Mullistavat akkuteknologiat

Tuo rakenteellinen akku mullistaa varmaan lentokoneiden akkuja mutta itse luulen etta hiilikuidut jaavat liian kalliiksi autoihin
 
Seuraava suuntaus voi olla päinvastainen. Auton runkorakenteet tehtäisiin akusta, eli runko itsessään olisi akkua. Silloin erillistä akkua ei tarvittaisi niin paljoa kun kokonaispainoa saataisiin alas. Mutta se keskustelu kuuluu sähköautojen ketjuun, ei mullistaviin akkuihin.

Mullistaviin akkuihin liittyy toki se että esim Ruotsissa ollaan tällaista rakenteellista akkua kehittämässä kovaa vauhtia.

Veikkaisin että massamarkkinoilla modulaariratkaisu lopulta voittaa. Ei mitään vw golffejakaan tehdä hiilikuidusta, vaan kustannustehokkaasti.

Kun akkupaketit ohjaimineen saadaan standardisoitua, voit käydä ostamassa uuden auton ja siirtää siihen akun vanhasta suoraan sisään.
 
Veikkaisin että massamarkkinoilla modulaariratkaisu lopulta voittaa. Ei mitään vw golffejakaan tehdä hiilikuidusta, vaan kustannustehokkaasti.

Kun akkupaketit ohjaimineen saadaan standardisoitua, voit käydä ostamassa uuden auton ja siirtää siihen akun vanhasta suoraan sisään.
Tämä olisi kyllä hyvä että jotenkin olisi standardeja akut. Voisi vaihdella helposti autosta toiseen. Ja kun tekniikka akuissa kehittyisi niin saisi samanlaisissa kuorissa tehokkaampia akkuja ostettua ja vaihdettua autoon.
 
Tivin sivuilla eilen julkaistu uutinen:
Suomessa kehitettiin mullistava akku, joka on halpa valmistaa – hyvästi li-ioni-teknologia?

Tämä ei ainakaan kuluttaisi harvinaisia luonnonvaroja. Mullistavista akku-uutisista ei yleensä kuulu muuta kuin yksi uutisointi, niin varmaa nytkin.
Tässä sentään uutiskuvassakin jo valmiita (toimivia?) akkuja? Ainakin edes jonkinlainen mahdollisuus että tästä tulee joskus jotain, verrattuna uutisiin jossa joku on keksinyt jotain ja ehkä testaa sitä labrassa joskus jos jaksaa.

Tosin harmi kun nuo eivät ole varsinaisesti käytössä sen parempia kuin nykyisetkään akut, sentään kuitenkin halvempia ja yleisistä aineista tehtyjä.

Toivottavasti tästä tulisi jotain joskus.
 
Tässä sentään uutiskuvassakin jo valmiita (toimivia?) akkuja? Ainakin edes jonkinlainen mahdollisuus että tästä tulee joskus jotain, verrattuna uutisiin jossa joku on keksinyt jotain ja ehkä testaa sitä labrassa joskus jos jaksaa.

Tosin harmi kun nuo eivät ole varsinaisesti käytössä sen parempia kuin nykyisetkään akut, sentään kuitenkin halvempia ja yleisistä aineista tehtyjä.

Toivottavasti tästä tulisi jotain joskus.
Eipä tuosta voi sanoa mitään onko toimiva akku kuvassa. Jos kerran koetehdas vasta rakenteilla niin ei varmaan mitenkään kovin toimiva vielä.
 
Tivin sivuilla eilen julkaistu uutinen:
Suomessa kehitettiin mullistava akku, joka on halpa valmistaa – hyvästi li-ioni-teknologia?

Tämä ei ainakaan kuluttaisi harvinaisia luonnonvaroja. Mullistavista akku-uutisista ei yleensä kuulu muuta kuin yksi uutisointi, niin varmaa nytkin.
Sama kuin tuo aikaisempi uutinen:
Suomessa yritetaan kaupallistaa Natrium akkua

Hyvin kyllä cherry pikkaa tuolta asioita...
Suomessa kehitetty akku ei tarvitse harvinaisia raaka-aineita, latautuu 5 minuutissa ja on yhtä tehokas kuin litiumioniakku.

Kun taas itse jutussa kerrotaan:
Toimitusjohtaja David Brownin mukaan akusta on tehty erilaisia versioita, jotka tekevät erilaisia kompromisseja energiatiheyden, hyötysuhteen ja tehontiheyden kanssa. Parhaimmillaan energiatiheys on 300 Wh/kg eli samaa luokkaa parhaiden kaupallisten litiumioniakkujen kanssa.

Nopeasti latautuva korkean tehon versio puolestaan latautuu ja purkautuu 5 minuutissa.

Eli joko tai. Ei molempia.
 
Eipä tuosta voi sanoa mitään onko toimiva akku kuvassa. Jos kerran koetehdas vasta rakenteilla niin ei varmaan mitenkään kovin toimiva vielä.
Kai niitä toimivia akkuja voi ilman tehdastakin tehdä? Tai siis kai nyt kaikesta tehdään about käsityönä protoja ensin? Ymmärsin siis että nuo toimivat kun kuvatekstissä sanotaan "etualalla valmiita akkuja". Jos siis toimivat ja niitä pystyy helposti tekemään tehtaassa joskus niin sittenhän tuo on jo aika pitkällä. Toki monesti näissä käy niin että mitään ei enää kuulukkaan ekan uutisen jälkeen.
 
Kai niitä toimivia akkuja voi ilman tehdastakin tehdä? Tai siis kai nyt kaikesta tehdään about käsityönä protoja ensin? Ymmärsin siis että nuo toimivat kun kuvatekstissä sanotaan "etualalla valmiita akkuja". Jos siis toimivat ja niitä pystyy helposti tekemään tehtaassa joskus niin sittenhän tuo on jo aika pitkällä. Toki monesti näissä käy niin että mitään ei enää kuulukkaan ekan uutisen jälkeen.
Ilman muuta. Mutta labrassa toimiva akku ja akku joka saadaan markkinoille, toimivilla spekseillä, on kaksi eri asiaa.
 
Ilman muuta. Mutta labrassa toimiva akku ja akku joka saadaan markkinoille, toimivilla spekseillä, on kaksi eri asiaa.
Molemmat mahdollisia, mutta onko hinta sitten 1x nykyiset akut, 2x nykyiset akut vai 10x nykyiset akut onkin eri kysymys. Jos materiaalit edullisempia mutta valmistus itsessään vaatii paljon niin ei se pakosti halvemmaksi tule. Toivotaan että homma onnistuu ja tuosta tulee mullistava akkuteknologia.
 

Klooriakku. 6x energiatiheys vs parhaat li-ionit...

Mikäli kokeiden pohjalta valmistetaan tulevaisuudessa älypuhelinakkuja, voisivat ne kestää jopa viikon yhdellä latauksella.
Taitaa jäädä tuohon "mikäli" kohtaan jumiin, koska:
Stanfordin tutkijat näyttävät kuitenkin löytäneen pulmaan ratkaisun
Eli määrärahat loppu ja rahoitusta pitäisi saada.
:srofl:
 

10x parempi kuin nykyiset li-ion ja nykyisiin tehtaisiin ei tarvita kuin pieni muutos... joo.

E: koko juttu joko amppareiden kautta tai tästä:
Mullistava akkuläpimurto – jopa kehittäjät ällistyvät potentiaalista

Jori Virtanen24.9.202109:12|päivitetty24.9.202109:12AKKUTEKNOLOGIAAKKUTEKNIIKKAELEKTRONIIKKA

Uusi litium-ioniakku voi olla jopa kymmenen kertaa nykyisiä malleja tehokkaampi.

@

Independent kertoo, että tutkijat ovat luoneet uuden akkutyypin, joka uhkaa mullistaa etenkin korkeatehoisia akkuja kaipaavat alat, kuten sähköautomarkkinat ja sähkölentokoneet.

Litium-ioniakkuja käytetään kaikkialla, aina näppäimistöistä avaruussukkuloihin. Nyt San Diegon yliopiston nanoteknologiatutkijat kertovat, että he ovat kehittäneet siitä merkittävästi tehokkaamman version piin avulla.

Tyypillisesti litium-ioniakut käyttävät grafiittianodeja osana elektrolyysiketjuaan. Akuissa on pitkään haluttu käyttää piitä grafiitin sijasta, sillä piillä on grafiittiin verrattuna kymmenkertainen energiatiheys. Ymmärrettävästi tämä tekee siitä lupaavan korvaajan.

Ongelmana on, että piianodit laajenevat ja supistuvat akun latauksen myötä. Tämän vuoksi piitä käyttävät akut ovat liian onnettomuusalttiita käytettäväksi etenkin kaupallisissa tuotteissa.

Tutkijat löysivät kuitenkin keinon vakauttaa piitä käyttävä akku: he korvasivat nestemäisen elektrolyytin kiinteällä sulfidipohjaisella elektrolyytillä.

Lopputuloksena tutkijat kertovat luoneensa litium-ioniakun, jolla on huikea kapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna.

Ei siis ihme, että uusi akku on jo lisensoitu Unigrid Batterylle, joka lupaa jatkokehittää sitä ja toivon mukaan myös tuoda sen pian markkinoille.

Keksinnön lupaavuutta korostaa sekin, että nykyisiin akkutehtaisiin tuskin tarvittaisiin kovinkaan isoja ja kalliita muutoksia, jotta ne alkaisivat puskea piitä käyttäviä akkuja grafiittipohjaisten akkujen sijasta.
 

10x parempi kuin nykyiset li-ion ja nykyisiin tehtaisiin ei tarvita kuin pieni muutos... joo.

E: koko juttu joko amppareiden kautta tai tästä:
Mullistava akkuläpimurto – jopa kehittäjät ällistyvät potentiaalista

Jori Virtanen24.9.202109:12|päivitetty24.9.202109:12AKKUTEKNOLOGIAAKKUTEKNIIKKAELEKTRONIIKKA

Uusi litium-ioniakku voi olla jopa kymmenen kertaa nykyisiä malleja tehokkaampi.

@

Independent kertoo, että tutkijat ovat luoneet uuden akkutyypin, joka uhkaa mullistaa etenkin korkeatehoisia akkuja kaipaavat alat, kuten sähköautomarkkinat ja sähkölentokoneet.

Litium-ioniakkuja käytetään kaikkialla, aina näppäimistöistä avaruussukkuloihin. Nyt San Diegon yliopiston nanoteknologiatutkijat kertovat, että he ovat kehittäneet siitä merkittävästi tehokkaamman version piin avulla.

Tyypillisesti litium-ioniakut käyttävät grafiittianodeja osana elektrolyysiketjuaan. Akuissa on pitkään haluttu käyttää piitä grafiitin sijasta, sillä piillä on grafiittiin verrattuna kymmenkertainen energiatiheys. Ymmärrettävästi tämä tekee siitä lupaavan korvaajan.

Ongelmana on, että piianodit laajenevat ja supistuvat akun latauksen myötä. Tämän vuoksi piitä käyttävät akut ovat liian onnettomuusalttiita käytettäväksi etenkin kaupallisissa tuotteissa.

Tutkijat löysivät kuitenkin keinon vakauttaa piitä käyttävä akku: he korvasivat nestemäisen elektrolyytin kiinteällä sulfidipohjaisella elektrolyytillä.

Lopputuloksena tutkijat kertovat luoneensa litium-ioniakun, jolla on huikea kapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna.

Ei siis ihme, että uusi akku on jo lisensoitu Unigrid Batterylle, joka lupaa jatkokehittää sitä ja toivon mukaan myös tuoda sen pian markkinoille.

Keksinnön lupaavuutta korostaa sekin, että nykyisiin akkutehtaisiin tuskin tarvittaisiin kovinkaan isoja ja kalliita muutoksia, jotta ne alkaisivat puskea piitä käyttäviä akkuja grafiittipohjaisten akkujen sijasta.
Nytten maailma pelastuu.

Hienoo kun pystyn ajamaan sähköpyörällänin 1000km tuolla tekniikalla yhdellä latauksella :hmm:
 
Kohta on pienviljelijöillä taas hommia. Sitä vaan ihmettelen kun vanhassa puhelimessa akku pullistuu. Varmaan ei toivottu ominaisuus näissä sähkömankeleissa.
 
Jokainen uutisointi akku”läpimurrosta” on ollut täyttä paskapuhetta ja clickbaittia, niistä yksikään ei ole lopulta tullut tarjolle kaupallisesti. En pidättelisi hengitystä tämänkään kohdalla.
 
Jokainen uutisointi akku”läpimurrosta” on ollut täyttä paskapuhetta ja clickbaittia, niistä yksikään ei ole lopulta tullut tarjolle kaupallisesti. En pidättelisi hengitystä tämänkään kohdalla.
Siksihän koko ketju. :srofl:

Ei noista suurin osa ikinä pääse tuotantoon, hyvä jos edes toimivaa prototyyppiä onnistuvat tekemään.
Sinällään joku tuollainen "uusi" materiaali voisi oikeasti olla ihan mahdollinen. Onhan tuotakin tutkittu jo ties kuinka pitkään. Tuossakin uutisessa kerrotaan vain siitä miten se pii on saatu kestämään ilman hajoamista. Jos nykyakut kestää 1000 sykliä niin kestääkö tuo uusi akku sitten 10, 100 vai sen 1000 sykliä? Vaikka kapasiteetti olisi 5x nykyinen niin 10x lyhyempi käyttöikä tekisi siitä silti ongelmallisen. Tokihan esim autoissa voidaan yhdistellä erilaisia akkuja niin että ensin käytetään pidemmän käyttöiän akut ja sitten vasta ne "varastoakut". Se vähentäisi syklejä.

"This new work offers a promising solution to the silicon anode problem, though there is more work to do," said professor Meng, "I see this project as a validation of our approach to battery research here at UC San Diego. We pair the most rigorous theoretical and experimental work with creativity and outside-the-box thinking. We also know how to interact with industry partners while pursuing tough fundamental challenges."
= ei lähelläkään valmista. :)

1632488842116.png

Figure 1: Cycling Results of Electrovaya coin cell using its proprietary technology with a lithium metal anode and NMC cathode. Cycling at room temperature with a C/4*charge discharge rate at 100% DoD* (3.0-4.2V). The cycles are operating with current efficiencies of ~ 99%

Ei tuo nyt aivan surkea ole jos saavat kaupallistettua.
 
Uutisissessa mainittiin myos sana nano ja joku fiksusti taalla sanoi etta mikaan teknologia missa kaytetaan nanoa ei ole 10 vuoteen tulossa
 
Kuinkahan paljon rahaa käytetään uusien akkutekniikoiden tutkimiseen? Varmaan todella paljon, joten ilmeisesti todella hankalaa keksiä hyvää akkua jonka voisi oikeasti järkevästi valmistaa. Voisi kuitenkin kuvitella että jos keksisi akun johon ei tarvitse mitään kalliita harvinaisia materiaaleja ja se olisi nopea ladata sekä pieneen tilaan saisi paljon energiaa niin tuollaisen patentoija pystyisi tekemään rahaa satoja tai pikemminkin tuhansia miljardeja helposti ja nopeasti.
 
Kuuma ala, joten ei mikään yllätys että sekä tutkijat että sijoittajat pyrkivät vuolemaan rahaa.

Ennen yksityiselle sektorille työntekijäksi siirtymistä olin akateemisessa maailmassa tutkijana reilun kymmenisen vuotta ja voin sen paljastaa, että tällainen uutisointi, jossa yliopisto kertoo tutkimuksestaan, on usein aika puhtaasti rahan anomista. Näissä rahoituksen kosiskelussa ei tarvitse olla liian rehellinen, ei pidä mennä kertomaan teknisistä mahdottomuuksista massatuotantoon, vaan ainoastaan hehkutetaan kuinka tämä mullistaa maailman. Älkää siis ottako näitä mainos uutisia liian tosissaan. (mutta en ole akkutekniikan tutkija, joten en osaa näistä kommentoida tarkemmin)

Oikeasti lupaava teknologia on todennäköisesti jo alkutaipaleella löytänyt rikkaat sijoittajat, tai jopa omistuksen jostain isosta auto- tai akku tehtaasta, ja on visusti salassa pidettävää tutkimusaineistoa ennenkuin on testatusti valmis tuotantoon ja valmistaja voi ylpeänä kertoa että tämä tekniikka tulee seuraavana vuonna uuteen Tesla/VW/Toyota mallistoon.

Toki hyvä että sijoittajat menevät näihin mukaan, koska muuten ei ikinä kehitystä tapahtuisi. Suurin osa näistä projekteista lopulta kuolee mahdottomuuteensa, mutta riittää että se <1% johtaa konkreettisiin innovaatioihin.
 
Veikkaisin että massamarkkinoilla modulaariratkaisu lopulta voittaa. Ei mitään vw golffejakaan tehdä hiilikuidusta, vaan kustannustehokkaasti.

Kun akkupaketit ohjaimineen saadaan standardisoitua, voit käydä ostamassa uuden auton ja siirtää siihen akun vanhasta suoraan sisään.

Tämä on suuri harha. Autoteknologia tulee integroimaan akut ajoneuvojen rakenteiden sisään mahdollisesti jopa niin, ettei niitä voi edes teoriassa ottaa pois kuin vasta paalatessa. Ne ovat jo nyt tärkeä osa runkoa, äänenvaimennusta ym. Ainut tilanne jossa voisi teoriassa kuvitella nopeasti vaihdettavaa akkua on, että standardit pakottaisivat siihen. Se kasvattaisi melko varmasti auton hintaa merkittävästi ja tekisi siitä epätaloudellisemman lisäämällä suuria määriä turhia komponentteja. Mikä voima tai tarve ajaisi sellaiseen äärimmäisyyteen?

Tällä hetkellä jopa normaalit sormiparistot ovat selvästi kuolemassa pois integroitujen akkujen tieltä. En täysin tykkää siitä kehityksestä, mutta toisaalta se tuottaa edullisempia (ja pienikokoisempia) laitteita.

Minusta koko ongelma akkujen ympärillä on ollut suurta harhaa (ehkä tahallaan luotua ICE valmistajilta). Vähän kuin roikkatyökalu vs. akkutyökalu joku 20 vuotta sitten. Ajatus tuntui täysin mahdottomalta silloin, mutta niin vain bog-standard litiumioni puski itsensä läpi, kun valmistajat saivat päänsä pois perseestä ja yhdistivät sen mm. hiiliharjattomaan moottoritekniikkaan. Likimain ainut probleema autorintamalla on edelleen valmistuskapasiteetin puuttuminen, joka estää riittävän kantomatkan tuottamista ja nostaa myöskin katteita eli lopputuotteen hintaa. Se korjaantuu itsestään 10 vuoden aikajaksolla ilman mitään teknologista kehitystyötäkään.
 
Tämä on suuri harha. Autoteknologia tulee integroimaan akut ajoneuvojen rakenteiden sisään mahdollisesti jopa niin, ettei niitä voi edes teoriassa ottaa pois kuin vasta paalatessa. Ne ovat jo nyt tärkeä osa runkoa, äänenvaimennusta ym. Ainut tilanne jossa voisi teoriassa kuvitella nopeasti vaihdettavaa akkua on, että standardit pakottaisivat siihen. Se kasvattaisi melko varmasti auton hintaa merkittävästi ja tekisi siitä epätaloudellisemman lisäämällä suuria määriä turhia komponentteja. Mikä voima tai tarve ajaisi sellaiseen äärimmäisyyteen?

Tällä hetkellä jopa normaalit sormiparistot ovat selvästi kuolemassa pois integroitujen akkujen tieltä. En täysin tykkää siitä kehityksestä, mutta toisaalta se tuottaa edullisempia (ja pienikokoisempia) laitteita.

Minusta koko ongelma akkujen ympärillä on ollut suurta harhaa (ehkä tahallaan luotua ICE valmistajilta). Vähän kuin roikkatyökalu vs. akkutyökalu joku 20 vuotta sitten. Ajatus tuntui täysin mahdottomalta silloin, mutta niin vain bog-standard litiumioni puski itsensä läpi, kun valmistajat saivat päänsä pois perseestä ja yhdistivät sen mm. hiiliharjattomaan moottoritekniikkaan. Likimain ainut probleema autorintamalla on edelleen valmistuskapasiteetin puuttuminen, joka estää riittävän kantomatkan tuottamista ja nostaa myöskin katteita eli lopputuotteen hintaa. Se korjaantuu itsestään 10 vuoden aikajaksolla ilman mitään teknologista kehitystyötäkään.
Tarkoitat siis ettet esitä tässä omaa veikkaustasi, vaan sanot suoraan että se omasi tulee tapahtumaan ja muu on harhaa?

Onko GM Ultium tuttu juttu?

Oletko havainnut että monet keskenään perinteisesti kilpailevat yritykset tekee nyt yhdessä hommia että vaihdettavia akkuja voi siirtää ristiin merkkien välillä?

Kun uusia akkuratkaisuja on tehty aiemmin, onko niistä tullut keskenään epäyhteensopivia vai onko käytäntö ajanut siihen että samat standardikoot toimii mirjardeissa laitteissa?

Yksi tulevaisuuden suuri ala on valtavat akkutehtaat, jotka tekee tuotetta isolla voluumilla ja niiden tarvitsee sopia isoon määrään tuotteita. Miten kuvittelet voluumin toteutuvan jos ruvetaan tekemään jokaiselle automerkille erikseen erikoismuotoista palikkaa?

Veikkaan edelleen että modulaariratkaisu voittaa tämän kisan.
 
Vaikea kyllä nähdä, miksi modulaarinen akku voittaisi kilvan, jos se se ei ole missään muussakin tuotteessa yleistynyt. Yrityksille muun valmistan vaihdettavat akut vain syövät voittoa ja ovat täten epäedullisia bisnekselle.
 
Yksi tulevaisuuden suuri ala on valtavat akkutehtaat, jotka tekee tuotetta isolla voluumilla ja niiden tarvitsee sopia isoon määrään tuotteita. Miten kuvittelet voluumin toteutuvan jos ruvetaan tekemään jokaiselle automerkille erikseen erikoismuotoista palikkaa?

Meinatko ettei nykyisiä akkusoluja tuoteta isolla volyymilla? Ne ovat maailman suurimpia tehtaita joista tulee yhtä ja samaa pötkylää pihalle (käypää kamaa vaikka Makitan akuissa). Sieläkin on nähtävissä, että erikoistuneemmat (eli vähemmän modulaariset) solut ovat tulevaisuutta, Tesla valmistaa jatkossa vain heidän autoihinsa soveltuvaa solua ja saa siitä merkittävää kilpailuetua.
 
Vaikea kyllä nähdä, miksi modulaarinen akku voittaisi kilvan, jos se se ei ole missään muussakin tuotteessa yleistynyt. Yrityksille muun valmistan vaihdettavat akut vain syövät voittoa ja ovat täten epäedullisia bisnekselle.
Standardisoidut vaihdettavat akut ei ole missään yleistynyt? Tiedätkö mitä sieltä teslankin sisuksista löytyy? :)

GM on jo etumatkalla moduulaaristen akkujen kanssa. Voi sekoittaa tänään tehdyn auton akkujen kanssa sekaisin tulevia eri teknologialla tehtyjä akkumoduuleita. Osta vaikka auto halvalla yksittäisellä LFP akulla ja parin vuoden päästä osta pari lisää vaikka käytettynä ja vielä sinne lisäksi joku solid state akku. Autoja voi valmistaa niin paljon kun ehtii eikä ole sidottuna akkujen tuotantomääriin.


Meinatko ettei nykyisiä akkusoluja tuoteta isolla volyymilla? Ne ovat maailman suurimpia tehtaita joista tulee yhtä ja samaa pötkylää pihalle (käypää kamaa vaikka Makitan akuissa). Sieläkin on nähtävissä, että erikoistuneemmat (eli vähemmän modulaariset) solut ovat tulevaisuutta, Tesla valmistaa jatkossa vain heidän autoihinsa soveltuvaa solua ja saa siitä merkittävää kilpailuetua.
Tuossahan se akkujen useissa eri sovelluksissa käytettävä standardimalli juurikin jyrää.
4680 on uusi standardi jota monet muutkin valmistajat rupeaa tekemään, ei pelkästään tesla.
 
Käyttäjän kannalta ehkä paras olisi jos tosiaan autoissa olisi vaan iso määrä jotain perus AA patterin näköisiä akkuja joita voisi sitten itse vaihtaa. Samaan kokoon kun tehtäisiin tehokkaampia akkuja vaikka 10v päästä niin senkun vaan heivaa vanhat pois ja ostaa uusia tilalle ja triplaa ajomatkan halvalla.

Tosin luulen, että autonvalmistajat eivät kauheasti innostuisi tällaisesta kun ei saa sitten myytyä kalliila uusia long range malleja.
 
Standardisoidut vaihdettavat akut ei ole missään yleistynyt? Tiedätkö mitä sieltä teslankin sisuksista löytyy? :)

GM on jo etumatkalla moduulaaristen akkujen kanssa. Voi sekoittaa tänään tehdyn auton akkujen kanssa sekaisin tulevia eri teknologialla tehtyjä akkumoduuleita. Osta vaikka auto halvalla yksittäisellä LFP akulla ja parin vuoden päästä osta pari lisää vaikka käytettynä ja vielä sinne lisäksi joku solid state akku. Autoja voi valmistaa niin paljon kun ehtii eikä ole sidottuna akkujen tuotantomääriin.


Jaa eli jos ajan vanhan Model 3 pihaan, niin voin ostaa siihen uudet 4680 akkupakat ja vaihtaa parkkiksella? Tuostahan sinä puhuit modularisuudella, kyllähän joku paja voi tehdä siihen autoon vaikka uuden rungon. Ilmeisesti Teslan uusiin malleihin akut ovat auton pohja johon penkit ovat laitettu kiinni, ei tuosta voi yhtään kauempana olla modulaarisesta vaihdettavasta akusta.

Tuossahan se akkujen useissa eri sovelluksissa käytettävä standardimalli juurikin jyrää.
4680 on uusi standardi jota monet muutkin valmistajat rupeaa tekemään, ei pelkästään tesla.

Eikös tuo ole nimenomaan Teslan oma tabless akku, jossa on voitu kasvattaa halkaisijaa ilman sen tuomia haittoja. Kuka muu tulee käyttämään sitä akkuteknologiaa?
 
Ihan pikku huomiona sellainen juttu että sylinterin muotoiset akut ovat pussikennoakkuja jotka on rullattu ja tungettu metallisylinterin sisään, ne eivät ole mitään erillisiä "innovaatioita".
Teslan 4680:ssa anodin ja katodin tabit ovat koko pussin laidan pituisia, eli kun akku rullataan spiraalille niin saadaan virralle lyhyempi koko sylinterin päädyn mittainen kulkureitti.
Tesla joutuu käyttämään jo nyt kaikki mahdolliset keinot pitääkseen tuotteensa hinnan kilpailukykyisenä ja liimalla kasatut akkupaketit ovat niistä yksi.
Isot autotehtaat kuten VAG kasaavat akkunsa moduuleista nyt ja tulevaisuudessa ihan vaan suuren volyymin tuomien hyötyjen vuoksi, samaa moduulia voidaan käyttää useiden eri merkkien ja eri mallien sisuksissa.

e. ja luulisi että kuluttajien ja esivallan valmistajille osoittama paine raaka-aineiden kierrättämisen helpottamiseksi ei ainakaan tule vähenemään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pikku huomiona sellainen juttu että sylinterin muotoiset akut ovat pussikennoakkuja jotka on rullattu ja tungettu metallisylinterin sisään, ne eivät ole mitään erillisiä "innovaatioita".
Teslan 4680:ssa anodin ja katodin tabit ovat koko pussin laidan pituisia, eli kun akku rullataan spiraalille niin saadaan virralle lyhyempi koko sylinterin päädyn mittainen kulkureitti.
Tesla joutuu käyttämään jo nyt kaikki mahdolliset keinot pitääkseen tuotteensa hinnan kilpailukykyisenä ja liimalla kasatut akkupaketit ovat niistä yksi.
Isot autotehtaat kuten VAG kasaavat akkunsa moduuleista nyt ja tulevaisuudessa ihan vaan suuren volyymin tuomien hyötyjen vuoksi, samaa moduulia voidaan käyttää useiden eri merkkien ja eri mallien sisuksissa.

e. ja luulisi että kuluttajien ja esivallan valmistajille osoittama paine raaka-aineiden kierrättämisen helpottamiseksi ei ainakaan tule vähenemään.

No kaikki litium akut ovat tietenkin "sitä samaa", mutta pussiakku on täysin erilainen valmistustekniikaltaan ja siinä on omat haitat, omat hyödyt. Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä, että Teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa kun tarkastellaan valmista yksikköä? Kierrätyksen helppous jälleen täysin eri asia mistä tässä on puhe.
 
Akuissa pätee sama kuin muinoin VHS nauhurissa. Beta oli teknisesti parempi mutta VHS nauhureiden valmistus saatiin tapahtumaan edullisemmin.

Kaikilla uusilla akkukemioilla on sama markkinavoimien massa edessään. Litium pohjaisille akuille on olemassa tunnettu, toimiva tuotantotekniikka ja sille valtava tuotantovoluumi. Vaikka olisi sen 30% parempi akkukemia, niin kemiallisen prosessin hallinnasta menee se kymmenen vuotta siihen että myös tuotantotekniikka on hiottu kuntoon. 20 vuotta siihen että ollaan samalla saantotasolla kuin litiumin kanssa. Tämän takia kukaan ei ole mielellään lähdössä homma rahoittamaan koska lopputulos on kuitenkin epävarma ja siihen saa polttaa rahaa vuosikymmenen ennenkuin päästään taloudellisessa mielessä litium tehtaiden kanssa kisaan mukaan.

Lisänsä tähän tuo myös autoteollisuuden koservatisminen lähtökohta, joka näkyy perinteikkäiden autotehtaiden sähköautotuotannossa. Edelleen painetaan volyymillä polttomoottoria kun sille on koneet ja linjat. Ne pitää kuitenkin ajaa ensin loppuun että saadaan omistajille pätäkkää. Mitä arvelette olevan intotason ihan uuteen, laajemmin kokeilemattomaan kemiaan?
 
No kaikki litium akut ovat tietenkin "sitä samaa", mutta pussiakku on täysin erilainen valmistustekniikaltaan ja siinä on omat haitat, omat hyödyt. Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä, että Teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa kun tarkastellaan valmista yksikköä? Kierrätyksen helppous jälleen täysin eri asia mistä tässä on puhe.

En ole väittänyt että teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa.
Meinaatko ihan tosissasi että perinteisillä autotehtailla ei ole riittävästi kompetenssia arvioimaan sitä, että minkälaisia akkupaketteja heidän autoissaan tulee parin seuraavan mallisukupolven aikana olemaan ja että kuinka ne tulisi toteuttaa? VAGin autoissa käytetään 24 pussikennosta koostuvaa moduulia, suosittelen ottamaan tehtaaseen yhteyttä että he ja monet muut valmistajat ovat tehneet karmean virheen.
Akkujen raaka-aineiden kierrätyksen helppous on ihan satavarmasti iso juttu kymmenen vuoden päästä kun nykyisiä autoja aletaan paalaamaan.
 
Akuissa pätee sama kuin muinoin VHS nauhurissa. Beta oli teknisesti parempi mutta VHS nauhureiden valmistus saatiin tapahtumaan edullisemmin.

Kaikilla uusilla akkukemioilla on sama markkinavoimien massa edessään. Litium pohjaisille akuille on olemassa tunnettu, toimiva tuotantotekniikka ja sille valtava tuotantovoluumi. Vaikka olisi sen 30% parempi akkukemia, niin kemiallisen prosessin hallinnasta menee se kymmenen vuotta siihen että myös tuotantotekniikka on hiottu kuntoon. 20 vuotta siihen että ollaan samalla saantotasolla kuin litiumin kanssa. Tämän takia kukaan ei ole mielellään lähdössä homma rahoittamaan koska lopputulos on kuitenkin epävarma ja siihen saa polttaa rahaa vuosikymmenen ennenkuin päästään taloudellisessa mielessä litium tehtaiden kanssa kisaan mukaan.

Hyvä esimerkki vaikkapa Teslan ostama kuivavalmistustekniikka litiumionille. Periaatteessa pitkälle mietitty prosessi propellipäiden tekemänä on ollut selvästi hyvin hankala tuoda teolliseen ympäristöön kun ovat sitä vuosikausia märehtineet isolla rahalla. Liekkö jopa floppi?

En ole väittänyt että teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa.

Kyllä sinä väitit, että Teslalla on vaikeuksia pitää hinta kilpailukykyisenä. Perinteisien autovalmistajien meriitit ovat toistaiseksi niin ohuet tällä sektorilla, että jää nähtäväksi mikä on hyvää ja mikä ei.

Minä joskus ajattelin samaan tyyliin, jotta akkuhan pitää olla vaihdettava huoltsikalla eli ladattu pakka kyytiin ja menoksi. Se on sellainen scifi-fantasia ratkaisu mielikuvituksen puutteessa syntyvään tekniseen ongelmaan. Siihen tulee kuitenkin vähemmän tyydyttävä teknisesti yksinkertaisempi ratkaisu eli jokainen tekee omat akut (tai ostaa aliurakoitsijoilta paketteja) ja niiden ollessa väkisinkin äärimmäisen kalliisti kapseloituja, ne on tehtävä osaksi auton runkoa kustannusten vähentämiseksi. Tuleeko sitten LG:stä auton runkovalmistaja jää nähtäväksi, epäilen ettei tule.
 
Viimeksi muokattu:

Olkaas huoleti, kohta on autoissa seuraavan sukupolven kvanttipatterit!

"Quantum batteries, which use quantum mechanical principles to enhance their capabilities, require less charging time the bigger they get,"
 
Linkataan nyt tännekin, kun kerran ihan io-techin uutiskynnyksen ylitti.

 
Tämä on suuri harha. Autoteknologia tulee integroimaan akut ajoneuvojen rakenteiden sisään mahdollisesti jopa niin, ettei niitä voi edes teoriassa ottaa pois kuin vasta paalatessa.

Niin, että tehtäisiin auto, jossa esim. yhden kennon viottuminen johtaa koko auton paalaamiseen? En nyt ihan heti usko tälläiseen ratkaisuun.
 
Niin, että tehtäisiin auto, jossa esim. yhden kennon viottuminen johtaa koko auton paalaamiseen? En nyt ihan heti usko tälläiseen ratkaisuun.

Melkoista olkiukkoilua. Siellä on kymmeniä tai satoja kennoja rinnakkain, yhden kennon vioittuminen vaan pudottaa akun kapasiteettia jotain prosentteja tai promilleja, ei johda koko auton paalaamisen.
 
Melkoista olkiukkoilua. Siellä on kymmeniä, satoja tai tuhansia kennoja rinnakkain, yhden kennon vioittuminen vaan pudottaa akun kapasiteettia jotain prosentteja, promilleja tai promillen kymmenesosia, ei johda koko auton paalaamisen.

Väitä kyllä edelleen, että akkuja ei tulla integroimaan niin, ettei niitä saisi irti korista kuin vasta kun auto paalataan. Akku on kuitenkin ihan kohtuu todennäköinen vikapaikka sähköautossa, joten pakko sitä on pystyä korjaamaan. Ulkomailla Teslankin akkuja korjataan, koska osa niistä vaan jossain vaiheessa hajoaa niin, että autoa ei voi enää kunnolla käyttää. Merkkihuollossa toki korjaus on akun/moduulin vaihto.
 
Väitä kyllä edelleen, että akkuja ei tulla integroimaan niin, ettei niitä saisi irti korista kuin vasta kun auto paalataan. Akku on kuitenkin ihan kohtuu todennäköinen vikapaikka sähköautossa, joten pakko sitä on pystyä korjaamaan. Ulkomailla Teslankin akkuja korjataan, koska osa niistä vaan jossain vaiheessa hajoaa niin, että autoa ei voi enää kunnolla käyttää. Merkkihuollossa toki korjaus on akun/moduulin vaihto.

Luepas nyt se viesti, mihin vastasit

Ei niitä tarvi saada irti, kun auto toimii ihan hyvin vaikka siellä on jonkin verran rikkinäisiä kennoja joukossa. Vähän vaan toimintamatka kärsii.
 
Luepas nyt se viesti, mihin vastasit

Ei niitä tarvi saada irti, kun auto toimii ihan hyvin vaikka siellä on jonkin verran rikkinäisiä kennoja joukossa.

No jos luit sen viestin, niin siinä luki esimerkkinä se, ei siis mitenkään ainoa syynä. Kuten sanoin, niin niitä akkuja menee nytkin siihen kuntoon, että joutuu vaihtamaan/korjaamaan kun tulee vikaa.
 
No jos luit sen viestin, niin siinä luki esimerkkinä se, ei siis mitenkään ainoa syynä. Kuten sanoin, niin niitä akkuja menee nytkin siihen kuntoon, että joutuu vaihtamaan/korjaamaan kun tulee vikaa.

Akkuja ei todellakaan korjata.

Ne vaihdetaan jos ne vaihdetaan.

Ja uutinen, josta keskustellaan, lupaa akuille parempaa kestoa, että ne kestää paljon pidempään käyttöä(lataussyklejä) ilman tarvetta vaihtamiselle.

Yksittäisen kennon satunnaisen vian takia ei ole mitään tarvetta vaihtaa kennoja, koska akustossa on tarpeeksi rinnakkaisuutta. Ja kun lataussyklikestävyys lisääntyy, ei ole myöskään tarvetta vaihtaa akkuja normaalin kulumisen takia.
 
Akkuja ei todellakaan korjata.

Ne vaihdetaan jos ne vaihdetaan.

Ja uutinen, josta keskustellaan lupaa akuille parempaa kestoa, että ne kestää paljon pidempään käyttöä ilman tarvetta vaihtamiselle.

Kyllä niitä akkuja korjataan. Kannattaa nyt vaikka kuunnella mitä näitä korjaavat sanovat:


Yksi kenno aiheutti sen ettei autolla ajeltu.
 

Amppareiden kautta ilmaiseksi:

Eli taas uutisoidaan että "ikuinen" timanttiakku tulossa. Hienosti taas jää kertomatta mitkä on tuon rajoitukset, kuten tehontuotto yms. Ehkä tuolla voidaan (tyhmiä) rannekelloja yms. sähköistää ilman patterinvaihtoja, mutta aika harvassa taitaa olla kuluttajia koskevat käyttökohteet.
 


ja sama tekstinä + lähteet: Why This Accidental Battery Breakthrough Matters - Undecided with Matt Ferrell

Lithium sulfur akku joka ei hajoa 1-100 syklin aikana vaan kestää useita tuhansia syklejä. Kapasiteetti 3-8 kertaa isompi kuin li-ioneilla ja materiaalit halvempia.

Olisikohan tällä kertaa jopa oikeasti mullistava akkutekniikka? "Undecided with Matt Ferrell" -kanavalla on siis yleensä hyvää sisältöä ja tämä akkutekniikka ei sinne ihan turhaan päässyt. 5-6 vuoden sisällä voisi olla koelaitos, josta sitten massavalmistukseen.
 


ja sama tekstinä + lähteet: Why This Accidental Battery Breakthrough Matters - Undecided with Matt Ferrell

Lithium sulfur akku joka ei hajoa 1-100 syklin aikana vaan kestää useita tuhansia syklejä. Kapasiteetti 3-8 kertaa isompi kuin li-ioneilla ja materiaalit halvempia.

Olisikohan tällä kertaa jopa oikeasti mullistava akkutekniikka? "Undecided with Matt Ferrell" -kanavalla on siis yleensä hyvää sisältöä ja tämä akkutekniikka ei sinne ihan turhaan päässyt. 5-6 vuoden sisällä voisi olla koelaitos, josta sitten massavalmistukseen.

Ferrell on ihan täysi pelle ja lukee suoraan markkinointiesitteestä ilman mitään lähdekritiikkiä. Tässä pari esimerkkiä:



 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom