Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Kertokaapas mistä johtuu, että Mydieselin hinta seuraa melko tarkkaan normaalin dieselin hintaa +0,15€ päälle. Kaiken järjen mukaan teollisuusjätteestä tehtävän dieselin hinnan ei pitäisi olla mitenkään riippuvainen öljyn hinnasta.
Hinta perustuu markkinatalouteen. Nesteellä on todettu, että tuo MyDiesel menee kaupaksi tuolla hinnalla, joten ei kannata halvemmalla myydä. Jos dieselin hinta nousee paljon, ero voi kaventua vähän, koska hinnan noustessa niin moni ei enää haluaa maksaa ylimääräistä niin paljon.
 
Kertokaapas mistä johtuu, että Mydieselin hinta seuraa melko tarkkaan normaalin dieselin hintaa +0,15€ päälle. Kaiken järjen mukaan teollisuusjätteestä tehtävän dieselin hinnan ei pitäisi olla mitenkään riippuvainen öljyn hinnasta.
Kysyntä ja tarjonta.

Samalla MY-hinnalla sen kysyntä nousisi rajusti kun fossiilisen hinta nousee, joten hinta vastaavasti nousee kun tuotantokapa ei nouse.

Biopolttoaineiden myynti on vielä lähinnä politiikkaa, joten se paljonko mihinkin maahan myydään ratkeaa melkeinpä poliitikkohen pöydällä (jakeluvelvoitteet). Yli vaatimusten ei Suomeen kannata myydä (ainakaan halvalla) Siksihän Nesteen Futura on täysin fossiilista, kun MY ja Pro täyttää jo velvoitteet). Ylimääräinen MY/XTL rahdataan sitten esim. Yhdysvaltoihin paikallisten velvoitteiden täyttämiseksi ja paluumatkalla tuodaan sitten fossiilista tilalle Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin tankillinen tätä kokeiltu. Pari kuukautta tämän auton omistaneena olen nyt kaksi kertaa nähnyt kun webasto savuttaa päälle laiton jälkeen hetken (ehkä puoli minuuttia) näkyvästi, liekö polttoaineella vaikutusta asiaan kun en ole aiemmin huomannut, jatketaan kokeilua. Muuten en ole mitään muutosta missään huomannut.
 
Muuten en ole mitään muutosta missään huomannut.

Näin pitäisikin olla, koska MyDieselin pitäisi olla teknisesti samanarvoinen tuote kuin fossiili-diesel. Ei MyDieselin käytön ole tarkoituskaan näkyä missään muussa kuin asiakkaan "maailmantuska"-tunnossa.
 
Kertokaapas mistä johtuu, että Mydieselin hinta seuraa melko tarkkaan normaalin dieselin hintaa +0,15€ päälle. Kaiken järjen mukaan teollisuusjätteestä tehtävän dieselin hinnan ei pitäisi olla mitenkään riippuvainen öljyn hinnasta.

Voisi osa verosta olla % perusteista, joka seuraa polttoaineen kurssia/pörssiä. Vai mikäs se tarkka yhtälö tuon laskemiseen on? Taitaa olla joka polttoaineelle hieman eri?
 
Mihin se prodieselin ehkä jopa 5% pidemmälle -slogan perustuu? Onko se 85% futuraa ja 15% mydieseliä?
 
Maailman palmuöljytuotannosta 80% käytetään elintarviketeollisuudessa. Neste ottaa tästä sivutuotteena syntyvän rasvahappotisleen (PFAD) ja tekee siitä dieseliä. Mikä tässä on väärin? Miksi PFAD ei olisi jätettä, jos se on jonkin toisen prosessin sivutuote? Vikaan mennään vasta sitten jos palmuöljyn tuotantoa joudutaan lisäämään tämän takia. Tuskin on parempi vaihtoehto heittää tuo sivutuote roskiin ja ajaa fossiilisella dieselillä.
 
Mihin se prodieselin ehkä jopa 5% pidemmälle -slogan perustuu? Onko se 85% futuraa ja 15% mydieseliä?
Onhan tuo
Olihan TM:n testeissäkin kulutusta vähentänyt, palaa paremmin ja nostaa hyötysuhdetta. Toki tuo 5% on optimiolosuhteissa, tyyliin kylmässä koneessa talvella voi vähentää kulutusta sen 5 %, enkä yhtään tätä yhtään epäilekään, harva vaan ajaa pelkästään noin. Siinä nyt ei ole mitään uutta, että markkinointi nappaa sen suurimman teoreettisen luvun. Pronsentti pari autosta riippuen on ihan realistista.
https://www.talouselama.fi/uutiset/...lo-tulos/5397680c-967f-3609-903b-3f855b774576
 
Mietin vaan että jos se mydiesel tekee sen eron niin miksei 100% mydiesel tee vielä isompaa eroa.
 
Mietin vaan että jos se mydiesel tekee sen eron niin miksei 100% mydiesel tee vielä isompaa eroa.
Varmaan se tekeekin jos tarkastellaan energiatehokkuutta, mutta kun lämpöarvo pienempi niin kokonaisuutena ei riitä. Prossa lämpöarvo ei laske niin pahasti, mutta setaaniluku yms. nousee riittävästi, eli jonkinmoinen sweetspot veikkaisin.
 
Maailman palmuöljytuotannosta 80% käytetään elintarviketeollisuudessa. Neste ottaa tästä sivutuotteena syntyvän rasvahappotisleen (PFAD) ja tekee siitä dieseliä. Mikä tässä on väärin? Miksi PFAD ei olisi jätettä, jos se on jonkin toisen prosessin sivutuote? Vikaan mennään vasta sitten jos palmuöljyn tuotantoa joudutaan lisäämään tämän takia. Tuskin on parempi vaihtoehto heittää tuo sivutuote roskiin ja ajaa fossiilisella dieselillä.

Kysymys ei ole siitä onko PFAD jätettä vai ei. Kysymys on siitä että vaikka se roudataan toiselta puolelta maapalloa niin yhtäkkiä se ilmestyy kuin Mooseksen ilmestys CO2 vapaana suoraan biodieseltehtaalle. Aivan kuten 2km etäisyydellä sijaitsevan teurastamonkin jäte.

Milestäni nykyaikaan kuuluu että voin lukea valmistajan sivulta prosenttiosuudet kustakin "jätteestä" jota tähän on käytetty.

Niin ja turha höpöttää etteikö tämän "jätteen" jatkokäyttö lisää viljelypinta-alaa. Tottakai se lisää.
 
Kysymys ei ole siitä onko PFAD jätettä vai ei. Kysymys on siitä että vaikka se roudataan toiselta puolelta maapalloa niin yhtäkkiä se ilmestyy kuin Mooseksen ilmestys CO2 vapaana suoraan biodieseltehtaalle. Aivan kuten 2km etäisyydellä sijaitsevan teurastamonkin jäte.

Milestäni nykyaikaan kuuluu että voin lukea valmistajan sivulta prosenttiosuudet kustakin "jätteestä" jota tähän on käytetty.

Niin ja turha höpöttää etteikö tämän "jätteen" jatkokäyttö lisää viljelypinta-alaa. Tottakai se lisää.

Tuolle viimeiselle virkkeelle olisi mukava saada jotain faktapohjaa?

Nytkö palmuöljy kaadetaan sitten suoraan viemäriin, jotta saadaan puristustähteet diisselitehtaalle :confused:
 
Tuolle viimeiselle virkkeelle olisi mukava saada jotain faktapohjaa?

Nytkö palmuöljy kaadetaan sitten suoraan viemäriin, jotta saadaan puristustähteet diisselitehtaalle :confused:
Ei välttämättä, mutta lienet huomannut "viimeaikoina" (~10v) pienen lisäyksen palmuöljyn määrässä esim. ihmisille syötettävissä tuotteissa?

Ennenhän oli kova sana tunkea tuota paskaa eläinten ruokaan, mutta nyt alkaa olla vaikea välttää sitä melkein missä vain. Varsinkin "kauppojen omat merkit" on lähes järjestään korvattu palmuöljypaskalla.

Niin, miten tämä liittyy mihinkään? No kun tuotantoa kasvatetaan "jätteen" myynnin takia, itse tuoteen hinta laskee niin alhaiseksi että muita, kalliimpia (ja terveellisempiä) tuotteita ei haluta enää käyttää, koska "voitto". Muutenkinhan palmuöljyn tuotanto on kasvanut 80-luvulta lähtien räjähdysmäisesti, esim. pelkästään Malesiassa (jossa varmasti kestävä kehitys ja luonto ovat etusijalla :rolleyes: ):

vuosi - raakaa palmyöljyä
1990 - 6,094,622 (josta 243,785 PFAD:ta) tonnia
2000 - 10,842,095 (433,684 PFAD:ta) tonnia
2008 - 17,734,441 (709,378 PFAD:ta) tonnia

Suomihan on lähes *viimeisiä* maita jossa PFAD luokitellaan jätteeksi, muualla se on "sivutuote" eikä sen käytöstä saa esim. niin paljon tukia.

PFAD:n osuus esim. bio-polttoaineissa kasvaa hirvittävää vauhtia, esim. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan vuodessa 23%:sta 39%:n.

Nestehän on aktiivisesti lobannut esim. Norjassa, jne ettei PFAD:ta luokiteltaisi muuksi kuin jätteeksi. Onhan tuo iso kultakaivos; saadaan tukia ja veroetuja ja silti voidaan pitää hintaa korkeammalla kuin talvallista dieseliä ja "seurataan" öljyn markkinahintaa; win!
(Mikä ei sinänsä minua haittaa, omat Nesteen osakkeet ovat tuotaneet hieman yli parissa kuukaudessa yli 15%... :D )
 
Kysymys ei ole siitä onko PFAD jätettä vai ei. Kysymys on siitä että vaikka se roudataan toiselta puolelta maapalloa niin yhtäkkiä se ilmestyy kuin Mooseksen ilmestys CO2 vapaana suoraan biodieseltehtaalle.

Eikös tässä Nesteen laskennassa ole selvästi myös tuotteen kuljettamisesta syntyvät päästöt mukana:
Mihin perustuu Neste MY uusiutuvan dieselin jopa 90 % päästövähenemä?
Vai meinaatko että siellä on vielä jotain piilotettuna.
 
Otetaanpas tähän vielä toinen päätelmä: Mies kasvattaa pahan öljypalmun. Palmu kuitenkin sitoo kasvaessaan itseensä hiilidioksidia ilmakehästä. Pitkän kuljetus ja valmistusprosessin jälkeen tämä sama hiilidioksidi päätyy moottoriin ja palaa sieltä takaisin ilmakehään. Miten tämä on huono asia verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen, jossa tuo hiili on sitoutunut maaperässä olevaan öljyyn? Voihan se hyvin olla että Nesteen mainostama 90% vähennys on kaunisteltu luku, mutta edelleen näen tämän maapallon kannalta fossiilista parempana vaihtoehtona.
 
Otetaanpas tähän vielä toinen päätelmä: Mies kasvattaa pahan öljypalmun. Palmu kuitenkin sitoo kasvaessaan itseensä hiilidioksidia ilmakehästä. Pitkän kuljetus ja valmistusprosessin jälkeen tämä sama hiilidioksidi päätyy moottoriin ja palaa sieltä takaisin ilmakehään. Miten tämä on huono asia verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen, jossa tuo hiili on sitoutunut maaperässä olevaan öljyyn? Voihan se hyvin olla että Nesteen mainostama 90% vähennys on kaunisteltu luku, mutta edelleen näen tämän maapallon kannalta fossiilista parempana vaihtoehtona.
Nuo öljypalmutplantaasit pääsääntöisesti perustetaan kuivatuille turvemaille, joista sitten turpeen hajotessa vapautuu kasvihuonekaasuja varsin runsaalla kädellä. Sitten kun niitä turvemaita onnistutaan pistää palamaan Indonesian malliin, niin päästöt alkaa olemaan melkoiset.

Tuolta lisää, jos kiinnostaa: 1. Tropical peatlands in Southeast Asia
 
Eikös ne kaada sademetsää öljypalmun tieltä ja muun muassa orangeilta meni joku kulkuväylä poikki...?
 
Voisi osa verosta olla % perusteista, joka seuraa polttoaineen kurssia/pörssiä. Vai mikäs se tarkka yhtälö tuon laskemiseen on? Taitaa olla joka polttoaineelle hieman eri?

Polttoaineissa on veroa x snt/l bensiinille, dieselille ja polttoöljylle kaikille eri senttimäärä, lisäksi polttoaineveron ja varsinaisen polttoaineen hinnan päälle lisätään 24% arvonlisäveroa, eli tuo alvin osuus on prosentuaalinen, muuten hinnan vaihtelu on siinä itse polttoaineessa.
 
Jahas... Pian tulee varmaan saksalainen ihme-biodiesel joka onkin hyväksytty...

No ei se mitään, pian päästään sähköautoilemaan kun fossiiliset verotetaan kuoliaaksi ja myyminenkin kielletään (paitsi että itse en ole vuoteen ajanut fossiilisella dieselillä - maksan silti samat "haittaverot", mutta olisihan se järjetöntä verottaa järkevästi polttoaineen kautta).
 
Jahas... Pian tulee varmaan saksalainen ihme-biodiesel joka onkin hyväksytty...

No ei se mitään, pian päästään sähköautoilemaan kun fossiiliset verotetaan kuoliaaksi ja myyminenkin kielletään (paitsi että itse en ole vuoteen ajanut fossiilisella dieselillä
- maksan silti samat "haittaverot", mutta olisihan se järjetöntä verottaa järkevästi polttoaineen kautta).

Koska fossiiliset ollaan kieltämässä?
 
Homma menee metsään siinä vaiheessa kun raaka-ainetta aletaan kuskaamaan jostain tuhansien kilometrien takaa Suomeen.

Sen sijaan pitäisi tuottaa paikallisesti se polttoaine paikallisista jätteistä.
 

Biopolttoainelaki tulehdutti ilmapiirin öljyalalla


Suomessa helmikuussa hyväksytty laki velvoittaa, että vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineiden osuus on 30 prosenttia kaikista tieliikenteessä käytetyistä polttoaineista.
Isot öljy-yhtiöt vastustivat esitystä.

Osin valtion omistama Neste tuki valmisteluvaiheessa lakiesitystä, sillä sen tuottamalla uusiutuvalla dieselillä velvoite voidaan täyttää.

Sen sijaan muut isot öljy-yhtiöt, St1, Teboil ja ABC, vastustivat esitystä. Niiden mukaan laki takaa Nesteelle käytännössä monopoliaseman,
se kun on lähes ainoa yhtiö, joka tuottaa talvioloihin soveltuvaa biopolttoainetta.

Poikkiteloin asettuneet öljy-yhtiöt katsoivat, että Neste voisi määrittää hinnan, jolla muiden täytyy lain edellyttämänä ostaa Nesteen uusiutuvaa dieseliä.
Asiasta uutisoivat viime vuonna muun muassa Yle ja Helsingin Sanomat.

No voi voi, olisi ehkä kannattanut investoida uusiutuviin. Tuskin velvoite bio-osuuden kasvattamisesta tuli kenellekään yllätyksenä.
 
Vois laskee biodieselin verotusta jotta menisi paremmin kaupaksi. Nopea tapa säästää fossiilisia. Mutku ei. :-(
 
Homma menee metsään siinä vaiheessa kun raaka-ainetta aletaan kuskaamaan jostain tuhansien kilometrien takaa Suomeen.

Sen sijaan pitäisi tuottaa paikallisesti se polttoaine paikallisista jätteistä.
Eikös laivarahti ole aika egolokista?
 
Bioihmisille voi myydä ihan mitä vaan korkeaan hintaan. Menee kaupaksi, joten Neste rahastaa.
Tuskin "rahastaa". Polttonesteiden katteet ovat aivan olemattomia sosialistisissa maissa.
Vois laskee biodieselin verotusta jotta menisi paremmin kaupaksi. Nopea tapa säästää fossiilisia. Mutku ei. :-(
Huono idea. Biodieseliin Neste käyttää paljon esim palmuöljyä joka on paljon suurempi tuholainen kuin maaöljy. Ja palamiskaasut ovat aivan yhtä huonoja ympäristölle.
 
Tämä minulla oli mielessä:
Neste tuo Suomeen 100%:sti jätteistä tehtävän biodieselin
Mutta ei koske nykyistä biodieseliä. Ja jätteitä ei mene enää kaatopaikalle käytännössä ollenkaan joten kierrätykselläkään tota ei voi perustella.

Neste tekee uraauurtavaa työtä biopolttoaineiden parissa mut jokainen voi kelata onks sademetsien hakkaaminen pienempi paha kuin reiän poraaminen maahan.
 
Huono idea. Biodieseliin Neste käyttää paljon esim palmuöljyä joka on paljon suurempi tuholainen kuin maaöljy. Ja palamiskaasut ovat aivan yhtä huonoja ympäristölle.

Tässä ketjussa on keskusteltu MY dieselistä, johon Neste itse sanoo käyttävänsä pelkästään jätteitä ja sivuvirtoja, mm. PFAD:ta. Jos PFAD on pelkästään elintarviketuotannon ylijäämää, pitäisi siis keskittyä kieltämään se palmuöljyn elintarvikekäyttö jos se on niin haitallista ympäristölle, sehän on siis kaiken pahan alku ja juuri tässä maailmassa. Samalla pitäisi muistaa kieltää kaikkien muidenkin kasvien viljely, joiden takia peltopinta-alaa kasvatetaan soiden ja sademetsien kustannuksella. Näiden kieltojen seurauksena luultavasti pääongelma, eli väliluku, saattaisi alkaa kääntyä laskuun.

Ja ne palamiskaasutkin ovat MY dieselillä vähemmän huonoja ympäristölle.

Vaikutuksista ilmastoon voidaan varmasti väitellä, mutta itse olen aika vakuuttunut siitä, että tämä ja muut suomalaiset innovaatiot jätteistä tehtyihin polttoaineisiin ovat kuitenkin parempi vaihtoehto fossiilisiin verrattuna ja lisäävät myös Suomen omavaraisuusastetta. Biopolttoaineita tullaan tarvitsemaan siirtymäkaudella vielä pitkään, niiden avulla saadaan heti vähennettyä hiilidioksidipäästöjä sitä täysin sähköistä tulevaisuutta odotellessa. Vaikka kuinka toivoisit, kertarysäyksellä siihen ei vain voida siirtyä, koska siihen ei yksinkertaisesti ole suomalaisilla varaa.
 
Tuskin "rahastaa". Polttonesteiden katteet ovat aivan olemattomia sosialistisissa maissa.

Huono idea. Biodieseliin Neste käyttää paljon esim palmuöljyä joka on paljon suurempi tuholainen kuin maaöljy. Ja palamiskaasut ovat aivan yhtä huonoja ympäristölle.
MyDieselissä on kuitenkin pienemmät verot ja sama tai korkeampi hinta, joten veikkaan että se on Nesteelle aika hyvä tulonlähde.

Tuote Tuoteryhmä Energiasisältövero Hiilidioksidivero Huoltovarmuusmaksu Yhteensä

Dieselöljy snt/l 50 32,77 19,90 0,35 53,02

Biodieselöljy snt/l 52 30,04 18,24 0,35 48,63
Biodieselöljy R snt/l 53 30,04 9,12 0,35 39,51
Biodieselöljy T snt/l 54 30,04 0,00 0,35 30,39
Biodieselöljy P snt/l 55 25,95 18,79 0,35 45,09
Biodieselöljy P R snt/l 56 25,95 9,40 0,35 35,70
Biodieselöljy P T snt/l 57 25,95 0,00 0,35 26,30

Onkos tuo nesteen My Diesel nyt sitten T (jätteistä valmistettu) vai P T (parafiininen jätteistä valmistettu)?
 
Mutta ei koske nykyistä biodieseliä. Ja jätteitä ei mene enää kaatopaikalle käytännössä ollenkaan joten kierrätykselläkään tota ei voi perustella.

Neste tekee uraauurtavaa työtä biopolttoaineiden parissa mut jokainen voi kelata onks sademetsien hakkaaminen pienempi paha kuin reiän poraaminen maahan.

Tutkihan nyt edes vähän asiaa ennen kuin höpiset joutavia. Mydiesel ei ole sama asia kun perinteinen biodiesel.
 
Aika paljon tullut lisää asemia edellisen kartan katselukerran jälkeen. Rovaniemelle asti jo ulottuu, vielä jos Kaakkois-Suomeen saisi muutaman aseman niin alkaisi suht kattava verkosto jo olla.
Asemat - Neste MY
 
En olis moksiskaan, Neste takaa tuotteen täyttävän dieselpolttoaineelta vaadittavat normit. Turhaa panikointia.
 
Fordin kanta:
Hei,

Kiitos yhteydenotosta Ford Asiakaspalveluun.

Neste My Diesel on tällä hetkellä vasta testauksessa, joten meillä ei ole siitä vielä testaustuloksia.

Suosittelemme käyttämään EN590 normin mukaista dieseliä.

Ystävällisin terveisin,

edit: nimi poistettu | Asiakasneuvoja | Oy Ford Ab | PL 33, 01511 Vantaa | Finland

My Dieselistähän on varmaan materiaalia pilvin pimein, mutta onko jossain annettu yksiselitteisesti tieto, että se täyttää EN590 normin?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Näin minäkin olen aiemmin asiaa pähkäillyt. Wikipedian artikkeli kyllä haiskahtaa kokonaisuutena siltä, kuin se olisi petrokemiayhtiön lobbaajan kirjoittama.
Whether as an admixture or in its pure form, Neste Renewable Diesel is able to supplement or partially replace diesel fuel without problems.

Unblended Neste Renewable Diesel meets the requirements set by the European pre-standard CEN TS 15940. Fuel blends meet the European diesel fuel standard EN 590.

Blendatkaa vapaasti, itse ajan perinteisellä kunnes autovalmistaja sanoo virallisesti, että My sopii omalle koneelle.
 
Tekniikan Maailma Luottaisin Nesteen kokoiseen globaaliin valmistajaan, ettei se lähtisi asialla leikkimään; korvausvastuu ja imagohaitta olisivat liian isot.
 
Fordin kanta:

My Dieselistähän on varmaan materiaalia pilvin pimein, mutta onko jossain annettu yksiselitteisesti tieto, että se täyttää EN590 normin?
Ei se täytä EN 590:ä. My täyttää uusiutuville tehdyn EN 15940:n - ja vieläpä kirkkaasti. Ainut osa-alue missä My ei täytä autovalmistajien vaatimaa EN 590:ä, on tiheys. EN 590 edellyttää 820-845 kg/m3 tiheyttä, kun taas My vetypitoisempana on vain 765-800 kg/m3.

My dieselin setaani-indeksi, setaaniluku, arom.hiilivedyt, rikki, leimahdus, tuhka, vesi, kuparikorroosio, hapettuminen, voitelevuus, viskositeetti, tislaus sekä FAME-pitoisuus ovat kevyesti EN 590:n mukaiset.

En ole asiantuntija, niin en osaa sanoa mitä haittaa liian kevyestä polttoaineesta voisi olla moottorille. Ehkä seokset/ruiskutukset ovat hieman pielessä, kun anturit luulevat mittaavansa raskaampaa ainetta?
 
Hyvä postaus yllä.
Volvo viittasi vanhempien mallien polttoainepumppuihin. Vastus/kuorma pitää olla tietty?
 
Hyvä postaus yllä.
Volvo viittasi vanhempien mallien polttoainepumppuihin. Vastus/kuorma pitää olla tietty?

Olihan tuossa yllämainitussa Tekniikan Maailman jutussa mainittu se vanhempi Volvo V60 millä Neste oli ajanut testiä 100tkm lähinnä kaupunkiajoa, eikä mitään ongelmia. Ongelma on siinä, että autonvalmistajat eivät itse ole testanneet niin eivät uskalla luvata mitään. Neste uskaltaa 10 vuotta ainetta testanneena luvata, että käy ihan kaikkiin Dieselautoihin, niin kyllä ainakin minä uskallan käyttää autonvalmistajalta kysymättä.
 

5+1 vinkkiä autoilijalle: Näin voit vähentää päästöjä jo tänään


Ilmastotietoisenkin autoilijan valintoihin vaikuttavat talouden realiteetit. Suomessa ajetaan käytetyillä henkilöautoilla, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa.
”Hyppäys useita kymmeniä tuhansia euroja maksavaan sähköautoon on monille liian suuri”, Nieminen toteaa.

Hän huomauttaa, että autoilun muutos on evoluutio, ei vallankumous.

”Suomessa ei käy niin, että yhtenä aamuna alettaisiin ajaa täysin erilaisilla autoilla kuin aiemmin. Meidän oloissamme henkilöauto on tärkeä liikkumisen väline.
Se on arjen mahdollistaja, ei mitään luksusta.”

Nieminen muistuttaa, että 99 prosentissa Suomessa myydyistä autoista on edelleen polttomoottori.
”Polttomoottoriautot eivät katoa teiltämme vielä pitkään aikaan. Nyt rekisteröitävät autot ovat liikenteessä vielä pitkälle 2030-luvulla.”

”Biopolttoaineiden hyvä puoli on, että ne sopivat hyvin jo olemassa oleviin ajoneuvoihin. Lisäksi niiden saatavuus paranee koko ajan,
sillä niitä voi jakaa nykyisessä jakeluverkostossa”, Nieminen toteaa.

Esimerkiksi Nesteen kehittämä Neste MY uusiutuva diesel vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Fossiilisen ja uusiutuvan dieselin eroja voi vertailla kätevällä Esimerkiksi keskimääräisellä 20 800 kilometrin vuosiajolla tavallisen dieselin aiheuttamat 3667 kilogramman hiilidioksidipäästöt putoavat 366 kilogrammaan. Vähennys vastaa 17 yhdensuuntaisen Helsinki–Barcelona -lennon päästöjä henkeä kohden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 684
Viestejä
4 536 810
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom