Neste My Diesel ja muut scifi-dieselit

Nimenomaan määrittelykysymys; esim Norja taisi jo muuttaa lakia niin ettei Nesteen palmuöljyketkuilu kuulu enää tukien piiriin koska ei ole jätettä.

Jos ”jäte” syntyy lähes ainoastaan vain koska tehdään tavaraa sen ”jätteen” saamiseksi, niin ollan aika jännän äärellä.

Mutta tehdäänkö sitä tavaraa "jätteen" saamiseksi?
Mitä muita käyttötarkoituksia sillä "jätteellä" voisi olla?
 
Mutta tehdäänkö sitä tavaraa jätteen saamiseksi?
Sitä voi lähteä kysymään nyt vaikka Indonesiaan missä palmuöljyn tuotanto on kasvanut viime vuosikymmenenä räjähdysmäisesti.

Onko se itse päätuotteen kysyntä kasvanut - vai onko vain yhteensattumaa että sen päätuotteen hinta on niin halpa että sitä tungetaan tällä hetkellä ihan joka paikkaan ja sen välttäminen niin prismassa kuin k-kaupassakin alkaa käymään puoli mahdottomaksi?
 
Sitä voi lähteä kysymään nyt vaikka Indonesiaan missä palmuöljyn tuotanto on kasvanut viime vuosikymmenenä räjähdysmäisesti.

Onko se itse päätuotteen kysyntä kasvanut - vai onko vain yhteensattumaa että sen päätuotteen hinta on niin halpa että sitä tungetaan tällä hetkellä ihan joka paikkaan ja sen välttäminen niin prismassa kuin k-kaupassakin alkaa käymään puoli mahdottomaksi?

Onko ruoassasi haitallista palmuöljyä? Evira suosittelee käytön rajoittamista

Elintarviketeollisuudessa palmuöljyn voisi teknisesti korvata myös muilla kovilla rasvoilla, esimerkiksi voilla tai kookosrasvalla.
Tätä kuitenkin rajoittavat usein suuremmat kustannukset.

- IL
 
Mutta tehdäänkö sitä tavaraa "jätteen" saamiseksi?
Mitä muita käyttötarkoituksia sillä "jätteellä" voisi olla?

No ei. Lähtee taas lapasesta tämä keskustelu. Jos se PFAD:sta saatava tuotto on 3-5 % palmuöljystä saatavasta tuotosta, niin ei varmasti tehdä. Kyllä elintarvike- ja kosmetiikkateollisuus sitä palmuöljyä varmasti ostaa ihan riittävästi. Ja PFAD on vain osa my dieselistä. Kyllä minusta kaikki jätteet ja sivuvirrat on järkevämpää käyttää, kuin olla käyttämättä. Jos joku keksii polttoaineen joka on ilmastolle parempi kuin fossiilinen, ei sitä pidä täysin lytätä kusetuksena vain siksi, että sekään ei ole täydellinen maailmanpelastaja, koska polttoaineita tarvitaan kuitenkin oikeasti vielä pitkään.

Ja pitää ymmärtää myös se, että kaikki palmuöljykään ei ole kestämättömästi tuotettua. Myös soijaviljelmien takia hakataan sademetsiä ja kuivataan soita, mutta ei kukaan pidä soijaa automaattisesti pahana asiana.
 
Sitä voi lähteä kysymään nyt vaikka Indonesiaan missä palmuöljyn tuotanto on kasvanut viime vuosikymmenenä räjähdysmäisesti.

Onko se itse päätuotteen kysyntä kasvanut - vai onko vain yhteensattumaa että sen päätuotteen hinta on niin halpa että sitä tungetaan tällä hetkellä ihan joka paikkaan ja sen välttäminen niin prismassa kuin k-kaupassakin alkaa käymään puoli mahdottomaksi?
Eiköhän ole päätuotteen menekki kasvanut:
2014 jo
Why does palm oil still dominate the supermarket shelves?

The most dominant of these fats is palm oil, with the WWF estimating that, from the biscuit to the soap aisle, 50% of packaged items in the grocery store now contain the ingredient.

Palm oil’s technical utility comes from its high melting point. Since palm oil is semi-solid at room temperature, it has a variety of uses from baking products and spreads to frying. Though animal fats also have this quality, they are far more expensive to produce.

The commodity’s cheap production cost stems from the fact that the palm plant essentially offers a two-for-one deal. Similar to a plum, both the fleshy outer part and inner stone provide usable oil (the latter referred to as palm kernel oil). The components can then be separated for different uses.

“Between the [flesh and the stone] the palm plant is about 10 times as productive as a plant like a soya bean or a rapeseed,” Berger says. “In a world that is short of food, having a plant that is as productive as that is a significant benefit.”

Ilmeisesti siis hyvä ja halpa.

Siitä tehdään myös pellettejä mitä voi varmaan poltella.
 
No laitetaan se jalostamo sitten kiinni.. :facepalm:

Niin :facepalm: Se sulkeminenhan ei tässä ollut se pointti vaan hyvesignalointi markkinoinnissa missä kerrotaan kaiken olevan niin puhdasta ja luonnollista vaikka todellisuudessa harva yhtiö Suomessa enempää tuottaa päästöjä mitä Neste.

Tuo palmuöljytisleen pitäminen jätteenä on lähinnä juttu Suomessa ja Italiassa. Kovin moni muu maa pitää sivutuotteena aivan oikeutetusti. Lisäksi, Nestehän laskee sille hiilijalanjälkeä vasta kun se laiva saapuu Kilpilahteen, sitä ennen sademetsien kaataminen, palmujen istutus, kastelut jne keräämiset ja prosessoinnit ovat olleet kuin taikaiskusta päästöttömiä.

Biopolttoaineissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin niitä ei oikeasti saada kovalla hyötysuhteella oikeista jätteistä, ei varta vasten tätä varten tuotetuista raaka-aineista. Ennen sitä kyse on lähinnä maataloustuesta jotta rankasti tukirahatuettua ylituotantoa saadaan uusilla tukirahoilla muutettua biopolttoaineeksi.
 
Biopolttoaineissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin niitä ei oikeasti saada kovalla hyötysuhteella oikeista jätteistä, ei varta vasten tätä varten tuotetuista raaka-aineista. Ennen sitä kyse on lähinnä maataloustuesta jotta rankasti tukirahatuettua ylituotantoa saadaan uusilla tukirahoilla muutettua biopolttoaineeksi.

Niin kerrotko vielä mikä my dieselissä on varta vasten sitä varten tuotettua raaka-ainetta?
 
Palmuöljyn rasvatisle jonka alta raivataan sademetsää ja rahdataan lopulta toiselle puolelle planeettaa. Aivan sama ostetaanko vaikkapa Ranskasta jotain maatalouden ylijäämää tai tuotetaan itse täällä Suomessa jotain turhaketta vain koska tukieurot kasvatuksessa ja toiset tukieurot kun sitä muutetaan biopolttoaineeksi. Näissä tapauksissa on siis kyse sivutuotteesta tai jopa pääasiallisesti tuotetusta raaka-aineesta.

Tässä pitäisi nyt koittaa tavoitella tilannetta, missä mitä lähempää ja mitä tavanomaisemmasta jätteestä on kyse, sitä parempi.
 
Eikös se ole ihan hyväkin, että jo valmiiksi lähinnä elintarviketeollisuudessa syntynyttä palmuöljyn rasvahappotislettä joku vielä hyötykäyttää, eikä sitä kipata vain suoraan mereen? Olkoonkin että se alkuperäinen tarkoitus kyseisellä palmuöljyllä on maailmanlaajuisesti vähän kyseenalaista.
 
Ei saa käyttää siinä ja siinä autossa.. kuulostaa ihan samalta kuin venäläinen bensa, hajottaa autosta kaiken ja ruostuu kohta runkokin.
 
Palmuöljyn rasvatisle jonka alta raivataan sademetsää ja rahdataan lopulta toiselle puolelle planeettaa.

Tässä pitäisi nyt koittaa tavoitella tilannetta, missä mitä lähempää ja mitä tavanomaisemmasta jätteestä on kyse, sitä parempi.

Höpö höpö. PFAD on EU:nkin määritelmän mukaan prosessitähde, eli se ei itsessään kiihdytä palmuöljyn tuotantoa. Jos haluat että palmuöljyä ei tuoteta, boikotoi niitä elintarvikkeita ja kosmetiikkatuotteita, joissa käytetään se palmuöljyn pilaantumaton osa, josta se fyffe kääritään. Sitten Neste joutuisi korvaamaan PFAD:n osuuden My dieselistä jollain muulla. Samalla kun jeesustelet, pane myös ilmastolle yhtä paha soija boikottiin (sekin voi olla aika hankalaa), lihatuotteista puhumattakaan.

Jälkimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä, että turha roudaaminen jäisi pois. Tässä kuitenkin mennään parempaan suuntaan koko ajan. Onhan my dieselkin iso askel sinne päin, vaikka joidenkin mielestä ”väärin sammutettu”, kun ei istu omaan ideologiaan.
 
Mistä nyt saa mitäkin dieseliä tankattua?

ST1, ABC ja Shell tarjoaa FAMEa, Neste sitten omaa MY:tä? Mitäs Teboilin ja SEO:n pumpuista tulee?
 
Nesteen jalostamon tavaraa omalla lisäaineistuksella. Ei biodiesel ongelmia.
 
Jokaisella polttoaineyhtiöllähän on oma lisäainesekoonsa, vaikka bensakin tulee vain kahdesta eri paikasta (ST1/Neste) niihin laitetaan myyjän oma sekoitus. Ja sehän on liikesalaisuus mitä ne sisältää.
 
Jokaisella polttoaineyhtiöllähän on oma lisäainesekoonsa, vaikka bensakin tulee vain kahdesta eri paikasta (ST1/Neste) niihin laitetaan myyjän oma sekoitus. Ja sehän on liikesalaisuus mitä ne sisältää.

sori, lukuhäiriö ja oletin, että laitat itse sekaan jotain lisäainetta :D

Itse kun miettinyt, jos jotain cleaneria kokeilisi 2.0tdcii:n. Bensabemariin laitoin parikertaa jotain stp fuel clean systemiä ja kyllä se vähän käyntiin vaikutti.
 
Ei se mitään tarvi, Suomessa on hyvät polttoaineet. Korkeintaan jonku DPF cleaner nestepullon laitat vajaaseen puoleen tankkiin sekaan kun heität pidemmän lenkin ja sekin on vähän "turhan päiten" ellei hiukkassuodatin ole tukkeutumassa.
 
Höpö höpö. PFAD on EU:nkin määritelmän mukaan prosessitähde, eli se ei itsessään kiihdytä palmuöljyn tuotantoa. Jos haluat että palmuöljyä ei tuoteta, boikotoi niitä elintarvikkeita ja kosmetiikkatuotteita, joissa käytetään se palmuöljyn pilaantumaton osa, josta se fyffe kääritään. Sitten Neste joutuisi korvaamaan PFAD:n osuuden My dieselistä jollain muulla. Samalla kun jeesustelet, pane myös ilmastolle yhtä paha soija boikottiin (sekin voi olla aika hankalaa), lihatuotteista puhumattakaan.

Jälkimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä, että turha roudaaminen jäisi pois. Tässä kuitenkin mennään parempaan suuntaan koko ajan. Onhan my dieselkin iso askel sinne päin, vaikka joidenkin mielestä ”väärin sammutettu”, kun ei istu omaan ideologiaan.

No suoranaisesti ei ole noin simppeliä, EU jättää tässä jokaiselle jäsenvaltiolle tulkinnanmahdollisuuden sille, että onko PFAD jätettä vaiko sivutuote. Suomessa on tulkittu niin, että se on jätettä. Tähän liittyy myös case UPM ja mäntyöljy, siitähän tapeltiin iät ja ajat ja sekin meni jäte -tulkinnan alle. Tätä tulkintaa vastusti parikin alalla toimijaa, jotka pitivät mäntyöljyn asemaa arvokkaampana jalostettuna kuin pelkkään polttoaineeseen sopivana tähteenä. Soijaa nyt muutenkin koittaa parhaan mukaan vältellä, en nyt sitä katso sen enempää kaupan hyllyllä kuin palmuöljyäkään, mutta ei kumpikaan raaka-aine paranna minusta mitään tuotetta millään tavalla, eli jos olen tietoinen jomman kumman aineen mukanaolosta, valitsen tietysti jonkun toisen. En maailman pelastumisen takia, vaan ihan vaan sen takia, että kumpikaan ei ole mitenkään tarpeellinen ja/tai terveellinen.

En edelleenkään ole ns. puunhalaaja -linjalla tässä liikenteessä, vaan olen vain Nesteen mainontaa vastaan. Se on hyvä, että etsitään keinoja tehdä korvaavia polttoaineita uusiutuvista lähteistä, mutta ihan rehellisesti voi silloin avata oman bisneksensä eikä tuudittaa mainonnallaan tavakansalaisia harhaan, että heidän ostamansa biodiesel on välttämättä käytännössä yhtään sen vähäpäästöisempää kuin se alkuperäinenkään kokonaispäästöjen osalta. Se, että pyritään vaimentamaan keskustelua kokonaispäästöistä kun ne eivät sovi markkinointiteesien alle, on vähän semmoista lyhytnäköistä ja nurjaa. Nesteelläkin kun tuota teknologista osaamista on, niin käyttäisi vaan ihan rohkeasti sitä.

Aivan yhtälailla vastustan jyrkästi lainmuutoksia ja määräyksiä millä Suomessa yritetään nyt ilmastopelolla tehdä aivan liian radikaaleja ratkaisuja. Kuten aina, vähemmät päästöt ja turhan kulutuksen suitsiminen ovat hyviä asioita, mutta ei Suomi voi, eikä sen pidäkään olla mikään mallimaa missä yritetään pelastaa koko planeetta yksin. Kuitenkin käytännössä vaikka koko Suomi pistetään pakettiin vuodeksi niin, että täältä ei lähde pihaustakaan päästöjä eikä täällä edes hengitetä, Kiina ja Intia käyttävät tämän säästön joidenkin sekuntien aikana.
 
En edelleenkään ole ns. puunhalaaja -linjalla tässä liikenteessä, vaan olen vain Nesteen mainontaa vastaan. Se on hyvä, että etsitään keinoja tehdä korvaavia polttoaineita uusiutuvista lähteistä, mutta ihan rehellisesti voi silloin avata oman bisneksensä eikä tuudittaa mainonnallaan tavakansalaisia harhaan, että heidän ostamansa biodiesel on välttämättä käytännössä yhtään sen vähäpäästöisempää kuin se alkuperäinenkään kokonaispäästöjen osalta. Se, että pyritään vaimentamaan keskustelua kokonaispäästöistä kun ne eivät sovi markkinointiteesien alle, on vähän semmoista lyhytnäköistä ja nurjaa. Nesteelläkin kun tuota teknologista osaamista on, niin käyttäisi vaan ihan rohkeasti sitä.

No jos sinun mielestä Neste siis valehtelee My dieselin markkinoinnissa, niin kai sulla on jotain faktoja osoittaa? Mitä Neste ei ole avannut bisneksestään ja millä tavalla johtaa harhaan?

Minusta se on ihan saivartelua onko se jäte vai sivutuote. Pointti on se että sitä tuotantoa ei sen takia lisätä, eli valmisteta varta vasten dieseliä varten, niin kuin väitit.

Aikanaan EU:ssa tehtiin se virhe, kun vaadittiin öljy-yhtiöitä sekoittamaan polttoaineisiin biokomponentti, mentiin ojasta allikkoon kun ne alkoikin ostamaan palmuöljyä. Ne oli niitä ns. 1. sukupolven biopolttoaineita, siitä virheestä on kyllä opittu ja ymmärrän jos se mielikuva monella siitä on jäänyt noin negatiiviseksi biopolttoaineita kohtaan. Mutta ei järkevästi tuotettuja biopolttoaineita vain tule riittämään kaikille, eli ei my dieselilläkään siis Suomi yksin maailmaa pelasta. Mutta osa siirtymävaiheen ratkaisua se on.
 
No PFAD:n osalta se jossain vaiheessa ilmoitti, että päästöjen laskenta sen käsittelystä alkaa vasta kun tuote on Porvoossa, eihän se itsestään jalostu ja siirry sinne Porvooseen. Yhtälailla kaikki sähkö ja polttoaineet voitaisiin ostaa ulkomailta ja kertoa suu messingillä, että kaikki Suomessa liikkuu nollapäästöillä tuotetulla energialla.

Jos pari maata tekee tulkinnan vs. aika moni muu maa tekee päinvastaisen tulkinnan jostain määrityksestä, eihän se nyt ole mitään saivartelua. Missä kohtaa muuten kirjoitin nimenomaan noin, että palmuöljyä tuotetaan vain rasvatisleen takia? Mutta mikä hyvänsä osuus joka tuo lisämyyntiä näille tuottajille, on vähemmän hyvä asia.

Biopolttoaineiden kehittäminen on hyvä asia niin kauan kun niiden takia ei siis lisätä veroeuroilla tuettavaa maataloustuotantoa, eikä toisaalta veroeuroilla tueta sitä siitä tehtävää biopolttoainetta. Sitä biopolttoainetta pitää pikkuhiljaa alkaa tekemään asioista jotka ovat oikeasti jätettä ja jotka oikeasti syntyvät välttämättömyyksien valmistamisen ohessa, mielellään vielä hyvinkin lähellä sitä tuotantolaitosta joka jatkokäsittelee siitä biopolttoainetta. Eihän niitä nyt kannata toiselta puolelta planeettaa tänne tuottaa.

Tietysti uusien polttoaineiden kehittämisen ohella merkittävämpää on esim. Lontoon tavoin rajoittaa vanhojen romujen pääsyä keskuksiin ja asuinlähiöihin. Eli jos se auto on jotain muuta kuin Euro6 polttoaineesta riippumatta, eihän sillä tarvitsisi keskustassa ajella. Mutta tuo tietysti jo eri aihe.
 
Jos pari maata tekee tulkinnan vs. aika moni muu maa tekee päinvastaisen tulkinnan jostain määrityksestä, eihän se nyt ole mitään saivartelua. Missä kohtaa muuten kirjoitin nimenomaan noin, että palmuöljyä tuotetaan vain rasvatisleen takia? Mutta mikä hyvänsä osuus joka tuo lisämyyntiä näille tuottajille, on vähemmän hyvä asia.

Noin kirjoitit:

Biopolttoaineissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin niitä ei oikeasti saada kovalla hyötysuhteella oikeista jätteistä, ei varta vasten tätä varten tuotetuista raaka-aineista.

Ei ole varta vasten dieseliä varten tuotetusta raaka-aineesta kyse, vaan pilaantuneesta elintarvike- tai kosmetiikkateollisuudelle kelpaamattomasta tähteestä. Hyvä jos käytetään hyödyksi. Se miten mitäkin määritellään on politiikkaa. Varmasti jos norjalaisilta kysytään ovat eri mieltä, siellä on valtiolla eri intressit, eikä heiltä pitäisi edes kysyä. Mutta päinvastaisesta tulkinnasta ei ole kyse missään, vaan siitä, onko kyseessä jäte vai sivuvirta, joka on mielestäni tässä muutaman prosentin tapauksessa saivartelua.

Sitä biopolttoainetta pitää pikkuhiljaa alkaa tekemään asioista jotka ovat oikeasti jätettä ja jotka oikeasti syntyvät välttämättömyyksien valmistamisen ohessa, mielellään vielä hyvinkin lähellä sitä tuotantolaitosta joka jatkokäsittelee siitä biopolttoainetta. Eihän niitä nyt kannata toiselta puolelta planeettaa tänne tuottaa.

Niin juuri tästähän my dieselissä on kyse, palmuöljystäkin valmistetaan välttämättömyyksiä, kun ruokittavana on miljardeja ihmisiä ja ei saippuakaan turhaa ole. Ja suurin osa Suomessa myytävästä my dieselistä ei ole PFAD:ta. Jalostuslaitoksia on jo muuallakin, lähempänä ko. markkinoita. Ei tällaista tuotantoa tyhjästä polkaista ja jätteitä vain ala virrata itsestään sinne, vaan se ottaa aikansa. Kaikki mitä saa pitää hyödyntää, silloin siinä on järkeä. Ja vaikka se roudataan maapallon toiselta puolelta, aina se voittaa maapallon toiselta puolelta roudatun fossiilisen polttoaineen. My diesel on varmasti kotimaisempaa kuin mikään fossiilinen vaihtoehto.

Tietysti uusien polttoaineiden kehittämisen ohella merkittävämpää on esim. Lontoon tavoin rajoittaa vanhojen romujen pääsyä keskuksiin ja asuinlähiöihin. Eli jos se auto on jotain muuta kuin Euro6 polttoaineesta riippumatta, eihän sillä tarvitsisi keskustassa ajella. Mutta tuo tietysti jo eri aihe.

Suurissa kaupungeissa tuo on ongelma, jonkin verran My diesel auttaisi tässä vanhemmillakin autoilla, jos siitä kerran vähemmän nokea ja pienhiukkasia tulee luonnostaan. Mutta siitä en tiedä onko vielä mitään tutkittua näyttöä, ja muutenkin epäilen että tällaisesta polttoaineesta saadaan mitään suuren mittakaavan ratkaisua koska raaka-aineita ei välttämättä saada riittävästi. Aika näyttää.
 
Onko sen nyt niin paha asia vaikka tuotettaisiin jotain "jätettä" että siitä saadaan polttoainetta...

Jos vaihtoehto on käyttää fossiilisesta öljystä tehtyä polttoainetta.


Palmuöljyn käyttöä pohdittaessa on otettava huomioon useita eri näkökulmia. Palmuöljyn tuotto on tehokasta verrattuna muihin kasviöljyihin ja tuotanto on monille tärkeä elinkeino. Palmuöljyn tuotanto voi olla myös epäeettistä ja arvokkaita luonnon metsiä tuhoavaa. Tämän vuoksi elintarviketeollisuuden olisi tärkeää suosia sertifioitua palmuöljyä. On myös huomioitava, että palmuöljystä noin puolet on tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa, joka ei ole terveydelle edullista. Lisäksi palmuöljyn puhdistusprosesseissa muodostuu useita terveydelle haitallisia yhdisteitä, joiden saannin tulisi olla rajoitettua. Kaikesta tästä huolimatta palmuöljyä käytetään paljon elintarviketeollisuudessa, koska se on edullista ja sillä on monia hyviä teknologisia ominaisuuksia. Palmuöljyä arvostetaan erityisesti sen neutraalin maun, kovemman koostumuksen ja stabiiliuden vuoksi. Palmuöljylle on siis elintarviketeollisuudessa tarvetta, mutta sen eettiseen ja kestävään tuotantoon sekä mahdollisten haitallisten yhdisteiden muodostumiseen tulisi kiinnittää huomiota.

Mites tuo kasvaisi esim Suomessa? :P
 
Viimeksi muokattu:
Onko sen nyt niin paha asia vaikka tuotettaisiin jotain "jätettä" että siitä saadaan polttoainetta...
Eihän siinä mitään jos se olisi normaalista peltoalasta pois (vaikka kaikkien nyt pitäisikin alkaa lihaa karttamaan, jne), mutta...

jos suomessa alettaisiin tuhoamaan joka päivä ~300 jalkapallokentän verran metsää Nesteen palmuöljyn takia, niin voisi alkaa Pertti Peruskuluttajaakin kiinnostamaan? ;)

Palm oil – deforestation for everyday products - Rainforest Rescue

palm oil-based biofuels actually have three times the climate impact of traditional fossil fuels

Tiedä missä sitten totuus on - jossain öljylobbareiden ja bio-lobbareiden välimaastossa varmaan...
 
No, ainakin pikkuisen liioiteltua. Mutta tuossa linkkaamassasi jutussa on juuri se 1. sukupolven biopolttoaineiden ongelman ydin.
 
Toisaalta ei se ole sattumaa, että palmuöljyä käytetään niin paljon kaikessa mahdollisessa. Indonesia ja Malesia on ihan itse dollarin kuvat silmissä raivanneet metsänsä nurin saadakseen mahdollisimman paljon ja mahdollisimman halvalla öljyä markkinoille. Kyllä heidän pitäisi itse ottaa hieman vastuuta teoistaan ja tehdä vaikka kuten (fossiilisen) öljyntuottajamaat ja sopia tuotantokiintiöistä ja sitä kautta nostaa markkinahintaa, joka on tällä hetkellä aivan liian pieni ympäristövaikutusten kannalta.
 

Diesel on mainettaan puhtaampi ja pitkämatkalaiselle paras vaihtoehto

Jo vuodesta 2011 alkaen kaikissa Euroopan markkinoille myydyissä dieselautoissa on ollut pakollisena varusteena hiukkassuodattimet.

Uudempana puhdistajana on SCR-laitteisto, joka tulee pakolliseksi kaikissa autoissa lähiaikoina. Ne laskevat typenoksidipäästöjä noin 90 prosenttia.
Osassa dieselautoja on jo kyseinen järjestelmä.

Järjestelmä laskee typenoksidipäästöt jopa sähköautojen päästöjä alemmaksi, kun sähkö tuotetaan eurooppalaisella sähköntuotantojakaumalla.
-IL
 
Nyt kun tuo öljyn hinta on ollut kovassa nousussa niin miksi myös my dieselin hinta nousee ihan samassa tahdissa? Senhän ei kait pitäisi olla öljystä tehtyä? Sama 17senttiä normaaliin dieseliin on koko ajan ero.
 
Nyt kun tuo öljyn hinta on ollut kovassa nousussa niin miksi myös my dieselin hinta nousee ihan samassa tahdissa? Senhän ei kait pitäisi olla öljystä tehtyä? Sama 17senttiä normaaliin dieseliin on koko ajan ero.

Kohtahan se nousee lisää kun Rinteen ”älyhallitus” hieman säätää, nostetaan sen vähäsaasteisimman disukan hintaa.
Sehän se varmaan sitten vähentää liikenteen päästöjä.
 
Nyt kun tuo öljyn hinta on ollut kovassa nousussa niin miksi myös my dieselin hinta nousee ihan samassa tahdissa? Senhän ei kait pitäisi olla öljystä tehtyä? Sama 17senttiä normaaliin dieseliin on koko ajan ero.
Samasta syystä kuin se fossiilisen dieselin hinta nousee, vaikka tuotantokustannuksissa ei ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta (Saudien tuotannon väheneminen ei vaikuta muiden öljymaiden tuotantokustannuksiin), tai laajemmin samasta syystä kuin eri paikoissa tuotettujen öljybarrelien hinnat seuraavat toisiaan. Kysyntä ja tarjonta ratkaisee hinnan ja dieselpolttoaineiden tarjonta on nyt laskenut.
 

Pöyrylle iso suunnittelutyö ST1:ltä


ÅF Pöyry on saanut toimeksiannon St1:ltä liittyen uuden biojalostamon investointihankkeeseen.

Göteborgiin rakennettava jalostamo on St1:n historian suurin yksittäinen investointi.

St1 on päättänyt rakentaa vedyn tuotantolaitoksen, jotta jalostamolla voidaan aloittaa uusiutuvan dieselin valmistus.

Uuden jalostamon tuotantokapasiteetti on 200 000 tonnia uusiutuvaa HVO-dieseliä (Hydrogenated Vegetable Oils) vuodessa.

Tätä liikennepolttonestettä voidaan sekoittaa dieseliin tai diesel voidaan korvata sillä.

Tuotanto pyritään aloittamaan vuoden 2022 alussa.

T&T
 

Neste laajentaa uusiutuvan My diesel -polttoaineen jakelua 11 uudelle paikkakunnalle


Nesteen uusiutuvaa My diesel -polttoainetta voi pian tankata 11 uudella paikkakunnalla ympäri Suomea.
Uudet jakelupisteet avataan loppuvuoden 2019 aikana.

Uusiutuva vaihtoehto leikkaa dieselautoilijan kasvihuonekaasupäästöjä 90 prosentilla verrattuna fossiiliseen dieseliin.

Uusiutuva My diesel on Nesteen kehittämä suomalainen polttoaine, joka on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä.
Nesteen uusiutuva diesel soveltuu kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin sellaisenaan ilman muutoksia olemassa olevaan moottoriin tai ajoneuvoon.
 
Ostan kyllä, jos halvalla saan. Yhtään en maksa ylimääräistä, valtionohjaus näääs.
 
Tuossahan sekin kerrotaan miksei ole koko Suomen asia: koska sähkö.

Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel.
Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot.
Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin,
mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.
 
@Super Hessu: ja lopputulos olisi, että Neste nostaa MY:n hintaa veroalen verran, koska myynti yli jakeluvelvoitteen ei ole järkevää, eikä ole mitään järkeä myydä fossiilisen hinnalla tavaraa josta ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän.

Tai jos tämä jollain estetään, niin lopputulos on, että MY:tä ei saa juuri mistään.

Tuo Nesteen hintaero Futuran ja MY:n ja käytännässä niiden sekoituksen Pro:n välillä on juuri se millä Neste tasaa kysynnän eri laatujen välillä sopivaksi.

Toki pitkällä tähtäimellä tyo voisi luoda lisää tuotantoa ja kilpailua kun kannattavus paranee. Tämäkään ei vaan ole niin varmaa kuin markkinoilla normaalisti, kun markkina on vahvasti poliittisesti säädelty ja kysyntä on lähinnä lainsäädännöllä luotua.
 
Mitenkä käynee My dieselin hinnan, jos fossiilisen hinta nyt laskee? Varmaan Nesteelle ikävä paikka, kun suuri osa tuloksesta on tehty juuri uusiutuvalla dieselillä?
 
Neste valmistelee jo uutta miljardi-investointia, Porvoo yksi vaihtoehto

Porvoo on yksi vaihtoehto uusiutuvien polttonesteiden jättiyksikön sijoituspaikaksi. Tavoitteena on tehdä investointipäätös ensi vuoden loppuun mennessä.

Neste on käynnistänyt ympäristöselvityksen Porvoossa uusiutuvia polttonesteitä valmistavan laitoksen mahdollisesta rakentamisesta.
Asia nousi esille keskiviikkona Lapin Kansassa ja Uusimaa-lehdessä. Neste oli kertonut alustavista investointiaikeistaan jo aiemmin pääomamarkkinapäivillään maaliskuussa.
Nesteen Renewables Platform -liiketoiminta-alueen johtajan Matti Lehmus kertoo, että ympäristöselvitys on osa esiselvitystä, jossa vertaillaan eri investointivaihtoehtoja.
”Selvitämme erilaisia vaihtoehtoja tuotantokapasiteetin kasvattamiselle. Porvoo on yksi vaihtoehto ja Rotterdam on toinen.

Uuden suurhankkeen lisäksi Neste on tekemässä selvitystä pienemmästä, uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin lisäämisinvestoinnista Rotterdamissa vuoteen 2023 mennessä.
Lentoyhtiöt ovat nyt ankarassa paineessa ja alan tulevaisuus epävarma, mutta uusiutuvien polttoaineiden markkinoiden uskotaan kasvavan joka tapauksessa.
Uusiutuvat lentopolttoaineet saattavat saada vauhtia koronakriisistä. Esimerkiksi Ranskassa Air Francen tukipaketin ehtona olivat yhtiön ympäristöystävälliset uudistukset.
 


Uusiutuvalla My Dieselillä menee hyvin.
 
Ja Pro Diesel heivattiin mäjelle, saadaan silläkin lisää My käyttäjiä.
 
Ja Pro Diesel heivattiin mäjelle, saadaan silläkin lisää My käyttäjiä.
Varmaan aika tehotonta olla 3 diesel laatua. Muutama raaskaan kaluston yritys siirtynyt käyttämään MyDieseliä, joissain paikoissa saattanut menekki alkanut olemaan varmaan yli Pron.
Toivottavasti tuo vaikuttaisi My:n hintaan laskevasti...
 
McDonald’sin sämpylät kulkevat ravintoloihin vähäpäästöisesti

McDonald’silla on Suomessa 63 ravintolaa, joista pohjoisin sijaitsee Rovaniemellä. Kuljetuksia tehdään kuutena päivänä viikossa ja ravintoloissa käytettävät sämpylät esimerkiksi tuodaan
jokaiseen ravintolaan tuoreena, samalla kertaa yhdessä kuiva-, pakaste- ja viileätuotteiden kanssa.

Elintarvikekuljetukset halutaan hoitaa mahdollisimman pienin päästöin, sillä yritys on sitoutunut ottamaan ympäristön huomioon kaikessa toiminnassaan. Yksi tärkeä askel otettiin viime vuoden
lopulla, kun yrityksen elintarvikekuljetukset hoitava Havi Logistics otti käyttöön uusiutuvat polttoaineet. Neste MY uusiutuvan dieselin avulla HAVI Logistics pienentää hiilijalanjälkeään jopa 480 000 kiloa.

McDonald’sin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä ravintoloissa ja toimistoissa 36 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom