Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit


Jätteistä ja tähteistä tehtyä dieseliä tulee jakeluun neljään eri paikkaan Oulun seudulle

Oulun seudulle tulee jakeluun Nesteen tähteistä ja jätteistä valmistettua Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Polttoainetta tulee jakeluun Kiimingin Jäälin Nesteelle ja Oulun Maikkulan Nesteelle.
Lisäksi sitä tulee raskasta liikennettä varten jakeluun Kempeleen Ouluntullin Nesteelle ja Nesteen Limingantullin Logistiikkakeskuksen asemalle.

Jätteistä tehtyä dieseliä myydään jatkossa yhteensä 37 eri asemalla. Neste tiedottaa, että joukossa on Oulun lisäksi myös viisi muuta paikkakuntaa,
joille polttoaine tulee jakeluun ensimmäistä kertaa. Näitä ovat Lahti, Karkkila, Joensuu, Kuopio ja Kokkola.
 
MyDieseliä ollut Jäälin Nesteellä jokusen viikkoa tarjolla ja on 16snt kalliimpaa mitä perusdiesel eli kiva lisä vielä käyttövoimaveron päälle.
 
MyDieseliä ollut Jäälin Nesteellä jokusen viikkoa tarjolla ja on 16snt kalliimpaa mitä perusdiesel eli kiva lisä vielä käyttövoimaveron päälle.

Jos haluaa ekoilla, niin tuohan on halpaa kuin saippua verrattuna vaikka sähköauton ostamiseen. Voi kasvattaa hippitukan ja liimata autoon jotain "saving the planet"-tarroja.
 
Jaa täältäkin jo saisi. En tiedä tuleeko paljon tankattua kun ei ole ihan siellä päin tuo asema missä yleensä pyörin.
 
Ihmettelinkin muutama päivä sitten kun ajelin jäälin nesteen ohi, että ompa törkyhintaista dieseliä, mutta se taisi ollakkin tuota. Ajelin sitten Teboilille tankkaamaan ehtaa tavaraa melkein 20snt halvemmalla. Osallistutaan ehkä sitten ilmastotalkoisiin kunhan se on saman hintaista tai mielummin vähän halvempaa kuin tavallinen diesel.
 
Kiinnostuin hetkellisesti aiheesta, mutta lähin myyvä asema näyttää olevan 100 km:n päässä. Antaapa olla.
 
Ihmettelinkin muutama päivä sitten kun ajelin jäälin nesteen ohi, että ompa törkyhintaista dieseliä,
mutta se taisi ollakkin tuota. Ajelin sitten Teboilille tankkaamaan ehtaa tavaraa melkein 20snt halvemmalla.
Osallistutaan ehkä sitten ilmastotalkoisiin kunhan se on saman hintaista tai mielummin vähän halvempaa kuin tavallinen diesel.

Kiristetään fossiilisen verotusta.. vai maksaako tuo enempi kun kaikki kuitenkin menee kaupaksi minkä valmistetuksi saa.. ?

Mielenkiintoista olisi tietää miten kannattavaa tuo Nesteelle on.
 
Kiristetään fossiilisen verotusta.. vai maksaako tuo enempi kun kaikki kuitenkin menee kaupaksi minkä valmistetuksi saa.. ?

Mielenkiintoista olisi tietää miten kannattavaa tuo Nesteelle on.

Kun EU:ssa on näitä biokomponenttien sekoitusvelvoitteita, niin vähän epäilen, että ei tuota ainakaan tappiolla tarvitse ulos myydä.

Toisaalta näin jossain analyysin UPM:n tuotannosta, ja siinä väitettiin että ei Lappeenrannan jalostamon toiminta mitään kullanvuolentaa kuitenkaan ole. Toisaalta sehän on vielä pieni-keskikokoinen protolaitos, jolta ei ehkä voikaan odottaa kovin hyvää kannattavuutta.

Aika hyvin suomalaiset on kyllä esillä: :kahvi:
Europe%20Renewable%20Diesel%20Production%20by%20Project%20Pie%20Chart.jpg

Drop In Fuels 2020: A Global Market Survey of renewable diesel, green diesel, renewable jet, bio-oil, biocrude, renewable gasoline, biobutanol, DME, HEFA diesel, HVO diesel, biojet, pyrolysis oil, and cellulosic diesel.
 
Joo tuskin ainakaan Nesteelle tappiollista:
upload_2019-1-12_23-57-21.png


Hyvin on kurssi noussut tässä 4 vuoden aikana. Aika vahvasti esillä tämä biopolttoaine juttu niiden strategiassa kuitenkin.
 
Puolisen vuotta ajellut pelkällä myyllä. Mielenkiintoista ollut nähdä kuinka myyn hinta pumpulla seuraa tarkkaan fossiilisen hinnanmuutoksia vaikka maalaisjärjellä ajateltuna noilla ei pitäisi olla juurikaan tekemistä keskenään.
 
Puolisen vuotta ajellut pelkällä myyllä. Mielenkiintoista ollut nähdä kuinka myyn hinta pumpulla seuraa tarkkaan fossiilisen hinnanmuutoksia vaikka maalaisjärjellä ajateltuna noilla ei pitäisi olla juurikaan tekemistä keskenään.
+1.
Nyt hinta alhaalla kun öljy on alhaalla. Lienee sama kuin RE85, kaasu tjsp. Energian hinta on yhteneväistä jossain määrin. Mutta jos tuo ei lakkaa niin siirryn periaatteesta vanhaan ja halpaan. Jos nyt on kannattavaa myydä mydieseliä 1.50€ niin on se silloinkin kun normi diesel on 1.50€!
 
Sius tottakai My:n hinta seuraa fossiilista, nimenomaan maalaisjärjenkin mukaan kun eletään vapaassa markkinataloudessa eikä kommunistisessa työarvoteorioassa. Kysyntä ja tarjonta.

Jos fossiilinen maksaisi 2€/l niin MY:lle olisi tuotannon ylittäbä kysyntä vielä 1,90€/litra, joten miksi myydä halvemmalla? Jos taas fossiilinen maksaisi 0,5€/litra, niin harva istaisi MY:tä edes 1€/litra, jotennparempi myydä halvalla kuin jättää varastoitavaksi kalliilla.

Tietysti tätä vielä kiihdyttää markkinatalouden ulkopuolelta byrokratia ja tuet, jonka vuoksi Nesteen ei missään nimessä kannata myydä yhtään enempää MY:tä (ainakaan halvalla) kuin jakeluvelvoitteet edellyttävät. Muuten aibe menee ns. hukkaan. Loput voi sitten raijata fossiilisella polttoöljyllä vaikka USA:han sikäläisten biotavoitteiden täyttämiseksi, ja rahdata Suomeen tilalle fossiilista paluumatkalla.... ja maailma pelastuu!
 
Tätä markkinatalousviestiä osasinkin jo kovasti odottaa. Kiitos vaan kauhian pal.
 
Kyllähän tätä kannattaisi rummuttaa enemmänkin. Itse voisin kyllä tankata jos olisi täällä Kuopiossa saatavilla, ajan kuitenkin loppuunsa aika vähän vaikka dieseli alla onkin (ei ollut bensakonetta tarjolla).

Taitaa olla nyt Kuopiossa saatavilla tätä ihmeainetta.
 
Onko kukaan kokeillut Nesteen MYtä viritetyssä autossa mikä savuttaa vedättäessä? Omaani ihmettelen kun perusdieselillä savu on mustaa, mutta tällä sellaista harmaata.
 
Onko kukaan kokeillut Nesteen MYtä viritetyssä autossa mikä savuttaa vedättäessä? Omaani ihmettelen kun perusdieselillä savu on mustaa, mutta tällä sellaista harmaata.
Ei ole tullut kokeiltua. Mutta my diesel tuottaa jotain 33% pienemmät pakokaasupäästöt, eli pakokaasu pitäisi olla nyt vähemmän haitallista. :) Jotain päästöjä siis tulee, että kokonaan puhdasta ei tietenkään ole.

Ja mitä pienempipäästöinen moottori jo alunperin, niin my diesel vähentää päästöjä silti samassa suhteessa.
 
Onko kukaan kokeillut Nesteen MYtä viritetyssä autossa mikä savuttaa vedättäessä? Omaani ihmettelen kun perusdieselillä savu on mustaa, mutta tällä sellaista harmaata.
Ei nyt virimoottori, mutta jos otetaan DPF/katti pois pelistä, niin allekirjoittaneella muuttui väri ja haju selvästi Eberistä kun siirtyi MY:n. Nyt katoksessa ei ole ihan niin murhaavan hajuinen pakokaasupilvi kun (ilmeisesti palopesästä melko likainen) lisälämmitin päättää "hieman" savutella. :D
 
Ei nyt virimoottori, mutta jos otetaan DPF/katti pois pelistä, niin allekirjoittaneella muuttui väri ja haju selvästi Eberistä kun siirtyi MY:n. Nyt katoksessa ei ole ihan niin murhaavan hajuinen pakokaasupilvi kun (ilmeisesti palopesästä melko likainen) lisälämmitin päättää "hieman" savutella. :D
Itsellä DPF tyhjennetty/ohjelmoitu pois käytöstä ja moottorista myös ohjelmoitu vakio-osilla saatavat tehot ulos.
Savun määrä ei vähentynyt, väri ainoastaan muuttui. Webaston tuottama haju kyllä muuttui paljon ystävällisemmäksi:)
 
Täällä kanssa dpf murhattu ja tuntuu että tekee autossa olijoille palveluksen kun pakkasella ruudusta peruuttaessa ei tarvitse avata ikkunoita kun meinaa kuolla hajuun...
 
Nyt kun kävi vähän viileämpänä tuossa muutamana päivänä niin tuli mieleen kysäistä, miten My ja pakkanen sopivat yhteen. Onko tuossa mitään eroa esim jähmepisteen osalta, vai myydäänkö sitäkin erikseen talvi-/ arktisena laatuna?
Kun käynnistelin tuota puoli miljoonaa rullannutta hodaria -27°C pakkasesta ilman esilämmitystä, niin tuli aavistus, ettei se suuttimelta muodostuva sumupilvi ollut ehkä ihan optimaalinen noissa lämpötiloissa.
 
Tattis. Jotain vastaavaa esitettä katselin, niin siitä en huomannut erottelua kesä tai talvilaadulle. My talvilaatu menee siis jonnekin tuonne tavallisen dieselin talvilaadun ja arktisen välimaastoon. Riittää mainiosti.
Ei tosiaan ainakaan täällä etelän -20C:ssä eronnut mitenkään muista dieseleistä käynnistettävyydellä tai ajossa.
 
Ei tosiaan ainakaan täällä etelän -20C:ssä eronnut mitenkään muista dieseleistä käynnistettävyydellä tai ajossa.

Oulussa samoissa lämpötiloissa tuli havaittua, että webasto ei aina käynnistynyt ekalla yrityksellä ja savutti ehkä hiukan enemmän kuin normaalisti, kun MY:tä tankissa. Muuten kyllä tuntui toimivan euro5 TDCi:ssä.
 
Oulussa samoissa lämpötiloissa tuli havaittua, että webasto ei aina käynnistynyt ekalla yrityksellä ja savutti ehkä hiukan enemmän kuin normaalisti, kun MY:tä tankissa. Muuten kyllä tuntui toimivan euro5 TDCi:ssä.

Oma webasto kyllä käynnistyi ihan samanlailla kuin muillakin dieseleillä, savutuksessakaan en huomannut eroa muuta kuin hajussa.
 
Tankillisen ajoin My Dieselillä omalla Skoda Octavia RS:llä. Käytännön eroja en juurikaan huomannut tavalliseen eli ihan hyvin toimi. Kulutustiedot ei ollut oikein vertailukelpoisia mihinkään, kun koko tuon jakson oli pakkasta yli -20, pätkäajoa ja Eberi päällä jatkuvalla syötöllä. Tulee kokeiltua varmaan uudestaankin jos/kun hintaero ei ihan mahdottomia ole jatkossa.
 
Itsellä kulutus sama kuin muillakin eikä siinä pitäisikään olla eroja kumpaankaan suuntaan.
 
Miten muuten toi BioDiesel, onko se siis ihan normi dieseliä mitä voi tankata mihin vaan diesel autoon?
 
Nesteen MY dieseliä voi tankata mihin autoon vaan. Niitä muita biodieseleitä ei välttämättä voi.
 
Miten muuten toi BioDiesel, onko se siis ihan normi dieseliä mitä voi tankata mihin vaan diesel autoon?
Nykyään dieselpumpuissa on ne neliömerkinnät esim B7, jos tuo merkki mätsää auton vastaavaan, niin silloin valmistaja lupaa että se toimii.
 
Jaaha, Lahdestakin saa nyt Myy-dieseliä. Syksyllä lähin oli Mäntsälä. Hienoa, haen toisen tankillisen tässä joskus testattavaksi. Edellinen testi oli kesälaatua.
Jees. Kävin myös eilen katsastamassa minkä hintaista oli. Yllätyksekseni se oli vain 1.48, kun yleensä tankkaan ProDieseliä karistosta mikä oli 1.43 tms. Joten ei paljoa enempää joutunut pulittamaan siihen nähden.
Toki se Pro oli tuolla vain jotain 1.38..

Parasta kyllä tuo hiljaisempi käyntiääni.. jotenkin niin selkeä ero.
 
Nesteen MY dieseliä voi tankata mihin autoon vaan. Niitä muita biodieseleitä ei välttämättä voi.
Tosin niitä "muita biodieseleitä (B30, B100 tms.)" ei tietääkseni Suomesta mistään saa, joten käytännössä näitä joutuu pohtimaan korkeintaan ulkomaanreissuilla. B7 (jota kaikki paitsi MyDiesel on ja 0-7% FAME:a) käy käytännössä jokaiseen diesel-autoon mitän markkinoilla on.
 
Joo tuskin ainakaan Nesteelle tappiollista:

Hyvin on kurssi noussut tässä 4 vuoden aikana. Aika vahvasti esillä tämä biopolttoaine juttu niiden strategiassa kuitenkin.

Vaikka nyt ehkä tilapäisesti näyttääkin menevän hyvin erinäisten lähinnä satunnaisina pidettävien tekijöiden vuoksi, niin kyllä tämän voi varmaan vielä jotenkin ryssiä.
Eihän nyt kerta kaikkiaan ole hyväksyttävää, että bensan tekeminen löisi leiville. :comp:

Uusiutuva polttoaine on Nesteen kultakaivos – Etumatka alkaa olla niin pitkä, että maailmasta ei löydy kunnon vastusta suomalaisyhtiölle

Mitä Keski-Euroopan vihreätkin meistä oikein ajattelevat: ensin lisää ydinvoimaa ja sitten uusiutuvaa bensaa autoihin ja vieläpä voitollisesti. :D
 
Sijoitin jo, ja ajattelin sijoittaa lisää. Ei tuolla MY:llä pitäisi päästä kuin ylöspäin - jos vain pystyy vastaamaan kysyntään...

Ainahan Neste voisi myydä koko bio-busineksen vaikka ruotsalaisille. :rofl:

Millainen patenttisalkku mahtaa Nesteellä olla, kun ei oikein ole noussut pahoja kilpailijoita?
 
Mitä tälle hankkeelle kuuluu?
12.3.2018: Audi continues testing of its e-gasoline ‘e-benzin’. - ETI Magazine
Audi e-diesel is also part of the Audi e-fuels portfolio. In Dresden, Audi’s cooperation partner Sunfire ran a pilot plant for this purpose from late 2014 to October 2016, producing Blue Crude, which was refined into Audi e‑diesel.

Audi is currently planning production capacity in Laufenburg in the Swiss canton of Aargau and a new pilot plant will produce around 400,000 liters of Audi e-diesel per year.
 
Eikö nyt periaatteessa mikä tahansa biodiesel ole pohjimmiltaan vettä ja hiilidioksidia?
 
Eikö nyt periaatteessa mikä tahansa biodiesel ole pohjimmiltaan vettä ja hiilidioksidia?
Miten sen nyt ottaa, vesi ja hiilidioksidi on palojätettä kun poltetaan dieseliä tai bensiiniä hapen kanssa. Onko ruoka pohjimmiltaan ulostetta:think:

Ja tuo Audin tutkimusproggisdiesel ei olisi biodieseliä. Lähinnä se on tapa käyttää polttomoottoriautoja sähköenergilla (joka voidaan sitten Saksan tapauksessa tuottaa kivihiilellä ;) )
 
Eikö nyt periaatteessa mikä tahansa biodiesel ole pohjimmiltaan vettä ja hiilidioksidia?

Ei, sillä vedessä ja hiilidioksidissa on happea, joka tulee mukaan kuvioihin vasta ilmakehästä kun polttoaine palaa, kuten @Walla mainitsikin.

Ihmiskeho on käytännössä kokonaan hiilidioksidia tuolla ajattelutavalla :D (Hiiltä on kehossa vajaa viidennes ja hiilidioksidissa hiilen atomimassa on vain viidesosa koko molekyylin massasta). Onneksi kemistien mielestä vesi ja hiilidioksidi eivät kuitenkaan ole perusteellisia rakenneosasia, joten kehoon mahtuu myös puolet vettä ;).

Yksinkertaistettuna kaikki polttoaineet ovat hiilivetyjä ja niiden reagoidessa ilmakehän hapen kanssa syntyy hapen ja hiilen yhdiste, hiilidioksidi, sekä hapen ja vedyn yhdiste eli vesi. Tämä vapauttaa paljon energiaa, sillä veden ja hiilidioksidin muodostumisentalpiat ovat negatiivisia.

Päinvastoin käännettynä tunkemalla systeemiin riittävästi (lue: enemmän mitä polttaminen tuottaa) energiaa, voidaan näistä hiilen ja vedyn oksideista irroittaa happi ja valmistaa jälleen hiilivetyjä. Tämä tapahtuu aurinkoenergialla kasvien yhteyttäessä ihan itsestään ja Audin hankkeessa tätä pyritään matkimaan keinotekoisesti tuomalla tarvittava energia uusiutuvista lähteistä. :tup:

Ongelma tässä koko kuviossa on se, että ihmiskunta sattui löytämään hiilivetyvarantoja (fossiiliset polttoaineet) miljoonien vuosien takaa ja kaivamalla niitä ylös tuprutellaan hiilipohjaiseen ekosysteemiimme siihen kuulumatonta hiiltä gigatonneittain joka vuosi. Biopolttoaineiden hiili taas on peräisin omasta ekosysteemistämme, joten niiden polttaminen on tietyllä uusiutumisaikavälillä mitattuna hiilineutraalia.
 
Tarkoitin että mikätahansa "bio" joka kasvaa, muodostuu käytännössä ilmasta kerätystä hiilidioksidista.
 
Kertokaapas mistä johtuu, että Mydieselin hinta seuraa melko tarkkaan normaalin dieselin hintaa +0,15€ päälle. Kaiken järjen mukaan teollisuusjätteestä tehtävän dieselin hinnan ei pitäisi olla mitenkään riippuvainen öljyn hinnasta.
 
Kertokaapas mistä johtuu, että Mydieselin hinta seuraa melko tarkkaan normaalin dieselin hintaa +0,15€ päälle. Kaiken järjen mukaan teollisuusjätteestä tehtävän dieselin hinnan ei pitäisi olla mitenkään riippuvainen öljyn hinnasta.
Bioihmisille voi myydä ihan mitä vaan korkeaan hintaan. Menee kaupaksi, joten Neste rahastaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 685
Viestejä
4 536 858
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom