Nasta -vai kitkarenkaat?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
. Siihenhän se on tarkoitettu? Suomalaisilla asenneongelma jos koetaan provona tööttäys takaata.
Taajamassa töötillä varoitetaan uhkaavasta vaaratilanteesta.
Esim sitä että täysivetoisella nastoilla auto lähtenyt käsistä ja uhkaa törmätä edelläolevan perään. :)

Idea kiellossa on se että jos huutaa sutta turhanpäiten, niin varoitus ei enään toimikkaan kun oikea vaaratilanne.

Ja tulee siitä toki turhaa meteliaäkin, joka kantautuu jopa sisätiloihin.

Kyllä se ihan nollana siellä edessä räpiköi, ehkä joskus pääsee eteenkinpäin jos antaa vähän tilaa.

Tietenkin voisi miettiä rengasliikkeissä, että lätkäisivät 1wd antinasta varoitusmerkin tuollaisten takalasiin.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Ainakin jääpidossa, sivulta 34 eteenpäin, käytetyt nastat pitävät merkittävästi paremmin kuin käytetyt kitkat. Kitkarenkaiden pito vähenee suhteellisesti vähemmän, mutta koska pito on alunperin huonompi, lopputulos on, että pito on edelleen huonompi. Itse asiassa käytettyjen nastojen pito näyttää pikemminkin olevan melko lähellä uusien kitkojen pitoa.
Toistelet mun sanomaa. Mikäs siinä. Sivulla 36 on taulukko josta nappasin vanha nasta vrt. uusi kitka nippelin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Toistelet mun sanomaa. Mikäs siinä. Sivulla 36 on taulukko josta nappasin vanha nasta vrt. uusi kitka nippelin.
Osa varmaan luki prjuntarkkaan, niin olenko hakoteilla.
Käytetyt renkaat kuvasi rengashotellien varasto jakaumaan, eli ehkä puuttuu ne pahimmat pommit, tosin mainittiin että osa nastarenkaista oli laittomia, mutta oliko ne karsittu pois.
Urasyvyys käytetyillä 5-7mm, joka puolestaa karsii myös ne pahimmat loppuunajetut kitkat.

Lisäksi jäi käsitys että renkaiden välillä isoja eroja, tämä siis heille jotka suosii kitkaa, vaihtavat ne usein, ja ottavat käyttöön ajoissa ennen kelejä ja pitävät ns keväällä varmanpäällä.

Eli perustelu kitkaturvallisuuteen on se että tällätavalla heillä vaivattomasti keskiverto nastaheppua turvallisemmat kumit alla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tänään työpaikan parkkihallissa ropisi oikein ihanasti Varsinais-Suomessa nastat. Hauskinta vielä, että alla neliveto Kodiaq ja nastat. Oikeasti ihmiset...
En ihan tiedä mitä merkitystä on kesärenkailla, kun kyse on nastoista tai kitkoista, mutta jokainen tyylillään. Jos ei nelivedolla pärjää Etelä-Suomessa kitkoilla, pitäisi se kortti viedä poliisille ja käyttää julkista liikennettä.
Toivottavasti tämä ei tule yllätyksenä, mutta vastuuntuntoisen autoilijan onnettomuusriskiin ei neliveto vaikuta mitenkään.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Ei niistä kaulahuiviin hukuttautuneista poplaritakeista ole vastusta. Sellanen voima fanta sika sulta sieltä. :tup: Toisekseen tuo ylläkuvailemasi tilannehan ei ole mahdollista ketjun mukaan, Helsingissä vain sulia teitä ja siksi kitkat hurrdurr. Ja kyllä, uskallan. Annan palautteen myös suullisesti paikanpäällä, ennenkin ollut parin vuoden seurantajaksoa pahoinpitelystä. Mikäli vastaanottaja provosoituu että huomautan alelaarin kitkoista yhdistettynä johonkin pieneen&punaiseen kotteroon, se on ihan hänen omaa kalluuttaan mikäli ei hyväksy faktoja ajoneuvo+keli yhdistelmästä.
Kiristävätkö sinua alekitkoilla suhaavien lisäksi myös laadukkailla kitkarenkailla ajelevat samalla tavalla? Vai implikoitko, että kitkarenkaat ovat kautta linjan jotenkin käyttökelvottomia Suomen talvessa?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei ei... Kaikki kitkoilla ajavat pitää @oxmilk in ohjeiden mukaan hakata... Ai prkl... nyt tulee varmaan tööttäämään meikäläiselle ja hakkaa kun sanoin ääneen. Nimimerkillä vajaavetoinen ja Nokian kitkat tilattuna ja aiemmissa ööö 4/5 autoa mitä muistan on ollut kitkat alla ja hyvin on pärjätty kun vaan uskaltaa käyttää sitä kaasua ja jarrua kuten pitää. Kiinarenkaat nyt sitten aivan eri asia. Typerää riskeeraamista ja ilman älytöntä säästöä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Kiinarenkaat nyt sitten aivan eri asia. Typerää riskeeraamista ja ilman älytöntä säästöä.
Itse näkisin et kiinarenkaita ei saisi myydä ollenkaan Euroopan markkinoilla tai lätkäistä niille joku 100€ per rengas vero. Ne on oikeasti täyttä kuraa ja liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itse näkisin et kiinarenkaita ei saisi myydä ollenkaan Euroopan markkinoilla tai lätkäistä niille joku 100€ per rengas vero. Ne on oikeasti täyttä kuraa ja liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä.
Senkun myyvät jos ovat laatua. Ongelmana vain on mitata mikä on laatua mikä ei. Mitkä olisivat turvallisuuden rajat. Toinen ongelma on että kyllähän kiinalaisetkin pitoa saavat joihinkin malleihin mutta kuluvat tai kovettuvat niin nopeasti ettei noilla tee mitään ensimmäisen talven jälkeen. Milläs noita sitten valvoo.

Tuo ensimmäisen vuoden jälkeinen valvonta on ongelma oli kyseessä mikä rengas tahansa. Faija kirosi kun jäi pari vuotta vanhalla mersullaan kiinni joka paikkaan vaikka alla olleet Nokian nastat näyttivät oikein hyviltä. Totesi että joku kusee ja haki uudet... noh yhtäkkiä ei oltukaan enää jumissa vaan auto kulki kuten oli aiempina talvina kulkenut. Jotain oli siis tapahtunut säilytyksessä tms että oli päästy tilanteeseen jossa renkaat olivat kovettuneet aivan liian nopeasti vaikka ulkonäöllisesti ei mitään ongelmaa ja kuka tuota olisi voinut huomata ulkoisissa tarkistuksissa.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Tuo ensimmäisen vuoden jälkeinen valvonta on ongelma oli kyseessä mikä rengas tahansa. Faija kirosi kun jäi pari vuotta vanhalla mersullaan kiinni joka paikkaan vaikka alla olleet Nokian nastat näyttivät oikein hyviltä. Totesi että joku kusee ja haki uudet... noh yhtäkkiä ei oltukaan enää jumissa vaan auto kulki kuten oli aiempina talvina kulkenut. Jotain oli siis tapahtunut säilytyksessä tms että oli päästy tilanteeseen jossa renkaat olivat kovettuneet aivan liian nopeasti vaikka ulkonäöllisesti ei mitään ongelmaa ja kuka tuota olisi voinut huomata ulkoisissa tarkistuksissa.
Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
Ei hajua mikä oli leima mutta uutena Vianorilta pari vuotta sitten ja uusinta mallia eli ei nuo nyt NIIN vanhat ole voineet olla.

Ja juu, oman auton mukana tuli "talvirenkaat". Nastoja ehkä kolmannes, pintaa osassa renkaista 4-5mm ja oli ainakin paria eri mallia renkaita. Noilla kuulema selvisi viime talven todella hyvin takavetoautolla jossa ei mitään ajoapuja tai edes tasauspyörästön lukkoa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Tais olla jonkun muun postaamaa tuo väkivaltafantasia... :kahvi:
Kyseessähän ei ollut mikään fantasia, vaan tosielämän havainto. Olen pariin otteeseen nähnyt kuinka liikenteessä hypätään kadulle ja tempaistaan edelläajava kuski autosta ulos. Kannattaa siis miettiä miten mieltään liikenteessä osoittaa jos ei ole valmis ottamaan matsia. Helsinki on nykyään monikulttuurinen paikka ja liikenne on muuttumassa "kansainväliseksi" lieveilmiöineen.

Kerran minulle soitettiin torvea useampaan otteeseen kun en päässyt menemään edessä olevan auton takia eteenpäin. Kävin sitten kysymässä takana olevalta onko joku hätänä ja näytin etten pääse vittu eteenpäin. Reppana ei saanut edes ovea avattua keskustelemista varten vaan tärisi autossaan ja tuijotti eteenpäin.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
Mutta hei, koska nastat, niin pitoa löytyy. 10-15vuotta vanhoilla Hakka 7 nastoilla ajavat arvioivat pidon äänen perusteella, eivät niinkään renkaan pidon perusteella.
Monesti kitkoilla lähtenyt valoista normaalisti ja vieressä joku Avensis tms. samalla vetotavalla varustettu auto jauhaa jäätä, vain ääni kuuluu mutta auto ei liikahda...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Itse joudun jokapäivä ajamaan kotiin 50metriä pitkää jyrkkää jäistä mäkeä talvisin, niin siinä on nastat ylivoimaiset.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Itse joudun jokapäivä ajamaan kotiin 50metriä pitkää jyrkkää jäistä mäkeä talvisin, niin siinä on nastat ylivoimaiset.
Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä se mutka pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä sw pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.
Sama vika mulla, mutta mutka 90 astetta ja sitten sen jälkeen mäen puolivälissä vielä kevyen liikenteen väylä menee yli. CVC7 kitkoilla (molemmissa 2021 paistetut ja uudet autotkin) + etuvedoilla ollut välillä tuskaa xDriven + nastojen jälkeen. Ja on siitä menty takavetomersuillakin nastojen kera helposti. Nyt neliveto-Sportage tiluussa niin saa tulla nastoilla kun ei täällä jakseta aurata ja tuo mäki on aamuisin kitkojen vihu kun jää alla ja lumimössö päällä... Iso järvi vieressä ja rannikkoseudun jäiset tiet muutenkin niin perseestä se on kitkoilla ajaa vetisissä jääurissakin.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Saadaanhan se täälläkin banni toteutumaan kun oikein provotaan :)

Mutta se "talven eka" Länsiväylän Larun sillan jälkeinen peräänajo ei olisi toteutunut jos ois muistettu ne turvavälit.

Ihan sama vaikka ois vanteilla ajettu :)
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Mutta se "talven eka" Länsiväylän Larun sillan jälkeinen peräänajo ei olisi toteutunut jos ois muistettu ne turvavälit.
Eritoten turvavälien puutetta korostaa se, että PKS väylät ovat olleet suolakylvyssä JO pari viikkoa ennen tuota peltipurkkijonoa.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Eritoten turvavälien puutetta korostaa se, että PKS väylät ovat olleet suolakylvyssä JO pari viikkoa ennen tuota peltipurkkijonoa.
Aha? No en ole tätä itse huomannut, ja miksipä ne siellä "suolakylvyssä" sillalla olisivat toisiinsa törmäilleet?
Eli veikkaan, että olet ehkä erehtynyt tässä asiassa. Tai kärjistit asiaasi?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Aha? No en ole tätä itse huomannut, ja miksipä ne siellä "suolakylvyssä" sillalla olisivat toisiinsa törmäilleet?
Eli veikkaan, että olet ehkä erehtynyt tässä asiassa. Tai kärjistit asiaasi?
Tulee pestyä autoa keskivertokuskia useammin, jolloin jo 10 km matkalla näen kuinka mustassa autossa on suolakalvo päällä.
Eli en kärjistä. Ihan empiiristä faktaa.

Edit: suola toimii vain tietyissä olosuhteissa, se että oliko se paska tehokkaimmillaan tuolloin, siitä olemme varmasti samaa mieltä, että ei ollut. Tämä on silti metaa. Yhtä kaikki, turvavälien puute aiheutti peräänajot.

Edit: @NotaR siellä pitäs olla kuskeilla järkeä pitää turvavälejä. Nastat vs kitkat, tarpeen mukaan. Itse ajelen kitkoilla, koska sopivat tähän veteläSuomen rannikolle oikein hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä se mutka pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.
Pari lapiollista hiekkaa mutkaan ja ongelma on ratkaistu, on toki liian helppoa, parempi rouhia teitä nastolla puoli vuotta niin hyvä tulee...
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Pari lapiollista hiekkaa mutkaan ja ongelma on ratkaistu, on toki liian helppoa, parempi rouhia teitä nastolla puoli vuotta niin hyvä tulee...
Tämän ratkaisun ongelma on, että yhteisellä tiellä sen hiekan levitys ei ole kenenkään vastuulla ja jo kaksi ajoa edestakaisin vie hiekat raideleveyden renkaiden kulkemalta osalta. Lopen hiekka on siellä jyrkän juurella, eikä auta, kun auto valuu rinteessä jarrut lukossa vähimmän kitkavastuksen määräämään suuntaan.
Elikkä kyllä, parempi rouhia nastoilla.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Tilattiin juuri uusi auto ja taas kerran kysyin vaimolta että nastat vai kitkat talvinakeiksi. Edelleen nastat koska pitää päästä pikkukylästä 10km metsään jossa parit mäet jossa anoppila. On nuo kapeat pikkutiet kyllä kevät talvella paskoja, en välttämättä itsekkään jaksaisi lähteä ilman nastoja kokeilemaan vaikka neliveto on ollut aina.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tilattiin juuri uusi auto ja taas kerran kysyin vaimolta että nastat vai kitkat talvinakeiksi. Edelleen nastat koska pitää päästä pikkukylästä 10km metsään jossa parit mäet jossa anoppila. On nuo kapeat pikkutiet kyllä kevät talvella paskoja, en välttämättä itsekkään jaksaisi lähteä ilman nastoja kokeilemaan vaikka neliveto on ollut aina.
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
Varmaan tämä hankalaa edes kuvitella, kun itse jo kasarilla ajellut eka kertaa, ei ollut tällaisia teitä / tienpitoa / autokalustoa.
Oli aika erilaista, monella tavalla- jopa hyvällä.


Tulee pestyä autoa keskivertokuskia useammin, jolloin jo 10 km matkalla näen kuinka mustassa autossa on suolakalvo päällä.
Eli en kärjistä. Ihan empiiristä faktaa.

Edit: suola toimii vain tietyissä olosuhteissa, se että oliko se paska tehokkaimmillaan tuolloin, siitä olemme varmasti samaa mieltä, että ei ollut. Tämä on silti metaa. Yhtä kaikki, turvavälien puute aiheutti peräänajot.
Eli olet sitä mieltä, että Kehä III:n tai jopa I:n sisällä pitää olla nastat jotta...?
Ihan empiirisen faktan nimissä minäkin...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
Samaa mieltä.
Puutteellisella kokemuksellani tavis kuski pärjää modernilla autolla tuoreilla laatukitkoilla paremmin kun vanhalla autolla ei priimoilla nastoilla, usein paremmin kun vanhalla autolla laatunastoilla.

Mutta en silti ymmärrä sitä perustelua että kitkat ostetaan sen takia että hyvillä pärjää siinä kuin huonoilla nastoilla. Miksi ihmeessä perustella vähemmän turvallista valintaa sillä että huonompiakin yhdistelmiä on.

Kitkoilla on ihan oikeitakin perusteluita, helpoin on se että ne voi vaihtaa hyvissä ajoin ja niillä voi ajaa keväällä pidempään, jos oikeasti vaihtaa ajoissa, niin laiskalle ne voi olla turvallisempia, jos sen ansiosta ekojen lumien riksi laskee niin paljon että voittaa sen muun kauden korkeamman riskin.

Ne jotka asuu vilkkaan tien varrella, niin heidän kannalta ehkä vähemmän ikkunan pesua, mutta kuinka moni pesee ikkunoita pitkin talvea. jos raitisilma venttiili pelkät reijät, niin ehkä vähän vähemmän sisäpölyä. Mutta silloin pitää saada muut käyttään kitkoja.

Katukunnossapito yksikkö ajattelee teidenkulumaa, siinä syys miksi kitkat. Jos joku mainitsee urat, niin nasta kuski varmaan sanoo että hän osaa ajaa urien vieressä (vertaa perustelua ennakoiva ajo kitkoilla).

Terveys ja ilmastovaikutukset, no polttiskuski tuskin niistä jauhaa ja patterikuski voi sitten kaivaa haluamansa tutkimukset valinnan mukaan (kitkoista lähtevät hiukkaset, nastojen tienpintaa syövä -> pöly, hiekka pöly jne.)

Sitten tuohon turvallisuuteen, niin kitkoja myyvä voi vielä kaivaa sen julkaisun missä kerrotaan kitka vs nasta kuskin onnettomuuksista... kitkojen eduksi.

Edit:
Oli mitkä oli, niin tärkeintä että ne vaihtaa alla ajoissa.

Joku voi perustella rapinalla mikä kuuluu ikkuna-auki ajaessa, tosin talvella se ei ole kovin suosittu harrastus.

Edit,Jos olisin rengaskauppias etelässä niin tyrkyttäisin kitkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Jännä juttu huomata, miten tämä nastat / kitkat kiihottaa tunteita.
Voi jos samanlainen into olisi "Vedänkö punaisia vai vihreitä päin yöaikaan" -jne.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Tämän ratkaisun ongelma on, että yhteisellä tiellä sen hiekan levitys ei ole kenenkään vastuulla ja jo kaksi ajoa edestakaisin vie hiekat raideleveyden renkaiden kulkemalta osalta. Lopen hiekka on siellä jyrkän juurella, eikä auta, kun auto valuu rinteessä jarrut lukossa vähimmän kitkavastuksen määräämään suuntaan.
Elikkä kyllä, parempi rouhia nastoilla.
Ei kai sen hiekan levityksen tarvitse olla kenenkään vastuulla, se laittaa joka kokee tarpeelliseksi?
Itse laittaisin mieluummin parina päivänä vuodesta hiekkaa mutkaan kun kuuntelisin koko talven nastojen ropinaa?
Mutta tyyli on vapaa...
Terveisin: Itä-Suomessa jo 15 vuotta kitkoilla vaikka mökki on mäen alla...
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran.
Ei ole ilmeisesti kokemusta niistä kevään jäisistä sivuteistä, joihin alkuperäinen kirjoittaja varmaan viittasi. Se tilanne syntyy kun koko talven kovaksi tampattu lumipanssari alkaa sulamaan ja muttuu peilijääksi. Jäinen ja vetinen tavallisesti aika reippaasti sivuille kallistettu tie mäkineen on tekemätön paikka monelle kitkarenkaalle. Tätä keliä ei tosin jatku kuin tavallisesti viikon pari ja joitakin teitä jopa hiekoitetaan jolloin ongelmaa ei juurikaan ole.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei ole ilmeisesti kokemusta niistä kevään jäisistä sivuteistä, joihin alkuperäinen kirjoittaja varmaan viittasi. Se tilanne syntyy kun koko talven kovaksi tampattu lumipanssari alkaa sulamaan ja muttuu peilijääksi. Jäinen ja vetinen tavallisesti aika reippaasti sivuille kallistettu tie mäkineen on tekemätön paikka monelle kitkarenkaalle. Tätä keliä ei tosin jatku kuin tavallisesti viikon pari ja joitakin teitä jopa hiekoitetaan jolloin ongelmaa ei juurikaan ole.
Juurikin tuosta on kokemusta. Tosin omalla kohdalla olen pystynyt vauhdilla kompensoimaan tuon etten valu ojaan tai jää jumiin. Tämä toki edellyttää tarpeeksi hyvää näkyvyyttä eteenpäin mutta talvisin pääosalla teistä on tarpeeksi hyvä näkyvyys kun puissa ei ole lehtiä. Kerran olen kitkat alla tehnyt sen virheen että pysähdyin yhdellä pienellä Sipoon peilijäässä olevalla takatiellä (niitä pieniä helvetin mutkikkaita hiekkateitä) kaltevaan kohtaan. Pysäytin auton ja auto alkoi valumaan ojaa kohti sivuttain. Onneksi pysähtyi tai olisi ollut siellä ojan pohjalla. Vaan eipä tuo ole pelkkien kitkojen ongelma. Aikanaan 2010 tms faija parkkeerasi autonsa kaltevalle parkkikselle ja autolle palattuaan huomasi ettö auto oli liukunut naapuriauton kylkeä vasten, ei auttanut nastat.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Ei ole ilmeisesti kokemusta niistä kevään jäisistä sivuteistä, joihin alkuperäinen kirjoittaja varmaan viittasi. Se tilanne syntyy kun koko talven kovaksi tampattu lumipanssari alkaa sulamaan ja muttuu peilijääksi. Jäinen ja vetinen tavallisesti aika reippaasti sivuille kallistettu tie mäkineen on tekemätön paikka monelle kitkarenkaalle. Tätä keliä ei tosin jatku kuin tavallisesti viikon pari ja joitakin teitä jopa hiekoitetaan jolloin ongelmaa ei juurikaan ole.
Meidä kylätie ollu täs kunnosa jo toista viikkoa. 10km pätkä, tosi vittumaine ajaa yhtää millää renkailla ku pinta on mallia jäinen kananmuna. Tielinjalle jne on tehty valituksia, ei ole viel hiekkaa näkyny. Tosin eipä lanaaminen ole sen suositumpaa kelirikon aikaan.

Mut asutaankin lähes venäjän rajassa kiinni Korvessa kuusamon
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Voi prkl, olosuhteiden pakosta jouduin laittamaan alle nastat, jotkut Hankookin tekeleet kesältä 2019. Ilmeisesti noilla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, tai ainakin kohdeltu todella hyvin ja kaikki nastat tallella ja ei yhtään vääntynyttä, katkennutta tai juurikaan kulunutta nastaa löytynyt. Kulutuspintaa noilla on ~8mm, eli ajelis vaikka ja kuinka paljon, mutta se perkeleen meteli, huhhuh, varmaan hommattava radio-peltorit. Kokeilla täytyy, että miten noi talvikeleistä suoriutuu, kunhan ensin semmoset saadaan, mutta erittäin todennäköisesti KitKat alle kesken kauden.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
314
Voi prkl, olosuhteiden pakosta jouduin laittamaan alle nastat, jotkut Hankookin tekeleet kesältä 2019. Ilmeisesti noilla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, tai ainakin kohdeltu todella hyvin ja kaikki nastat tallella ja ei yhtään vääntynyttä, katkennutta tai juurikaan kulunutta nastaa löytynyt. Kulutuspintaa noilla on ~8mm, eli ajelis vaikka ja kuinka paljon, mutta se perkeleen meteli, huhhuh, varmaan hommattava radio-peltorit. Kokeilla täytyy, että miten noi talvikeleistä suoriutuu, kunhan ensin semmoset saadaan, mutta erittäin todennäköisesti KitKat alle kesken kauden.
Missä autossa on noin huono äänieristys että peltoreita tarvitsee?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Itelle pito menee kaiken muun edelle, sit tulee ajettavuus , sen jälkee vasta meteli.

Tähän toki huomiona et täällä missä asun on tiet paksun lumi ja jääkerroksen alla lähes koko talven. Ei asfaltti melu ole niin ongelma talvirenkailla.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Kitkoilla mennään. Tiet suolataan kuitenkin paljaaksi läpi talven. Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Taitaa olla entinen rengas, auto kun ostettiin niin kävin kyllä kaikki talvirenkaat läpi, mutta en mä nyt kokonaan tajunnut kulutuspintaa tarkistaa. Ajossa menee kyllä yllättävän nätisti, mutta kyllä sen tuntee ja kuulee...

20221104_180513.jpg

Sama rengas mutta pilalla oleva kohta
20221104_180454.jpg


Olleet ilmeisesti takana ja käsijarru päällä/jäätynyt ja vedetty nahkoineen perässä...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ainakin Fiestassa oli (mk1).
:)
Jos mennään syvälle viimevuosisadalle ja oikeasti arkikäytössä, niin ehkä haluaa renkaat jotka mahdollisimman turvalliset.
Lukkiutumattomat jarutkin yleisty vasta 90 luvulla (ilmeisesti pakollisuus vasta 2000 luvulla), ja niiden perään pikkuhiljaa luistonesto systeemit. Joka valoissa katsellen on yllättävän harvinainen ominaisuus nastakuskeilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
tässä teille väittämiä mistä kinata : vähiten polttoainetta kuluttaa nastarengas. -5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä kitka jossain siinä välissä 1 tie helsinski - turku 90 % sula ja kuiva vuoden 8760 tunnista
Joku linkki olisi kiva, niin saisi vähän käsitystä mistä luvut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
Ei se hirveästi auta mitä oman auton alla on kun muut raapii sitä tietä nastoilla. Alkaa pk-seudulla kehät ja muut pääväylät olla taas semmoisessa ikiravassa että hohhoijaa, autoa saisi pestä päivittäin.

On kyllä kumma miten tähän nastojen turhaan käyttöön ei saada mitään rotia vaikka valtion ja kuntien rahaa palaa satoja miljoonia vuosittain.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528

En tiedä oliko tätä testiä vielä linkattu, mielenkiintoisena kohtana tuo jäärata jossa ilmeisesti hieman karhea pinta, uudet kitkat jopa nopeammat kuin nastat :hmm: Hieman tätä ihmettelen, ainakin viimeksi kun jääradalla ajoin niin ei kitkoilla voinut sladissa vetää yhtä lujaa kuin nastoilla.

Peilijäällä sitten toki nastat pitää paremmin jarrutus ja kiihdytystestissä, tämä on päivänselvää.

Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.

Landella/mettässä nastat on ihan asialliset sieltä joulukuusta eteenpäin, niille jotka asuvat teiden varsilla joilla ei ole kunnon talvikunnossapitoa.

Olisi mielenkiintoista nähdä hieman nopeammasta vauhdista jarrutus, esim. 80km/h. Jatkuuko tuo noin 30% ero samana, vai muuttuuko se jompaan kumpaan suuntaan.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Renkaiden erot jäällä
Harvemmin sitä kuitenkaan jäällä ajellaan. Liukkaimmat kelit ovat sellaisia, joissa asfaltin pintaan on härmistynyt ohut jääkerros. Sellaiseen ei taida nasta juuri upota. Olisi kiva nähdä tuollaisia testejä erilaisilla, realistisilla, alustoilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom