Ei nuo loppujen lopuksi niin pahoja ole jos on aurattu edes jossain vaiheessa (eli ei jää pohjasta kiinni tai "leiju" lumen päällä. Ihan nätisti vajaavetoisellakin pääsi talvella mökille kitkat alla. Tosin se on sanottava että kyseisessä autossa oli tasauspyörästön lukko joka auttoi jonkin verran. Nuo nykykitkat ovat oikeasti todella kovia kunhan ei ole poljettu sileiksi asfaltilla. Autokoulussakin aikanaan kun kitkat alkoivat lyödä läpi tuli ajettua jääradalla kitkoilla ja tehtyä mäkistartteja puhtaalla jäällä ja oikein hyvin lähti autolla missä ei ollut luistonestoa tms kunhan vaan malttoi käyttää kytkintä ja kaasua harkiten.
Samaa mieltä.
Puutteellisella kokemuksellani tavis kuski pärjää modernilla autolla tuoreilla laatukitkoilla paremmin kun vanhalla autolla ei priimoilla nastoilla, usein paremmin kun vanhalla autolla laatunastoilla.
Mutta en silti ymmärrä sitä perustelua että kitkat ostetaan sen takia että hyvillä pärjää siinä kuin huonoilla nastoilla. Miksi ihmeessä perustella vähemmän turvallista valintaa sillä että huonompiakin yhdistelmiä on.
Kitkoilla on ihan oikeitakin perusteluita, helpoin on se että ne voi vaihtaa hyvissä ajoin ja niillä voi ajaa keväällä pidempään, jos oikeasti vaihtaa ajoissa, niin laiskalle ne voi olla turvallisempia, jos sen ansiosta ekojen lumien riksi laskee niin paljon että voittaa sen muun kauden korkeamman riskin.
Ne jotka asuu vilkkaan tien varrella, niin heidän kannalta ehkä vähemmän ikkunan pesua, mutta kuinka moni pesee ikkunoita pitkin talvea. jos raitisilma venttiili pelkät reijät, niin ehkä vähän vähemmän sisäpölyä. Mutta silloin pitää saada muut käyttään kitkoja.
Katukunnossapito yksikkö ajattelee teidenkulumaa, siinä syys miksi kitkat. Jos joku mainitsee urat, niin nasta kuski varmaan sanoo että hän osaa ajaa urien vieressä (vertaa perustelua ennakoiva ajo kitkoilla).
Terveys ja ilmastovaikutukset, no polttiskuski tuskin niistä jauhaa ja patterikuski voi sitten kaivaa haluamansa tutkimukset valinnan mukaan (kitkoista lähtevät hiukkaset, nastojen tienpintaa syövä -> pöly, hiekka pöly jne.)
Sitten tuohon turvallisuuteen, niin kitkoja myyvä voi vielä kaivaa sen julkaisun missä kerrotaan kitka vs nasta kuskin onnettomuuksista... kitkojen eduksi.
Edit:
Oli mitkä oli, niin tärkeintä että ne vaihtaa alla ajoissa.
Joku voi perustella rapinalla mikä kuuluu ikkuna-auki ajaessa, tosin talvella se ei ole kovin suosittu harrastus.
Edit,Jos olisin rengaskauppias etelässä niin tyrkyttäisin kitkoja.