Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Meilläkin emäntä ajeluttaa omaa kalustoaan jo kolmatta vuotaa MyDieselillä - imagokysymys, eikä siitä mitään hyödy vaikka asiakkaan kamat liikkuu "vähäpäästöisesti". Toki kyseessä vain 5 tavara-autoa...
 
Nesteen uusiutuvan dieselin jakelu Ruotsissa laajenee merkittävästi
Neste syventää yhteistyötään Ruotsin suurimpiin polttoaineyhtiöihin kuuluvan OKQ8:n kanssa, todetaan Nesteen tiedotteessa.

Uusiutuvista ja vastuullisista raaka-aineista valmistettavaa Neste MY uusiutuva diesel -polttoainetta tulee saataville 130 OKQ8-asemalle vuoden 2020 loppuun mennessä, myös kuluttaja-asiakkaille.

Neste MY uusiutuvan dieselin avulla asiakkaat voivat Nesteen tiedotteen mukaan vähentää elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Tämä tuote on niin sanottu drop-in-ratkaisu, jota voidaan käyttää tekemättä mitään muutoksia nykyisiin dieselmoottoreihin tai logistiikkaan.

Ruotsin lisäksi Neste MY uusiutuvaa dieseliä voivat käyttää asiakkaat Suomessa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa sekä Kalifornian ja Oregonin osavaltioissa Yhdysvalloissa.
 
Taitaa olla minun kohdalla edelleenkin Drop-out -ratkaisu, koska auton valmistaja sallii edelleenkin vain EN 590 -mukaisen dieselin käytön.
 
Tuota Myytä vois kokeilla, että miten käytännössä kuluttaa ja toimii, kun ajoprofiili on lähes 100% sama viikosta toiseen, mutta yhtään asemaa ei ole lähtö- tai saapumispisteessä. Sais tulla lisää pumppuja läpi maan joka suuntaan.
 
Kyllä niitä hyvin alkaa jo olla kun ottivat Pro Dieselin pois.

 
Kyllä niitä hyvin alkaa jo olla kun ottivat Pro Dieselin pois.


Jos minulle vastasit, niin kuten sanoin, lähtö- ja loppupisteet puuttuvat ja itseasiassa niitä pumppuja ei matkalle osu edes viittä. Ja noi truck-pisteet voi vähentää niistä...
 
Jos minulle vastasit, niin kuten sanoin, lähtö- ja loppupisteet puuttuvat ja itseasiassa niitä pumppuja ei matkalle osu edes viittä. Ja noi truck-pisteet voi vähentää niistä...
Rekkapisteeltä Turusta viimeksi itsekin MYtä tankkasin Audiin. Onnistuu pienillä paineilla.
 
  • Tykkää
Reactions: co1
Turhaan sinä sitä pelkäät @Freeze

Jos moottorivika tulee takuuaikana, niin on varmaan paljon helpompaa kun pytyistä ei löydy MY -jäämiä, jos alkavat tutkimaan. Sitäpaitsi noista uusistakin myyntipisteistä lähin on varmaan 120 km päässä, joten ...
 
Varmaan aika tehotonta olla 3 diesel laatua. Muutama raaskaan kaluston yritys siirtynyt käyttämään MyDieseliä, joissain paikoissa saattanut menekki alkanut olemaan varmaan yli Pron.
Toivottavasti tuo vaikuttaisi My:n hintaan laskevasti...
Kuulin "essonbaari"-tason tietona että jotkut firmat käyttävät tuota myDieseliä autoissa joissa ne hiukkassuodattimet ovat aiheuttaneet ongelmia. Sinänsä ymmärrettävää että jossain pätkäjakeluajossa voi tulla sen suodattimen puhdistuspolton kanssa ongelmia.
 
Johan oli erikoinen verokorotus, kun vaan Mydieselin ero kasvoi 21 senttiin... Eikö sen kanssa olisi pitänyt käydä toisinpäin?
 
Oulun seudulla tuo 21snt ero on ollut jo pitkään käytössä. Olisivatkohan nyt laajentaaneet yleiseksi käytännöksi :rolleyes:
 
Hallitus fiksuuttaan poisti uysiutuvan dieselin verotuen, siitä tämä hinta-eron kehitys. En kyllä ihan hoksaa miten tämä edesauttaa puhtaamman liikenteen edistämistä.
 
Hallitus fiksuuttaan poisti uysiutuvan dieselin verotuen, siitä tämä hinta-eron kehitys. En kyllä ihan hoksaa miten tämä edesauttaa puhtaamman liikenteen edistämistä.
Milloin liikenteen verotus ja "liikenteen puhtaus" ovat olleet millään tavalla tekemisissä keskenään, korulauseista huolimatta tärkeintä on veroeurojen imurointi valtion pohjattomaan kassaan. Kaikki edistys on enemmän tai vähemmän "tahattomia vahinkoja".
 
E85 hinta nouse aikalailla 1 sentin joten ero normi bensaan kasvoi. Eikö my:n pitäisi samalla logiikalla nousta paljon vähemmän kuin normi diesel?
 
Eihän sillä mydieselillä mitään puhtautta paranneta. Kun joku tankkaa mydieseliä ja maksaa siitä Nesteelle, niin Neste lisää vastaavan määrän vähemmän kierrätystuotetta tavalliseen dieseliinsä ja säästää siinä. Kyseessä on vain puhtaasti rahansiirto Nesteelle.
 

Ei tainnut tästä tulla mitään?
 
Neste MY uusiutuva polttoöljy on raaka-ainepohjaltaan ja päästöjen vähenemisen osalta verrattavissa tieliikenteessä käytettävään Neste MY uusiutuva diesel -polttoaineeseen.
Pienemmän hiilijalanjäljen lisäksi uusiutuvan polttoöljyn käyttö vaikuttaa myös lähipäästöihin vanhemmissa työkoneissa. Se soveltuu sellaisenaan olemassa olevaan työkonekalustoon,
ja lisäksi sitä voidaan käyttää lämmityksessä. Neste MY uusiutuvaa polttoöljyä on vuoden 2021 aikana tarjolla sekä määrällisesti että maantieteellisesti rajoitetusti.
Jakelu tehdään suoratoimituksena Nesteen Porvoon terminaalilta.
 

Aiomme saavuttaa tavoitteemme tarjoamalla uusiutuvia ja kiertotalousratkaisuja tie- ja lentoliikenteeseen sekä muovi- ja kemianteollisuuden käyttöön.
– Innovatiiviset ratkaisut biotaloudesta tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia vähentää päästöjä. Esimerkiksi tieliikenteessä EU:n uusiutuvaa energiaa koskeva direktiivi
on tehokkaasti ohjannut Euroopan liikennettä kohti uusiutuvaa energiaa.

:)
 
Vähäpäästöinen autoilu ja puhdas omatunto ei ole pelkästään varakkaiden Tesla-kuskien etuoikeus. Satsaamalla kympin joka tankkauksella vanhan
dieselromusi kasvihuonepäästöt putoavat olemattomiksi. Kaiken lisäksi Nesteen uusiutuva MYdiesel on pääosin kotimainen polttoaine, joten riippuvuus tuontiöljystä vähenee.
No perhana, mä luulin, että ilman muuta olisivat ottaneet tankin täyteen!
Lukijavat vaativat, että testaatte MyDieseliä tuossa testilaboratorio -Golfissa. :D
 
Hallitus fiksuuttaan poisti uysiutuvan dieselin verotuen, siitä tämä hinta-eron kehitys. En kyllä ihan hoksaa miten tämä edesauttaa puhtaamman liikenteen edistämistä.
Ilmankos ollut niin kallista. Eipä viitsi enää 1.7 -1.8 hinnoilla tankata.
Yhdessä vaiheessa, kun tavallinen oli 1,3x. Ja My 1,4x niin kyllä sitä ihan mielellään laittoi.
 
Niin siis on olemassa valtakunnallinen jakeluvelvoite ja bio komponentteja pitää olla kaikessa dieselissä tietty määrä. Kun tämä tavoite saavutetaan, niin perus dieselistä voidaan vähentää sitä osuutta sitä mukaa kun myydään esim MyDieseliä. Eli kokonaisvaikutus että yksittäiset tahot tankkaavat MyDieseliä on 0. Lähipäästöjä, oman moottorin käytöstä jne voi kyllä parantaa. Korjatkaa jos meni joku kohta väärin.
 
Mites arvon My diesel - autoilijat, oletteko huomanneet kovilla pakkasilla vähemmän ongelmia perus dieseleihin verrattuna? Itse selvisin tämän talven pakkasista hyvin, vaikken polttoainesuodatinta vaihtanutkaan tälle talvikaudelle(suositus nyt taisi muutenkin olla kahden vuoden välein... )
 
Jakeluvelvoitteen ohjeistaa verohallinto. En tällä koulutuksella yritä edes sanoa mitä ohje oikeasti tarkoittaa.

Mutta.

Kaikki jaettu aine siis lasketaan lopulta yhteen velvoiteprosenttia laskiessa. Biodiesel, uusiutuva diesel, E85 ja 95E10 ja 98E5? Eli vedetään vähän viivoja suoraksi jos sanotaan, että tankattu My on vain suoraan pois normidieseliin sekoitetusta uusiutuvan (XTL) dieselin määrästä?
 
Jakeluvelvoitteen ohjeistaa verohallinto. En tällä koulutuksella yritä edes sanoa mitä ohje oikeasti tarkoittaa.

Mutta.

Kaikki jaettu aine siis lasketaan lopulta yhteen velvoiteprosenttia laskiessa. Biodiesel, uusiutuva diesel, E85 ja 95E10 ja 98E5? Eli vedetään vähän viivoja suoraksi jos sanotaan, että tankattu My on vain suoraan pois normidieseliin sekoitetusta uusiutuvan (XTL) dieselin määrästä?

Näin olen antanut itseni ymmärtää. Joku kaveri siitä joskus kertoi ja oli aiheesta linkkiä mut siitä on jo aikaa.

Tuossa on muuten aiheesta mielenkiintoinen artikkeli:

Edit:
Siellä se oli lopussa: "Toisin sanoen täysi tankki biopolttoainetta ei vähennä liikenteen päästöjä – vaan vapauttaa jonkun muun tankkaamaan saman määrän fossiilista polttoainetta. Asiasta voit lukea lisää täältä."

edit 2: Ja tuosta toisesta artikkelista:
Todellisuudessa täysi tankillinen uusiutuvaa dieseliä ei vähennä tieliikenteen tai Suomen kasvihuonekaasupäästöjä lainkaan.

Tämä johtuu Suomessa käytössä olevasta sekoite- eli jakeluvelvoitteesta. Velvoitteen takia erikseen tankattu biopolttoainemäärä lasketaan mukaan jakeluvelvoitteen vaatimaan bio-osuuteen. Toisin sanoen vastaava määrä biopolttoainetta jätetään sekoittamatta fossiiliseen polttoaineeseen.

Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.

Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Jos autoilija tankkaa pelkkää sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä ja kuvittelee siten lisäävänsä biopolttoaineiden käyttöä, todellisuudessa näin ei käy. Valitsemalla pelkkää uusiutuvaa dieseliä autoilija voi vaikuttaa vain omaan hiilijalanjälkeensä mutta samalla hän ikään kuin vapauttaa vastaavan määrän fossiilista polttoainetta tankattavaksi muiden tankkeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa todellinen ratkaiseva kysymys omalla kohdalla on, miltä 200 tkm ajettuna + webastolla lämmitettynä auton polttokammiot ja niiden poistoräppänät/pöntöt näyttää My vs. fossiilinen. Mikä vaikutus on voiteluun on sillä, laimennetaanko moottoriöljy hiukkaspolttojen aikana My vai fossiilisella?

Arvaus on varmaan monella mutta tietoa harvalla. Ja vielä harvempi tuo sen julki?Itse kuuluun niihin arvaajiin, joka ei tuo arvaustaan julki :btooth:
 
Mutta.

Kaikki jaettu aine siis lasketaan lopulta yhteen velvoiteprosenttia laskiessa. Biodiesel, uusiutuva diesel, E85 ja 95E10 ja 98E5? Eli vedetään vähän viivoja suoraksi jos sanotaan, että
tankattu My on vain suoraan pois normidieseliin sekoitetusta uusiutuvan (XTL) dieselin määrästä?

Tätähän voisi joku kysyä Nesteeltä. :)
 

"Eduskunnan kyselytunnilla puhuttiin Nesteen päätöksestä sijoittaa 1,5 miljardin euron jalostamo Rotterdamiin Porvoon sijasta.
Pääministeri Sanna Marin (sd.) vastasi kysymyksiin asiassa.
– Eli tämä investointipäätös, harmillisesti se meni Rotterdamiin, mutta se on osa tätä vihreää siirtymää…
Toteamus sai aikaan naurua ja hälyä eduskunnan istuntosalissa."
 
Kuten olen tainnut aiemmin jossain sähköautolangassa mainita, sähköautot syrjäyttävät kaiken muun tämän vuosikymmenen aikana.

Ei nyt ihan täysin vanhoissa autoissa, mutta uusien polttiksien myynti sammuu itsestään tässä viiden vuoden aikana. "Ei vaan pysty."
 
Tämän vuosikymmenen aikana syntyy joku uusi juttu joka syrjäyttää sähkikset 30 vuoden päästä. Akkumateriaalit liian kalliita.
 

"Neste ja Posti, yhdessä kuljetusalan etujärjestö SKAL ry:n, DB Schenkerin ja Niemi Palveluiden kanssa on esittänyt hallitukselle ehdotuksen, jossa Ruotsissa käytössä oleva biopolttoaineiden verotusmalli
tulisi käyttöön myös Suomessa.
Ruotsin malli toimii siten, että uusiutuvasta dieselistä on tehty edullisempaa vapauttamalla se valmisteverosta silloin, kun sitä myydään polttoaineyhtiöitä sitovan niin sanotun jakeluvelvoitteen päälle.

Jakeluvelvoite tarkoittaa uusiutuvan polttoaineen osuutta kaikesta myydystä polttoaineesta. Jakeluvelvoite on nyt 20 prosenttia ja vuoteen 2030 mennessä se nousee 30 prosenttiin.
Kuljetuskalustossa joka siirtyisi käyttämään yksinomaan valmisteverotonta uusiutuvaa dieseliä, päästöt vähenisivät maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten
edunvalvontajärjestö SKAL ry:n mukaan jopa 90 prosentilla."
 
Tämän vuosikymmenen aikana syntyy joku uusi juttu joka syrjäyttää sähkikset 30 vuoden päästä. Akkumateriaalit liian kalliita.
Kovin pöhinä on vankilayhteiskunta. Sellaisessa ei tarvita yksityisautoja ja logistiikkakin yksinkertaistuu keskitysleirien osalta. Toki eliitti ja etnisesti edistykselliset saavat ajaa vaikka vanhoilla dieselpanssarivaunuilla reservaattiin.
 
Eikös Neste käytä MY:tä jo 100% omissa autoissaan - ulkoisten autot saa ajella vielä millä tahansa, mutta esim. meidän KA:t liikkuvat aina MY:llä muutenkin, Postin ajossa tai muuten.
 
Neste avaa kevään ja kesän 2021 aikana merkittävän määrän uusia Neste MY uusiutuva diesel -polttoaineen jakelupisteitä yksityisautoilijoiden ja ammattiliikenteen käyttöön. Viime vuonna Neste toi yli 50 uutta jakelupistettä asemaverkostoon, ja nyt laajennuksen myötä uusiutuvaa dieseliä on pian saatavilla lähes 150 asemalla ympäri Suomen, todetaan Nesteen tiedotteessa.

Uudet kevyen liikenteen Neste MY -asemat:

Janakkala Linnatuuli Itä (03/2021)
Janakkala Linnatuuli Länsi (03/2021)
Sipoo Sipoonlahti (04/2021)
Joensuu Sortavalankatu (05/2021)
Espoo Matinkylä (05/2021)
Vantaa Keimola Länsi (05/2021)
Helsinki Malmi (05/2021)
Turku Satama (05/2021)
Tampere Lielahti (06/2021)
Helsinki Munkkiniemi (06/2021)
Salo Koskikatu (08/2021)

Uudet raskaan kaluston Neste MY -asemat:

Jämsä Jämsän portti (03/2021)
Joroinen (04/2021)
Aura (04/2021)
Kuopio Matkus (04/2021)
Paltamo Kontiomäki (04/2021)
Paimio (04/2021)
Iisalmi Soinlahti (04/2021)
Kajaani Sokajärventie (04/2021)
Jyväskylä Kuormaajantie (05/2021)
Lappeenranta Viipurinportti (05/2021)
Salo Koskikatu (08/2021)
Kärsämäki (09/2021)

:thumbsup:
 
Tuota kyllä pitää kokeilla jossain vaiheessa kuukauden/parin pätkä(5tkm-10tkm), että mitä toi oikeasti on kulutuksen suhteen. Harmi kun ei varsinaisesti satu tällä hetkellä jakeluasemaa lähtö-/päätepisteeseen, mutta vois kokeilla siirtää tankkaukset johonkin sopivaan paikkaan matkalle.

Ei sillä taida kulutukseen olla havaittavaa vaikutusta, käynti pehmenee (etenkin talvella) ja jää hajut pois.
 
Palaa puhtaammin. Tätähän on tankattu, jos on ollut esim. ongelmia katsastuksessa savutuksen kanssa?
 
Palaa puhtaammin. Tätähän on tankattu, jos on ollut esim. ongelmia katsastuksessa savutuksen kanssa?
Tuohon on ollut niitä savutusta vähentäviä puhdistusaineita jo vuosikymmeniä. Tuolla mydieselillä voi tietysti olla vastaava vaikutus jo ihan vakiona.
 
Tuohon on ollut niitä savutusta vähentäviä puhdistusaineita jo vuosikymmeniä. Tuolla mydieselillä voi tietysti olla vastaava vaikutus jo ihan vakiona.
Liekö mekanismi sama? Olisikohan yhteiskäytöllä saavutettavissa vielä suurempi etu pahojen ruoskien katsastusta varten?
 
Smart Diesel -polttonesteen ansiosta moottori ei pelkästään pysy puhtaana, vaan älydiesel jopa puhdistaa moottorin uutta vastaavalle tasolle. Se parantaa moottorin suorituskykyä ja lisää sen kestävyyttä.
Smart Diesel on älydiesel, joka käy kaikkiin dieselmoottorilla varustettuihin autoihin.
:thumbsup:
 
Tainnu markkinointiosasto illanvietossa keksiä parhaita mainospuheita, melko tuuheaa juttua.

:sclap:
 
Mihin noita biodieseleitä saa laittaa? Itellä ollu subaru, nissan ja vw ja mihinkään ei oo saanu biodiisseliä tankata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom