Punaisia päin ajaminen voi myös ärsyttää ja triggeröidä muita kuskeja, tai antaa huonon esimerkin.
Kuten sanoin, vain silloin kun siellä ei ole muita, niin ei se voi silloin ketään ärsyttää eikä triggeröidä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Punaisia päin ajaminen voi myös ärsyttää ja triggeröidä muita kuskeja, tai antaa huonon esimerkin.
Ei taida olla liikenne suunnitteluketjua, enkä tiedä on sellaista tarve aloittaa.Tässä esimerkki tilanteesta, jossa voisi turvallisesti ajaa päin punaisia, jos haluaisi olla vähän tuhma. Valkoisella autolla ei ole ketään väistettävää, koska vastakkaisessa suunnassa on vihreät.
![]()
Street View: Kerava · Google Maps
maps.app.goo.gl
Tuo risteys kiinnostaa, onko kenelläkään tietoa miksi sen valot toimiin noin.
Eli kuvakaappauksen suunnalta sekä suoraan ja vasemmalle kääntyvien valot menee(menneet), lähes samaan tahtiin. Eli kaikilla kuvan suunnassa punainen kun vastakkaisesta suunnasta palaa vihreä, siis ihan pitkäajat, niin miksi kuvan kahdella oikeanpuoleisella kastalla seisotetaan autoja.
Suoraan mennessä seuraava risteys on valo-ohjattu, joten tuskin kyse siitä että välillä olevien valottomien risteysten takia tarivi seisottaa. Vihreäaalto, ei kovin vihreää aaltoa jos seisotetaan, se voidaan tehdä siellä missä vihreäaalto alkaisi.
Ruuhkassa selitys voisi olla se että vasemmalta tulijoille (jotka siis kääntyy vasemmalta tuonne päin) varataan tilaa, valmistellaan vihreääaaltoa, liikenteen sujuvuutta. (mutta tarpeeton ei ruuhkassa)
Sanoisin että on vain rahat loppunut kesken säästetty valoissa ja nuo kytketty saman releen taakse. joten oikeat kaistat seuraa punaisia nuolivaloja, no ihan noin rajusti, pieni ero, ihan suunnitellun oloinen, joten tuskin ihan saman ulostula lohkon takana ovat.
Edit:
Yksi olisi vielä sellainen että halutaan ihan vaan hidastaa, säädellä saapuvaa liikenne määrää jossain kauempana.
Siis naiviuttani haluan uskoa että joku syy, jos virhe niin se olsi korjattu (en väitä nyky tilanteesta mitään,ja toki milikuvan menneestä voi olla vääristynyt).
Edit2:
Nyt vähän jännittää, puneiset lähteneet lapasesta, ei nyt oikein löydy suunnittelu ketjua. Tässä nyt ihan sitä pohdintaa mikä idea tuossa, ilman ajotapoja.
Muutamassa olen nähnyt laskurin, joka kertoo montako paikkaa on vapaana (tai "täynnä" jos ei yhtään), mutta yllättävän harvassa ne on. Jossain taisi jopa olla niin, että jokaisen rivin kohdalla oli vielä erikseen lukuna vapaiden paikkojen määrä (joka ei tosin pitänyt koskaan ihan paikkaansa, kun sensorit sekoilivat...)
Kuskin ikäprofiloinnista vähän eri mieltä. Eri halleissa on isoja eroja miten niissä kuskit toimii, onko kyse hallien suunnittelussa/toteutuksessa, vai niiden asiakas profiileissa. Syytän osittain toteutuksia.Tämä parkkihallin käyttäytyminen on aika villiä. Ajetaan kiellettyä ajosuuntaa, ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Useimmat ovat niitä seniori autoilijoita. Jopa niihin suojateille parkeeraavat.
Mitäs tälle mahtaa, täytyy vaan varoa..
Tuota kommenttia edeltävä postajaa ärsyynty päinvastaisesti, etuajo-oikeutetut ei päästä väistämisvelvollisia.ei väistetä vaikka olisi väistämisvelvollisuus.
Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.
On muuten mahdottoman kapeita nuo p-alueet nykyautoille. Eli melkein kaikki pysäköinnit tuolla ovat laittomia, jota sitten katsotaan läpi sormien, kunhan ratikka vielä mahtuu? Varmaan joku hieno byrokraattinen syy tähänkin.
![]()
Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.Kuka tunnustaa? Joku neropatti onnistui pysäyttämään koko liikenteen Kaisaniemessä.
"Liikenne ruuhkautui iltapäivällä pahasti Kaisaniemessä.
Helsingin seudun liikenne (HSL) kertoi iltapäivällä neljän jälkeen, että väärin pysäköity auto aiheutti liikenteen ruuhkautumista Liisankadulta keskustan suuntaan."
![]()
Ruuhka | Kaisaniemen liikenneympyrä tukkeutui niin pahasti, että autoja kurvasi jalkakäytävälle
HSL:n mukaan tukoksen syynä oli väärin pysäköity auto.www.hs.fi
Siksi sitä kuitenkin kutsutaan.Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
Onko se purettu, vai mitä tarkoitat sanalla liikenneympyrä ?Mitähän toimittaja luulee liikenneympyrän tarkoittavan, kun tuossa ei semmoista ole ollut ainakaan kun viimeksi siitä ajoin pari kk sitten.
Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.Onko se purettu, vai mitä tarkoitat sanalla liikenneympyrä ?
No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
"Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on risteys, jossa liikenne kiertää keskellä olevan saarekkeen vastapäivään (Suomessa). Ajoneuvot, jotka lähestyvät kiertoliittymää, ovat väistämisvelvollisia saapuessaan ympyrään." Vaikka tuossa kaisaniemen risteyksessä voikin kiertää ympyrää, on siinä selkeästi pääväylä, ja muista suunnista tulevat ovat väistämisvelvollisia.No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?
Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.
Tunnustomaista että useita liittymiä, yksisuuntainen tie joka kiertää ympyrää. Tuossa menee (jos en sekoila) ratikka kiskot suoraan, mutta ei se ainoa liikenne ympyrä missä niin, jossain voi myös mennä ajoratakin suoraa (kuljetuksia, hälytysajoa varten)
Ulkoisesti tuo muistuttaa selkeästi liikenneympyrää, useampi kaista tosin, mutta niitä muitakin. Liikennevalot, sekään ei poikkeavaa, yksi siitä tyyppillisestä, poikkeava oliko kaikissa liittymissä kolmio ?
Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.No mitä tarkoitat kiertoliittymällä ?
Puhekielessä, ja sanakirjan mukaan synonyymejä.
Jos uskomme nykyistä tieliikennelakia, niin siellä mainitaan useampaan kertaan liikenneympyrä, mutta ei kertaakaan mainita kiertoliittymää. Tästä päätellen kiertoliittymä on puhekielinen ilmaus tai sen käyttö mahdollisesti pohjautuu vanhempaan tieliikennelakiin. Oikea (lakitekninen) termi on siis liikenneympyrä.Liikenneympyrällä käsittääkseni puhekielessä viitataan kiertoliittymään. Tuo Kaisaniemessä on "tavallinen" risteys.
Kiitos, tämä selittää miksi välillä termeistä jonkinlaista vääntöä ja keskusteliat puhuneet eriasisoista.Kas kun meitä on niinkin vanhoja, että muistamme 70-luvun lopusta, että oli olemassa sekä liikenneympyrä että kiertoliittymä. Tämä oli inssiajaossa knoppi, koska niissä piti ajaa eri tavalla.
Liikenneympyrässä ajettiin kuten nytkin mutta kiertoliittymässä vasemmalle käännyttäessä otettiin sisäkaista ja vilkku oli vasemmalle ihan kuin missä tahansa risteyksessä.
Onneksi ne yhdenmukaistettiin. En muista koska.
Suomalaisessa lainsäädännössä 3 puhutaan liikenneympyrästä, jonka määritelmä on ”liikennemerkeillä osoitettu kahden tai useamman risteyksen muodostama kokonaisuus”. Kiertoliittymä-termi otettiin aikoinaan käyttöön, koska haluttiin
erottaa mielikuva aiemmista liikenneympyröistä, joissa oli yleinen väistämisvelvollisuus eli tasa-arvoiset liittymät. Tämän ohjeen laatimisen yhteydessä päätettiin pitäytyä kiertoliittymä-sanassa, koska se on vakiintunut termi ja antaa vapauksia liittymän muodolle: sen ei tarvitse olla ympyrä, vaan muodon voi sovittaa
ympäristöönsä, toki liikenteelliset reunaehdot huomioiden.


Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.