Nasta -vai kitkarenkaat?

Miksi kehillä ja niiden sisäpuolella liikkuvat ajaisi jollain muulla kuin omalla autolla sen enempää kuin muuallakaan?
Ajatus perustuu johonkin vanhaan uutiseen/tilastoon työsuhdeautoista. Myös vuokra/leasing suosio painottuu uusiin autoihin.
Toki asukkaitakin alueella paljon, mutta ymmärtääkseni ihan suhteellisestikkin uutta autoa, työsuhdeautoa, leasing autoa.

Jos rahoitusyhtiön omistamat autot lasketaan myös jonkin muun omistamiksi, niin varmaan maakunnissakin monella perus duunarilla rahoitusyhtiön käytetty auto alla, en ihan varma tarkoitettiinko noita, ei oikein sovi ajatukseen.
 
Kun yritti tänään selvitä hengissä polkupyörällä Turun äärimmäisen heikosti hoidetulla kaduilla, näki että jääkentillä pito-ongelmia kohtasivat niin kitka- kuin nastakuskit. Nastarenkailla valtava hyöty se, että kevyt liikenne kuulee kun pito suojatietä lähestyvältä on kadonnut.


Tässäkin ketjussa hiuksia halkovat nastakitkaväittelijät toisinaan unohtuvat, että suurinta roolia pitoon, siellä missä on eniten liikennettä, tekevät sää sekä puutteellinen tienhoito. Suomen kunnissa on tässäkin hyvin eriarvoinen tilanne ja kaikkialla ei teitä jätetä hoitamatta kuten vaikkapa Turussa.
 
Suomen kunnissa on tässäkin hyvin eriarvoinen tilanne ja kaikkialla ei teitä jätetä hoitamatta kuten vaikkapa Turussa.
Juuri Turussa tuli joskus vuosi pari sitten ajettua vihamielisimmässä kaupunkikelissä jonka muistan, ja se ei ollut säästä kiinni. Parin päivän loskat jäädytettiin kaduille ja tien pinta oli kovaa korkeaa louhikkoa. Kysymys ei ollut enää pidosta tai juuttumisen vaarasta vaan jäätä oli joka paikassa niin paljon, että kaikesta varovaisuudesta ja keskittymisestä huolimatta joutui pelkäämään auton vaurioitumista ajokelvottomaksi. Aiemmin olen nähnyt samanlaista vain Venäjällä.
 
Juuri Turussa tuli joskus vuosi pari sitten ajettua vihamielisimmässä kaupunkikelissä jonka muistan, ja se ei ollut säästä kiinni. Parin päivän loskat jäädytettiin kaduille ja tien pinta oli kovaa korkeaa louhikkoa. Kysymys ei ollut enää pidosta tai juuttumisen vaarasta vaan jäätä oli joka paikassa niin paljon, että kaikesta varovaisuudesta ja keskittymisestä huolimatta joutui pelkäämään auton vaurioitumista ajokelvottomaksi. Aiemmin olen nähnyt samanlaista vain Venäjällä.
:rofl: Siinä ei sitten renkailla ole väliä
 
:rofl: Siinä ei sitten renkailla ole väliä
Onneksi oli hyvät lähes uudet parhaan tason talvirenkaat, kun olin vieraassa kaupungissa parin päivän reissulla. Tässäkään ei ollut oleellisinta, että ne olivat nastalliset.

Jos tällaiset olosuhteet olisi kotipuolessa, olisi ehkä parasta että alla olisi aivan kekkoset, joilla ei pääsisi kotipihasta liikkeelle autoa rikkomaan.

Tien kunnossapitoa ei tosiaan käytännössä edes aloitettu noiden parin päivän aikana, vaan sama jää oli joka paikassa. Tilanne muuttui vain siten, että autoista levisi osia tielle.

E: Enkä siis edes dramatisoinut lapinlisällä. Siellä lojui kaduilla ja kadun sivussa pohjakosketuksesta murskaantunutta muovia, sisälokasuojia, etupuskuri, pakoputkiosia jne. Oli pelottavaa lähteä kokeilemaan, millaisen muovipulkan päältä löytää luisun tai minkä merkkisen auton koiranluu menee renkaaseen pystyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri Turussa tuli joskus vuosi pari sitten ajettua vihamielisimmässä kaupunkikelissä jonka muistan, ja se ei ollut säästä kiinni. Parin päivän loskat jäädytettiin kaduille ja tien pinta oli kovaa korkeaa louhikkoa. Kysymys ei ollut enää pidosta tai juuttumisen vaarasta vaan jäätä oli joka paikassa niin paljon, että kaikesta varovaisuudesta ja keskittymisestä huolimatta joutui pelkäämään auton vaurioitumista ajokelvottomaksi. Aiemmin olen nähnyt samanlaista vain Venäjällä.
Nyt alkutalvena lunta on satanut niin pienissä erissä, että sen on vain annettu jäätyä ja tamppautua. Hiekkaa säästellään siihen kun jää alkaa sulaa.

Perkeleen liukas se kerros on, en tiedä kauanko ne sen antaa vielä kasvaa ennen kuin tilataan höylät.
 
Nyt alkutalvena lunta on satanut niin pienissä erissä, että sen on vain annettu jäätyä ja tamppautua. Hiekkaa säästellään siihen kun jää alkaa sulaa.

Perkeleen liukas se kerros on, en tiedä kauanko ne sen antaa vielä kasvaa ennen kuin tilataan höylät.
Joo kyllä se on parissa paikkaa ollut oikein mukavan liukasta kun lähtenyt esim kotipihasta jossa iso parkkis joka pakkautunut mukavasti. Kakkosella ja kolmosellakin puskee pienellä kaasulla perää irti jos käännät yhtään.

On tuolla muualla ollut toki jäällä liukasta mutta ihan hyvin on kitka pitänyt ja ei ole tarvinnut miettiä että päätyy puskaan kun syöttää menemään. En tiedä pitäisikö olla yllättynyt vai ei mutta hyvin toimivat nuo uudet renkaat autossa missä ei mitään ajoapuja ja painoakin alle tonni. Itseasiassa tuo paino oli asia mikä pisti mietityttämään ensimmäisenä kun ottaa huomioon miten isoja möhköjä nykyautot ovat. Toinen oli saako jäisissä mäissä auton liikkeelle mutta ainakin tähän mennessä pientä luikertelua lukuunottamatta mennyt oikein nätisti.
 
Joo kyllä se on parissa paikkaa ollut oikein mukavan liukasta kun lähtenyt esim kotipihasta jossa iso parkkis joka pakkautunut mukavasti. Kakkosella ja kolmosellakin puskee pienellä kaasulla perää irti jos käännät yhtään.

On tuolla muualla ollut toki jäällä liukasta mutta ihan hyvin on kitka pitänyt ja ei ole tarvinnut miettiä että päätyy puskaan kun syöttää menemään. En tiedä pitäisikö olla yllättynyt vai ei mutta hyvin toimivat nuo uudet renkaat autossa missä ei mitään ajoapuja ja painoakin alle tonni. Itseasiassa tuo paino oli asia mikä pisti mietityttämään ensimmäisenä kun ottaa huomioon miten isoja möhköjä nykyautot ovat. Toinen oli saako jäisissä mäissä auton liikkeelle mutta ainakin tähän mennessä pientä luikertelua lukuunottamatta mennyt oikein nätisti.

Painon lisäksi toinen asia mikä olisi kiva nähdä testissä, on sama auto mutta eri levyisellä renkaalla. Jos vakio vaikka 255 niin miten käy liukkaalla kelillä jos olisikin 245 tai 265. Toimiiko se pizzaleikkuri oikeasti paremmin saman auton alla, vai onko suurempi kosketuspinta-ala hyödyllisempi
 
Painon lisäksi toinen asia mikä olisi kiva nähdä testissä, on sama auto mutta eri levyisellä renkaalla. Jos vakio vaikka 255 niin miten käy liukkaalla kelillä jos olisikin 245 tai 265. Toimiiko se pizzaleikkuri oikeasti paremmin saman auton alla, vai onko suurempi kosketuspinta-ala hyödyllisempi
Sanoisin että tuossa mennään tilanteeseen että eroja saa suuntaan ja toiseen riippuen mitä haluaa painottaa. Rengasmerkin/mallin painotukset missä sitä pitoa halutaan, testiauton kokonaispaino ja itse se testiradan pinnan tarkka tyyppi (kuivaa vähän karheaa jäätä, vetistä peiliä, puolilumista jne). Molemmilla olen pärjännyt mutta kyllähän sitä jossain vaiheessa päästään tilanteeseen jossa leveydestä on vain haittaa. Kuplalla tuli tuo opittua kun vaihtoi renkaat 155 leveistä 185 leveisiin renkaisiin (uudet hyvät kumit eli ei niistä johtuvia ongelmia). Tuo 30mm hyppy nosti vesiliirron herkkyyden kuplan kevyen keulan kanssa todella suureksi vs vanha setup. 60kmh saattoi mennä nätisti keula veden päällä plaanissa. Ralliautoissahan nuo ovat aina kapeita mutta on myös hiukan eri kaliiberin piikit renkaissa, autot "hiukan" eri kaliiberin alustan osilla yms ja ajotapa varsin erilainen.

EDIT: Tuollaisen löysin pika googlella.
  • Winter has the largest variety of surface conditions, meaning that the roads could be dry, wet, covered in snow, ice mud and slush, creating a need for the best winter tyres.
  • On soft surfaces, such as deep snow, wider tyres are better, as smaller tyre pressure prevents the wheels from getting stuck in the snow.
  • Narrow tyres, on the other hand, are superior on hard surfaces, where the increased pressure results in greater grip.
  • If you often drive on roads covered in hard snow or ice, typically found on infrequently maintained local roads, it's better to fit narrow tyres.
  • If you drive on main roads and city streets, which are typically well maintained, it is better to use standard tyres
EDIT2: Ja toki heti seuraava sivu sanoo toista.

– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.
 
Sanoisin että tuossa mennään tilanteeseen että eroja saa suuntaan ja toiseen riippuen mitä haluaa painottaa. Rengasmerkin/mallin painotukset missä sitä pitoa halutaan, testiauton kokonaispaino ja itse se testiradan pinnan tarkka tyyppi (kuivaa vähän karheaa jäätä, vetistä peiliä, puolilumista jne). Molemmilla olen pärjännyt mutta kyllähän sitä jossain vaiheessa päästään tilanteeseen jossa leveydestä on vain haittaa. Kuplalla tuli tuo opittua kun vaihtoi renkaat 155 leveistä 185 leveisiin renkaisiin (uudet hyvät kumit eli ei niistä johtuvia ongelmia). Tuo 30mm hyppy nosti vesiliirron herkkyyden kuplan kevyen keulan kanssa todella suureksi vs vanha setup. 60kmh saattoi mennä nätisti keula veden päällä plaanissa. Ralliautoissahan nuo ovat aina kapeita mutta on myös hiukan eri kaliiberin piikit renkaissa, autot "hiukan" eri kaliiberin alustan osilla yms ja ajotapa varsin erilainen.

EDIT: Tuollaisen löysin pika googlella.
  • Winter has the largest variety of surface conditions, meaning that the roads could be dry, wet, covered in snow, ice mud and slush, creating a need for the best winter tyres.
  • On soft surfaces, such as deep snow, wider tyres are better, as smaller tyre pressure prevents the wheels from getting stuck in the snow.
  • Narrow tyres, on the other hand, are superior on hard surfaces, where the increased pressure results in greater grip.
  • If you often drive on roads covered in hard snow or ice, typically found on infrequently maintained local roads, it's better to fit narrow tyres.
  • If you drive on main roads and city streets, which are typically well maintained, it is better to use standard tyres
EDIT2: Ja toki heti seuraava sivu sanoo toista.

– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.

Voisin kuvitella että syvällä ja pehmeällä alustalla, kuten pakkaamattomassa lumessa, leveät renkaat ovat paremmat. Vähän kuin moottorikelkan matto. Puhutaan tosin todella syvästä lumikerroksesta mihin autolla ei välttämättä ole asiaa lainkaan. Sitten taas jos vastassa on kiinteää pintaa, ja sen verran vähän lunta/loskaa että rengas ottaa oikeasti sinne kiinteään pintaan kiinni, on kapeampi rengas parempi korkeamman paineen ansiosta.

Eli tieliikenteessä käytännössä suurempi hyöty tulee kapeammasta renkaasta talvella, tämä todennäköisemmin painuu sen lumen/loskan/veden läpi ja ottaa kontaktia tien pintaan.
 
Käytännössä sen leveän renkaan pitäisi olla ihan kohtuuttoman leveä että siitä alkaisi olla lumessa merkittävää hyötyä. Kapea rengas joka leikkaa lumen läpi on käytännössä parempi
 
Tuoreella jääradalla. Joka harvoin on täysin peili. Sinne testaamaan
Tulee vaan helvetin kalliiksi kun sinne pitäisi organisoida se normaali liikenne pelkillä kitkarenkailla.

Eihän luonnon jää normaalisti kovin liukasta ole, vain silloin kun on sellaiset olosuhteet että sitä pintaa on hieman sulatettu. Ja jos sitä autoilla hierotaan, niin siinähän sitä pintaa hieman sulatetaan.
 
Tulee vaan helvetin kalliiksi kun sinne pitäisi organisoida se normaali liikenne pelkillä kitkarenkailla.

Eihän luonnon jää normaalisti kovin liukasta ole, vain silloin kun on sellaiset olosuhteet että sitä pintaa on hieman sulatettu. Ja jos sitä autoilla hierotaan, niin siinähän sitä pintaa hieman sulatetaan.

Sulatetaan mutta hieman erilailla kuin emissiivisestä lämmönlähteestä. Renkaat hieman tarttuvat sulaan materiaaliin ja asettavat epätasaisesti sitä takaisin. On mahdollista että se ei kiillotu kovin paljoa
 
Sulatetaan mutta hieman erilailla kuin emissiivisestä lämmönlähteestä. Renkaat hieman tarttuvat sulaan materiaaliin ja asettavat epätasaisesti sitä takaisin. On mahdollista että se ei kiillotu kovin paljoa
Siksipä sitä pitäisi testata että tiedettäisiin miten se käyttäytyy. Yleisesti hyväksytty virallinen käsitys on että kiillottuu todella liukkaaksi, jonka takia nastojen kieltoa ei olla ottamassa käyttöön.
 
Siksipä sitä pitäisi testata että tiedettäisiin miten se käyttäytyy. Yleisesti hyväksytty virallinen käsitys on että kiillottuu todella liukkaaksi, jonka takia nastojen kieltoa ei olla ottamassa käyttöön.

Täyskieltoa en itsekään kannata, kyllä niitä peilijäisiä teitä löytyy kyllä. Itsekin viimevuonna sellaiselta itseni löysin, ei ollut hiekoitettu vielä. Kitkat alla kylläkin ja siitäkin selvittiin, kiireessä ei tosin kannata sellaista tietä käyttää. Tosin ei nastoillakaan kannata sellaisella pinnalla kovin lujaa ajaa, vaikka olisikin maantien yleisrajoitus.
 
Siksipä sitä pitäisi testata että tiedettäisiin miten se käyttäytyy. Yleisesti hyväksytty virallinen käsitys on että kiillottuu todella liukkaaksi, jonka takia nastojen kieltoa ei olla ottamassa käyttöön.
Missähän tällainen virallinen ja yleisesti hyväksytty käsitys on julkaistu?
 
Missähän tällainen virallinen ja yleisesti hyväksytty käsitys on julkaistu?
Nomelko säännöllisestihän lehdistö tekee juttuja talvesta ja liukkaudesta ja siinä yhteydessä kaivavat jonkun asiantuntijan ja ohjeistamispäällikön poliisilta tai trafilta kertomaan suuremman totuuden.
 
Leveä rengas on lumikelillä maantiellä kamala. Auto nousee PALJON helpommin lumiliirtoon kuin vesiliirtoon.

Skenariona siis jos on satanut reippaasti puuterilunta maantielle ja avaa ns. uutta latua.
 
Leveä rengas on lumikelillä maantiellä kamala. Auto nousee PALJON helpommin lumiliirtoon kuin vesiliirtoon.

Skenariona siis jos on satanut reippaasti puuterilunta maantielle ja avaa ns. uutta latua.
Ihmeellisiä ongelmia teillä sitten on. Minulla on autossa renkaat 225/50 eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia lumi- tai vesiliirtojen kanssa. Suosittelen sovittamaan ajonopeuden kulloisellekin kelille sopivaksi.
 
Ihmeellisiä ongelmia teillä sitten on. Minulla on autossa renkaat 225/50 eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia lumi- tai vesiliirtojen kanssa. Suosittelen sovittamaan ajonopeuden kulloisellekin kelille sopivaksi.
Eihän se muuta tee kuin rajoittaa juurikin mahdollista ajonopeutta.
 
Ihmeellisiä ongelmia teillä sitten on. Minulla on autossa renkaat 225/50 eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia lumi- tai vesiliirtojen kanssa. Suosittelen sovittamaan ajonopeuden kulloisellekin kelille sopivaksi.
Monessa kontekstissa tuollaista kokoa luonnehdittaisiinkin ennemmin kapeaksi kuin leveäksi, joten anekdootti jää nyt hivenen ohueksi.
 
Monessa kontekstissa tuollaista kokoa luonnehdittaisiinkin ennemmin kapeaksi kuin leveäksi, joten anekdootti jää nyt hivenen ohueksi.
No olihan tuo jossain vaiheessa todella leveä. Ja vielä nykyäänkin on esim hot hatchejä 205 tai 215 leveillä läskeillä. Teslakin joka on iso painava ja tehomallissa se 500hp/700nm ja silti "vain" 235 vai 245 leveät vakiona. Ei tuosta niin tolkuttomasti aikaa ole kun Golfin kokoluokan autoissa oli vakiona se 175 ja isommat optioita.
 
185 on hyvä leveys talvirenkaaseen :)

Ostin itselle tuossa about kuukausi sitten 185 leveät kitkarenkaat ja olen kyllä tykännyt. Varsinkin tässä oulun korkeuden sohjopaskassa ja irtolumella tuntuu erinomaisen mukavilta ja pitäviltä. Maaliskuun pääkallokeleissä toki voi tulla nastoja ikävä.
 
No olihan tuo jossain vaiheessa todella leveä. Ja vielä nykyäänkin on esim hot hatchejä 205 tai 215 leveillä läskeillä. Teslakin joka on iso painava ja tehomallissa se 500hp/700nm ja silti "vain" 235 vai 245 leveät vakiona. Ei tuosta niin tolkuttomasti aikaa ole kun Golfin kokoluokan autoissa oli vakiona se 175 ja isommat optioita.
Juu on. Mutta monessa autossa tuo tarkoittaisi että kyseessä on talvikäyttöä varten erikseen kavennettu koko. Tarkoitin, että ainakaan tuo ei ole esimerkkinä mikään osoitus siitä, että leveäkin rengas toimii lumessa ja talvessa hyvin.
 
Juu on. Mutta monessa autossa tuo tarkoittaisi että kyseessä on talvikäyttöä varten erikseen kavennettu koko. Tarkoitin, että ainakaan tuo ei ole esimerkkinä mikään osoitus siitä, että leveäkin rengas toimii lumessa ja talvessa hyvin.
Juu ei nykyään. Mutta tuokin riippuu autosta. Kevyt auto ja 225 leveät kumit=kyllä sen eron huomaa. Mutta juu ei tuo toki paras esimerkki ole nykyajalta. Sanoisin että 245 ja yli kun mennään, aletaan olla niissä plaaniin nousevissa etenkin jos yhtään kevyempi auto alla.
 
Monessa kontekstissa tuollaista kokoa luonnehdittaisiinkin ennemmin kapeaksi kuin leveäksi, joten anekdootti jää nyt hivenen ohueksi.

Riippuu varmaan millasen auton alla ovat. Itsellä nastat 225/55/17 ja kyllä nämä pienemmässä sedanissa olisivat leveät, mutta nykyisessä 5-sarjalaisessa tuntuu olevan aika buenot.
 
Juu ei nykyään. Mutta tuokin riippuu autosta. Kevyt auto ja 225 leveät kumit=kyllä sen eron huomaa. Mutta juu ei tuo toki paras esimerkki ole nykyajalta. Sanoisin että 245 ja yli kun mennään, aletaan olla niissä plaaniin nousevissa etenkin jos yhtään kevyempi auto alla.
3BG 1.9TDI passatissa huomasi selkeän eron 235 ja 185 leveän talvinakin välillä juuri tuossa plaanaustaipumuksessa maantienopeuksilla niin sohjossa kuin puuterilumessa.

Muuten eron huomasi lähinnä renkaan hinnassa
 
3BG 1.9TDI passatissa huomasi selkeän eron 235 ja 185 leveän talvinakin välillä juuri tuossa plaanaustaipumuksessa maantienopeuksilla niin sohjossa kuin puuterilumessa.

Muuten eron huomasi lähinnä renkaan hinnassa
Juurikin näin. Se pari senttiä voi olla sopivan painoisessa tai kokoisessa autossa yllättävän iso ero. En nyt jälkikäteen halua edes miettiä minkälainen oma MX-5 olisi jos olisin ostanut 205 leveät läskit talveksikin. 175 leveät nyt alla ja hyvin tuntee loskavallit, 205:t alla varmaan keula haukkaisi huomattavan herkästi.
 
Siksipä sitä pitäisi testata että tiedettäisiin miten se käyttäytyy. Yleisesti hyväksytty virallinen käsitys on että kiillottuu todella liukkaaksi, jonka takia nastojen kieltoa ei olla ottamassa käyttöön.
Testejä ja tutkimuksia on tehty ja julkaistu, Mutta tärkeä pointti että onko juuri tuosta miten nastarengas vaikuttaa jäiseen tienpintaan, vai onko ne puhdasta enemmän tai vähemmän valistunutta mutua. Jotkut linja-auto pysäkit ja rekkaterminaalit voi vahvistaa mutua.
Testien mukaan nastarengas nousee edukseen juurikin liukkaimmalla jäällä.
Testeissä, varsinkin vanhoissa pitää myös muistaa se että ne vanhenee aikaa myöten, nastasäännöt muuttuneet aikaa myöten ja renkaat kehittyneet vuosien saatossa.

Nastarengas rajoituksia ajetaan nimenomaan teiden kulumiseen ja ilmanlaatuun vedoten. myös melu mainittu. Kummastakin on tutkimuksia, talvi kuluttaa tietä, oli nastat tai ei, ja nastojen osalta kulumista yritetty vähentää säännöin.
Kulumisen kustannusvaikutus on suuresti riippuvainen kuinka hyvässä kunnossa teitä pidetään (tämä korustuu niillä pätkille joiden kunnossapitoa minimoidaan muutenkin), ja missä päin Suomea tutkitaan.
Ilmanlaadun osalta tuloksia monenlaisia ja jos joku haluaa puoltaa tai vastustaa nastoja, niin voi kaivaa halutun väitteen.

Vahvin kitkoja puolta tutkimus on julkaistu hiljan, jossa tutkittiin onnettomuuksia, sitäkään ei kannata ihan niin sokeasti lukea.
 
2020 uusia renkaita valitessa arvelutti, miten kitkat pelaavat pikkuteiden vesijäillä. Mökille on päästävä huonossakin kelissä. Nyt Pirellin kitkoilla kolmas talvi menossa, ainakin 20tkm takana ja edelleen pystyy ajelemaan vesijäällä. Äsken oli +1 aste lämmintä, vettä satoi, kaikki maaseudun pikkutiet aivan peilijäässä ja välillä ei ollut edes lunta, mistä hakea pitoa. Silti auto pysähtyi, lähti liikkeelle ja pysyi tiellä hyvin.

Muutama päivä sitten taas oli -3 astetta pakkasta, vettä oikein ropisi tuulilasille ja koko auto oli matkan jälkeen ihan jääkuorrutettu. Silti pärjäsi hyvin liukkailla maanteillä. Pirellien kestotesti loppunee keväällä, kun kesällä todennäköisesti menee auto vaihtoon. Siitä pidän kyllä huolen, että seuraava auto tulee kitkarenkailla myös. Kertaakaan ei ole näillä renkailla kaivannut nastoja, mutta varmaan tuhat kertaa miettinyt, että kylläpä kitkat pitää hyvin tai että kylläpä on hiljaiset renkaat :D

WhatsApp Image 2022-12-23 at 00.06.19.jpeg
 
Tässä olen mietiskellyt kun kuuntelee nastojen rouhintaa risteyksissä, että ei se voi pitää paikkaansa että nastat tekevät teistä pitävämmät, sillä risteyksethän nimenomaan ovat liukkaimmat paikat, ja siellä rouhitaan eniten.

Ja vielä kun valtaosa käyttää nastoja, ja ne risteykset ovat aina olleet pahimmat paikat, itse päättelen että ei niistä nastoista ole hyötyä kitkakuskeille.
 
Liiallista kaasun käyttöä jos nastat rouhii. Yhtäläisesti kitkakuskit suttaavat mutta sitä ei vaan kuule yhtä selkeästi.
 
Kaikki opelit ainakin vilkuttaa valoa kun TC on pelissä.
Monesti kyllä pääsee liikkeelle paremmin kun ajaa vähän urien vieressä eikä väkisin murjo kaasua pohjaan, hyvin usein jää tuolla corsallakin monet valoihin tuolla tapaa.
 
Liikennevalolähdöissä ei toi e61 xd vilkuttele mitään, mutta kun luisua mennään/yrittää, niin luonnollisesti vilkuttelee valoa.
Johan on. En ole itse vielä onnistunut löytämään autoa missä ei vilkuttaisi jos luistaa, oli suoraa tai sivuttaista.

Pakko sanoa noista Nokian R5 kitkoista jotain hyvää. En olisi uskonut miten hyvin nuo toimivat kevyessä takavedossa ilman ABS:iä. Jotenkin tavallaan odotin että olisi muuteltu jo ottamaan huomioon ajonvakautukset tai muut avut ja optimoimaan niille. Toki pito on pitoa mutta koska ajonvakautus yms on jo useimmissa niin saisi ehkä tehdä hiukan terävämmän limitin koska kuskin ei tarvitsisi niin puuttua ja sillä lisättyä pitoa äärirajalle. Hyvin pääsee liikkeelle, hyvin jarruttaa ja hyvin pitää mutkissa vaikka poikittain mennäänkin todella herkästi mutta pidon saa todella nätisti takaisin.
 
Johan on. En ole itse vielä onnistunut löytämään autoa missä ei vilkuttaisi jos luistaa, oli suoraa tai sivuttaista.

Pakko sanoa noista Nokian R5 kitkoista jotain hyvää. En olisi uskonut miten hyvin nuo toimivat kevyessä takavedossa ilman ABS:iä. Jotenkin tavallaan odotin että olisi muuteltu jo ottamaan huomioon ajonvakautukset tai muut avut ja optimoimaan niille. Toki pito on pitoa mutta koska ajonvakautus yms on jo useimmissa niin saisi ehkä tehdä hiukan terävämmän limitin koska kuskin ei tarvitsisi niin puuttua ja sillä lisättyä pitoa äärirajalle. Hyvin pääsee liikkeelle, hyvin jarruttaa ja hyvin pitää mutkissa vaikka poikittain mennäänkin todella herkästi mutta pidon saa todella nätisti takaisin.

Pitääpä aamulla laitaa kakkosauto koeponistukees, koska luulen, että vetopidonmenetyksestä ei sekääm ilmoittele, mutta jos näin on, niin korjaan kyllä. Ja edelleen luisut otetaan kiinni ja ilmoitelllaan niistä.
 
Ei xDrive bemarissa vilkuttele, kuin vasta rajun toiminnan jälkeen. Tuntee sen jo ennen sitä. Vilkuttelu kuitenkin ihan turhaa, koska kuka sitä on mittaristoa kattomassa ajonvakautuksen joutuessa toimimaan? Eikös sitä pitäisi kattoa, että mihin ajaa? =D
 
Ei xDrive bemarissa vilkuttele, kuin vasta rajun toiminnan jälkeen. Tuntee sen jo ennen sitä. Vilkuttelu kuitenkin ihan turhaa, koska kuka sitä on mittaristoa kattomassa ajonvakautuksen joutuessa toimimaan? Eikös sitä pitäisi kattoa, että mihin ajaa? =D
En tiedä onko niin väliä sinällään mutta erikoista. Itse esim Teslassa en huomannut vilkkumista ennen kuin olin jo ajellut hyvän tovin paikoin varsin rajulla kaasunkäytöllä. Menen itse niin perstuntumalla ettei noita valoja itse edes kaipaa koska tunnen ne vs katselisin vilkkuvia valoja. Pieni sivuluisu ei pelota kunhan käyttää järkeä. Tosin, pakko sanoa että paluu autoon missä ei mitään apuja ja takaveto oli vähän kuumottava ja nosti vähän karvoja pystyyn kun 85kmh gps:n mukaan perä irtosi tasakaasulla motaria ajellessa kun tie oli peilijäätä. Ainakin muistutti että pakko kunnioittaa fysiikanlakeja ja vanhemmissa autoissa olet oikeasti itse vastuussa siitä mitä tapahtuu. Matalammissa vauheissa ei paljoa väliä onko suorassa vai 45 asteen kulmassa kunhan päästään perille hengissä perseilemättä liikaa.
 

Nastarenkaille voisi säätää haittaveron luokkaa 10% tuotteen hinnasta. Tämä kompensoisi kyseisen tengastyypin aiheuttamia haittoja.


Kiitos mielipiteestä. Samoin kitkarenkailla ajaville +10% korkeampi liikennevakuutus kolarien ehkäisemiseksi.

Ajan itse siis kitkoilla.
 
Eikös autoilu ole jo maailman mittakaavassa suomessa ihan riittävän kallista, ei me lisämaksua enää renkaisiinkin tässä tilanteessa tarvita
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 753
Viestejä
4 556 617
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom