Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Tässä pitää tietää biodieselin ja uusiutuvan dieselin ero.


Eli se mahdollisesti tankin luukussakin lukeva "No biodiesel" tarkoittaa tuota FAMEa eikä uusiutuvaa dieseliä. FAMEsta tuli kaikkea hassun hauskaa ongelmaa autoihin, mm. leväkasvustoa polttoainetankkiin.
Joo. Toisella tavalla asiaa katsoen nykyaikaiset uusiutuvat ja jatketut polttoainelaadut(ilmeisesti poikkeuksella My) ovat EN590 mukaisia. Sellaista pitää voida käyttää dieselautossa eikä valmistaja oikein voi muuta takuuehdoissa vaatia.
 
Onko kukaan mittaillut tai persedynolla havainnut että dpf-poltot tapahtuisivat harvemmin MY:n kanssa?

Sen verran puhtaampaa ainetta on että näin pitäisikin tapahtua, mutta miten iso ero on?
 
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen ranskiksen sisuksiin, jos tuota muutaman tankillisen ajan seuraisi mitä hetkellisiä vaikutuksia tuolla on. Käyntiäänen eron kyllä huomasi heti, eikä tuota ensimmäisen maantielenkin perusteella juurikaan enempää vaikuttaisi kuluvan. Tuskin tuota millään laskukaavalla kannattavaksi saa, mutta jos nykytekniikka kestäisi paremmin kasassa, ajatellen lähinnä DPF EGR jne?
 
Mä olen tankannut Toyotan Land cruiserin kusikoneeseen pelkästään MY dieseliä nyt 110 000 km verran. Ainoa alaspäin eroava, tai huonompi speksi, mikä EN590 määrityksessä löytyy, on tiheys. Kaikilta muilta osin MY arvot ovat parempia, kuin EN590. Jokainen voi arvioida tiheyden tärkeyttä polttoaineen laadun raja-arvona. Alunperin, kun tuokin johtui erotuksesta, ettei tulisi liian raskasta polttoöljyä sen dieselin pohjaksi. Nyt kun onkin sieltä kevyemmästä suunnasta lähestytty, niin eihän siihen enää aivot riitä. Moottori ainakin käy paremmin, eikä kulutuskaan kyllä ainakaan nouse näin niinku omasta mielestä. Eihän ne sitä muka ole virallisesti hyväksyny, kun ovat naulanneet päänsä tuohon EN590 jankkaamaan, mutta voisivat edes vähän tutkia, mistä on kyse. EN590:ksi se saadaan, kun sekoitetaan MY dieseliin n 60% sitä tavallista, eli huonompaa tavaraa sekaan. FAMEn osalta autonvalmistajat oli itse mukana vaatimassa, ettei sitä saa lisätä mihinkään yli 7% määrää. Ilmeisesti tämä BIO kirous on jäänyt niillä päälle ja MY luokitellaan samaan paskaan. Tyyppihyväksyntä saattaa tietysti olla takana, etteivät viitsi sitä tehdä HVO laadulle enää erikseen tässä vaiheessa moottorihistoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
St1 on "kaikessa hiljaisuudessa" tuonut markkinoille oman uusiutuvan dieselin eli moderni HVO joka vaikuttaa olevan täysin identtinen neste MY:hyn nähden.

En ihan heti löytänyt tietoa onko aine ostettu nesteeltä ja lisäaineistettu edelleen, vaiko täysin oma st1-tuote. Joka tapauksessa aineen saatavuus laajentui tätä myötä oikein mukavasti.

 
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen

Käsittääkseni kaikki muut aineet mitä myydään (poislukien ehkä st1 HVO) ovat suoraan nesteeltä ostettua MY:tä. ABC, Teboil jne.

Muut myös sekoittavat nesteen MY:tä omaan diiseliinsä saadakseen aikaan vaaditun biovelvoitteen täyttymisen koska FAME on kaikkien mustalla listalla.

Sillä ajatuksella itsekin ajelen MY:llä että puhtaampana tuo aiheuttaisi vähemmän egr- ja dpf-ongelmia. Ja toki viherpesu ja hyvä mieli tulee kaupan päälle.
 
Onkos muuten Nesteen Pro kadonnut kokonaan markkinoilta, kun en ole koronan alun jälkeen nähnyt missään. Sääli sinänsä, tuohan olisi ihan fiksu tuote kun sekaan lorautettu MY paransi sen fossiilisen osuudenkin energiatehokkuutta, ja hinnaltaan oli usein lähes perusdieselien hinnoissa, plus fameton. Nyt tuntuu Neste myyvän vain puhdasta fossiilista tai puhdasta MY:tä.

Käsittääkseni kaikki muut aineet mitä myydään (poislukien ehkä st1 HVO) ovat suoraan nesteeltä ostettua MY:tä. ABC, Teboil jne.

Muut myös sekoittavat nesteen MY:tä omaan diiseliinsä saadakseen aikaan vaaditun biovelvoitteen täyttymisen koska FAME on kaikkien mustalla listalla.

Sillä ajatuksella itsekin ajelen MY:llä että puhtaampana tuo aiheuttaisi vähemmän egr- ja dpf-ongelmia. Ja toki viherpesu ja hyvä mieli tulee kaupan päälle.
Eiköhän ne ABC:n St1:n ja Shellin polttoaineet kuitnekin ole ihan täsmälleen samaa tavaraa tässä, kuten muissakin polttoainessa, sama yhtiö (NEOT) ne jakelee, eri brändäyksiä samalle polttoaineelle.
 
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen ranskiksen sisuksiin, jos tuota muutaman tankillisen ajan seuraisi mitä hetkellisiä vaikutuksia tuolla on.

Nyt takana puoli tankillista Neroa ja n. 630km. Ajotietokone näyttää nyt 5,5l kulutusta tälle tankilliselle. Aiemmat reilut 8tkm ABC Smartilla meni 5,8l keskikulutuksella, tosin siinä on mukana niitä heinäkuun lopun ja elokuun helteitäkin. Ainakin voisi sanoa ettei tuota Neroa tavallista enempää kulu samalla ajoprofiililla. C5 HDi163A siis autona.
 
Hyi että oli rajun hintaista tuo Nero Diesel, 1,844€/litra :redface:

Piti ottaa vähän testiin jos äänimaailma tai persdynon tulokset muuttuu. Voisi ainakin tankata tätä ennen auton myyntiä.

IMG_20211001_132215.jpg
 
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.
 
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.

Suoraan Nesteen sivuilta:

Neste MY palaa moottorissa puhtaasti, mikä tarkoittaa kevyempiä lähipäästöjä. Siksi sen vaikutus esimerkiksi kaupunkien ilmaan on merkittävä. Verrattuna perinteisiin polttoaineisiin Neste MY tuottaa:

33 % vähemmän pienhiukkasia (ja vähemmän hiukkasia yleensä)
9 % vähemmän typen oksideja (NOx)
30 % vähemmän hiilivetyjä (HC)
24 % pienemmät hiilimonoksidi- eli häkäpäästöt
vähemmän polyaromaattisia hiilivetyjä (PAH).

Nämä keskimääräiset päästövähenemät perustuvat yli 40 tieteellisen julkaisun löydöksiin Neste MY uusiutuvasta dieselistä.


 
Jossakin määrin oleellinen kysymys on, että jos tankissa on tavallista dieseliä tai Mydieseliä, niin paljonko pakokaasujen tuloksissa on eroa vai onko sitä? Kun jos olen oikein arvaillut, niin My:n puhtaus tulisi siitä, että sitä ei kaiveta maasta. Eli tavallisen viher-sakkopisteisiin otettaisiin mukaan öljynporaus ja muut (sinänsä tärkeät) sivuasiat ja "banaaninkuori" My-dieseliin noita ei tule laskelmissa .... eli onko pakokaasu kuitenkin yhtä likaista jos tankataan sama auto ensin My:llä ja sitten tavallisella ja ajetaan vaikka teho-vääntö-penkki läpi.
Sanotaanko nyt näin omasta kokemuksesta ja yli 2 vuoden MyDieselin käytön jälkeen, että kyllä huomaa kun siellä tankissa *ei* ole sitä My:tä. Ero hajussa ja halu oleskella auton lähellä on ihan eri sfäärissä jos on joutunut pakosta, esim. Lapin reissulla, tankkaamaan sitä perinteistä.

Huomattavasti helpompi oleskella esim. katoksessa auton ollessa käynnissä kun tankissa on My:tä. (Ei sekään silti terveellistä ole... :D )
 
Nyt takana puoli tankillista Neroa ja n. 630km. Ajotietokone näyttää nyt 5,5l kulutusta tälle tankilliselle. Aiemmat reilut 8tkm ABC Smartilla meni 5,8l keskikulutuksella, tosin siinä on mukana niitä heinäkuun lopun ja elokuun helteitäkin. Ainakin voisi sanoa ettei tuota Neroa tavallista enempää kulu samalla ajoprofiililla. C5 HDi163A siis autona.

Nyt n. 1000km jälkeen lukemat on yhä samat. Kun ottaa huomioon tuon Neron (ja vastaavien) kalliimman hinnan (n. 20-25c/l) ja hivenen pienemmän kulutuksen niin Nero tulee n. 1€/100km kalliimmaksi. Omalla ajolla siis arviolta vuositasolla n. 400-500€ lisähintaa tankkauksiin. Eihän se muutama kymppi kuussa tietty tässä konkurssissa maata kaada, mutta vaikeahan tuota järkisyillä on perustella, joten pitänee pistää järki ainakin toistaiseksi jäähylle. Toisaalta tämä C5 menee n. litran pienemmällä kulutuksella kuin aiempi Mondeo joka osapuilleen kattaa tuon erotuksen...:hmm: Jatketaan testiä.
 
Neste ja kotimainen Hesburger-ravintolaketju aloittavat merkittävän kiertotalousyhteistyön. Jatkossa yli 300 Hesburger-ravintolasta Suomessa ja Baltiassa kerättävä käytetty paistoöljy
kierrätetään uusiutuvaksi dieseliksi.

Yhteistyön myötä Hesburger siirtyy käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta valtaosassa kuljetuksiaan Suomessa ja vähentää näissä elintarvikekuljetuksissa kasvihuonekaasupäästöjä
jopa 90 %* verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.
 
Paljoa kokeilisi kuin ysärin jakajapumpullisilla käyttöraadoilla. :rofl2: Voi kotikemistille tulla ikävä kun 2000 barin paineessa toimivat CR järjestelmät suuttimineen hitsaa kiinni ja aletaan puhua korjauksen hinnasta. :btooth:
 
– Kotimaisissa lämpövoimaloissa bioöljyä voisi käyttää korvaamaan kevyttä polttoöljyä. Öljynjalostajat voisivat tehdä bioöljystä sopivaa sekoitettavaa toteuttaakseen biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen, Virtaala esittää.

Bioöljyn käyttö esimerkiksi lämpövoimaloissa vaatisi kuitenkin investointeja laitteistoihin, että ne kestäisivät bioöljyn ominaisuuksia. Virtaalan mukaan tällä hetkellä yritetään teknisesti ratkaista, miten asiakkaiden investointitarve eli tarve uudistaa laitteistoa saataisiin kevyemmäksi.

Kuinkahan suurista rahoista tuollaisissa muutoksissa puhutaan? Riippuu tietty yhtiöstä jne. Referenssinä että kunta on investoinut tuohon yritykseen 3 miljoonaa. Nyt ainakin ne rahat ovat menneet hukkaan. Ei se huono juttu olisi, jos oltaisiin vähän omavaraisempia. Voisi harjoitella samalla, kun odottaa öljyn loppumista.
 
Mikäs tilanne on muuten nyt markkinoilla olevien dieseleiden ja FAME-jatkeen osalta. Ainakin tuoteselosteiden mukaan ST1 kertoo edelleen, että FAMEa *voi* olla joukossa. ABC:n smart diesel taitaa olla samaa kamaa.

Muilla tuoteselosteessa ei enää kerrota FAMEn osuutta, vaam todetaan vain että biopolttoaineiden jakeluvelvoite täytetään.

Eli ei voi tietää mitä jätettä tankkiinsa laittaa ellei käy Nesteellä tai tankkaa noita muiden kokonaan uusiutuvia ylihintaisia uuden sukupolven biolitkuja.
 
Mikäs tilanne on muuten nyt markkinoilla olevien dieseleiden ja FAME-jatkeen osalta. Ainakin tuoteselosteiden mukaan ST1 kertoo edelleen, että FAMEa *voi* olla joukossa.
Jos tuote ilmoitetaan EN590 mukaiseksi polttoaineeksi, niin FAMEa saa olla enintään 7%. Tarkemman valmistajan ilmoituksen puuttuessa ei kai juuri muuta voi varmaksi tietää, ellei tilaa itse analyysia. Ja jos siihen autismiin lähtisi, pitäisi tietysti olla autodieseliä varten oma säiliö, johon tilaa aina säiliöautolla täytön. Sama tuote saman ketjun asemallahan muuttuu koostumukseltaan jo vuodenajan mukaan ja ties mistä muusta syystä.
 
Jos tuote ilmoitetaan EN590 mukaiseksi polttoaineeksi, niin FAMEa saa olla enintään 7%. Tarkemman valmistajan ilmoituksen puuttuessa ei kai juuri muuta voi varmaksi tietää, ellei tilaa itse analyysia. Ja jos siihen autismiin lähtisi, pitäisi tietysti olla autodieseliä varten oma säiliö, johon tilaa aina säiliöautolla täytön. Sama tuote saman ketjun asemallahan muuttuu koostumukseltaan jo vuodenajan mukaan ja ties mistä muusta syystä.

Joo, tiedossa on että 7% fame on maksimi, mutta kun osa jakelijoista on poistanut tiedon kokonaan, että käyttääkö he famea vai ei.

Sehän on tiedossa, että Neste ei Futuraan sotke famea tippaakaan kun voivat blandata siihen omaa uuden sukupolven biolitkua.

Mutta jos saisi varmaa tietoa siitä mitkä muut jakelijat on täysin nollalinjalla(jos niitä on?) niin täältä yksi uusi potentiaalinen asiakas.
 
Jokos näistä Nesteen kuralitkuista on saatu kulutuksen kasvu esimerkiksi vanhemmista jakajapumpullisista korjattua. Nousee ihan tankatusta mitatussa keskikulutuksessa lukemat huomattavasti kun käy tankilla Nesteen kuraa täyttämässä. ST1 litkulla taas kulkee ihan normaalisti. Myös alaväännöissä selvä ero. Jos ST1 myös ottaa tuon biokaman korvaamaan tavallisen niin toivottavasti korvaavat hinnassa myös kasvaneen kulutuksen. :facepalm:

Itse jos tankkaan niin kierrän Nesteen asemat kaukaa edellämainitusta syystä, pääasiassa keskittänyt tankkailut Shell/ST1 mutta kerta ST1 tulee myös biokamaa niin sit kyrpii kun häviää se viimeinenkin kunnolla toimiva polttoaine. Teboil toki seuraavana listalla mutta kait rikkipitoisempaa kun huomaa kärystä et on käyty Teboililla.
 
ABC Neroa lirautin ekaa kertaa tankillisen ranskiksen sisuksiin, jos tuota muutaman tankillisen ajan seuraisi mitä hetkellisiä vaikutuksia tuolla on. Käyntiäänen eron kyllä huomasi heti, eikä tuota ensimmäisen maantielenkin perusteella juurikaan enempää vaikuttaisi kuluvan. Tuskin tuota millään laskukaavalla kannattavaksi saa, mutta jos nykytekniikka kestäisi paremmin kasassa, ajatellen lähinnä DPF EGR jne?
Oma aika vahva veikkaus on se että tuo pehmeämpi käyntiääni selittyy sillä että noissa biolitkuissa on pienempi energiapitoisuus.
 
Oma aika vahva veikkaus on se että tuo pehmeämpi käyntiääni selittyy sillä että noissa biolitkuissa on pienempi energiapitoisuus.
Neste MY:n setaaniluku on 80, mikä on merkittävästi fossiilista dieseliä suurempi. Korkeampi setaaniluku tarkoittaa polttoaineen nopeampaa syttymistä, pienempiä päästöjä ja vähemmän moottorimelua.

 
Nyt takana puoli tankillista Neroa ja n. 630km. Ajotietokone näyttää nyt 5,5l kulutusta tälle tankilliselle. Aiemmat reilut 8tkm ABC Smartilla meni 5,8l keskikulutuksella, tosin siinä on mukana niitä heinäkuun lopun ja elokuun helteitäkin. Ainakin voisi sanoa ettei tuota Neroa tavallista enempää kulu samalla ajoprofiililla. C5 HDi163A siis autona.

Nyt on takana 3½kk ja n. 13tkm Nerolla ajettua matkaa. Ranskis pelaa edelleen, juuri leimattukin. Mitään muuta negatiivistä tuon käytöstä en keksi kuin hinta tankattaessa. Ääni on pehmeämpi, myös noilla yli -20c pakkasilla mitä tänä talvena on ollut, sekä webaston että koneen hajut on miedompia. Kulutus on ehkä edelleen aavistuksen pienempää, mutta vaikea tuosta on mitään lopullista vielä sanoa ennenkuin koittaa taas kesäkeli ja webaston tarve loppuu. Lisähintaa tulee n. 10-15€ viikossa meikäläisen ajolla, mittarihinnat heittelee nykyään tunti/päivätasolla niin paljon että vaikea tuota on tarkempaan laskea.
 
Nyt on takana 3½kk ja n. 13tkm Nerolla ajettua matkaa. Ranskis pelaa edelleen, juuri leimattukin. Mitään muuta negatiivistä tuon käytöstä en keksi kuin hinta tankattaessa. Ääni on pehmeämpi, myös noilla yli -20c pakkasilla mitä tänä talvena on ollut, sekä webaston että koneen hajut on miedompia. Kulutus on ehkä edelleen aavistuksen pienempää, mutta vaikea tuosta on mitään lopullista vielä sanoa ennenkuin koittaa taas kesäkeli ja webaston tarve loppuu. Lisähintaa tulee n. 10-15€ viikossa meikäläisen ajolla, mittarihinnat heittelee nykyään tunti/päivätasolla niin paljon että vaikea tuota on tarkempaan laskea.
Muutama tuttu tota Nesteen tavaraa kokeillut eri laitteissa ja tehneet saman havainnon kuin itsekkin että kulutus kasvanut rajusti kun vertaa normi-dieseliin.
 
Muutama tuttu tota Nesteen tavaraa kokeillut eri laitteissa ja tehneet saman havainnon kuin itsekkin että kulutus kasvanut rajusti kun vertaa normi-dieseliin.
Mitä moottoreita tämä koskee? Itse en ole VAG 2.0 TDI CR kulutuksessa huomannut eroa kun MY:tä tankkaillut parin vuoden aikana muutamia tankillisia. Erot vain että käyntiääni nätimpi ja ei haise vanhalle linja-autolle (DPF, katalysaattori, EGR ym. ylimääräiset ongelmien aiheuttajat poistettu).
 
Muutama tuttu tota Nesteen tavaraa kokeillut eri laitteissa ja tehneet saman havainnon kuin itsekkin että kulutus kasvanut rajusti kun vertaa normi-dieseliin.

Mielenkiintoista. Missään nimessä omalla kohtaa kulutus ei ole kasvanut ainakaan havaittavasti, vaan mielummin hivenen laskenut. Paha sanoa mistä havaintojen ero johtuu. Onko sitten eri merkkien tai eri aikakausien tekniikoissa jotain mikä tuon voisi selittää?
 
Täytyykin aloittaa tuon ABC:n litkun kanssa pienet testit, huomasin, että sitä on etapin toisessa päässä tarjolla, tosin joutuu toisen suunnan ajelemaan perinteisellä dieselillä. Jos edes kuukauden tai kaksi muistaisi tuolla ajella, varmaan jotain näkyy kulutuslukemissa, jos se vaan on mahdollista. Kuukauden testillä tulisi ~5tkm ja noista varmaan puolet ABC:n litkulla.

Edit: Tuota on muuten tarjolla myös siirtymieni puolessa välissä aika helpossa kohdassa, joten saatan ottaa samalla yhden pysähdyksen taktiikan käyttöön, ainakin toiseen suuntaan.
 
Mitä moottoreita tämä koskee? Itse en ole VAG 2.0 TDI CR kulutuksessa huomannut eroa kun MY:tä tankkaillut parin vuoden aikana muutamia tankillisia. Erot vain että käyntiääni nätimpi ja ei haise vanhalle linja-autolle (DPF, katalysaattori, EGR ym. ylimääräiset ongelmien aiheuttajat poistettu).
Esimerkiksi 1.9tdi jakajapumpulla oleva. Tehty myös raskaalla kalustolla testiä. Itsellä ainaskin alaväännöt häviää samantien kun kerkee sekoittumaan moottorille asti polttoainelinjoihin tuota. Joka kerta sama homma että kulutus kasvaa ja kulku lakkaa niin nykyään en rahojani Nesteelle vie paitsi pienkonebensaa tarvittaessa kun se on pistoolista halvempaa.
 
Tämä kyllä kiinnostaa, vaikka en tällä hetkellä dieselillä ajakkaan. Omasta 2.0HDI:stä tuli kulutusta seurattua joka tankkauksella yli 200tkm ajan, joista MyD:llä mentiin kaikenkaikkiaan joku 10-20tkm. Omalla ajoprofiililla tuo kulutus ei kyllä mitenkään esille pompannut, vaikka sitä tarkoin seurasinkin. Toisaalta luonnollinen vaihtelu kelien, reittien ja kärrynvedon suhteen piilottaa kyllä tuommoisen 1-2dl/100km lisäyksen aika näkymättömiin. Oma persdyno ei huomannut muuta eroa, kuin pehmeämmän äänen tyhjäkäynnillä.
Voihan tuo polttoaineen koostumuskin olla hieman eri nykyään, kuin vielä pari-kolme vuotta sitten. Kulutusvertailuun voi myös vaikuttaa, onko kyseessä talvi- vai kesälaatu, johon verrataan.
 
Minäkään en huomannut mitään eroa vaihdossa MyD:en, ei hajussa, äänessä, kulutuksessa tai tehoissa. :hmm: Hinnassa valitettavasti kyllä.
 
Itsellä tulee MyD:llä 6.2.22 tasan vuosi käyttökokemusta täyteen D6:lla. Pitkällä otannalla ajopäiväkirjasta luettua, että menee aika yks yhteen perinteiseen verrattuna.
 
Omat kokemukset MyDieselistä käytössä olevilla tai olleilla VAGgineilla; VW T4 2.5TDI (3 kpl), Skoda Octavia RS TDI -06, Audi A6 3.0TDI -08 ja Audi A3 2.0TDI -06. Ainoastaan diesel-käyttöisen lisälämmittimen (Eber tai Binar) pakokaasun hajuttomuudesta erottanut kumpaa tankissa on, kulutus ja kulku ollut muuten identtistä. Pehmeämpi käyminen myöskin havaintona, mutta se voi olla pelkkää mutua.
 
110 000 km nyt ajettu pelkästään puhtaalla MY dieselillä. 2 kertaa pitänyt ottaa 20 L hätätankkaus Nesteen Pro, kun ei asemia löytynyt sopivasti. Kulutus ehkä aavistuksen pienempää kuin aikanaan oli Pro dieselillä. Land cruiser 2,8 L kusimoottori kyseessä. Hinta vähän nyppii, mutta yritän ensin nyt vältellä vähintään kaikki FAME asemat, eikä ole tarvinnut yhtään hätätankkaustakaan niiltä tehdä v 2019 Kolin aseman jälkeen.
 
Palaan tähän aiheeseen kun kiinnostaisi tankata Land Cruiseriin (malli J20/200, 4.5 l V8) uusiutuvasta valmistettua dieseliä kuten vaikkapa Nesteen MY dieseliä. Täällä on näköjään ajettu Land Cruiseria 110 000 km MY dieselillä. Onko ilmennyt mitään ongelmia? Toyotahan on ilmoittanut, että tämän vuoden alusta tekevät Euroopan Hilux- ja Land Cruiser-malleihin polttoainesyöttöön jotakin muutoksia jotta ne kulkevat myös MY dieselillä. Toyotahan on hyvin konservatiivinen ja varman päälle pelaava autovalmistaja, joten tämä ei sinänsä tarkoita, että vanhempiin D4D-koneisiin tulisi ongelmia jos käyttää esim. MY dieseliä. Kokemuksia?
 
Palaan tähän aiheeseen kun kiinnostaisi tankata Land Cruiseriin (malli J20/200, 4.5 l V8) uusiutuvasta valmistettua dieseliä kuten vaikkapa Nesteen MY dieseliä. Täällä on näköjään ajettu Land Cruiseria 110 000 km MY dieselillä. Onko ilmennyt mitään ongelmia? Toyotahan on ilmoittanut, että tämän vuoden alusta tekevät Euroopan Hilux- ja Land Cruiser-malleihin polttoainesyöttöön jotakin muutoksia jotta ne kulkevat myös MY dieselillä. Toyotahan on hyvin konservatiivinen ja varman päälle pelaava autovalmistaja, joten tämä ei sinänsä tarkoita, että vanhempiin D4D-koneisiin tulisi ongelmia jos käyttää esim. MY dieseliä. Kokemuksia?


Tässä kannattaa huomioida se, että My Diesel on vetykäsiteltyä tavaraa ja siten ihan eri tuote kuin "perinteiset" FAME tekniikan biodieselit. My Diesel täyttää EN590 standardin vaatimukset ja sitä voidaan käyttää suoraan kaikissa dieselmoottoreissa, sanoi valmistaja mitä tahansa.

Suomessa Neste taitaa olla ainut valmistaja, joka *ei* sekoita dieseliin FAMEa, jota saa EN590 standardin mukaan olla sekoitettuna maksimissaan 7%.
 
Ymmärtääkseni MY diesel täyttää standardin EN15940 (ei EN590) ja HVO100 dieseleissä (kuten Nesteen MY Diesel) on pienempi tiheys.
 
Ymmärtääkseni MY diesel täyttää standardin EN15940 (ei EN590) ja HVO100 dieseleissä (kuten Nesteen MY Diesel) on pienempi tiheys.

Piti oikein tarkistaa, että miten se meni. Ja tosiaan se on juuri noin, että My ei täytä EN590 standardia tiheyden osalta, muilta osin kyllä. Ero tiheydessä on maksimissaan 10% joten voi kyllä perustellusti kysyä, että onko tässä nyt kyse enemmän valmistajien ylivarovaisuudesta vai mistä.
 
Lähinnä varmaankin D4D:n surkeudesta, joka johtaa sitten valmistajan varovaisuuteen.
 
Piti oikein tarkistaa, että miten se meni. Ja tosiaan se on juuri noin, että My ei täytä EN590 standardia tiheyden osalta, muilta osin kyllä. Ero tiheydessä on maksimissaan 10% joten voi kyllä perustellusti kysyä, että onko tässä nyt kyse enemmän valmistajien ylivarovaisuudesta vai mistä.
Jos ei täytä standardia niin se ei silloin täytä. Ei Toyotan kaltainen iso valmistaja ala ottamaan vastuuta toisen valmistajan tuotteesta jos ei täytä Toyotan tuotteen (auton) speksejä joille auto on suunniteltu (tässä tapauksessa Diesel polttoaineen speksit ei täyty)
 
Lähinnä varmaankin D4D:n surkeudesta, joka johtaa sitten valmistajan varovaisuuteen.
Tuo on vähän väärältä suunnalta haettua ja ei oikeestaan pidä millään tasolla paikkaansa. Tyyppihyväksyntä voisi olla käypäisempi syy ja sekin liittyy ainoastaan hiukkasten mikrogrammoihin ym pilkunnussintaan, kun ne on kerran pitkän virittelyn jälkeen saatu paikallensa, niin niitä ei heilutella. Nythän pitää kaikki sitten tyypittää uudestaan, kun grammoja aletaan muuttamaan. Testauksiin ja kehittelyyn saattaa joskus palaa tolkuton määrä rahaa, eikä ne kovin helposti lähde liikkeelle tuossa asiassa. MY diesellä muut EN590 mainitut laaturajat ylitetään kevyesti ja sekoitussuhdetta voidaan nostaa ilman muuta rajoitusta kunnes tiheys täyttyy vastaamaan EN590 tiheyttä. Polttoaineen laatu siis heikkenee, jos dieseliä aletaan lisäämään MY 100:een. 180 000 km on jo aikaa sitten ajettu ja seuraava huolto 195 000 km odottaa. Vikojakin on ollut. Takatasauspyörästön lukko ei mennyt päälle ja oli ohjain hapantunut kojetaulusta. Mokomasta tietokoneen koppurasta joutui maksamaan 1700 €. On ollut 2 noita 200 LC V8 ja ajellut niillä yhteensä yli 500 000 km reippaasti. Ensimmäisen vaihdoin 420 000 km ajettuna ja aivan timmissä kunnossa. Toisella ajelin 200 000 km ja siitä kilahti toinen turbo, jota epäilin jälkeenpäin Famen syyksi. Tankista löytyi limaa ja joutui jatkuvasti polttoainesuodatinta selvittämään, josta myös löytyi samaa ameeba sotkua. Aja nyt ainakin tankki tyhjäksi ja täytä MY tavaralla. Pitäisi tuntua käynnissä heti. Omalla kohdalla ei kyllä pysty enää siirtymään tavan diiseliin takaisin. Vaihdoin kohtuu pitkin hampain LC 200:n kusimoottoriin, mutta en arvannut enää muutaman EU reissun jälkeen jatkaa E4 päästöillä. Oli liikennemerkkejä käsi pystyssä ja E6 rajaa jo vaadittiin. No täällä jatketaan hyvin mielin MY ajelua edelleen. Ihan tässä jo vähän herkistyy, kun muistelee niitä LC 200 kilometrejä näiden leikkiautojen ajelujen jälkeen. Hyviä kilometrejä sinne.
 
Teboilin myymä green+ on samaa tavaraa kuin my diesel. Sitä ei tosin taida saada muualta kuin raskaankaluston mittareilta. Jonkun tankillisen ajelin sillä hiluxilla ja en nyt muuta huomannut kuin, että kone raksatti vähän pehmeämmin, joka varmaan johtui korkeammasta setaaniluvusta. Pakokaasu ei haissut myöskään niin pahalle ja dpf:n poltto ei aiheuttanut yhtä pahaa hajua auton ympärille.
 
Ja tässä tapauksessahan Toyota näyttäisi nyt tekevän joitakin muutoksia polttoaineen syöttöjärjestelmään. Mutta Toyotahan on tunnetusti konservatiivinen valmistaja joka ottaa varman päälle.
Tuo on vähän väärältä suunnalta haettua ja ei oikeestaan pidä millään tasolla paikkaansa. Tyyppihyväksyntä voisi olla käypäisempi syy ja sekin liittyy ainoastaan hiukkasten mikrogrammoihin ym pilkunnussintaan, kun ne on kerran pitkän virittelyn jälkeen saatu paikallensa, niin niitä ei heilutella. Nythän pitää kaikki sitten tyypittää uudestaan, kun grammoja aletaan muuttamaan. Testauksiin ja kehittelyyn saattaa joskus palaa tolkuton määrä rahaa, eikä ne kovin helposti lähde liikkeelle tuossa asiassa. MY diesellä muut EN590 mainitut laaturajat ylitetään kevyesti ja sekoitussuhdetta voidaan nostaa ilman muuta rajoitusta kunnes tiheys täyttyy vastaamaan EN590 tiheyttä. Polttoaineen laatu siis heikkenee, jos dieseliä aletaan lisäämään MY 100:een. 180 000 km on jo aikaa sitten ajettu ja seuraava huolto 195 000 km odottaa. Vikojakin on ollut. Takatasauspyörästön lukko ei mennyt päälle ja oli ohjain hapantunut kojetaulusta. Mokomasta tietokoneen koppurasta joutui maksamaan 1700 €. On ollut 2 noita 200 LC V8 ja ajellut niillä yhteensä yli 500 000 km reippaasti. Ensimmäisen vaihdoin 420 000 km ajettuna ja aivan timmissä kunnossa. Toisella ajelin 200 000 km ja siitä kilahti toinen turbo, jota epäilin jälkeenpäin Famen syyksi. Tankista löytyi limaa ja joutui jatkuvasti polttoainesuodatinta selvittämään, josta myös löytyi samaa ameeba sotkua. Aja nyt ainakin tankki tyhjäksi ja täytä MY tavaralla. Pitäisi tuntua käynnissä heti. Omalla kohdalla ei kyllä pysty enää siirtymään tavan diiseliin takaisin. Vaihdoin kohtuu pitkin hampain LC 200:n kusimoottoriin, mutta en arvannut enää muutaman EU reissun jälkeen jatkaa E4 päästöillä. Oli liikennemerkkejä käsi pystyssä ja E6 rajaa jo vaadittiin. No täällä jatketaan hyvin mielin MY ajelua edelleen. Ihan tässä jo vähän herkistyy, kun muistelee niitä LC 200 kilometrejä näiden leikkiautojen ajelujen jälkeen. Hyviä kilometrejä sinne.
Kiitos. Joo, hyvä autohan tuo LC 200 on. Minulla 2009 malli mutta vasta 112000 km. EURO 4:hän se on, mutta ollut pääosin pitkiä ajoja Tunisiaan, Georgiaan ja (ennen sotaa) Ukrainaan ja siellä ei ole ihan niin tarkkaa. Ja siellä missä HV100-dieseliä saa, voi samalla vähentää pienhiukkaspäästöjä. Pintakaasulla kun ajan maantiellä ei kulutuskaan ole paha. Vaihteisto on ohjelmoitu päästö tms. syistä vähän kummallisesti. Herkästi irroittaa lukituksen kun pieni mäki vaikka vääntöä riittäisi. Momentinmuuntimen lukituskitti (torque converter lock up kit) on vielä tarkoitus asentaa. Niitä asennetaan paljon Australiassa. Ihan normiajossakin (ilman raskasta traileria) pitäisi pudota vielä 1-2 l/100 km ja laatikon öljyn lämpötilakin putoaa samalla. Kokeilen varmasti seuraavaksi MY dieseliä. Lähinnä se on kai polttoaineen syöttö johon tuo voi vaikuttaa kun tiheys on alempi verrattuna tavalliseen fossiiliseen dieseliin.
 
Ja tässä tapauksessahan Toyota näyttäisi nyt tekevän joitakin muutoksia polttoaineen syöttöjärjestelmään. Mutta Toyotahan on tunnetusti konservatiivinen valmistaja joka ottaa varman päälle.

Kiitos. Joo, hyvä autohan tuo LC 200 on. Minulla 2009 malli mutta vasta 112000 km. EURO 4:hän se on, mutta ollut pääosin pitkiä ajoja Tunisiaan, Georgiaan ja (ennen sotaa) Ukrainaan ja siellä ei ole ihan niin tarkkaa. Ja siellä missä HV100-dieseliä saa, voi samalla vähentää pienhiukkaspäästöjä. Pintakaasulla kun ajan maantiellä ei kulutuskaan ole paha. Vaihteisto on ohjelmoitu päästö tms. syistä vähän kummallisesti. Herkästi irroittaa lukituksen kun pieni mäki vaikka vääntöä riittäisi. Momentinmuuntimen lukituskitti (torque converter lock up kit) on vielä tarkoitus asentaa. Niitä asennetaan paljon Australiassa. Ihan normiajossakin (ilman raskasta traileria) pitäisi pudota vielä 1-2 l/100 km ja laatikon öljyn lämpötilakin putoaa samalla. Kokeilen varmasti seuraavaksi MY dieseliä. Lähinnä se on kai polttoaineen syöttö johon tuo voi vaikuttaa kun tiheys on alempi verrattuna tavalliseen fossiiliseen dieseliin.

Tuo on siitä erikoinen vaihteisto, että sekä 5:n, että 6:n on molemmat overdrive vaihteita ja niissä momentinmuunnin ottaa kunnolla löysää. Vaihdatin kohtuu usein laatikkoon öljyjä ja tuttu rupesi tekemään samaa. Autokauppias antoi koeajoon joskus sellaisen löysän version ja sanoin heti, että siihen pitää tehdä öljynvaihto ja kunnolla. Annoin kokeeksi oman vertailuun ja sanoin liikennevaloissa, että polkaisepas nyt. Kyllä se tuumasi, että pitää vaihdattaa ne öljyt. Tiedä sitten, että vanhentaako tuo, että ne 5 ja 6 on overdrive ja antaa kunnolla luistoa, mutta niin kuitenkin sen kanssa oli. Satuin joskus hieman käräyttämään myös omia öljyjä, kun jäin peltoon keskellä korpea. Siihen vaihdettiin 3 kertaa öljyt, ennenkuin palasi ruotuun. Tuo löysä on väännön takia järjestetty, jotta saadaan vaihteisto oikeasti kestämään sen auton koko ikä. Jos laittaa 6:lla lukkoon ja jyrryttää jollain alta 1000 kpm luvuilla menemään ylä ja alamäet, niin se kyllä alkaa syömään ratasta.
edittinä. Aussi kaverit onkin tuttuja, kun niilläkin oli kohtuu paljon tietoa ” Limp mode” asiaan. Liittyy siis turbon vikaan. Omalla kohdalla epäilen syyksi siis liiallista Famen määrää, jota sain tankkiin Saksan reissulta ”Bio” pistoolista. Turbon kappalehinta on tiskiltä sitten 4990 €, joten ei heti kannata rikkoa. Ja niitä on sitten 2 kpl. Vaihto onnistuu kotikonstein, jos pystyy itse irrottamaan pakoputkiston, vaihteiston ja nostamaan moottorin irti autosta ja irrottamaan kaikki muun tieltä. Muutoin 2:den turbon vaihtamiseen menee 12000 € ja vajaa viikko pajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on siitä erikoinen vaihteisto, että sekä 5:n, että 6:n on molemmat overdrive vaihteita ja niissä momentinmuunnin ottaa kunnolla löysää. Vaihdatin kohtuu usein laatikkoon öljyjä ja tuttu rupesi tekemään samaa. Autokauppias antoi koeajoon joskus sellaisen löysän version ja sanoin heti, että siihen pitää tehdä öljynvaihto ja kunnolla. Annoin kokeeksi oman vertailuun ja sanoin liikennevaloissa, että polkaisepas nyt. Kyllä se tuumasi, että pitää vaihdattaa ne öljyt. Tiedä sitten, että vanhentaako tuo, että ne 5 ja 6 on overdrive ja antaa kunnolla luistoa, mutta niin kuitenkin sen kanssa oli. Satuin joskus hieman käräyttämään myös omia öljyjä, kun jäin peltoon keskellä korpea. Siihen vaihdettiin 3 kertaa öljyt, ennenkuin palasi ruotuun.
Joo, laatikon öljyjä vaihtanut part kertaa. Kyllä, sekä 5 että 6 ovat overdrive-vaihteita. Tähän ja ylipäätään momentinmuuntimen käyttäytymiseen oli itävaltalainen insinööri kehittänyt toimivan ratkaisun, muttei jatkanut kun tuli päivityksiä ja olisi ollut työlästä muuttaa systeemiä. Australiassa on useita jälkiasennuskitejä ja sieltä on tarkoitus tilata. Tässä yksi sellainen: Morris Motors - StockLock Lock-Up Kits
 
Olen tätä pumpulla monta kertaa ihmetellyt, miksi ihmeessä joku haluaa vapaaehtoisesti maksaa dieselistään enemmän kuin tarvitsee? Siis kun samalta pumpulta saa tavallista halvemmalla ja sitten paljon kalliimmalla mydieseliä?
Ostetaanko siinä helpotusta omaan ilmastoähkyyn, vai mitä ihmettä siinä on takana. Vai löysää rahaa taskussa niin että ranteita pakottaa? Ei vaikuta ihan täysjärkisen hommalta. Olisiko myös ruokakaupan kassalla hyvä olla mahdollista maksaa vaikka 15% lisämaksu niille jotka haluaa?
Ei ole pelkkää vinoilua (sitäkin on paljon mukana kyllä) vaan ihan aidosti kiinnostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom