Sanoisin että tuossa mennään tilanteeseen että eroja saa suuntaan ja toiseen riippuen mitä haluaa painottaa. Rengasmerkin/mallin painotukset missä sitä pitoa halutaan, testiauton kokonaispaino ja itse se testiradan pinnan tarkka tyyppi (kuivaa vähän karheaa jäätä, vetistä peiliä, puolilumista jne). Molemmilla olen pärjännyt mutta kyllähän sitä jossain vaiheessa päästään tilanteeseen jossa leveydestä on vain haittaa. Kuplalla tuli tuo opittua kun vaihtoi renkaat 155 leveistä 185 leveisiin renkaisiin (uudet hyvät kumit eli ei niistä johtuvia ongelmia). Tuo 30mm hyppy nosti vesiliirron herkkyyden kuplan kevyen keulan kanssa todella suureksi vs vanha setup. 60kmh saattoi mennä nätisti keula veden päällä plaanissa. Ralliautoissahan nuo ovat aina kapeita mutta on myös hiukan eri kaliiberin piikit renkaissa, autot "hiukan" eri kaliiberin alustan osilla yms ja ajotapa varsin erilainen.
EDIT: Tuollaisen löysin pika googlella.
- Winter has the largest variety of surface conditions, meaning that the roads could be dry, wet, covered in snow, ice mud and slush, creating a need for the best winter tyres.
- On soft surfaces, such as deep snow, wider tyres are better, as smaller tyre pressure prevents the wheels from getting stuck in the snow.
- Narrow tyres, on the other hand, are superior on hard surfaces, where the increased pressure results in greater grip.
- If you often drive on roads covered in hard snow or ice, typically found on infrequently maintained local roads, it's better to fit narrow tyres.
- If you drive on main roads and city streets, which are typically well maintained, it is better to use standard tyres
EDIT2: Ja toki heti seuraava sivu sanoo toista.
– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.