Nasta -vai kitkarenkaat?

Sanotaanko niin, että nastoja on täysin ok käyttää esim. harvaan asutulla maaseudulla. Siellä kelit ovat välillä oikeasti haastavat, koska teitä ei hoideta. Lisäksi nastoista ei ole käytännössä haittaa harvaan asutuilla ja liikennöidyillä seuduilla. Nastat pitäisi saada pois erityisesti kaupungeista ja sellaislta teiltä, joita käytetään rankasti ja kuluminen on suurta.
 
Ei näemmä auttanut vaikka Heslsingissä porukalla on jo nastat alla. Ilmeisesti ratkaisu on palauttaa turvavälit kunniaan myös siellä kehäteillä.
Suurimmalla osalla on kyllä vielä kesärenkaat. Toki turvavälit se pääsyy näihin aina.
 
Kyllä noita perseessäajelijoita on taas ollut syksyn ekoilla liukkailla meidänkin suunnalla huolestuttavan paljon.
 
Nyt saatiin hieno esimerki keskikaiteen/fyysisesti erotetun kaistan kiistattomista eduista ympäristössä, jossa kitkarengasta keskimääräistä enemmän esiintyy.

Pitäisiköhän
a) Kieltää nastarenkaat
vai
b) rakentaa enemmän keskikaiteellisia tieosuuksia ohituspaikkoineen ainakin yksi numeroisille tieosuuksille?

Jälkimmäisestä on kyllä monen hallituksen aikana kertynyt monta miljoonaa suunnitelmaa, mutta koska maksavat/ovat tulonsiirtoa yksityisautoilijalle, niin niitä ei ole viety käytännöntoteutuksen asteelle.
 
Ehkä. Mutta totuushan on se että jos pelkillä kitkoilla porukat ajaa ainakin täällä missä on vielä joskus oikeaa talveakin niin liikenne ympyrät killottuvat kitkoilla melkoisiksi peileiksi. Toki pitäisi auraus/hiekotus/suolaus muuttaa siten että huomioitaisiin kitkojen ominaisuudet. Itse olen sitä mieltä että oma ajotyyli on kitkoilla huomattavasti maltillisempi ja ennakoivampi vs. nastarengas. Kaisan kaljamoilla kitkoilla ajaessa on pakko miettiä ja ennakoida kun taas nastoilla voi vedellä ihan huoletta. Toki molempien renkaiden täytyy olla ns. kunnossa jotta ne toimii. Hyviä vaihtoehtoja molemmat ja tottumiskysymys lähinnä.

Onko tälle väitteelle jotain lähdettä? Yhtälailla ne nastarenkaatkin kiillotttavat risteyksiä ja liikenneympyröitä liukkaiksi vaikka nastat sinne näennäistä raapimisjälkeä tekisivätkin.

Ja kun reipas enemmistö kuitenkin survoo myös esimerkin liikenneympyrää nastarenkailla, niin kitkojen vaikutus tien pinnan liukkauteen lienee olematonta.
 
Ainakin täällä Oulun korkeudella on paljon tilanteita joissa kitkoilla ei vain tule toimeen, siksi aina nastat. Edellisessä autossa oli hyvät kitkat alla kun ostin ja mietin ajavani ne loppuun, mutta niin vain jo eka talvena oli vaihdettava ne nastoihin.
 
Ainakin täällä Oulun korkeudella on paljon tilanteita joissa kitkoilla ei vain tule toimeen, siksi aina nastat. Edellisessä autossa oli hyvät kitkat alla kun ostin ja mietin ajavani ne loppuun, mutta niin vain jo eka talvena oli vaihdettava ne nastoihin.
Minulla on kyllä ajoavuttomassa takaveto-volvossa kitkat Oulussa. On kyllä nastatkin joita käytän kun moottoritiellä alkaa olla edes vähän lunta/jäätä. Mikä on suolahiekan kylvämisen takia ikävän niukkaa.
Pahimmat kelit kitkoille on yleensä alkutalven lumimyssäkässä ja sen alla jääpinta. Onneksi pelasin Xboxilla Forzaa ratin kanssa aiemmin. Kyllä se kieltämättä vaatii että osaa esim. oikaista sladin.
Jos lämpö on yli -4c, kitkojen pito on yllättävän hyvä, jää on silloin jotenkin kostean-nihkeää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: a-p
Itse olen ratkaissut tämän kiistan näin: Syksyllä about syyskuun lopulla vaihdan alle kitkat ja sydäntalvella kelien mukaan vaihdan alle nastat. Keväällä taas sitten järjestys vaihtuu kelien mukaan myös mutta kitkat vaihdan huhtikuussa kesärenkaisiin jos tiestö antaa mahdollisuuden siihen. Eli 3 settiä renkaita ja rengashotelli hoitaa homman. Ei jaksa vääntää nakkeja enää itse:)
Ajatko jotenkin poikkeuksellisen paljon?

Mulla on ihan perinteisellä kahden rengassetin tekniikallakin jo ongelma se että talvirenkaat ei kulu riittävän nopeasti, vaan niillä tulee aina ajettua ainakin yksi talvi liian kovana, ennen kuin myöntää että nää on ihan paskat vaikka pintaa onkin.
 
Minulla on kyllä ajoavuttomassa takaveto-volvossa kitkat Oulussa. On kyllä nastatkin joita käytän kun moottoritiellä alkaa olla edes vähän lunta/jäätä. Mikä on suolahiekan kylvämisen takia ikävän niukkaa.
Pahimmat kelit kitkoille on yleensä alkutalven lumimyssäkässä ja sen alla jääpinta. Onneksi pelasin Xboxilla Forzaa ratin kanssa aiemmin. Kyllä se kieltämättä vaatii että osaa esim. oikaista sladin.
Jos lämpö on yli -4c, kitkojen pito on yllättävän hyvä, jää on silloin jotenkin kostean-nihkeää.
Tässähän se tulikin tiivistettynä, tietyissä olosuhteissa kitkojen kanssa tulee hyvin toimeen toimien joskus jopa paremmin kuin nastat, mutta nastat toimii olosuhteista riippumatta. Ehkä itsekin tottuisin kitkoihin, tai niiden pakottamaan rauhallisempaan ja ennakoivampaan ajotyyliin, mutta nastat palvelee omaa nykyistä ajotyyliä ja etenkin lokaatiota paremmin.
 
Jos ei kitkarenkailla pärjää hoidetulla tieverkolla on ajotaidossa ja ajotyylissä parantamisen varaa.
No ehkä tällä seudulle tieverkoston hoitamisessa olisi enemmän parannettavaa. Mutta eipä ne aina ole kelin muuttuessa paikalla, joten usein ajettava hoitamatonta tietä.
 
Jos ajelee eteläistä Helsinkiä idästä länteen valinta on kitkat, koska Lönnrotinkadulle tuli nastakielto. Sakot saa melko varmasti talven mittaan, jos ajelee nastoilla siitä päivittäin, eiköhän siihen joku ratsia isketä ainakin näytösluonteisesti.
Böndeille tarkennuksena, että Lönnrotinkatu on se läpiajokatu, joka lähtee Stockmannilta kohti Länsisatamaa.

Mutta ei tämän pitäisi mitään ylitsepääsemätöntä aiheuttaa nastailijoille, katu kun on helppo kiertää hieman pohjoisempaa vaikka kielto tulisikin yllätyksenä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Jos ajelee eteläistä Helsinkiä idästä länteen valinta on kitkat, koska Lönnrotinkadulle tuli nastakielto. Sakot saa melko varmasti talven mittaan, jos ajelee nastoilla siitä päivittäin, eiköhän siihen joku ratsia isketä ainakin näytösluonteisesti.
Böndeille tarkennuksena, että Lönnrotinkatu on se läpiajokatu, joka lähtee Stockmannilta kohti Länsisatamaa.

Mutta ei tämän pitäisi mitään ylitsepääsemätöntä aiheuttaa nastailijoille, katu kun on helppo kiertää hieman pohjoisempaa vaikka kielto tulisikin yllätyksenä.
Tosta Lönkan nastakiellosta jäin aiemmin miettimään, että jos tarkoituksena on vähentää nastojen tuottamaa haittaa, niin nythän nastalliset joutuu rouhien ajella vähän pidemmän matkan kiertääkseen Lönnrotinkadun. Ainakin mikäli kiellon tajuaa turhan myöhään.

Tosin jos tarkoituksena on vaan vähentää niiden käyttöä jollain tietyllä tiiviimmin asutulla alueella, niin ehkä sitten niin. Tai ylipäätään saada ihmiset vaihtamaan kitkoihin.
 
Mielestäni se on vähän outo kielto, koska lännestä itään johtavalle Uudenmaankadulle vastaavaa kieltoa ei ole laitettu. Samanlaisia rännejä kumpikin.

Mutta taustalla taitaa olla politiikka tai joku linjamuutos. Nythän monien teiden varsilla on Helsingin "valitse kitkat" kampanjan julisteita Kitkarengaskampanja | (hel.fi)
 
Hätäisimmät ropistelevat jo nastoilla myös Itä-Suomessa (parina aamuna kuiva pakkaskeli) ja johan alkaa tapahtua.
Viikon päähän luvattu +10 ja vettä.
Nyt auto rapaantuu heti kun ajat märällä asfaltilla, kesällä samaa ilmiötä ei tapahdu. En keksi mitään muuta syytä tälle kuin nastojen jauhama asfaltti... ympäristö ja tiet kiittää.
 
Hätäisimmät ropistelevat jo nastoilla myös Itä-Suomessa (parina aamuna kuiva pakkaskeli) ja johan alkaa tapahtua.
Viikon päähän luvattu +10 ja vettä.
Nyt auto rapaantuu heti kun ajat märällä asfaltilla, kesällä samaa ilmiötä ei tapahdu. En keksi mitään muuta syytä tälle kuin nastojen jauhama asfaltti... ympäristö ja tiet kiittää.
No meilläpäin täällä itäisessä Suomessa oli parina aamuna märkä pakkaskeli. Eli teiden pintaan oli yön mittaan tiivistynyt järvistä kosteutta ja aamulla -3. Ja toisaalta renkaat kun on rengashotellissa ja firma hoitaa vaihdot niin johonkin kohtaan se aika nyt vaan on varattava. Itsellä oli tänään.
 
No meilläpäin täällä itäisessä Suomessa oli parina aamuna märkä pakkaskeli. Eli teiden pintaan oli yön mittaan tiivistynyt järvistä kosteutta ja aamulla -3. Ja toisaalta renkaat kun on rengashotellissa ja firma hoitaa vaihdot niin johonkin kohtaan se aika nyt vaan on varattava. Itsellä oli tänään.
Jep, ymmärrän.
Tällä viikolla olen ajanut pari kertaa Pielisen ympäri, kosteutta/kuuraa oli vain puiden latvoissa, tie aivan kuiva ja ei missään kohtaa liukas/jäässä. (yhden yön pakkanen ei jäädytä tien pintoja kun edellisen viikon lämpötila oli lähempänä 10 astetta).
Aika renkaiden vaihtoon on toki hyvä varata ennemmin kuin myöhemmin, jos firman autoissa olisi kitkat niin voisin vaihdattaa ne jo syyskuussa...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään työpaikan parkkihallissa ropisi oikein ihanasti Varsinais-Suomessa nastat. Hauskinta vielä, että alla neliveto Kodiaq ja nastat. Oikeasti ihmiset...
 
Tosta Lönkan nastakiellosta jäin aiemmin miettimään, että jos tarkoituksena on vähentää nastojen tuottamaa haittaa, niin nythän nastalliset joutuu rouhien ajella vähän pidemmän matkan kiertääkseen Lönnrotinkadun. Ainakin mikäli kiellon tajuaa turhan myöhään.

Tosin jos tarkoituksena on vaan vähentää niiden käyttöä jollain tietyllä tiiviimmin asutulla alueella, niin ehkä sitten niin. Tai ylipäätään saada ihmiset vaihtamaan kitkoihin.
Tarkoituksena on kokeilla ja mitata. Siihen riittää tuo yksi pätkä.
 
Tänään työpaikan parkkihallissa ropisi oikein ihanasti Varsinais-Suomessa nastat. Hauskinta vielä, että alla neliveto Kodiaq ja nastat. Oikeasti ihmiset...

Enemmän minua vituttaisi kuunnella, kun joku työpaikan kahvihuoneen Vatanen karauttaa kesärenkaat alla takapuskuriini myöhäissyksyn aamupakkasten yllättäessä epäautollaan voimafantasioivan toimistotyöläisen.
 
Uudessa TM:n vertailussa peräti kolme nastarengasmallia oli kitkarenkaita heikommin suoriutuneita. Erot olivat pieniä. Surkein nastarengas ei pärjännyt osassa testeistä edes keski-euroopan kitkoille.
katso liitettä 980430
Hieman tarkoitushakuisesti tiivistetty. TM:n talvirengastestin tulokset:
1666767773219.png


Paras kitkarengas siis voitti kolme paskinta nastarengasta. Toiseksi paras kitka voitti oikein kaksi nastarengasta, ja niistäkin toinen oli niin huono, ettei saanut yhtään tähteä. Kolmanneksi paras kitka sai saman yleisarvosanan kuin paskin ylipäätään tähden ansainnut nastarengas.

Jos painotetaan vain ajettavuutta ja turvallisuutta, eli poistetaan taloudellisuus ja mukavuus pisteistä, parhaankin kitkarenkaan pisteet putoavat 7,5:een ja kolmanneksi huonoimman nastan pisteet taas nousevat 8,3:een, eli markkinoiden parhaat kitkat ovat muiden tielläliikkujien kannalta vien hieman paremmat kuin paskimmat mahdolliset nastarenkaat.
 
Enemmän minua vituttaisi kuunnella, kun joku työpaikan kahvihuoneen Vatanen karauttaa kesärenkaat alla takapuskuriini myöhäissyksyn aamupakkasten yllättäessä epäautollaan voimafantasioivan toimistotyöläisen.

En ihan tiedä mitä merkitystä on kesärenkailla, kun kyse on nastoista tai kitkoista, mutta jokainen tyylillään. Jos ei nelivedolla pärjää Etelä-Suomessa kitkoilla, pitäisi se kortti viedä poliisille ja käyttää julkista liikennettä.
 
En ihan tiedä mitä merkitystä on kesärenkailla, kun kyse on nastoista tai kitkoista, mutta jokainen tyylillään. Jos ei nelivedolla pärjää Etelä-Suomessa kitkoilla, pitäisi se kortti viedä poliisille ja käyttää julkista liikennettä.

Mistäs sinä tiedät minkälaisissa olosuhteissa kyseinen kuski autoineen joutuu talven aikana liikkumaan? Olen jo vuosia ajellut talvisin kitkoilla, mutta en tunne olevani henkisesti nastarenkaita käyttävien yläpuolella. Mutta jokainen tyylillään.
 
Mistäs sinä tiedät minkälaisissa olosuhteissa kyseinen kuski autoineen joutuu talven aikana liikkumaan? Olen jo vuosia ajellut talvisin kitkoilla, mutta en tunne olevani henkisesti nastarenkaita käyttävien yläpuolella. Mutta jokainen tyylillään.

Ajaa keskimäärin 11000km ja kaupunkialueella, asuu taajamassa ja työhön on aika lyhyt matka. Asuu hyvin hoidettujen tiestöjen varsissa, eikä käy autolla missään Lapissa tai jotain. Mielestäni on järjen köyhyyttä näillä spekseillä tunkea Kodiaqiin nastoja.
 
Hieman tarkoitushakuisesti tiivistetty. TM:n talvirengastestin tulokset:
1666767773219.png


Paras kitkarengas siis voitti kolme paskinta nastarengasta. Toiseksi paras kitka voitti oikein kaksi nastarengasta, ja niistäkin toinen oli niin huono, ettei saanut yhtään tähteä. Kolmanneksi paras kitka sai saman yleisarvosanan kuin paskin ylipäätään tähden ansainnut nastarengas.

Jos painotetaan vain ajettavuutta ja turvallisuutta, eli poistetaan taloudellisuus ja mukavuus pisteistä, parhaankin kitkarenkaan pisteet putoavat 7,5:een ja kolmanneksi huonoimman nastan pisteet taas nousevat 8,3:een, eli markkinoiden parhaat kitkat ovat muiden tielläliikkujien kannalta vien hieman paremmat kuin paskimmat mahdolliset nastarenkaat.
Mutta eikö nuo erot vähän tasoitu kun nastoista kuluu terävin kärki pois?
Reiluinta olisi verrata renkaiden koko käyttö-iän pidon keskiarvoa toisiinsa, eikä vain uutena.
 
Mutta eikö nuo erot vähän tasoitu kun nastoista kuluu terävin kärki pois?
Reiluinta olisi verrata renkaiden koko käyttö-iän pidon keskiarvoa toisiinsa, eikä vain uutena.
En nyt nopealla etsimisellä löytänyt lähdettä väitteelleni, mutta muistan nähneeni käytettyjen renkaiden testin, jossa kuluneet nastat pitivät edes vähän, kun kuluneet kitkat eivät pitäneet sitäkään vähää. Yllättäen renkaiden pito heikkenee vanhetessaan, eikä se kitkoillakaan ainakaan parane. En siis usko erojen tasoittuvan.
 
Mutta eikö nuo erot vähän tasoitu kun nastoista kuluu terävin kärki pois?
Reiluinta olisi verrata renkaiden koko käyttö-iän pidon keskiarvoa toisiinsa, eikä vain uutena.
Ero tasoittuu jääpidossa, kun nastat kuluu. 5-6 vuotta vanhat nastat voi olla jäällä huonommat kuin uudet kitkat. Samanikäisinä nastat on toki paremmat kuin kitkat.

Lumipito heikkenee suunnilleen samaa tahtia.

Tutkimus aiheesta (ruotsiksi, yhteenveto myös englanniksi): https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf
 
Valitettavasti en viitsinyt laittaa testituloksia, sillä se olisi tekijänoikeusrikkomus.


Minä tiivistin tarkoitushakuisesti, mutta mitäs yläpuolella tapahtuu :hmm:
Tuossa jälkimmäisessä oli käyty asiaa seikkaperäisemmin, ensimmäisessä taasen talvilliukkaudella ilmeisesti tarkoitettiin lumea, talvi jäällä taasen sanat tyydyttävä tai kohtalainen kuvaavia sanoja, lumella hyvä ehkä parempi sana, michelin kitkasta ehkä kiitettävä, ehkä myös erinomainen korostamaan lumi ominaisuuksia

Nokian kitka ei ollut missään yksittäisessäkään arvostelussa erinomainen.

Mutta jos jääominaisuuksien painotus tuplat vs lumi, niin erinomaista saa millään, ehkä parhaista kitkoista sana tyydyttävä lähempänä.

Kannattan toki isossa kuvassa etelässä kitkoja heille joille se sopii niin ajojen, tarpeiden kuin ajotaitojen osalta, suurin etuhan noissa on se että kumit saa ajoissa alle, ja voi vedellä ns riittävän pitkälle, haitta että pitää uusia riittävän usein.

Lokiikka siis se että syksyn ekat liukkaat talvirenkailla, tiputtaa onettomuus riskiä niin paljon että se jäillä liukastelu kumotaan sillä.
Pro vetää tietenkin kolmella rengassarjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman tarkoitushakuisesti tiivistetty. TM:n talvirengastestin tulokset:
1666767773219.png


Paras kitkarengas siis voitti kolme paskinta nastarengasta. Toiseksi paras kitka voitti oikein kaksi nastarengasta, ja niistäkin toinen oli niin huono, ettei saanut yhtään tähteä. Kolmanneksi paras kitka sai saman yleisarvosanan kuin paskin ylipäätään tähden ansainnut nastarengas.

Jos painotetaan vain ajettavuutta ja turvallisuutta, eli poistetaan taloudellisuus ja mukavuus pisteistä, parhaankin kitkarenkaan pisteet putoavat 7,5:een ja kolmanneksi huonoimman nastan pisteet taas nousevat 8,3:een, eli markkinoiden parhaat kitkat ovat muiden tielläliikkujien kannalta vien hieman paremmat kuin paskimmat mahdolliset nastarenkaat.
Tarkoitushakuista on myös jättää huomioimatta, että TM:n testissä ei paljon muuta painoteta kuin jääpitoa.

Itse kun ajan jouluna ja hiihtolomalla etelästä Lappiin, niin ei siinä matkalla nuo olosuhteet kyllä ihan tuollaisella jakaumalla ole. Suurimmaksi osaksi on kuivaa tai märkää asfalttia vähän toki vuodesta riippuen.
 
No ei jää itseasiassa läheskään aina ole se tekijä joka onnettomuuden aiheuttaa vaan huono ajokeli kokonaisuutena, lumi/vesi/räntäsade ja huono näkyvyys. Jään merkitystä on ihan turha yliarvioida.

Ei se ole yhtään yliarviointia sanoa että nimenomaan jäällä sen renkaan valinnalla on suurin merkitys. Esim näkyvyys ei muutu yhtään paremmaksi erilaisilla renkailla.
 
No ei jää itseasiassa läheskään aina ole se tekijä joka onnettomuuden aiheuttaa vaan huono ajokeli kokonaisuutena, lumi/vesi/räntäsade ja huono näkyvyys. Jään merkitystä on ihan turha yliarvioida.
Jäällä ne erot tulee.
Lukematta tuota testia, niin jarrutuksessa, 7 asfaltilla ja 10 jäällä ei tarkoita sitä että jarrutusmatka asfaltilla olisi 30% pidempi.

Osa perustelee nastoja juuri sillä että niitä nastoja ei tarvisi koskaan, eli tilanne luisu kohti onnettomuutta. Oli se sitten hirvi, pyöräiliä, jalankulkia.

He ovat toki niin taitavia kuskeja että ajotaidot riittää kaikkeen ennustettavaan, ajonopeus on sään mukaan, jne. Sohjo ja vesiliirrot asioita joihin ei joudu ja jos joutuu, niin niistä opitaan. ja ne perus erot oli piikit tai ei on pieniä noissa, enemmän merkitystä hyvän valinnalla ja renkaiden hyvällä kunnolla.

Edit:
Niin , yksi unohtu, mäkisessä kaupunki maisemassa nastoista voi olla hyötyä ns hyvällä kelillä, liikkeelle lähdössä, pikkupakkasellakkin sen tienpinta voi olla hyvin haastava(* pelkälle kumille, korostuu jos vajaavetosilla, helpottaa jos autossa kehittynyt luistonesto.

Kitkoisita ei tarvisi puhua, jos nastojen tietäkuluttava hinta ei olisi niin kova. (sis terveys vaikutukset)

(* ns kostea jää.
 
Viimeksi muokattu:
Erot jääpidossa ovat paperilla isoja, mutta käytännössä siinä mielessä pieniä, että jos kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta, eli toisin sanoen sellaisella kelillä, että kitkoilla pitää olla äärimmäisen tarkkana, niin myös nastoilla pitää ajaa sukkasillaan. Itse olen ajanut paljon sekä kitkoilla että nastoilla, sekä kuluneilla että uusilla.

Kitkojen suurin ongelmakeli on märkä jää, eli toisin sanoen etenkin lumisen talven jälkeen hoitamattomilla tieosuuksilla esiintyvä kevättalven ongelmakeli. Mutta sellaisillakin teillä pääsee etenemään, pitää vaan olla todella tarkkana - mutta jos joku sanoo, että nastat pitävät tällaisella kelillä hyvin, ei ole koskaan märällä jäällä ajanutkaan ainakaan tieliikenteeseen sallituilla nastoilla.
 
Erot jääpidossa ovat paperilla isoja, mutta käytännössä siinä mielessä pieniä, että jos kitkoilla on liukasta, niin myös nastoilla on liukasta....
Ei tuota otavalehteä tässä, mutta ketjussa testin lukeneita, ehkä julkaisu käsillä, niin ehkä sen verran voi keroa, paljonko ne jarrutusmatkat oli jäällä, märällä jäällä.

Siitä toki voi suoraan ottaa sitä tuntumaa jääkö lähtiessä mäkee kikkaileen, vai pääseekö sitä liikkeelle. Ennen ne oli pitkälti taitolajeja, tänäpäivänä enemmänkin auton kyvykkyyttä, no kuski voi auttaa asemoimalla auton optimiin.
 
Ero tasoittuu jääpidossa, kun nastat kuluu. 5-6 vuotta vanhat nastat voi olla jäällä huonommat kuin uudet kitkat. Samanikäisinä nastat on toki paremmat kuin kitkat.

Lumipito heikkenee suunnilleen samaa tahtia.

Tutkimus aiheesta (ruotsiksi, yhteenveto myös englanniksi): https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf
Ainakin jääpidossa, sivulta 34 eteenpäin, käytetyt nastat pitävät merkittävästi paremmin kuin käytetyt kitkat. Kitkarenkaiden pito vähenee suhteellisesti vähemmän, mutta koska pito on alunperin huonompi, lopputulos on, että pito on edelleen huonompi. Itse asiassa käytettyjen nastojen pito näyttää pikemminkin olevan melko lähellä uusien kitkojen pitoa.
 
Näinköhän oikeasti uskallat? Nykyään varsinkin pk-seudun liikenteessä voi käydä niin, että joku tulee naputtamaan sua pataan.
Oikeasti ?

Siis jos nyt ei sählätä pollkypyöräbaanalla.

Kojelauta kameran video lähtetään iltapuluun, jos ei kelpaa niin idiootit vääränmerkkiset autoilijat ketjuun
 
. Siihenhän se on tarkoitettu? Suomalaisilla asenneongelma jos koetaan provona tööttäys takaata.
Taajamassa töötillä varoitetaan uhkaavasta vaaratilanteesta.
Esim sitä että täysivetoisella nastoilla auto lähtenyt käsistä ja uhkaa törmätä edelläolevan perään. :)

Idea kiellossa on se että jos huutaa sutta turhanpäiten, niin varoitus ei enään toimikkaan kun oikea vaaratilanne.

Ja tulee siitä toki turhaa meteliaäkin, joka kantautuu jopa sisätiloihin.

Kyllä se ihan nollana siellä edessä räpiköi, ehkä joskus pääsee eteenkinpäin jos antaa vähän tilaa.

Tietenkin voisi miettiä rengasliikkeissä, että lätkäisivät 1wd antinasta varoitusmerkin tuollaisten takalasiin.
 
Ainakin jääpidossa, sivulta 34 eteenpäin, käytetyt nastat pitävät merkittävästi paremmin kuin käytetyt kitkat. Kitkarenkaiden pito vähenee suhteellisesti vähemmän, mutta koska pito on alunperin huonompi, lopputulos on, että pito on edelleen huonompi. Itse asiassa käytettyjen nastojen pito näyttää pikemminkin olevan melko lähellä uusien kitkojen pitoa.
Toistelet mun sanomaa. Mikäs siinä. Sivulla 36 on taulukko josta nappasin vanha nasta vrt. uusi kitka nippelin.
 
Toistelet mun sanomaa. Mikäs siinä. Sivulla 36 on taulukko josta nappasin vanha nasta vrt. uusi kitka nippelin.
Osa varmaan luki prjuntarkkaan, niin olenko hakoteilla.
Käytetyt renkaat kuvasi rengashotellien varasto jakaumaan, eli ehkä puuttuu ne pahimmat pommit, tosin mainittiin että osa nastarenkaista oli laittomia, mutta oliko ne karsittu pois.
Urasyvyys käytetyillä 5-7mm, joka puolestaa karsii myös ne pahimmat loppuunajetut kitkat.

Lisäksi jäi käsitys että renkaiden välillä isoja eroja, tämä siis heille jotka suosii kitkaa, vaihtavat ne usein, ja ottavat käyttöön ajoissa ennen kelejä ja pitävät ns keväällä varmanpäällä.

Eli perustelu kitkaturvallisuuteen on se että tällätavalla heillä vaivattomasti keskiverto nastaheppua turvallisemmat kumit alla.
 
Tänään työpaikan parkkihallissa ropisi oikein ihanasti Varsinais-Suomessa nastat. Hauskinta vielä, että alla neliveto Kodiaq ja nastat. Oikeasti ihmiset...
En ihan tiedä mitä merkitystä on kesärenkailla, kun kyse on nastoista tai kitkoista, mutta jokainen tyylillään. Jos ei nelivedolla pärjää Etelä-Suomessa kitkoilla, pitäisi se kortti viedä poliisille ja käyttää julkista liikennettä.

Toivottavasti tämä ei tule yllätyksenä, mutta vastuuntuntoisen autoilijan onnettomuusriskiin ei neliveto vaikuta mitenkään.
 
Ei niistä kaulahuiviin hukuttautuneista poplaritakeista ole vastusta. Sellanen voima fanta sika sulta sieltä. :tup: Toisekseen tuo ylläkuvailemasi tilannehan ei ole mahdollista ketjun mukaan, Helsingissä vain sulia teitä ja siksi kitkat hurrdurr. Ja kyllä, uskallan. Annan palautteen myös suullisesti paikanpäällä, ennenkin ollut parin vuoden seurantajaksoa pahoinpitelystä. Mikäli vastaanottaja provosoituu että huomautan alelaarin kitkoista yhdistettynä johonkin pieneen&punaiseen kotteroon, se on ihan hänen omaa kalluuttaan mikäli ei hyväksy faktoja ajoneuvo+keli yhdistelmästä.

Kiristävätkö sinua alekitkoilla suhaavien lisäksi myös laadukkailla kitkarenkailla ajelevat samalla tavalla? Vai implikoitko, että kitkarenkaat ovat kautta linjan jotenkin käyttökelvottomia Suomen talvessa?
 
Ei ei... Kaikki kitkoilla ajavat pitää @oxmilk in ohjeiden mukaan hakata... Ai prkl... nyt tulee varmaan tööttäämään meikäläiselle ja hakkaa kun sanoin ääneen. Nimimerkillä vajaavetoinen ja Nokian kitkat tilattuna ja aiemmissa ööö 4/5 autoa mitä muistan on ollut kitkat alla ja hyvin on pärjätty kun vaan uskaltaa käyttää sitä kaasua ja jarrua kuten pitää. Kiinarenkaat nyt sitten aivan eri asia. Typerää riskeeraamista ja ilman älytöntä säästöä.
 
Kiinarenkaat nyt sitten aivan eri asia. Typerää riskeeraamista ja ilman älytöntä säästöä.

Itse näkisin et kiinarenkaita ei saisi myydä ollenkaan Euroopan markkinoilla tai lätkäistä niille joku 100€ per rengas vero. Ne on oikeasti täyttä kuraa ja liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä.
 
Itse näkisin et kiinarenkaita ei saisi myydä ollenkaan Euroopan markkinoilla tai lätkäistä niille joku 100€ per rengas vero. Ne on oikeasti täyttä kuraa ja liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä.
Senkun myyvät jos ovat laatua. Ongelmana vain on mitata mikä on laatua mikä ei. Mitkä olisivat turvallisuuden rajat. Toinen ongelma on että kyllähän kiinalaisetkin pitoa saavat joihinkin malleihin mutta kuluvat tai kovettuvat niin nopeasti ettei noilla tee mitään ensimmäisen talven jälkeen. Milläs noita sitten valvoo.

Tuo ensimmäisen vuoden jälkeinen valvonta on ongelma oli kyseessä mikä rengas tahansa. Faija kirosi kun jäi pari vuotta vanhalla mersullaan kiinni joka paikkaan vaikka alla olleet Nokian nastat näyttivät oikein hyviltä. Totesi että joku kusee ja haki uudet... noh yhtäkkiä ei oltukaan enää jumissa vaan auto kulki kuten oli aiempina talvina kulkenut. Jotain oli siis tapahtunut säilytyksessä tms että oli päästy tilanteeseen jossa renkaat olivat kovettuneet aivan liian nopeasti vaikka ulkonäöllisesti ei mitään ongelmaa ja kuka tuota olisi voinut huomata ulkoisissa tarkistuksissa.
 
Tuo ensimmäisen vuoden jälkeinen valvonta on ongelma oli kyseessä mikä rengas tahansa. Faija kirosi kun jäi pari vuotta vanhalla mersullaan kiinni joka paikkaan vaikka alla olleet Nokian nastat näyttivät oikein hyviltä. Totesi että joku kusee ja haki uudet... noh yhtäkkiä ei oltukaan enää jumissa vaan auto kulki kuten oli aiempina talvina kulkenut. Jotain oli siis tapahtunut säilytyksessä tms että oli päästy tilanteeseen jossa renkaat olivat kovettuneet aivan liian nopeasti vaikka ulkonäöllisesti ei mitään ongelmaa ja kuka tuota olisi voinut huomata ulkoisissa tarkistuksissa.

Itse uusin talvirenkaat viiden vuoden välein, vaikka näennäisesti renkaat olisivatkin kunnossa. Hirvittää välillä katsoa kun porukka kankeaa alle jotain kymmenen vuotta vanhoja Hakkapeliittoja, kun onhan niissä nastat tallella ja pintaa vaikka kuinka.

Mikähän oli faijan renkaissa paistoleima?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 507 768
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom