Nasta -vai kitkarenkaat?

Kaks settiä kitkoja ollut kahdessa eri autossa ja ei tule enää kitkoja tähän talouteen. Ei tarvitse kun ajaa hieman Espoon ulkopuolelle niin alkaa olla jäätä mutkissa joissa nastatkin voi olla kovilla. Jos jaksaisi, niin paras olisi kitkat tällaiseen välikeliin kun nyt ja lopputalvesta, mutta teoriassa tuo olisi ihan hirveä homma niin mieluummin renkaat jolla pärjää koko talven.
 
Kuulostaa että ymmärsit päinvastoin. Kesällä ei uria kuukausiin, nastojen aikaan parissa viikossa
Ok, Ymmärsin että ennen lumia asfaltoitu uritu ja pätkän kesällä arsfaltoitu ei.

Mutta nyt ymmärsin että nastoilla tuli urat heti, kuullostaa tosiaan matsku jutulta ja siltä että kuskit ajelee urissa.

Jos näin olisi, niin eteläinen eurooppa olisi myös uria täynnä. Vaan ei ole ja vanhakin asfaltti on täyttä samettia verrattuna täkäläiseen näkkileipään.
Eteläeuroopassa taitaa ne säät olla aika erilaisia.

Pohjoisia ja Asfalttia on monenlaista, meilläkin käytetään erilaista eri alueilla, periaatteessa tingitään äänessä ja panostetaan kulutuskestävyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Asfaltin kannalta vissiin pahin tilanne on se kun ensin sataa kaikki asfaltin pienet raot täyteen vettä ja sitten ne jäätyy. Tuon takia sellaisen "huonon talven" jäljiltä on aina pirusti reikiä asfaltissa.
 
Tai tien runko on huono, jolloin uusikaan asfaltti ei kauaa kestä.
Monesti rungolle ei tehdä mitään, korkeintaan levitetään asfalttia paksummalti notkoihin ja kuoppiin.
Sorateillä ilmiön näkee nopeammin, kun lanataan vain pinta, niin kuopat ovat viikon-kahden päästä esillä.
 
Tai tien runko on huono, jolloin uusikaan asfaltti ei kauaa kestä.
Monesti rungolle ei tehdä mitään, korkeintaan levitetään asfalttia paksummalti notkoihin ja kuoppiin.
Jotta joku linkki ketjunaiheesee, niin tiet joissa pohjat/runko ei kestä, rakoja, vesi jää tielle, niin ei siinä tosiaan auta vaikka kesärenkeilla vedettäisiin koko talvi. Usein noissa niitä perinteisempiäkin routahaasteita.

Mutta näin maalikkona teille joissa on syntynyt uria, niin ainakin osassa uristä voi arpoa että ongelma enemmänkin se että kuskit ajelee urissa. Toki se että jos nastakuskit ajelee urissa niin se tehostaa niiden urien muodostumista.

Ehkä heidän ajotapa pitäisi ensin saada muutettua
 
Kitkojen sanotaan olevan parempi mm lumella, ja tietyillä keleillä ajo-ominaisuudet parempia.
Monenlaista sanotaan. Ajoittain on ollut perusteltavissa ja todennettavissa, että jotkut nastarenkaat(jotka ovat nykyään kaikki normaalit "kitkarenkaita") ovat välillä parempia lumella ja asfaltilla, koska nastattoman talvirenkaan kumi on erityisesti tarpeen optimoida jäälle. Toki erot ovat vähäisiä ja useimmissa oloissa enemmän merkistä kuin tyypistä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Monenlaista sanotaan. Ajoittain on ollut perusteltavissa ja todennettavissa, että jotkut nastarenkaat(jotka ovat nykyään kaikki normaalit "kitkstenkaita") ovat välillä parempia lumella ja asfaltilla, koska nastattoman talvirenkaan kumi on erityisesti tarpeen optimoida jäälle. Toki erot ovat vähäisiä ja useimmissa oloissa enemmän merkistä kuin tyypistä kiinni.
Hyvä nosto,
Tärkeää aina tärkeää korostaa että, yleistys ei välttämättä päde yksittäisten mallien parivertailuun.

Mistä tuo lainaus oli, niin yritin viestiä sitä missä kitkat vahvimillaan kitka nasta pohdinnassa.

Rengastesteissä kitkat usein vahvimillaan noissa oloissa ja pakkasella, ymmärtääkseni pakkas ajo-ominaisuuksissa voi olla onnistumisia.

En muista selailleen testiä missä kitkat olisi menestyneet liukkailla pinnoilla ("lämpöisellä" jäällä ja sen tyyppisellä), eli jos turvallisuus edellä ja pitäisi todennäköisesti liikkua tuollaisella kelillä, niin en tiedä miten kitkojen valintaa voisi perustella. ja siihen ei kelpaa että löytyy nastarenkaat jotka vielä surkeammat.

Jos joutuu lisäksi liikkumaan selkeästi plussakeleillä, paljaalla tiellä, niin sitten menee vielä vaikeammaksi, joo löytyy kitkoja jotka hyviä plussalla, mutta mistä löytyy kitkat jotka kitkojen parhaimmistoa liukkaalla jäällä, pakkasella ja sen lisäksi hyviä plussakeleillä.


Ja kuten sanoit nastarenkaissakin on isoja eroja, mutta se kohtuullinen nasta halppiskin voi pärjätä joka kelillä jotenkin. Mutta mistä sitä tietää mikä on täysi pommi.
 
Meillä on nyt kaikki 4 autoa kitkoilla. Jokainen nörtti ja noviisi on kehunut, että kovinkin hyvin on tullut pärjättyä. Paras kommentti oli tietysti suoraan emännän suusta, että ” on kyllä hyvä, että on noi hyvät nastarenkaat alle nyt.” Oli siis aivan järjetön lumipöpperö joskus ja suurin osa naapureistakin jäi kotiin. No pakkokyytiä ajoi kouluun ja taksit jäi tulematta, mutta emäntä tuli kotiin meidän kitkarenkailla, josta totesin, että me ollaan ajettu kitkoilla jo 4 vuotta kaikilla autoilla, vaikket ole sitä koskaan noteerannutkaan aikaisemmin, mutta hyvä kun pärjäätte muutkin noilla. Jäät on sitten erikseen ja saatte kinata siitä promillemäärästä sitten täällä. En vain omalla kohdalla näe järkeä noihin piikkeihin alle 1:n promillen jäätaso lukemilla. Ja jos noin joskus on, niin mielestäni silloin jo pitää jättää ajamatta kokonaan. Olen aina sanonut, ettei henkensä kaupalla pidä rattiin lähteä.
 
Mikä ihme on jäätason promilleluku? Joku omakeksimä juttu tämän vuodatuksen tueksi?
Varmaan meinasi sitä, että vaikka kitkarenkaat ovat liukkaalla jäällä nastaa huonommat, niin se on hoidetun tiestön piirissä täysin merkityksetön seikka, kun käytännössä liukkaalla jäällä ei koskaan ajeta, koska keliolosuhteissa, joissa sula vesi muuttuu liukkaaksi jääksi, suolataan aina.
 
Mikä ihme on jäätason promilleluku? Joku omakeksimä juttu tämän vuodatuksen tueksi?
Niin siis se osuus, ettei kannata meidän kodissa lähteä ajamaan ollenkaan. Oli sitten kitkat, tai nastat. Jäädään yksinkertaisesti suosiolla kotiin ja jätetään ajamatta esim ”henkensä kaupalla kuitenkin” sekin yksi päivä. Sama se, onko alla kitkat, vai nastat. Ihan turhaa Urpoilua vetää joku nasta kortti esiin jos olosuhteet on kunnolla vastaan. Ehkä joku marginaalinen ero saadaan aikaiseksi, jos kunnolla väännetään. Eli se yksi päivä/ minä vuonna/ oliko toisenkin kerran ja millä frekvenssillä lopulta. Ja siis suhteessa kilometreihin.
 
Niin huonoa keliä ei oo kyllä ollu, etteikö ois kunnon renkailla päässyt autolla kuin autolla perille. Täytyy olla meleko huonot renkaat jos suomalainen talvikeli pelottaa. Tai sitten kuski. Siihen auttaa harjoittelu. Kyllä niin huonot kelit on ehkä yhden käden sormilla laskettavissa, että tarvitsisi oikeasti jännittää.
 
Niin huonoa keliä ei oo kyllä ollu, etteikö ois kunnon renkailla päässyt autolla kuin autolla perille. Täytyy olla meleko huonot renkaat jos suomalainen talvikeli pelottaa. Tai sitten kuski. Siihen auttaa harjoittelu. Kyllä niin huonot kelit on ehkä yhden käden sormilla laskettavissa, että tarvitsisi oikeasti jännittää.
Riippuu toki missäpäin ajaelee ja mitä reittejä. Se että pääseekö ylipäätään perille vs onko sellaisia kelejä mitä verten niitä myös haastavissa tilanteissa mahdollisimman turvallisia renkaita valitaan.

Suomen talvessa on kelejä joissa voi osalla olla se perillepääsy renkaista kiinni, ja osalla nekään ei riitä. Mutta osassa kuolia ei voisi moisia kuvitella, samaan aikaan toisessa siihen varaudutaan toistuvasti.


Kyllä niin huonot kelit on ehkä yhden käden sormilla laskettavissa, että tarvitsisi oikeasti jännittää.
Huonoilla keleillä se ole pelkästään itsestä kiinni, ei tarvi olla ihan ihmekelikään niin etelässä se ei ole yksinajoa, jossa muut kuljettajat riskeeraavat ihan urakalla.
Sitten on niitä pätkiä joissa kuskin reiteistä ja talvesta riippuen on ne kohdat mistä mennään luottaen siihen omaan yliluonnolliseen.

Toki jos vetelee tasasella laakeella missä kunnossapito tehnyt työnsä enne omaa ajoa, liikenne vähäistä ja nopeudet matalia, niin varmaan ja jänittävät tilanteet vähemmälle.
 
Ajelen itse suhteellisen tasaisella kaupunkialueella kyllä, mutta kunnossapitoa ei näy kyllä yöllä koskaan. Monesti sitä lunta kerkeää kertyä reilusti. Pahin keli on sitten kun heitetään suola moottoritielle ilman kunnollista auraamista. Siinä ei mitkään renkaat auta mitään, pitää tarkasti ajaa. Hakkapeliitta 10:t ovat ylivertaiset kyllä, ei parempia ole huonoihin talviolosuhteisiin, ainakaan laillisia.
 
Toivoisin keskusteluun nasta- ja kitkarenkaista hieman suhteellisuudentajua. Olivat renkaat sitten mitkä hyvänsä, niin kesäkeliin verrattuna jarrutusmatkat ovat talvella satoja prosentteja pidemmät. Siihen nähden jonkun kymmenen prosentin ero nasta- ja kitkarenkaiden välillä joissain olosuhteissa on aika merkityksetön. Talvella pitää joka tapauksessa olla varovaisempi kuin kesällä, joten jos alla on kitkarenkaat ja keli vaikea niin ajetaan sitten vähän varovaisemmin. Ajotavan ja tilannenopeuksien pitää aina sopeutua kulloisiinkin olosuhteisiin ja renkaisiin.

Tänne lounaaseenkin tuli viimein lumet ja liukkaat, niin pääsin kokeilemaan keväällä ostamiani Michelinin CrossClimate -renkaita talviolosuhteissa. Kuten arvata saattaa, ne eivät pidossa vastaa talvirenkaita, enkä niin olettanutkaan, mutta kyllä niilläkin pysyy ajamaan, kunhan ennakoi tilanteet ja on varovainen. Ero kesärenkaisiin talviolosuhteissa on todella suuri. Enköhän kuitenkin siirry kitkarenkaisiin viimeistään ensi viikolla, vaikka ihan pakko ei olisikaan.
 
Toivoisin keskusteluun nasta- ja kitkarenkaista hieman suhteellisuudentajua. Olivat renkaat sitten mitkä hyvänsä, niin kesäkeliin verrattuna jarrutusmatkat ovat talvella satoja prosentteja pidemmät. Siihen nähden jonkun kymmenen prosentin ero nasta- ja kitkarenkaiden välillä joissain olosuhteissa on aika merkityksetön. Talvella pitää joka tapauksessa olla varovaisempi kuin kesällä, joten jos alla on kitkarenkaat ja keli vaikea niin ajetaan sitten vähän varovaisemmin. Ajotavan ja tilannenopeuksien pitää aina sopeutua kulloisiinkin olosuhteisiin ja renkaisiin.
Liikenneturva käyttää lumisella kelillä sellaista tuplat, prosentteina 100% puhekielessä puolet enemmän. Siitä sitten johdetaan neljänneksi nopeuden pudotuksentarvetta.

Niissä oloissa joissa kyse enemmän malli ja kunto eroista, kuin se onko kitka vai nasta, niin kitkasuosituset sopii sellaisissa oloissa ajaville joille ei ole "pakko" lähteä huonolla kelillä. Ketjussa postauksia kuskeilta jotka tarvittaessa jättävät auton kotiin.

Nastoja käyttävät usein perustelee valintaa äärimmäisillä keleillä, joissa heidän mielestään nastat ovat ylivoimaiset kitkoihin verrattuna. Toki usein varmaan vain puhetta , mutta totta että kitka naste testipareilla voi olla todella iso ero, nastojen hyväksi (voidaan keksiä pari toisinkin päin). Kitka vaatisi paljon hitaampaa ajonopeutta ja joillain pätkillä paljon aiemmin se tilanne että meno on tuurista kiinni.

Jarrutusmatkan lisäksi en aliarvioisi ajo-ominaisuuksia. se onkin sitten kirjavampi kuvio. ja voidaan muodostaa erilaisia pareja. Se ongelma on siinä että jos kitkoilla tavoitellaan jonkinlaista liukkaankelin pitoa, niin se herkästi tarkoittaa huonoja ajo-ominaisuuksia lämpösemmillä keillä paljaalla tielläkin. Toki samasta kärsii "hyvät" nastatkin.

Ajo-ominaisuudet ovat tärkeitä sille auton luiston ym järjestelmille ja voi jäädä kuljettajalta pimentoon.
 
Toivoisin keskusteluun nasta- ja kitkarenkaista hieman suhteellisuudentajua. Olivat renkaat sitten mitkä hyvänsä, niin kesäkeliin verrattuna jarrutusmatkat ovat talvella satoja prosentteja pidemmät. Siihen nähden jonkun kymmenen prosentin ero nasta- ja kitkarenkaiden välillä joissain olosuhteissa on aika merkityksetön. Talvella pitää joka tapauksessa olla varovaisempi kuin kesällä, joten jos alla on kitkarenkaat ja keli vaikea niin ajetaan sitten vähän varovaisemmin. Ajotavan ja tilannenopeuksien pitää aina sopeutua kulloisiinkin olosuhteisiin ja renkaisiin.

Tänne lounaaseenkin tuli viimein lumet ja liukkaat, niin pääsin kokeilemaan keväällä ostamiani Michelinin CrossClimate -renkaita talviolosuhteissa. Kuten arvata saattaa, ne eivät pidossa vastaa talvirenkaita, enkä niin olettanutkaan, mutta kyllä niilläkin pysyy ajamaan, kunhan ennakoi tilanteet ja on varovainen. Ero kesärenkaisiin talviolosuhteissa on todella suuri. Enköhän kuitenkin siirry kitkarenkaisiin viimeistään ensi viikolla, vaikka ihan pakko ei olisikaan.
Jos mällää talvella crossclimate-renkailla, onko poliisi edelleen sitä mieltä että oli kelin mukaiset renkaat alla?

Ihan uteliaisuuttani kysyn, eli onko laillista ajella sellaisilla vaikka läpi talven, jos mielestään on tarpeeksi varovainen ajaja.
 
Jos mällää talvella crossclimate-renkailla, onko poliisi edelleen sitä mieltä että oli kelin mukaiset renkaat alla?

Ihan uteliaisuuttani kysyn, eli onko laillista ajella sellaisilla vaikka läpi talven, jos mielestään on tarpeeksi varovainen ajaja.
Jos on oikeat merkit renkaan kyljessä, saa.
 
Crossclimate on lain mukaan talvirengas siinä missä pohjoismainen kitka tai nastarengas.

Että pitäisikö olla on sitten asia erikseen..
 
Crossclimate on lain mukaan talvirengas siinä missä pohjoismainen kitka tai nastarengas.

Että pitäisikö olla on sitten asia erikseen..
Ok. Onko crossclimatella melkein yhtä kiva ajella myös juhannuksena, kuin kesärenkailla?

Eli, jos on mielestään ältsin varovainen ajaja, crossclimatea voisi ilman tunnontuskia ja vitutusta käyttää läpi vuoden Suomessakin? (Sen tiedän kokemuksesta että hyvilläkään kesärenkailla ajo loskassa ei onnistu vaikka olisi kuinka varovainen, nimim. tasaisella edelläolevan perään liukunut kun vauhtia oli ehkä 15 km/h, loskaliirto on kettumainen paikka...).
 


Tuollaisilla ajettu LandCruisern kanssa nyt muutaman vuoden ja kyllä niillä lumelle oikean nelivedon takia liikkuu, mutta kaarrenopeus on syytä pitää maltillisena ja jarrutusmatka aika pitkä.

Jäällähän noi ei pidä mitään, mutta talvirenkaiksi luokiteltu joten poliisilla ei ole mitään sanomista asiaan.

En silti ajaisi ympäri vuoden, ero kunnon talvirenkaaseen on kuin yöllä ja päivällä.

Kesällä en ole huomannut mitään eroa kesärenkaisiin, mutta autona onkin maastoauto joka muutenkin eroaa ajettavuudeltaan normaalista henkilöautosta.
Olen saksassa ajellut Pumalla jossa oli nuo Crossit alla. Yllättävän hyvin nuo toimivat jopa 20c lämmöissä. Ihan hyvällä fiiliksellä painettiin baanalla se 100km verran 200kmh+. Mutta en itse kyllä hankkisi suomen keleihin vaikka eivät nuo takuulla paskimmat optiot ole.
 
Olen saksassa ajellut Pumalla jossa oli nuo Crossit alla. Yllättävän hyvin nuo toimivat jopa 20c lämmöissä. Ihan hyvällä fiiliksellä painettiin baanalla se 100km verran 200kmh+. Mutta en itse kyllä hankkisi suomen keleihin vaikka eivät nuo takuulla paskimmat optiot ole.
Ei niillä ainakaan minun ole tarkoituskaan ajaa läpi talven, vaan niillä saa kivasti pelivaraa sekä syksyn että kevään renkaanvaihtoon. Kesärenkaat kun ovat talvikelillä lähes mahdottomat ajaa. CrossClimateilla kyllä pärjää kunhan muistaa, millaiset renkaat on alla. Todellisia talvikelejä varten on sitten oikeat kitkarenkaat.
 
Niissä oloissa joissa kyse enemmän malli ja kunto eroista, kuin se onko kitka vai nasta, niin kitkasuosituset sopii sellaisissa oloissa ajaville joille ei ole "pakko" lähteä huonolla kelillä. Ketjussa postauksia kuskeilta jotka tarvittaessa jättävät auton kotiin.
Oikeasti jaksaa ihmetyttää tämä toisteltu fraasi, että kitkat vaatisi jotain auton kotiinjättöä, eipä ole ikinä tullut sellaista keliä vastaan, ettei kunnollisilla kitkoilla olisi ihan huoletta yleisillä teillä päässyt ajamaan.

Ihan sama kuin sanoisi, että yli 2 vuotiaskin auto voi olla ihan käyttökelpoinen, jos on kokenut kuskina on valmis jättämään auton tarvittaessa kotiin, mutta jos on pakko joka päivä töihin lähteä kelillä kuin kelillä niin tarvitaan se uusin mahdollinen pirssi kaikilla turvalaitteilla.

Suurin osa ei Peltorit korvilla erottaisi kumman tyypin renkaat on alla.
 
Edelleen ihmettelen täällä etelässä nastarenkaiden yleisyyttä. Varmaan 90%:illa alla, ja 90% ajosta sulalla asfaltilla pääväylillä. Ei ole tullut keliä vastaan etteikö huonoillakin kitkoilla olisi pärjännyt. Uudemmista kitkoista moni on ihmetellyt miten hyvin pitää. Ei tietenkään mitään yleistä totuutta, mutta ihmettelen miksi ihmiset haluavat niin kovin raapia asfalttia. Kitkoilla on nyt vaan niin hiton paljon mukavampi ajaa mielestäni, ei melua, ei tarvitse luistella nappien päällä.

Sanotaan, että mieluummin paras mahdollinen talvirengas, jos sattuu eteen tilanne jossa joutuu jarruttamaan kovasti. Siksi nastat. Samalla olosuhteista ei välitetä yhtään ja turvaväli on 10 metriä, ajotapavalintojen vaikutus varmaan kymmenkertainen rengasvalintaan verrattuna. Mutta voi ajaa lujaa kun on nastat alla. Kitkalla ehkä huonoimmassa mahdollisessa tilanteessa pitäisi joitakin prosentteja pudottaa nopeutta verrattuna nastaan. Jos nyt ei oleteta että ajetaan peilipinnalla jääradalla, ja siinä kohtaa kaikkien pitäisi jo tajuta ettei voi ajaa normaalisti. Se yksi miljoonasta että tulee täysin odottomaton erityisen liukas märkä jääpinta jossa hyöty olisi jopa kymmeniä prosentteja kitkaan verrattuna ei vain omassa mielessä ole kaikkien nastan haittojen arvoista.
 
Kolmas talvi lähti nyt itsellä kitkarenkaiden (Michelin X-Ice Snow) kanssa, saa nähdä alkaako ikä ja kilometrit vaikuttamaan minkä verran renkaan pitoon ja ajo-ominaisuuksiin. Nastarenkailla ainakin selkeästi huomasi että pito huononi mitä vanhemmiksi tuli, mikä ei sinänsä ole yllättävää, ja sama tapahtunee kitkoillakin.

Edelliset kaksi talvea ei mitään ongelmaa missään vaiheessa, aina sai auton liikkeelle, pysähdyksiin ja pysymään kaista- ja reunaviivan välissä kelistä riippumatta, ja tilanteen pakosta tuli oltua liikkeellä myös niinä vuoden paskimpina ajokelipäivinä kun tuli paljon lunta tai oli aivan jäistä. Toki täällä seudulla etenkin isot väylät aurataan ja suolataan varsin tehokkaasti, ja pienemmillä teillä voi sitten mönkiä hitaammin eteenpäin mutta eipä ole tarvinut autoa jättää kotiin yhtenäkään päivänä.

Tähän liittyen, kun asiasta on täällä ollut puhetta, niin mä pidän sitä todellakin hyvänä asiana jos jättää auton kotiin kokiessaan ettei lähteminen enää ole järkevää. Kyllä mä itsekin priorisoin menojani ja jätän todella paskalla kelillä "turhat" menot väliin tai siirrän ne myöhemmälle päivälle. Vaikka pystyy, ei aina kuitenkaan ole välttämätönä lähteä liikkeelle koska huonolla kelillä riskit on aina suuremmat. Pärjää sitten nekin paremmin joiden on pakko, kun on vähemmän porukkaa liikenteessä ja auramiesten helpompi hoitaa hommansa kun on väljempää.

Oman kokemuksen perusteella ainoa missä kitkat on hävinneet millään mielekkäällä tavalla nastoille on sivuttais- ja jarrutuspito jäällä, siinä tulee kyllä takkiin että soi ja vaatii pidempiä välejä, matalampia nopeuksia ja suurempaa ennakointia jäisellä tiellä. Ongelmaksi näitä heikompa ominaisuuksia en kuitenkaan ole kokenut, mutta kannattaa ne tiedostaa. Lähtökohta on kuitenkin se, että nykyinen yhdistelmä modernia autoa ja kitkarengasta on 100x turvallisempi kuin 80-luvun toyota kuluneilla nastarenkailla millä mäkin olen ensimmäiset ajovuoteni rattia kääntänyt. Tai edes se 2000-luvun alun auto silloisilla kuluneilla nastarenkailla. Silloinkin piti sovittaa ajonopeus ja muut muuttujat alla olevaan kalustoon, ihan sama nytkin.
 
Oikeasti jaksaa ihmetyttää tämä toisteltu fraasi, että kitkat vaatisi jotain auton kotiinjättöä, eipä ole ikinä tullut sellaista keliä vastaan, ettei kunnollisilla kitkoilla olisi ihan huoletta yleisillä teillä päässyt ajamaan.

Tätä ihmettelee itsekin. Ei ole nyt tässä taloudessa ja lounaisessa Suomessa tullut tilannetta etteikö kitkoilla pärjäisi ihan samalla tavalla, kuin muualla. Nykyään molemmissa autoissa on kitkarenkaat ja mitään eroa ei tuntuisi olevan poislukien hiljaisuus. Ei ihan heti tule mieleen mitään keliäkään, jolloin "ei olisi voinut lähteä". Ja näillä on ajettu pisin Suomea, rannikkoa ja ties mitä paikkoja. Ainoa oikeasti jännä paikka on liikenneympyrät, joissa on paljon raskasta kalustoa, ne kun tuppaa olemaan aika jääkenttiä, joten ei parane tulla 60km/h lasissa kylkimyyryä.
 
Suurin syy omalla kohdalla on, että auto on usein reilusti takapainoinen (plugarin akusto tuo vakiona painoa enemmän taakse kun akusto peräkontin pohjan alla). Vetävät pyörät ovat kuitenkin edessä, niin pitoa on jo lähtökohtaisesti ko. farmariautolla vähän. Osasyitä sitten autoa käyttävät muutkin, metsäpalstalla käynti (yksityistietä) peräkärry perässä ja kotipihasta lähtö nollavauhdista pieneen ylämäkeen (taajamassa päättyvän tien varrella, joten ko. tie ei koskaan sula, onneksi luistoneston saa pois päältä niin ei leikkaa tehoja). Yksi osasyy on myös piheys kun ainakin edellisellä autolla (myös reilusti takapainoinen) kitkat menivät vaihtokuntoon paljon nastoja nopeammin pidon loppumisen takia. Rauhallisesti pärjää vähän heikommallakin renkaalla, mutta silloisilla kitkoilla pito loppui liian äkillisesti kun olikin joku aamu liukkaampaa. Useammin vaihtamalla tuostakin pääsee eroon, mutta kilometrejä tulee talvella kuitenkin vähemmän joten ennemmin panostaa niihin kesärenkaisiin sitten. Heikohko nastarengas on ennakoitavampi käytökseltään kuin se heikohko kitkarengas. Tämä siis lounaissuomessa myös.

Itse pyritään työmatkat tekemään pääsääntöisesti muulla kuin autolla niin nastat puolustavat paikkaansa siinä talven vähäisemmällä ajolla kulumisen suhteen.

Anopin C3 on paljon tasapainoisempi painojakauman kohdalta ja sillä kitkoilla menee oikein iloisesti.

Mitä sähköautojen nasta/kitka valintaan tulee, niin näyttää ainakin Tesla tarvitsevan regenin pienennystä talvella nastoillakin kun pito peräpäässä ei riitä normaali hidastamiseen liukkaalla tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeasti jaksaa ihmetyttää tämä toisteltu fraasi, että kitkat vaatisi jotain auton kotiinjättöä, eipä ole ikinä tullut sellaista keliä vastaan, ettei kunnollisilla kitkoilla olisi ihan huoletta yleisillä teillä päässyt ajamaan.
Yritin viestiä että eri kolkissa Suomea on erilaisia kelejä, ja en tässä kiistä etteikö yksittäisellä kuljettalla voisi olla kuten sinulla.

Mutta jo alkavalla kaudellakin moni on törmännyt liukkaisiin keleihin, missä on sitä liukasta jäätä. siis ihan väestöllisen keskipisteen tuntumassakin. Toki osa on sovittanut vauhdit senmukaa, ja siitä taisi jo olla mutinaa ärsyttää ketjussa.


Yleistäen, tärkeintä on toki se että jos keli ei ole turvallinen on kyky jättää liikenteeseen lähtö, se antaa myös sitä pelivaraa valita renkaita.

Osalla se liikkeellelähdön raja on siinä pääseekö tallista/parkista kadulle. Osalla apuna neliveto. Jos ne nousutkin joutuu vetämään vauhdilla, niin on toki rajoja ylitetty, riippumatta rengasvalinnasta.



Ihan sama kuin sanoisi, että yli 2 vuotiaskin auto voi olla ihan käyttökelpoinen, jos on kokenut kuskina on valmis jättämään auton tarvittaessa kotiin, mutta jos on pakko joka päivä töihin lähteä kelillä kuin kelillä niin tarvitaan se uusin mahdollinen pirssi kaikilla turvalaitteilla.

Suurin osa ei Peltorit korvilla erottaisi kumman tyypin renkaat on alla.
Viimeinen virke, oliko se nyt nastojen perustelua, vai mitä.

Voi toki nastoja vs kitka keskustelua verrata moderni auto vs vanha.

Kummallakkin pääsee liikkuu, mutta nastat valinneet hakee sitä tasaisempaa turvallisuutta. ja sekin voi helposti ulosmitata.

Edelleen ihmettelen täällä etelässä nastarenkaiden yleisyyttä. Varmaan 90%:illa alla, ja 90% ajosta sulalla asfaltilla pääväylillä.
Ketjussa sitä pohdittu että olisko kitkat suhteessa paremmat pohjoisessa kuin etelässä.

Mutta taasen teiden kulumisen kannalta olisi parempi että kitkoja käytettäisiin enemmän etelässä ja valinnasta riippumatta ei ajettaisi urissa.

Mutta jos mietit sitä jonka vastuulla rengasvalinta on, niin se kitkanvalinta on valinta. niin en ihmetele miksi nastat myy.
Uudemmista kitkoista moni on ihmetellyt miten hyvin pitää.
Tätä yllätystä en ylläty, jos kuljettaja ei ole ajellut kitkoilla, niin hän varmaan osittain mieltää ne mielessään kesärenkaisiin, tai vanhoihin nastarenkaisiin ironneilla/kuluneilla nastoilla . Joka ihan luonnollista.

Hyvillä kitkoilla kauden ajaneet paljon matalemmalla kynnyksellä valitsevat kitkat. ja jos itse joutuvat vastaamaan renkaanvaihdoista, niin jo se löysempi käyttöaika voi innostaa. (se sitten oma lukunsa onko se turvallisuuden kannalta hyvä).
 
Tätä ihmettelee itsekin. ...
Jos mietit millä perusteella päättävät tekevät valintoja.

Tässä ketjussa kitkojen valintaa liki järjestäin perusteltu sillä että niillä pärjää vs nastat. Se on ihan hyvä perustelua jos mennään hinta edellä, haetaan sitä edullisinta laillista millä pärjää.

Toinen mihin epäsuorasti viitataan on ääni, tämä on siellä kopissa vähän kirjavampi juttu, ainakin ikkunat kiinni, totta että on nastarenkeita jotka pitää hirveää meteliä ja se kuuluu jo autonkin sisälle. Ja toki luisto/sutimis tilanteessa voi myös sävy olla erilainen. Renkaissa äänekkyys on yksivalinta perustu, varsinkin sen jälkeen jos on jotkut ulisiat olleet alla.

Harvempi perustelee kitkojen valintaa niiden hyvillä ominaisuuksilla. Toki jos sanoo että säädökse joustavampia renkaanvaihto suhteen, voi laittaa alle ennenaikojaan ja vaihtaa pois kun jaksaa, niin ymmärrän toki että ei sitä kannatta huudella. Osalle se on kuitenkin ihan todellinen valintaperuste, ja ei niitä renkaanvaihtoaikoja saa liukkaankelinsääennusteen jälkeen samalle päivälle. ja ei kaikille ole mahdollista edes mennä vaihtaan milloin vaan.

Jos vetelee jollain keskieuroopan kitkoilla, niin ne voivat olla ihan hyvä alku ja loppukaudesta, jos ei liukkaita kelejä. mutta ne on pakkasella ihan surkeita.

Suurin osa suomalaisista asuu etelässä, jossa talvesta puuttuu ne selkeät vuodenajat(*, joten jos hakee sitä koko talvikauden valintaa, niin onhan se aika vaikeaa.

Jos nyt ensin edes saataisiin se läpi että alla olisi hyväkuntoiset talvirenkaat.



(*
Tällä nyt tarkoitan sitä että syksyn jälkeen ei tule kevääseen asti kestävää selkeää yhtäjakoista pakkas kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt ensin edes saataisiin se läpi että alla olisi hyväkuntoiset talvirenkaat.

Yleistäisin tämän koskemaan ihan kaikkia renkaita. Varsinkin vähän varttuneempi väki tykkää ajaa kesäisin jollain vanhoilla talvirenkailla "koska urasyvyyttä on". Ihmiset kun säästää melko oudoissa kohdin, niin joillekin se 60€ kiinalainen paskarengas on paras asia ikinä ja "ei mitään väliä, koska on pyöreä".
 
Väliheittona, keltaisen lehdistön linkki joka tainnut aikanaan tässäkin ketjussa olla
iltalehti.fi/autouutiset/ Kitka nasta kuolonkolareista Kuolonkolarit ajetaan nastarenkailla

Juttu vuoden takaa (2022 loka?), 10v aikana talvikauden onnettomuuksista kitka mukana vain kuudella prosentilla, samaan aikaan niiden osuus kasvanut 12 prosentistä lähemmäksen viidennestä (<20%), eli jopa tuolla 12% käytöllä iso ero kitkojen eduksi.

Jutun lähde vaatii kirjautumista, mutta artikkellissa pohditaan syitä, josa iso osa sysätään eri köyttöprofiileihin.

Artikkelissa mainitaan erikseen ajohallinan menetykset vähentyneet, en ihan varma koskiko kitkoja, vai yleensä. Joissain testeissä kitka ovat toki pärjänneet verokki nastoihin ajo-ominaisuuksilla, Ajo-ominaisuuksien tärkeyttä mielestäni vähän aliarvioidaan.

Ohi artikkellin, niin testien mukaan pohjoisen talvirenkaiden ajo-omianisuudet eivät välttämättä ole hyviä niillä plussakeleillä. Mutta asiat toki mitä voi paikata ajonopeudella ja plussakeillä vähemmän liukkaus yllätyksiä.

Ja vaikka vaihdon oikeaikaisuus tärkeää, niin pienempi haitta vaihtaa liianaikaisin, kuin se että vaihtamatta lähtee liukkaille. Ja jos sitä kevään vapun lapin lumireissuja vantaalla odttaa talvirenkailla, niin ehkä parempi tehdä yksi vaihto rumpa sitä varten erikseen. tai sitten lopettaa itselleen valehtelu. :-)
 
Viimeksi muokattu:
Noissa onnettomuuksissa on mukana kaikki juopot, nistit, rekan keulaan ajajat, vasta kortin saaneet, ylinopeudet, ilman turvavyötä ajavat, sairaskohtaukset, tasoristeysturmat, stop-merkin takaa eteen ajavat, suojatieonnettomuudet ym. Että sikäli nasta vs kitka kuolonkolarien määrillä mässäily on melko turhaa kun ne syyt miksi kuolema on tapahtunut on useita, eikä se rengasvalinta olisi välttämättä vaikuttanut lopputulokseen.
 
Noissa onnettomuuksissa on mukana kaikki juopot, nistit, rekan keulaan ajajat, vasta kortin saaneet, ylinopeudet, ilman turvavyötä ajavat, sairaskohtaukset, tasoristeysturmat, stop-merkin takaa eteen ajavat, suojatieonnettomuudet ym. Että sikäli nasta vs kitka kuolonkolarien määrillä mässäily on melko turhaa kun ne syyt miksi kuolema on tapahtunut on useita, eikä se rengasvalinta olisi paljoakaan vaikuttanut lopputulokseen.
Yllä postasin linkin missä jotain arvuuteltu.

Lainaan sieltä
il sanoi:
Renkaiden sijaan syynä eroon saattaa kuitenkin olla ajotapa.

il sanoi:
Tiedotteen asiantuntija-arvioiden mukaan kitkarenkailla ajon myönteistä kehitystä selittävät etenkin erot henkilöautojen iässä ja turvatekniikassa sekä kuljettajien ajotavassa.

Muuallakkin luotu mielikuvaa että kitkoja on selkeästi enemmän tuoreissa ajoneuvoissa ja en yllättyisi että ovat keskimääräistä parempikuntoisia renkaita.

Ajotapaan voi tuupata myös ne syrjäytyneet, ym. Päihteissä ajaa toki kusekeja uusillakkin autoilla, mutta jos ongelma lähtenyt käsistä ja enemmän tuolla syrjäytyneiden osastolla niin ehkä ne nastat(joskus) yleismpiä.

Ja korostan että mielikuva oli että kitkat ei välttämättä olisi turvallisempia ja huomioida että lähteenä oli taho jossa tavoitteen mm. ilmanlaadunparantaminen. Joka usein mielletään kitkojen vahvuudeksi (tosin sekään ei ole niin suoraviivaista)


Edit:
Varautusin siihen että IL artikkelli ehkä luo muutekin vähän sekavaa käsitystä, vähän epäselvää milloin puhutaan kuolonkolareista, yleensä onnettomuuksista, tai henkilövahingoista.

Toki myös ajosuorite vaikuttaa. jos vertailu oli valtakunnallista, niin onhan siinä paljonkaikenlaista.


Edit2:

Mutta tuo joka tapauksessa helpottaa kitkojen markkinointia, kolme viidestä on kesimääräistä parempia kuskeja, joten jos nastoilla joutuu suhteellisesti kaksin, kolminkertaisesti onnettomuuksiin, niin helppoa....
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia rengaskumien tilaamisesta? Tarve uusille edullisille nastarenkaille pk-seudulla 185/65R15.
 
Viimeksi muokattu:

Kyllä, hyvinkin vaivatonta. Asennuspaikka sulla vaan oltava minne viet.
 
Tässä lisää vaihtoehtoja. Tulee nopeasti perille. Asennus sitten tilattava myös haluamastasi paikasta.
 
Kokemuksia rengaskumien tilaamisesta? Tarve uusille edullisille nastarenkaille pk-seudulla 185/65R15.
Lapin Kumilta Vantaalta saa Hakkapeliitta 9:t 429€ asennuksineen 15.12. asti. En jaksaisi alkaa itse tilailemaan halvempia, odottelemaan ja varaamaan erikseen asennusta jonkun kympin säästön takia.

(Ja kyllä, tuo koko on myös alessa kun menee verkkokauppa-napista katsomaan sarja hintoja vaikkei esimerkeissä ole)
 
Viimeksi muokattu:
Lapin Kumilta Vantaalta saa Hakkapeliitta 9:t 429€ asennuksineen 15.12. asti. En jaksaisi alkaa itse tilailemaan halvempia, odottelemaan ja varaamaan erikseen asennusta jonkun kympin säästön takia.

(Ja kyllä, tuo koko on myös alessa kun menee verkkokauppa-napista katsomaan sarja hintoja vaikkei esimerkeissä ole)

Itse suosin 60->65 profiilin talvirenkaita :tup:
 
Lapin Kumilta Vantaalta saa Hakkapeliitta 9:t 429€ asennuksineen 15.12. asti. En jaksaisi alkaa itse tilailemaan halvempia, odottelemaan ja varaamaan erikseen asennusta jonkun kympin ..
Joo, paikallisesta rengasfirmasta voi saada samaan hintaan tai jopa halvemmalla asennuksineen. Itsekin päädyin tähän kesärenkaiden kohdalla.
Mutta kaikki ei asu suur Helsingin alueella ja pikkupaikkakunnalla se rengaspalveluja tarjoava yritys voi olla ainoa ja hinnat sen mukaiset.
 
Joo, paikallisesta rengasfirmasta voi saada samaan hintaan tai jopa halvemmalla asennuksineen. Itsekin päädyin tähän kesärenkaiden kohdalla.
Mutta kaikki ei asu suur Helsingin alueella ja pikkupaikkakunnalla se rengaspalveluja tarjoava yritys voi olla ainoa ja hinnat sen mukaiset.
Tässä tapauksessahan kyseltiin nimenomaan pääkaupunkiseutua, ja ko. firmalla on toimipisteitä läpi Suomen. Tosin tuo tarjous alkaa käydä vähiin.

Mutta kyllä pikkukoo’issa pääsääntöisesti säästö netistä tilaten on marginaalinen asui missä päin vaan.
 
Lapin Kumilta Vantaalta saa Hakkapeliitta 9:t 429€ asennuksineen 15.12. asti. En jaksaisi alkaa itse tilailemaan halvempia, odottelemaan ja varaamaan erikseen asennusta jonkun kympin säästön takia.

(Ja kyllä, tuo koko on myös alessa kun menee verkkokauppa-napista katsomaan sarja hintoja vaikkei esimerkeissä ole)
Hp9 taitaa olla ryssissä valmistettuja.
 
Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi.

Niin, onko se vain tunne joka johtuu nastojen rapinasta jolloin syntyy vaikutelma, että onpas hyvä pito.

Vaikka todellisuudessa eroa ei välttämättä ole, tai jos on niin se voi olla jopa toisin päin.
 
Edit: samoin kannattaa vielä harkita nastoja kitkojen sijaan tuossa takapotkulla. Nyt itsellä kaksi takapotkusähkäriä alla toinen kitkoilla (ID4) ja toinen nastoilla (Ioniq 5). Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi.

Kyllä kitkoilla kaikilla nykyautoilla erinomaisesti pärjää. Kokonaisuudessaan todennäköisesti kitkat myös huomattavan suuri ekoteko. Kyyti hiljaista ja tiet pysyvät kunnossa. Eli ajotapa kuntoon ja nastat seinille. :D
 
Edit: samoin kannattaa vielä harkita nastoja kitkojen sijaan tuossa takapotkulla. Nyt itsellä kaksi takapotkusähkäriä alla toinen kitkoilla (ID4) ja toinen nastoilla (Ioniq 5). Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi.

Ei kai vetotavalla mitään merkitystä ole siihen turvallisuuteen onko nasta/kitkat, turvallisuushan tulee sivuttaispidossa tai jarrutuspidossa jäällä. Yleensähän sitä nastoja kaipailee esim. noissa liikenneympyröissä, jotka ovat ainakin täällä niin kiillotettuja, ettei kitkoilla pysy 20km/h vauhdissakaan kaistalla. Muuten en ole takavedolla huomannut mitään ongelmaa vetopidossa kitkoilla.

En osaa ottaa kantaa miten hiljainen ID7 tosin nastoilla on, eli voihan se olla ettei sitä edes huomaisi. Model 3:n kohdalla vaan jo meluisassa autossa piti ottaa kaikki mahdolliset tavat hiljentää rengasmelua.

Kokonaisuudessaan todennäköisesti kitkat myös huomattavan suuri ekoteko.

Kokonaisuudessaan suurin ekoteko olisi muuttaa maahan, jossa ei tarvitsisi kumpiakaan.
 
Niin, onko se vain tunne joka johtuu nastojen rapinasta jolloin syntyy vaikutelma, että onpas hyvä pito.

Vaikka todellisuudessa eroa ei välttämättä ole, tai jos on niin se voi olla jopa toisin päin.
Ihan itse koettu ajamalla peräkkäin samana päivänä samat tiet molemmilla autoilla. Vaimo sanoo aivan samaa näin etelän jäisillä teillä. Pitoero lähdöissä, kaarteissa ja jarrutuksessa on sen verran selkeä, että sen huomaa helposti.

Kyllä kitkoilla kaikilla nykyautoilla erinomaisesti pärjää. Kokonaisuudessaan todennäköisesti kitkat myös huomattavan suuri ekoteko. Kyyti hiljaista ja tiet pysyvät kunnossa. Eli ajotapa kuntoon ja nastat seinille. :D
Ei ollutkaan kyse pärjäämisestä vaan nimenomaan paremmuuserosta näillä pahimmilla ilmoilla.
 
Ihan itse koettu ajamalla peräkkäin samana päivänä samat tiet molemmilla autoilla. Vaimo sanoo aivan samaa näin etelän jäisillä teillä. Pitoero lähdöissä, kaarteissa ja jarrutuksessa on sen verran selkeä, että sen huomaa helposti.


Ei ollutkaan kyse pärjäämisestä vaan nimenomaan paremmuuserosta näillä pahimmilla ilmoilla.

Täällä kans ollu nyt outlanderissa (perheen kakkosauto) alla uudet continental kitkat. Ajetaan tämä talvi mutta ei tule enää kitkoja. Täällä kempassa ja kuusamossa tullu nyt alkutalvi vastaan tilanteita missä nastoilla ei olis mitää ongelmaa. Jäiset risteykset / liikenne ympyrät yms. Pärjää kitkoilla kyllä mutta joutuu ajaa enempi varoen. Mukavuus toki näissä hyvä.
 
Ei kai vetotavalla mitään merkitystä ole siihen turvallisuuteen onko nasta/kitkat, turvallisuushan tulee sivuttaispidossa tai jarrutuspidossa jäällä. Yleensähän sitä nastoja kaipailee esim. noissa liikenneympyröissä, jotka ovat ainakin täällä niin kiillotettuja, ettei kitkoilla pysy 20km/h vauhdissakaan kaistalla. Muuten en ole takavedolla huomannut mitään ongelmaa vetopidossa kitkoilla.
Tuossahan juuri itse listaat syitä miksi sillä vetotavalla on myös merkitystä turvallisuuteen. Sivuttaispito kaarteissa veto/kiihdytys päällä on aika merkityksellinen takavedolla lähteekö perä tangentin suuntaan vai pysyykö eturenkaiden suunnan mukana. Sama korostuu erityisesti sähkäreillä regeneroinnin takia, jos peräpää jarruttaa liukkaalla regeneroinnin takia eikä siellä ole sivuttaispitoa. Liian monta juttua saanut tänä talvena lukea, kun porukka on ojassa regeneroinnin takia ja kaikissa on tainnut olla kitkat alla. ID4 luikertelee kitkoilla niin ikävästi jopa suoralla motarin rampilla, että kaipaa sitä (sivuttais)pitoa lisää.

Kiihtyvyydessä (positiivinen tai negatiivinen) jäällä nastarengas on kuitenkin melko ylivoimainen. TM:n testissä paras kitka taisi olla noin 57% hitaampi kiihtyvyydessä kuin paras nastarengas eli kyllä vetopidoissakin on eroa. Ei sitä niin huomaakaan jos ajaa vain kitkoilla, mutta peräjälkeen kun pääsee ajamaan molemmilla niin erot kyllä huomaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom