Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Todella harmi, että tämä idea tuli vasta tässä vaiheessa. Normidieselillä olisi voinut ensin tehdä nuo äänitteet. Nyt joutuu tässä ajelemaan tuhannen kilsaa, että saapi taas pelkkää normaalidieseliä vehkeen täyteen.

No, hoitelen hommaa kesän mittaan.

Mukavaa arkipäivän tiedettä, pitääpä oikein dokumentoida mikrofonien paikat ja äänittimen asetukset toistettavuuden varmistamiseksi.

Saitkos koskaan tehtyä näitä mittauksia joista ketjun alussa mainitsit?
 
Nyt tutkailin karttaa tarkemmin ja Google Maps näköjään ohjasi yhden liittymän verran ohi. Se ei tunne Linnakallion Nesteen osoitetta Autokeskuksentie lainkaan, eikä myöskään Linnakallion Nestettä, vaan tarjosi haulla "neste pirkkala" seuraavan liittymän takaa löytyvän Neste Truck Pirkkalan, joka on eri asema kuin Neste Truck Pirkkala Linnakallio :grumpy:
Jep. Toinen tapa ajaa harhaan on etsiä vanhemmalla ja oleellisemmalla osoitteella Jasperintie. Kaikki kartat eivät tajua, että se on pitkä, keskeltä puuttuu pala ja numeroita on sekä lentoaseman että Linnakallion liittymien kautta tultaessa.

Noin muuten tuo Linnakallion kylmäasema on varsin hyvä. Hintataso kilpailukykyinen, pysähdys nopea ja valikoimaa riittää alkylaattibensaan saakka.
 
Tankkasin tänään ensimmäisen tankillisen Mydieseliä. Hinta oli 1,554 kun tavallinen diesel Futura maksoi 1,394. En tiedä kuinka paljon tulee plaseboefektiä, mutta moottorin ääni on mielestäni erilainen ja moottoritienopeutta auto kulki jotenkin helpommin kuin ennen. Tuhannen km kuluttua näen kulutuslukeman ja voin verrata aiempiin tankillisiin.
 
Onko muuten kukaan (joko henkilö tai media) kerennyt seurata vaikuttaako MyDieselin tai ihan vaan ProDieselin käyttä AdBlue kulutukseen mitenkään? Vaatii toki vähän pidempää testirupeamaa.
 
Ei missään edelleenkään luvata että mydieseliä kuluisi yhtään sen vähempää kuin tavallista dieseliä?! Mistä tämä kuvitelma nyt on peräisin?
 
Olen tankannut My Dieseliä nyt kolme tankillista putkeen, enkä ole huomannut mitään muuta kuin kylmäkäynnistyksistä puuttuvan hajumaailman. Tuon aineen kanssa nimittäin vanhakin diesel sivistyy huomattavasti. Kulutuksessa on ehkä pienoinen, noin desin ero huonompaan suuntaan. Kolmen tankillisen perusteella en kuitenkaan lopullista tuomiota lähtisi antamaan. Kallistahan tuo on, eli hyvästä omastatunnosta joutuu maksamaan omassa tapauksessa ~7€/tankkaus.
 
Onko uusiutuvalla bio dieselillä jotain vero helpotuksia?
Esim. jos en ihan väärin muista, bensiinillä on mm. hiilidioksidivero, jota RE85 polttoaineella ei ole.
Vero-ohjauksella voisi lisätä bio-osuutta.
 
Onko uusiutuvalla bio dieselillä jotain vero helpotuksia?
Esim. jos en ihan väärin muista, bensiinillä on mm. hiilidioksidivero, jota RE85 polttoaineella ei ole.
Vero-ohjauksella voisi lisätä bio-osuutta.

Suomessa valtio lisää vain ja ainoastaan sitä omaa osuuttaan, ei niinkään mitään tekemistä vihreämmän autoilun tai muunkaan kanssa.
 
Tasaisempi pehmeämpi käynti matalilla kierroksilla. Varmaan uudemmissa koneissa, mitkä käy tasaisesti muutenkin, ero on pienempi. Ja kylmän koneen diesel käry about poissa.
 
Hieman kovemmalla pakkasella sen eron huomaa, hirvittävä mekastus poissa kun käynnistelee disukkaa.
 
Onko uusiutuvalla bio dieselillä jotain vero helpotuksia?
Esim. jos en ihan väärin muista, bensiinillä on mm. hiilidioksidivero, jota RE85 polttoaineella ei ole.
Vero-ohjauksella voisi lisätä bio-osuutta.
Suomen tuntien korkeintaan odotettavissa pienempi veron korotus kuin fossiilisille.
 
Tiheys on melko huono tuolla tavaralla. Vielä huonompi kuin st1/abc/shellin myymässä ”ihmedieselissä”. Tavallisessa dieselissä(teboil) se on 840kg/m3 ja tuossa mydieselissä 770-790kg/m3. Kulutus ei siis ainakaan pitäisi laskea mydieselillä. Käynti on pehmeämpää korkeamman setaaniluvun ansiosta. Voitelevuus on myös huonompi mydieselissä 350μm vs teboilin 320μm(pienempi luku on parempi). Lämpöarvo on molemmissa sama.
 
Viimeksi muokattu:
Tiheys on melko huono tuolla tavaralla. Vielä huonompi kuin st1/abc/shellin myymässä ”ihmedieselissä”. Tavallisessa dieselissä(teboil) se on 840kg/m3 ja tuossa mydieselissä 770-790kg/m3. Kulutus ei siis ainakaan pitäisi laskea mydieselillä. Käynti on pehmeämpää korkeamman setaaniluvun ansiosta. Voitelevuus on myös huonompi mydieselissä 350μm vs teboilin 320μm(pienempi luku on parempi). Lämpöarvo on molemmissa sama.
Ei se tiheys sitä kulutusta suoraan kerro. Onhan Pro:ssakin pienmpi tiheys kuin "tavallisessa" (koska on mix tavallisa ja MYdieseliä), mutta silti sitä testien mukaan kuluu hieman vähemmän, koska hyötysuhde paranee. Onko sitten puhtaan MY:n kanssa hyötysuhteen paraneminen riittävä korvaamaan tiheyden menetyksen, en osaa sanoa, ja siksi sitä varmaan täällä kyseltiin. Ja toki tosiaan myös mahdollinen vaikutus Ad Blue kulutukseen kiinnostaa myös.

Niin ja muuten kyllä se hiukkausloukun polttelukin dieseliä kuluttaa, joten se tuhkaaminenkin vaikuttaa epäsuorasti kulutukseen.
 
Ei se tiheys sitä kulutusta suoraan kerro. Onhan Pro:ssakin pienmpi tiheys kuin "tavallisessa" (koska on mix tavallisa ja MYdieseliä)

ProDiesel on sekoitus tavallista dieseliä ja NRD (Neste Renewable Diesel) ei My-dieseliä. My on tehty jätteistä yms, kun taas NRD on muuten vaan uusiutuvista raaka-aineista keitettyä kamaa.
 
Joo'o. Tarkoitus oli äänitellä miten moottori käy ja vaikka ja mitä, mutta kun tuo romu lahoaa nopeammin kuin sitä ehtii korjata, ni ei nyt tahdo saada aikaiseksi.

(hetkeksi pois aiheesta)

Tänään hävisi jarrut kehäykkösellä ennen Vihdintien liittymää. Just noin vartti sitten. Paniikin yltyessä yltyi myös pedaalin painamiseen käytetty voima. Sit ne alkoikin yhtäkkiä toimia ns. täysiä eli ABSää vasten. Onneksi on ABS, tuolla sateella sellainen "millisekunnissa jarrut täysii" ois ollu vähä paha ilman.

Ei tuo täristävä ja koliseva kytkin, vaihteiston öljyvuoto (taas) ja vidduilevat sähkövarusteet viä riittänyt tällain lyhyellä aikavälillä.

(takaisin aiheeseen)

Moottori on kyllä toiminut hyvin. Ympäristövalintana ajelen yhä mydieselillä. Vahvaksi placeboksi tosin epäilen noita alkuinnostuksen käyntiääniaistimuksia :)

Joku tuolla aiemmin ihmetteli piiloteltuja mydiesel-tankkauspisteitä. Kesällä kirosin samaa, enkä ole vielä onnistunut tuota muualla kuin Konalan nesteellä tankkaamaan. Nesteen saitti ja todellisuus olivat ainakin pari kuukautta sitten aika irrallaan toisistaan.
 
Tankkasin tänään ensimmäisen tankillisen Mydieseliä. Hinta oli 1,554 kun tavallinen diesel Futura maksoi 1,394. En tiedä kuinka paljon tulee plaseboefektiä, mutta moottorin ääni on mielestäni erilainen ja moottoritienopeutta auto kulki jotenkin helpommin kuin ennen. Tuhannen km kuluttua näen kulutuslukeman ja voin verrata aiempiin tankillisiin.
Kävin eilen tankilla. Mitähän vittua kun tavallinen Diesel 1,514 Pro 1,599 MyDieseliä ei tuolta saanut ja 95E oli 1,630
98E 1,750

Diesel siis melkein bensan hinnoissa?

Saatanan kallista.
ProDiesel on sekoitus tavallista dieseliä ja NRD (Neste Renewable Diesel) ei My-dieseliä. My on tehty jätteistä yms, kun taas NRD on muuten vaan uusiutuvista raaka-aineista keitettyä kamaa.
My:ssä on suurin osa jätettä yms. lisäksi osa on jotain kasvipohjaista uusiutuvaa raaka-ainetta.

MyDiesel vaan taisi tulla tuotemerkkinä vasta vähän aikaa sitten. Tuo Pro on ollut jo pidempään, joten silloin siitä käytettiin vaan renewable. Ehkä samasta raaka-aine virrasta tulee siis molemmat, toiseen vaan enemmän fossiilista.
 
Kävin eilen tankilla. Mitähän vittua kun tavallinen Diesel 1,514 Pro 1,599 MyDieseliä ei tuolta saanut ja 95E oli 1,630
98E 1,750
Diesel siis melkein bensan hinnoissa?
Saatanan kallista.
Kallista on. Tankille sovelluksesta voi katsoa halvimmat hinnat, mutta hintoja säädetään jatkuvasti. Voi ollakin sitten kalliimpaa kun menee tankille.

St1 (voi olla muukin) eillen päivitetyt hinnat omalta paikkakunnalta:
95 1.538
98 1.638
D 1.377
E85 1.099

Dieselistä tulee tai on jo tullut talvilaatu ja sehän on vähän kalliimpaa.
 
Jaa talvilaatu voisi selittää asian.


Huoh. Tankille, miksei voi toimia webissä? Helvetilliset hienot webbisivut on kuitenkin tehty mainostamaan puhelinsovellusta.

Ei kiitos. Voisin kattoa webistä mutta en jaksa asennella puhelimeen.
 
No niin, tankillinen ajettu Mydieselillä. En havainnut kulutuksessa eroa edellisiin tankkauksiin. Ja kuten joku kommentoi, niin eihän Neste luvannutkaan. Mutta eri setaaniluku ja kuulemma selvästi pienemmät päästöt olisivat voineet vaikuttaa jotenkin. Ostan ehkä joskus uudelleen tankilllisen, kunhan My:tä aletaan myymään lähempänä asuinpaikkaani.
 
Ajelen 2001 vuoden 2 litrasella suoraruisku td-koneella(ford transit). Olen reilut vuoden päivät koittanut pääsääntöisesti tankkailla my dieseliä ja heti huomasin tuon dieselkäryn katoamisen ja talvella ehkä hitusen parempi kylmäkäynnistyminen ja pienemmät käyntiäänet kylmänä. Polttoaineen kulutuksessa on marginaalisen pieni ero my dieselin hyväksi. Mutta kahtena edellisenä vuotena transittini savutusarvo on ollut luokkaa 0,3 ja nyt viime kesänä katsastin my dieselit tankissa. Savutusarvo oli 0,18. Samalla katsusasemalla ja sama mittalaite, kuin aikasempina vuosina.

Itse ajelen niin vähän vuodessa (reilu 20tkm), ettei minua ahdista my dieselin litrahinta. Kai siitä saa vähän parempaa mieltä sitten, jos on kyseessä niin vihreä polttoaine mitä neste sivuillaan mainostaa. Siitä puheenollen, nesteen sivujen päästölaskurin mukaan kun ajan 800km my diesilillä olen säästänyt jo kahden n. 2500km lentomatkan hiilidioksidipäästön verran. Itseasiassa nesteen mukaan ainoat laskennalliset hiilidioksidipäästöt tulevat biojätteen jalostamisesta ja kuljetuksesta tankkausasemille. Tällä perusteella se on puhtaampaa kuin sähköautoilu kun ottaa huomioon millä suomessa keskimäärin sähkö tuotetaan. Mielenkiintoista, rippuu varmaan paljom miten asioita laskee ja miltä kantilta katsoo

Pahoitteluni meinasi vähän aihe karata.
 
Saapuisi vaan tänne pohjoiseenkin tuo Neste My. Voiko olettaa, että moottori sekä DPF tykkää paremmin tästä uusiutuvasta dieselistä?
 
Saapuisi vaan tänne pohjoiseenkin tuo Neste My. Voiko olettaa, että moottori sekä DPF tykkää paremmin tästä uusiutuvasta dieselistä?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, neste my diesel palaa selvästi puhtaammin muihin diesel laatuihin nähden = vähemmän karstaa. Neste taisi sivuillaan myös mainostaa, että se moottorillesi parempi vaihtoehto.
 
Oli vielä ihan pakko tarkastaa asia nesteen sivuilta, että niin se vain on laskettu my dieselillä ajaminen olevan parempi vaihtoehto kuin täyssähkö?!? Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
Toki sähköautoissa ne paikalliset päästöt ovat nolla, mutta isommassa mittakaavassa maailma siis säästyy ajamalla my dieselillä, huh. Miksihän tästä ei ole näkynyt mediassa mitään uutisointia, luulisi olevan aina polttava aihe monelle.?
 
Kyllähän tätä kannattaisi rummuttaa enemmänkin. Itse voisin kyllä tankata jos olisi täällä Kuopiossa saatavilla, ajan kuitenkin loppuunsa aika vähän vaikka dieseli alla onkin (ei ollut bensakonetta tarjolla).
 
1,644€/litra maksoi tänään tämä ihmeaine Seinäjoella. Tulee ympäristötietoisuus kyllä hintoihinsa! Toivottavasti tähän tulee jotain verohelpotusta tms., muuten ei ainakaan paljon ajavan lompakko tykkää.
 
1,679 oli tänään Jyväskylässä, mitään järkeähän tässä ei ole että hiilineutraali vaihtoehto maksaa selvästi enemmän kuin fossiilinen. Mutta turha odottaa tähän mitään helpotusta. Päällimmäinen ongelma on poliitikkojen ääretön tyhmyys, joka aiheuttaa johonkin tiettyyn teknologiaan lukkiutumisen. Näin on käynyt ennenkin. Päämäärä ei ole se tärkein, vaan se menetelmä miten siihen päästään, koska hype. Nyt on muodikasta puhua sähköautoista ja diesel on paha.

Toinen ongelma on mydieselin saatavuus, siksi sitä ei myydä ainakaan vielä ympäri Suomen. Tässä jutussa https://www.ksml.fi/teemat/autot/J...llut-Neste-MY-diesel-on-täyttä-roskaa/1281006 Neste kertoo käyttävänsä kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen. Ehkä siis raaka-aineita ei vain järkevästi ole saatavilla tarpeeksi. Kaikkia liikenteen hiilidioksidipäästöjä tälläkään polttoaineella ei siis tulla poistamaan.
 
Faktaa ei ole, vain mutu tuntuma asiaan. Tosiaan raaka-aineena siis muutakin kuin pelkästään eläinrasva, ylipäätänsä kaikki uusiutuva aines. Raaka-aineiden saatavuus voi olla myös syynä, ennemmin tosin itse luulisin saatavauuden puutteen johtuvan rajallisesta tuotankokapasitetista. Neste myy mm. Ruotsiin uusiutuvaa dieseliä ja todennäköisesti heillä on ruotsin pään kanssa sopimukset jossa sitoutuvat toimittamaan tietyn määrän tavaraa tietyssä ajassa. Näitä sopimuksia saattaa olla myös muualle. Jäljelle jäänyt kapasiteetti pyritään sitten myymään suomessa. Tota samaahan sotketaan myös tavallisen dieselin joukkoon, koska nykyyän kai kaikessa myytävässä pitää olla x-% uusiutuvaa kamaa.
 
Näiden jakeluvelvoitteiden ja tukien vuoksi Nesteen litkulle on niin paljon kysyntää ulkomailla, ettei kotimaahan kannata myydä yhtään enempää kuin on pakko, varsinkin vanhat velvoiteylitykset eivät siirry loputtomiin vaan ne pitää hyödyntää.
Biopolttoaineiden käyttö romahti liikenteessä Suomessa viime vuonna - miten ihmeessä?

...ja viherpolitiikka pelastaa maailmaa kun polttoaineita rahdataan sen seurauksena ristiin ympäri maailmaa kuin hölmölässä ikään, sen sijaan että käytettäisiin logistisesti järkevimmässä paikassa.:rofl:
 
Oli vielä ihan pakko tarkastaa asia nesteen sivuilta, että niin se vain on laskettu my dieselillä ajaminen olevan parempi vaihtoehto kuin täyssähkö?!? Miksi Neste MY uusiutuva diesel? - Neste MY
Toki sähköautoissa ne paikalliset päästöt ovat nolla, mutta isommassa mittakaavassa maailma siis säästyy ajamalla my dieselillä, huh. Miksihän tästä ei ole näkynyt mediassa mitään uutisointia, luulisi olevan aina polttava aihe monelle.?
Paras olisi varmaan Diesel plugin hybridi. Sähköllä kaupungissa -> ei päästöjä ihmisten lähellä. Pitkät matkat esim mydieselillä :)
 
Paras olisi varmaan Diesel plugin hybridi. Sähköllä kaupungissa -> ei päästöjä ihmisten lähellä. Pitkät matkat esim mydieselillä :)
Tässä kohdassa verottajakin kiittää kun iskee julmetun polttoaineveron (vs bensa-hybridi) tuohon dieselin päälle... :facepalm:

Kiitos tuon painoverotuksen jolla ei taas mitään tekemistä... noh, minkään kanssa...
 
Tässä kohdassa verottajakin kiittää kun iskee julmetun polttoaineveron (vs bensa-hybridi) tuohon dieselin päälle... :facepalm:

Kiitos tuon painoverotuksen jolla ei taas mitään tekemistä... noh, minkään kanssa...
Dieselissähän on pienempi polttoainevero kuin bensassa... VAi mitä nyt tarkoitat?

Jos tarkoitat käyttövoimaveroa, niin onhan sekin alhaisempi dieselhybridillä kuin pelkällä dieselillä. Käyttövoimaveron tarkoitustan on kuitenkin pohjimmiltaan tasata sitä logistiikalle suunnattua verohuojennusta, siinä ei ole millään muotoa kyse päästöistä.
 
Tankkasin muutaman MyD tankillisen jälkeen perus talvi dieseliä. Haju, savutus kylmänä ja hienoisesti karkeampi käyntiääni oli back. Nyt kun on tuo DPF poistettu niin kyllä mä MyD:llä jatkan.
 
Merkittävä saksalainen autoteollisuusyritys kiinnostui suomalaisesta dieselkeksinnöstä
Diesel-hysterian kärkimaana profiloituneen Saksan yksi tunnetuimmista monialayrityksistä, Bosch, on tutkinut jo tovin myös suomalaisen Nesteen valmistamia uusiutuvia
diesel-laatuja.

”Uusiutuvista ja synteettisistä polttoaineista voi olla suurta hyötyä ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Niillä saadaan aikaan nopeita ympäristövaikutuksia,
sillä olemassa olevia ajoneuvoja tai infrastruktuuria ei tarvitse uusia, vaan esimerkiksi nykyiset ajoneuvot ja huoltoasemat voivat jäädä käyttöön”,
sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.


Huhtikuussa 2018 Bosch esitteli uutta dieselteknologiaa, jonka avulla dieselautojen typpioksidipäästöt alittavat reilusti vuonna 2020 voimaan astuvan 120 mg/km raja-arvon.

Yhtiön johdon autot ovat pr-mielessä marraskuun alusta lähtien käyttäneet polttoaineenaan kokonaan uusiutuvaa dieseliä,
joka on synteettisesti valmistettu jätteistä ja tähteistä.
Sen valmistajan Nesteen mukaan uusiutuvan dieselin kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 90 % pienemmät sen elinkaaren aikana perinteiseen dieseliin verrattuna.
- Kauppalehti
 
UPM BioVerno diesel

Saako tätä UPM:n havu&tikku-dieseliä jostain? Tuo ilmeisestikin tehdään ehdasta puusta, joten ainakin raaka-ainepuoli on Suomessa kunnossa vähän isommassakin käytössä.
 
En ole kuullut että 100%:na mistään saisi, mutta ST1 sitä käyttää ainakin Diesel Plussassa biokomponenttina.
 
En ole kuullut että 100%:na mistään saisi, mutta ST1 sitä käyttää ainakin Diesel Plussassa biokomponenttina.

Tämmöiset hitech-dieselit menevät markkinoilla vähän hukkaan, jos niitä ei mistään saa ostaa puhtaana vaan ne blandataan normidieselin pakko-osuudeksi.

Jos liemi on oikeasti diesel-normit täyttävää tavaraa, niin luulisi, että sitä kannattaisi myydä ulos vaikka omilta tankkausasemilta jokaisen UPM-laitoksen yhteydessä. En usko, että jotain UPM-havudieselasemia tarvitsisi edes suuremmin mainostaa.
 
Se voi olla että sitä tulee sen verran vähän selluntuotannon sivutuotteena että ei jää paljon myytäväksi. Sitten siinä ei taas ole mitään järkeä hiilitaseen kannalta jos sitä varta vasten aletaan puusta tekemään.

Edit: siis muistaakseni ovat hehkuttaneet joskus että muoveja tehdään jne eli varmasti sitä öljyä käytetään muuhunkin. Tarkemmin en tiedä, sitä pitäis kysyä UPM:ltä.
 
Hyviä tuloksia UPM:n puupohjaisen dieselin käytöstä bussiliikenteessä

Tuolla kerrotaan että ”UPM aloitti puupohjaisen dieselin tuotannon Lappeenrannan biojalostamolla tammikuussa 2015. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Lappeenrannassa valmistettava UPM BioVerno on suomalainen Avainlipputuote.”

En tiedä onko tuo paljon vai vähän, mutta kuulostaa paljolta. Onko ongelma sitten hinta?

Ja EDIT: 2016 Suomessa kulutettiin yli kolme miljardia litraa dieseliä.
 
Viimeksi muokattu:
...tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa.

En tiedä onko tuo paljon vai vähän, mutta kuulostaa paljolta. Onko ongelma sitten hinta?

Eikös tuo ole jo prosenttiluokkaa Suomen koko dieselmarkkinasta? Minusta koko markkina on muutamia miljoonia tonneja/vuosi. Ei siis todellakaan mitään kuriositeettiluokkaa.

Ehkäpä ongelma onkin siinä, että joku "kylmäasema sellutehtaan portilla"-tyyppinen markkinointiratkaisu ei todellakaan olisi riittävä vaan litkua tulee sen verran paljon, että tarvitaan oikea infra sen markkinoimiseen. UPM taas ei oikein ole mikään kuluttajakauppaa käyvä firma.

[EDIT]Kyllä tuota siltikin kannattaisi omana tuotteenaan markkinoida, jos hinta vain on mitenkään kilpailukykyinen. Jos hinta olisi ~sama, niin kumman valitsisit, Teboil-dieselin vai UPM-havun?

Toisaalta, voihan olla että biokomponentin kysyntä on niin suurta, että tuotteen markkinointi hyvään hintaan ei ole mikään ongelma...
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo ole jo prosenttiluokkaa Suomen koko dieselmarkkinasta? Minusta koko markkina on muutamia miljoonia tonneja/vuosi. Ei siis todellakaan mitään kuriositeettiluokkaa.

Joo muokkasinkin tuohon aiempaan vastaukseeni, että vuonna 2016 meni reilu 3 miljardia litraa dieseliä. Tuo 120 miljoonaa litraa on 4 prosenttia siitä. Se on vähän, mutta jos ajatellaan että yhden sellutehtaan sivutuotteena tulee 4 prosenttia, on se sittenkin aika paljon.
 
Eikös neste myy mydieseliä ulos aika paljon? USA ainakin ja olikos ruotsi toinen. Varmaan tässä ketjussa... Pitäisi ostaa nesteen osakkeita.
 
Joo muokkasinkin tuohon aiempaan vastaukseeni, että vuonna 2016 meni reilu 3 miljardia litraa dieseliä. Tuo 120 miljoonaa litraa on 4 prosenttia siitä. Se on vähän, mutta jos ajatellaan että yhden sellutehtaan sivutuotteena tulee 4 prosenttia, on se sittenkin aika paljon.
Jos tuo määrä todella tulee pelkästään UPM:n Lappeenrannan tehtaan sivutuotteena, ja määrä skaalautuisi lineaarisesti, koko Suomen tehtaiden (muidenkin kuin UPM:n siis) tuotanto riittäisi nopealla laskutoimituksella täyttämään jo lähes puolet dieselin kulutuksesta.
 
Eikös neste myy mydieseliä ulos aika paljon? USA ainakin ja olikos ruotsi toinen. Varmaan tässä ketjussa... Pitäisi ostaa nesteen osakkeita.
Myyhän se. En tarkkaan tiedä mitkä lasketaan biodieseliksi, mutta Neste on jo jokusen vuoden ollut maailman suurin biodieselin valmistaja. Nesteen osakkeita olisi kannattanut ostaa 10-15 vuotta sitten.
 
Jos tuo määrä todella tulee pelkästään UPM:n Lappeenrannan tehtaan sivutuotteena, ja määrä skaalautuisi lineaarisesti, koko Suomen tehtaiden (muidenkin kuin UPM:n siis) tuotanto riittäisi nopealla laskutoimituksella täyttämään jo lähes puolet dieselin kulutuksesta.
Tuo määrä sisältää ~puolen Suomen sellutehtaiden mäntyöljyt (myös muut firmat), toinen puolisko menee Ouluun. Siksi UPM nyt uudelle biodieseltehtaalle Kotkaan suunnittelee rahtaavansa Uruguaysta biomassan, jossa Carinata-kasvia viljelevät bioöljyn tuotantoon, koska Suomen volyymit ei riitä.
Brassica carinata – tuottoisa talviviljelyn vaihtoehto
 
Tuo määrä sisältää ~puolen Suomen sellutehtaiden mäntyöljyt (myös muut firmat), toinen puolisko menee Ouluun. Siksi UPM nyt uudelle biodieseltehtaalle Kotkaan suunnittelee rahtaavansa Uruguaysta biomassan, jossa Carinata-kasvia viljelevät bioöljyn tuotantoon, koska Suomen volyymit ei riitä.
Brassica carinata – tuottoisa talviviljelyn vaihtoehto
Aikamoista näpertelyä siis. Voisin ilman perusteluita väittää, että olisi ympåristön kannalta merkittävästi parempi valmistaa sitä öljyä mahdollisimman lähellä raaka-ainetta ja liikutella 10 kertaa enemmän energiaa per tilavuusyksikkö sisältävää dieseliä sitten pidempiä matkoja.
 
Aikamoista näpertelyä siis. Voisin ilman perusteluita väittää, että olisi ympåristön kannalta merkittävästi parempi valmistaa sitä öljyä mahdollisimman lähellä raaka-ainetta ja liikutella 10 kertaa enemmän energiaa per tilavuusyksikkö sisältävää dieseliä sitten pidempiä matkoja.
Ei se toisaalta sen tehtaankaan siirtäminen ihan yksinertaista ole.

Kieltämättä kyllä sitä biomassaa voisi alkaa katselemaan jostain vähän lähempääkin.
 
Aikamoista näpertelyä siis. Voisin ilman perusteluita väittää, että olisi ympåristön kannalta merkittävästi parempi valmistaa sitä öljyä mahdollisimman lähellä raaka-ainetta ja liikutella 10 kertaa enemmän energiaa per tilavuusyksikkö sisältävää dieseliä sitten pidempiä matkoja.

Brassicassa on myös tämä aspekti:
”Brassica carinatan siemen sisältää runsaasti öljyä, joten se käy erinomaisesti uusiutuvien biopolttoaineiden tuotannon raaka-aineeksi. Loput siemenestä voidaan käyttää proteiinina eläinrehun seassa”, kertoo UPM:n kehityskoordinaattori Pieter Boutmy.​

Onko nyt niin, että tuomalla Uruguaystä ihmisravinnoksi kelpaamatonta Brassicaa saadaan
1) uusiutuvaa dieseliä tankkiin
2) meheviä pihvejä pannulle ilman soijarehua, ja vielä
3) maajusseille lisätuloa muuten kesannolla olevilta pelloilta?

Jos brassica vielä tuodaan hitailla bulkkialuksilla, niin rahtikaan ei mahdottomasti aiheuta päästöjä.

Montevideosta Kotkaan on 7400 nm, 22 pv 14 kt vauhdilla: SEA-DISTANCES.ORG - Distances
 
Tässäpä UPM:n Kotkan biojalostamon YVA:
Ymparisto > UPM Kotkan biojalostamo, Kotka
https://www.ymparisto.fi/download/noname/{D534293D-1EED-4738-9F56-DBD2D0C43047}/140085

Ei tuo nyt ihan pelkältä nappikaupalta vaikuta, kun YVA:ssa arvioidaan vaikutuksia 700000 tonnin laitokselle, joka käyttäisi 1,2 miljoonaa tonnia raaka-aineita vuosittain.

YVA:sta ilmenee mm. että brassica on vain yksi raaka-aine monista. Se on tarkoitus puristaa öljyksi Uruguayssa ja laivata Suomeen vain öljy. Luulisi karjan proteiinirehun sitten syrjäyttävän soijaa Etelä-Amerikassa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 541
Viestejä
4 476 078
Jäsenet
73 949
Uusin jäsen
Lue otsikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom