polttoainelaki sisältää hauskasti lobatun kohdan missä muiden toimijoiden pitää ostaa tietty määrä biolitkua pumppuihinsa.
Ja kas, sitä käytännössä myy Neste. :D

Mikä estää muita toimijoita valmistamasta omaa biopolttoainetta tai ostamalla sitä jostain muualta jos Nesteen tavara ei kelpaa?
 
^ samaa perustettahan Neste käytti haastattelussa, että voi tehdä itse/ostaa muualta. Jep, näitä tarjoajiahan on niin äärettömästi tarjolla ja kaikkiko perustavat biotuotannon? Kuulostaa kovin Kepu-politiikalta että aletaan yhteiskunnan tuella viljelemään turhaa paskaa mistä saadaan sitten parempi mieli teoriassa. Jos ja kun jossain vaiheessa biopolttoaineita saadaan ihan oikeista jätteistä, niin hyvä.

Tässä nyt pitää tietää, että se biopolttoaine ei läheskään aina ole yhtään ekologisempi kuin se ei-biopolttoainekaan. Vaikkapa Brasiliassa etanolin tuotanto haukkaa hyvän määrän fossiilisia energialähteitä + sademetsää vedetään nurin.

Nesteen kusetus palmuöljybisneksessä on vielä härskimpää. Porvoon jalostamo nyt muutenkin tuottaa reilun kolmanneksen koko maan liikenteen hiilidioksidipäästöistä jo sillä jalostustoiminnalla. Sitten leikitään tekopyhää ja hyvesignaloidaan luonnon puolesta. :D
 
Joo oishan se kyllä parempi vaan käyttää rehdisti fossiilista.

Neste sanoo että tähteistä ja jätteistä. Eli ehkä tuo palmuöljytuotannon jämät on tähteitä ainakin osa.

Näyttää olevan jonkunlainen määrittely kysymys.

Neste sanoo että 90% vähemmän CO2 päästöjä. Tuo jäljelle jäävä 10% on niitä kuljetuksesta ja prosessista syntyviä päästöjä. Polttoaineesta niitä syntyy laskennallisesti 0.
Nimenomaan määrittelykysymys; esim Norja taisi jo muuttaa lakia niin ettei Nesteen palmuöljyketkuilu kuulu enää tukien piiriin koska ei ole jätettä.

Jos ”jäte” syntyy lähes ainoastaan vain koska tehdään tavaraa sen ”jätteen” saamiseksi, niin ollan aika jännän äärellä.

Tämän takiahan Neste lobbaa kovastikin eri maissa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 549
Viestejä
4 476 629
Jäsenet
73 955
Uusin jäsen
Laiska007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom