Nasta -vai kitkarenkaat?

Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
Ei hajua mikä oli leima mutta uutena Vianorilta pari vuotta sitten ja uusinta mallia eli ei nuo nyt NIIN vanhat ole voineet olla.

Ja juu, oman auton mukana tuli "talvirenkaat". Nastoja ehkä kolmannes, pintaa osassa renkaista 4-5mm ja oli ainakin paria eri mallia renkaita. Noilla kuulema selvisi viime talven todella hyvin takavetoautolla jossa ei mitään ajoapuja tai edes tasauspyörästön lukkoa.
 
Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
Mutta hei, koska nastat, niin pitoa löytyy. 10-15vuotta vanhoilla Hakka 7 nastoilla ajavat arvioivat pidon äänen perusteella, eivät niinkään renkaan pidon perusteella.
Monesti kitkoilla lähtenyt valoista normaalisti ja vieressä joku Avensis tms. samalla vetotavalla varustettu auto jauhaa jäätä, vain ääni kuuluu mutta auto ei liikahda...
 
Luotan tähän enemmän kuin..

20221031_220633.jpg
 
Itse joudun jokapäivä ajamaan kotiin 50metriä pitkää jyrkkää jäistä mäkeä talvisin, niin siinä on nastat ylivoimaiset.
 
Itse joudun jokapäivä ajamaan kotiin 50metriä pitkää jyrkkää jäistä mäkeä talvisin, niin siinä on nastat ylivoimaiset.

Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä se mutka pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.
 
Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä sw pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.

Sama vika mulla, mutta mutka 90 astetta ja sitten sen jälkeen mäen puolivälissä vielä kevyen liikenteen väylä menee yli. CVC7 kitkoilla (molemmissa 2021 paistetut ja uudet autotkin) + etuvedoilla ollut välillä tuskaa xDriven + nastojen jälkeen. Ja on siitä menty takavetomersuillakin nastojen kera helposti. Nyt neliveto-Sportage tiluussa niin saa tulla nastoilla kun ei täällä jakseta aurata ja tuo mäki on aamuisin kitkojen vihu kun jää alla ja lumimössö päällä... Iso järvi vieressä ja rannikkoseudun jäiset tiet muutenkin niin perseestä se on kitkoilla ajaa vetisissä jääurissakin.
 
Saadaanhan se täälläkin banni toteutumaan kun oikein provotaan :)

Mutta se "talven eka" Länsiväylän Larun sillan jälkeinen peräänajo ei olisi toteutunut jos ois muistettu ne turvavälit.

Ihan sama vaikka ois vanteilla ajettu :)
 
Mutta se "talven eka" Länsiväylän Larun sillan jälkeinen peräänajo ei olisi toteutunut jos ois muistettu ne turvavälit.
Eritoten turvavälien puutetta korostaa se, että PKS väylät ovat olleet suolakylvyssä JO pari viikkoa ennen tuota peltipurkkijonoa.
 
Eritoten turvavälien puutetta korostaa se, että PKS väylät ovat olleet suolakylvyssä JO pari viikkoa ennen tuota peltipurkkijonoa.

Aha? No en ole tätä itse huomannut, ja miksipä ne siellä "suolakylvyssä" sillalla olisivat toisiinsa törmäilleet?
Eli veikkaan, että olet ehkä erehtynyt tässä asiassa. Tai kärjistit asiaasi?
 
Aha? No en ole tätä itse huomannut, ja miksipä ne siellä "suolakylvyssä" sillalla olisivat toisiinsa törmäilleet?
Eli veikkaan, että olet ehkä erehtynyt tässä asiassa. Tai kärjistit asiaasi?
Tulee pestyä autoa keskivertokuskia useammin, jolloin jo 10 km matkalla näen kuinka mustassa autossa on suolakalvo päällä.
Eli en kärjistä. Ihan empiiristä faktaa.

Edit: suola toimii vain tietyissä olosuhteissa, se että oliko se paska tehokkaimmillaan tuolloin, siitä olemme varmasti samaa mieltä, että ei ollut. Tämä on silti metaa. Yhtä kaikki, turvavälien puute aiheutti peräänajot.

Edit: @NotaR siellä pitäs olla kuskeilla järkeä pitää turvavälejä. Nastat vs kitkat, tarpeen mukaan. Itse ajelen kitkoilla, koska sopivat tähän veteläSuomen rannikolle oikein hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yksi selkeimmistä syistä ajaa nastoilla. Lähipiiristä yksi asuu 70 asteen mutkalla varustetussa jyrkän rinteen tien päässä. Se mutka sattuu olemaan justiinsa tien alussa, joten ylöspäin mennessä se mutka pudottaa jäisimmillä keleillä vauhtia "juuri sopivasti". Jep, siitä pääsee kitkoillakin, mutta vaatii mielestäni liiallista riskinottoa. Riskinä se, että jos joku tulee sieltä 1 kaistaiselta pätkältä vastaan... Sitten loppuu tila ja aika kummaltakin, jos on ottanut alhaalta vauhtia.
Pari lapiollista hiekkaa mutkaan ja ongelma on ratkaistu, on toki liian helppoa, parempi rouhia teitä nastolla puoli vuotta niin hyvä tulee...
 
Pari lapiollista hiekkaa mutkaan ja ongelma on ratkaistu, on toki liian helppoa, parempi rouhia teitä nastolla puoli vuotta niin hyvä tulee...
Tämän ratkaisun ongelma on, että yhteisellä tiellä sen hiekan levitys ei ole kenenkään vastuulla ja jo kaksi ajoa edestakaisin vie hiekat raideleveyden renkaiden kulkemalta osalta. Lopen hiekka on siellä jyrkän juurella, eikä auta, kun auto valuu rinteessä jarrut lukossa vähimmän kitkavastuksen määräämään suuntaan.
Elikkä kyllä, parempi rouhia nastoilla.
 
Tilattiin juuri uusi auto ja taas kerran kysyin vaimolta että nastat vai kitkat talvinakeiksi. Edelleen nastat koska pitää päästä pikkukylästä 10km metsään jossa parit mäet jossa anoppila. On nuo kapeat pikkutiet kyllä kevät talvella paskoja, en välttämättä itsekkään jaksaisi lähteä ilman nastoja kokeilemaan vaikka neliveto on ollut aina.
 
Tilattiin juuri uusi auto ja taas kerran kysyin vaimolta että nastat vai kitkat talvinakeiksi. Edelleen nastat koska pitää päästä pikkukylästä 10km metsään jossa parit mäet jossa anoppila. On nuo kapeat pikkutiet kyllä kevät talvella paskoja, en välttämättä itsekkään jaksaisi lähteä ilman nastoja kokeilemaan vaikka neliveto on ollut aina.
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
 
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.

Varmaan tämä hankalaa edes kuvitella, kun itse jo kasarilla ajellut eka kertaa, ei ollut tällaisia teitä / tienpitoa / autokalustoa.
Oli aika erilaista, monella tavalla- jopa hyvällä.


Tulee pestyä autoa keskivertokuskia useammin, jolloin jo 10 km matkalla näen kuinka mustassa autossa on suolakalvo päällä.
Eli en kärjistä. Ihan empiiristä faktaa.

Edit: suola toimii vain tietyissä olosuhteissa, se että oliko se paska tehokkaimmillaan tuolloin, siitä olemme varmasti samaa mieltä, että ei ollut. Tämä on silti metaa. Yhtä kaikki, turvavälien puute aiheutti peräänajot.

Eli olet sitä mieltä, että Kehä III:n tai jopa I:n sisällä pitää olla nastat jotta...?
Ihan empiirisen faktan nimissä minäkin...
 
Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
Samaa mieltä.
Puutteellisella kokemuksellani tavis kuski pärjää modernilla autolla tuoreilla laatukitkoilla paremmin kun vanhalla autolla ei priimoilla nastoilla, usein paremmin kun vanhalla autolla laatunastoilla.

Mutta en silti ymmärrä sitä perustelua että kitkat ostetaan sen takia että hyvillä pärjää siinä kuin huonoilla nastoilla. Miksi ihmeessä perustella vähemmän turvallista valintaa sillä että huonompiakin yhdistelmiä on.

Kitkoilla on ihan oikeitakin perusteluita, helpoin on se että ne voi vaihtaa hyvissä ajoin ja niillä voi ajaa keväällä pidempään, jos oikeasti vaihtaa ajoissa, niin laiskalle ne voi olla turvallisempia, jos sen ansiosta ekojen lumien riksi laskee niin paljon että voittaa sen muun kauden korkeamman riskin.

Ne jotka asuu vilkkaan tien varrella, niin heidän kannalta ehkä vähemmän ikkunan pesua, mutta kuinka moni pesee ikkunoita pitkin talvea. jos raitisilma venttiili pelkät reijät, niin ehkä vähän vähemmän sisäpölyä. Mutta silloin pitää saada muut käyttään kitkoja.

Katukunnossapito yksikkö ajattelee teidenkulumaa, siinä syys miksi kitkat. Jos joku mainitsee urat, niin nasta kuski varmaan sanoo että hän osaa ajaa urien vieressä (vertaa perustelua ennakoiva ajo kitkoilla).

Terveys ja ilmastovaikutukset, no polttiskuski tuskin niistä jauhaa ja patterikuski voi sitten kaivaa haluamansa tutkimukset valinnan mukaan (kitkoista lähtevät hiukkaset, nastojen tienpintaa syövä -> pöly, hiekka pöly jne.)

Sitten tuohon turvallisuuteen, niin kitkoja myyvä voi vielä kaivaa sen julkaisun missä kerrotaan kitka vs nasta kuskin onnettomuuksista... kitkojen eduksi.

Edit:
Oli mitkä oli, niin tärkeintä että ne vaihtaa alla ajoissa.

Joku voi perustella rapinalla mikä kuuluu ikkuna-auki ajaessa, tosin talvella se ei ole kovin suosittu harrastus.

Edit,Jos olisin rengaskauppias etelässä niin tyrkyttäisin kitkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä juttu huomata, miten tämä nastat / kitkat kiihottaa tunteita.
Voi jos samanlainen into olisi "Vedänkö punaisia vai vihreitä päin yöaikaan" -jne.
 
Tämän ratkaisun ongelma on, että yhteisellä tiellä sen hiekan levitys ei ole kenenkään vastuulla ja jo kaksi ajoa edestakaisin vie hiekat raideleveyden renkaiden kulkemalta osalta. Lopen hiekka on siellä jyrkän juurella, eikä auta, kun auto valuu rinteessä jarrut lukossa vähimmän kitkavastuksen määräämään suuntaan.
Elikkä kyllä, parempi rouhia nastoilla.
Ei kai sen hiekan levityksen tarvitse olla kenenkään vastuulla, se laittaa joka kokee tarpeelliseksi?
Itse laittaisin mieluummin parina päivänä vuodesta hiekkaa mutkaan kun kuuntelisin koko talven nastojen ropinaa?
Mutta tyyli on vapaa...
Terveisin: Itä-Suomessa jo 15 vuotta kitkoilla vaikka mökki on mäen alla...
 
Ei ole ilmeisesti kokemusta niistä kevään jäisistä sivuteistä, joihin alkuperäinen kirjoittaja varmaan viittasi. Se tilanne syntyy kun koko talven kovaksi tampattu lumipanssari alkaa sulamaan ja muttuu peilijääksi. Jäinen ja vetinen tavallisesti aika reippaasti sivuille kallistettu tie mäkineen on tekemätön paikka monelle kitkarenkaalle. Tätä keliä ei tosin jatku kuin tavallisesti viikon pari ja joitakin teitä jopa hiekoitetaan jolloin ongelmaa ei juurikaan ole.
Juurikin tuosta on kokemusta. Tosin omalla kohdalla olen pystynyt vauhdilla kompensoimaan tuon etten valu ojaan tai jää jumiin. Tämä toki edellyttää tarpeeksi hyvää näkyvyyttä eteenpäin mutta talvisin pääosalla teistä on tarpeeksi hyvä näkyvyys kun puissa ei ole lehtiä. Kerran olen kitkat alla tehnyt sen virheen että pysähdyin yhdellä pienellä Sipoon peilijäässä olevalla takatiellä (niitä pieniä helvetin mutkikkaita hiekkateitä) kaltevaan kohtaan. Pysäytin auton ja auto alkoi valumaan ojaa kohti sivuttain. Onneksi pysähtyi tai olisi ollut siellä ojan pohjalla. Vaan eipä tuo ole pelkkien kitkojen ongelma. Aikanaan 2010 tms faija parkkeerasi autonsa kaltevalle parkkikselle ja autolle palattuaan huomasi ettö auto oli liukunut naapuriauton kylkeä vasten, ei auttanut nastat.
 
Ei ole ilmeisesti kokemusta niistä kevään jäisistä sivuteistä, joihin alkuperäinen kirjoittaja varmaan viittasi. Se tilanne syntyy kun koko talven kovaksi tampattu lumipanssari alkaa sulamaan ja muttuu peilijääksi. Jäinen ja vetinen tavallisesti aika reippaasti sivuille kallistettu tie mäkineen on tekemätön paikka monelle kitkarenkaalle. Tätä keliä ei tosin jatku kuin tavallisesti viikon pari ja joitakin teitä jopa hiekoitetaan jolloin ongelmaa ei juurikaan ole.

Meidä kylätie ollu täs kunnosa jo toista viikkoa. 10km pätkä, tosi vittumaine ajaa yhtää millää renkailla ku pinta on mallia jäinen kananmuna. Tielinjalle jne on tehty valituksia, ei ole viel hiekkaa näkyny. Tosin eipä lanaaminen ole sen suositumpaa kelirikon aikaan.

Mut asutaankin lähes venäjän rajassa kiinni Korvessa kuusamon
 
Voi prkl, olosuhteiden pakosta jouduin laittamaan alle nastat, jotkut Hankookin tekeleet kesältä 2019. Ilmeisesti noilla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, tai ainakin kohdeltu todella hyvin ja kaikki nastat tallella ja ei yhtään vääntynyttä, katkennutta tai juurikaan kulunutta nastaa löytynyt. Kulutuspintaa noilla on ~8mm, eli ajelis vaikka ja kuinka paljon, mutta se perkeleen meteli, huhhuh, varmaan hommattava radio-peltorit. Kokeilla täytyy, että miten noi talvikeleistä suoriutuu, kunhan ensin semmoset saadaan, mutta erittäin todennäköisesti KitKat alle kesken kauden.
 
Voi prkl, olosuhteiden pakosta jouduin laittamaan alle nastat, jotkut Hankookin tekeleet kesältä 2019. Ilmeisesti noilla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, tai ainakin kohdeltu todella hyvin ja kaikki nastat tallella ja ei yhtään vääntynyttä, katkennutta tai juurikaan kulunutta nastaa löytynyt. Kulutuspintaa noilla on ~8mm, eli ajelis vaikka ja kuinka paljon, mutta se perkeleen meteli, huhhuh, varmaan hommattava radio-peltorit. Kokeilla täytyy, että miten noi talvikeleistä suoriutuu, kunhan ensin semmoset saadaan, mutta erittäin todennäköisesti KitKat alle kesken kauden.
Missä autossa on noin huono äänieristys että peltoreita tarvitsee?
 
Itelle pito menee kaiken muun edelle, sit tulee ajettavuus , sen jälkee vasta meteli.

Tähän toki huomiona et täällä missä asun on tiet paksun lumi ja jääkerroksen alla lähes koko talven. Ei asfaltti melu ole niin ongelma talvirenkailla.
 
Kitkoilla mennään. Tiet suolataan kuitenkin paljaaksi läpi talven. Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
 
Taitaa olla entinen rengas, auto kun ostettiin niin kävin kyllä kaikki talvirenkaat läpi, mutta en mä nyt kokonaan tajunnut kulutuspintaa tarkistaa. Ajossa menee kyllä yllättävän nätisti, mutta kyllä sen tuntee ja kuulee...

20221104_180513.jpg

Sama rengas mutta pilalla oleva kohta
20221104_180454.jpg


Olleet ilmeisesti takana ja käsijarru päällä/jäätynyt ja vedetty nahkoineen perässä...
 
Ainakin Fiestassa oli (mk1).
:-)
Jos mennään syvälle viimevuosisadalle ja oikeasti arkikäytössä, niin ehkä haluaa renkaat jotka mahdollisimman turvalliset.
Lukkiutumattomat jarutkin yleisty vasta 90 luvulla (ilmeisesti pakollisuus vasta 2000 luvulla), ja niiden perään pikkuhiljaa luistonesto systeemit. Joka valoissa katsellen on yllättävän harvinainen ominaisuus nastakuskeilla.
 
tässä teille väittämiä mistä kinata : vähiten polttoainetta kuluttaa nastarengas. -5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä kitka jossain siinä välissä 1 tie helsinski - turku 90 % sula ja kuiva vuoden 8760 tunnista
Joku linkki olisi kiva, niin saisi vähän käsitystä mistä luvut.
 
Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
Ei se hirveästi auta mitä oman auton alla on kun muut raapii sitä tietä nastoilla. Alkaa pk-seudulla kehät ja muut pääväylät olla taas semmoisessa ikiravassa että hohhoijaa, autoa saisi pestä päivittäin.

On kyllä kumma miten tähän nastojen turhaan käyttöön ei saada mitään rotia vaikka valtion ja kuntien rahaa palaa satoja miljoonia vuosittain.
 

En tiedä oliko tätä testiä vielä linkattu, mielenkiintoisena kohtana tuo jäärata jossa ilmeisesti hieman karhea pinta, uudet kitkat jopa nopeammat kuin nastat :hmm: Hieman tätä ihmettelen, ainakin viimeksi kun jääradalla ajoin niin ei kitkoilla voinut sladissa vetää yhtä lujaa kuin nastoilla.

Peilijäällä sitten toki nastat pitää paremmin jarrutus ja kiihdytystestissä, tämä on päivänselvää.

Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.

Landella/mettässä nastat on ihan asialliset sieltä joulukuusta eteenpäin, niille jotka asuvat teiden varsilla joilla ei ole kunnon talvikunnossapitoa.

Olisi mielenkiintoista nähdä hieman nopeammasta vauhdista jarrutus, esim. 80km/h. Jatkuuko tuo noin 30% ero samana, vai muuttuuko se jompaan kumpaan suuntaan.
 
Renkaiden erot jäällä
Harvemmin sitä kuitenkaan jäällä ajellaan. Liukkaimmat kelit ovat sellaisia, joissa asfaltin pintaan on härmistynyt ohut jääkerros. Sellaiseen ei taida nasta juuri upota. Olisi kiva nähdä tuollaisia testejä erilaisilla, realistisilla, alustoilla.
 
Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.
En kannata rajoittamista, vaan lähtisin siitä että kannustetaan kitkojen käyttöä ja niissä käytöissä joissa se on kelvollinen valinta.
Rengas ja autoliikkeillä vaikutus voimaa, markkinointia kannattaa tukeakkin.

PK seudulla yritys mukaanlukien työsuhdeautot, ne jotka pitää alla hyväkuntoisia renkaita ja noissa yksi etu se että renkaanvaihdot voi ajoittaa ruuhkan ulkopuolelle.

Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
 
Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
Tämähän ei oikein toimisi, kun autot liikkuvaa sorttia. Vaikka auton osoite Helsingissä, niin auto saattaa olla Kemijärvellä tai Muoniossa.

Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
 
Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
ns vakaumuksen takia nastoja käyttävät ei ehkä nyt mahdoton este, tiedolla ja koeajolla, enemmän se on sitä tottumusta ja kokeilun puutetta. (uusia) Kitkoja kokeilleet usein niissä myös pysyy. jos ne sopii.

Ne kitkat täytyisi saada heille joille se sopii. Turvallisuus kuitenkin edellä, ja kitkojen turvallisuutta lisää se että on nastojakin liikenteessä (ainakin niin väitetty).

Siis ajatus se että modernit autot, niissä kitkoista vähiten haittaa (*, ja niillä myös ajetaan paljon.


(*
Hyvä luistonesto järjestelmät, ehkä myös nelivetoja joukossa.

Noihin kitkoihin voisi kannustaa vaikka ihan veroja tiputtamalla jos moiset ostaa.
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
 
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
Pikkuhiljaa. Itse varmaan ostaisin nastoja koska rouvan pitää maalla käydä jne. mutta useampi valitsisi ne kitkat jos ne olisivat selkeästi halvempia vrt. nastat.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
No joo, eli joku ALV palautus systeemi, verovirkamies tekee saman hintaeron lisäämällä nastoille valmisteveron.

Mitäs firmoille, eli pitäs olla ALV vastaavan summan verran jotain suoraa tukea, ja sitten joku max raja.

Ehkä olen lapsellinen, mutta uskon siihen että kitkat niille joille sopii ja että ne tietoa ja usko niiden toimivuuteen.

En kannata sitä että suoranaisesti verotuetaan epäturvallista valintaa ja rangaista turvallista valintaa.
 
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
 
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
 
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
 
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
 
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.

Tollasta tietä jos joutuu ajamaan jatkuvasti niin kannattanee ostaa nastat.
Tosin kyllä noita jäisiä metsäteitä on tullut ajettua kitkoillakin, mutta eihän se hauskaa ole. Tai ei se koskaan ole, mutta antaahan ne nastat lisää pitoa siihen touhuun. Noi suomalaiset pikkutiet on kyllä välillä uskomattomia kun kurvi saattaa viettää ulospäin aika rankastikin niin siinä saa aika kieli keskellä suuta mennä jäisellä kelillä ettei auto luistele pöpelikön puolelle oli alla mitkä renkaat tahansa :rolleyes:

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.

Yllättävän hyvin muuten pärjää moderneilla kitkarenkaillakin, 20 vuotta tässä on tullut autoa ajettua ja viime talveksi pistin ensimmäistä kertaa kitkat alle ja yllätyin kyllä positiivisesti. Joka paikkaan niillä pääsi mihin tarvitsikin päästä, ja pois myös. Tietysti niiden heikkoudet kannattaa myös tunnistaa ja muokata etenemistä sen mukaan, jos pinta on peilijäässä niin kannattaa ajella vähän rauhallisemmin ja ennakoida enemmän jne... Jos asuisin vielä samassa paikassa kuin vuosikymmen sitten niin tuskin olisin kitkoja hankkinut kun joka päivä pitää kotiin mennessä ajaa ensin jyrkkä mäki ylös ja sitä kääntyä yli 90 asteen tiukka mutka pihaliittymään joka on vielä jyrkempi kuin aikaisempi mäki. Tehtävissä joo, mutta sen verran helpompaa liukkaalla nastojen kanssa että varmaan olis tullut sen takia pidettyä nastat autossa. Nykyisellään taas kun suurin osa ajosta on "ihan perus tietä" niin kitkoilla pärjää kivutta, ne kerrat kun joutuu tunkemaan autonsa johonkin ikävämpään paikkaan niin siihen voi sitten käyttää enemmän energiaa ja aikaa.

Kaupungin liukkaissa ajellessa omalla mutulla autollakin on väliä kuinka sujuvaa ajaminen on, itsellä kun on automaattivaihteinen auto niin pehmeä liikkeellelähtö on todella helppoa, toisin kuin manuaaleilla joiden kanssa rauhallinen lähtö liukkaalla pinnalla vaati aika paljonkin keskittymistä eikä näytä ruopimisen määrän perusteella isolta osalta ihmisiä onnistuvan yrittämälläkään.
 
Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä.
Jos vaihdetaan ajokortillisiin jotka ajavat autolla säällä kuin säällä, niin tilanne kääntyy päälaelleen.

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.
Jos mennään sinne väestölliseen keskipisteeseen, eli jonnekkin Hämeenlinnan tasalle, niin talveakkin pukkaa, jos ei ihan joka talvi, niin usein kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 596
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom