Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja iGmole, 06.06.2018.

Tagit:
  1. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Autoni on i30 1.6CRDi 85kW vm. 2011 ja olen nyt pari kertaa peräkkäin tankannut täyteen tuota Nesteen kummajaisdieseliä. Voisin vaikka vannoa, että sillä on moottorin käyntiin havaittava vaikutus: käyttökelpoinen (värinätön) kierrosalue alkaa alempana ja halpisdieselin käyntiäänet kovissa kiihdytyksissä muuttuivat "tummemmiksi", ts. dieselille tavalliset nakut hävisivät ja jäljellä on vain pieni murina. Myös moottorin sammutus tapahtuu sivistyneemmin.

    Onko tämä nyt vain placebo-vaikutusta vai onko muilla samanlaisia havaintoja? Voiko se ylivertaisen korkea setaaniluku 80+ vaikuttaa tällä tavalla? Vai onko moottorini hajoamispisteessä eikä siksi toimi normaalidieselillä oikein?

    Anyway, minulla on erittäin laadukas kannettava äänityslaitteisto ja olen ajatellut tehdä moottorin käyntiääneen liittyviä äänitteitä normaalidieselillä ja my dieselillä sekä konetilasta, että matkustamossa. Niitä odotellessa, kertokaas omat "perstuntumanne" tuosta tavarasta!
     
    Poppamies tykkää tästä.
  2. 3AHG

    3AHG

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    KYllä aikanaan itsekin huomasin perstuntuman kun dieseli autolla ajelin. Mutta en tiedä oliko se sitä placeboa vai totta... olisi mielenkiintoista nähdä tekemäsi äänitestin tulokset !
     
  3. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    321
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käyntiääni pehmeni vähän ja hajuongelmat poistui jopa kylmäkäynnistyksessä. Mulla on poistettu dpf niin antaa käryjä kylmänä aika hyvin, tuo leikkasi ne melkein täysin pois.
     
  4. j7u

    j7u

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    MyDieselin setaaniluku taitaa olla siellä luokkaa 80 kun normidisut noin 50 pinnassa, eli pitäsihän sen palaa huomattavasti paremmin.

    >Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä.
     
  5. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    321
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös se nakutus vähene tuon saman takia?
     
  6. j7u

    j7u

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Toki, mitä herkemmin ja paremmin syttyy sen vähemmän nakuttaa, ja kyllä (ainakin minun) dieselkone käy tuolla paljon pehmeämmin.
     
  7. Vesar

    Vesar

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    11.09.2017
    Oliko kulutukseen minkäänlaista vaikutusta? Täytyypä testimielessä ajaa pari tankillista ko. dieselillä..
     
  8. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Todella harmi, että tämä idea tuli vasta tässä vaiheessa. Normidieselillä olisi voinut ensin tehdä nuo äänitteet. Nyt joutuu tässä ajelemaan tuhannen kilsaa, että saapi taas pelkkää normaalidieseliä vehkeen täyteen.

    No, hoitelen hommaa kesän mittaan.

    Mukavaa arkipäivän tiedettä, pitääpä oikein dokumentoida mikrofonien paikat ja äänittimen asetukset toistettavuuden varmistamiseksi.
     
    Poppamies tykkää tästä.
  9. j7u

    j7u

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Meikäläisellä se kaasupoljin on hieman Markku Alen tyyppinen: se on joko päällä (täysillä) tai pois joten en niin kauheasti noita kulutuksia ole seurannut :D
     
    Fozyzy tykkää tästä.
  10. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    En ole tankilta mitannut kuin normidieselillä nastarenkain edestakas Hki-Ylläs-Hki -reissun, silloin keskikulutus 99,9% maantieajossa oli 4,6l/100km. Sen jälkeen on tullut vaan vaihtelevaa kaupunki/taajama/kehätieporhellusta, ettei oikein mitään vertailukelpoista mittausta ole. Enemmänhän tuo maksaa ihan rutkastikin, että rahankulutus saattaa vaikka vähän noustakin :D
     
  11. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    4 143
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itse en ole huomannut eroa. Kilsoja tulee n. 1000 km viikossa. Kulutukseenkaan ei vaikuttanut.

    Uudella autolla en ole koittanut.
     
  12. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Mittaustuloksia odotellessa :geek: Jos tuo diesel todella pienentää hiilijalanjälkeä 90%, niin tästähän pitäisi saada tuntuva alennus ajoneuvon päästöveroon. Sen sijaan meillä suomessa ekologisesta vaihtoehdosta rangaistaan kovemman hinnan muodossa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
    3AHG ja herttakurko tykkäävät tästä.
  13. 3AHG

    3AHG

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Ah, tää olikin joku ihan uus diesel juttu... tarkoitin siis että joskus kokeillut sitä Nesteen PROdieseliä.... tää myDiesel on uus juttu :btooth:
    Onhan näitä, st1 myy SmartDieseliä, tosin ei lupaa sen olevan mitenkään tavallista parempaa :rolleyes:
     
  14. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    321
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tästä oli jossain keskustelua ja kylmäkäynnistyksessä pitäisi olla suurin ero kulutuksessa. Sitten perus maantieajo lämpimällä koneella melkein sama. Olikohan VAG arena puolella.
     
  15. rapukala

    rapukala Official Ässrock advocate R♿T #46 Team Luumu

    Viestejä:
    425
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ainakin Pro Dieseliä verotetaan tuntuvasti vähemmän perus kieseliin verrattuna. Mikäli verotus olisi sama niin tuskin prö kieseliä olisi olemassa.
     
  16. Zerrod

    Zerrod

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mielenkiintoista ois kokeilla tolla omalla tojotalla mutta en viitti etelään lähtä tankkaamaan, joskohan tuota joskus sais oulunki korkeudella.
     
  17. Enig

    Enig

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Viridieselistä josta lähes kaikki saastelaitteet poistettu pakokaasu muuttuu lähes inhimillisen tuoksuiseksi. Konetilasta moottorin vierestä samasta paikasta tallensin ääninäytteen tavallisella dieselillä ja tuolla, niin tallenteella ääni muuttui hieman erilaiseksi. Sitä en osaa sanoa pienenikö käyntiääni. Kulutuksessa tai tehoissa en ole huomannut eroa. Harmi että on jonkinverran kalliimpaa, muuten tankkaisin aina.
     
    Poppamies ja iGmole tykkäävät tästä.
  18. Corex

    Corex

    Viestejä:
    447
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Silloin tällöin kun pääkaupunkiseudulla poikkean työn merkeissä, niin tankkaan Nesteen MyDieseliä sieltä lentokentän läheltä testimielessä. Joka kerta fanaattisessa kirjanpidossani olen havainnut keskikulutuksen on tippuvan selvästi. Siinä puolen litran molemmin puolin...tosin keskikulutuskin on siinä 10l joten suhteellisesti tiputus ei ole mikään dramaattinen ;) ProDieselistä ei oikein osaa sanoa. Tuntuu menevän hajonnan piikkiin. Pitäisikin kaivaa tilastotieteen muistiinpanot naftaliinista ja ajaa luvut läpi. Pitäisi olla MyDieselin suhteen vielä enemmän dataa että voisi sanoa tilastollisesti merkittäväksi tulokseksi vaikka perstuntuma väittää jo näin.

    VAG-maailmahan testasi jollakin tasolla ProDieseliä ja ST1:n versiota. TM testasi Nesteen ja St1:n tehodieselit – melko nolo tulos (vähemmän yllättäen testiautotkin oli volkkareita, näin Dieselgaten jälkeisessä maailmassa melko ironista :vihellys: )

    Nesteen dieselille oli jotain katetta mutta ST1 tuote oli aika heikko esitys. Jälkimmäisessä on vain setaanilukua nostettu lisäaineistuksella. MyDiesel on aika uusi tuote joten siitä ei taida olla mitään kummempaa testiä olemassa.
     
  19. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    568
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljonko tuossa on hintaeroa tavalliseen versioon nähden?
     
  20. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Kyllä sitä ihan tuntuvasti on - oliskohan ollut prodieseliin nähden viimeksi about 10 senttiä litralta.
     
  21. Time39

    Time39

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Hintaero taitaa olla jotain luokkaa ~10snt/

    Itse olen ajanut 16kk eli koko nykyisen auton omistushistorian ajan Nesteen Pro Dieselillä kun tuo vain sattuu olemaan lähin asema ja muuta sielä ei ole tarjollakaan sekä hinta yleensä normiin verrattuna ollut tuolla asemalla lähes sama ja välillä jopa halvempi.

    Viikonlopun aikana voisin itsekkin laittaa kokeilumielessä tuota My Dieseliä tankin täyteen ja katsoa näkyykö kulutuksessa mitään eroa.
    Minulla on kuitenkin koko 16kk/40tkm ajalta ohjelmalla laskettu auton oikea kulutus niin voisi muutamalla tankkauksella saada jo jotain vertailukohtaa kulutukseen.
     
  22. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Missä ylipäänsä luvataan että tuota My Dieseliä kuluisi vähemmän kuin normaalia dieseliä? Ei ainakaan tuossa mainostekstissä mitä itse olen lukenut, luvata mitään sellaista. Innovaatio on valmistustekniikassa jonka kautta ne päästöt pienenevät.
     
    iGmole tykkää tästä.
  23. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Näinpä juuri. Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut tuosta moottorin (mukamas) paremman toiminnan vahvistamisesta, siis perstuntumaharhan poissulusta käytössäni olevin keinoin. Ei tuo kulutus niin justiinsa, huihai tuntuu menevän melko pienellä enivei.
     
  24. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Jaha, tuota ei uuteen bemariin laitetakkaan. Siinä kun on aika kova kielto biodieselille. Teboililta "huonoa" dieseliä tankkiin ja hyvin kulukee, pääsee helposti 5.4-litran keskikulutukseen sekalaisessa ajossa (ecomoodit päällä, ilman ecoja 6.3-litraa sataselle), josta suurin osa kaupunkia. Kyseessä siis G30 520d xDrive ja taksi. Ja kaasu pohjassaki lähtee niinkuin 190hp/400nm sopii olettaa (tosin tuntuu, että kone tuottaa enemmän, liekkö renkailta lukemat niinkuin BMW joskus ennen on ilmoittanut).

    Käyntiääni tosin on ruma ryskytys niinkuin kaikissa bemarin 4-sylinterisissä dieseleissä, mutta eipähän juuri kuulu sisälle.

    Eli taidetaampa pysyä teboilin dieselissä, ei noita biodieseleitä uskalla kokeilla, kun kerta valmistaja on selvästi kieltänyt biodieselit, lukee ihan tankinkorkissa asti.

    En myöskään menisi kokeilemaan millään ihan uudella dieselillä, mistä irrotetaan reippaasti tehoa ja vääntöä korkeilla ruiskutuspaineilla jne. Vanhemmilla varmaankaan ei ongelmaa.

    Tosin eipä tuota täällä Oulussa saakkaan. Heh.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  25. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    321
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pysyttelet teboilin dieselissä ettei tarvitse ostaa mydieseliä mitä ei edes saa Oulusta. Ok.
     
  26. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Käyttöohjekirjassa lukee ne tarkat standardit mitä dieseleitä tankkiin saa laittaa, yleensä nuo kaupalliset dieselit täyttävät normit.

    Termillä "biodiesel" voidaan myydä vaikka rypsiöljyä, joka ei sellaisenaan sovellu moderniin dieseliin, ja näiden takia siellä on niitä varoituksia, jossain vanhassa mannelavetissa ne toimii ihan hyvin.
     
  27. Walla

    Walla

    Viestejä:
    425
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Pyydä puoliso/kaveria tankkaamaan muutaman kerran ilman, että kertoo sinulle kumpaa tankissa on. Siitähän tuota voi sitten koittaa päätellä, että huomaatko eron vielä vai oliko plaseboa.
     
  28. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 446
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ne alkuaikojen biodieselit oli paskaa ja kalistoa särkyi, mutta käsittääkseni nykyään ne on opittu käsittelemään oikein, niin ei tiivisteet enää murene.
     
  29. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Nojoo ei oo ku teboilin korttikin :D
     
  30. jkeskir

    jkeskir

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tiivisteet kärsivät ns. ensimmäisen sukupolven biodiselin metanoli jäämien takia. Nämä ns. FAME (FatAcid Methyl Ester) dieselit esteröitiin metanolilla normaalista rypsiöljystä. Toisen polven biodieselit ovat vetykäsiteltyjä rasvahappoja, joiden tuotantoprosessissa ei ole käytetty metanolia tai NaOH.
     
    Ormu ja Poppamies tykkäävät tästä.
  31. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Onko MY diesel edes teknisesti ottaen biodiesel kun se tehdään jätteestä? Biodiesel kun tarkoittaa uusiutuvista lähteistä valmistettua.
     
  32. jkeskir

    jkeskir

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ekologisempaa on tehdä biomassajätteistä kuin neitseellisestä biomassasta. Ja lähde on edelleen Biopohjainen.
     
  33. Ormu

    Ormu Tukijäsen

    Viestejä:
    715
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kukin kutsuu tyylillään, mutta termillä "biodiesel" tarkoitetaan varsinkin jenkeissä usein pelkästään rasvahapoista metyyliesteröintireaktiolla tuotettuja polttoaineita (=FAME) eli "perinteisiä biodieseleitä". Neste MY ei ole tällainen.


    Neste MY tehdään jätteistä, jotka suurimmaksi osaksi lienevät peräisin eloperäisistä (uusiutuvista) materiaaleista.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  34. tynkel

    tynkel

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    18.04.2017
    Poppamies tykkää tästä.
  35. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    321
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Neste MY uuusiutuvan dieselin käyttö ei lisää huoltotoimien tarvetta. Muiden biopolttoaineiden käyttö voi tihentää esimerkiksi öljynvaihtoväliä."

    "Suorituskyvyltään ja ominaisuuksiltaan Neste MY vastaa parhaita markkinoilla olevia fossiilisia dieseleitä, joten se sopii kaikkiin nykyisiin dieselautoihin."
     
  36. Time39

    Time39

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Oman auton tankki on nyt isketty täyteen "biopaskaa" placeboa tai ei niin käynti tuntuisi olevan hiljaisempi ja varsinkin pakokaasujen haju muuttui täysin.
    Pakokaasussa ei ole enää oikein mitään dieselin katkua vaan haisee ns. "neutraalilta"
    Itse polttoainekin haisee tankatessa ihan erilaiselta verrattuna normi dieseliin.
    Kulutuksessa en odota kyllä mitään muutosta.
    Autona on Jaguar XF 3.0d.
     
  37. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tulipa mieleen, että jos on jokin tappiin asti ruuvattu dieseli, niin tuolla aineellahan sen voisi saada savumittauksestakin läpi.
     
  38. Enig

    Enig

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo viime savutusmittauksessa oli omassa euro4 dieselissä tuota tankissa, niin mittaaja sanoi että menisi euro5 rajoistakin arvot läpi. Ja dpf siis poistettu ynnä muut ohjelmoinnit autossa. No, on ennen mydieseliäkin mennyt savutuksista helposti läpi mutta sillä tuota lähinnä tankkaan katsastukseen ettei hajusta heti huomaa että dpf poistettu.
     
  39. Reiska-Setä

    Reiska-Setä

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meillä tätä My dieseliä lyödään traktorin tankkiin ensitankkaus aineena. Käyntiääni on kyllä pehmeämpi tällä kuin tavallisella dieselillä eikä pakokaasut haise oikeastaan miltään.