Mopokuumetta

Katsoinpas omasta vakuutuksestani miten nuo menevät. Tämä on siis Lähitapiolalla ja kysessä vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Kuten näkyy, niin touko-, kesä- ja heinäkuu ovat kalleimmat. Marras-, joulu-, tammi- ja helmikuu ovat kokonaan ilmaisia.

Näyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.15.pngNäyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.37.png

Itse olen ajanut edes hieman kaikkina noina kuukausina miltä maksuakin on mennut, joten olen pitänyt pyörää liikennekäytössä koko vuoden.

Minulla on sekä savagessa että busassa myös ympärivuotinen. Savage on noin 95e/vuosi josta talviosuus 20e, busassa n. 260e/vuosi josta talviosuus 30e (marras-maaliskuu). Ei tarvi pelehtiä seisottamisten kanssa eikä ole kokonaiskustannuksiltaan kovin paljon ajokaudenaikaista vakuutusta kalliimpaa. Pääseepähän kelien salliessa ajelemaan milloin haluaa tuosta noin vaan... Ollut sama systeemi jo vuosikaudet pyörissä, ja jossain minulla kuva kun vanhalla blackbirdilla olen pysähtynyt Artjärvelle maisemaa ihmettelemään tammikuun alussa kun oli lumeton talvi ja kelit plussan puolella.

Uudelle mopoilijalle toki hinnat vähän muuta kuin satasta, tai kahta kun ei niitä boonuksia ole tapissa.

40 taitaa saada alkuun ainakin joistain yhtiöistä.

Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Seisonta-ajallinen todennäköisesti paljon halvempi jos jaksat ottaa/poistaa liikenteestä aina kun ei tule ajettua. Omassa vakuutuksessa päivän hinnaksi muodostuu noin 2,2€. Liikenteestä poisto maksaa 6€. Eli jos en aja yli 3 päivään, kannattaa pyörä poistaa liikennekäytöstä. Tuohon kesäkaudelle tulee itsellä monia viikkoja, kun ei kerkeä ajamaan.

Eikai siitä pyörän seisottamisesta vuodenaikahinnoittelulla ole mitään hyötyä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Laskut on jotain kymppejä minulla (osakasko 600e) talvella vaikka pyörä olisi liikenteessä.

Edit. Kaksi kertaa mennyt talvella 26,42e.
Kyllähän se tippuu täyskasko pois ja liikennevakuutuksen summat ovat paljon pienemmät. Itsellä ainakin on Ducatis ja Hondassa ympärivuoden vakuutukset. Ducati on seisonnassa suurimman osan kesästä kun ei ehdi ajella ja laskut on muutamia kymppejä noilta ajoilta.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 365
Jäsenet
77 600
Uusin jäsen
voisinmyydakoneen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom