Tarkoitan että kitkoilla pärjää, joissain tilanteissa paremmin kuin mitä nastoilla. Ja jos ei auto pysy tiellä siitä huolimatta niin kortti pois
Kitkojen sanotaan olevan parempi mm lumella, ja tietyillä keleillä ajo-ominaisuudet parempia.
Jos mennään turvallisuus edellä, niin ajo-ominaisuudet on tärkeitä. Turvallisuus edellä kitka nasta jutussa suuret erot tuppaa tulemaan liukkailla, liukkaalla jäällä. Ei sitä rattitaidoilla voi korvata, jos ei jää kotiin, jos kuitekin lähtee liikenteeseen, niin sitten tehdä se mitä voi, laskea nopeutta lisää.
Rattitaitoihin etelässä ainakaan kukaan usko, ehkä niitä taitoja voi sitten alkaa pohtimaan kun edes turvavälit olisi edes jotenkin siedettävät.
Kitkojen kanssa myös se ongelma että etelässä pitäs olla kolme sarjaa, kesärenkaat, jotkut välirenkaat tyyliin keskieuroopan seka renkaat ja sitten pohjoiset talvikitkat.
Ja sekaannusten välttämiseksi, niin vähän kärjistäen väite, hyvät oikea-aikaiset kitka pesee mennen tulle, sen huonoimman puolikkaan liikenteessä olevista nastoista.
Edelläolevalle jatkoa, tilanne missä tuo huonompi puolikas vaihdettaisiin huonoihin kitkoihin vaatisi jo aikapaljon sulattelua.
Miksi näin? Itse kitkailijana lopettaisin sen täysin. Rekat menkööt tässä teoreettisessa suolattomassa maailmassa ojaan, se ei kiinnosta. Mielestäni se loska ja suolapaska mitä motarilla lentää on paljon vaarallisempaa kuin muutaman sentin lumikerros. Kuopiossa ainakin käynyt niin että aamulla voi posottaa menemään huoletta lumella, sitten päivällä suola-autojen jälkeen on vittumaista ajaa siinä loska-kura-suola-sopassa kun ei näekään mitään kiitos suolan.
Loskassa on ehdottomasti vaaransa, ottamatta kantaa Kuopin alueeseen, niin yleistäen suolaus on tavallaan seuraus kelistä/säästä, ennusteet ei aina mene kohdallaan, joten ajoitusvirheitäkin voi tulla. Mutta yleistäen siis iso etu liukkauden torjunnassa.
Lumesta ja jäästä tulee kyllä tarpeeksi karhea kun aura siitä vetää yli.
Vai onko päinvastoin ? "Liukastaa".
Siis nyt puhutaan maantieden auraamisesta, en väitä etteikö jossain lentokentällä olisi joten tekniikoita karhennukseen.
Suolaa ei harrasteta taajamissa samaan tyyliin, siellä hiekkaa/sen tapaista, ehkä jotain seassa. Nastat ei poista liukkaudentorjunnan tarvetta.
TM:n artikkelista tuo oli revitty, ja perustui ainakin johonkin laskennalliseen ja mitattuun kulumaan. Oma mutu olisi kyllä ollut paljon suurempi: ainakin tossa Pirkkalan kohdilla kulkevaa läntistä ohikulkutietä pinnoitettiin parina edellisvuotena uudestaan, mutta tuntuu, että jo nyt siellä paikoin ihan näkyvää uraa ja vähintäänkin huomattavaa karhenemaa (eli bitumit syöty pinnasta) tarjolla.
Nastojen kulumavaikutuksesta on vaihtelevaa arviota, mutta siinä kai samaa linjaa että kuluttaa enemmän kuin nastattomat.
Nastattomatkin kuluttaa teitä, ja iso vaikutus säällä, nopeudella, jos talvikausia on vaihteleva, lämmintä, vettä ja korkeat nopeudet, ja väliin pakkasta, niin se on rankkaa teille.
Jossain näkee kapeita uria, niin se on ihan paikallisten kuskien aiheuttamaa ja kun se vettäkeräävä ura syntynyt niin se on menoa (uran kasvu kiihtyy). Jossain näkee myös raskaanliikenteen uria.
Joidenkin artikkelien mukaan nastarenkaiden välillä on isoja tienkulutuseroja, ja joidenkin väitteiden mukaan vanhat liukkaat nastat voivat syödä asfalttia tehokkaasti.
Jos väitteet pitää paikansa niin miten ne ongelmalliset saataisiin vaihtuun.
Toinen se että ajoneuvoja, käyttö ja kuskieroja, turvallisuuden kannalta osassa ajoneuvoja syytä olla turvalliset, mahdollisimman vähän yllättävät reknkaat. Tietyt ajoneuvot, ajetaan ehkä vähän, useita kuskeja. ajetaan säästä riippumatta.
Ajoneuvot jotka pärjää kitkoilla, kuljettaja(t) tuntee auton, ajetaan kelin mukaan, niin haitat pienempi. Teidenkulutusen kannalta taasen nastattomuutta niille jotka ajaa paljon ja pitävät rengaistaa huolto, vaihdot ajoitettu hyvin.
Ne jotka ajaa vähän, hijaa, joilla renkaita ei uusit jokavuosi, niin tietä kuluttava juttu ei se juttu, vaan turvallisuus tuolla profiililla.