Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo rakenteellinen akku mullistaa varmaan lentokoneiden akkuja mutta itse luulen etta hiilikuidut jaavat liian kalliiksi autoihin
Seuraava suuntaus voi olla päinvastainen. Auton runkorakenteet tehtäisiin akusta, eli runko itsessään olisi akkua. Silloin erillistä akkua ei tarvittaisi niin paljoa kun kokonaispainoa saataisiin alas. Mutta se keskustelu kuuluu sähköautojen ketjuun, ei mullistaviin akkuihin.
Mullistaviin akkuihin liittyy toki se että esim Ruotsissa ollaan tällaista rakenteellista akkua kehittämässä kovaa vauhtia.
Tämä olisi kyllä hyvä että jotenkin olisi standardeja akut. Voisi vaihdella helposti autosta toiseen. Ja kun tekniikka akuissa kehittyisi niin saisi samanlaisissa kuorissa tehokkaampia akkuja ostettua ja vaihdettua autoon.Veikkaisin että massamarkkinoilla modulaariratkaisu lopulta voittaa. Ei mitään vw golffejakaan tehdä hiilikuidusta, vaan kustannustehokkaasti.
Kun akkupaketit ohjaimineen saadaan standardisoitua, voit käydä ostamassa uuden auton ja siirtää siihen akun vanhasta suoraan sisään.
Tässä sentään uutiskuvassakin jo valmiita (toimivia?) akkuja? Ainakin edes jonkinlainen mahdollisuus että tästä tulee joskus jotain, verrattuna uutisiin jossa joku on keksinyt jotain ja ehkä testaa sitä labrassa joskus jos jaksaa.Tivin sivuilla eilen julkaistu uutinen:
Suomessa kehitettiin mullistava akku, joka on halpa valmistaa – hyvästi li-ioni-teknologia?
Tämä ei ainakaan kuluttaisi harvinaisia luonnonvaroja. Mullistavista akku-uutisista ei yleensä kuulu muuta kuin yksi uutisointi, niin varmaa nytkin.
Eipä tuosta voi sanoa mitään onko toimiva akku kuvassa. Jos kerran koetehdas vasta rakenteilla niin ei varmaan mitenkään kovin toimiva vielä.Tässä sentään uutiskuvassakin jo valmiita (toimivia?) akkuja? Ainakin edes jonkinlainen mahdollisuus että tästä tulee joskus jotain, verrattuna uutisiin jossa joku on keksinyt jotain ja ehkä testaa sitä labrassa joskus jos jaksaa.
Tosin harmi kun nuo eivät ole varsinaisesti käytössä sen parempia kuin nykyisetkään akut, sentään kuitenkin halvempia ja yleisistä aineista tehtyjä.
Toivottavasti tästä tulisi jotain joskus.
Sama kuin tuo aikaisempi uutinen:Tivin sivuilla eilen julkaistu uutinen:
Suomessa kehitettiin mullistava akku, joka on halpa valmistaa – hyvästi li-ioni-teknologia?
Tämä ei ainakaan kuluttaisi harvinaisia luonnonvaroja. Mullistavista akku-uutisista ei yleensä kuulu muuta kuin yksi uutisointi, niin varmaa nytkin.
Suomessa yritetaan kaupallistaa Natrium akkuaSuomalainen natriumakku voi mullistaa maailman: Jännite 4 V, lataus 5 min, yhtä tehokas kuin Li-ioni mutta halvempi – Voi korvata jopa lyijyakut
Suomessa kehitetty akku ei tarvitse harvinaisia raaka-aineita, latautuu 5 minuutissa ja on yhtä tehokas kuin litiumioniakku. Pian Broadbit Batteries käynnistää koetehtaan.www.tekniikkatalous.fi
Suomessa kehitetty akku ei tarvitse harvinaisia raaka-aineita, latautuu 5 minuutissa ja on yhtä tehokas kuin litiumioniakku.
Toimitusjohtaja David Brownin mukaan akusta on tehty erilaisia versioita, jotka tekevät erilaisia kompromisseja energiatiheyden, hyötysuhteen ja tehontiheyden kanssa. Parhaimmillaan energiatiheys on 300 Wh/kg eli samaa luokkaa parhaiden kaupallisten litiumioniakkujen kanssa.
Nopeasti latautuva korkean tehon versio puolestaan latautuu ja purkautuu 5 minuutissa.
Kai niitä toimivia akkuja voi ilman tehdastakin tehdä? Tai siis kai nyt kaikesta tehdään about käsityönä protoja ensin? Ymmärsin siis että nuo toimivat kun kuvatekstissä sanotaan "etualalla valmiita akkuja". Jos siis toimivat ja niitä pystyy helposti tekemään tehtaassa joskus niin sittenhän tuo on jo aika pitkällä. Toki monesti näissä käy niin että mitään ei enää kuulukkaan ekan uutisen jälkeen.Eipä tuosta voi sanoa mitään onko toimiva akku kuvassa. Jos kerran koetehdas vasta rakenteilla niin ei varmaan mitenkään kovin toimiva vielä.
Ilman muuta. Mutta labrassa toimiva akku ja akku joka saadaan markkinoille, toimivilla spekseillä, on kaksi eri asiaa.Kai niitä toimivia akkuja voi ilman tehdastakin tehdä? Tai siis kai nyt kaikesta tehdään about käsityönä protoja ensin? Ymmärsin siis että nuo toimivat kun kuvatekstissä sanotaan "etualalla valmiita akkuja". Jos siis toimivat ja niitä pystyy helposti tekemään tehtaassa joskus niin sittenhän tuo on jo aika pitkällä. Toki monesti näissä käy niin että mitään ei enää kuulukkaan ekan uutisen jälkeen.
Molemmat mahdollisia, mutta onko hinta sitten 1x nykyiset akut, 2x nykyiset akut vai 10x nykyiset akut onkin eri kysymys. Jos materiaalit edullisempia mutta valmistus itsessään vaatii paljon niin ei se pakosti halvemmaksi tule. Toivotaan että homma onnistuu ja tuosta tulee mullistava akkuteknologia.Ilman muuta. Mutta labrassa toimiva akku ja akku joka saadaan markkinoille, toimivilla spekseillä, on kaksi eri asiaa.
Taitaa jäädä tuohon "mikäli" kohtaan jumiin, koska:Mikäli kokeiden pohjalta valmistetaan tulevaisuudessa älypuhelinakkuja, voisivat ne kestää jopa viikon yhdellä latauksella.
Eli määrärahat loppu ja rahoitusta pitäisi saada.Stanfordin tutkijat näyttävät kuitenkin löytäneen pulmaan ratkaisun
Nytten maailma pelastuu.Mullistava akkuläpimurto – jopa kehittäjät ällistyvät potentiaalista
Uusi litium-ioniakku voi olla jopa kymmenen kertaa nykyisiä malleja tehokkaampi.www.tivi.fi
10x parempi kuin nykyiset li-ion ja nykyisiin tehtaisiin ei tarvita kuin pieni muutos... joo.
E: koko juttu joko amppareiden kautta tai tästä:
Mullistava akkuläpimurto – jopa kehittäjät ällistyvät potentiaalista
Jori Virtanen24.9.202109:12|päivitetty24.9.202109:12AKKUTEKNOLOGIAAKKUTEKNIIKKAELEKTRONIIKKA
Uusi litium-ioniakku voi olla jopa kymmenen kertaa nykyisiä malleja tehokkaampi.
@
Independent kertoo, että tutkijat ovat luoneet uuden akkutyypin, joka uhkaa mullistaa etenkin korkeatehoisia akkuja kaipaavat alat, kuten sähköautomarkkinat ja sähkölentokoneet.
Litium-ioniakkuja käytetään kaikkialla, aina näppäimistöistä avaruussukkuloihin. Nyt San Diegon yliopiston nanoteknologiatutkijat kertovat, että he ovat kehittäneet siitä merkittävästi tehokkaamman version piin avulla.
Tyypillisesti litium-ioniakut käyttävät grafiittianodeja osana elektrolyysiketjuaan. Akuissa on pitkään haluttu käyttää piitä grafiitin sijasta, sillä piillä on grafiittiin verrattuna kymmenkertainen energiatiheys. Ymmärrettävästi tämä tekee siitä lupaavan korvaajan.
Ongelmana on, että piianodit laajenevat ja supistuvat akun latauksen myötä. Tämän vuoksi piitä käyttävät akut ovat liian onnettomuusalttiita käytettäväksi etenkin kaupallisissa tuotteissa.
Tutkijat löysivät kuitenkin keinon vakauttaa piitä käyttävä akku: he korvasivat nestemäisen elektrolyytin kiinteällä sulfidipohjaisella elektrolyytillä.
Lopputuloksena tutkijat kertovat luoneensa litium-ioniakun, jolla on huikea kapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna.
Ei siis ihme, että uusi akku on jo lisensoitu Unigrid Batterylle, joka lupaa jatkokehittää sitä ja toivon mukaan myös tuoda sen pian markkinoille.
Keksinnön lupaavuutta korostaa sekin, että nykyisiin akkutehtaisiin tuskin tarvittaisiin kovinkaan isoja ja kalliita muutoksia, jotta ne alkaisivat puskea piitä käyttäviä akkuja grafiittipohjaisten akkujen sijasta.
Taas.Nytten maailma pelastuu.
Siksihän koko ketju.Jokainen uutisointi akku”läpimurrosta” on ollut täyttä paskapuhetta ja clickbaittia, niistä yksikään ei ole lopulta tullut tarjolle kaupallisesti. En pidättelisi hengitystä tämänkään kohdalla.
= ei lähelläkään valmista."This new work offers a promising solution to the silicon anode problem, though there is more work to do," said professor Meng, "I see this project as a validation of our approach to battery research here at UC San Diego. We pair the most rigorous theoretical and experimental work with creativity and outside-the-box thinking. We also know how to interact with industry partners while pursuing tough fundamental challenges."
Veikkaisin että massamarkkinoilla modulaariratkaisu lopulta voittaa. Ei mitään vw golffejakaan tehdä hiilikuidusta, vaan kustannustehokkaasti.
Kun akkupaketit ohjaimineen saadaan standardisoitua, voit käydä ostamassa uuden auton ja siirtää siihen akun vanhasta suoraan sisään.
Tarkoitat siis ettet esitä tässä omaa veikkaustasi, vaan sanot suoraan että se omasi tulee tapahtumaan ja muu on harhaa?Tämä on suuri harha. Autoteknologia tulee integroimaan akut ajoneuvojen rakenteiden sisään mahdollisesti jopa niin, ettei niitä voi edes teoriassa ottaa pois kuin vasta paalatessa. Ne ovat jo nyt tärkeä osa runkoa, äänenvaimennusta ym. Ainut tilanne jossa voisi teoriassa kuvitella nopeasti vaihdettavaa akkua on, että standardit pakottaisivat siihen. Se kasvattaisi melko varmasti auton hintaa merkittävästi ja tekisi siitä epätaloudellisemman lisäämällä suuria määriä turhia komponentteja. Mikä voima tai tarve ajaisi sellaiseen äärimmäisyyteen?
Tällä hetkellä jopa normaalit sormiparistot ovat selvästi kuolemassa pois integroitujen akkujen tieltä. En täysin tykkää siitä kehityksestä, mutta toisaalta se tuottaa edullisempia (ja pienikokoisempia) laitteita.
Minusta koko ongelma akkujen ympärillä on ollut suurta harhaa (ehkä tahallaan luotua ICE valmistajilta). Vähän kuin roikkatyökalu vs. akkutyökalu joku 20 vuotta sitten. Ajatus tuntui täysin mahdottomalta silloin, mutta niin vain bog-standard litiumioni puski itsensä läpi, kun valmistajat saivat päänsä pois perseestä ja yhdistivät sen mm. hiiliharjattomaan moottoritekniikkaan. Likimain ainut probleema autorintamalla on edelleen valmistuskapasiteetin puuttuminen, joka estää riittävän kantomatkan tuottamista ja nostaa myöskin katteita eli lopputuotteen hintaa. Se korjaantuu itsestään 10 vuoden aikajaksolla ilman mitään teknologista kehitystyötäkään.
Yksi tulevaisuuden suuri ala on valtavat akkutehtaat, jotka tekee tuotetta isolla voluumilla ja niiden tarvitsee sopia isoon määrään tuotteita. Miten kuvittelet voluumin toteutuvan jos ruvetaan tekemään jokaiselle automerkille erikseen erikoismuotoista palikkaa?
Standardisoidut vaihdettavat akut ei ole missään yleistynyt? Tiedätkö mitä sieltä teslankin sisuksista löytyy?Vaikea kyllä nähdä, miksi modulaarinen akku voittaisi kilvan, jos se se ei ole missään muussakin tuotteessa yleistynyt. Yrityksille muun valmistan vaihdettavat akut vain syövät voittoa ja ovat täten epäedullisia bisnekselle.
Tuossahan se akkujen useissa eri sovelluksissa käytettävä standardimalli juurikin jyrää.Meinatko ettei nykyisiä akkusoluja tuoteta isolla volyymilla? Ne ovat maailman suurimpia tehtaita joista tulee yhtä ja samaa pötkylää pihalle (käypää kamaa vaikka Makitan akuissa). Sieläkin on nähtävissä, että erikoistuneemmat (eli vähemmän modulaariset) solut ovat tulevaisuutta, Tesla valmistaa jatkossa vain heidän autoihinsa soveltuvaa solua ja saa siitä merkittävää kilpailuetua.
Vertaa nykyisiä ja 10v sitten. Eroa muutama prosentti.Samaan kokoon kun tehtäisiin tehokkaampia akkuja vaikka 10v päästä niin senkun vaan heivaa vanhat pois ja ostaa uusia tilalle ja triplaa ajomatkan halvalla.
Standardisoidut vaihdettavat akut ei ole missään yleistynyt? Tiedätkö mitä sieltä teslankin sisuksista löytyy?
GM on jo etumatkalla moduulaaristen akkujen kanssa. Voi sekoittaa tänään tehdyn auton akkujen kanssa sekaisin tulevia eri teknologialla tehtyjä akkumoduuleita. Osta vaikka auto halvalla yksittäisellä LFP akulla ja parin vuoden päästä osta pari lisää vaikka käytettynä ja vielä sinne lisäksi joku solid state akku. Autoja voi valmistaa niin paljon kun ehtii eikä ole sidottuna akkujen tuotantomääriin.
Tuossahan se akkujen useissa eri sovelluksissa käytettävä standardimalli juurikin jyrää.
4680 on uusi standardi jota monet muutkin valmistajat rupeaa tekemään, ei pelkästään tesla.
Ihan pikku huomiona sellainen juttu että sylinterin muotoiset akut ovat pussikennoakkuja jotka on rullattu ja tungettu metallisylinterin sisään, ne eivät ole mitään erillisiä "innovaatioita".
Teslan 4680:ssa anodin ja katodin tabit ovat koko pussin laidan pituisia, eli kun akku rullataan spiraalille niin saadaan virralle lyhyempi koko sylinterin päädyn mittainen kulkureitti.
Tesla joutuu käyttämään jo nyt kaikki mahdolliset keinot pitääkseen tuotteensa hinnan kilpailukykyisenä ja liimalla kasatut akkupaketit ovat niistä yksi.
Isot autotehtaat kuten VAG kasaavat akkunsa moduuleista nyt ja tulevaisuudessa ihan vaan suuren volyymin tuomien hyötyjen vuoksi, samaa moduulia voidaan käyttää useiden eri merkkien ja eri mallien sisuksissa.
e. ja luulisi että kuluttajien ja esivallan valmistajille osoittama paine raaka-aineiden kierrättämisen helpottamiseksi ei ainakaan tule vähenemään.
No kaikki litium akut ovat tietenkin "sitä samaa", mutta pussiakku on täysin erilainen valmistustekniikaltaan ja siinä on omat haitat, omat hyödyt. Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä, että Teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa kun tarkastellaan valmista yksikköä? Kierrätyksen helppous jälleen täysin eri asia mistä tässä on puhe.
Akuissa pätee sama kuin muinoin VHS nauhurissa. Beta oli teknisesti parempi mutta VHS nauhureiden valmistus saatiin tapahtumaan edullisemmin.
Kaikilla uusilla akkukemioilla on sama markkinavoimien massa edessään. Litium pohjaisille akuille on olemassa tunnettu, toimiva tuotantotekniikka ja sille valtava tuotantovoluumi. Vaikka olisi sen 30% parempi akkukemia, niin kemiallisen prosessin hallinnasta menee se kymmenen vuotta siihen että myös tuotantotekniikka on hiottu kuntoon. 20 vuotta siihen että ollaan samalla saantotasolla kuin litiumin kanssa. Tämän takia kukaan ei ole mielellään lähdössä homma rahoittamaan koska lopputulos on kuitenkin epävarma ja siihen saa polttaa rahaa vuosikymmenen ennenkuin päästään taloudellisessa mielessä litium tehtaiden kanssa kisaan mukaan.
En ole väittänyt että teslan akut olisivat kalliimpia valmistaa.
Tämä on suuri harha. Autoteknologia tulee integroimaan akut ajoneuvojen rakenteiden sisään mahdollisesti jopa niin, ettei niitä voi edes teoriassa ottaa pois kuin vasta paalatessa.
Niin, että tehtäisiin auto, jossa esim. yhden kennon viottuminen johtaa koko auton paalaamiseen? En nyt ihan heti usko tälläiseen ratkaisuun.
Melkoista olkiukkoilua. Siellä on kymmeniä, satoja tai tuhansia kennoja rinnakkain, yhden kennon vioittuminen vaan pudottaa akun kapasiteettia jotain prosentteja, promilleja tai promillen kymmenesosia, ei johda koko auton paalaamisen.
Väitä kyllä edelleen, että akkuja ei tulla integroimaan niin, ettei niitä saisi irti korista kuin vasta kun auto paalataan. Akku on kuitenkin ihan kohtuu todennäköinen vikapaikka sähköautossa, joten pakko sitä on pystyä korjaamaan. Ulkomailla Teslankin akkuja korjataan, koska osa niistä vaan jossain vaiheessa hajoaa niin, että autoa ei voi enää kunnolla käyttää. Merkkihuollossa toki korjaus on akun/moduulin vaihto.
Luepas nyt se viesti, mihin vastasit
Ei niitä tarvi saada irti, kun auto toimii ihan hyvin vaikka siellä on jonkin verran rikkinäisiä kennoja joukossa.
No jos luit sen viestin, niin siinä luki esimerkkinä se, ei siis mitenkään ainoa syynä. Kuten sanoin, niin niitä akkuja menee nytkin siihen kuntoon, että joutuu vaihtamaan/korjaamaan kun tulee vikaa.
Akkuja ei todellakaan korjata.
Ne vaihdetaan jos ne vaihdetaan.
Ja uutinen, josta keskustellaan lupaa akuille parempaa kestoa, että ne kestää paljon pidempään käyttöä ilman tarvetta vaihtamiselle.
ja sama tekstinä + lähteet: Why This Accidental Battery Breakthrough Matters - Undecided with Matt Ferrell
Lithium sulfur akku joka ei hajoa 1-100 syklin aikana vaan kestää useita tuhansia syklejä. Kapasiteetti 3-8 kertaa isompi kuin li-ioneilla ja materiaalit halvempia.
Olisikohan tällä kertaa jopa oikeasti mullistava akkutekniikka? "Undecided with Matt Ferrell" -kanavalla on siis yleensä hyvää sisältöä ja tämä akkutekniikka ei sinne ihan turhaan päässyt. 5-6 vuoden sisällä voisi olla koelaitos, josta sitten massavalmistukseen.