Millasia talvia noissa paikoissa on? Suomen korkeudella ei taida olla kielletty missään.
Ruotsi on tietääkseni Suomen korkeudella ja siellä on samoin Norjassa kirjojen osuus moninkertainen kiitos nastatengasmaksujen ja sähköistyminen.
Laajempia kieltoja on sitten esim. Puolessa ja Japanissa, jossa on ihan talvikelejä. Eihän Suomessakaan se nasta edes hyödytä mihinkään niillä ultra-talvi -35 astetta keleillä, kun silloin kitka pitää sileällä jäälläkin yhtä hyvin, vaan siellä nollan tuntumassa.
Kyllä se on ihan mielikuvitusta, että nastat olisi joku välttämättömyys turvalliselle liikenteelle.
Samoin ihmetyttää tuo aina lehtiteksteissä toistuva ”kitkat ovat hyvä valinta jos ei tarvitse lähteä kelissä kuin kelissä”. Eipä ole vielä sellaista keliä ollut, että kitkoilla ei olisi pärjännyt hyvin. Mistäköhän kerran vuosisadassa keleistä tässä puhutaan?
Varsinkin kun ne pahimmat kelit on yleensä jotain sakeaa lumipyryä tai loskaa, jossa nastasta ei ole mitään iloa.
Eikös autoilu ole jo maailman mittakaavassa suomessa ihan riittävän kallista, ei me lisämaksua enää renkaisiinkin tässä tilanteessa tarvita
Ihan samaa mieltä siitä, ettei maksujen tasoa kuulu nostaa, mutta jos tuo voisi kyllä oikeasti parantaa autoilun kustannustilannetta, kun teiden kulutus vähenisi, varsinkin jos maksu ohjattaisiin korjausvelkaa hoitoon.
Tai sitten Norjan malli, jossa suurempien kaupunkien keskustoihin edellytetään maksullista nastalupaa.
Törkein tekijä kummassakaanhan ei olisi se maksu itsessään, vaan se ohjausvaikutus.
Kiitos mielipiteestä. Samoin kitkarenkailla ajaville +10% korkeampi liikennevakuutus kolarien ehkäisemiseksi.
Ajan itse siis kitkoilla.
Voisihan se rengastyypin lisätä vakuutustietohin, niin menisi vakuutusyhtiön tilaston mukaan kuten merkki, malli ja tehokin, eikä tarvisi spekuloida: sopii minulle. En kyllä usko, että se hintaa ainakaan nostaisi kitkoilla, ainakaan jos pohjoismaisen on eritelty.