Mopokuumetta

Katsoinpas omasta vakuutuksestani miten nuo menevät. Tämä on siis Lähitapiolalla ja kysessä vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Kuten näkyy, niin touko-, kesä- ja heinäkuu ovat kalleimmat. Marras-, joulu-, tammi- ja helmikuu ovat kokonaan ilmaisia.

Näyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.15.pngNäyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.37.png

Itse olen ajanut edes hieman kaikkina noina kuukausina miltä maksuakin on mennut, joten olen pitänyt pyörää liikennekäytössä koko vuoden.

Minulla on sekä savagessa että busassa myös ympärivuotinen. Savage on noin 95e/vuosi josta talviosuus 20e, busassa n. 260e/vuosi josta talviosuus 30e (marras-maaliskuu). Ei tarvi pelehtiä seisottamisten kanssa eikä ole kokonaiskustannuksiltaan kovin paljon ajokaudenaikaista vakuutusta kalliimpaa. Pääseepähän kelien salliessa ajelemaan milloin haluaa tuosta noin vaan... Ollut sama systeemi jo vuosikaudet pyörissä, ja jossain minulla kuva kun vanhalla blackbirdilla olen pysähtynyt Artjärvelle maisemaa ihmettelemään tammikuun alussa kun oli lumeton talvi ja kelit plussan puolella.

Uudelle mopoilijalle toki hinnat vähän muuta kuin satasta, tai kahta kun ei niitä boonuksia ole tapissa.

40 taitaa saada alkuun ainakin joistain yhtiöistä.

Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Seisonta-ajallinen todennäköisesti paljon halvempi jos jaksat ottaa/poistaa liikenteestä aina kun ei tule ajettua. Omassa vakuutuksessa päivän hinnaksi muodostuu noin 2,2€. Liikenteestä poisto maksaa 6€. Eli jos en aja yli 3 päivään, kannattaa pyörä poistaa liikennekäytöstä. Tuohon kesäkaudelle tulee itsellä monia viikkoja, kun ei kerkeä ajamaan.

Eikai siitä pyörän seisottamisesta vuodenaikahinnoittelulla ole mitään hyötyä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Laskut on jotain kymppejä minulla (osakasko 600e) talvella vaikka pyörä olisi liikenteessä.

Edit. Kaksi kertaa mennyt talvella 26,42e.
Kyllähän se tippuu täyskasko pois ja liikennevakuutuksen summat ovat paljon pienemmät. Itsellä ainakin on Ducatis ja Hondassa ympärivuoden vakuutukset. Ducati on seisonnassa suurimman osan kesästä kun ei ehdi ajella ja laskut on muutamia kymppejä noilta ajoilta.

Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Kannattaisi pitää pyörää vakuutuksessa joka vuosi riittävän paljon, että vakuutuksen bonukset nousee. En tosin muista kauanko pitää olla vuodessa vakuutuksessa?

IF yhtiöllä taitaa mennä niin, että voi valita vaikka sen 1kk tai sitten vaihtoehtoisesti ympärivuotisen vakuutuksen. Eli tuota 1kk vakuutustakin voi pitää esim 2kk tai pidempään.

Voi toki ensin pitää seisonta-ajallisenkin ja hieman myöhemmin vasta vaihtaa ympärivuotiseenkin?

Pitääpä katso esim oma. 42 vuotta, täydet bonukset, hd v-rod 2002 (115hv), IF.
1 kk, 21€/kk. Täyskaskolla 108€/kk

Ympärivuotinen, 10€/kk (125€/vuosi). Täyskaskolla 22€/kk (264€/vuosi).

Eli tuossa omassa tapauksessa ympärivuotinen, eli vuodenaikahinnoiteltu on halvempi ja sen lisäksi täyskasko on jostain kumman syystä erittäin halpa myös?

Nyt on vain tuon 124€/vuosi pakollinen liikennevakuutus, mutta voisikin kyllä vaihtaa tuohon kalliimpaan täyskaskoonkin, voisi olla järkevää.

Screenshot_2025-05-16-04-38-24-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Perus stefojen ja öljyjen vaihtoon ei erikoistyökaluja tarvita. Varsinkin jos keula ei ole Upside-Down mallia.
Seoli vähä huonosti kirjoitettu mun osalta. Iskari remppaa tuli eteen meinaa että sen aika tuli. Ja iskari tarkottaa tietenki takaiskaria eika keulaputkia. USD keula on toki ja säätöjä niin raavaleesti. Sen voisin vielä tehdä ite ja varmaan teenki kun siihen kyllä työkalut löytyy. Onhan se aika erilainen vrt joku perus mitä itekki joutunu laittaan, mutta ohjeita tosiaan löytyy. Viime kerralla ulkoistin keulan laitonki kun oli jousen vaihtoa ja shimmailua tehtävänä.

Kyllä toi iskareidden huolto on sellanen homma, että jos ei rauhassa pääse jossain tallissa puuhaamaan ja ekaa kertaa olis tohon hommaan ottamassa työkaluja käteen ni melkein kyllä suosittelisin ulkoistamista, nimimerkillä huolsin viimekesänä ja mulla on tossa kuitenkin ruuvaushistoriaa harrasteauton ja prätkän kanssa 10 vuotta. En siis indikoi että olis erityisen vaikea homma, mutta sen verran sotkunen ja työläs ja monivaiheinen ettei tota nyt ihan ekaksi hommaksi viitsi suositella kenellekään.
Takaiskarin etenki.

Möisin kyllä pyörän pois jos ei ois omaa tallia. Ei kestäs pörssi maksaa huoltoja liikkeisiin ja renkaiden vaihtoja yms. mistä ovat hitosti rahaa vailla.

Seisonta-ajallinen todennäköisesti paljon halvempi jos jaksat ottaa/poistaa liikenteestä aina kun ei tule ajettua. Omassa vakuutuksessa päivän hinnaksi muodostuu noin 2,2€. Liikenteestä poisto maksaa 6€. Eli jos en aja yli 3 päivään, kannattaa pyörä poistaa liikennekäytöstä. Tuohon kesäkaudelle tulee itsellä monia viikkoja, kun ei kerkeä ajamaan.
Olen tehnyt vastaavaa myös auton kanssa esim silloin, kun en autoa tarvitse matkoilla ollessani. Tai jos ajelen aktiivisemmin fillarilla.

No jos tallia ei ole, niin en suosittele kyllä mitään hommaa, mutta perus stefan vaihto on muutama pultti auki ja takas kiinni homma ja netti on täynnä videoita.

Mutta se, 500€ tuosta hommasta on ihan kusetusta.

Ymmärrän, että jos on joku muoviluoti Upside-Down keulalla, missä iskarin säätöjä joka suuntaan, niin parempi jättää ammattilaisille, noissa voi olla koviakin paineita tietyissä paikoissa.
Täällä talli olisi ollut vajaan tunnin ajomatkan päässä. Ei ollut vaan varmuutta, että olisiko ollut heti suoraan sopivia työkaluja. Nyt siis kävin erikseen ostamassa E16 torxin jarruihin ja myös 35mm koolle sopivan ison jakoavaimen. J kotoa suoraan lyhyt matka kauppaan. Jakoavainkin on kyllä jossain muutenkin jo, mutta hukkasin sen autotalliin.

Eli se pieni moottoripyörälle hyvin sopiva tallikin on, mutta täytyisi ensin ehtiä tyhjentää turhasta sinne kertyneestä roinasta.

Mutta nyt jo kesäisellä säällä oli minusta mukava ruuvailla ihan taivasalla, kun ei satanutkaan ja oli lämmintä. V-Rodissa on aika tukeva seisontatuki, niin sain laattojen päällä tunkattua etukulmasta keulan ylös. Eli laattaa oli nyt ainakin sen seisontatuen alla, että ei vaan mopo kaadu. Taisi olla vähän vajaa kaksi päivää korjauksessa, kun illalla aloitin ja seuraavana päivänä oli kasassa.

Myyjä oli laskenut, että 3 tuntia aika maksimissaan olisi ollut koko homma.

Toki vaihtoehtona purkaa tolpat pois ja viedä huoltoon, niin ei olisi tarvinnut tässä tapauksessa 500€ maksaa. Mutta nyt tolpat siis sai olla paikallaan pyörässä kiinni. Toki sitten pyörä olisi ollut kauemmin levällään, koska eihän sinne huoltoon heti olisi saanut aikaa, vaan ehkä vasta viikon päästä.

Nyt on jarrulevyt ainakin puhdistettu "pesuaineella". Ainakin toinen levy siis ehti vähän likaantua keulaöljystä. Voikohan muuten jarrupalat mennä pilalle öljystä? Varmaan ne hioutuu käytössä taas uudenveroisiksi?

Nyt hieman vieroitusoireita, kun en ole kotona ja ei pysty ajamaan :) Eilen tultiin ja luultavasti maanantaina vasta ehtii ajamaan, paha :)

Eikä ole niin suuremmin väliä mikä kaksipyöräinen peli (mopo), mutta silti ajaminen kiinnostaa liikaa.

Saa pian takarenkaan vaihtaa, kun uusi toimitettiin. Eturenkaan tilasin myöhemmin, eli sitä ei vielä ole. Tarkoitus irrottaa takarengas itse v-rodista.

Aikakin tuossa yhdessä netin rengasliikkeessä on hinnat nousemaan päin. Tilasin 248€ hintaan (ilmaiset postit). 275€ olisi tämän päivän hinta. Ei nyt suuri muutos, mutta juuri tuo koko oli alunperinkin hieman kallis.

Katselin esim.

Kahden pyörän verran kokemusta OP:n Kaskosta eli käsittääkseni vuodenaikahinnoiteltu kun jokainen kuukausi muodostaa erillisen prosenttiosuuden kokonaislaskusta. Prosentteja oli muuten vaikea saada OP:ltä tietoon. Panttasivat viimeiseen asti ja jos oikein muistan niin keleihin nähden huhti- & toukokuu olivat kalliita. Joka tapauksessa kun "täys"kaskolla + hinausvakuutus hinta on ollut 700-900€/vuosi väliin ja olen laittanut pyörän "seisontaan" talveksi (vaikka "se onkin turhaa") niin noin 40-60% tuosta on lopulta tullut maksettavaksi riippuen miten paljon on ehtinyt ajaa. Itsellä aloitus yleensä Toukokuun loppu/Kesäkuun alku ja lopetus Syyskuun lopussa.

Hanskat tulit tänään. Pienikätisenä S-koko oli täydellinen ja kädessä tuntui tosi hyviltä. Kokeiluun menee seuraavalla ajokerralla. Toivotaan, että ovat lämpimät vielä, niin hipovat täydellisyyttä, jos vielä vettäkin pitävät 👍 kaatua ei ole tarkoitus, joten toivotaan ettei kestävyyttä tarvitse ikinä testata.

Mistä tilasit ? Ovatko ne siis tämän näköiset ?

Kahden pyörän verran kokemusta OP:n Kaskosta eli käsittääkseni vuodenaikahinnoiteltu kun jokainen kuukausi muodostaa erillisen prosenttiosuuden kokonaislaskusta. Prosentteja oli muuten vaikea saada OP:ltä tietoon. Panttasivat viimeiseen asti ja jos oikein muistan niin keleihin nähden huhti- & toukokuu olivat kalliita. Joka tapauksessa kun "täys"kaskolla + hinausvakuutus hinta on ollut 700-900€/vuosi väliin ja olen laittanut pyörän "seisontaan" talveksi (vaikka "se onkin turhaa") niin noin 40-60% tuosta on lopulta tullut maksettavaksi riippuen miten paljon on ehtinyt ajaa. Itsellä aloitus yleensä Toukokuun loppu/Kesäkuun alku ja lopetus Syyskuun lopussa.

Mistä tilasit ? Ovatko ne siis tämän näköiset ?
Täältä tilasin ja oli nopea toimitus (huom linkissä S-koon hanskat) Työkäsineet talvisiin olosuhteisiin Mechanix Wear Coldwork M-pact; S - CWKMP-58-008 - Työkäsineet - Henkilönsuojaimet

On hyvät hanskat olleet 👍 lämpimät ja tosi mukavat kädessä. Hieman lyhyet kuten kuvastakin näkee, joten hihat joutuu asettelemaan tiiviisti ettei tuuli pääse hihoista sisään. Muuten pelkästään positiivista sanottavaa.

Noista Mechanix-hanskoista sen verran, että ainakin Amazon lähetti päivitetyn mallin missä on ranteen puolen kangas on vaihtunut. Tuo uusi kangas ei nukkaannu hihan hankauksesta niin helposti kuin tuo aiempi.

Molemmat hyviä, mutta pieniä parannuksia näköjään tekevät.

Älkää ostako mitä tahansa hanskoja prätkä käyttöön.

Kun ihminen kaatuu, on sen tarkoitus liukua asfaltilla, joku työhanska missä pito kaikki kaikessa, menee ranne pikku kaatumisen takia poikki kun hanska tökkää kiinni eikä liu. Toinen on se että niissä hanskoissa pitää olla vahvistetut saumat (niin kuin kaikissa ajokamoissa), ikävä jos sormet repeytyy irti kun hanskan saumat pettää, lisäksi tuollainen työhanska kuluu hetkessä puhki kun kaatuu.

Viimeksi muokattu:
Ekaa pyörää hankkimassa ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulle on tullut kauhea kiima Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?

Ei kai noissa muuta, kuin että halutessaan miettii kuinka paljon kysyntää näille on suomessa, kun haluaa laittaa aikanaan kiertoon.

2013 vuonna tuli ostettua Honda CB500X uutena ja sillä nyt ajanut 132000km ilman mitään vikoja. Huoltanut olen ohjekirjan mukaan aina ja pessyt hyvin sekä talvella ollut pestynä ja suojattuna tallissa. Renkaina tällä hetkellä on Michellin Road 6 joita todellakin suosittelen ovat todella hyvät myös sateellla ja kestävät hyvin. En ole koskaan antanut kenenkään muun ajaa pyörälläni mutta kyydissä on ollut paljon esim. vaimo. Pyörä soveltuu hyvin kaupunkiajoonkin. On taloudellinen ajaa ja huollotkin ihan hyvän hintaisia verrattuna moniin muihin.

Uusia CB500X mallejahan ei enää myydä vaan nimi vaihtui NX500 mutta sama pyörä jos siis uutta mielii nyt.

Kaikkinensa tyytyväinen vaikka toki tehoa välillä kun huvikseen kiihdyttelee saisi enempikin olla mutta noin yleisesti oikeasti teho kyllä riittää esim. ylämäkiin ja ohituksiin kaksi päälläkin ihan hyvin.

Mieletön luotettavuus tämän kanssa on. Ei ole vielä kertaakaan huolettanut lähteä yhtään mihinkään. Veikkaan että tuossa kun mittariin tulee 150k niin alkaa sitten välilä mieleen tulemaan että näinköhän tästä selviää ilman remonttia :)

Sitten kun on aika uutta ostaa niin eiköhän se ole tuo vastaava malli NX500 jonka tulen ostamaan tai toisena hyvänä vaihtoehtona Honda Transalp XL750 mutta sitä kyllä toki pitäisi päästä ensin testaamaan kunnolla.

Jopa Honda Gold Wing ja Honda CRF1100L Africa Twin sekä Honda NT1100 pidän vaihtoehtoina.

Viimeksi muokattu:
Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?
Sellainen pyörä kannattaa varmaankin hankkia, josta itse tykkää :)

Kaksi pyörää toki vaatii talveksi enemmän säilytystilaa. Sekä kahden pyörän arvonalenema. Ja jos pitää kahta pyörää samaan aikaan ajossa, niin 2x vakuutusmaksut. Esim öljynvaihtoihin myös 2x kulut.

Tuosta tuli mieleen, että sellainen pyörä voisi olla hyvä, jossa olisi laukut valmiina? Kun ei niistä laukuista kumminkaan hyvitetä kovin paljoa sitten käytettynä? Uudet laukut saattaa kumminkin olla aika kalliita.

Edit:
Edellisessä talossa mulla oli yhtenä talvena kolme omaa pyörää talvisäilytyksessä autotallissa. Nyt toki vain yksi ja sillä yritän mennä :)

Viimeksi muokattu:
Ekaa pyörää hankkimassa ja jostain täysin selittämättömästä syystä mulle on tullut kauhea kiima Royal Enfieldin inkkaripyöriin. Paalua ja tilaa olis periaatteessa kahdelle pyörälle ja olen katsellut yhtä pyörää runsaalla laukkutilalla matka-ajeluihin ja toista pyörää hupiajeluihin, tällä hetkellä kiinnostaa eniten retrohtavat twinit siihen hommaan. Kiikarissa olis Himalayan 450 matkailuun (ja siihen kaiken maailman laukut ja kilkkeet) ja Interceptor 650 huvitteluun. Onko tässä mun selittämättömässä royalifanituksessa mitään järkeä vai kannattaako mun vielä harkita jotain toista vaihtoehtoa?
Itse ainakin ostaisin jostain muualta kuin Suomesta uutena, vaikka Virosta, ihan vain koska sai niin paskaa palvelua siinä firmassa joka niitä tähän maahan tuo.
Himalaya 452 löytyy itseltä, 9tkm mittarissa.

Itse ainakin ostaisin jostain muualta kuin Suomesta uutena, vaikka Virosta, ihan vain koska sai niin paskaa palvelua siinä firmassa joka niitä tähän maahan tuo.
Himalaya 452 löytyy itseltä, 9tkm mittarissa.
Riku motor? Kiitos vinkistä, katselen mahdollisuuksien mukaan jos löytyis muualta. Ajattelin ensi viikolla soitella sinne vapaiden pyörien toimitusasioissa, jos palvelu on huonoa niin toivottelen hyvät jatkot ja katselen muualta.

Niin tai näin, ostaisin yhden ensin ;-D

Aasiasta toiseen, eipä oikein pääse kaupassa käymään etteikö joku vanha ukkeli (eli joku ehkä 10 vuotta mua nuorempi) tule kyselemään Vespasta jotain...tänään oltiin sitä mieltä että erittäin kätevä kaupungissa, ja kun sanoin että joo, mielummin ja nopeammin tällä hurautaa kupungille kuin autolla, niin sanoi: "ajattelin kyllä että paljon helpomalla kuin jollain raskaalla moottoripyörällä" -pakko siihen oli myös nyökytellä, vaikka omasta 650:stä on 35 vuotta...

Statistiikka

Viestiketjuista
277 402
Jäsenet
77 610
Uusin jäsen
Luca2006

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom