Nasta -vai kitkarenkaat?

Ja silti jotkut "säästää" ajamalla talvirenkaat "loppuun" kesällä. :kahvi:

Paskoillakin renkailla voi ajaa kun tiedostaa asian ja suhteuttaa ajonopeuden keliin. Ukkosmyrskyssä on viisaampi laskea nopeus ~70 nurkkiin motarilla ja kurvata seuraavasta liittymästä pitämään taukoa kunnes selkenee.

Jos nämä on "uusia juttuja" on parempi uusia kesärenkaansa aina 3mm urasyvyyksin.
 
Onhan se selvää että uudet kesärenkaat pitää selkeesti paremmin vesikelissä, kuin 4mm syvät käytetyt kitkarenkaat joissa ei ole kunnon vesiuria.
Näin on enkä oikeastaan edes tiedä, oliko ajatus vain ja ainoastaan puolueelliseen artikkeliin vai mihin. Moottorin tapauksessa luotto ei tosin liian korkealla muutoinkaan ole.
Paljon enemmän olisi kiinnostanut vastaavan ikäinen ja kuntoinen kesärengas vs kitka mutta jostain syystä haluttiin uusi rengas. Edes sitä ei viitsitty mainita, että renkaat kehittyvät ja viisi vuotta on jo kohtuupitkä aika.
Ja koska kitkojen ajo loppuun kesällä johtuu säästösyistä, oikein vertailukohta olisi ollut keskikasti / halppisluokan käytetty kesärengas, ei uusi kärkipään tuote.

Testistä ei selvinnyt sekään, millä oletuksella sitä lähdettiin tekemään. Syksyllä kohti talvea samoilla kitkoilla vai kesän lopussa uudet talvirenkaat tilalle. Jos jälkimmäistä, poistuisivat ko. kitkat kohtuullisesti pintaa omaavina käytöstä. Vastaavasti samaan aikaan moni ajaa kesärenkaita todella loppuun.

Paskoillakin renkailla voi ajaa kun tiedostaa asian ja suhteuttaa ajonopeuden keliin.
Oikeammin kelistä riippumatta pitäisi nopeus suhteuttaa alla oleviin renkaisiin. Mutta järkeä käyttäen pärjää tosiaan huonommillakin. Ja eiköhän kitkoja loppuun kesällä ajava aja pääsääntöisesti lähinnä lyhyttä matkaa / kaupunkiajoa tms. Reilusti vuoteen ja kelillä kuin kelillä ajava ottaa helpommin ne paremmat renkaat alle.

Se taas on aivan selvä asia, että vanhojen loppuun ajamista tapahtuu eikä varmasti vähenemässä ole. Autoilu on kokonaisuutena niin kallista ja säästöjä haetaan, mistä voidaan. Renkaat, onkoonkin turvavaruste, ovat monesti yksi helpoimmistä säästökohteista.

Ja suora linkki testiin, ei tarvitse kauppalehden kautta: Testi osoittaa - kulunut kitkarengas on kesällä tikittävä aikapommi!
 
Ja silti jotkut "säästää" ajamalla talvirenkaat "loppuun" kesällä. :kahvi:
Kerran olen nuorena miehenä ostanut halvan pommin, jossa oli kesärenkaina vanhat nastarenkaat, joista oli poistettu nastat. Aivan järkyttävän vaaralliset renkaat. Kuivalla piti sentään vähän, mutta märällä liikennevaloissa takana tulijat tööttäilivät kun luulivat minun missanneen valojen vaihtumisen. Renkaat vaan suti niin paljon, ettei meinannut päästä liikkeelle. Ajelin niillä n. 1 kk ennen kuin ostin uudet kesäkumit. Ihme, ettei tullut yhtään kolaria. Taisi kuivallakin asfaltilla sutia kolmosella jos painoi esim. risteyksessä kääntyessä kaasua. Olihan siinä raketissa kaikki 75 hv, saattoi johtua tehoistakin :cigar:
 
Kerran olen nuorena miehenä ostanut halvan pommin, jossa oli kesärenkaina vanhat nastarenkaat, joista oli poistettu nastat. Aivan järkyttävän vaaralliset renkaat. Kuivalla piti sentään vähän, mutta märällä liikennevaloissa takana tulijat tööttäilivät kun luulivat minun missanneen valojen vaihtumisen. Renkaat vaan suti niin paljon, ettei meinannut päästä liikkeelle. Ajelin niillä n. 1 kk ennen kuin ostin uudet kesäkumit. Ihme, ettei tullut yhtään kolaria. Taisi kuivallakin asfaltilla sutia kolmosella jos painoi esim. risteyksessä kääntyessä kaasua. Olihan siinä raketissa kaikki 75 hv, saattoi johtua tehoistakin :cigar:
"Elokuvarenkaat" nuo vanhat nastarenkaat, josta on nastat nypitty pois. :)

Käännöksissäkin voi siis renkaat vinkua, kun pitoa ei ole kunnolla. Luultavasti saman ikäiset kitkarenkaat on yhtä huonot? Itse uutista en kyllä vielä lukenut.
 
Kerran olen nuorena miehenä ostanut halvan pommin, jossa oli kesärenkaina vanhat nastarenkaat, joista oli poistettu nastat. Aivan järkyttävän vaaralliset renkaat. Kuivalla piti sentään vähän, mutta märällä liikennevaloissa takana tulijat tööttäilivät kun luulivat minun missanneen valojen vaihtumisen. Renkaat vaan suti niin paljon, ettei meinannut päästä liikkeelle. Ajelin niillä n. 1 kk ennen kuin ostin uudet kesäkumit. Ihme, ettei tullut yhtään kolaria. Taisi kuivallakin asfaltilla sutia kolmosella jos painoi esim. risteyksessä kääntyessä kaasua. Olihan siinä raketissa kaikki 75 hv, saattoi johtua tehoistakin :cigar:
Voi kyllä miettiä, olivatko nastojen kanssakaan turvalliset. Mutta tuosta lienee aikaa ja silloin renkaat olivat varsin erilaisia nykyisiin verrattuna. Joku vanha Hakkapeliittakin kun ikääntyi ja kuivui niin muuttui ikuiseksi renkaaksi. Eikä taatusti pitänyt millään kelillä, sikäli kivikovia riittävän iäkkäinä olivat.

Enpä taida noita nykyisiä saada läheskään niin pahaksi. Lamelleita paljon joten eri tavalla käyttäyttyy.
 
Yksi talouden indikaattori on nastarenkaiden/ex-nastarenkaiden käyttö uudemmissa autoissa. Välillä näkee melko uusissakin autoissa ex-nastarenkaita tai sitten renkaista kuuluu ritinää siihen malliin, että miettii mikä vuodenaika on menossa.
 

Ei ehkä ihan suoraan ketjun aihetta, mutta... On varmaan ihan perusteltua väittää, että tienpinnat ovat nyt paremmassa kunnossa kuin tulevaisuudessa tulevat ikinä olemaan. Ainakin siis jos suomalaiselle tarpeelle käyttää nastoja myös niissä 2,5 tonnia painavissa (sähkö-)SUV:ssa ei tehdä mitään. Ero kulutuksessa jo ilman nastoja on ainakin tuon tutkimuksen perusteella ihan järjettömän iso.

Ei noista ole kyllä ainakaan ympäristöä pelastamaan. Poistavat yhden ongelman samalla pahentaen muita moninkertaisesti.
 

Ei ehkä ihan suoraan ketjun aihetta, mutta... On varmaan ihan perusteltua väittää, että tienpinnat ovat nyt paremmassa kunnossa kuin tulevaisuudessa tulevat ikinä olemaan. Ainakin siis jos suomalaiselle tarpeelle käyttää nastoja myös niissä 2,5 tonnia painavissa (sähkö-)SUV:ssa ei tehdä mitään. Ero kulutuksessa jo ilman nastoja on ainakin tuon tutkimuksen perusteella ihan järjettömän iso.

Ei noista ole kyllä ainakaan ympäristöä pelastamaan. Poistavat yhden ongelman samalla pahentaen muita moninkertaisesti.

Tämä artikkeli kyllä hieman haiskahti. Onhan autojen paino noussut ilman sähköistystäkin sieltä 80-luvun alle tonnin kinnereistä "ihan tavallisiin" 1800 kg perheautoihin, joten miksi joku 300 kg akkuja tuhoaisi tiet yllättäen? Puhumattakaan raskaasta liikenteestä. :zoom:

Pothole damage from electric cars is double that of petrol, Telegraph data show

Excessive weight could exacerbate problem on already damaged residential roads that are not designed to cope

By Jack Simpson, Transport Correspondent and Alex Clark, Data Projects Editor
26 June 2023 • 9:25pm

Electric cars damage roads twice as much as their petrol equivalents, analysis has shown, as the pothole crisis grows on Britain’s roads.

Analysis by The Telegraph has found that the average electric car more than doubles the wear on road surfaces, which in turn could increase the number of potholes.

The country is suffering from a pothole crisis, with half as many filled last year compared to a decade ago amid an estimated £12 billion price tag to fill them all.

Road industry bodies have raised fears that electric cars could exacerbate the problem on residential roads. The number of electric cars being driven has tripled to 900,000 since 2019 ahead of the Government’s 2030 ban on sales of new petrol and diesel cars as part of its net zero drive.

As many as four in five miles could be driven by electric cars by 2035, according to estimates by the Department for Transport.

The Telegraph found that the average electric car puts 2.24 times more stress on roads than its petrol equivalent, and 1.95 more than diesel. Larger electric vehicles weighing over 2,000kg (2 tons) cause the most damage, with 2.32 times more wear applied to roads.

Such stress on roads causes greater movement of asphalt, which can create small cracks. If these are not fixed, then these expand and eventually develop into potholes.
The Telegraph used analysis led by the University of Leeds which assessed the weights of 15 popular electric car models alongside their petrol equivalents.

Researchers divided them by size, including small electric cars weighing over 1,000kg, such as the BMW Mini Cooper SE 3 Door and Peugeot e208, medium models over 1,500kg such as the Ford Focus Electric and Vauxhall Corsa-e, and larger vehicles including the Jaguar I- pace EV and Audi e-tron 50 Quattro.

They found that the electric vehicles were on average 312kg heavier than similar petrol versions. This is because they must carry heavy batteries, which can weigh up to 500kg.

Fourth power formula
The analysis uses the “fourth power formula”, which is widely used by highways engineers and researchers to assess the damage caused to road surfaces by heavier vehicles. It means that if weight on a vehicle’s axle is doubled, it does 16 times the damage to the road.

The additional weight of personal cars is unlikely to have much of an impact on motorways and main roads, which are designed to withstand axle weights for heavy goods vehicles. The wear caused by smaller private vehicles compared to HGVs is minimal.

However, some experts have said the proliferation of heavier electric cars on smaller residential and rural roads could have more of an impact.
Rick Green, chair of the Asphalt Industry Alliance, previously told The Telegraph: “Unclassified roads would not have been designed to accommodate HGV axle weights, so heavier electric cars could exacerbate existing weaknesses thereby accelerating decline.”

Separate research from the University of Edinburgh found that the roll-out of electric lorries could increase the damage to roads in Scotland by almost a third. Lead researcher John Low estimated that it could cost the Scottish government and councils an additional £164 million to maintain roads if all buses and lorries became electric.

Greater impact
Mr Low said that on roads where fewer HGVs and buses were used there could be a greater impact.

However, he said: “Given the overwhelming impact of larger vehicles, the proportion of large vehicles would have to be very much smaller than the nationwide average for the impact of cars etc to be significant.”

He added: “There are also other fuel options where this could be less of an issue, like hydrogen vehicles, which are only slightly heavier than diesel ones, where effect would be greatly reduced. Synthetic fuels are another possibility.”

Last month, a report by the centre-right think tank the Centre for Policy Studies, which has close ties with the Government, raised the issue of electric vehicles causing more damage to roads, and suggested taxing vehicles based on weight.

Britain’s motorists continue to contend with the falling standards of road conditions across the country.

The AA reported last month that the number of pothole-related call-outs it had received had grown by a third in a year, with the company responding to 52,000 incidents in April alone.

TL;DR Käytännössä yhtään raskasta liikennettä kuljettavilla teillä henkilöautoilla (tai niiden painoeroilla) ei ole mitään väliä päällysteen kuormankantavuuden kannalta. :asif:

Nuo kertoimet ovat laskettu yksinkertaisesti ajoneuvojen massaerojen neljännestä potenssista: 2.24 kertaisen "vaurion" aiheuttaa 1,223 kertaa painavampi auto (1,223^4=2,24). Käytetyillä arvoilla (sähköautot 312 kg painavampia + 2,24-kertainen vaurio) keskiverto bensa-auto painaa vajaat 1400 kg ja sähköauto n. 1700 kg.

Klikkiotsikoissa vaan unohtuu mainita, että tuolla kaavalla laskemalla esimerkiksi neliakselinen, täyteen 36 tonniin lastattu ajoneuvoyhdistelmä VAURIOITTAA TIETÄ yli 50000-kertaisesti "keskivertoon bensa-autoon verrattuna" (18 tn/akselipari = 12,85-kertainen paino 1400 kg henkilöautoon verrattuna = 12,85^4 vauriokerroin = ~27000 kertainen vaurio, mikä pitää vielä tuplata neljän akselin vuoksi).

https://www.insidescience.org/news/how-much-damage-do-heavy-trucks-do-our-roads sanoi:
“The damage due to cars, for practical purposes, when we are designing pavements, is basically zero. It’s not actually zero, but it’s so much smaller -- orders of magnitude smaller -- that we don’t even bother with them,” said Karim Chatti, a civil engineer from Michigan State University in East Lansing.

Suomessa suurin osa tiestön vaurioitumisesta johtuu nastarenkaista, mikä on tässäkin triidissä aiemmin jo käsitelty ja todistettu. Nastojen kanssa epäilemättä raskaampi ja tehokkaampi auto kuluttaa päällystettä enemmän, mutta nastojen aiheuttamasta kulumasta on erittäin helppo päästä eroon: vaihtaa kitkarerenkaisiin. :tup:
 
Moottori testasi kitkarenkaita kesäkelissä: toimivat kuin hajuvesi lihapullassa

On tullut ajettua useammat kitkat loppuun kesällä. En kyllä ole kokenut että ne olisi mitenkään turvattomat. Toki erimerkkisillä kitkoilla on eroa. Goodyear on todella ok kesällä kaikilla keleillä, Michelin taas sateella on melko surkea, kuten se on myös talvella uutenakin. Continental oli taas sateessa todella ok, veikkaan että päihittää sateella huonot pingpong kesäkumit.
 
On tullut ajettua useammat kitkat loppuun kesällä. En kyllä ole kokenut että ne olisi mitenkään turvattomat. Toki erimerkkisillä kitkoilla on eroa. Goodyear on todella ok kesällä kaikilla keleillä, Michelin taas sateella on melko surkea, kuten se on myös talvella uutenakin. Continental oli taas sateessa todella ok, veikkaan että päihittää sateella huonot pingpong kesäkumit.
Aika monilla kitkoilla olen ajanut kesäkelillä ja kyllä ne kunnollisiin kesäkumeihin verrattuna on varsinkin vesikelillä olleet aina todella liukkaat. Voihan niillä ajaa jos on pakko mutta huonot ne on.
 
Kyllähän ne vanhat talvirenkaat on varsinkin sateella melko liukkaat, mutta moniko sitten ajelee huvikseen vanhoilla talvirenkailla?
 
Kyllähän ne vanhat talvirenkaat on varsinkin sateella melko liukkaat, mutta moniko sitten ajelee huvikseen vanhoilla talvirenkailla?
Toi moottorilehden artikkeli on tehty "propaganda" edellä. Otetaan lähes paras kesärengas mitä löytyy uutena ja verrataan loppuun ajettuun kitkaa. Olisivat verranneet kuluneita kesärenkaat kuluneisiin kitkoihin niin olisi jotain järkeä testissä. Sateella kaikki kitkat ei ole huonoja, Michelin on koska siinä ei ole uria josta vesi pääsee pois, Continentalissa taas on ja erittäin leveät urat, ja vesiliirtoon ei lähde helposti.
 
On sitä kitkaa vastassa uusi tai kulunut kesärengas on kesärengas aina parempi kuin kitka kesällä ja vesisateella.
 
On sitä kitkaa vastassa uusi tai kulunut kesärengas on kesärengas aina parempi kuin kitka kesällä ja vesisateella.
Olen erimieltä,kokemukseen perustuen hyvin toimiva kitka sateella hakkaa huonosti toimivan kesärenkaan sateella. Kuivalla kesärengas voittaa kitkan lähes 100% varmuudella johtuen yksinkertaisesti siitä syystä että Kitkassa on vähemmän kosketuspintaa asfaltiin koska urat on leveämmät. Leveät urat taas vaikuttaa vesiliirto ominaisuuksiin,jos ne on suunniteltu siten että vesi siirtyy urista sivulle niin rengas toimii sateella hyvin.
 
Toi moottorilehden artikkeli on tehty "propaganda" edellä. Otetaan lähes paras kesärengas mitä löytyy uutena ja verrataan loppuun ajettuun kitkaa.

Ei tuo minusta mitään propagandaa ole. Ainakin itse olen hyvin usein kuullut lauseen "näillä kitkoilla ei enää ensi talvena viitsi ajaa, joten ajelen ne loppuun vielä kesärenkaina". Tuossa skenaariossa mahdollisesti ei ole myöskään uusia kesärenkaita hankittuna, joten ne talveen kelpaamattomat kitkat on korvike uusille kesärenkaille, kun onhan niissä pintaa vielä ihan hyvin.

Muoks. Tai eipä tuota aina tiedä millä logiikalla ihmiset ajaa huonoilla renkailla säästääkseen satasia mahdollisesti oman tai muiden henkien kustannuksella. :D

Tässä vielä toinenkin näkemys aiheesta. Tekniikan Maailma
 
Viimeksi muokattu:
Huvitti tuo Moottorin "haaviin tarttunut" kesärengas, joka on kalliimmasta päästä ja märkäominaisuuksiltaan huipputasoa. Jos budjetti on niin tiukalla, että pitää kitkoja ajaa kesällä, ei varmaan katsella kalleinpia kesärenkaitakaan. TM testi on jo parempi, kun mukana on heikompiakin kesäkumeja.
 
Omasta mielestä pitäisi testata edullisia kesärenkaita ja kulunutta kitkaa, taloudellisesti siinä on se vertailupari.
 
Huvitti tuo Moottorin "haaviin tarttunut" kesärengas, joka on kalliimmasta päästä ja märkäominaisuuksiltaan huipputasoa. Jos budjetti on niin tiukalla, että pitää kitkoja ajaa kesällä, ei varmaan katsella kalleinpia kesärenkaitakaan. TM testi on jo parempi, kun mukana on heikompiakin kesäkumeja.
Ei se minusta niin kaukaa haettua ole. Jotkut(monet) sairaalloisen kitsaat ihmiset voivat kyllä ostaa laatua kun jotain ostavat eikä heillä välttämättä ole budjetti millään tavalla tiukalla. Silti syödään vaikka eltaantunutta(itse hamstrausjääkaapin takariviin säästövimmassa kätkettyä) ruokaa, ettei mitään "mene hukkaan". Rahaa voi olla niin ettei paskalle taivu. Yleensä onkin kun ei juuri mitään osta ja kahvitkin keittää viikon samoilla puruilla.

Jotkut taas ajavat periaatteesta kitkoilla ympärivuotisesti, koska "ne on ihan hyvät" ja he ovat niin hyviä kuljettajia ja heidän vanha tojotansa on niin hyvä auto. Sekin jormailu on silloin lähinnä vaihtoehto normaalille rengaskäytännölle, ei millekään romurenkaiden hamstraukselle roskista.
 
Viimeksi muokattu:
Olen erimieltä,kokemukseen perustuen hyvin toimiva kitka sateella hakkaa huonosti toimivan kesärenkaan sateella. Kuivalla kesärengas voittaa kitkan lähes 100% varmuudella johtuen yksinkertaisesti siitä syystä että Kitkassa on vähemmän kosketuspintaa asfaltiin koska urat on leveämmät. Leveät urat taas vaikuttaa vesiliirto ominaisuuksiin,jos ne on suunniteltu siten että vesi siirtyy urista sivulle niin rengas toimii sateella hyvin.
Kirjoitat kuin kitkarenkaissa olisi leveät urat ja kesärenkaissa kapeat. Totuus kuitenkin on päinvastainen, eli kesärenkaissa on leveät urat vesiliirto-ominaisuuksia parantamassa. Toisin kuin talvirenkaissa.

Tutkimuksissa havaittiin noin 15 vuotta sitten, että rengas ei työnnä V-kuviollisissakaan renkaissa vettä pois renkaan alta. Vedelle täytyy siis löytyä tila renkaan alta ja tätä varten kesärenkaisiin alkoi 2010-luvun alussa ilmestyä syvät ja leveät pitkittäisurat.

Minäkin kuvittelin aikoinani, että talvirenkaat olisivat hyvine lumi- ja sohjo-ominaisuuksineen mainiot kesän vesikeleillä, mutta sittemmin olen ymmärtänyt olleeni väärässä.

Spoilerin kuvista voi miettiä kumpi rengas nousee helpommin vesipatjan päälle.
continental-premiumcontact-6-1024x683.jpg
Continental-ContiVikingContact7-768x432.jpg
 
Terveisiä täältä Latvian Riikasta.
Täällä karkeasti arvioiden ainakin puolet ajelee kitkoilla kesälläkin. Kaikenlaista Skandinavian kitkaa, halvemman luokan kiinakitkaa yms.
Ilmeisesti täällä ei sada kesällä lainkaan .
Ei no oikeasti, kyllä minäkin ajan mieluummin kesällä oikeilla kesärenkailla.
 
Huvitti tuo Moottorin "haaviin tarttunut" kesärengas, joka on kalliimmasta päästä ja märkäominaisuuksiltaan huipputasoa. Jos budjetti on niin tiukalla, että pitää kitkoja ajaa kesällä, ei varmaan katsella kalleinpia kesärenkaitakaan. TM testi on jo parempi, kun mukana on heikompiakin kesäkumeja.
Olihan tuo TM:n testikin kovin puolueellinen vanhojen osalta. Voisi kysyä, oliko jopa tietoinen valinta jotta saadaan haluttu tulos.
Käytetty kitka ja käytetty kesärengas hävisivät tottakai molemmat uusille mutta käytettyjen välinen ero oli lopulta joka alueella varsin maltillinen.

Lainaus tuosta jutusta:
Kuluneella kesärenkaalla, Dunlopilla, oli takanaan vasta kolme kesää, mutta Continental-kitkarenkaalla oli ikää jo kahdeksan vuotta. Siinä vaiheessa alkaa jo kumiseoksen ikäkin vaikutta– kumi kovettuu ja pito heikkenee.
Toteavat itsekin iän vaikuttavan, silti testaavat ja saavat vain pieniä eroja aikaan. Muutaman vuoden uudempi kitka pärjäisi paremmin joten oikeampi toteamus olisi todeta se käytetty kesärengas vaaralliseksi.

Monen todellisuus on silti ajaa sillä tonnin autolla joten sinne ei uusia merkkirenkaita alle laiteta. Ei varsinkaan meidän hintatasolla. Joten varsin suotavaa sen ainaisen "kallein oli paras" sijaan olisi ottaa noihin testeihin enemmänkin mukaan kulunutta ja halvinta uutta (siis sellaista, jolle on kuitenkin saatavuutta). Kyllä se halvatkin hankkiva ottaisi varmasti mieluiten hintaluokassaan parhaan ratkaisun.

Seuraavaksi joku kommentoi ettei pidä ajaa autolla jos ei ole varaa renkaisiin. Kannattaa siinä kohdassa huomioida autojen keski-ikä ja hinta täällä. Ja huomata, että moni ostaakin niitä juuri katsastettuja ajatuksena ajaa vuosi.

Omasta mielestä pitäisi testata edullisia kesärenkaita ja kulunutta kitkaa, taloudellisesti siinä on se vertailupari.
Tämä olisi varmasti lähinnä totuutta. Ja kun tuohon vielä vastaavan ikäinen nastarengas nastat nypittynä niin siinähän olisi hyvä kolmikko.
Tuossa voisi verrata keskikastinkin talvirengasta halpaan kesärenkaaseen. Moni tuntuu kuitenkin panostavan enemmän talvirenkaaseen jos vain mahdollista.
 
Monen todellisuus on silti ajaa sillä tonnin autolla joten sinne ei uusia merkkirenkaita alle laiteta. Ei varsinkaan meidän hintatasolla. Joten varsin suotavaa sen ainaisen "kallein oli paras" sijaan olisi ottaa noihin testeihin enemmänkin mukaan kulunutta ja halvinta uutta (siis sellaista, jolle on kuitenkin saatavuutta). Kyllä se halvatkin hankkiva ottaisi varmasti mieluiten hintaluokassaan parhaan ratkaisun.
Mitä tarkoitat "meidän hintatasolla"?

Sinänsä tuollainen vertailu käytetyn renkaan ja uuden halpisrenkaan välillä olisi kyllä ihan perusteltu. Yleensähän rengastesteissä on rivi kalliita merkkirenkaita ja yksi tai kaksi halvempaa rengasta, mutta nekin ovat isojen valmistajien renkaita, ja itseasiassa halparenkaanakin melko kalliita, jos verrataan halvimpiin markkinoilla oleviin renkaisiin.

Tietysti noissa halvimmissa on se ongelma että se yksi testattu rengassarja ei välttämättä edusta kovin hyvin sitä rengasta, koska laatu vaihtelee ja erät ja saatavuus on pientä.

Pahin ongelma on tietysti se ettei halpisrenkaan maahantuojan budussa ole TM:n kokosivuilmoituksen mentävää tilaa.
 
Mitä tarkoitat "meidän hintatasolla"?
Tätä verrattaen korkeaa hintatasoa. Aika pieni prosentti lopulta taitaa tilata renkaita ulkoa ja onhan niissä meillä hintaa. Ja kun renkaidet koot kasvavat koko ajan niin keskituloiseltakin varsinkin laadukas rengaskerta haukkaa reilun osan kuukausituloista.

Tänään muuten katselin yhdellä parkkipaikalla muita autoja ja silmiin osui kaksi 50+ tonnin menopeliä kitkat alla. Ihan aiheellista ajatella, ettei kyse ole edes säästöstä yhden kesän osalta vaan noilla jatketaan taas talveen.

Sinänsä tuollainen vertailu käytetyn renkaan ja uuden halpisrenkaan välillä olisi kyllä ihan perusteltu. Yleensähän rengastesteissä on rivi kalliita merkkirenkaita ja yksi tai kaksi halvempaa rengasta, mutta nekin ovat isojen valmistajien renkaita, ja itseasiassa halparenkaanakin melko kalliita, jos verrataan halvimpiin markkinoilla oleviin renkaisiin.

Tietysti noissa halvimmissa on se ongelma että se yksi testattu rengassarja ei välttämättä edusta kovin hyvin sitä rengasta, koska laatu vaihtelee ja erät ja saatavuus on pientä.

Pahin ongelma on tietysti se ettei halpisrenkaan maahantuojan budussa ole TM:n kokosivuilmoituksen mentävää tilaa.
Näistä ollaan kyllä täysin samaa mieltä. Siis varsinkin tosiaan ensimmäisestä ja valitettavasti viimeisestäkin. Viimeinen nyt taitaa päteä Moottorin osalta vielä paremmin mutta kuten jo aikaisemmin totesin, en paljon niiden testeille painoarvoa anna.

Tuosta keskimmäisestä jo kirjoitinkin, että vertailukohtana tulisi olla sellaista sarjaa, jota on oikeasti mahdollista myös saada. Jotain yhden liikkeen markkinoimaa täysin tuntematonta ei luonnollisesti kannata testata mutta onhan meillä halppis tai keskikastin renkaita tarjolla ihan reilusti mutta testeihin otetaan poikkeuksetta vain ne malliston yläpään tuotteet ja varsin rajatulta osalta tarjontaa.
 
Tänään muuten katselin yhdellä parkkipaikalla muita autoja ja silmiin osui kaksi 50+ tonnin menopeliä kitkat alla.

Olen tehnyt tämän havainnon erään maalaispaikkakunman golfkentän parkkiksella myös.

Mitä kalliimpi auto, sen todennäköisemmin alla on kitkat.

Useampi +100k paikallisen teollisuuspohatan katumaasturi kitkat alla kesät talvet.

Ei voi ymmärtää, miksi kukaan kenellä ei selvästikään rahasta ole kiinni, heikentää omaa ja muiden liikenneturvallisuutta ajamalla keliin nähden täysin väärillä renkailla :facepalm:
 
Olen tehnyt tämän havainnon erään maalaispaikkakunman golfkentän parkkiksella myös.

Mitä kalliimpi auto, sen todennäköisemmin alla on kitkat.

Useampi +100k paikallisen teollisuuspohatan katumaasturi kitkat alla kesät talvet.

Ei voi ymmärtää, miksi kukaan kenellä ei selvästikään rahasta ole kiinni, heikentää omaa ja muiden liikenneturvallisuutta ajamalla keliin nähden täysin väärillä renkailla :facepalm:

Se on laiskuutta ja liittyy usein leasing autoihin.

Voi ajaa samoilla renkailla kesät - talvet ja kustannukset eivät mene omasta pussista.
 
Olen tehnyt tämän havainnon erään maalaispaikkakunman golfkentän parkkiksella myös.

Mitä kalliimpi auto, sen todennäköisemmin alla on kitkat.

Useampi +100k paikallisen teollisuuspohatan katumaasturi kitkat alla kesät talvet.

Ei voi ymmärtää, miksi kukaan kenellä ei selvästikään rahasta ole kiinni, heikentää omaa ja muiden liikenneturvallisuutta ajamalla keliin nähden täysin väärillä renkailla :facepalm:
Hyvä pointti kyllä. Golfkenttä tai vastaava on oikein hyvä paikka bongata noita ja juurikin katumaastureissa korostuu tuo. Toinen päivällä itse bongaamani oli juuri sellainen ja toisenkin laskisin samaan kastiin.

Enkä ymmärrä myöskään itse. Vaikkei miettisi turvallisuutta pätkääkään niin ostaisinko itse 100+ tonnin auton ja ulosmittaisin sen ilman mitään syytä renkailla? Vai onkohan tuossa kyse siitä, että auto vaan tuntuu asialliselta kitkoillakin joten kuvitellaan sen olevan todellista?

Se on laiskuutta ja liittyy usein leasing autoihin.

Voi ajaa samoilla renkailla kesät - talvet ja kustannukset eivät mene omasta pussista.
Siis liisari yksillä renkailla? Onko tällaistakin oikeasti olemassa?

Mutta mitä itse tiedän noita kitkoilla ajavia niin eivät todellakaan liisaa vaan ostavat oman. Takataskusta löytyy aina se satanen. Ja vaikka olisikin liisattu peli niin en vaan tajua, miksi ei laitattaisi asiallisia alle jotta saisi autosta kaiken irti. Ja kun laiskuuskin on lähinnä se, että viitsisi ajaa rengashotellille jossa hoidetaan.

Ehkä autojen elektroniikka ulosmittaa renkaiden vaikutusta mutta omassa ainakin muuttuu ajettavuus melkoisesti kun kesärenkaat alle. Eikä sitä korjaa kyllä mikään jos renkaat tuntuvat antavan periksi kuten talvirenkailla käy. Jotain nurkka-ajoa voisin toki ajella vaikka kitkoilla kesän mutta koko kortillisen iän on vaihdettua tullut.
 
Tätä verrattaen korkeaa hintatasoa. Aika pieni prosentti lopulta taitaa tilata renkaita ulkoa ja onhan niissä meillä hintaa. Ja kun renkaidet koot kasvavat koko ajan niin keskituloiseltakin varsinkin laadukas rengaskerta haukkaa reilun osan kuukausituloista.
Laadukkaat renkaat ovat kalliita, eikä niitä muissakaan maissa ihmiset sen halvemmalla saa. Tietysti se että rengaskertoja pitää olla kaksi rasittaa taloutta.
 
Siis liisari yksillä renkailla? Onko tällaistakin oikeasti olemassa?

Liisari kaksilla renkailla mutta ei vaihdeta niitä kesärenkaita vaan ajetaan ainoastaan kitkoilla. Siis tässähän ei ole mitään taloudellista tai toiminnallista syytä vaan ainoastaan viitsiminen ja oma ajankäyttö.

Jos vähän spekuloidaan niin tähän voi tosin vaikuttaa se että renkaat ovat rengashotellissa säilytyksessä ja ne on sitten helppo sinne unohtaa, joko tarkoituksella tai huomaamattaan. Rengashotelleistahan ajan varaaminen saattaa olla hankalaa ja sitten kun varatun ajan vaikka unohtaa voi unohtaa myös renkaiden vaihdon.
 
On siinä myös se että moni auton käyttäjä ei sen kummemmin tajua ajavansa talvirenkailla, kun niissä ei ole nastoja. Kuitenkin isolle osalle ihmisistä auto, ja erityisesti siihen liittyvät huolto/ylläpitotoiminnat ovat vain välttämätön paha.
 
On siinä myös se että moni auton käyttäjä ei sen kummemmin tajua ajavansa talvirenkailla, kun niissä ei ole nastoja. Kuitenkin isolle osalle ihmisistä auto, ja erityisesti siihen liittyvät huolto/ylläpitotoiminnat ovat vain välttämätön paha.
Kitkat saattaa olla jopa kesärenkaita hiljaisemmat?

Tavallaan myös mukavammat, kun kitkat on löysemmällä rungolla. Vasta sitten sporttisessa ajossa huomaa, että kuinka hyvät ne kesärenkaat on.

Niin ja jos menee koeajolle eikä katso renkaita, niin vaatii jotain osaamista, että arvaa mitkä renkaat on alla. Harvemmin myös tekee hätäjarrutuksia 100->0 km/h, että osaisi arvioida jarrutusmatkaa. Kitkoilla toki paljon huonompi tulos.
 
. Harvemmin myös tekee hätäjarrutuksia 100->0 km/h, että osaisi arvioida jarrutusmatkaa. Kitkoilla toki paljon huonompi tulos.
No silmämääräisesti tai perstuntumalla tuota eroa jarrutusmatkassa ei kyllä keskivertoihminen huomaa, ellei poikkeuksellisen huonolla kelillä pääse testaamaan. Ei se ero kuitenkaan niin iso ole, vaikka jossain onnettomuudessa voikin olla ratkaiseva.
 
Olen tehnyt tämän havainnon erään maalaispaikkakunman golfkentän parkkiksella myös.

Mitä kalliimpi auto, sen todennäköisemmin alla on kitkat.

Useampi +100k paikallisen teollisuuspohatan katumaasturi kitkat alla kesät talvet.

Ei voi ymmärtää, miksi kukaan kenellä ei selvästikään rahasta ole kiinni, heikentää omaa ja muiden liikenneturvallisuutta ajamalla keliin nähden täysin väärillä renkailla :facepalm:
Ootko varma ettei oo all seasoneita alla?
 
Omalla kohdalla kitkojen käyttö kesällä perustuu:
Katson taloudellisesti ja ympäristön kannalta järkeväksi ajaa kitkat loppuu
Pienempi polttoaineen kulutus
Hiljaisemmat

Lisäämällä paineet yli 3bar:rungon lepsuus ei ole ongelma. Nyt on taas kesärenkaat alla kun kitkat kului viime kesänä, ja talvikumit menee vielä pari talvea
 
tekisi mieli ostaa talveksi valmiiksi kitkat. Autona tollanen tonniluokan paku mutta meinasin käydä leimalla kesärenkailla jotka C renkaat ja ostaa pienemmän kantavuuden henkilöautorenkaat koska valikoima parempi enkä koskaan ajele raskaalla kuormalla.

Onko suosituksia näistä halvoista kitkoista? Landsail, Linglong, Goodride ja Triangle varmaan parhaat näistä halpiksista?
 
ilmeisesti tuo triangle olisi myös hyvä koska jotain nokialla olleita ihmisiä ollut kehittämässä? LL ei näytä tekevät 205/65R16 kokoa ollenkaan.
 
ilmeisesti tuo triangle olisi myös hyvä koska jotain nokialla olleita ihmisiä ollut kehittämässä? LL ei näytä tekevät 205/65R16 kokoa ollenkaan.

Millainen se paku on, paljonko ajat ja missä ajat? Ts. vetääkö takaa vai edestä ja eikö ole pelkoa liikkeellelähtö-/etenemisvaikeuksista halvimmilla kumeilla?

Epäilen vähän, ettei mitään halpamerkkiä voi kutsua hyväksi. Ylipäätään tällainen marginaalituote (pakettiauton kitkarengas pohjoismaihin...) ei varmaan saa osakseen juuri minkäänlaista tuotekehitystä, ja pidon sijaan on saatettu maksimoida kulutuskestävyyttä (ammattiliikenne).

Yhden rengaskauppiaan otannasta katsottuna halvimmat Cordiantit saisi toki 82 euron rengashintaan ja laatumerkeistä halvin olisi Bridgestonen C-renkaat hintaan 160 euroa rengas. (Michelinin testeissä menestyneet henkilöautorenkaat vain vitosen enemmän - ottaisin ne, jos laatua ostaisin eikä kantavuusluokalla olisi väliä.) Että onhan tuota hintaeroa ihan reippaasti, en mene kiistämään.

 
tollanen pitkällä korilla oleva NV300 eli käytännössä renault trafic. Etuveto ja pitkän akselivälin takia taitaa etupään pito olla vähän huono talvella. Juuri tuon rajallisen c-rengas valikoiman takia kitkarenkaissa meinasin ottaa "laittomat" henkilöauton renkaat koska niissä ehkä tuotekehitys on vähän paremmalla tasolla. Ajelen pitkiä matkoja erittäin köykäsillä kuormilla, mitään painavia kuormia ei ole käytännössä 95% ajosta kyydissä.
 
tollanen pitkällä korilla oleva NV300 eli käytännössä renault trafic. Etuveto ja pitkän akselivälin takia taitaa etupään pito olla vähän huono talvella. Juuri tuon rajallisen c-rengas valikoiman takia kitkarenkaissa meinasin ottaa "laittomat" henkilöauton renkaat koska niissä ehkä tuotekehitys on vähän paremmalla tasolla. Ajelen pitkiä matkoja erittäin köykäsillä kuormilla, mitään painavia kuormia ei ole käytännössä 95% ajosta kyydissä.

Ei tuossa sitten liene sen kummempia ongelmia kuin millään muullakaan etuvetoautolla. Moottori on kuitenkin vetävällä akselilla ja takatilassakin kyydissä lähinnä ilmaa.

Ulkomailla joku on punninnut pikkubussi-Transporterinsa takalaitanostimella tyhjänä. Painojakauma etuakseli 62-38 taka-akseli.

MY19 T32 Kombi 150 BMT single slider with tail gate.
Weighed approx 50 miles before the fuel light came on, empty without driver or passenger.
2000kg of which 1240kg on front axle and 760kg on rear axle.
 
Ei tuossa sitten liene sen kummempia ongelmia kuin millään muullakaan etuvetoautolla. Moottori on kuitenkin vetävällä akselilla ja takatilassakin kyydissä lähinnä ilmaa.

Ulkomailla joku on punninnut pikkubussi-Transporterinsa takalaitanostimella tyhjänä. Painojakauma etuakseli 62-38 taka-akseli.
Eiköhän tuo tarkoita että portterissa oli takana pariovien sijaan yksiosainen ylösaukeava takaovi, eikä takalaitanostinta.

Etuvetoiset pakut ovat kyllä yleisesti erinomaisia etenemiskyvyltään jos kuormaa ei ole, tai on vain vähän.
 
Olisiko porukalla antaa suosituksia uusiksi kitkarenkaiksi koossa 215/55R17?

Mitä ominaisuuksia haluat renkailta?

"Latest and greatest" olisi kai Nokian R5. Vanhemmat testeissä yleensä hyvin menestyneet Nokian R3, Continental Vikingcontact 7 ja Michelin X-Ice Snow näkyy myös löytyvän tuossa koossa. Goodyear Ultragrip Ice 2 lienee sekin ok, jos haluaa painottaa asfalttiominaisuuksia eikä astetta heikompi jääpito haittaa.

Yhden myyjän valikoimasta tiirattuna kaksi vuotta sitten paistetut R3:t näkyisi saavan varsin edullisesti. Toki kaksi vuotta vanha paistoleima, mutta rengasalan hyvän kauppatavan mukaan alle 6-vuotiaat kumit voidaan myydä uusina ja alle 3-vuotiaista ei tarvitse edes mainita valmistusajankohdasta, joten eipä ne muutkaan renkaat automaattisesti ole uudempia (paitsi viime kaudelle esitelty R5).


Joku laittoi aiemmin tämän jakolinkin tälle foorumille, joten postataan uudestaan:

 

Nostetaan taas ajankohtainen aihe. Artikkeli on vain tilaajille. Ei nyt mitään mullistavaa näkökulmaa asiaan, mutta hyvä koontiartikkeli nastojen haitoista. Loppukappale lainattuna.

------

Onko meillä varaa ajaa nastarenkailla?

Käännetään asia toisin päin: jos kuvitteellista valtatietä ajavien nastarenkaallisten ajoneuvojen määrä puolittuisi 12 000 ajoneuvosta kuuteentuhanteen, hidastuisi kokonaisurautuminen Väyläviraston mukaan 1,5 millimetristä vuodessa yhteen millimetriin.

Tällöin urautumisesta johtuva uudelleenpäällystysväli voisi venyä nykyisestä kymmenestä vuodesta viiteentoista vuoteen. Kun kunnostusväli harvenisi, saisi samalla rahalla uutta päällystettä useammalle tielle. Ajaisimme parempikuntoisilla teillä.

Talvirenkaiden ostaja saa vapaasti valita nastojen ja kitkojen väliltä. Se on reilua kaikille niille, jotka ajavat olosuhteissa, joissa nastarenkaita todella tarvitaan.

Mutta kuinka moni valitsee nastat vain tottumuksesta ja piikkien tuoman turvallisuudentunteen takia – vaikka ajo-olosuhteet eivät nastoja vaatisikaan? Kyse on turvallisuudesta, taloudesta, ympäristöstä, mutta paljon myös tunteista
.
 

Nostetaan taas ajankohtainen aihe. Artikkeli on vain tilaajille. Ei nyt mitään mullistavaa näkökulmaa asiaan, mutta hyvä koontiartikkeli nastojen haitoista. Loppukappale lainattuna.

------

Onko meillä varaa ajaa nastarenkailla?

Käännetään asia toisin päin: jos kuvitteellista valtatietä ajavien nastarenkaallisten ajoneuvojen määrä puolittuisi 12 000 ajoneuvosta kuuteentuhanteen, hidastuisi kokonaisurautuminen Väyläviraston mukaan 1,5 millimetristä vuodessa yhteen millimetriin.

Tällöin urautumisesta johtuva uudelleenpäällystysväli voisi venyä nykyisestä kymmenestä vuodesta viiteentoista vuoteen. Kun kunnostusväli harvenisi, saisi samalla rahalla uutta päällystettä useammalle tielle. Ajaisimme parempikuntoisilla teillä.

Talvirenkaiden ostaja saa vapaasti valita nastojen ja kitkojen väliltä. Se on reilua kaikille niille, jotka ajavat olosuhteissa, joissa nastarenkaita todella tarvitaan.

Mutta kuinka moni valitsee nastat vain tottumuksesta ja piikkien tuoman turvallisuudentunteen takia – vaikka ajo-olosuhteet eivät nastoja vaatisikaan? Kyse on turvallisuudesta, taloudesta, ympäristöstä, mutta paljon myös tunteista
.


------



Kyllä Kehä III:n sisäpuolella nastat pitäisi kieltää. Ei ole sellaista keliä jossa ei kitkoilla pärjää- ja ennen suolausta pitää vaan laskea nopeutta. Ei sen kummempaa.
Kauheaa kuunnella nastojen rapinaa sulalla kelillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 230
Viestejä
4 505 621
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom