Oikeasti jaksaa ihmetyttää tämä toisteltu fraasi, että kitkat vaatisi jotain auton kotiinjättöä, eipä ole ikinä tullut sellaista keliä vastaan, ettei kunnollisilla kitkoilla olisi ihan huoletta yleisillä teillä päässyt ajamaan.
Yritin viestiä että eri kolkissa Suomea on erilaisia kelejä, ja en tässä kiistä etteikö yksittäisellä kuljettalla voisi olla kuten sinulla.
Mutta jo alkavalla kaudellakin moni on törmännyt liukkaisiin keleihin, missä on sitä liukasta jäätä. siis ihan väestöllisen keskipisteen tuntumassakin. Toki osa on sovittanut vauhdit senmukaa, ja siitä taisi jo olla mutinaa ärsyttää ketjussa.
Yleistäen, tärkeintä on toki se että jos keli ei ole turvallinen on kyky jättää liikenteeseen lähtö, se antaa myös sitä pelivaraa valita renkaita.
Osalla se liikkeellelähdön raja on siinä pääseekö tallista/parkista kadulle. Osalla apuna neliveto. Jos ne nousutkin joutuu vetämään vauhdilla, niin on toki rajoja ylitetty, riippumatta rengasvalinnasta.
Ihan sama kuin sanoisi, että yli 2 vuotiaskin auto voi olla ihan käyttökelpoinen, jos on kokenut kuskina on valmis jättämään auton tarvittaessa kotiin, mutta jos on pakko joka päivä töihin lähteä kelillä kuin kelillä niin tarvitaan se uusin mahdollinen pirssi kaikilla turvalaitteilla.
Suurin osa ei Peltorit korvilla erottaisi kumman tyypin renkaat on alla.
Viimeinen virke, oliko se nyt nastojen perustelua, vai mitä.
Voi toki nastoja vs kitka keskustelua verrata moderni auto vs vanha.
Kummallakkin pääsee liikkuu, mutta nastat valinneet hakee sitä tasaisempaa turvallisuutta. ja sekin voi helposti ulosmitata.
Edelleen ihmettelen täällä etelässä nastarenkaiden yleisyyttä. Varmaan 90%:illa alla, ja 90% ajosta sulalla asfaltilla pääväylillä.
Ketjussa sitä pohdittu että olisko kitkat suhteessa paremmat pohjoisessa kuin etelässä.
Mutta taasen teiden kulumisen kannalta olisi parempi että kitkoja käytettäisiin enemmän etelässä ja valinnasta riippumatta ei ajettaisi urissa.
Mutta jos mietit sitä jonka vastuulla rengasvalinta on, niin se kitkanvalinta on valinta. niin en ihmetele miksi nastat myy.
Uudemmista kitkoista moni on ihmetellyt miten hyvin pitää.
Tätä yllätystä en ylläty, jos kuljettaja ei ole ajellut kitkoilla, niin hän varmaan osittain mieltää ne mielessään kesärenkaisiin, tai vanhoihin nastarenkaisiin ironneilla/kuluneilla nastoilla . Joka ihan luonnollista.
Hyvillä kitkoilla kauden ajaneet paljon matalemmalla kynnyksellä valitsevat kitkat. ja jos itse joutuvat vastaamaan renkaanvaihdoista, niin jo se löysempi käyttöaika voi innostaa. (se sitten oma lukunsa onko se turvallisuuden kannalta hyvä).