Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ferrell on ihan täysi pelle ja lukee suoraan markkinointiesitteestä ilman mitään lähdekritiikkiä. Tässä pari esimerkkiä:
Ferrell on ihan täysi pelle ja lukee suoraan markkinointiesitteestä ilman mitään lähdekritiikkiä. Tässä pari esimerkkiä:
Koko Undecided on konseptina sellainen että "mitä mieltä itse olet", kuten jokaisen videon lopussa kysytään. Jos ei kykene kriittiseen ajatteluun niin ei kannata katsoa. Ferrell esittelee kuitenkin hyvin erilaisia tekniikoita kattavasti ja todella paljon myös sellaista joka ei koskaan tule toteutumaan. Ei noiden ole tarkoituskaan olla "tämä on tulevaisuus" vaan tietopaketteja mitä voi olla tulossa, tai sitten ei. "Mitä mieltä itse olet?"Ferrelin jutut taytyy vain ottaa suolan kanssa. Minusta on ihan kiva katsella kun joku lueskelee markkinointi materiaaleja kun en niita itse jaksa kaivella. Enemman pelle minusta on tuo busted kaveri.
Nasa ei myöskään sanonut, kuinka nopeasti kiinteäelektrolyyttinen akku latautuu tai kuinka nopeasti tällaiset akut kuluisivat käytössä. Molemmat seikat on kuitenkin arvioitu tällaisten akkujen eduiksi muissa yhteyksissä.
On myös epäselvää, kuinka nopeasti uuden akkuteknologian hinta saadaan massatuotannon mahdollistavalle tasolle. Nasa ei antanut aika-arviota, koska sen kehittämä akku voisi päästä kaupalliseen käyttöön.
Varsinkin kun kyseessä on NASA, joka mahdollisesti kehittää akkuja omiin tarpeisiinsa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan toimii halutuissa olosuhteissa niin kuin suunniteltu.![]()
Nasa on akkutekniikan läpimurron kynnyksellä – loppu räjähdyksille, mullistaa liikenteen
Nasa toivoo kehittämänsä akun siivittävän lentokoneet uuteen aikakauteen.www.is.fi
![]()
NASA’s Solid-State Battery Research Exceeds Initial Goals, Draws Interest - NASA
NASA researchers are making progress with developing an innovative battery pack that is lighter, safer, and performs better than batteries commonly used inwww.nasa.gov
Tästäkin voisi uutisoida sitten kun on jotain oikeasti uutisoimisen arvoista. Taattua IS laatua.
Koko tuon Thunderf00t tuotanto näyttää olevan yhtä "Busted!!11one" suoltamista. Tekeekö tuo oikeasti itse mitään vai pelkästään kritisoi muita?
Tuossa ei sentään mainosteta 10x kapasiteettia ja 10x kestoa vaan pelkästään "parempaa". Kyllähän noita optimointeja on li-ion akkuihin tullut vaikka kuinka paljon. Tuo voi toki olla yksi uusi merkittävä optimointi. Eli voi siis oikeasti tulla markkinoillekin asti kohtalaisen nopeasti jos oikeasti toimii.Self-assembled power
Rechargeable batteries to benefit from the development of lithium-loving foams.discovery.kaust.edu.sa
joko pidätetään hengitystä
https://www.businesswire.com/news/h...New-Amprius-500-Whkg-Battery-Platform-is-Here
Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
Jos oikein ymmärsin niin labra juttu, ja jos kaikki menee hyvin niin joskus massamarkkinoille.Amprius 500 Wh/kg, 1300 Wh/L Battery Platform
luvataan puolittavan akun painon, koon ja hinnan. ... toimintamatka olisi noin 1 200 kilometriä ja joka latautuisi 10 minuutissa.
Melko vihainen laturi saa olla jotta 1200km ladataan 10minuutissa. Esim. 20kWh sataselle kuluttavalle autolle siis pitäisi olla 1200km varten 240kWh kapasiteetin akku. Sen verran siis 10min sisään akkuun, eli tunnissa 1440kWh...jonka toimintamatka olisi noin 1 200 kilometriä ja joka latautuisi 10 minuutissa.
Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Jospa tällä kertaa nämä pitäisi paikkaansa kun puikoissa on Toyota ja Panasonic. Kiinteän elektrolyytin akkuja on odoteltu massatuotantoon ja nyt ei pitäisi ainakaan firmojen koon/rahoituksen olla ongelmana eikä kyse ole edes yliopiston rahoituksen keruusta, kuten yleensä. Noh aikaisemmin suunnittelivat 2025 ja nyt 2027... eli ehkä 2030 on oikeasti valmista?
Näinhän on asian laita ollut joka kerta ja akkuhype on jatkunut jo vuosikymmeniä.Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.
No siksihän tuon tähän ketjuun kirjoitinkin. Uskotaan sitten kun saa oikeasti kaupasta.Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.
Seuraava iso teknologia taitaa olla solid-state battery
Honda and Nissan said to be developing next-generation solid-state batteries for electric vehicles | The Japan Times
Toyota Deepens Panasonic Battery Ties in Electric-Car Rush
BMW invests in solid-state batteries with ‘2-3X’ energy capacity for next-gen electric cars
Solid-state batteries are already forcing spark-plug giant NGK to shift focus
Toyota promises long-range solid-state batteries in EVs by early 2020s
![]()
Litiumioniakun haastaja: onko tässä maailmaa mullistava akkuteknologia?
Tuore innovaatio on jo saatu standardimittoihin. Lisäksi nykyisten tuotantovälineiden luvataan kykenevän uusien akkujen tuotantoon.www.mikrobitti.fi
@M.V.P.
23 hours ago
Just researched a bit and here a some facts and numbers stated by CATL and other sources:
- mass production of gen1 sodium-iron batteries will start December 2025
- gen1 will have an energy density of 175 wh/kg
- they are aiming to start mass production of gen2 by 2027, with an energy density exceeding 200 wh/kg
- the batteries are currently more expensive than lithium-ion or lithium-iron batteries, becoming price competitive when economies of scale and adoption catches on, expected by 2027
- the batteries are operational until -30 C, they demonstrated fast charging with up to 1200kw
- Naxtra batteries are expected to last 10000+ charge cycles compared to the 2-4000 cycles of lifepo4 batteries
- CATL was one of the first battery manufacturers with sodium iron batteries in their portfolio and has been selling older gen products since 2021
- 67 car models are confirmed to launch using the new battery technology (although CATL is probably subsidizing the costs to be competitive)
- CATL is the biggest battery manufacturers the world and is expecting that the sodium-iron batteries will replace 50% of the lifepo4 batteries, a market they currently dominate
-> This does not seem to be vaporware, compared to many other „upcoming“ battery technologies mentioned on this channel, that are still years away and will be obsolete by the time they actually make it to market. Also, CATL actually has the cash to subsidize the batteries and speed up adoption until economies of scale kick in.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.