- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 10 278
Ei ole. Valitettavasti.Toiveajattelua. Ei Natossa ole sellaista toimintamallia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ei ole. Valitettavasti.Toiveajattelua. Ei Natossa ole sellaista toimintamallia.
On sille se este, etteivät mahdu Ison-Beltin sillan alta, kun ovat niin korkeita (lähes 80m vs. sillan sallima 65m). Tarpeellisuus on sitten eri asia.Mitäpä isolla flattopilla itämerellä tekis, kun täällä on Naton maakenttiäkin joka rannalla vaikka kuinka paljon. Ei kai tuollaisen tuomiseen mitään varsinaista estettä olis, mutta eipä kyllä mitään järkeäkään.
No onhan se nyt sotalaivaksi aika jättimäinen etenkin itämeren mittapuulla. Vähän sama kuin sanoisi, ettei Panzerkampfwagen VIII Maus vakuuta koollaan, kun kaupungissa liikkuu bussejakin.Jotenkin huvittavaa mielestäni tuon parhaillaan Helsingin satamasta poistumassa olevan USS Kearsargen massiivisen koon hehkuttaminen eri medioissa ja somessa. Ei muuten, mutta kun ei se ole minun silmissä mitenkään jättimäinen. Onhan se iso joo, mutta Itämerenkin risteilijöistä mm. Viking Glory on 225m pitkä, eli se häviää Kearsargelle vain hieman pituudessa, mutta on vastaavasti muilta mitoiltaan massiivisempi, kuten myös vanhemmat Siljan laivat Europa, Serenade ja Symphony. Puhumattakaan vielä kertaluokkaa isommista risteilijöistä, kuten mm. Norvegian Getaway, Royal Princess jne, jotka ovat jo melkein 100m Kearsargea pidempiäkin. Alla olevassa kuvassa vertailua Tallink Shuttlen kanssa, joka on pikkuruinen purtilo oikeasti isojen risteilijöiden rinnalla.
Ne aikuisten oikeasti isot lentotukialukset eivät taida päästä seilaamaan kokonsa vuoksi Itämerelle lainkaan.
![]()
Vaan eipä siinä, kiva joka tapauksessa kun kävi näyttäytymässä.
Itämeren sotalaivojen mittapuulla toki. Ei siitä ole kukaan vastaan väittänytkään, mutta se minua hieman huvittaa kuinka tuota hehkutetaan kaikkialla niin jättiläismäisenä, kun ei se ainakaan minun mielestäni ole erityisen massiivinen. Helsingin satamissa on vähän väliä paljon isompiakin purtiloita ilman että niistä kirjoitetaan mitään sanallakaan.No onhan se nyt sotalaivaksi aika jättimäinen etenkin itämeren mittapuulla. Vähän sama kuin sanoisi, ettei Panzerkampfwagen VIII Maus vakuuta koollaan, kun kaupungissa liikkuu bussejakin.
Oli se silti jostain syystä livenä ihan eri tavalla vaikuttava laiturissaan kuin Silja Europa omassaan vähän matkan päässä.Itämeren sotalaivojen mittapuulla toki. Ei siitä ole kukaan vastaan väittänytkään, mutta se minua hieman huvittaa kuinka tuota hehkutetaan kaikkialla niin jättiläismäisenä, kun ei se ainakaan minun mielestäni ole erityisen massiivinen. Helsingin satamissa on vähän väliä paljon isompiakin purtiloita ilman että niistä kirjoitetaan mitään sanallakaan.
Kuten sanoin, onhan se silti vaikuttava ja tosi kiva kun kävi näyttäytymässä, mutta koon yletön hehkutus on silti pursunnut hieman korvista.
On sille se este, etteivät mahdu Ison-Beltin sillan alta, kun ovat niin korkeita (lähes 80m vs. sillan sallima 65m). Tarpeellisuus on sitten eri asia.
Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä. Siitä ei ollutkaan kysymys, vaan laivan fyysisen koon tarpeettomasta hehkuttamisesta.Musta se ei ole mitenkään ihmeellistä tai outoa että kaikella tavalla mitattuna valtava sotalaiva, jossa on rykmentin verran jenkkisotilaita, päällä läjä helikoptereita ja lentokoneita, sisällä panssaroituja ajoneuvoja, joka on aseistettu kiireestä kantapäähän, jollaista ei aiemmin ole täällä nähty kerää paljon huomiota ja palstatilaa nykyisessä maailmantilanteessa jossa Suomen turvallisuustilanne on heikentynyt merkittävästi. Ihmisiä kiinnostaa valtavasti isojen Nato-maiden tuki ja sen konkreettiset ilmentymät. Tuo on sellainen. Hyvä että uutisoivat.
Jos me kirjoitetaan mursusta päivätolkulla, niin kyllä me kirjoitetaan myös USS Kearsargen vierailusta. Mun mielestä ehdottomasti ison uutisoinnin arvoinen juttu.
Ei ole pieni ei. Mutta silti se on aika paljon pienempi kuin moni noista aiemmin mainituista risteilyaluksista, joita siellä satamassa kesäisin vierailee. Se oli se pointti.USS Kearsarge on kuitenkin käytännössä saman kokoinen kuin Ranskan laivaston lippulaiva lentotukialus Charles de Gaulle, eli ei se ihan pienikään ole.
No onhan tuo nyt sotalaivaksi tosiaan aivan massiivinen. Ohjusten jatkuva kehitys ja halpeneminen pistää kyllä miettimään, että kannattaako tuollaisia edes rakentaa, kun ovat varmaan aika herkullinen kohde meritorjuntaohjuksille.
Sulttaani puhuu että me tukisimme terrorismia ja tekee sitä itse täysin avoimin kortein. Ilman mitään seuraamuksia. Mutta niin nämä paskavaltiot toimivat.Tuo Turkin toiminta on kyllä näin ulkopuolelta katsottuna melkoista nuorallatanssia, missä samaan aikaan pyritään saamaan kaikki hyöty irti sekö Jenkeistä, Venäjästä, EU:sta ja myös Natosta ilman, että mikään näistä pääsisi suoranaisesti näpäyttämään oikein kunnolla takaisin.
Nyt jos Turkille seuraa tästä venäläisestä pankkijärjestelmäintegraatiosta jotakin, niin se voi yllättäen tarkoittaa jälleen uusia kiemuroita meille - vaikka itse asia ei meihin millään lailla liitykään.
![]()
Turkissa otetaan käyttöön venäläinen maksujärjestelmä
Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan kertoi asiasta toimittajille paluumatkalla Sotshista, jossa oli tavannut Venäjän presidentin Vladimir Putinin.www.is.fi
No se nähtäis lopulta tositilanteessa, että kuinka hyvin torjunta onnistuu. Ei taida olla oikeasti ihan niin helppoa, kuin mitä internetin asiantuntijat aina sanoo.Melkoisen typerää propagandaa jälleen.
Siellä laivassa on kolme erilaista IT-järjestelmää (RIM-7 Sea Sparrow, RIM-116 RAM ja Phalanx CIWS ). Kaikilla näillä voidaan ampua alas kohtitulevia merimaaliohjuksia, kukin järjestelmä on optimoitu eri matkalle (Sea Sparrowin kantomatka n. 20km, RAM:n kantomatka n. 10km, Phalanxin tehokas kantomatka pari kilsaa)
Ja lisäksi tyypillisesti sen mukana tyypillisesti kulkee AEGIS-järjestelmällä varustettuja IT-aluksia (esim. Arleigh Burke-luokan hävittäjiä), joissa hyvin järeä tutka ja vielä järeämpiä RIM-66/RIM-67/RIM-174 standard SM-2/SM-6-ohjuksia, joiden kantomatka on sitten parinsadan kilometrin luokkaa.
Ja vielä sen lisäksi tuolla laivalla on AV-8B+ Harrier II Plus -suihkukoneita joissa on tutka jolla voi havaita kohtitulevan merimaaliohjuksen vaikka se lentäisi tutkakatveessa laivojen tutkalle, ja joka kuskaa tutkaohjattavia AMRAAM-ohjuksia, joilla voi ampua niitä kohtitulevia merimaaliohjuksia. Ja pian nämä vaihdetaan F-35B:hen jossa paljon tehokkaampi tutka ja hyvät IR-anturit sisäänrakennettuna.
Ja se, että tuo laiva on noin iso mahdollistaa nimenomaan sen, että sen ei tarvi tulla siihen ihan rannikolle lähelle tulen alle ja pienten merimaaliohjusten kantamalle, vaan se voi pysyä vähän kauempana merellä ja tuolta operoivat kopterit ja lentokoneet lentää sinne missä tapahtuu, kun tuolta voi operoida mm. V-22 Osprey-koneita joilla paljon pidempi toimintasäde kuin helikoptereilla. Pienemmältä laivalta ei nämä eikä nuo Harrierit tai F-35Bt pystyisi kunnolla(*) operoimaan. Se, että tuo laiva on noin iso nimenomaan tekee siitä paljon paremmin selviytyvän.
(*) Koneet kyllä saisi pienemmältäkin laivalta ilmaan VTOL-moodissa, mutta melkein käyttökelvottomassa lastissa; Tuo pitkä lentokansi mahdollistaa STOVL-operoinnin jolla saadaan kone ilmaan paljon suuremmalla, oikeasti käyttökelpoisella lastilaa
Turkki on ollut mukana venäläisten Mir-systeemissä muutamia vuosia. Nyt näköjään Turkin sisällä tuon systeemin tuki laajenee viiteen pankkiin.Tuo Turkin toiminta on kyllä näin ulkopuolelta katsottuna melkoista nuorallatanssia, missä samaan aikaan pyritään saamaan kaikki hyöty irti sekö Jenkeistä, Venäjästä, EU:sta ja myös Natosta ilman, että mikään näistä pääsisi suoranaisesti näpäyttämään oikein kunnolla takaisin.
Nyt jos Turkille seuraa tästä venäläisestä pankkijärjestelmäintegraatiosta jotakin, niin se voi yllättäen tarkoittaa jälleen uusia kiemuroita meille - vaikka itse asia ei meihin millään lailla liitykään.
![]()
Turkissa otetaan käyttöön venäläinen maksujärjestelmä
Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan kertoi asiasta toimittajille paluumatkalla Sotshista, jossa oli tavannut Venäjän presidentin Vladimir Putinin.www.is.fi
Ehkä kuva kertoo enemmän:No se nähtäis lopulta tositilanteessa, että kuinka hyvin torjunta onnistuu. Ei taida olla oikeasti ihan niin helppoa, kuin mitä internetin asiantuntijat aina sanoo.
Suomalaiset on laajasta nähnyt ja jopa olleet noilla isoilla autolautoilla, jäänmurtajankin moni on nähnyt.Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä. Siitä ei ollutkaan kysymys, vaan laivan fyysisen koon tarpeettomasta hehkuttamisesta.
Eli siis mm. tällaisista jutuista, joissa vertailuun on kaivettu joku jäänmurtaja ja sitten silmät pyöreänä kauhistellaan kuinka pieni se onkin tämän jättimäisen aluksen rinnalla. Samassa jutussa myös esitetään laivan kokoa sillä kuinka monta tulitikkua tai Jussi Lampea kannelle mahtuisi peräkkäin.
Russian DDoS group Noname057 takes credit for the DDoS attack against the website of the Finnish Parliament and justifies the attack with Finland’s NATO membership application.
On sille se este, etteivät mahdu Ison-Beltin sillan alta, kun ovat niin korkeita (lähes 80m vs. sillan sallima 65m). Tarpeellisuus on sitten eri asia.
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, ellei sulla ole näyttöä, että Ruotsin korkeinta oikeutta olisi painostettu tai muuta vastaavaa. Ruotsin hallituksella ei uutisen mukaan ole mitään tekemistä asian kanssa.Ruotsi sitten aloitti kunnolla neuvottelemaan Turkin kanssa. Ruotsi luovuttaa Turkille Erdoğanin haluaman miehen
Saas nähdä riittääkö tuo, vai pitääkö Suomenkin vielä uhrautua.
Joskus kannattaisi keltaisenkin lehden juttua lukea pidemmälle, säästyis sitten muilta se vaiva, pari lainausta linkistä.Ruotsi sitten aloitti kunnolla neuvottelemaan Turkin kanssa. Ruotsi luovuttaa Turkille Erdoğanin haluaman miehen
Saas nähdä riittääkö tuo, vai pitääkö Suomenkin vielä uhrautua.
IL sanoi:Turkin korkein oikeus tuomitsi miehen vuosina 2013 ja 2016 pankki- ja luottokorttien väärinkäytöstä. Useisiin syytekohtiin syylliseksi todetun miehen vankeustuomiolla on pituutta yhteensä 14 vuotta.
...
Ruotsin korkein oikeus päätti heinäkuun loppupuolella, että miehen luovuttamiselle ei ole esteitä. Korkeimman oikeuden mukaan ei ole viitteitä siitä, että mies joutuisi Turkissa vainotuksi.
Ei tainnut tuolloin Ruotsalaiset tietää että Nato hakemus seuraavana vuonna.IL sanoi:– Tämä on normaali rutiiniasia. Kyseinen henkilö on Turkin kansalainen ja hänet on tuomittu petoksista, hän kirjoittaa.
– Saimme häntä koskevan luovutuspyynnön viime vuonna. Korkein oikeus on käsitellyt asian ja päättänyt, että luovutukselle ei ole esteitä.
Mies on ollut luovutuspyynnön vuoksi kiinniotettuna Ruotsissa viime vuoden lopusta lähtien.
Ööö… tuota… tietysti dramatisoidaan se mikä voidaan erityisesti otsikkoon, jotta saadaan klikkauksia ja näytetään asiakkaille mainoksia, ja myös myydään mahdollisimman paljon paperilehteä. Miksipä muutenkaan?Miksi tuosta on yleensä kirjoitettu artikkeli jos tiedetään että se on vain rutiinijuttu?
"Ruotsi on myöntynyt yhteen Turkin vaatimuksista."
Jos edelliseen viestiin viitasit.Miksi tuosta on yleensä kirjoitettu artikkeli jos tiedetään että se on vain rutiinijuttu?
"Ruotsi on myöntynyt yhteen Turkin vaatimuksista."
Miksi tuosta on yleensä kirjoitettu artikkeli jos tiedetään että se on vain rutiinijuttu?
"Ruotsi on myöntynyt yhteen Turkin vaatimuksista."
Jatkot johonkin lehdistöketjuun, mutta tällainen toimintamalli vituttaa itseäni aivan helvetisti. Asiatekstejä ei jakseta lukea ja ketjuihin saatetaan linkkailla jotain klikkiotsikoita, joiden sisältö onkin aivan jotain muuta, kuin mitä otsikko antaa ymmärtää ja niitäkään ei lueta kunnolla. EN osaa sanoa mikä tähän voisi olla syynä, mutta murobbsän aikoina tällaista tapahtui mielestäni vähemmän, olisiko syynä jatkuva nykypäivän sometykitys ja liiallinen informaatio, klikkejä ja vastakkainasetteluja tuollaisista otsikoista saa toki pirusti, sen myönnän ja rahaa sataa lehdille. Itse en edes avaa iltalehti/sanomien artikkeleja juuri tuon toimintamallin takia, vaan luen uutiseni järkevistä medioista. EIkö uutisen tarve ole välittää asioita ja tietoa, ei kohauttaa ja saada jengi klikkaamaan sokeasti lisää ja lisää virheellistä paskaa.Monet lukee vain klikkitsikoita jättäen ne jutut lukematta, joiden otsikko ei kiihota mieltä. Päänsisäiset palkintomekanismit ei palkitse asiatekstien lukemisesta. Parhaat kiksit tulee YouTuben puhuvia päitä kuuntelemalla, joiden puheetkin on täynnä huutomerkkejä.
Tämän vaikutuksen huomaa myös keskustelupalstoille linkatuissa uutisissa. Klikkiotsikoita suositaan, jätetään itse juttu lukematta ja tullaan kommentoimaan sitä vastaan, mitä kuvitellaan jutussa lukevan. Tyypillisesti vielä tätä käytetään tukemaan jotain omaa vahvistusharhaa.
Siksi huomenna ja ylihuomenna ilta-lehtisanomissa tulee taas olemaan joku mieltä kiihottava otsikko, luultavasti aiheesta turkki ja nato, koska aihe on varsin vastakkainasetteleva. Itse juttua ei ole vielä välttämättä kirjoitettu mutta otsikko on jo luultavasti valittu ja julkaisun jälkeen se tullaan linkkaamaan tänne. Sinänsä kaikki saa mitä haluaa.
”Lopulta voi olla, että viimeisten joukossa ratifiointipäätöksen tekee Espanja. Syyt eivät ole poliittisia, vaan hitaus johtuu maan byrokraattisesta järjestelmästä. Esimerkiksi Pohjois-Makedonian ja Montenegron kohdalla Espanja oli viimeinen hyväksynnän antanut maa.Itse odotin Italian hallintokriisin ajavan heidän Nato äänestyksen siirtyvän seuraavalle hallitukselle, mutta jotain positiivista sieltä.
Turkki jää vielä kysymysmerkiksi. Siellä välissä Tsekki, Slovakia ja Unkari, mutta Tsekit näköjään hyväksyneet tässä välissä.
Espanja/Portugali vähän kysymysmerkki miksei äänestystä ole laitettu tulille.
Viron uusi puolustusministeri Hanno Pevkur (…)
on tavannut Suomen puolustusministerin Antti Kaikkosen (kesk). Ministerit ovat sopineet siitä, että Naton jäseninä Viro ja Suomi integroivat muun muassa rannikkopuolustuksensa.
– Meidän täytyy integroida rannikkopuolustuksemme. Viron ja Suomen ohjuksien kantama on pidempi kuin Suomenlahden leveys. Se tarkoittaa sitä, että yhdistämme ohjuspuolustuksemme ja jaamme toisillemme kaikki tietomme, Pevkur kertoo.
Viro päätti viime syksynä hankkia israelilaisia Blue Spear -ohjuksia merimaalien torjuntaan.
Ohjuksen kantama on 290 kilometriä. Virolaiset pystyvät kohdistamaan ohjustulensa tarkasti minne tahansa Suomen rannikolle Suomenlahdella.
Suomen merivoimien hankkiman meritorjuntaohjuksen (MTO 85M) kantama on yli 100 kilometriä, ja se on varustettu tutkahakupäällä. Suomalaiset pystyvät kohdistamaan tulensa Viron pohjoisrannikolle.
Pevkur korostaa, että Suomen ja Viron ohjuspuolustuksen integroiminen mahdollistaa Suomenlahden sulkemisen venäläisiltä sota-aluksilta.
Pevkur neuvotteli torstaina Kööpenhaminassa Britannian puolustusministerinBen Wallacen kanssa.
Nato-maat sopivat kesällä Madridin huippukokouksessa, että Viroon luodaan rakenne uudelle Nato-divisioonalle.
Divisioona muodostetaan siten, että Nato perustaa sille Viroon pysyvän päämajan.
Uuteen Nato-päämajaan sijoitetaan divisioonaa johtava kenraali ja hänen esikuntansa, joka vastaa rauhanoloissa puolustussuunnittelusta ja divisioonan harjoittelusta.
Pevkur kertoo, että Viron hallitus on päättänyt hankkia uusia aseita 800 miljoonalla eurolla.
– Hankimme panssarintorjuntaohjuksia, uusia rannikkotorjuntaohjuksia, Himars-raketinheittimiä Yhdysvalloista ja niiden edelleen. Ensi viikolla hallitus keskustelee uuden keskikantaman ohjusjärjestelmän hankkimisesta ja uusista ilmatorjuntaohjuksista. Täytyy olla varusteita sotilaille, Pevkur kiteyttää.
Suomen Nato-jäsenyyden on ratifioinut 23 maata. Täysjäsenyys puolustusliitossa on enää seitsemän ratifioinnin takana.
– Teen kaikkeni puhuakseni näiden seitsemän maan ministerikollegoilleni. Olin Kreikassa viikonloppuna. Kreikan puolustusministeri kertoi minulle, että Suomen jäsenyys ratifioidaan maan parlamentissa syyskuun ensimmäisellä viikolla, kun parlamentti kokoontuu kesätauon jälkeen.
TURKIN ulkoministerin mukaan Suomi, Ruotsi ja Turkki pitävät 26. elokuuta ensimmäisen tapaamisen Nato-jäsenyyden etenemiseksi allekirjoitetun sopimuksen pohjalta, turkkilaismediassa uutisoidaan.
HS:n tietojen mukaan neuvottelut käydään Tukholmassa.
Turkin ulkoministeri Mevlüt Çavuşoğlun kerrotaan ilmoittaneen asiasta lehdistötilaisuudessa torstaina. Hänen mukaansa Suomi ja Ruotsi eivät ole vielä täyttäneet Madridin Nato-kokouksessa allekirjoitetun sopimuksen ehtoja.
Çavuşoğlun mukaan Suomi ja Ruotsi eivät ole tehneet konkreettisia toimia Turkin terrorismihuoliin vastaamiseksi.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron allekirjoitti lauantaina pöytäkirjat, joilla Ranska hyväksyy Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet, kertoo Ranskan presidentinkanslia.
Ranskan senaatti ja parlamentin alahuone eli kansalliskokous olivat hyväksyneet ja ratifioineet jo aiemmin Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden.
Tshekin parlamentin alahuoneen odotetaan ratifioivan jäsenyydet elokuun lopulla. Lisäksi ratifioinnit puuttuvat vielä Slovakialta, Unkarilta, Espanjalta, Portugalilta, Kreikalta ja Turkilta.
Ratifioinnin ovat tehneet jo 23 jäsenmaata eli Albania, Belgia, Britannia, Bulgaria, Hollanti, Islanti, Kanada, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Montenegro, Norja, Pohjois-Makedonia, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Slovenia, Tanska, Viro, Italia ja Yhdysvallat.
Macron on allekirjoittanut ratifiointipaperit lauantaina. Tuo oli Ranskan osalta viimeinen vaihe tässä prosessissa.
![]()
Ranskan Emmanuel Macron hyväksyi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet - Suomenmaa.fi
Ranskan presidentti Emmanuel Macron allekirjoitti lauantaina pöytäkirjat, joilla Ranska hyväksyy Suomen ja Ruotsin...www.suomenmaa.fi
suomenmaa.fi sanoi:Ratifioinnin ovat tehneet jo 23 jäsenmaata eli Albania, Belgia, Britannia, Bulgaria, Hollanti, Islanti, Kanada, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Montenegro, Norja, Pohjois-Makedonia, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Slovenia, Tanska, Viro, Italia ja Yhdysvallat.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.