Mullistavat akkuteknologiat

Ferrelin jutut taytyy vain ottaa suolan kanssa. Minusta on ihan kiva katsella kun joku lueskelee markkinointi materiaaleja kun en niita itse jaksa kaivella. Enemman pelle minusta on tuo busted kaveri.
 
Ferrell on ihan täysi pelle ja lukee suoraan markkinointiesitteestä ilman mitään lähdekritiikkiä. Tässä pari esimerkkiä:





Ferrelin jutut taytyy vain ottaa suolan kanssa. Minusta on ihan kiva katsella kun joku lueskelee markkinointi materiaaleja kun en niita itse jaksa kaivella. Enemman pelle minusta on tuo busted kaveri.
Koko Undecided on konseptina sellainen että "mitä mieltä itse olet", kuten jokaisen videon lopussa kysytään. Jos ei kykene kriittiseen ajatteluun niin ei kannata katsoa. Ferrell esittelee kuitenkin hyvin erilaisia tekniikoita kattavasti ja todella paljon myös sellaista joka ei koskaan tule toteutumaan. Ei noiden ole tarkoituskaan olla "tämä on tulevaisuus" vaan tietopaketteja mitä voi olla tulossa, tai sitten ei. "Mitä mieltä itse olet?"

Sitten nuo @pelitys postaamat videot. Esim tuo eka.. jos kaveri olisi edes katsonut sen videon minä "bustaa" niin olisi tiennyt mihin se "banned by us government" viittasi. Kyllä, jenkeissä on mahdollista että yrityksen tuote laitetaan "holdiin" kunnes armeija on päättänyt että saako sitä kehittää vapaasti. Tälle "bustaukselle" ei kuitenkaan mitään perusteita, kunhan "busted" ja nauramista.

Seuraava oli että "mihin tungen elektrodin saadakseni sähköä tästä 'akusta'". Ei hyvää päivää mikä idiootti. "So called" ei taida soittaa tuon kelloja ollenkaan. Yhtä lailla "akuksi" kutsutaan esim kineettistä akkua, eli vaikka pyörivä levy, joka on kiinni generaattorissa. Ei siihenkään elektrodia laiteta, mutta sähköä siitä silti saa ulos. Onko liian vaikeaa tuon ymmärtää vai tahallaanko vain esittää tyhmää?

Koko tuon Thunderf00t tuotanto näyttää olevan yhtä "Busted!!11one" suoltamista. Tekeekö tuo oikeasti itse mitään vai pelkästään kritisoi muita?

/OT

Koko tämän ketjun tarkoitushan on olla spekulaatiota ja "odotusta" siitä että mikä uusi tekniikka oikeasti toimii labran ulkopuolella ja mikä on oikeasti järkevää skaalata isoille massoille. About kaikki tutkijat/yliopistot/yms. paisuttelee noita 99.99999% ajasta ihan siksi että saisivat rahoitusta. Toisaalta joku niistä todennäköisesti on oikeasti se seuraava iso juttu. Mikä niistä? No en minä tiedä, mitä mieltä itse olet? :asif:
 


Nasa ei myöskään sanonut, kuinka nopeasti kiinteäelektrolyyttinen akku latautuu tai kuinka nopeasti tällaiset akut kuluisivat käytössä. Molemmat seikat on kuitenkin arvioitu tällaisten akkujen eduiksi muissa yhteyksissä.

On myös epäselvää, kuinka nopeasti uuden akkuteknologian hinta saadaan massatuotannon mahdollistavalle tasolle. Nasa ei antanut aika-arviota, koska sen kehittämä akku voisi päästä kaupalliseen käyttöön.

Tästäkin voisi uutisoida sitten kun on jotain oikeasti uutisoimisen arvoista. Taattua IS laatua.
 




Tästäkin voisi uutisoida sitten kun on jotain oikeasti uutisoimisen arvoista. Taattua IS laatua.
Varsinkin kun kyseessä on NASA, joka mahdollisesti kehittää akkuja omiin tarpeisiinsa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan toimii halutuissa olosuhteissa niin kuin suunniteltu.
 
Koko tuon Thunderf00t tuotanto näyttää olevan yhtä "Busted!!11one" suoltamista. Tekeekö tuo oikeasti itse mitään vai pelkästään kritisoi muita?

Mies on kyllä käsittääkseni kova tekijä, julkasuja isoissa lehdissä (Nature chemistry, Science).


On myös debunkkaillu menemään kaikenlaisia kusetuksia jo parilla vuosikymmenellä. Sen sanon, että toi tyyli on aina ollu tollasta naureskelua, joka varmastikin rajoittaa yleisöä. Täytyy siitä kuitenkin jotain hupia saada, että tuota ikiliikkujien ja vastaavien keksijöiden paljastamista jaksaa.

Edit: Olisi voinut ehkä katsoa alkuperäisen viestin päivämäärää... No, jääköön.
 
Viimeksi muokattu:

joko pidätetään hengitystä
Tuossa ei sentään mainosteta 10x kapasiteettia ja 10x kestoa vaan pelkästään "parempaa". Kyllähän noita optimointeja on li-ion akkuihin tullut vaikka kuinka paljon. Tuo voi toki olla yksi uusi merkittävä optimointi. Eli voi siis oikeasti tulla markkinoillekin asti kohtalaisen nopeasti jos oikeasti toimii.
 
https://www.businesswire.com/news/h...New-Amprius-500-Whkg-Battery-Platform-is-Here

Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
Amprius 500 Wh/kg, 1300 Wh/L Battery Platform
Jos oikein ymmärsin niin labra juttu, ja jos kaikki menee hyvin niin joskus massamarkkinoille.

Edullisuutta, oliko sitä hehkutettu.
 

luvataan puolittavan akun painon, koon ja hinnan. ... toimintamatka olisi noin 1 200 kilometriä ja joka latautuisi 10 minuutissa.

Jospa tällä kertaa nämä pitäisi paikkaansa kun puikoissa on Toyota ja Panasonic. Kiinteän elektrolyytin akkuja on odoteltu massatuotantoon ja nyt ei pitäisi ainakaan firmojen koon/rahoituksen olla ongelmana eikä kyse ole edes yliopiston rahoituksen keruusta, kuten yleensä. Noh aikaisemmin suunnittelivat 2025 ja nyt 2027... eli ehkä 2030 on oikeasti valmista?

Toyota kertoo saavuttaneensa teknisen läpimurron akkuteknologiassa yhdessä Panasonicin kanssa, kirjoittaa Financial Times. Sen luvataan puolittavan akun painon, koon ja hinnan. Yhtiö arvelee pystyvänsä valmistamaan solid-state-akun eli kiinteän elektrolyytin akun, jonka toimintamatka olisi noin 1 200 kilometriä ja joka latautuisi 10 minuutissa.

Jos lupaukset pitävät paikkansa ja uusi teknologia on siirrettävissä massatuotantoon, se olisi merkittävä edistysaskel sähköautoteknologiassa.

Toyota arvelee Financial Timesille pystyvänsä valmistamaan kyseisillä akuilla varustettuja sähköautoja vuoteen 2027 mennessä. Aiemmin yhtiö on suunnitellut tuovansa kiinteän elektrolyytin akuilla varustettuja hybridiautoja tuotantoon vuoteen 2025 mennessä.

NYT MAAILMAN TOISEKSI suurin autovalmistaja kertoo yksinkertaistaneensa akkumateriaalien valmistamista ja kehuu löytöä merkittäväksi harppaukseksi eteenpäin.

”Sekä nestemäisten että solid-state-akkujemme osalta pyrimme muuttamaan radikaalisti tilannetta, jossa nykyiset akut ovat liian suuria, raskaita ja kalliita”, sanoi Keiji Kaita, Toyotan hiilineutraaliuden tutkimus- ja kehityskeskuksen johtaja.

Kiinteän elektrolyytin akkujen odotetaan yleisemminkin lyhentävän latausaikoja ja suurentavan kapasiteettia. Niiden olevan myös vähemmän tulipaloherkkiä litiumioniakkuihin verrattuna. Valmistus on kuitenkin tavallisesti ollut nestemäisellä elektrolyytillä varustettuja akkuja vaikeampaa ja kalliimpaa.

Toyotan mukaan sen tulevat akut olisivat litiumioniakkuja helpompia ja yhtä halpoja ellei halvempia valmistaa.
 
jonka toimintamatka olisi noin 1 200 kilometriä ja joka latautuisi 10 minuutissa.
Melko vihainen laturi saa olla jotta 1200km ladataan 10minuutissa. Esim. 20kWh sataselle kuluttavalle autolle siis pitäisi olla 1200km varten 240kWh kapasiteetin akku. Sen verran siis 10min sisään akkuun, eli tunnissa 1440kWh...
No nuo varmaan Toyotalla jotain täysin teoriittisia sinnepäin lukemia molemmat.
 



Jospa tällä kertaa nämä pitäisi paikkaansa kun puikoissa on Toyota ja Panasonic. Kiinteän elektrolyytin akkuja on odoteltu massatuotantoon ja nyt ei pitäisi ainakaan firmojen koon/rahoituksen olla ongelmana eikä kyse ole edes yliopiston rahoituksen keruusta, kuten yleensä. Noh aikaisemmin suunnittelivat 2025 ja nyt 2027... eli ehkä 2030 on oikeasti valmista?
Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.
 
Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.
Näinhän on asian laita ollut joka kerta ja akkuhype on jatkunut jo vuosikymmeniä.

Toisaalta osa alkupään ihmeakkulupauksista on jo nykyisillä li-ioneilla toteutettu. Tekniikkahan on tullut todella pitkälle ensimmäisistä li-ioneista ja nekin olivat aikanaan jotain aivan uskomatonta normaalien helvetin kalliiden laitteiden pyöriessä lyijy- ja nikkeliakuilla.
 
Väittäisin että on "paskapuhetta" - oikeasti on vain jotain suunnilleen labrassa toimivaa jota nyt hiki hatussa yritetään saada tuotantokelpoiseksi ja lupaillaan kuut ja tähdet taivaalta kun on huomattu, että muuten asiakkaat kaikkoavat muuten kilpailijoille ja oma myynti ei enää vedä kun ei ole mitään myytävää mikä kelpaa asiakkaille.
No siksihän tuon tähän ketjuun kirjoitinkin. Uskotaan sitten kun saa oikeasti kaupasta. :asif:

E:
Ketjun alussa, 5 vuotta sitten:
:swaiting:
 
Toyota yrittaa Osborne efectia muille valmistajille lupailemalla niin kovia mullistuksia ettei nykyisia sahkoautoja kannattaisi ostaa.
 
Saksalainen Fraunhofer Institute on tehnyt mielenkiintoisen tutkimuksen 10 erilaisen akkuteknologian kehitysvaiheista.

Myöhemmin he tekevät samanlaisen katsauksen eri solid state- teknologioista.

Tutkimuksen tärkein sisältä videomuodossa



Tai sitten koko tutkimus (pdf, 114 sivua)

 

Litiumioniakun haastaja: onko tässä maailmaa mullistava akkuteknologia?
6.8.202413:27|päivitetty6.8.202413:27
Tuore innovaatio on jo saatu standardimittoihin. Lisäksi nykyisten tuotantovälineiden luvataan kykenevän uusien akkujen tuotantoon.
084e4e95-677e-5e65-bdda-13a0f8fbe6d0

Uusi kandidaatti.Litiumioniakuille on jo pitkään etsitty manttelinperijää.


Tasaisin väliajoin julkisuuteen nousee jos jonkinmoisia haastajia perinteisille litiumioniakuille.
Nyt julkistettu ratkaisu voi tarjota laitevalmistajille potentiaalisen vaihtoehdon, joka on ainakin teoriassa litiumioniakkuja kestävämpi ja tuotantokustannuksiltaan halvempi ratkaisu.
Tilaa tästä Mikrobitin maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat jutut sähköpostiisi päivittäin
Kyseessä on Texasilaisen start up -yhtiö Group1:n paljastama kaliumioniakku (KIB), jonka valmistukseen ei tarvita muun muassa litiumia, kobolttia, kuparia tai nikkeliä, mikä helpottaisi akkujen tuotantoa ja vähentäisi niihin liittyviä ympäristöriskejä.

Paljastettu akku on yleisesti laitevalmistajien käyttämän 18650-standradin mukainen. Lisäksi se hyödyntää niin ikään yleisesti käytettyä 3,7 voltin nimellisjännitettä. Akkujen energiatiheys on noin 160–180 wattituntia kiloa kohden, Tech Spot kirjoittaa.
Teoriassa akkujen käyttöönoton kynnys voisi olla loiva, sillä teknologia on yhteensopiva litiumioniakkujen valmistusprosessin kanssa. Näyteakkuja on määrä lähettää ensimmäisille laite- ja akkuvalmistajille.

Tavanomaisen elektroniikan lisäksi innovaatio voi kiinnostaa sähkökulkupelien valmistajia, jotka ovat jo pitkään kipuilleet kalliiden, ympäristölle haitallisten ja ajan saatossa rappeutuvien akkuratkaisujen kanssa.

1722942449350.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom