Mullistavat akkuteknologiat

Toisaalta tehokkaammat akut mahdollistaisi virtasyöpömmät autot kuten maasturit, kuorma-autot, työkoneet ja niin edelleen... Eli voitaisiin nykyistä paremmin tyydyttää erilaisia tuotesegmenttejä.

En tiedä sitten, olisiko noin tehokkailla akuilla merkitystä jo ilmailunkin saralla...
Ilmailuun tarvitaan noin 400wh/kg energiatiheys että hommassa on mitään järkeä. Siitä ei olla enää kaukana.
Väittäisin että aletaan olla ihan li-ion tekniikalla siinä pisteessä että maailma muuttuu kyllä ilman suuriakin mullistuksia, kysymys on vaan siitä että saataisiiin painettua hinta mahdollisimman alas ja kapasiteetti monikymmenkertaiseksi. (Tesla tässä tienraivaajana oman suunnitelmansa mukaan).
 
Ihmeaineeseen perustuva akku lataa itse itsensä ja voi nopeasti mullistaa maailman akkumarkkinat

Mistään mitään ymmärtämätön toimittaja taas otsikoi jutun oikein hyvin tähän ketjuun sopivaksi. Sama "akku" kuin pari viestiä aikaisemmin. Otsikot vain paranee, akku ei.
 
Grafeeniakuista on pöhisty jo hyvän aikaa ja onpa jotain viritelmää markkinoillakin. Mutta nyt pitäisi olla isosti aivan oven takana...jopa ensi vuonna. Ihan totta...


Innostus laantuu siinä vaiheessa kun tajuaa että äänessä on edelleen tutkijat, ei yritykset :) Jos joku Samsung tai LG chem tms. kertoisi samaa tarinaa niin kiinnostuisin.
 
Ainakin näin suomalaisesta näkökulmasta katsottuna pitäisi paitsi akkujen kapasiteetin hieman kasvaa, myös hinnan tulla alas, jotta sähköautot alkaisi oikeasti ja todella kiinnostaa autojen ostajia.

Nimenomaan toi akuston hinta on aika ratkaiseva kysymys, koska se ei ainoastaan vaikuta auton myyntihintaan, myös huoltokustannuksiin myöhemmin. Kapasiteettiakin pitää toki karussa pohjolassa olla riittävästi.
 
Akkutekniikat on kehittynyt aika lailla parissa vuodessa. Kohta tämän ketjun nimi ei enää ole ironinen(pl teslan lfp). Solid state tulossa ja teslan 4680 akutkin alkaa kohta löytämään Berliinissä massatuotantovaiheensa.

"Akun latausaika olisi lyhyimmillään vain kymmenen minuuttia."

Tiukkaa faktaa toimittajalta. Minkä kokoisen akun? Tyhjästä täydeksi vai jotain muuta?
 
"Akun latausaika olisi lyhyimmillään vain kymmenen minuuttia."

Tiukkaa faktaa toimittajalta. Minkä kokoisen akun? Tyhjästä täydeksi vai jotain muuta?
500km rangea 10min latauksella toisessa lähteessä. Ei taida niin valmista olla vielä että tarkemmin voisi arvata.
 
Tuossahan Toyota julkaisee prototyypin eli matkaa tuotantoon on tuosta vähintäänkin vuosi pari vielä. Tämän lisäksi mitkä on määrät jos nyt tuntuu perus litium tekniikallakin olevan ongelmia saada riittävästi pattereita. Toki hienoa jos solid state olisi ratkaistu. Heti kun yksi onnistuu niin muut seuraa kyllä pikapuoliin perässä. :) Lisäksi, millä meinasit ladata tollasen 100kw akun 10min? Aika paksu letku saa olla!
 
Tuossahan Toyota julkaisee prototyypin eli matkaa tuotantoon on tuosta vähintäänkin vuosi pari vielä. Tämän lisäksi mitkä on määrät jos nyt tuntuu perus litium tekniikallakin olevan ongelmia saada riittävästi pattereita. Toki hienoa jos solid state olisi ratkaistu. Heti kun yksi onnistuu niin muut seuraa kyllä pikapuoliin perässä. :) Lisäksi, millä meinasit ladata tollasen 100kw akun 10min? Aika paksu letku saa olla!
Mutta se jotta Toyota ilmoittaa tommoista julkaisevansa, on ihan eri luokan uutinen vs. joku tutkija kellarissa hehkuttamassa omaa teoreettista keksintöään. Eli eiköhän sieltä jotain parannusta oikeasti ole tulossa.
 
Mutta se jotta Toyota ilmoittaa tommoista julkaisevansa, on ihan eri luokan uutinen vs. joku tutkija kellarissa hehkuttamassa omaa teoreettista keksintöään. Eli eiköhän sieltä jotain parannusta oikeasti ole tulossa.
Joo, ehdottoman hyvä uutinen kyllä ja uskotavuutta lisää että julkasu on loppukäyttäjältä eikä labrasta.
 
500km rangea 10min latauksella toisessa lähteessä. Ei taida niin valmista olla vielä että tarkemmin voisi arvata.

Tuo 10min lataus olisi sellainen parannus sähköautoiluun eli pääsisiin lähelle sitä aikaa, paljonko polttomoottoriautossa kestää tankkaus
 
Käyttääkö kiinteäelektrolyyttinen akku litiumia ja harvinaisia maametalleja?
 
Tuossahan Toyota julkaisee prototyypin eli matkaa tuotantoon on tuosta vähintäänkin vuosi pari vielä. Tämän lisäksi mitkä on määrät jos nyt tuntuu perus litium tekniikallakin olevan ongelmia saada riittävästi pattereita. Toki hienoa jos solid state olisi ratkaistu. Heti kun yksi onnistuu niin muut seuraa kyllä pikapuoliin perässä. :) Lisäksi, millä meinasit ladata tollasen 100kw akun 10min? Aika paksu letku saa olla!

Suprajohteella saataisiin menemään helposti tuollaiset tehot ohuella kaapelilla.

1707px-CERN-cables-p1030764.jpg
 
Ei tässä nyt uskalla uutta sähköautoa ostaa, kun pelkää että uudet teknologiat romahduttavat nykyisten arvon.
 
Ei tässä nyt uskalla uutta sähköautoa ostaa, kun pelkää että uudet teknologiat romahduttavat nykyisten arvon.
Samaan itsekkin päädyin. Akut ja kaikki muukin kehittyy ja nuo nykyiset on lähinnä prototyyppejä vielä ja kalliita sellaisia. Antaa muiden testailla nämä ja itse palaan asiaan 10v päästä.
 
Samaan itsekkin päädyin. Akut ja kaikki muukin kehittyy ja nuo nykyiset on lähinnä prototyyppejä vielä ja kalliita sellaisia. Antaa muiden testailla nämä ja itse palaan asiaan 10v päästä.

Sitähän on parhaimmillaan veikattu, että 2020-2030 välissä tapahtuisi se suurin mullistus asiaan.
 
Ihan perinteinen kuparijohdin riittää lataukseen kunhan jäähdytyksestä huolehditaan. Nykyisillä kaapeleilla päästään 500kW asti ja eiköhän tuo tekniikka skaalaudu tarvittaessa suht helposti ylöspäin.

Vertailun vuoksi, tankkauspistoolien kapasiteetti näyttää olevan alkaen 70 l/min ja hyllystä löytyy 280 l/min saakka: https://www.salhydro.fi/files/PDF/GAUTO.pdf
Tämä vastaa n. 40-150 MW tankkaustehoa :cool:

Ehkä tämä on vähän yläkanttiin henkilöauton tankkauksessa mutta on ehkä hyvä hahmottaa se, että litra sekunnissa vastaa tankkausteholtaan n. 35 MW.

Toki nämä on bruttotehoja.
 
Tuo lataushomma on yksi mitä tullut jo pitkään sillointällöin pohdittua. Tulisiko tankkausjonoista hävyttömän pitkiä? No tottakai toisin kuin polttomoottoriauto, sähköautoa voi jokainen latailla kotonaankin joten sehän keventää jo merkittävästi jakeluasemien taakkaa. Tällöin julkisia latauspisteitä käyttäisi vain ne, joilla nyt sattuu pahaan paikkaan akku käymään vähiin tai pitkään matkaan lähteneet.

Megawattiluokan pikalatauspisteitä tuskin tullaan näkemään ihan äkkiä, ne vaatisi niin järeitä vehkeitä ja suurjännite-siirtolinjan välitöntä läheisyyttä sekä omaa muuntoasemaa joten käytännönongelmissa riittäisi ratkottavaa.

150MW latausteho olisi silkkaa fiktiota, olkiluodon yksi reaktori tuottaa noin 700MW joten sillä ei montaa autoa kerralla ladata. Virrat olisi niin suuria, että todellakin tarvittaisiin suprajohteita tai vaihtoehtoisesti reiden paksuisia kaapeleita. Latauselektroniikka olisi sekin niin isokokoista, ettei taida tavan teslaan mahtua. Siitä vähän mittakaavaa kun megawateista puhutaan, ehkä joskus tulevaisuudessa oma ydinvoimala jokaisella latauspisteellä..

Toki latauspistellä voisi olla oma kuormitusta tasaava suurakusto, joka latautuisi hissuksiin normiverkosta mutta kykenisi antamaan ladattavalle autolle nopeasti riittävän lataustehon. Ei tämäkään loputtomiin toimi jos ladattavia autoja on jonoksi asti..joku joutuisi toteamaan latauspisteen näytössä tekstin "pääakustoa ladataan, odota tunti".
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Tuo lataushomma on yksi mitä tullut jo pitkään sillointällöin pohdittua. Tulisiko tankkausjonoista hävyttömän pitkiä? No tottakai toisin kuin polttomoottoriauto, sähköautoa voi jokainen latailla kotonaankin joten sehän keventää jo merkittävästi jakeluasemien taakkaa. Tällöin julkisia latauspisteitä käyttäisi vain ne, joilla nyt sattuu pahaan paikkaan akku käymään vähiin tai pitkään matkaan lähteneet.
Latauspisteitä voi olla huomattavasti enemmän ympäri kaupunkia kuin bensa-asemia... Maaseudulla voi olla vähän nihkeämpää tietysti. Mutta sielläkin lataus julkisilla paikoilla on sitten enemmänkin poikkeustapaus/hätätapaus kuin mikään standardi, ellet heitä jotain Lapin reissuja jatkuvasti tms.

USA:n Leijonan luola -ohjelmassa oli taannoin "virtapankki" sähköautoja varten, joten sellaisillakin saa sitten lisäkapasiteettia hätätapauksia varten... Eivät toki ole ihan ilmaisia.
 

Uudessa keksinnössä 60 asteinen litiumrautafosfaattiakku ei kehitä vaarallisia dendriittejä. Tai olisko tuossa oikeasti ollut se keksintö kuinka lämmittää akku 60 asteiseksi riittävän nopeasti jotta se olisi käyttökelpoinen autossa. Kännykässä tästä keksinnöstä ei varmaankaan hyötyä ole.
 
Tai olisko tuossa oikeasti ollut se keksintö kuinka lämmittää akku 60 asteiseksi riittävän nopeasti jotta se olisi käyttökelpoinen autossa.
Tuollahan luki että oikosulkuvirtaa vastaavalla tavalla. Kyllä minkä vain akun saa kuumaksi oikosululla. ;)

Sitä päivää odotellessa että tuokin keksintö pääsisi laboratoriosta pois oikeaan maailmaan.
 

Uudessa keksinnössä 60 asteinen litiumrautafosfaattiakku ei kehitä vaarallisia dendriittejä. Tai olisko tuossa oikeasti ollut se keksintö kuinka lämmittää akku 60 asteiseksi riittävän nopeasti jotta se olisi käyttökelpoinen autossa. Kännykässä tästä keksinnöstä ei varmaankaan hyötyä ole.
Ei hemmetti mitä laatujournalismia taas. Tutkimus on julkaistu vertaisarvioidussa lehdessä, jonka lukeminen maksaa = ei saatavilla lisätietoa. 400 km 40 kWh akulla tarkoittaisi tietenkin 10 kWh/100 km, jolla auto liikkuu ehkä 40 km/h ihan akusta riippumatta. 40 kWh lataus 10 minuutissa taas ei tietenkään vaatisi 2,4 MW, vaan 240 kW keskimääräistä lataustehoa. Latauskäyrästä ei tietenkään ole mitään tietoa, kun ei toimittaja saanut sitä ilmaiseksi netistä.
 
Ei hemmetti mitä laatujournalismia taas. Tutkimus on julkaistu vertaisarvioidussa lehdessä, jonka lukeminen maksaa = ei saatavilla lisätietoa. 400 km 40 kWh akulla tarkoittaisi tietenkin 10 kWh/100 km, jolla auto liikkuu ehkä 40 km/h ihan akusta riippumatta. 40 kWh lataus 10 minuutissa taas ei tietenkään vaatisi 2,4 MW, vaan 240 kW keskimääräistä lataustehoa. Latauskäyrästä ei tietenkään ole mitään tietoa, kun ei toimittaja saanut sitä ilmaiseksi netistä.
Siihen on syynsä, miksi T&T päätyi hosts-tiedostooni. Ei aukea edes vahingossa hämäävän linkin kautta.
 
Tuossa nyt ei kuitenkaan kertaakaan mainittu sanaa "nano" niin voi olla jotain mahiksia saada tällä vuosikymmenellä. Tulee uudestaan käyttöön termi hehkutus mikä on jo hiukan unohtnut dieselien kanssa. Talvella täytyy hehkuttaa akkua 20 sekunttia ennenkuin pääsee ajoon.
 
Ei niin paska teksti samasta 60c akusta
UUDEN AKUSTON SALAISUUS pitkään ikään ja nopeaan lataukseen on sen kyky lämmetä nopeasti 60 celsiusasteeseen asti. Yhtä lailla akusto jäähtyy nopeasti, kun sitä ei käytetä.

Miten akku on saatu myös jäähtymään nopeasti? Jos jäähtyy nopeasti niin Suomessa jäätyy nopeasti. :)
 
Tässä ei varsinaisesti ole akusta kyse mutta sama käyttötarkoitus energiavarastona:

Varastoidaan vetyä magnesiumhydriditahnaan, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Tahnaa voi tankata vaikka pumppaamalla ja tällä pitäisi päästä kymmenkertaiseen energiatiheyteen akkuihin verrattuna:
“The energy storage density of the power paste is therefore enormous: it is much higher than that of a 700 bar pressure tank,” says Marcus Vogt, a scientist at Fraunhofer IFAM. “Compared to batteries, it even has ten times the energy storage density.” The Fraunhofer scientists even say that the driver should achieve a similar range with the power paste extrapolated to a car as they would with the same amount of petrol, if not greater.
Ensivaikutelma tästä on, että voisi vaikka toimiakin, kunhan tahna ei ole kovin epävakaata.
 
Tässä ei varsinaisesti ole akusta kyse mutta sama käyttötarkoitus energiavarastona:

Varastoidaan vetyä magnesiumhydriditahnaan, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Tahnaa voi tankata vaikka pumppaamalla ja tällä pitäisi päästä kymmenkertaiseen energiatiheyteen akkuihin verrattuna:
“The energy storage density of the power paste is therefore enormous: it is much higher than that of a 700 bar pressure tank,” says Marcus Vogt, a scientist at Fraunhofer IFAM. “Compared to batteries, it even has ten times the energy storage density.” The Fraunhofer scientists even say that the driver should achieve a similar range with the power paste extrapolated to a car as they would with the same amount of petrol, if not greater.
Ensivaikutelma tästä on, että voisi vaikka toimiakin, kunhan tahna ei ole kovin epävakaata.
Paras kohta:
"Fraunhofer IFAM is currently building a production facility at the Fraunhofer Project Center for Energy Storage Systems ZESS. This should go into operation at the end of 2021 and then produce up to four tonnes of power paste per year."

Sen sijaan että prosessi vaatisi kymmenen vuoden kehittelyä kaupallisen tuotannon mittakaavaan pääsemiseksi, koelaitosta rakennetaan jo.
 
PowerPaste on näemmä ollut esillä jo 2017.
Esitelmä vetyyn ja polttokennoihin keskittyviltä messuilta:
 
Paras kohta:
"Fraunhofer IFAM is currently building a production facility at the Fraunhofer Project Center for Energy Storage Systems ZESS. This should go into operation at the end of 2021 and then produce up to four tonnes of power paste per year."

Sen sijaan että prosessi vaatisi kymmenen vuoden kehittelyä kaupallisen tuotannon mittakaavaan pääsemiseksi, koelaitosta rakennetaan jo.
Oleellista on kuinka kustannustehokkaaksi laajamittaisen tuotannon voisi saada.

Magnesiumia voi tuottaa suoraan merivedestä:
The Mg2+ cation is the second-most-abundant cation in seawater (about ⅛ the mass of sodium ions in a given sample), which makes seawater and sea salt attractive commercial sources for Mg. To extract the magnesium, calcium hydroxide is added to seawater to form magnesium hydroxide precipitate.
MgCl_2 + Ca(OH)_2 → Mg(OH)_2 + CaCl_2​

Meriveteen siis lisätään sammutettua kalkkia, jolloin magnesiumhydroksidi sakkautuu. Se onkin sama yhdiste, jota magnesiumhydridistä muodostuu sen reagoidessa veden kanssa
MgH_2 + 2H_2O → 2 H_2 + Mg(OH)_2

Magnesiumhydroksidi voidaan regeneroida suolahapolla ja pelkistää elektrolyysillä:
Magnesium hydroxide (brucite) is insoluble in water and can be filtered out and reacted with hydrochloric acid to produced concentrated magnesium chloride.
Mg(OH)_2 + 2 HCl → MgCl_2 + 2 H_2O​
From magnesium chloride, electrolysis produces magnesium.
Magnesiumhydridiä voi tuottaa ainakin antamalla magnesiummetallin ja vedyn reagoida korkeassa lämpötilassa ja paineessa:

Vaikeinta tässä näyttäisi olevan hydridin valmistaminen eikä sekään ole kovin vaikeaa. Muuten tässä ei oikein näyttäisi olevan mitään eksoottista tai harvinaista materiaalia. Ulkoista energiaa tarvitaan magnesiumin elektrolyysiin sekä vedyn ja edelleen magnesiumhydridin tuottamiseen.
 
Siirretäänpä tämä akkuteknologiaketjuun:
Onhan noita kobolttivapaita akkuja jo nyt saatavilla esim. Teslalla, ja eiköhän ne tuosta kovasti yleisty, kun niiden tuotantokustannuksetkin on jo nyt halvempia. Ja lisämotivaationa on tietysti tuollaiset eettiset ongelmat koboltin käytössä sen lisäksi.
Mikä näiden koboltittomien akkuteknologioiden nykytila oikein on sähköautoja ajatellen?

LiFePO4 on toki kemiallisesti helppo mutta energia/painosuhde kärsii ja oliko niin, että se tarvitsee yttriumia toimiakseen hyvin kylmässä?
 
Siirretäänpä tämä akkuteknologiaketjuun:

Mikä näiden koboltittomien akkuteknologioiden nykytila oikein on sähköautoja ajatellen?

LiFePO4 on toki kemiallisesti helppo mutta energia/painosuhde kärsii ja oliko niin, että se tarvitsee yttriumia toimiakseen hyvin kylmässä?

Tässä jonkinlaisia speksejä Tesla Model 3 cobalt-free LFP version details (update) - PushEVs

Kiinan tehtaalla valmistetussa Model 3 SR+ mallissa on 55 kWh CATL:n valmistama LFP-akku. Energiatiheys näissä on alempi kuin Panasonicin ja LG:n valmistamissa NCM-akuissa, mitä Model 3:ssa myös käytetään, minkä johdosta LFP-variantti on n. 140 kg painavampi. WTLP-range on tästä huolimatta vastaava kuin NCM-malleissa. LFP-akku on alttiimpi kylmälle ilmalle siinä mielessä, että pikalatauksen maksimitehon saavuttamiseen vaaditaan kunnollinen akun esilämmitys. Myös pikalatauksen hetkellinen maksimiteho matalalla varaustasolla ei ole välttämättä niin iso LFP:llä kuin NCM:llä, mutta latauskäyrä on tasaisempi korkeammalle varaustasolle edetessä, jonka johdosta latauksen kesto on jotakuinkin sama. Yttriumin suhteen itselläni ei ole tietoa.
 
Kiinan tehtaalla valmistetussa Model 3 SR+ mallissa on 55 kWh CATL:n valmistama LFP-akku. Energiatiheys näissä on alempi kuin Panasonicin ja LG:n valmistamissa NCM-akuissa, mitä Model 3:ssa myös käytetään, minkä johdosta LFP-variantti on n. 140 kg painavampi.
Alempi energiatiheys onkin LiFePO4-akkujen suurin haitta sähköautokäytössä. Teslan spekseistä voi laskea, että 1 kg akkuja antaa n. 1 km NEDC-toimintasädettä (8 kg/kWh, 0.126 kWh/km). 100 kWh akku painaa 800 kg, mikä on aivan liikaa. On toki parempi, että se on 800 kg ei-eksoottisia materiaaleja, kuin että tarvitaan kymmeniä kg vaikka kobolttia.

Yttriumin suhteen itselläni ei ole tietoa.
En itsekään tiedä yttriumin tarkempaa roolia, mutta kovasti sen kehutaan parantavan LiFePO4:n sähkökemiallista suorituskykyä, esim:
Tuon mukaan optimi olisi 1% Y ja 99% Fe.

Käytännössäkin EV-käyttöön usein markkinoidaan yttrium-pitoisia akkuja, esim

Onko Teslan akut konventionaalisia LiFePO4-akkuja vai onko ne yttrium-doupattuja tai onko niissä jotain muuta eksoottista kemiaa?
 
Intgroivat litium kerääjiä valtamerilaivoihin niin saavat siinä reissun ohessa kerättyä hiukan bensarahaa.
 
Lisää litiumia tarjolla, pitänee laittaa mökkirantaan vähän kalvoja mereen kalastamaan saalista.
Sitten kun tuo olisi vielä kaupallisesti kannattava ja skaalattavissa isoon mittakaavaan. Noh ehkä se joskus on.

Intgroivat litium kerääjiä valtamerilaivoihin niin saavat siinä reissun ohessa kerättyä hiukan bensarahaa.
Eiköhän tuota ole helpompi vain imeä putken kautta vesi laitokseen jossa sitten kerätään litiumit talteen ja hukkavesi lasketaan pois. Ei sitä kannata millään aluksilla alkaa keräämään.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Vähän vanhaan vastaan mutta menköön.

Juu ihan kohta. Poimitaanpa tästäkin if-lausekkeet.

Voi olla mahdollista...
Jos akku olisi...
Oslittautunut vaikeaksi...
Odotetaan valmistuvan...
Voi saavuttaa...
Arvioi, että...
Voitaisiin rakentaa...
Pidemmällä aikavälillä mahdollista...

Eli sama kaava kuin kaikissa muissakin mullistavissa akkuteknologioissa. Veikkaan, että tästä kuullaan seuraavan kerran kymmenen vuoden päästä. Ehkä...
 
Eiköhän tuota ole helpompi vain imeä putken kautta vesi laitokseen jossa sitten kerätään litiumit talteen ja hukkavesi lasketaan pois. Ei sitä kannata millään aluksilla alkaa keräämään.
Mä siitä olin huolestunut että kun se aikansa on rannasta sitä litiumia keräillyt niin alkaa alueellisesti seokset laihenemaan. Laivat kohtaavat vahvinta seosta kokoajan.
 
Mä siitä olin huolestunut että kun se aikansa on rannasta sitä litiumia keräillyt niin alkaa alueellisesti seokset laihenemaan. Laivat kohtaavat vahvinta seosta kokoajan.
Tuolla voi olla merkitystä jossain itämeren pohjukassa, mutta sama jonkun valtameren rannalla niin eipä sama vesimassa juuri uudestaan paikalle tule. Norjassa golf-virta kuljettaa uutta vettä jatkuvasti. Kaikissa merissä on virtauksia.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Onko litium nyt ylipäänsä metalli, josta akkuteollisuudella olisi olennaista pulaa?
Onhan se, totta tosiaan.

 
Suomessa yritetaan kaupallistaa Natrium akkua
Tuohan on ihan varteenotettava "mullistava akku". Ei lupaa 10 kertaa parempaa kaikkea ja ovat oikeasti tekemässä jo koetehdasta. Toivotaan että homma onnistuu ja tehdas ei ole mikään älyttömän kallis rakennelma, jolloin niiden massavalmistuskin onnistuisi.

Moni "mullistava akku" on hakemus lisärahalle tutkimusta varten. Tässä ollaan jo pitkällä siitä. :tup:
 
Tuohan on ihan varteenotettava "mullistava akku". Ei lupaa 10 kertaa parempaa kaikkea ja ovat oikeasti tekemässä jo koetehdasta. Toivotaan että homma onnistuu ja tehdas ei ole mikään älyttömän kallis rakennelma, jolloin niiden massavalmistuskin onnistuisi.

Moni "mullistava akku" on hakemus lisärahalle tutkimusta varten. Tässä ollaan jo pitkällä siitä. :tup:
Vielä kun saataisiin sellainen sähköauton runko, mihin voisi akkuja päivittää sisään yhtä helposti kuin komponentteja tietokoneen koteloon niin olisi aina nopeasti ostajia uudelle akkumallille. Jos vaikka tänään ostaisin jonkun teslan ilman akkuja, mutta akkutilaan voisi sitten laittaa standardikokoisia akkupaketteja mitä myytäisiin vaikka R-kioskilla sen verran kun mahtuu. Jokaiselle paketille vielä oma ohjaus että voisi olla sekaisin uutta ja vanhaa akkua, erilaisia akkukemioita ja vaikka superkondensaattoreita.

Ylimääräistä hommaa aina uudestaan suunnitella auto akun ympärille ja pakottaa käyttämään identtisiä osia koko akussa.

GM Ultium olisi jo aika pitkälle tämmöinen akkuratkaisu, mutta ei vielä olla tilanteessa että auton kuljettaja itse voisi hakea lähikaupasta akkua ja törkätä kyljessä olevasta luukusta sisään. New Electric Vehicle Battery Technology | General Motors
 
Vielä kun saataisiin sellainen sähköauton runko, mihin voisi akkuja päivittää sisään yhtä helposti kuin komponentteja tietokoneen koteloon niin olisi aina nopeasti ostajia uudelle akkumallille. Jos vaikka tänään ostaisin jonkun teslan ilman akkuja, mutta akkutilaan voisi sitten laittaa standardikokoisia akkupaketteja mitä myytäisiin vaikka R-kioskilla sen verran kun mahtuu. Jokaiselle paketille vielä oma ohjaus että voisi olla sekaisin uutta ja vanhaa akkua, erilaisia akkukemioita ja vaikka superkondensaattoreita.

Ylimääräistä hommaa aina uudestaan suunnitella auto akun ympärille ja pakottaa käyttämään identtisiä osia koko akussa.

GM Ultium olisi jo aika pitkälle tämmöinen akkuratkaisu, mutta ei vielä olla tilanteessa että auton kuljettaja itse voisi hakea lähikaupasta akkua ja törkätä kyljessä olevasta luukusta sisään. New Electric Vehicle Battery Technology | General Motors
Seuraava suuntaus voi olla päinvastainen. Auton runkorakenteet tehtäisiin akusta, eli runko itsessään olisi akkua. Silloin erillistä akkua ei tarvittaisi niin paljoa kun kokonaispainoa saataisiin alas. Mutta se keskustelu kuuluu sähköautojen ketjuun, ei mullistaviin akkuihin.

Mullistaviin akkuihin liittyy toki se että esim Ruotsissa ollaan tällaista rakenteellista akkua kehittämässä kovaa vauhtia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom