Nasta -vai kitkarenkaat?

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Mielenkiinnosta, mikä on kokemuksesi eri rengastyyppien toiminnasta paljaalla mutta jäisellä asfaltilla? Kumpi pitää paremmin, uusi nasta vai uusi kitka?

Nimimerkillä,
Kovettuneet nastarenkaat luistavat ja ensi talveksi varmaan uutta kumia alle
Uusi nasta pitää aina paremmin ja varsinkin jäisellä asfaltilla. Ja myös kuivalla asfaltilla. Ja märällä asfaltilla.

Eipä silti, nyt molemmissa autoissa Contin CVC7 kitkat. Kohta saapuvaan uuteen autoon otin Goodyearin uudet nastat, kun on niin hiljaset ja ennennäkemättömät ominaisuudet kuivalla sekä märällä asfaltilla vs. mitkään aiemmat talvirenkaat.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Olihan tässä yksi kuiva päivä, ja pölyn määrä oli aivan järkyttävä. Hassua kun kesällä ei ole läheskään niin paljoa pölyä. Eli nastat sitä tietä syö ja paljon. Ja ei, pöly ei ollut hiekoitussorasta peräisin kun maanteitä ei hiekoiteta.
Pöly ei ole ainoa ongelma. Nastat karhentavat asfalttia, minkä seurauksena rengasmelu kasvaa, renkaat kuluvat ja polttoaineenkulutus kasvaa myös. Jokainen, joka on ajanut Keski-Euroopan asfalteilla, tietää mistä on kyse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Pöly ei ole ainoa ongelma. Nastat karhentavat asfalttia, minkä seurauksena rengasmelu kasvaa, renkaat kuluvat ja polttoaineenkulutus kasvaa myös. Jokainen, joka on ajanut Keski-Euroopan asfalteilla, tietää mistä on kyse.
Vertaatko nyt suomen talvea , asfalttia ja kunnossapitoa keskieuroopan "talviin", afalttiin ja kunnossapitoon.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Suomen asfaltti pitää tehdä karkeammalla kiviaineksella, että sillä olis edes tämä kesto; kiitos nastarengasuskonnon.

Jos kitkoja olis 60/40 enemmistö paljon säästyis ja voitaisiin käyttää pienempää raekokoa = hiljaisempaa kestopäällystettä. Mutta Nokiam Hakkapeliitta! @aapelih
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
En tiedä missä asut, mutta ainakin täällä keski-suomessa on tuota jenkkityylin suolausta harrastettu jo vuosia. Pärjäisi varmaan kesärenkaillakin kohta ympäri vuoden, pl. syrjätiet.
Missä lämpötilassa siellä lopetetaan suolaaminen? Tässä pk seudulla raja on mutuna jossain -5...-7°C korvilla
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
769
Taitaa parhaimmillaan olla -10 astetta, mitä olen seurannut. Sen jälkeenkin levitetään suolalla kostutettua soraa esim. risteyksiin. Käytännössä levitetään aina kun aurataan tie.
Ihmettelen, ettei liikenteeseen kielteisesti suhtautuva Vihreät, ole vielä kiinnittänyt huomiota kyseiseen luonnon myrkyttämiseen. Suolaa kuluu 120 000 tonnia vuodessa, ei ihan pieni määrä. Nykyajan talvirenkaissa on jo riittävän hyvät ominaisuudet ilman keinotekoisia kesäkelejä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Taitaa parhaimmillaan olla -10 astetta, mitä olen seurannut. Sen jälkeenkin levitetään suolalla kostutettua soraa esim. risteyksiin. Käytännössä levitetään aina kun aurataan tie.
Ihmettelen, ettei liikenteeseen kielteisesti suhtautuva Vihreät, ole vielä kiinnittänyt huomiota kyseiseen luonnon myrkyttämiseen. Suolaa kuluu 120 000 tonnia vuodessa, ei ihan pieni määrä. Nykyajan talvirenkaissa on jo riittävän hyvät ominaisuudet ilman keinotekoisia kesäkelejä.
No eipä tuota katsota vielä suolaamiseksi. -20°c kun vesi lentää, niin alkaa olla jo suolaa tiellä.. Ja auton alustassa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
No eipä tuota katsota vielä suolaamiseksi. -20°c kun vesi lentää, niin alkaa olla jo suolaa tiellä.. Ja auton alustassa.
Mikkolan mukaan 5–6 celsius-asteessa ja lauhtuvassa tilanteessa suolaa voi vielä käyttää, mutta kylmemmässä asia on toisin. Kylmässä suola tahmaa sohjon ja likaa autot ja tuulilasit ja vaikeuttaa näkyvyyttä liikenteessä. Suola myös sulattaa tien pintaa jonkin verran, joka sitten puolestaan jäätyy uudelleen.


Mitä tarkoitat boldaamallani kohdalla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mitä tarkoitat boldaamallani kohdalla?
Käytetään rajumpia suoloja ja reilusti enemmän.

Eihän suomessa ikinä suola ala kerrostumaan auton rakenteisiin. Tuolla saattaa olla jossain tukivarressa sentin kerroa kovettunutta suolaa, samaan tapaan kuin jossain peltoautossa savea.

Samalla tietysti romikset täyttyvät 10 vuotta vanhdoista autoista joita ei voi enää nostaa ilmaan. Ja tuolla se pilalle ruostuminen tarkoittaa sitä että rakennetta ei enää ole, eikä korjaushitsaaminen enää ole käytännössä mahdollista, ei sitä että siitä voi vasaran lyödä läpi.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Missä lämpötilassa siellä lopetetaan suolaaminen? Tässä pk seudulla raja on mutuna jossain -5...-7°C korvilla

Ihan niin tarkkaan en oo seurannut, mutta kyllä mä muistan märän tien nähneeni vielä jossain -10-15c. Toki satunnaisesti silloin. Suolan kylvämiseenhän on tietty kiintiö, mikä on sovittu teiden kunnossapitäjän kanssa. Ne käyttää sen suolan vaikka paljaalle asfaltille, että saavat jo myydyn suolan käytettyä.

Miten ihmiset onkaan vaikka 80-90-luvulla pysyneet tiellä. Autoissa ei ollu samanlaisia ajonvakautuksia, ei tönkkösuolattu teitä ja renkaatkin oli huonompia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ne käyttää sen suolan vaikka paljaalle asfaltille, että saavat jo myydyn suolan käytettyä.
Jos tämä väite perustuu faktaan niin olen kovasti yllättänyt, suolankäyttöä on pyritty tehostaan ympäristö syistä ja kustannussyistä, vähän kohteiden mukaan. Niin ajatus että sitä leivtettäisiin ilman syytä, tarvetta tuntuu oudolta, niin tilaajan kuin muidenkin kannalta.

Sen uskon että tarpeellinen levitys voi jäädä tekemättä määrärahojen puutteessa, tai yksittäisissä kohteissa tuottajan reserssipulan takia.

Miten ihmiset onkaan vaikka 80-90-luvulla pysyneet tiellä. Autoissa ei ollu samanlaisia ajonvakautuksia, ei tönkkösuolattu teitä ja renkaatkin oli huonompia.
Pysykö ne tiellä ? Nopeasti en saanut netistä ulostettua tilastofaktaa. Mutta mutulla en nielemättä niele ajatusta että silloin jotenkin paremmin pysy tiellä.

Toki ajoneuvokehityksen myötä on ollut otsikoita että kuljettaja ulosmittaa tekniikan kehitystä , eli huima kehitys ei täysimääräisesti näy parantuneissa tilastoissa.

Toki on välienkin turvallisuutta sitten 70 luvun rajusti parannettu myös tuon aikavälin jälkipuoliskolla, liikennemäärät on osaltaan sitä syöneet. ajankohtainen kunnossapitokin on kehittynyt, enemmän kritiikki ns korjausvelkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Jos tämä väite perustuu faktaan niin olen kovasti yllättänyt, suolankäyttöä on pyritty tehostaan ympäristö syistä ja kustannussyistä, vähän kohteiden mukaan. Niin ajatus että sitä leivtettäisiin ilman syytä, tarvetta tuntuu oudolta, niin tilaajan kuin muidenkin kannalta.
Tämä on kuultu ihan teiden kunnossapidosta vastaavalta henkilöltä. Ja ei ole kyllä syytä epäillä, kun välillä näkee jopa 2 suolarekkaa peräkkäin, vaikka keli ei sitä edellyttäis.

Ja vielä ihmetellään miksi tiet on kokokoajan kunnostusta vailla. Kai ne on, kun suolan ja muiden mömmöjen pehmittämä tie vedetään nastarenkailla auki..
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
769
Sen uskon että tarpeellinen levitys voi jäädä tekemättä määrärahojen puutteessa, tai yksittäisissä kohteissa tuottajan reserssipulan takia.
Nyt menee itse aiheesta ohi mutta:
Talvihoito ei jää tekemättä määrärahojen puutteen vuoksi. Urakoijat ovat tehneet sopimuksen, ja jos tienhoidon luokitus ei toteudu, niin saavat sakkoa. Ainoastaan väylän luokituksen lasku heikentää tien hoitoa, mutta sekään ei muutu yllättäen.

Paljaalle asfaltille suolan levitystä perustellaan sillä, että kova lumi/jää ei tartu asfalttiin ja on helpompi aurata (ts. ajaa auralevy ylhäällä). Tai jos epäillään mustan jää tuloa.

Se vaan, että talvirenkaiden vesikelin ominaisuudet ovat heikot, kun oikein märäksi suolataan, esim. kun tiellä on vettä 20 cm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Paljaalle asfaltille suolan levitystä perustellaan sillä, että kova lumi/jää ei tartu asfalttiin ja on helpompi aurata (ts. ajaa auralevy ylhäällä).
Samaa mieltä, ymmärtääkseni perusteltuja järkeviä syitä tarpeita paljaana olevalla hetkellä niin toimia.

Mutta ymmärsin ette kommentoimani kirjoittaja tuolla tarkoitti turhaan suolanlevittämistä, kärjistäen keväällä kaadetaan kauden viimeisinä päivinä loput suolat teille, vain sen takia että niistä päästää eroon.

Tämä on kuultu ihan teiden kunnossapidosta vastaavalta henkilöltä. Ja ei ole kyllä syytä epäillä, kun välillä näkee jopa 2 suolarekkaa peräkkäin, vaikka keli ei sitä edellyttäis.
En tiedä yksityiskohtia, ja tarkoitatko tuolla tilaajaa vai tuottajaa.
Jos tuottajaa niin kilpailutus ei ole mennyt ihan nappiin.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Miten ihmiset onkaan vaikka 80-90-luvulla pysyneet tiellä. Autoissa ei ollu samanlaisia ajonvakautuksia, ei tönkkösuolattu teitä ja renkaatkin oli huonompia.
Tuolloin suolaa kylvettiin enemmän per tiekilometri. 1990 on jäänyt ennätykseksi kokonaismäärässäkin laskettuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Se vaan, että talvirenkaiden vesikelin ominaisuudet ovat heikot, kun oikein märäksi suolataan, esim. kun tiellä on vettä 20 cm.
Eilen kuulin uutisesta osan vitsinä ääneen luettuna ja ihmettelin keliolosuhteiden kuvailua - viittasi lapinlisään. On aika rajua ja liki mahdotonta, että toisella kaistalla olisi ollut 20-30 senttiä vettä, toisella paksusti sohjoa ja keskellä vielä "lumivalli". Siellä ei olisi ajeltu väitettyä 70 km/h(kenties todellista 90 km/h), väylä olisi ollut täysin tukossa juuttuneista, pelastuslaitoksella ja hinauspalvelullakin olisi ollut kovasti vaikeuksia ja jonoa. Sellaisessa kauttaaltaan parinkymmenen sentin mäihässä - jota on lähinnä parkkipaikoilla - ajellaan kävelyvauhtia kun auto ei oikein kiihdy eikä ainakaan ohjaa jos onnistuukin vauhtia härnäämään. Samoin noin syvässä vedessä pamahtaisi joku määrä moottoreita paskaksi ihan taajamanopeudellakin.

Nyt kun itse luin, olihan siinä muitakin kohokohtia. Luulen(tai annan epävarmuuden edun sille) että muotoilu on toimittajan eikä ulos ajaneen, mutta minusta on hassusti kerrottu, miten
  • kuljettaja sai autonsa hallintaan ajaen ulos ja
  • onnistui ajamaan ulos juuri oikeaan paikkaan - siten että loskamontussa ei saanut edes ovea auki

Joka tapauksessa oleellistahan on, että moottoritiellä ei tarvitse eikä pidä ajaa erittäin huonossa kelissä yhtä liittymänväliä pidemmälle. Sen jälkeen ulosajo on vähän niinkuin tuottamuksellinen juttu. Motarilla kun ei voi turvallisesti loputtomiin hidastellakaan, koska niitä pidetään yleisesti kilparatoina. Siksi epätoivoisessa kelissä vaihdetaan ajamaan kelin mukaisesti toiselle väylälle, jossa muut tienkäyttäjät ovat pienempi muuttuja kuin oma suoritus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Jos tiellä on ihan oikeasti 5cm paksu kerros vettä ja siihen laskee henkilöautolla 70km/h, niin kyllähän se vesiliirtoon lähtee, mutta eihän siellä oikeasti vettä ole ollut, vaan se normi sohjovalli kaistojen välissä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220

”90 miljoonaa euroa kuulostaa realistiselta urautumisen osalta. Tiet urautuvat nykyisin hyvin nopeasti, ja vilkkaimmat kehätiet eivät kestä päällystyksen jälkeen edes yhtä talvea. Liittymät ja rampit ovat yhtä lailla pian taas ruvella.”

Aiemmin Aalto-yliopistossa toiminut Tuononen johtaa nykyisin RoadCloud-nimistä it-yritystä. Se tuottaa paikallista liikenne- ja kitkatietoa tiekunnossapidon tarpeisiin.

”Urat syntyvät juuri nastoista, ja niitä voi olla henkilöautossa yhteensä tuhat kappaletta. Onhan sillä eroa, hakataanko päällystettä rauta- vai kumivasaralla.”

”Jo vuoden 2009 nastauudistuksen piti vähentää tiekulumaa ja rajoittaa nastojen määrän alle sataan rengasta kohti. Voimaan tullut poikkeusmenettely kuitenkin mahdollisti tiestölle hyvin aggressiiviset supernastoitetut renkaat. Suuri nastamäärä on tiestölle hyvin haitallinen.”


----------------------------

Hyvä, että tästä puhutaan joskus mediassakin ääneen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
"Maailman parhaat kuljettajat," eivätkä silti uskalla ajaa kuin piikeillä. :comp:
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
"Maailman parhaat kuljettajat," eivätkä silti uskalla ajaa kuin piikeillä. :comp:
Tämän takia kompromissina voisikin olla jokin max 30-50 nastaa per rengas. Pääsee pelokkaatkin käymään autolla kaupassa. :comp: Kuluttavuustestissäkin lienee parantamisen varaa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Tämän takia kompromissina voisikin olla jokin max 30-50 nastaa per rengas. Pääsee pelokkaatkin käymään autolla kaupassa. :comp: Kuluttavuustestissäkin lienee parantamisen varaa.
Jos kitkarenkailla ajaminen ei onnistu, niin minusta koko ajo-oikeus pitäisi ottaa uuteen harkintaan.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Tämän takia kompromissina voisikin olla jokin max 30-50 nastaa per rengas. Pääsee pelokkaatkin käymään autolla kaupassa. :comp: Kuluttavuustestissäkin lienee parantamisen varaa.
Mitä hyötyä tuollaisesta nastamäärästä on, ellei sallita samalla rallinastoja? Katsastusmieskin alkaa heti itkeä vaarallisesta nastaerosta, kun pari nastaa irtoaa...
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
142
Itsekin ajaisin mieluiten kitkoilla, vaan nykyisen auton mukana tuli lähes uutuuttaan kiiltävät nastarenkaat niin vähän tuntuisi turhalta lähteä polttamaan rahaa renkaisiin. Edelliseen autoon mukana tuli kitkat, jotka olivat iänsä puolesta antiikkiset ja olihan ne aika jännittävät pienessäkin mutkassa kun perä anteli merkkejä irtoamisesta. Ostin sitten kyseiseen autoon kahden talven jälkeen aivan uudet merkkikitkat ja tuntui siltä kun olisi pidon ja hiljaisuuden puolesta saavuttanut nirvanan. Niillä ajelinkin sen neljä talvea ennen kuin auto vaihtui. Pieni ihastuminen kitkojen maailmaan tapahtui tuolloin. :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
448
Eka talvi kitkoilla takana. Autoillut vuodesta -89 asti. En palaa nastoihin. Pari Lapin reissua pääkaupunkiseudulta tehnyt ja sattunut vielä surkeita ajosäitä. Lapin jääpeitteiset muhkuratiet eivät aiheuttaneet ongelmia ja satasta pystyi päästelemään ihan normaalisti pelkäämättä. Joskus risteyksissä kovemmalla vauhdilla takarenkaat hieman luistaneet, mutta olisi varmaan mennyt samoin nastoillakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo on myös hemmetisti kiinni autosta.

Edellisen auton kanssa olin että seuraavaksi kitkat alle, kun tuli uusi auto siihen tuli nastat jollain tarjouksella, kitkat olisivat olleet todella paljon kalliimmat. Nyt olen tyytyväinen että tuli nastarenkaat, tuo on ihan kusiluistin jatkuvasti vaikka alla (oli uudet) nokian nastarenkaat. Tuon takia se nastarengas tarjous siinä varmaan olikin. Se hyvä puoli tuossa huonossa pidossa on että nastoja ei ole irronnut, kun kokoajan saa ajaa niin varovasti.

Meteli on tietysti korvia huumaava.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
On kyl hiljaset 18" koossakin uudet Goodyearin nastat... Autona uus Sportage PHEV (eilen sain).
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
19
Ensimmäinen talvi myöskin kitkoilla takana ja autoilua vuodesta -98 asti. Ellei asu tai liiku merkittävien korkeuserojen ja erittäin pienten teiden läheisyydessä, niin tasamaalla kitkat ovat täysin ylivertaiset, ainakin Vaasa-Kuopio-akselin eteläpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559

Hyvä, että tästä puhutaan joskus mediassakin ääneen.
Mielenkiintoista ja uutta minulle tuossa artikkelissa oli tämä kohta:

”Ääriolosuhteissa nasta pitää varmemmin ja karhentaa tien pintaa. Arviomme mukaan riittävä karhennus saavutettaisiin, jos puolet autoilijoista käyttäisi nastarenkaita.
...
Ainakin 30 prosenttia autoilijoista voisi siis vaihtaa nykyaikaisiin kitkarenkaisiin ilman suurempaa onnettomuusriskiä, kunhan autossa on ajonvakautusjärjestelmä.”
Eli annetaan ymmärtää ettei sekään ole hyvä jos (lähes) kaikki vaihtaisivat kitkoihin? Sitten ei saavutettaisi haluttua tienpinnan karheutusta? Nykyisin lasketaan sen varaan että osa kuitenkin ajaa nastoilla ja siten tekee "riittävää karhennusta" tienpintaan?

Ostin puolitoista vuotta sitten uuteen autoon nastat koska olivat halvemmat enkä siinä tilanteessa nopeasti osannut asiaa mielessäni analysoida, kun myyjä tivasi kummat laitetaan alle. Mieleeni tuli lähinnä kaukana työpaikkani läheisyydessä olevat mäkiset pikkutiet joita ei varmaan paljoakaan suolata, joten senkin takia kaiken varalta nastat.

Jälkikäteen olen kyllä miettinyt olisiko sittenkin pitänyt ottaa kitkat, ja kaikella todennäköisyydellä seuraavat talvirenkaani ovat kitkat. Olen aina inhonnut nastarenkailla ajoa, varsinkin tällaisilla keleillä kun tiet alkavat melkein jo olla kesäkunnossa. Yritän tänään tilata kesärenkaiden vaihtoaikaa ensi viikolle ettei enää rapise ja ropise asfaltilla...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ensimmäinen talvi myöskin kitkoilla takana ja autoilua vuodesta -98 asti. Ellei asu tai liiku merkittävien korkeuserojen ja erittäin pienten teiden läheisyydessä, niin tasamaalla kitkat ovat täysin ylivertaiset, ainakin Vaasa-Kuopio-akselin eteläpuolella.
Jaa? Minä olen ymmärtänyt että kitkat ovat omiaan nimenomaan pohjoiseen missä ajetaan lumisilla teillä, ja etelässä missä plusmiinuskeleillä tulee useammin jäisiä teitä, nastat voivat olla monille parempi vaihtoehto?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Minä olen aiemmin ymmärtänyt, että 25 % nastarenkaita riittää estämään risteysten kiillottumisen. Tuohon tai edes 50 %:iin on pitkä matka.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Jaa? Minä olen ymmärtänyt että kitkat ovat omiaan nimenomaan pohjoiseen missä ajetaan lumisilla teillä, ja etelässä missä plusmiinuskeleillä tulee useammin jäisiä teitä, nastat voivat olla monille parempi vaihtoehto?
Nänhän se olisikin puhtaasti pidon kannalta, mutta käytännössähän ihmiset seuraavat sitä paljonko ajetaan asfaltilla.

Tosin pohjoisemmassa on sitten teitä joita ei voida suolata, mutta liikenne on juuri sopivan taajaa että sulattaa vähän sitä pintaa, josta seuraa pitkään todella liukkaana pysyvä tie.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Minä olen aiemmin ymmärtänyt, että 25 % nastarenkaita riittää estämään risteysten kiillottumisen. Tuohon tai edes 50 %:iin on pitkä matka.
Minä sitten taas muistan lukeneeni, että karhennushypoteesille ei ylipäätään ole minkäänlaista näyttöä, vaan se on joidenkin itsenäisten ajattelijoiden mielipide.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Minä sitten taas muistan lukeneeni, että karhennushypoteesille ei ylipäätään ole minkäänlaista näyttöä, vaan se on joidenkin itsenäisten ajattelijoiden mielipide.
Ei kai tuota nastojen jäätä karhentavaa vaikutusta kukaan voi kieltää? Siitä voidaan tietysti kinastella millä osuudella ne nastat karhentavat sitä jäätä niin paljon että siitä on hyötyä pidon kannalta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ei kai tuota nastojen jäätä karhentavaa vaikutusta kukaan voi kieltää? Siitä voidaan tietysti kinastella millä osuudella ne nastat karhentavat sitä jäätä niin paljon että siitä on hyötyä pidon kannalta.
Juu kyllähän tuo käy varsin nätisti järkeen että karhea jää=parempi pito.

Tosin nyky autoilla ei karhenneta enää samalla tavalla kuin ennen luistonestoja. Moni auto jättää juuri ja juuri mitään jälkiä vs aikanaan kun joka paikassa sudittiin vähän. Itselläkin ollut ties missä oma auto lyömässä tyhjää vaikka kuinka yrittää ratsastaa kytkimellä ja antaa pehmeästi kaasua nyt tänä talvena mutta onneksi aina päässyt sinne minne haluaa. Kevyt takaveto+kitkat+ei ajoapuja=hauskaa mutta parissa paikassa kyllä kuumotellut että pääseeköhän tuosta ylös. Onneksi 50/50 painojakauma niin ei ole tarvinnut pelätä. Mietin itse hiukan salaa että pitäisikö tuohon hommata nastat että pääsee johonkin mutta totesin että renkaat olisivat pilalla ensimmäisen kuukauden jälkeen omalla ajotavalla joten kitkat vaan alle ja ei ole kyllä kaduttanut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Juu kyllähän tuo käy varsin nätisti järkeen että karhea jää=parempi pito.

Tosin nyky autoilla ei karhenneta enää samalla tavalla kuin ennen luistonestoja. Moni auto jättää juuri ja juuri mitään jälkiä vs aikanaan kun joka paikassa sudittiin vähän. Itselläkin ollut ties missä oma auto lyömässä tyhjää vaikka kuinka yrittää ratsastaa kytkimellä ja antaa pehmeästi kaasua nyt tänä talvena mutta onneksi aina päässyt sinne minne haluaa. Kevyt takaveto+kitkat+ei ajoapuja=hauskaa mutta parissa paikassa kyllä kuumotellut että pääseeköhän tuosta ylös. Onneksi 50/50 painojakauma niin ei ole tarvinnut pelätä. Mietin itse hiukan salaa että pitäisikö tuohon hommata nastat että pääsee johonkin mutta totesin että renkaat olisivat pilalla ensimmäisen kuukauden jälkeen omalla ajotavalla joten kitkat vaan alle ja ei ole kyllä kaduttanut.
Kyllähän se karhennus tapahtuu ihan siitä että nasta tökkää kärjellään jään (tai asfaltin) pintaan ilman että mitään luistoa tapahtuu.

Sehän noita teitäkin urauttaa, eikä se että siellä joku sudittelisi nastarenkailla jatkuvasti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kyllähän se karhennus tapahtuu ihan siitä että nasta tökkää kärjellään jään (tai asfaltin) pintaan ilman että mitään luistoa tapahtuu.

Sehän noita teitäkin urauttaa, eikä se että siellä joku sudittelisi nastarenkailla jatkuvasti.
Juu mutta pieni luisto ja raapiminen auttaa kummasti hajottamaan pintaa vs että pieniä koloja jäässä. Etenkin kun monet nastat on nykyään suunniteltu niin että pysyvät ns "renkaan sisällä" kunnes tarve tulee aka luistoa tapahtuu.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Jaa? Minä olen ymmärtänyt että kitkat ovat omiaan nimenomaan pohjoiseen missä ajetaan lumisilla teillä, ja etelässä missä plusmiinuskeleillä tulee useammin jäisiä teitä, nastat voivat olla monille parempi vaihtoehto?
Mitä hyötyä kitkoista jos on lähes aina lumi- tai jääpinta. Ennemmin kitkoja haluaa käyttää kun on usein asfaltti alla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kovasti rapisee täällä etelässä vielä vaikka nastakielto astui eilen voimaan ja pelkkää aurinkoa 10 päivän ennuste.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Kovasti rapisee täällä etelässä vielä vaikka nastakielto astui eilen voimaan ja pelkkää aurinkoa 10 päivän ennuste.
Täällä mikään kielto ole. Niin kauan ku on lunta ja jäätä niin saa ajaa nastoilla vaikka toukokuussa. Ainakin tässä järvenrannalla ja merikin lähellä niin öisin ku ollu -5...-10 viime öinä niin hyvin on asfaltitkin peilijäässä kun illalla alkaa kosteus tiivistyä ja jäätyä pintaan. Just nastakelit ja kitkoilla (cvc7) ollut hankaluuksia ja jänskiä tilanteita kun ei yhtään pitoa. Ja sit taas päivällä kun pienet landetiet sohjopaskaa niin sillonkin liukasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mitä hyötyä kitkoista jos on lähes aina lumi- tai jääpinta. Ennemmin kitkoja haluaa käyttää kun on usein asfaltti alla.
Lumella nastoista ei ole käytännössä mitään hyötyä, joten se nastatonkin toimii ihan yhtähyvin.

Etelämmässä märkä jää on paljon yleisempää kuin "kunnon talvessa", ja juuri tuo märkä jää on se jossa siitä nastasta on suurin hyöty.

Noin keskimäärin myös asfalttiajo-ominaisuudet ovat nastarenkailla myös paremmat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kovasti rapisee täällä etelässä vielä vaikka nastakielto astui eilen voimaan ja pelkkää aurinkoa 10 päivän ennuste.
Tänään en ole ajellut, mutta eilen olisin jäänyt vielä kesärenkailla kiinni yleisellä tiellä.

Ei niitä kesäkumeja voi alle laittaa vaikka kaikki isot tiet onkin jo täysin sulia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Täällä mikään kielto ole. Niin kauan ku on lunta ja jäätä niin saa ajaa nastoilla vaikka toukokuussa. Ainakin tässä järvenrannalla ja merikin lähellä niin öisin ku ollu -5...-10 viime öinä niin hyvin on asfaltitkin peilijäässä kun illalla alkaa kosteus tiivistyä ja jäätyä pintaan. Just nastakelit ja kitkoilla (cvc7) ollut hankaluuksia ja jänskiä tilanteita kun ei yhtään pitoa. Ja sit taas päivällä kun pienet landetiet sohjopaskaa niin sillonkin liukasta.
On toki olemassa pieni joukko jotka eivät paikallisten olojen takia pärjää talvea ilman nastoja, mutta suurin osa pärjää (hatusta heitettynä yli 99%). Tätä suurinta osaa se 1.4. alkava nastakielto koskee.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mitä hyötyä kitkoista jos on lähes aina lumi- tai jääpinta. Ennemmin kitkoja haluaa käyttää kun on usein asfaltti alla.
Olen käsittänyt että se ilo on nimenomaan lumessa, ei jäässä. Lumeen ei nastoja tarvita ja kitkojen kuviointi ja mahdollisesti pehmeämpi rengas tai mitälie toimii erinomaisesti lumessa.

Eli pohjoisessa olisi keskimäärin lumisempia teitä, ja etelässä jäisempiä (koska etelässä ei olla pitkiä aikoja -20 -30 keleissä vaan sahataan suuremman osan talvesta nollan molemmin puolin jolloin tiet jäätyvät).

Mistä tuli mieleeni että kun aikoinaan kävin Tanskassa talvella, siellä varsinkin hirvitti miten jäässä kaikki kävelykadutkin olivat. Tuli kuva että teiden jäätyminen talvella on siellä vielä paljon suurempi ongelma kuin (etelä-)Suomessa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kovasti rapisee täällä etelässä vielä vaikka nastakielto astui eilen voimaan ja pelkkää aurinkoa 10 päivän ennuste.
Renkaanvaihtopiste ei taida olla tänään auki. Katselen tänään saanko ensi viikolle aikaa kun olisi etäviikkokin joten voisi käydä vaikka keskellä päivää.

Itse en enää vaihda renkaita, koska sähköauto. Bensa-Auriksella vielä vaihdoin joku sopiva viikonloppu auton mukana tulleella rimpulatunkilla.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Olen käsittänyt että se ilo on nimenomaan lumessa, ei jäässä. Lumeen ei nastoja tarvita ja kitkojen kuviointi ja mahdollisesti pehmeämpi rengas tai mitälie toimii erinomaisesti lumessa.

Eli pohjoisessa olisi keskimäärin lumisempia teitä, ja etelässä jäisempiä (koska etelässä ei olla pitkiä aikoja -20 -30 keleissä vaan sahataan suuremman osan talvesta nollan molemmin puolin jolloin tiet jäätyvät).

Mistä tuli mieleeni että kun aikoinaan kävin Tanskassa talvella, siellä varsinkin hirvitti miten jäässä kaikki kävelykadutkin olivat. Tuli kuva että teiden jäätyminen talvella on siellä vielä paljon suurempi ongelma kuin (etelä-)Suomessa.
En tiedä kuinka hyvät nastarenkaat teillä on mutta itse ajan asfaltilla paljon mieluummin VikingContact7 ja lumi-jäällä Hankook ipike nastoilla. Ne pitääkin hirveää ääntä asfaltilla, ja omasta mielestä nastat uppoaa/kuluu. Sekä tietty kuluttaa tienpintaa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
On toki olemassa pieni joukko jotka eivät paikallisten olojen takia pärjää talvea ilman nastoja, mutta suurin osa pärjää (hatusta heitettynä yli 99%). Tätä suurinta osaa se 1.4. alkava nastakielto koskee.
Ei ole mitään nastakieltoa pl. muutama hassu katupätkä Stadissa. Nastarenkailla saa ajella marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja pidempäänkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Toisaalta kesärenkailla saa ajella vaikka helmikuussa, jos keli on niille sopiva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Nastarenkailla saa ajella marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja pidempäänkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Kyllä, mutta kun de facto hyvin vähän on tilanteita ja kelejä, joissa nastoja tarvitaan, ei niitä maaliskuun jälkeen juuri kukaan lain mukaan saa käyttää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 512
Viestejä
4 164 793
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom